Jump to content

HasseFX

Medlem
  • Content Count

    42
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

4 Neutralt

About HasseFX

  • Rank
    Medlem

Profilinformation

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Stockholm

Recent Profile Visitors

1,643 profile views
  1. Nice Jag högg en Cort B5 Plus MH på 4Sound-utförsäljningen i höstas! Riktigt bra instrument!
  2. Någon mer som var där förresten?? 😉
  3. RIP Neil 😔 Hjärncancer ryckte bort honom alldeles för tidigt! Förklarar varför de lade av rätt abrupt för 3 år sedan! Många tragedier för Neil över åren och han fick inte chansen att dra sig tillbaka i lugn och ro! Har varit die-hard-fan sedan Fly by Night för snart 45 år sedan (!!). Uppskattade av en trogen skara fans och inte minst av sina kolleger! Så här såg det ut (och lät) när de sent omsider blev invalda i R&R Halll of Fame!
  4. Så är det nog! Blenders konkurrenter börjar ju vid 10 x Cubase i pris...
  5. Tycker det här glöms bort i komponent- och prisdebatten! Att det i slutänden är en liten del av ett system med ett specifikt syfte. Investerade för 5 år sedan i en av de sista nyförsålda Mac Mini Server 2012 i7 (den slöare) och investerade i en 512 SSD och 16GB RAM. En RME UCX står för audio i/o. In med Logic och pluggar och därifrån utgör den centralen i studion. Konsekvent buffer 64 (även vid mix då jag glömmer att ställa om), som ger tillräckligt lågt latency för gitarrer, trummor, sång etc. "It just works" på klassiskt Apple-vis. Jag har (trådad) internet, WiFi och BlueTooth igång utan at det stör. Dubbla skärmar. Uppdaterat operativ och pluggar samt investerat i nya över tiden, men har inte ändrat HW, annat än mer extern disk. Fokus ligger på att hålla ett bra system för musik och ljud, där HW är sekundärt så länge det fungerar (och det går det ju). Fy fasen för att dessutom behöva lägga tid på att skruva, ställa in, optimera etc ett antal parametrar för att vinna mer kraft till... vad det nu ska vara till Men visst, har man datorer som intresse förstår jag det. Det är som att köpa en bil som man vill meka och modda, jfr att köra runt i den. Ergo 1 - "It just works" är min Apple-upplevelse från början av 90-talet och framåt, med ett avbrott för en stint i andra halvan av 00-talet med Windows XP. Det är inte så att jag inte "kan" jobba med PC/Win/Linux på djupet, men det blir alldeles för spretigt för att vara bra lösning i studion. Ergo 2 - Apple har, kanske förtjänt, dragit på sig ett rykte att inte vara lika stabilt out-of-the-box som för 5-10 år sedan. Men jag har inte stött på det hos någon med nyare Mac som jag har hjälpt - det jag "hört" har läst mig till det "på nätet" och i denna typ av trådar på olika forum Ergo 3 - Givetvis kan man bygga/konfigurera ihop en PC/Win-lösning som är både effektiv och stabil och jag har största respekt för de som lägger sig vinn (Win? ) om det. Men bästa rådet när jag återgick till Mac för 10 år sedan och frågade hur jag bäst kunde tweaka OSX var "LÅT BLI!" 😂 Ergo 4 - Har sneglat på HackMac för att bygga en "hetare" burk och samtidigt kunna köra OSX/Core Audio. Men det kräver mer (och dessutom ständigt) mekande än Win, t.o.m. jobbigare än Linux ;). TÄNK om några kunde hacka ihop något så gediget på DAW-sidan för Open Source som Blender 🤤
  6. Nästan lika mycket som Apple-bashers!
  7. Kan du ta med en högtalare till annan plats, typ jobbet eller en kompis, och verifiera att störningarna kommer in via eluttagen?
  8. Ja de musikaliska insatserna är så säkra och Alison's sång och timbre är gudasänd Intressant S.O.S-artikel om produktionen! Sonyn på rösten hade jag aldrig gissat! https://www.soundonsound.com/people/mike-shipley-recording-alison-krauss-paper-airplane
  9. Visst är det!! På amerikanskt vis är produktionen både stor och samtidigt väldigt fokuserad så det är ju knappast två mikrofoner framför bandet då varje instrument är så utmejslat - lite kul att gissa mikrofoner/preamps/kompressorer/antal sprickor i gitarrens lock etc, när allting är så tydligt!
  10. Håller med @crillemannen att man skapar sina egna referensramar av erfarenhet, men referensmusik är är ett bra sätt att lära sig, på samma sätt som att planka låtar är ett bra sätt att lära sig producera rent generellt. Referensmaterial är ju bra även när man byter miljö och behöver "kalibrera" hjärnan, men då använder jag egna produktioner som jag känner i detalj. Däremot så påverkas man av andra yttre och inre faktorer, t ex om man mixat för länge/för högt, hur man mår generellt, stressnivå etc. Jag har några goto-låtar för att re-kalibrera öronen i lugn och ro - låter de inte bra så är det dags för en ordentlig paus eller att lägga ned för dagen. Ett exempel nedan där det finns så många detaljer att upptäcka, oavsett vilken genre man för tillfället bråkar med.
  11. En "akustisk+elektrisk blues-trio" så solo är det i princip hela vägen ☺️ Akustiskt (nylon) fram till 2.10 ca, därefter elektricistiskt! Mer känsla än teknik, som genren plägar... Edit: På begäran från trådskaparen - "mesta" (inte nödvändigtvis bästa 😎) går från 3:56 till 5:50.
  12. Det låter stökigt psykedeliskt ala 1969 om sång och produktion, cool i sig, men det kanske inte är dit du siktar?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.