Jump to content

Sleap

Medlem
  • Content Count

    1,815
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    12

Sleap last won the day on August 21

Sleap had the most liked content!

Community Reputation

75 Utmärkt

4 Followers

About Sleap

  • Rank
    Ljudintresserad
  • Birthday June 11

Profilinformation

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Göteborg

Recent Profile Visitors

16,911 profile views
  1. Här står lite om detta (men verkar lite knivigt). Om du spelat in i hemstudion eller bekostat inspelningen själv, så äger du ju inspelningen, men jag vet inte vad ni gjort upp för deal med studioägaren. Jag tycker väl i och för sig att ni även äger de individuella spåren, inte enbart stemsen, men han kanske inte tyckte de var viktiga? https://www.musikerforbundet.se/branschtips/upphovsratt-i-musikbranschen/
  2. Hej, här verkar det finnas några, både betal- och gratisversioner. https://www.9bleecker.com/beat-making-apps/
  3. Sjyst sväng! Jobba vidare på den låtidén och hitta en bra sångare (och text). För övrigt har den ingenting med "I´m a man" att göra, förutom en kromatisk nedgång (som finns överallt - mest i jazz).
  4. Förlaget tar 33,33 % och kompositören 66,66% (text 33,33% och musik 33,33%). Har du inget förlag går 50% till textförfattaren och 50% till musikskaparen. Du kan också välja att göra en fri fördelning mellan de som skapat stycket, med andra procentsatser. Jag skulle råda dig till att maila eller ringa till Stim om mer info. Det är ganska lätt att starta ett förlag eller skivbolag. Kompisen gjorde så och registrerade det på Skatteverket, har jag för mig. Du kan då få de intäkter ett eventuellt förlag skulle ha tagit istället - och du har kontrollen istället för förlaget. Mvh, Peter
  5. Här är lite andra alternativ också: https://www.careersinmusic.com/music-writing-software/
  6. Det spelar ju ingen roll om man är musiker eller inte; kärleken till musik måste ju finnas där. Jag spelar själv bas, gitarr och keyboards, men kan som alla fascineras av hur bra vissa partier eller hookar jag själv gjort (sällan hela låtar). Man låter materialet ligga ett tag efter man har spelat in någon slinga, och sedan när man lyssnar så kan man tycka: wow liksom, har jag gjort detta. Man måste sätta sig in i lyssnarens perspektiv också när det gäller ens egen musik och detta kan nog vara det svåraste att göra (förutom att få till en bra mix). Och som sagt: motivationen måste komma inifrån; speciellt när du (bara) har tio spelningar på Spotify eller Youtube. PS: glömde en grej som är ganska viktig, och som människor glömmer. Varje gång du spelar in något så kommer du ju bli bättre på det - och du förbättrar även tekniken på just ditt instrument eller din tekniska förmåga.
  7. Kort svar (på en utförliga fråga): jag personligen tycker att man ska gilla att lyssna på det man gjort själv - man ska kunna ge en bra feedback till sig själv varför man gillar något (låter lite kluvet kanske). Tycker man att det inte låter kul - skrota låten. Vad någon annan tycker i detta oändliga universum är ganska oväsentligt - för det kommer ändå alltid att finnas någon som gillar det Du gör. När man blir fascinerad av sina egna slingor, hookar, melodier eller tills sist färdiga låtar, då är man hemma. Vad var frågan?:-)
  8. Jag vill inte vara någon glädjedödare, men Cache-mappen verkar bara innehålla "audio and peak file images". Du måste hitta Media-mappen för att få tillbaka dina spår. https://forums.presonus.com/viewtopic.php?f=151&t=1236&sid=ace5aeef3f08690bb5a6971d526ded40
  9. Du har helt rätt: lyssnade igen och trummisen spelar mycket riktigt dubbelslag på trean på vissa partier. Grejen är väl att mixen är sådan att det är svårt att höra. Hade man lite tid kunde man skriva ett (riktigt) trumpartitur takt för takt.
  10. Sleap

    Reaper re-wire

    Jag körde Re-Wire när jag testade Reason med tidigare versioner av Pro Tools (7:an eller 8:an - kör nu PT 12 på Yosemite) och då fanns en RTAS-plugg som hette Digi Rewire. Det var mestadels strul att få det att funka kan jag säga. Tydligen finns ingen motsvarande AAX-plugg som funkar som rewire och många har problem att få det att funka med Propellerheads version. Här är några trådar där de försöker utreda detta (det verkar var ett större projekt än vad man tror). Detta gäller ju Waves, men borde funka på samma sätt med Reaper: http://duc.avid.com/showthread.php?t=355938 http://duc.avid.com/showthread.php?t=374650 Testade själv att installera re-wire nyss och den finns mycket riktigt i Bibliotek/Application Support/Propellerhead Software/Rewire och Rewire bundle, men dök inte upp i PT. Knepigt.
  11. Det kan nog vara 16 kanaler, men nedmixade till fyra för att låta lite Beatles.
  12. Den är tydligen inspelad på fyra kanaler i ett par New York-studios, enligt en gammal uppmickningsteknik som Beatles och andra orkestrar använde. Tyvärr står det inte mick-typer. Här kan du läsa lite om inspelningen: https://en.wikipedia.org/wiki/Ramones_(album)#Recording_and_production
  13. Jag lyssnade genom Ultrasone ProLine 550-lurar och tyckte kicken låter som uppmickad med en SM-57/58:a eller någon liknande billig mick, och väldigt komprimerad. Väldigt lågbudget liksom - kanske inspelat i repisen?
×
×
  • Create New...