Jump to content

Hambern

Medlem
  • Posts

    53
  • Joined

  • Last visited

Reputation

0 Neutralt
  1. Det viktiga verkar vara (har läst i massor med forum) att materialet har rätt luftflödesmotstånd för tjockleken. Och då verkar denna vara en bra kompromiss för en 95mm tjock absorbent: http://www.beijerbygg.se/store/privat/byggmaterial/isolering/glasull/uni-skiva-35-651-1391758798226-46#.U6dfGxa6y2w Tämligen billig också och har ett bra format, så jag kör på dem och testar. Någon däremot?
  2. Hej! Jag har nu bestämt mig för att göra slag i saken och faktiskt bygga mig några riktigt bra absorbenter att placera över mixplats, bakom högtalarna och på spegelpunkterna på sidoväggarna. Och kanske till hörnorna också. Det ser alltså ut att bli en hel del byggande... Men frågan är vilka isoleringsskivor jag bör satsa på, så jag slänger ut en fråga här till er som vet bättre. De jag kikat på hittills är dessa som verkar lämpliga, och det är 95mm-varianterna jag främst är ute efter: http://www.beijerbyg...50#.U6dAlxa6y2w + Isover är ett känt märke + De verkar vara specialgjorda för ljud och ska användas för ljudisolering - Osäker på hur mycket obehagligheter de sprider - Aningen avlång 125 * 46 cm - Aningen dyr: 67,65 kr/m2 Men även denna http://www.byggmax.s...p16280#ReadMore + Ecose Technology verkar vara bra för inomhusluften och lär lukta mindre + Billigare med 33,90 kr/m2 + Lämligare storlek 116 * 56 cm - Ett märke jag inte känner till - Verkar inte vara gjort specifikt för ljud Så vilken hade ni valt? Kom gärna med egna förslag. Tror att det är fler som är inne på samma spår nämligen.
  3. Jo, så vore det ju lysande. Men då blir det ett rätt smalt rum, alltså max tre meter i bredd. Och kanske bara 3,5m långt eller 3x3m till inspelningsrum och 3x4m till kontrollrum. Och funkar det? Med betongväggar? Tänkte mig att sätta reglar och markisolering och gipsskivor på väggarna, vilket skulle göra det en aning mindre utöver de ursprungliga 3 meterna. Risken är att det blir i minsta laget
  4. Tackar Signia 🙂 Helt riktigt... Men jag är inte så bullrig, tänkte inte ha trumset t.ex.
  5. Hej Studio Forum Jag skriver till er, och söker er expertis, i ett glädjande ärende. Det är nämligen så att vi ska ta vårt pick och pack och inom kort flytta in ett helt eget hus, från att tills nu ha huserat i lägenhet. Och detta öppnar upp för något jag länge velat göra, nämligen att pyssla till ett eget musikrum, alternativt en hel musikstudio. Grejen är den att jag inte vet vilket rum jag ska välja. Det finns nämligen två rum tillgängliga för ändamålet. Jag väljer att kalla dem alternativ 1 och alternativ 2. Båda är betongrum och ekar rätt rejält i nuläget, men det är det jag har att använda mig av. Detta är planritningen över nedervåningen (suteräng-hus): https://www.dropbox....dervåningen.jpg där jag ringat in de båda alternativen och skrivit ut måtten (måtten är ungefärliga eftersom jag inte haft möjligheten att mäta på plats). Och här är bilder som visar hur rummen ser ut idag: Alternativ 1: https://www.dropbox....699240-matt.jpg Alternativ 2: https://www.dropbox....699235-matt.jpg Så... Till mina frågor Vilket rum ska jag välja? Bör jag bygga om något? Skulle man t.ex. kunna välja alternativ 2 och dela av rummet på så vis att ena rummet blir kontrollrum och det andra ett litet inspelningsrum? Hur bör jag placera högtalarna/skrivbordet Hur bör jag ljudbehandla rummen för att på bästa sätt komma tillrätta med betongrummets härliga egenskaper? Kort sagt... Experter, hjälp mig. Jag är hyfsat påläst så ni behöver inte ta det ända från början. 😉 Bifogar också filerna för att framtidssäkra tråden.
  6. Låter som konsensus detta. Då kör jag på alternativ 2. Ni talar om att berarbeta eller behandla ljudet. Den rekommendation jag fått är att bygga s.k. superchunks i hörnen för att bekämpa basen och att i övrigt sätta upp diffusorer, typ bokhyllor, gitarrvägg etc, samt gardiner för fönstret. Räcker detta eller har jag mycket att vinna på att smälla upp något mer professionellt i diffusionsväg bakom soffan?
  7. Så ni verkar gå på linje två alltså. Men blir det inte bättre om man ställer mixplatsen längst kortsidan. Trodde det var ett stort no-no att placera mixplatsen längst en långsida...
  8. Så jag antar att vi landar i dessa olika förslag. Väggen i nederkant är utesluten eftersom det inte går att centrera skribordet där. Så här kommer förslagen i tur och ordning: #1 + Mixplatsen i rummets längdriktning + Fönstret i rummets framkant - Kan inte få upp absorbenter bakom högtalarna - Högtalarna kommer ut långt ifrån väggen bakom - Rummet känns rätt litet #2 + Går att få upp absorbenter bakom högtalarna + Går att få upp spegelabsorbenter på sidorna + Går att skapa ett sånghörn - Mixplatsen hamnar längst en långsida - Båda de bakre hörnen blir utan dämpning - Soffbordet kommer rätt nära skrivbordsstolen #3 + Går att få upp absorbenter bakom högtalarna + Går att få upp spegelabsorbenter på sidorna + Går att skapa ett sånghörn + Går att göra någon form av dämpning i de bakre hörnen + Mixplatsen i rummets längdriktning + Rummet känns större - Skrivbordet blir inte helt centrerat på väggen - Mixplats hamnar obekvämt nära ingången - Ett problematiskt fönster på rummets bakre vägg --------- Så vi landar i prioriteringar och avvägningar och frågan. Vilket alternativ rekommenderar ni och varför?
  9. En annan variant jag funderat på är denna. Fördelen med detta sätt är också flera: + Mixpositionen hamnar längst en kortsida + Jag kan få upp absorbenter bakom högtalarna + Högtalarna kommer närmare väggen för att undvika basreflexer + Jag får in ett sånghörn + Båda de bakre hörnen kan dämpas litegrann + Spegelreflexer på väggarna kan dämpas bort på båda sidor om mixplats Nackdelarna är: - Känns märkligt att placera skrivbordet sådär vid ingången - Jag har ett fönster i bakkant av rummet som är svårt att göra så mycket åt - Främre vänstra hörnet kan inte behandlas nästan någonting då dörren sitter där. Så alla förslag har sina fördelar och nackdelar. Frågan är bara vad som lär ge bäst resultat i slutändan.
  10. Kikat lite på Wikin om ljudbehandling och där poängterar han att det kan vara en bra idé att placera högtalaren rätt nära bakre väggen och att sätta ljudabsorbenter bakom för att undvika reflexer. Och att därefter använda spegelmetoden för att släcka ut resterande reflexer. Problemet jag har i mitt rum med nuvarande placering är att jag har skrivbordet vänt emot fönstret, var det är bökigt att få upp en absorbent. Därför tänkte jag höra om detta vore vettigare eftersom man på det här viset dels kan få upp absorbenter bakom högtalarna, plus att högtalarna kommer in närmare väggen, vilket skulle vara bra för att undvika stående vågor i basregistret. Förrutom detta blir det dessutom lättare att hitta en bra placering för absorbenterna på de korrekta spegelpositionerna på väggarna. Ytterligare en fördel med denna placering är att jag kan få in ett sånghörn uppe till vänster som både kan agera sånghörn och som dämpning i hörnet. Nackdelen är givetvis dels att båda bakre hörnen blir rätt odämpade och att jag kommer att sitta längst rummets långsida, vilket båda två är problematiskt. Frågan är väl mest, vad som är viktigast och vad som bör prioriteras.
  11. Möjligen skulle jag kunna få in några små rackare i hörnorna. Klurigast blir mellan skrubben och fönstret i nedre högra hörnet. Men jag har nog åtminstone 30cm på vardera sidan av hörnet.
  12. Tackar Björn! Kul att höra att jag inte är HELT fel ute iallafall. Du verkar ju veta vad du talar om, sett ditt studiobygge i en annan tråd. Ska testa olika positioner. Tänkte dock i första hand placera dem på skrivbordet då det är Genelec 8020 som är designade att kunna stå just på skrivbord. Men kanske borde satsa på att ställa dem på stativ bakom bordet ändå. Ska kika på kontrollrummet.se och se. Hade annars tänkt att testa spegelmetoden som är tilltalande enkel 🙂
  13. Jag har fått tillstånd av min sambo att inreda ett arbetsrum där jag ska kunna pyssla med musik ifred, vilket är en vinst både för mig och för henne som nu slipper att jag ställer upp monitorerna på vardagsrumsbordet i tid och otid. Och det rum jag blivit tilldelad är detta: Som ni ser har rummet en hel del problem. Dels är det rätt litet. Dels har de ett dumt placerat fönster nära ett hörn och dels måste jag lämna ena hörnet eftersom ingången ligger i hörnet. Rummet är också dumt på så vis att ingången och fönstret ligger på rummets kortsidor. Jag har läst att man bör ställa upp sitt bord i rummets längdriktning för bästa lyssning och att lyssningspositionen bör befinna sig på runt 38% av rummets totala längd. Och då jag antar att det är bättre att ha fönstret i framkant av rummet än i bakkant har jag landat i följande inredningsförslag. Och hur jag än försöker kan jag inte hitta ett bättre sätt att möblera. Det som ska in i rummet är: 1. Något slags skrivbord med stol 2. En vägghylla för förvaring (längst uppe bredvid bäddsoffan). 3. En bäddsoffa då rummet samtigt ska agera gästrum. 4. Soffbord till bäddsoffan. 5. Två Genelec 8020b med tillhörande Sub. I övrigt är det tämligen fritt. Vad tror ni? Går det att göra det bättre än såhär? Är det helt förbjudet att ställa skrivbordet emot en vägg? Är det helt omöjligt att ställa skrivbordet emot en långvägg? Ge mig gärna fler förslag. Låt kreativiteten flöda, för jag tycker detta är skitsvårt. Med vänliga hälsningar, Mattias Hamberg www.kretiochpleti.se www.jonnyandtheprimates.se
  14. Jag har nu noterat att om jag får A att stämma, genom att justera munstycket, så intonerar den upp de toner som ligger under A och intonerar ner de som ligger över. Den stämmer också dåligt mellan oktaverna. Stämmer jag höga A bra så är lägre A för högt. Så kort sagt: höga toner ligger för lågt och låga toner ligger för högt och det skiljer nästan med ett halvt tonsteg. Går detta att göra något åt eller har jag råkat få en dålig sax? Det är en rätt billig Thomann Antique Alto Saxphone för runt 3'900 nypris.
  15. Hej alla kunniga Jag köpte idag en saxofon, beställde från Thomann och tänkte lära mig spela, främst åt jazzhållet. Upptäckte dock att den, eller kanske snarare jag, spelar rätt falskt. Speciellt en ton är gräslig. Lyssna speciellt på sista tonen i detta lilla stycke jag hjälpligt pressade fram ur vidundret: https://dl.dropbox.com/u/75491456/Sax%20test.mp3 Och till min fråga: hur ska man göra för att det inte ska låta så? Kan det vara saxen det är fel på rakt?
×
×
  • Create New...