Jump to content

Martin Olsson

Medlem
  • Content Count

    40
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutralt

About Martin Olsson

  • Rank
    Medlem
  • Birthday 05/15/1980

Profilinformation

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Göteborg
  • Intressen
    Musik och kaffe.

Personlig information

  • Hemsida
    http://www.myspace.com/martinolsson
  • ICQ
    0
  1. Numera så har jag ändrat uppfattning; tycker att det är bra att använda två mickar när man lirar in kontra. En mick som pekar mot stallet och en som pekar mot greppbrädans nedre del. Jag upptäckte helt enkelt att när man medelst eq, skär bort lite störande lågmellan och boostar lite högmelllan för att ljudet ska bli tydligt, så förstör man ungefär lika mycket punch i instrumentet. Detta gäller nog egentligen samtliga ljudkällor man spelar in och processerar, men med basinstrument som kontra och bastrumma, så blir det ännu tydligare. Iaf för mig som gillar punch... Så när jag började micka med två mickar och balanserade dem på ett smakfullt vis, märkte jag att det enda jag behövde eq:a var lådans resonanston som ibland blir lite för mycket.... Läxan blev återigen då; se till att ljudkällan låter så bra den kan redan vid inspelning. Ju mer man måste processera den med eq och annat, ju mer förstör man signalens integritet och kraft. Alltså man förstör punchen och svänget... Sist jag lirade in kontra, använde jag en Neumann M49 mot stallet och en KM84 vid greppbrädan genom ett Neve 8048-bord. Det lät jättejättebra. Det blir fasen så mycket enklare när man har ordentliga grejer...
  2. Tjenare Anders! Tack! Ja, vore kul med mer sådant här! Bästa med sådana här mix offs är att man, eller iaf jag, inte hinner/kan/vill lägga samma tid på det som man gör på allvarligare mixar, vilket gör att man i stället försöker jobba snabbt och komma fram till en generell helhet som man gillar, istf att analytiskt leta fram alla fula frekvenser, ojämnheter osv som egentligen inte spelar så stor roll eftersom framförandet och svänget är det viktiga... Ofta känns det som att det är det som är den stora uppgiften när man mixar, att hitta svänget. En del av svänget sitter onekligen i soundet....
  3. Kul att kolla in vad ni andra gjort!Här är min mix https://soundcloud.com/martin-olsson/children-eyes-studio-mix-offHar mixat helt efter egen smak utan att ta hänsyn till artisternas visioner, eftersom jag inte pratat med dem. Jag tyckte att allt rent tekniskt var väl inspelat, men gillade inte bastrummans klang. Alldeles för ihålig och konstig och utan punch. Så jag bytte ut den mot en sampling som jag tyckte bättre passar ihop med hur bastrumman låter i överhänget. Från start: Bastrumma, samplad: Lite eq som tar bort lågmid, ökar lite botten och övre mellan. En liten doft med kompressorn. Virvel: Använde inte sejarmicken. Tog bort ett par ringande toner med eq, tog bort lite klonk och drog på lite diskant/övre mellan för lite presence. Ganska mycket komprimerad så att även det svaga vispandet skulle komma fram. Pukor: Hittade ingenstans där hängpukan spelade, så jag muta:de den kanalen. Golvpukan är hipassad, och skurit bort ytterst lite vid 300 hz och 800 hz. Kanalen är volymautomatiserad istället för gate. Överhäng: Lite skumt fasförhållande mellan höger och vänster så jag rättade till det. Bara eq. Hipassad, virvelns ringande ton är bortskuren samt ett par dB lågmellan. Ambience: Hipassad, rätt hårt eq:ad, använder en transient designer för att öka sustain, vilket blir ungefär samma resultat som att mosa med kompressor. Inmixad lite svagt. Tamburin: Endast reverb Alla trummor är skickade till en buss med en kompressor med ratio 2:1, 3 ms attack och 100 ms release som tar 1-2 dB när det behövs. Bas: Den var lite lurig, ganska suddigt ljud och saknade lite punch. Bägge mickarna gick till en buss där jag använde en transient designer för att minska sustainen en aning. Eq:at bort resonanstonen samt tagit bort ganska mycket lågmellan. Dragit på massa diskant för att få fram lite bett och komprimerad jättemycket så att basen håller sig på plats. Akustisk gitarr: Stereomickad, men är själv inte så förtjust i när en mick pekar mot lådan och en mick på halsen. Så jag struntade i hallsmicken.... Ganska sparsamt med eq, men har brightat upp gitarren rätt mycket. Och till en kompressor för att göra gitarren lite argare... Lite rumsreverb. Akustisk gitarr 2: Inte för förtjust i hur den lät, en 12-strängad line:ad gura med chorus passar kanske inte denna låten, men tog bort lite bas och ökade lite diskant samt stereobredda med ett delay. Mandolin: Hipassad, ytterst lite kompressor och lite reverb. Elgitarr solo: Boostat 1 kHz ganska mycket, sedan en kompressor med lång attack och release och skickat till ett långt reverb. Leif kör: Kompressor på vardera kanal, sedan skickad till en buss där bägge kanalerna får gå igenom samma eq. Tagit bort bas, lite lågmellan och lite snäsighet runt 3 khz. Skickat till reverb. Yvonne: De-essad, lite smarsam eq, och komprimerad med två kompressorer i serie. Först en LA-2A och sedan en 1176 och sist pyttelite overdrive. Lite reverb på detta. Leif lead: Samma kanalkedja som Yvonne, men med andra frekvenser åtgärdade. Tyckte att det lät väldigt bra som sången och om micken de använt, det enda jag åtgärdade var att det ibland blev lite elakt runt 3 kHz, så jag skar bort ca 3 dB där. Sedan på med lite pulteq-diskant för lite luftigare sound. Leadsången går till en impulsrespons av en EMT 140-plåt som låter lite oslickt. Master: Där ligger en kompressor och tuggar med ratio 1,5:1, 1 ms attack och auto-release som tar ca 2 dB. Därefter en rullbandarplugin som bara ligger där och får mig att tro att jag mixar analogt. Sedan en eq som lyfter 1 dB bas vid runt 100 hz och 1 dB diskant vid 12 kHz. Tanken med dessa tre pluggar är att ge hela mixen en uniform karaktär, dvs att om fler saker går genom samma processor så limmas det ihop lite bättre.
  4. Ja, fast polaritet och fas är olika saker. Säger man "vända fasen" menar man nog oftast att vända polariteten. Blir ju alltid fasfel när man blandar mick med DI. Basistens bas var inte så basig till att börja med, så det hade inte blivit en basfest ens med en sub-kick som mick. Dynamisk mick brukar funka, bra men det är klart att det blir mer detaljer med en konding.
  5. Jag brukar ställa micken framför basen och rikta den mot stallet. Att blanda med DI kan funka bra i en mix och testa att vända polariteten på micken för att se om det låter bättre. Stormembransmick är kanske att föredra, testa och se vilken du gillar bäst. På denna låten som jag spelat in och mixat, är basen mickad med en Beyer M88 och är blandad med DI, mest för att få mer tydlighet i soundet då cymballäcket gjorde att det var svårt att ta fram tydligheten i Beyermicken. Detta är kanske en annan genre än vad du ska spela in, men testa och se hur det blir. Kan ju funka. Vissa gillar att micka ljudhålet men jag tycker att det blir alldeles för bumligt.
  6. Reverbet försvinner i mono, kan vara bra att kolla upp.
  7. Hej! http://www.mixoff.org , där finns en hel del låtar man kan mixa.
  8. Tack så mycket! Då lägger jag den låten till handlingarna.
  9. Blev det bättre nu tro? POP148 mix 2.mp3
  10. Sitter mest med lurar faktiskt, men rimligaste förklaringen är att jag satt lite för länge och mixade. Nu i efterhand så låter gitarrerna verkligen "aj aj", men jag ändrar på detta och återkommer med en ny mix så småningom. Tack för synpunkten!
  11. Tack för synpunkter! Var inga större fel på original-sounden, så jag håller med. Men elgitarrerna och orgeln krockade så mycket, blev grötigt så jag försökte lösa det så gott jag kunde. Hade varit lättare med två olika gitarrer och två olika förstärkare. Jag "reampade" gitarrerna genom Amplitube, annars är det inte himla mycket grejat. Som om det vore lite... Antar att du är mer ute efter att återskapa ett livesound, efter att ha hört din mix, vilket jag gillar också. Eftersom detta är på skoj och för att lära sig, så försökte jag göra ett något mer modernt, popigare sound. Helt riktig observation! Jag är allergisk mot 200 hz, så jag kanske har skruvat bort runt där lite för mycket. Dock så är det ingen eq på mixbussen, utan jag kanske har skruvat bort lite för mycket på lite för många instrument. Men en bra synpunkt, ska kolla på detta.
  12. Angående tummorna, har du fasvänt överhänget? Är nämligen fasfel mellan dem och virveln. På baskaggen hörde jag ingen större skillnad om jag vände fasen(eller polariteten som det heter), så det är bara att köra på. Hängpukan är dock hur fas. Så fasvänd överhänget. Jag tycker att trummisen spelade balanserat och fint, ganska lättmixat. Baskaggen är för mig den absolut jobbigaste delen i ett trumset, det är en konst att få den tyngd i den utan att det blir för mycket bomull. Jag har svårt för det iaf. Eq:n ser helt vansinnig ut hos mig... Vet inte hur andra gör, men jag rattar på tills foten börjar stampa, brukar vara ett tecken på att man närmar sig. Nu minns jag inte hur det var med basen, men jag tror jag jag fick mer botten ur den när jag fasvände line-signalen. Sedan drog jag av lite botten på basmicken för att den var lite bumlig och lät linesignalen fylla upp där. Liksom trummorna så är basen ganska jämnt spelad med ett ganska lätt anslag, så en kompressor med lång attack och lång release kan fungera att få upp lite tydlighet i den. Skruva på, se vad som händer.
  13. Hej igen! Det var så lite så. Javisst är smaken olika, man kan mixa på olika sätt, helt klart och få till bra resultat. Kör hårt! /M
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.