• Soundation siktar mot världsrekord i “largest real-time music collaboration” – denna vecka

Nu teamar det svenska musiktechbolaget upp med Reason Studios och Splice för att bjuda in musikskapare till att sätta världsrekord i “largest real-time music collaboration”. Ett sju dagars event med start idag kl 12:00.

SND_CL_8_red.thumb.jpg.c5ef66f527d6b0c8bf6380d8f3ec25db.jpg

I april presenterade Soundation världens mest kollaborativa musikstudio genom lanseringen av Collab Live som låter musikproducenter samarbeta 100 % sömlöst i realtid.

- Producenter möts och samarbetar redan via Collab Live varje dag och det här är ett spännande sätt att uppmana fler att vara kreativa tillsammans, särskilt under dessa isolerade tider. Vi vill skapa det största eventet för onlinebaserat musiksamarbete i realtid där vem som helst kan delta, förklarar Adam Hasslert, VD, Soundation.

Hur fungerar det?

• Vem som helst kan delta, via: https://soundation.com/group/halloween-jam
    • Datum: 26 oktober (kl 12:00) till 1 november
    • Du kan antingen skapa ett eget projekt och bjuda in andra, eller gå med i ett av de öppna projekten på plattformen.
    • Soundations studio med alla dess premiumfunktioner kommer att vara gratis.

Soundation har även inlett ett samarbete med Splice som kommer att tillhandahålla utvalda samplingspaket kostnadsfritt under veckan, samt Reason Studios som låser upp onlineversionen av Europa.

- Musikskapande handlar om att experimentera, samarbeta och ha kul, vilket är precis vad detta är, säger Niklas Agevik, CEO, Reason Studios.

När Soundation lanserade Collab Live i april berättade Adam Hasslert att de var den första tjänsten att ta samarbete till den här nivån. Han beskrev även att “Varje rörelse i Collab Live synkas i realtid, 100 % sömlöst på samma vis som Google Docs, men här kan användaren till och med följa sina medkreatörers muspekare och se exakt vad de gör - när de gör det”.

• Tack! 1

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

• Similar Content

• By Pesek
      Det är inte ofta men jag kommer över ett bord som faktiskt är väldigt ergonomiskt utformat. Haft planer på att bygga mitt eget bord men nu vet jag inte om jag ska göra det längre. Ville bara tips om detta om det är någon som går i köpa tankar.

• By Björn Olsberg
      IDG har sålt varumärket Studio till två av grundarna och Nordens största sajt inom musikskapande lever vidare i nygammal regi.
      Stockholm 2019-05-23: Som flera av er besökare säkert noterat har publiceringstakten på Studio.se varit relativt låg de senaste månaderna vilket berott på att det pågått ett ägarbyte bakom kulisserna.
      Sedan Studio startade 2003 har en stor del av mediekartan förändrats på ett spännande sätt och så även förutsättningarna för Studio. Under mer än 15 år har medieföretaget IDG stått bakom Studio. Både genom starten av papperstidningen, webbsajten Studio.se, genomförandet av många mycket lyckade seminarier och inte minst communityn Studio forum.
      För att Studio även fortsättningsvis ska ha förutsättningar att utvecklas som en värdefull community för musiker, producenter och låtskrivare, tar två av de ursprungliga grundarna, Andreas Hedberg och Björn Olsberg över projektet. Det görs från och med nu genom det nybildade företaget Studio AB.
      – Vi har flera spännande idéer för Studios framtid, säger Björn Olsberg, före detta chefredaktör och fortsätter:
      – Det är idéer som vi just nu arbetar fram planer för att genomföra. Precis som tidigare är Studio en gemenskap för musiker, låtskrivare och producenter och där vi alla bidrar till att Sveriges musikliv är ett av världens ledande.
      Studio forum har redan flyttat från IDG till en ny server. Startsidan www.studio.se kommer tillfälligt att ta en paus men återkommer inom kort.
      – Som besökare på forumet kommer du till en början inte märka någon större skillnad, men vi kommer lägga tid och kraft på att stärka Studios position som en mötesplats för hela musiksverige, säger Andreas Hedberg.
      Andreas har i sin roll som marknadsansvarig på IDG hela tiden varit involverad i Studio medan Björn kommer tillbaka till sajten som han en gång i tiden var chefredaktör för.

Björn Olsberg och Andreas Hedberg
    • By ChoppyEye
      Tja! Dags att skaffa en workstation för studion men även för smärre liveframträdanden. Har folk nå tips eller erfarenheter? Och specifikt har folk någon erfarenhet eller tankar om Roland fa-80/Korg krome?
      Väl mött!
    • By DanceMannen
      Hej
      Jag använder ett MOTU MK3 Hybrid som ljudkort med ett par studio monitors (Yamaha HS50). So far so good!
      Jag skulle dock vilja ansluta ett par vanliga "Hi-Fi" högtalare för att använda som referens till studiomonitorerna. Med andra ord att på ett hyfsat enkelt sätt switcha mellan studio & Hi-Fi när jag kollar mixen.
      Jag är dock helt värdelös på hur jag ska koppla samman, och vilka ändringar jag behöver göra för att få det att funka. Tacksam för lite hjälp
      Nuvarande set-up
      1. Jag har kopplat samman MOTUs Main Out med mina studio monitorer.
      2. Jag har kopplat samman MOTUs Analog Out 1/2 med audiokabel till Hi-Fi:s högtalarnas ingång (aktiva)
      3. Jag har checkat i "Main Out" och "Analog 1/2" under Output drivers in Sonar X2
      Vad gör jag nu? Jag får ljud via studio monitorerna, men inte från Hi-Fi högtalarna. Hur går jag vidare? Nån routing i Sonar eller CueMix-FX (MOTUs mixer program)
      Tack

• Ämnen från forumet

• mixakuten_ingang.jpgMIXAKUTEN
    Som medlem på Studio.se får du kostnadsfri hjälp med mixning eller mastring av din låt.

• lathund_jul.jpg
    Julpris på Lathund för låtskrivare
    Ett erbjudande från oss till dig som inloggad medlem är att du nu har 50 % rabatt på Eva Hillereds uppskattade låtskrivarbibel. Finns som pdf och e-bok.

• live_puff.jpg

Bästa liveljudet för sång och elbas
    Två böcker av Studios mångårige medarbetare Hans Nicklassons finns nu till försäljning i vår butik (pdf).

• live_puff_basta_liveljudet.jpg

Bästa liveljudet
    En lättförståelig bok om vad du kan förbättra gällande liveljud och hur du gör det (pdf).

Läs mer här >

• live_puff_basta_pa-ljudet.jpg

Jakten på det perfekta PA-ljudet
    En av de viktigaste böckerna om PA-ljud, av Studios medarbetare Hans Nicklasson (pdf).

• gup82_red.jpg

Studios butik
    Här kan du köpa några av Studios bästa temanummer (pdf).

Till butiken >