• Soundation siktar mot världsrekord i “largest real-time music collaboration” – denna vecka

Nu teamar det svenska musiktechbolaget upp med Reason Studios och Splice för att bjuda in musikskapare till att sätta världsrekord i “largest real-time music collaboration”. Ett sju dagars event med start idag kl 12:00.

SND_CL_8_red.thumb.jpg.c5ef66f527d6b0c8bf6380d8f3ec25db.jpg

I april presenterade Soundation världens mest kollaborativa musikstudio genom lanseringen av Collab Live som låter musikproducenter samarbeta 100 % sömlöst i realtid.

- Producenter möts och samarbetar redan via Collab Live varje dag och det här är ett spännande sätt att uppmana fler att vara kreativa tillsammans, särskilt under dessa isolerade tider. Vi vill skapa det största eventet för onlinebaserat musiksamarbete i realtid där vem som helst kan delta, förklarar Adam Hasslert, VD, Soundation.

Hur fungerar det?

• Vem som helst kan delta, via: https://soundation.com/group/halloween-jam
    • Datum: 26 oktober (kl 12:00) till 1 november
    • Du kan antingen skapa ett eget projekt och bjuda in andra, eller gå med i ett av de öppna projekten på plattformen.
    • Soundations studio med alla dess premiumfunktioner kommer att vara gratis.

Soundation har även inlett ett samarbete med Splice som kommer att tillhandahålla utvalda samplingspaket kostnadsfritt under veckan, samt Reason Studios som låser upp onlineversionen av Europa.

- Musikskapande handlar om att experimentera, samarbeta och ha kul, vilket är precis vad detta är, säger Niklas Agevik, CEO, Reason Studios.

När Soundation lanserade Collab Live i april berättade Adam Hasslert att de var den första tjänsten att ta samarbete till den här nivån. Han beskrev även att “Varje rörelse i Collab Live synkas i realtid, 100 % sömlöst på samma vis som Google Docs, men här kan användaren till och med följa sina medkreatörers muspekare och se exakt vad de gör - när de gör det”.

• Tack! 1