• Soundation lanserar världens mest kollaborativa musikstudio

Det svenska musiktech-bolaget Soundation lanserar nu en helt ny möjlighet till samarbete mellan musikskapare i sin onlinebaserade musikstudio. Den nya kraftfulla funktionen Collab Live låter kreatörer världen över samarbeta 100 % sömlöst i realtid.

– Vi är otroligt glada att lansera Collab Live och vara den första tjänsten att ta samarbete vid musikskapande till den här nivån. Varje rörelse i Collab Live synkas i realtid mellan musikkreatörerna, 100 % sömlöst. På samma vis som Google Docs, men här kan användaren till och med följa sina medkreatörers muspekare och se exakt vad de gör - när de gör det, säger Adam Hasslert, VD, Soundation.

SND_CL_8_red.thumb.jpg.4c9584f7c15de14bc18966031b661733.jpg

Collab Live gör det möjligt för musikskapare att producera musik tillsammans i realtid, utan att på något vis behöva uppdatera eller synka sina projekt manuellt. Allt som behövs är en laptop och internet. Teknologin möjliggör även liveströmning och webinars för utbildning, såväl som en möjlighet för producenter att bjuda in och engagera sin fans.

– Många av våra användare är ambitiösa och lovande producenter som inspireras och lär av varandra varje dag, och detta är något vi vill uppmuntra ännu mer genom lanseringen av Collab Live. Vi vill göra det enklare och mer tillgängligt än någonsin att samarbeta vid musikskapande, säger Adam Hasslert, VD, Soundation.

Collab Live låter användaren följa varje steg som tas i projektet i realtid, från muspekarens rörelse till vilken kanal man jobbar på och samtliga ändringar som görs i projektet. Soundation har även satt upp en officiell Discord-server för att göra det enkelt att hitta andra kreatörer att samarbeta med, kommunicera med sina medskapare och dela inspiration.

Collab Live släpps som en öppen beta den 21 april 2020. Funktionen finns tillgänglig för alla användare, med en begränsning till max ett projekt åt gången för gratisanvändare.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now