• Producenten Bijan Amir säljer rättigheter till "Ric Flair Drip" som NFT:er

Megahiten "Ric Flair Drip", en extravagant hommage till wrestlarlegenden Ric Flair, skapade ett oförglömligt hiphop-ögonblick när den gavs ut 2017. Nu kan fans världen över köpa en del av låtens rättigheter från producenten Bijan Amir.

Ricflair_NFT_artikel.jpg.76e9dd89e82245c735d39cf1dc11a43b.jpg

“Ric Flair Drip” stormade de globala topplistorna, sålde Platinum sex gånger i USA och är fortfarande en av de 250 mest streamade låtarna på Spotify genom tiderna. Offset och Metro Boomins hyllning till Ric Flair Drips glamorösa livsstil – en av världens främsta wrestlare genom tiderna som även syns i musikvideon – tog världen med storm. Låten har bl.a. även krediterats för att ha populariserat termen "drip" - swag i överflöd.

Med start 1 december kan hiphopfans världen över köpa en del av “Ric Flair Drip” via anotherblock. 1000 NFTs saluförs för 1050 kronor styck och ger innehavarna rätt till en andel av streamingintäkterna från låten för all framtid. Detta anotherblocks största dropp hittills, till ett totalt värde av över 1 miljon kronor.

“Detta är min första satsning på web3 och jag ville göra något meningsfullt när jag väl skulle gå in i detta. Jag såg att andra producenter som jag respekterar arbetade med anotherblock och det kändes rätt. Jag älskar tanken på att fans får ta del av mina rättigheter istället för att sälja en del av mina verk till något investmentbolag”, förklarar Bijan Amir, Toronto-födda producenten vars diskografi även inkluderar artister som HER, Lil Wayne, Kanye West och Sabrina Claudio, men som fick sitt stora genombrott med “Ric Flair Drip“.

“Våra NFT-dropp blir hela tiden större och säljs ut snabbare. Även den sekundära marknaden för royaltybaserade musik-NFTs blomstrar till skillnad från den nedåtgående trenden för många andra projekt. Vi ser detta som ett tydligt bevis på att dessa NFTs ger ett verkligt värde till innehavarna, och att äga en andel av en låt som Ric Flair Drip betyder mycket för fansen”, säger anotherblocks medgrundare och VD, Michel D. Traore.

Läs mer: https://anotherblock.io/ric-flair-drip

Om anotherblock:
    anotherblock grundades i Stockholm år 2021 av Michel D. Traore, Sebastian Ljungberg och Filip Strömsten med avsikt att öka musikens värde genom att introducera den på en fri, öppen och demokratisk marknad. Genom att koppla samman musikrättigheter och NFTs skapar anotherblocks blockchainbaserade web3-plattform ett smidigt och enkelt sätt att både köpa och sälja royaltybaserade NFTs. https://anotherblock.io