Jump to content
Annons
  • Giles Martin berättar om The Beatles ikoniska album '1' i Rumsligt Ljud

    Grammy-vinnande producenten och låtskrivaren Giles Martin (George Martins son) gjorde Zane Lowe sällskap för en intim konversation om släppet av The Beatles ikoniska album ‘1’ i Rumsligt Ljud, samt 55-årsjubileét av ‘Strawberry Fields Forever’.

    Studio.se

    1071488585_GilesMartin_PhotobyAlexLake_red.jpg.70cc9d5a447ccb15c3ac068676cbd2c5.jpg
    Foto: Alex Lake.

    Martin berättar om minnen från sin barndom, processen att mixa ett legendariskt album, hur teknologin utvecklar hur musik skapas och tas emot, The Beatles arv, och mycket mer. 

    Se citat och videoklipp nedan — tillgängliga att använda med hänvisning till Apple Music. 

    Giles Martin om ljudets evolution… 
    Min pappa var en futurist och älskade teknologi. Han letade alltid efter lösningar för ett bättre sound. Det som hände med The Beatles var att min pappa och andra människor runt omkring tänkte “Okej, hur skapar vi världar som inte existerar?”. Vid Sgt. Pepper’s började de göra saker annorlunda. John Lennons försökte fånga det som pågick i hans huvud och göra en skiva av det. Och det är evolutionen av ljud. Det är inte bara teknik - fantasi är den viktigaste nyckeln. 

    Giles Martin om att ta The Beatles katalog in i en värld av ny teknik… 
    Vi gick tillbaka och gjorde om det eftersom tekniken förändras, precis som den alltid gör. Paul och Ringo säger alltid, “Hur kan vi utveckla teknologin? Hur kan vi förändra vägen framåt?”. Och Paul säger “Jag vill inte vara fast i en inglasad hylla i ett museum. Jag vill att människor upptäcker, lyssnar och utforskar”. The Beatles vill inte ha attityden “rör inte våra verk”. 

    Giles Martin om att Rumsligt Ljud blir mer tillgängligt… 
    Jag har jobbat med surround en lång tid. Jag gjorde Love-showen i Vegas, med sju tusen högtalare i ett rum och ett ljud som blev väldigt omtyckt. Men efteråt kunde ingen höra det igen. Människor har oftast inte surroundljud om de inte är väldigt intresserade. Det tog tid och ett företag som Apple för att hitta en väg till en konsumentupplevelse som fler kan ta del av. Det är så bra. Du får mer intimitet, och du kommer verkligen att lyssna och det kommer att beröra dig. Det är vad musik handlar om. Jag vill inte att människor ska lyssna på den här mixen och säga, ja det här är en mix. Jag vill att människor ska lyssna och fråga sig hur mixen får dem att känna. Det är det som är viktigt.  

    Giles Martin om hur lång tid det tar att mixa en låt i Rumsligt Ljud… 
    Det varierar verkligen. Det kan ta en halv dag, tre dagar eller hur lång tid som helst om det inte blir rätt. För mycket av det äldre materialet gick vi tillbaka in i Studio Two i Abbey Road där bandet spelade in och hittade sätt att spela in själva rummet. Så du har Studio Two runt omkring dig när du lyssnar. Det är en process. Vi fångar ambiensen i rummet för att det ska kännas på riktigt. 

    Giles Martin berättar att “Strawberry Fields” var det verk hans pappa var mest stolt över som producent… 
    Det var låten som min pappa, vad jag tror, var mest stolt över som producent. Det är en fin historia. John Lennon och pappa pratade inte på ett tag av olika anledningar. Sedan hörde John av sig till honom månaden innan han gick bort, och min pappa åkte och träffade honom i Dakota-byggnaden. De funderade på att börja jobba tillsammans igen och John sa “Du vet, jag skulle bara vilja gå in och spela in allt igen, ordentligt den här gången”. Och min pappa sa bara “Vadå?”. Och John säger “Kom igen, vi skulle säkert kunna göra det ännu bättre nu”. Pappa säger “Men Strawberry Fields då?” och John säger “Särskilt Strawberry Fields!”. Arvet och betydelsen av den låten är enorm för mig personligen. Och jag tycker att den passar den här världen av Rumsligt Ljud, den passar att falla in i “Nothing is real”. Som texten i låten. När jag gjorde det här jobbet minns jag att jag satte på mig mina AirPods Pro eller  AirPods Max och tänkte, "Det här fungerar verkligen. Lyssna, det här är anledningen till att den här tekniken borde finnas. Strawberry Fields.”

    Giles Martin om att jobba med Paul McCartney och Ringo Starr för att fortsätta omfamna teknikens utveckling…  
    Vi är som en familj och det är aldrig någon som sätter press på någon annan. Det är Paul och Ringo, Olivia och Dhani, och Sean och Yoko. Vi kommunicerar, skickar runt saker och så. De älskar teknik och tanken på att människor kan uppleva The Beatles på nya sätt. Och jag vet det här från pappa också. De trodde aldrig att människor skulle fortsätta lyssna på musiken 50 eller 60 år senare. Jag var med Paul i Atmos-rummet här på Abbey Road och vi lyssnade på Sgt. Pepper tillsammans. Han gick runt i rummet och sa “Vi var ett väldigt bra band. Du vet, vi var väldigt lyckligt lottade att ha med din pappa”. Och jag sa “Jag tror ni vet hur lyckligt lottad han var med”, och då sa han “Vi är väldigt lyckligt lottade att ha dig också”. Det finns så mycket kärlek, passion och omtanke i den här gruppen. Och om jag kan göra dem glada, och om andra människor kan höra passionen som går in i det här, det är det som gör det värdefullt. 

    Giles Martin om hur Rumsligt Ljud tillåter dig att resa i tiden… 
    Jag minns när jag besökte Abbey Road och min pappa, han började tappa hörseln och berättade inte får någon att jag blev hans nya öron. Det var så jag började göra vad jag gör idag. Jag kom in och lyssnade på A Day in the Life på en fyrspårig bandmaskin, och när jag tryckte på play pratade John med honom i studion. Det var som att han var i rummet. Och jag tänkte för mig själv att det är magiskt. Skivor blir inte gamla, det är vi som blir gamla. På den inspelningen är John Lennon precis lika gammal som han var när han spelade in det 1967 och sa de där orden. Och jobbet vi har gjort nu på Abbey Road är som en tidsmaskin. Du kan vara där med bandet med hjälp av Dolby Atmos. 

    Beatles "1" i rumsligt ljud. Klicka på bilden för att lyssna.

    898439470_Beatles_1_RED.thumb.jpg.c69e1bcc65bab3ae54a19bd363a3f8e5.jpg


    55-årsjubileét av Beatles "Strawberry Fields Forever" i rumsligt ljud. Klicka för att lyssna.

    Beatles-SFPL_red.thumb.jpg.2e51df159e1f3d42254328a010b67e11.jpg


    Videoklipp:

    Giles Martin on How Apple Has Ushered in Spatial Audio on a Grand Scale and Made It Accessible

    Giles Martin on The Beatles Songs That Were Most Challenging To Mix in Spatial Audio

    Giles Martin on How Spatial Audio Allows You To Time Travel

    Giles Martin on The Journey of Bringing New Technology To The Beatles’ Catalog

    Giles Martin Says “Strawberry Fields” Was His Dad’s Proudest Work As a Producer and Explains How The Song Perfectly Showcases Spatial Audio

     


    Användarrespons

    Recommended Comments

    Det finns inga kommentarer att visa



    Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

    Du behöver vara medlem för att delta i communityn

    Bli medlem (kostnadsfritt)

    Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

    Bli medlem nu (kostnadsfritt)

    Logga in

    Har du redan en inloggning?
    Logga in här.

    Logga in nu

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Skapa ny...