• Baggpipe Studios har räddats

Efter flera år har nu ett beslut tagits gällande framtiden för legendariska Baggpipe Studios i Skärmarbrink, Stockholm. Stadsbyggnadsnämnden beslutade vid sitt möte att stoppa planerna på rivning.

BPS6171_1800.jpg.c03e287f4f11942e4cded4d47d6b54dd.jpg

Stadsbyggnadsnämnden återförvisade ärendet för vidare utredning i syfte att bevara det för området karaktäristiska geografiska landmärket Baggpipe Studios, som är en av Sveriges äldsta och i särklass mest meriterade inspelningsstudior för musik av många olika genres.

Det har varit en mycket lång period av väntan. Måndagen den 20 december togs ett enhälligt beslut av Stadsbyggnadsnämnden i Stockholms Stad gällande Baggpipe Studios framtid. Här finns en unikt anpassad lokal med särskild akustik och en omfattande storlek. Sedan 2019 har verksamheten hotats av en privat fastighetsexploatering som har önskat att få till stånd en markanvisning som medger att studion rivs och ger plats för bostadsrätter i sju våningar. Så blir det nu alltså inte och nämnden beslutade på måndagen istället det följande:

Ärende Barkborren 6, Dnr 2020-03000-54

Stadsbyggnadsnämndens beslut:
    Stadsbyggnadsnämnden beslutar att återemittera ärendet för omarbetning så att verksamhetslokalen kan bevaras samt att därutöver anföra följande:

Detaljplanen syftar till att möjliggöra för cirka 40 nya bostäder genom en tillbyggnad av en vinkelbyggnad med lokaler i bottenvåningen. Tillbyggnaden förutsätter rivning av den lägre vinkelbyggnaden som idag innehåller en verksamhetslokal där en musikstudio är hyresgäst. Musikstudion har bedrivit verksamhet i lokalerna sedan 1960-talet och är en av få studios i Stockholm som fortfarande har möjlighet att spela in stråkorkestrar, jazz-storband och rockband. Musikstudion är en del av det svenska musikundret och har de senaste 50 åren producerat låtar med både svenska och internationella artister.

Verksamhetslokalen är väl använd och bidrar till områdets kulturhistoria och en levande stadsmiljö. För att möjliggöra fortsatt verksamhet i lokalen är det angeläget att pröva om det är möjligt att komplettera fastigheten med bostäder utan rivning. Stadsbyggnadsnämnden återremitterar därför förslaget för omarbetning med syftet att verksamhetslokalen kan bevaras.

Styrelseordförande för Baggpipe Studios, Mikael Gordon Solfors kommenterar; "Vi kan inte nog visa vår glädje och tacksamhet över att våra beslutsfattare i Stockholms Stad inser värdet av lokalen
    som Baggpipe Studios verkar i och de tiotusentals kulturarbetstillfällen som skapas här. Och det vid sidan av de rent kulturella värdena, den unika inspelningstekniken och den historik som finns i dessa väggar. Utan den här lokalen hade vi inte efter 50 år fortfarande genererat relevanta världshits på daglig basis och på ett betydande stärkt de makroekonomiska aspekterna av Stockholms stads näringsliv. Nu kan vi fortsätta att bidra till att utveckla svenskt kulturliv och inte minst bidra till den internationella Sverigebilden om vårt land som en sann musiknation. Vi sänder ett varmt tack till alla de som stöttat oss, från internationella kreatörer och beslutsfattare i musikbranschen till våra underbara grannar här i området.
    "

Till Baggpipe Studios webbsida