Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 05/25/2019 in all areas

  1. 11 points
    För några dagar sedan hade vi ett par intensiva planeringsdagar där vi diskuterade och satte en plan på vad vi vill göra med Studio nu och framöver. Vi har dialog med flera skribenter och bloggare vilka kommer att börja skriva innehåll. Under tiden jobbar vi mycket ”bakom kulisserna” med tekniska lösningar av olika slag. Eftersom vi tycker det är både viktigt och roligt att bygga framtiden för Studio tillsammans med dig som besökare, forummedlem och samarbetspartner så vill vi uppmana till att dela dina tankar och förslag. Studio är en gemenskap där vi alla är med! Här nedan nämner vi några saker som vi arbetar med nu och som som vi siktar på ska vara på plats i höst. Startsida studio.se Vi kommer skapa en helt ny startsida för att på ett bra sätt lyfta fram sajtens viktigaste innehåll. För tillfället utgör forumet sajtens startsida men det kommer alltså att ändras (dock kommer forumet ligga kvar på studio.se/forums och den tidigare adressen forum.studio.se fungerar så klart också). Nyheter, guider och videor Liksom tidigare vill vi fokusera våra tipsartiklar på bland annat låtskriveri, inspelning och mixning. Och istället för produkttester vill vi göra guider om hur en produkt (gärna ny produkt) används i ett sammanhang, och utbildande inspirerande artiklar inom olika musikområden samt köpguider. Vi kommer även återpublicera intressant material som tidigare inte har funnits på studio.se. Även om artiklar och guider inledningsvis kommer vara textbaserade, vill vi på sikt även göra videoguider. Vårt mål är att skapa ett stort flöde av intressanta nyheter från musikbranschen på Studio, men där avsändarna är företagen själva. Bloggar Bloggar kommer tillbaka i en omarbetad version och forummedlemmar kan blogga om musikämnen som man vill dela med sig av. Kanske intressanta studiobyggen eller spännande projekt. Vi har en dedikerad grupp bloggare som kommer blogga frekvent, vars inlägg kommer lyftas fram på Studio, men vi lyfter gärna fram fler intressanta bloggar eller bloggare. Studio forum - Avdelningarna ska ses över liksom dess beskrivningar. Några bör slås ihop, och några nya ska startas. Till exempel vet vi att distribution av musik är av stort intresse. - Ett omtag kommer göras på “Låtar och filer” där medlemmar kan lägga upp sina låtar så att andra medlemmar kan lyssna och ge värdefull feedback. Den här delen ska lyftas fram betydligt. - Den populära Studiofestivalen där medlemmar själva tävlar om till exempel det bästa introt eller outrot vill vi vara med och ge nytt liv till. Därtill planerar vi att återinföra kreativa tävlingar men även skapa roliga quiz. Vi vill uppmärksamma er på att de artiklar som har publicerats på den tidigare studio.se-sidan ägs av och finns hos Studios tidigare ägare IDG. Avslutningsvis vill vi båda säga att vi är enormt glada och taggade över att kunna jobba med Studio igen. Och tveka inte att dela med dig i tråden eller höra av dig till någon av oss med dina tankar och idéer.
  2. 5 points
    FREDAGSTIPSET: Studio lanserar Mixakuten – Vi har alla varit där… Det låser sig rejält i mixning- eller mastringsprocessen, tiden är knapp och du vet varken ut eller in. Men lugn, inom kort kommer du som medlem på Studio kunna ladda upp din egenproducerade musik och få professionell feedback på din mix- eller mastring utan kostnad. Lansering kl. 10:00 den 7 april. En stressad musikproducent ritad av Johanna Kristiansson © http://johannakristiansson.com På Mixakuten kommer du som medlem på Studio kunna ladda upp din egenproducerade musik och få professionell feedback. Jag kommer personligen svara på frågor gällande inspelning, mixning och mastring, oavsett vilken nivå du befinner dig på eller var i skapandeprocessen du är. Det kan handla om allt från ljudet på en virveltrumma, till hur sången sitter i mixen, eller vilka frekvenser som behöver ses över i slutproduktionen. Processen är enkel: Du laddar upp en ljudfil tillsammans med en fråga via Studios nya funktion, som sedan besvaras med en utförlig förklaring. Du har sedan möjlighet att återkoppla och betygsätta processen. Varje medlem har tillgång till två valfria uppladdningar, helt gratis, därefter sköts eventuell vidare kontakt utanför Studios ramar. Det är viktigt att inse att Mixakuten inte är ett fullvärdigt alternativ till varje sig mixning eller mastring, utan enbart ska ses som en hjälpande hand och förhoppningsvis en knuff i rätt riktning. Centralt är också förståelsen för att musikproduktion är ett kreativt yrke och därmed saknar regler för vad som är rätt och fel. Se därför Mixakuten som ett alternativ, ett nytt perspektiv, snarare än en lösning. Mixning och mastring är i mångt och mycket subjektivt, en konstform som så många andra. Jag kommer därför aldrig kunna garantera att du blir 100% nöjd eller att jag kan lösa alla problem som dyker upp. Vad jag däremot lovar är att göra mitt yttersta. Läs mer om Mixakuten och kom igång redan idag. Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här! Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du fredagstipset från 2019 och framåt Här är fredagstipset på Studio från 2018 och tidigare
  3. 5 points
    VARNING, nu kommer lååång text. Men jag ska avslöja hur det kom sig att jag nästan startade Spotify och dessutom nästan hamnade på de tyska schlagerlistorna. Då krävs många bokstäver. (”Clickbait” kallas inledningen bara för att du ska läsa vidare och sedan bli besviken!) Året var 1996, vi hade sålt huset i Uppsala med en liten vinst som brände som eld i fickan. Jag hade beslutat (efter godkännande från min bättre hälft) att uppgradera min Amiga till en riktig PC för att min musikkarriär skulle få en skjuts. Priset på en 486:a hade då sjunkit till priset jämförtbart med en ny bil. Pricerunner fanns inte, så jag satt med telefonkatalogen i vår hyresrätt i Märsta och ringde runt till olika datafirmor och kollade priser. Jag hittade en firma i Bredäng som kunde leverera en 486:a med Turtle Beach ljudkort samt programmet Digital Orchestrator Plus för 26.000 kronor. Irrade dit med hjälp av telefonkatalogens röda sidor och lastade in dator och tjockskärm samt alla kartonger med programvaror. Kopplade upp härligheten, och brorsan fick hjälpa mig konfigurera allt, för det här var långt innan plug-and-play. Allt skulle fixas. Operativsystem (Windows 95) från cd, drivrutiner, protokoll, partitioner och fan och hans moster. Men vi fick igång allt. Lägenheten i Märsta hade dock kabel-tv, så ”Kvinnofängelset” tog en del energi från musikskapandet. Programmet började 00:00 och slutade 01:00. Tyvärr just den tid då jag är som mest kreativ! Dessutom... Jag hade via jobbet ett 28.8-modem för att koppla upp mig mot stordator och Memo (dåtidens mejl). Plötslig hade jag hade tillgång till det där ”Internet” som alla pratade om tack vare en gratisversion av Netscape Navigator via PC-tidningen. Ofta surfade jag in på Aftonbladet. Jag hann hämta en kopp kaffe medan sidan laddades. Men en ny värld öppnade sig! Läsa dagstidningar på datorn och via Altavista (dåtidens Google) kunde jag plötsligt nå hela världen. Musikkarriären kom av sig, även om jag gjorde lite låtar då och då. Började hänga på Aftonbladets chat, som var jättekul, där fick jag mina första virtuella vänner. 1997 flyttade vi till ett hus byggt 1967, och om musikkarriären var på sparlåga på grund av det spännande internet och ”Kvinnofängelset” , så kan vi säga att den dog helt med huset. Men 1999 hittade jag en spännande sak när jag surfade runt, en nystartad ideell förening som skulle sälja musik via nätet. Frikopplad från skivbolagen kunde medlemmarna lägga upp sina låtar och sälja via Swebmusics sajt. Klart jag betalade medlemsavgiften och gick med. Jag hade ju ett gäng låtar som kunde slå! Jag hade gjort en discolåt på tyska efter att ha varit utomlands och sett män som faktiskt var fetare än jag gå runt på stranden i stringbadbrallor. Tanken var att om de har så djävulskt dålig smak kommer de att älska min tyska discolåt. För den var verkligen som en string i arslet på en fet gubbe. Där skoltyskan inte räckte till så hittade jag på tyskliknande ord, tanken var att de tyska männen i string som dansade på strandpartyt i Aya Napa ändå inte skulle lägga märke till det. En snabb kalkyl gav vid handen att om en miljon tyska män laddade ner min låt skulle jag få nio miljoner kronor. Jag började genast kika runt på lämpliga sportbilar. Men hallå! Jag hade ju flera bra låtar. Jag brände en cd med mina bästa (och enda) åtta låtar, skrev omsorgsfullt mitt namn, adress och e-post adress på den för att skicka till Swebmusic. Innan jag skickade in cd:n så gick jag in på sajten för att lyssna runt lite på de stackars amatörerna, de som inte fattat storheten med tysk disco. Det borde jag inte ha gjort. Helt fantastiska låtar, och välljudande produktioner. Jag insåg att jag plötsligt var en korpspelare från Sundsvall, som ställdes ensam mot hela Manchester United! Min cd hamnade i bokhyllan där den hörde hemma! Nu hittar jag den 21 år senare, tillsammans med de låtar jag laddade ner från Swebmusic. Fortfarande håller Swebmusiclåtarna förvånansvärt hög kvalité och är njutbara att lyssna på! Min tyska discolåt har däremot inte åldrats likt ett ädelt vin. Den var död redan innan den gjordes. Men vaddå? Jag var med om något som nästan var som Spotify långt innan Spotify fanns, och jag skrev tysk disco långt innan det kunde ha blivit populärt... Fördelen med att bli äldre är att man kan bjuda på sina pinsamheter, så varsågoda, lite tysk läderdisco!
  4. 4 points
    Fredagstipset: Basen är lika underbar som den är problematisk när det kommer till inspelning, mixning och mastring. En bas som sitter där den ska i mixen ger musiken liv, sväng, värme och en stadig grund att stå på. Men hur får vi egentligen basen att höras i mindre högtalare? Det första du ska tänka på när det kommer till inspelning och mixning av bas är inte vilka frekvenser som ska höras, utan själva arrangemanget. Om många instrument spelar samma sak i samma oktav uppstår nämligen problem. Instrument ska komplettera varandra, inte konkurrera. Låter det stökigt och grötigt redan i inspelningen blir det garanterat svårare att skapa separation senare i mixstadiet. Den största hemligheten med att mixa bas är dock långt mycket enklare än du kanske tror. Det handlar kort och gott om att sätta volymen i förhållande till övriga instrument. Att hitta balansen. Så innan du ger dig i kast med eq, kompression och annat, se till att sätta volymen. Detta gäller för övrigt alla instrument. Men små högtalare då? Basen har, precis som många andra instrument, mycket energi i det lägre mellanregistret (250-500 Hz) - inte bara bara runt 60-250 Hz som många kanske tror. När vi talar om att mixen låter otydlig eller att basen inte hörs, är det ofta just i det lägre mellanregistret som det finns en överrepresentation av energi. Bärbara datorer, mobiltelefoner, surfplattor och basfattiga högtalare har som regel inte särskilt mycket information under 150-250 Hz. Det vill säga där mycket av basens lägre energi sitter. Vi behöver därför kika lite längre upp för att få basen att poppa fram i dessa lyssningssystem. Ett tillvägagångssätt är att spela in basen så som du vill att den ska låta (hela tiden med arrangemanget i åtanke) för att sedan svepa i området 250-1000 Hz med en equalizer. Lyssna efter var basen låter som mest i förhållande till övriga instrument. Du söker alltså efter tonen, kärnan, knorren - basens karaktär, inte det basiga ljudet. Själv brukar jag hamna någonstans mellan 400 och 700 Hz, men det är min personliga smak. Nu kan du backa övriga dominanta instrument i detta område, exempelvis virveltrumma, gitarrer, klaviatur och kör. Slutligen boostar du basen i samma frekvensområde för att göra skillnaden än mer markant. Om detta mot förmodan inte skulle räcka är det dags för lite magi. Bilden visar en standardinställning för bas, om vi ska tillåta oss att tala om en sådan. Trollerilådan 1. Duplicera baskanalen så att du har två identiska spår och muta originalspåret. 2. På det kopierade spåret lägger du en equalizer och skär bort all botten under 300 Hz och all topp över 2000 Hz. Observera att detta bara är riktmärken och inga frekvenser huggna i sten. 3. Boosta sedan området där basen hörs som mest. 5-10 dB brukar göra susen. 4. Lägg på någon form av hörbar distorsion och eventuellt hård kompression (smaksak). Varför distorsion kanske du undrar? Distorsion lägger till övertoner, vilket gör att basen hörs tydligare. Gratispluggen IVGI från Klanghelm är ett utmärkt exempel. 5. Dra sedan ner volymen helt på det kopierade spåret och spela upp originalbasen tillsammans med övrig mix. Nu blandar du försiktigt in effektkanalen tills basen hörs tydligare, gärna medans du spelar upp mixen genom lite sämre lyssning och vips så har du en tydligare bas i små högtalare. Effektkanalen som blandas med originalspåret, för att öka på tydligheten än mer. Det finns naturligtvis hundra och åter hundra andra sätt att jobba på när det kommer till mixning av bas, men detta har i alla fall hjälp mig åtskilliga gånger. Lycka till! Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du fredagstipset från 2019 och framåt Här är fredagstipset på Studio från 2018 och tidigare
  5. 4 points
    Gör en egen jullåt i Studiofestival nummer 46! Lagom till jul har vi dessutom lyckats få med fina priser från Fitzpatrick som sponsrar festivalen. Äntligen är det dags för en ny Studiofestival. Denna gång med jultema och det enda som krävs för att medverka är att du är medlem här på Studio. Bidraget måste vara nytt (inte tidigare utgivet) och kan vara gjord av dig själv eller tillsammans med andra. Bidraget ska vara inskickat senast den 31 december 2019 och vinnare utses den 13 januari 2020. Fitzpatrick är vänliga nog att sponsra denna festival med fina produkter: Universal Audio Arrow, ett par Kali LP-6 (monitorer) och klaviaturen Nektar GX49. Läs mer om hur du går tillväga! Använd tiden väl, ha kul och må bästa jullåt koras. Om Studiofestivalen Studiofestivalen började för ganska precis 15 år sedan i ett initiativ från forummedlemmen ®offe i forumets 776:e tråd någonsin. Och nu 15 år senare är vi uppe i festival nummer 46. Festivalen brukar ha ett tydligt tema och har uppskattats mycket av många.
  6. 4 points
    Uppdaterat 190911 Äntligen är det dags! Nu på torsdag den 26 september tar vi tillfälligt ner forumet för att lägga upp nya startsidan för Studio. Uppdateringar utöver det vi skrev i första inlägget: Studio.se (startsidan) Nyheter, tips, guider, bloggar och videor Redan sedan ett par månader tillbaka så har vi publicerat nyheter av naturliga skäl endast under ”Nyheter från Studio” på forumet, och på Facebook i form av tillverkarnas pressreleaser, och kommer göra detta löpande, och vårt mål framöver är också att även låta företagen själva lägga in sina nyheter. Från och med den 26 september kommer innehållet också bestå av tipsartiklar inom bland annat låtskriveri, inspelning och mixning. Och istället för produkttester gör vi guider om hur en produkt (gärna ny produkt) används i ett sammanhang, och utbildande inspirerande artiklar inom olika musikområden samt köpguider. Bloggar Ja, de kommer tillbaka och forummedlemmar kan blogga om musikämnen som man vill dela med sig av. Kanske intressanta studiobyggen eller andra spännande projekt? Vi har en dedikerad grupp bloggare som kommer blogga frekvent, vars inlägg kommer lyftas fram på Studio, men vi lyfter gärna fram fler intressanta bloggar eller bloggare. Vi kommer även att publicera en del intressant material från den tidigare papperstidningen Studio, men som tidigare inte har funnits på studio.se. Allt innehåll kommer synas på startsidan, forumet och på Facebook – där du enkelt hittar oss om du söker på Studio.se. Nyhetsbrev För dig som vill hålla lite koll utan att gå in på webbsidan, så kommer vi skicka ut vårt nyhetsbrev varannan vecka. När startsidan är uppe så kommer www.studio.se leda till den, och www.studio.se/forums samt forum.studio.se kommer leda till forumet som det redan gör idag. Återigen så vill vi säga att vi tycker det är både viktigt och roligt att bygga framtiden för Studio tillsammans med dig som besökare, forummedlem och samarbetspartner. Därför vill vi uppmuntra dig att dela dina tankar här i tråden eller höra av dig till någon av oss i ett PM. Andreas och Björn
  7. 3 points
    Hammond B3 https://sampleson.com/collab3-free-tonewheel-organ.html Sonible Balancer https://www.sonible.com/balancer/?fbclid=IwAR3bA-ID8dSN4b0PtQciZS_FN_wq1u-kl6a65VqOcM4fFcBWv7TfvQf9kZ4
  8. 3 points
    FREDAGSTIPSET: Det finns idag en uppsjö pluggar till pc och Mac, de flesta med syftet att underlätta och bättra på din studiokvalité. Med detta sagt behöver det inte kosta skjortan att utöka ditt pluggbibliotek. Faktum är att det många gånger inte kostar något alls. För ett antal månader sedan skrev jag om Mina 5 favoritpluggar för mixning och mastring, en del penningslukande och en del lite billigare. Dessa digitala hjälpredor ligger mig fortfarande varmt om hjärtat och rekommenderas starkt. Dagen till ära har jag plockat fram fem färska gratispluggar som förhoppningsvis sätter lite sprutt på kreativiteten. Med detta sagt vill jag också passa på att slå ett slag för Mixakuten, en kostnadsfri tjänst för din mix eller master, som med största sannolikhet drar igång här på Studio redan nästa vecka. Må inspirationen flöda! Coffee - The PUn En gratis germanium baserad equalizer med inspiration från Pultec. Pluggen har en varm vintagekaraktär och fungerar ypperligt på allt som behöver fetas till eller mjukas upp. Samtidigt lämpar sig Coffee - The PUn till när du vill ha lite extra luft och subtil saturation. Sång, trummor, bas, akustiska gitarrer och pianon är självklara användningsområden. Länk: http://www.acustica-audio.com/pages/aquarius Echobox D7 Ett smutsigt lo-fi delay som hämtat inspiration från en japansk golvpedal. Originalpedalen tillverkas inte längre och sällan dyker upp på andrahandsmarknaden, vilket gör denna mjukvaruemluering lite extra spännande. Echobox D7 gör sig speciellt bra på gitarr men ger även spännande och oväntade resultat på sång, eller vad som helst egentligen. Länk: https://senderspike.wordpress.com/20...22/echobox-d7 SnareBuzz 2.0 En rolig liten plugg som simulerar den naturliga vibration som uppstår i virveltrumman, då andra instrument spelar. Perfekt för att liva upp en torr tagning eller samplade trummor. Med SnareBuzz 2.0 blir det helt enkelt lite mer levande. Länk: https://www.wavesfactory.com/product/snarebuzz Span 3.8 En vintageplugg i ordets rätta bemärkelse, då Voxengo Span funnits sedan urminnes digitaltider. Nu har det populära mätverktyget nått version 3.8 innehållandes diverse förbättringar och funktioner. Till nyheterna hör bland annat bättre hantering för presets och färgval. Länk: https://www.voxengo.com/product/span NCAR Analog Obsession fortsätter att mata ut pluggar på rullande band och senast ut är summeringsmixern NCAR, vilken kort och gott bjuder 8 stereokanaler med preamp och 3-bands eq. Tanken med en summeringsmixern är att ge bättre separation och ett subtilt djup mellan kanalerna. Huruvida detta faktiskt alltid är en fördel eller inte är upp till var och en att avgöra. Analog Obsession livnär sig som Patreon, så skänk gärna en slant om du uppskattar pluggarna. Länk: https://www.patreon.com/analogobsession Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här! Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du fredagstipset från 2019 och framåt Här är fredagstipset på Studio från 2018 och tidigare
  9. 3 points
    Jag gjorde en ny låt och lyckades få till en lyrikvideo. Handlar om vintern som varit och längtan till sommaren. Hoppas ni gillar den. Både du o Jag:
  10. 3 points
    Är det bara jag som tycker att Roffe borde skriva en bok? Jag har skrattat i säkert 20 minuter åt det här inlägget. Roffe is back med råge
  11. 3 points
    Grymt jobbat, ni som skickade in och deltog i tävlingen! Riktigt skoj att höra bidragen. Det bidrog i alla fall till min julstämning 🎄 Tack också till Jon som har styrt upp det här! På allvar är det trådar och tävlingar som denna som bara får mig att älska den här sajten. Det här får vi arrangera igen, och samtidigt titta på hur vi kan göra det lite bättre och kanske mer rättvist. Håll utkik lite längre fram i vår! Grattis igen och ha en skön vecka, alla!
  12. 3 points
    Grattis till vinnarna OCH till Slejnard, välkommen till bottenskrapet 😉
  13. 3 points
    Gratis 1176 här: https://audioplugin.deals/black-76-limiting-amplifier-fet-compressor-limiter-by-ik-multimedia-free-download/?fbclid=IwAR2itU9BoPhkvfZWlvR3QFFhZv2sxK8Z_zyc6pW_PJDd_DltfK3_TvdsK-8 Man måste installera hela T-racks paketet samtidigt dock.
  14. 3 points
    Bump! På julafton är det 15 år sedan vi lade ut den här... ljuvliga minnen! 😍 God Jul alla studionördar, gamla som nya! 🎅
  15. 3 points
  16. 3 points
    På Studio diskuterar vi musik och musikskapande. Satir är tillåtet enligt reglerna så där vet jag inte vad du syftar på. Om någon tystas ner av politisk åsikt så låter det i mina öron som att vi inte pratar musikskapande. Politiska diskussioner förs bäst på andra ställen än Studio. Vad gäller aktivitet så kan jag glädjande meddela att aktiviteten på forumet (efter en stillsam vår och sommar pga ägarbyte) har ökat betydligt. Även sett från oktober förra året så har aktiviteten gått upp med 20 procent.
  17. 3 points
    Väldigt bra skrivet språkmässigt. Bra och lättfattat innehåll.
  18. 3 points
    Äntligen är vi igång med nystarten för Studio och det känns fantastiskt roligt och spännande. I våras fick vi möjlighet att köpa loss varumärket från den tidigare ägaren IDG där Studio funnits i alla år sedan vi startade 2003. Och beskedet om att vi tar tillbaka varumärket har verkligen mötts med fantastisk respons från musikbranschen vilket både värmer enormt och sporrar ännu mer. Ganska exakt så här glad blir man av det, och lite till när vi blev firade med lyxig princesstårta av min fru My. Tröjorna vi har på oss gjordes av medlemmen ierker här på forumet för sisådär tretton år sedan. Sitter möjligen något tajtare idag än då, men vi har dem! 😂 Viva la Studio – Länge leve Studio!
  19. 3 points
    Hej! Studio forum uppdaterades nyligen, och i samband med det så gick det under några timmar bland annat inte att kommentera eller skriva inlägg. Nu är detta löst! Bästa hälsningar, Studio
  20. 3 points
    Ett vanligt 230Volt vägguttag med 10 Ampere säkring kan ge max 2300 Watt = 2,3kW (W=VxA). Det genomsnittliga Elpriset inkl skatt, nätavgift och trakkasering ar ca 2,50Kr per kWtimme. Dvs. du betalar 2,50Kr i timmen om du tar ut 10A på 230V. Men, det skulle förvåna mig om din låda tar det. Jag gissar att den tar max 4 Ampere, kanske 1000W. Tex. en Elmotorsåg av det bättre kvaliten har 2000W. OBS. om dit mixerbord har en 3-fas anslutning är det en lite annan räkning. OBS2. Det är inte rekommenderat att ta ut kontinuerligt 10A på 230V pg av brandrisk. Risken finns i gamla och underdimensionerade el-installationer. När ström flyter genom ett kopparkabel blir det varm. Varm koppar reagerar lättare med syre och oxidera snabbare. Oxideringen ökar koppars motstånd och därmed ökar värmen. I kontakten där kopparkabeln kommer fram ur sitt isolering och sitter skruvad eller instickat kommer syret åt koppar. Om nu skruven släppt lite genom tiden eller kopparet var aldrig ordentligt fixerad så minskar kontaktytan mellan koppar och vidareledning, där ökar motstånden och därmed värmen. Ibland ser man på väggkontakten eller stickproppen att plasten på den ena sidan har kolnat lite, då är det nått fel, och behöver bytas ASAP! I gamla hus har det tidigare varit 6A installerad per ledning. Många har bytt upp till 10A så att Micron och kaffebrybbaren kan jobba samtidigt. Men kopparkabeln i väggen har inte ökad i dimension, dvs den är underdimensionerat för 10A och brandrisken vid kontinuerliga A uttag är mycket större. Ja just ja, det här är ett Musik-forum och inte EL ... äh ... Rock ON !
  21. 3 points
    Det är nog inte meningen från nån av oss som svarar att göra det svårare för dig vi vill hjälpa till bara. Vi kanske inte lyckas skitbra i alla lägen . Grafikkort eller ej är beroende på vad du vill göra men som regel nåt man kan köpa till i efterhand om det visar sig att man behöver mera kraftfull grafik. Jag leker att jag meckar med video så jag har ett gtx 1080 och det kostade ca 10 000 spänn bara det. Men i förhållande till vad jag faktiskt kan och skulle klara mig med så snackar vi overkill så in i ........ Däremot så behöver jag det då vi går mot upplösningar över 4k om jag vill leka med sånt material. Kort sagt det beror på. Nu kommer amd med nya grafikkort och då förmodligen även priser så prestandan ökar och priser sjunker så det är en del att fundera över när det gäller grafikkort. Personligen tycker jag att musik och video hör ihop men det kanske inte alla gör och då räcker det med processorns inbyggda grafik eller ett standard kort. Så här ser min hackmac ut med thunderbolt dockan till höger. Skärmen är en Samsung TV jag har till video men den funkar också bra som monitor via displayport kopplingen från mitt Thunderbolt kort.
  22. 3 points
    Seriöst liksom: "Dator" är rubriken för tråden. Jag har inte skrivit ETT enda ord om PC versus Mac. Så stick o brinn! Trådskaparen vet ju inte vad han vill ha, det var bara ett exempel han gav. Och: Thunderbolt är inte alls på väg att utfasas, den är i version 3 nu.
  23. 3 points
    Tack alla för hjälpen. Lösningen - att ställa in gräsklipparen på ecodrift. Dvs att staketet stängs av när den står dockad och laddar. Inget mer surr och jag kan återgå till att shredda. 😎
  24. 3 points
    Som ni ser så blir det inte riktigt samma vänster höger. Stereobilden blir inte riktigt jämn. Till höger sticker datorn ut, till vänster ingenting. Sen sticker ju tv möbeln ut också. Osäker på om den påverkar ljudet negativt dock! En sista grej jag gjort är att köpa vinklade sladdar. Både strömkabel och XLR kabel. Då kan jag få monitorerna och subwooferna ännu närmare väggen och således minska SBIR problematik. Här ser ni effekten av tv bänken: Gröna linjen är med tv bänk och datorn till höger. Röda linjen är utan tv bänk och datorn i mitten. Så här: Boxarna bredvid datorn är sladdboxar för att gömma undan allt kablage. Blir extremt mycket sladdar. Förut gömdes dom bakom tv bänken! Detta är för övrigt den färdiga studion!! Det som är kvar är att prova nya monitorer, skall låna hem Neumann kh120A och testa. Om de är bättre än mina så köper jag dom. De borde ju vara det men enligt Jens (akustikern som hjälper mig) så är det inte säkert. Just att jag kan EQa monitorerna gör att det inte nödvändigtvis blir bättre. Dock har nog kh120 sämre spridning av ljudet upp och ner vilket gör att golv och tak och skrivbordsreflektion blir ett mindre problem! Men vi får se hur det blir då jag fått hem dom! Sen skall jag bygga mitt skrivbord i furu och så. Sen är allt klart! Då skall Jens komma hit och ställa in systemet! Skall bli väldigt intressant! Jag har suttit idag och igår och ställt in lite på egen hand. Dels har jag tidsförskjutit monitorerna så att de kommer samtidigt som subwooferna. Ljudet färdas ju längre väg från dem. Vad jag gjorde var att jag spelade upp 100 Hz i alla högtalare, sedan fasvände jag monitorerna. Sedan använde jag mig av Real time analysis delen i REW och mätte ljudstyrkan. Jag fördröjde monitorerna med min miniDSP bit för bit tills jag fick så stor utsläckning som möjligt. Då fasvände jag dem tillbaka. Då monitorerna var 4,78 millisekunder efter subwooferna så fick jag störst utsläckning. Nästa steg var att välja crossover. Var någonstans skall subbarna sluta och monitorerna börja. Jag märkte att det inte spelade så stor roll. Nu när de var i fas med varandra kunde jag välja lite hur jag ville typ. Jag valde 90 Hz då jag tyckte det såg något bättre ut. Sen var det EQ dags! Mätte ljudet på fem ställen. I sweetspot, 10-15 cm framför sweetspot, 10-15 cm bakom sweetspot, 10-15 cm vänster om sweetspot samt 10-15 cm höger om sweetspot. Svårt att se kanske, men blå=sweetspot, grön framför, orange bakom, lila till vänster och guld till höger. Sen tog jag genomsnittet av dessa. ("Average the Responses" knappen i REW) Allt detta gör jag för att jag inte vill EQa bort en peak som bara finns i sweetspot men inte finns då man flyttar huvudet. Nu har jag mätt lite runt sweetspot och får då genomsnittet över en större yta. Sen var det dags för EQ! Denna kurva EQade jag ifrån. Standard att man vill ha en höjning i basen! Dessa förändringar föreslog REW: Jag gick igenom alla frekvenser i de olika mätningarna och såg till att alla dessa var ett problem i dem alla innan jag gjorde EQ förändringen. Detta då jag inte ville EQa något som bara finns till höger om sweetspot tex. Detta blev resultatet: Grymt bra mellan och diskant, +/- 2,5 dB. Basen går väl att få bättre dock! Gjorde samma grej igen fast ställde in REW på att bara föreslå EQ förbättringar mellan 20 och 100 Hz. (dvs subwoofernas frekvensområde). Resultatet: Blå är mätning vid sweetspot utan någon EQ alls dvs innan jag började EQa. Röd är med EQ. Lyckades även med lite egna EQ ändringar få upp det under 30 Hz också! Nu är det rakt ända ner till 20 Hz! Sjukt! Väldigt nöjd med resultatet! Låter fantastiskt! Nu återstår det som sagt att prova nya monitorer och jämföra, samt att tillverka det nya skrivbordet!! Snart snart helt klart!!!! /Jens
  25. 2 points
    MÅNDAGSINTERVJUN: I veckans intervju berättar Jessica Jönsson om sitt arbete som monitortekniker, vikten av social kompetens och skillnaden mellan att mixa PA-ljud och monitorljud. Jessica Jönsson har arbetat som ljudtekniker sedan tidigt 2000-tal, bland annat som livetekniker på festivalen Sweden Rock och med tv-produktioner som Idol och Sommarkrysset. Jessica Jönsson rattar monitorljudet för Mando Diao 2015. (Foto: Chris Danneffel) Hur väcktes ditt intresse för liveljud? – När det var dags för mig att välja gymnasium så stod det mellan restaurang och en ny utbildning med inriktning på ljud och ljus. Det verkade perfekt för mig med ljud och ljus, då jag hade ett intresse för musik men kände att det var för osäkert att hoppas på en artistkarriär. Jag tänkte att jag istället kunde jobba bakom eller kring musiken. – Genom skolan fick jag all praktisk och teoretisk kunskap via praktikplatser. Jag började jobba med musiktävlingar och festivaler och insåg ganska snart att det som intresserade mig mest var att mixa monitor. De flesta ville mixa PA-ljud men inte jag, jag ville tydligen komplicera saker för mig. Vad skulle du säga är största skillnaden mellan att mixa PA och att mixa monitor? – Att “mixa monitor” innebär att man mixar all medhörning på scen, alltså se till att alla musiker hör sig själva och varandra. PA-teknikern gör en mix till publiken medan monitorteknikern kan få göra ganska många mixar beroende på hur många musiker som står på scen. – Som monitortekniker har man kanske inte lika fria kreativa “målardukar” att måla på då du hela tiden förhåller dig till artistens ramar. Men man har oftast ett grundförfarande som man utgår ifrån och slutresultatet brukar inte skilja sig drastiskt från person till person. Vilka egenskaper och kvalitéer är viktigast hos någon som jobbar med liveljud? – Det som jag älskar mest med mitt jobb är de sociala och psykologiska delarna. Det är nog därför jag på senare år börjat göra mycket TV-jobb som “B-ljud” eller “mickman” vilket innebär att man är den som mickar på och av gäster och programledare som pratar. Det är inte direkt tekniskt avancerat utan kräver mer lyhördhet, fingertoppskänsla och social kompetens. Man hanterar ofta väldigt nervösa personer och blir ganska närgången när man lirkar mickar, sladdar och beltpack under kläderna. Då är det viktigt att kunna göra det utan att personen ifråga ska känna sig obekväm. – Sen är det en otrolig fördel att ha koll på vad alla gör på sina respektive positioner. Det underlättar kommunikationen, arbetsflödet och förståelsen för varandra. SVT Sveriges 12:a 2020 Hur brukar en arbetsdag se ut för dig? – Projektet som jag jobbar med den här veckan är Sveriges 12:a, ett alternativt Eurovision som SVT sänder då Eurovision 2020 blev inställt på grund av corona. Vi har två programledare och två musikakter –The Mamas och Dotter. Jag mixar monitor och använder mig av mixerbordet Digico SD10. Alla medverkande använder in-ear monitorer. Då vi i dessa tider inte har någon publik i studion så använder vi inget P,A men för att alla som jobbar på golvet ska kunna höra vad som händer så ställer jag ut ett par högtalare i studion. – Vi repar all musik och allt prat för sig och börjar alltid med en linecheck för att se att vi har kopplat allt rätt. Det underlättar vid eventuell felsökning under soundcheck då tiden är knapp. Skulle något vara fel då så är det med största sannolikhet något som kopplats in efter att vi gjorde linecheck. – När musikerna anländer så bygger vi upp deras instrument som snabbt ska kunna rullas in och ut. Exempelvis trummor bygg på rullpodie. När musikerna har fått igång sina instrument kör vi ett soundcheck. Först soundcheck på trummorna och sedan arbetar vi oss genom alla instrument och sångmickar. Vi kollar att nivån in inte är för svag eller distar. Vi eq:ar och processar så som vi tycker passar, och mixar därefter ut varje kanal eller instrument till den person som vill höra i sin lyssning. Sedan kontrollerar vi att nivåerna låter bra i allas mixar och så fortsätter vi att finlira tills alla är nöjda. Då är det dags att repa ett par gånger med kameror så att alla vet var de ska stå och röra sig och vilka fotografer som ska ta vilken bild när. När varje enskild punkt är repeterad gör vi ett genomdrag och sedan är det dags för sändning. Hur har coronakrisen påverkat dig nu när det är mycket som ställs in? – Jag är enskild företagare och har inte kunnat nyttja något krispaket än. Jag hoppas att regeringen hittar en lösning där enskilda företagare kan få ekonomiskt bidrag för inkomstbortfall, alternativt en enklare variant av a-kassa där vi tillåts ha kvar kvar företag aktivt om det skulle komma uppdrag i sista sekund vilket ofta är fallet i vår bransch. – Nästa vecka ska jag göra slutaudition för Idol men efter det har jag inga fler bokningar för året då allt är inställt. Det känns tufft och det kommer att påverka vår bransch mer än jag nu vill och kan förstå. Samtidigt hoppas jag att andra alternativa projekt dyker upp längs vägen. Måndagsintervjun är en ny serie där @Lotta Fahlen intervjuar intressanta personer om olika ämnen inom musikskapande, och publiceras varannan måndag.
  26. 2 points
    Jag drar väl också upp en video. Folkmusik + spelmusik kan bli såhär:
  27. 2 points
    En mycket viktig artikel. Det är lätt att volymen blir för hög med hörlurar, Speciellt i miljöer där starka ljud uppträder utan förvarning. Ett tips är att använda hörlurar med limiter. Själv använder jag numera en med 88 db gräns. (Beyerdynamic DT-250 - 88db) Tillverkas inte längre men går att hitta. Jag kan dock rekommendera Canford Audio UK som modifierar vanliga modelle .samt kan anpassa vilken lur som helst. Dyrare men en struntsumma om man skyddar son hörsel som ska vara hela livet. Alla andra prylar kan man byta ut min inte hörseln. Jag har inte kunnat finna fler som gör detta men det finns kanske.
  28. 2 points
  29. 2 points
    Mixakuten med Jon Rinneby i spetsen svarar på frågor om mixning och mastring, oavsett vilken nivå du befinner dig på eller var i skapandeprocessen du är. Tjänsten är gratis och varje medlem får hjälp vid upp till två tillfällen. Jon Rinneby har arbetat professionellt med mixning och mastring i över 15 år och jobbat med artister som bland annat Nina Persson och Warner Music Sweden. (Bilden är tagen på Tambourine Studios). Läs mer om Mixakuten och kom igång redan idag.
  30. 2 points
    FREDAGSTIPSET: I tider som dessa är det viktigt att påminna sig om att mindre många gånger kan vara mer. Och ibland behöver vi faktiskt ta ett steg tillbaka för att få nya (eller gamla) perspektiv, så även när det kommer till mixning av musik. Vad soptunnorna ska symbolisera låter jag vara osagt. Men en sak står i alla fall klar, vi slänger på tok för många godbitar i onödan. Jag brukar påpeka vikten av att använda referenslåtar, vilket du bland annat kan läsa om i Spellistan jag ständigt återkommer till för referenslyssning och Användning av referenslåtar inför mixning. Likväl brukar jag fråga de artister jag jobbar med om de har någon slaskmix/demo som jag kan utgå från som referens när jag mixar. Detta för att få ett hum om i vilken riktning de vill dra sin musik. Men hur går du egentligen tillväga om du mixar dig själv, eller om musikerna du jobbar med inte har någon referensmix? Går det att vara sin egen referens? Jo då, det finns det en enkel lösning på problemet, som dessutom är ruskigt effektivt. Detta tips utfår från att du sätter tänderna i en helt ny mix, från grunden. Slaskmixen Börja med att ställa volym och panorering, inget annat. Lägg max 15-20 min på detta, beroende på projektets storlek. Jobba snabbt och mixa med hjärta snarare än hjärna. Fokusera på vad som känns rätt i stunden och lita på din magkänsla. Exportera och spara slaskmixen, vilken vi snart ska återkomma till. Ta en paus på 5-10 minuter. Breda filter Nästa steg är equalizern. Här föreslår jag att du använder breda filter och försiktiga hög- och lågpassfilter. Jobba med stora penseldrag, snarare än kirurgiska ingrepp, och fokusera på helheten istället för detaljerna. Syftet är att hitta en frekvensmässig balans mellan de olika kanalerna, utan att förändra grundljudet allt för mycket. Det ska låta naturligt i brist på bättre uttryck. Det kanske handlar om att du sänker 2-3 dB vid 400 Hz på gitarrerna för att lämna plats till sången, eller att basen får en liten knuff runt 80 Hz, medan baskaggen får backa vid samma frekvens. Lyssna och justera i kontexten och försök att undvika soloknappen *. Denna metod förutsätter att du spelat in så som du vill att det ska låta, vilket för övrigt alltid är att rekommendera. * Soloknappen är utmärkt när du behöver detaljlyssna eller leta problematiska frekvenser, vilket inte är nödvändigt i detta skede. Bilden visar ett low-cut vid 80 Hz med 6 dB slope, -3 dB vid 400 Hz samt en liten ökning vid 10 kHz. Observera de breda justeringarna, likt böljande kullar. Kompression på rätt sätt Precis som med equalizern är det nästan alltid bättre att komprimera i sammanhanget. Det är nämligen lätt hänt att du komprimerar för lite, eller för mycket, om du sololyssnar eftersom kompressionen då av naturliga skäl hörs tydligare. Kompression upplevs med andra ord olika, beroende på kontext. Vidare handlar kompression lika mycket om att kontrollera dynamik som att forma ljud och skapa rörelse, vilket du kan läsa om i Varför låter mixen så tunn och livlös? – del 1 och här finner du även del 2. Det är därför extra viktigt att komprimera med hänsyn till övriga instrument då allt hänger ihop. Med detta sagt är det långt i från alla instrument eller kanaler som behöver komprimeras. Generellt är sång, bas, trummor och vissa akustiska dynamiska instrument givna, resten bör du ta en rejäl funderare över. Rymd Slutligen ska vi skapa lite rymd runt varje instrument med hjälp av reverb och då talar jag inte om ett reverb som hörs, utan snarare känns. Ett reverb som fyller ut tomrummet, det torra, mellan varje anslag. Detta ger automatiskt mixen mer djup och en känsla av en tredje dimension, snarare än två - som mellan vänster och höger högtalare. Två fina pluggar för ändamålet är Sunset Sound Studio Reverb från IK Multimedia och Valhalla Room från Valhalla DSP. Självklart kan det finnas anledning att lämna vissa instrument helt torra, för att skapa kontrast, vilket är ett kapitel i sig. Sunset Sound är mitt nya favoritreverb när det kommer till att efterlikna olika sorters rum, stora som små. Slaskmix 2 Nu är det dags att exportera igen och denna gång döper du mixen till slaskmix 2. Ta en paus på minst 5-10 minuter. Jämför sedan den nya mixen med den ursprungliga slaskmixen. Varför? Jo, den ursprungliga slaskmixen talar nämligen om för dig vad som är viktigt i låten, för dig. Du mixade utan att tänka för mycket, du mixade på känsla utan att blanda in tekniken. Vidare berättar den på ett rakt igenom ärligt och oförskönat sätt om du rattat bort sig på vägen. Blev det verkligen bättre? Om så är fallet, bra, fortsätt då att mixa som vanligt med effekter, automatiseringar och annat (men spara den nya slaskmixen som nästa referens). Om inte, gå tillbaka till ritbordet och fundera över vad som gick snett och varför. Ibland är det en god idé att börja om från början, helst nästa dag med pigga öron. Andra gånger räcker det med enstaka justeringar. Slaskmix 1 och 2 importerade i ett tomt projekt för att snabbt kunna jämföras med varandra. Tänk på att det kan vara volymskillnader. Lycka till. Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här! Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du fredagstipset från 2019 och framåt Här är fredagstipset på Studio från 2018 och tidigare
  31. 2 points
    Inte om du frågar didrik de geer
  32. 2 points
    Från folk som lyssnar på musik genom högtalaren i mobilen till de som har en Google Nest mini eller Sonos One i bokhyllan, Sverige är fullt av mono.
  33. 2 points
    Väldigt Hypad? Du menar beprövad, testad och därefter värd sin status? Sm7b + cloudlifter Visst vill man demoa olika dynamiska varianter så har du gett bra förslag men en sm7b fungerar ju bra oavsett!
  34. 2 points
    Kontrastverkan, om man får versen att låte lite, lite kommer reffen att låta större. Fast man kan bygga upp trummorna och fläska på och bredda och greja. Körer, hela baletten. Samt dra i såna där mixerreglar förstås, det får man inte glömma.
  35. 2 points
    Skall ta mig en lyssning Mixamannen, hammond är fina grejjor! Ställde om lite EQ på mastern, även testat lite körer etc på denna version.
  36. 2 points
    Spelar du i band eller som soloartist och vill spela in egna demos? Eller vill du göra helt färdiga produktioner för att släppa på den uppsjö av streamingtjänster som nu finns? Oavsett vad så finns det ingen ursäkt att inte skaffa dig en egen inspelningsstudio för att spela in dina mästerverk. I veckans video går jag igenom hur jag med hjälp av billig utrustning och en smula kreativa lösningar spelade in och mixade en rocklåt av det lite hårdare slaget. Allt detta för under 2 500 kr. Hoppa över ett par krogrundor och några uteluncher så har du en fullgod hemstudio att komma igång med. Ulf Blomberg Producer & Audio engineer +46709184758 | www.hoborec.com Till HoboRecs bloggsida på Studio Se fler video-bloggar på Studio från april 2017 och tidigare här
  37. 2 points
    God vänner! Nu är omröstningen i full gång och pågår fram till den 10 januari. Varje medlem kan rösta på en låt. Stort tack till alla medverkande - riktigt bra jobbat. En ny festival utlovas inom kort.
  38. 2 points
    Ja du har verkligen utvecklats genom åren slej! Bra jobbat!
  39. 2 points
    Jag använde Spitfires gratis-bjällerklang. https://www.spitfireaudio.com/labs/
  40. 2 points
    I denna del ska jag gå igenom om hur du kan skapa djup i din mix genom att använda en eller flera eq. Örat uppfattar avstånd genom att ett ljud som känns långt borta har mindre diskant och när det är nära så är det diskantrikare. Följaktligen så uppfattas ett ljud med mer bas som nära om du kan definiera det, men om det bara mullrar så känns det längre bort och om det ska kännas väldigt långt borta så tappar den i basregistret också. Så precis som du ska arbeta med att placera ljud i bredd så ska du också arbeta med att placera ljud i djupet också. Målet är ju att åstadkomma en tredimensionell ljudbild med två högtalare. För att ta ett exempel: du har två gitarrer och den ena vill du ha en känsla av närhet, och då försöker du hitta närhet genom att ta fram och boosta frekvenser mellan 2,5 kHz – 9 Khz, men var försiktig så att gitarren inte blir för tunn och hård. Den andra gitarren vill du kanske ha lite längre bort och väljer då att ta bort lite i samma frekvensområde för att flytta den längre bak i ljudbilden. Testa på olika instrument och se hur långt bort eller hur nära du upplever dem när du provar de olika varianterna. Här finner du första delen i hur du skapar djup i din mix med reverb och delay
  41. 2 points
    Ok här är den pinsamma sanningen. Micken var vänd åt fel håll och den har njurformad upptagning. Sen är jag tvungen att ha högt uppdragen input gain fast jag lärt mig motsatsen, det är ett gammalt scarlet ljudkort som blivit segare med tiden. Allt fungerar som det ska. Jag måste ändå tacka för en bra erfarenhet att skämmas offentligt. Och tack för era snabba svar!
  42. 2 points
    Här kommer ett country/rockabilly projekt som blev ganska coolt....lapsteel solot blev gött, låter nästan som en pedal steel! Sjunger ju på Skånska, så jag lägger upp texten längre ner i tråden! :-) Vi lirar Country och mår bra Text & Musik Henric Svensson 201910 För här på landet varje dag, Vi lirar Country och mår bra, Vi gör inte som i stan, där dom twittrar hela dan, Du får tycka vad du vill, Vi kan inte sitta still, när gitarren rockar loss, Vi lirar Country och mår bra. På vischan varje dag, Vi lirar Country och mår bra, Vi gör inte som i stan, Vi hugger riktig julagran, Du får tycka vad du vill, Vi kan inte sitta still, när gitarren rockar loss, Vi lirar Country och mår bra. Våra tjejer, har riktiga grejor, Vi kör skoter, med riktig motor, Korv med mos, Country och Blues, det är fina grejor, För här på landet varje dag, Vi lirar Country och mår bra, Vi gör inte som i stan, där dom twittrar hela dan, Du får tycka vad du vill, Vi kan inte sitta still, när gitarren rockar loss, Vi lirar Country och mår bra.
  43. 2 points
    Du kanske kan vända dig till socialism.nu eller ngt liknande om du vill diskutera politik.
  44. 2 points
    Du har säkert liksom jag sett ändlöst många mikrofontester, på YouTube eller internet över lag, för att spela in virveltrumma. Oftast är det ett gäng mikrofoner uppställda runt en virveltrumma som någon spelar på samtidigt som ljudet byts mellan mikrofonerna. Det är jättebra för att höra skillnaden i hur mikrofonerna tar upp trummans ton. Något som däremot inte tas i beaktning är hur resten av trumsetet låter i mikrofonerna, vilket ofta är minst lika viktigt för det övergripande ljudet av trummorna. Därför har jag här gjort ett mikrofontest med en handfull mikrofoner där jag uppmanar dig att lyssna just efter detta. Det är också viktigt att tänka på att detta testet bara kan säga vad som fungerar bäst i just den här situationen, men min förhoppning är att det kan hjälpa dig att ta med fler detaljer i beräkningen nästa gång du väljer mikrofon Ulf Blomberg Producer & Audio engineer +46709184758 | www.hoborec.com Se tidigare video-bloggar på Studio här
  45. 2 points
    Angående tyg så kan jag tipsa om Ditte, från IKEA. Fungerade precis lika bra som det mångdubbelt dyrare tyget jag köpte till den bakre absorbenten. https://ilmonte.se/produkt/sargtyg-fargkarta-bredd-150-cm/. (Det dyrare tyget var något som Jens (akustikern) rekommenderade då han själv använder det, men han rekommenderade också Ditte då det skulle fungera lika bra akustiskt) Dock är sargtyget brandklassat så det motiverar väl det högre priset. Men själva stretchen och kvalitetskänslan var samma i bägge tygerna! Angående stenullsdamm så fick jag problem med det, kände mig sjuk när jag jobbade med det. Och det var inte placebo, det vet jag. Men jag skippade andningsmask när jag körde, tänkte att det är nog inte så farligt, vädrade heller inte så mycket. Tog flera månader och två besök på vårdcentralen innan jag insåg att det var stenullen som var orsaken! (Då jobbade jag med stenull och även andra typer av dammalstrande material, MDF tex. under dessa månader) Så fort jag slutade så försvann besvären, när jag började så kom de tillbaka. Så se till att ha korsdrag i rummet samt använd andningsmask så skall det inte vara några problem! Vad jag förstår så är stenullsdamm ofarligt, det transporteras upp ur lungorna som allt annat damm man andas in. Det är vad den senaste forskningen säger i alla fall. Grejen med mig var väl att jag andades in så mycket. Nu mår jag bra dock, inga som helst problem. Springer mycket och har aldrig haft så bra kondition som nu. Så det tolkar jag som att det inte gjorde någon skada! Numera känner jag inte av någonting. Vad jag förstår så är det endast om man slår till absorbenten eller liknande som stenullsdamm kan spridas igen. Men om absorbenten bara står där så händer ingenting! Har flyttat mina absorbenter tvärs över rummet också utan att märka något! Så stenull skall inte vara något problem. Se bara till att skydda dig när du hanterar det! /Jens
  46. 2 points
    Tror jag fick det i hyfsat takt nu. Såg till att höja virveln och en övertydlig kompgura i lurarna. Höll takten med handen mot benet OCH tog 3 rejäla romdrinkar... När jag var yngre (och visserligen bara körade vad gäller "sång") så var vi alltid mer eller mindre nitade när det var dags för sånginspelning (men inte för instrumentspåren). Svårt att sjunga punk som mes och "väluppfostrad" när grannarna sitter ute och grillar... 😯 Tackar för tipsen! Hoppas jag är lika nöjd imorgon när det är dags för mix...
  47. 2 points
    Tack! Jo, vi är medvetna om att det kvarstår en hel del att översätta, och vi jobbar successivt med detta.
  48. 2 points
    Ännu billigare alternativ:
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.