Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 08/03/2019 in all areas

  1. 5 points
    FREDAGSTIPSET: Studio lanserar Mixakuten – Vi har alla varit där… Det låser sig rejält i mixning- eller mastringsprocessen, tiden är knapp och du vet varken ut eller in. Men lugn, inom kort kommer du som medlem på Studio kunna ladda upp din egenproducerade musik och få professionell feedback på din mix- eller mastring utan kostnad. Lansering kl. 10:00 den 7 april. En stressad musikproducent ritad av Johanna Kristiansson © http://johannakristiansson.com På Mixakuten kommer du som medlem på Studio kunna ladda upp din egenproducerade musik och få professionell feedback. Jag kommer personligen svara på frågor gällande inspelning, mixning och mastring, oavsett vilken nivå du befinner dig på eller var i skapandeprocessen du är. Det kan handla om allt från ljudet på en virveltrumma, till hur sången sitter i mixen, eller vilka frekvenser som behöver ses över i slutproduktionen. Processen är enkel: Du laddar upp en ljudfil tillsammans med en fråga via Studios nya funktion, som sedan besvaras med en utförlig förklaring. Du har sedan möjlighet att återkoppla och betygsätta processen. Varje medlem har tillgång till två valfria uppladdningar, helt gratis, därefter sköts eventuell vidare kontakt utanför Studios ramar. Det är viktigt att inse att Mixakuten inte är ett fullvärdigt alternativ till varje sig mixning eller mastring, utan enbart ska ses som en hjälpande hand och förhoppningsvis en knuff i rätt riktning. Centralt är också förståelsen för att musikproduktion är ett kreativt yrke och därmed saknar regler för vad som är rätt och fel. Se därför Mixakuten som ett alternativ, ett nytt perspektiv, snarare än en lösning. Mixning och mastring är i mångt och mycket subjektivt, en konstform som så många andra. Jag kommer därför aldrig kunna garantera att du blir 100% nöjd eller att jag kan lösa alla problem som dyker upp. Vad jag däremot lovar är att göra mitt yttersta. Läs mer om Mixakuten och kom igång redan idag. Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här! Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
  2. 5 points
    VARNING, nu kommer lååång text. Men jag ska avslöja hur det kom sig att jag nästan startade Spotify och dessutom nästan hamnade på de tyska schlagerlistorna. Då krävs många bokstäver. (”Clickbait” kallas inledningen bara för att du ska läsa vidare och sedan bli besviken!) Året var 1996, vi hade sålt huset i Uppsala med en liten vinst som brände som eld i fickan. Jag hade beslutat (efter godkännande från min bättre hälft) att uppgradera min Amiga till en riktig PC för att min musikkarriär skulle få en skjuts. Priset på en 486:a hade då sjunkit till priset jämförtbart med en ny bil. Pricerunner fanns inte, så jag satt med telefonkatalogen i vår hyresrätt i Märsta och ringde runt till olika datafirmor och kollade priser. Jag hittade en firma i Bredäng som kunde leverera en 486:a med Turtle Beach ljudkort samt programmet Digital Orchestrator Plus för 26.000 kronor. Irrade dit med hjälp av telefonkatalogens röda sidor och lastade in dator och tjockskärm samt alla kartonger med programvaror. Kopplade upp härligheten, och brorsan fick hjälpa mig konfigurera allt, för det här var långt innan plug-and-play. Allt skulle fixas. Operativsystem (Windows 95) från cd, drivrutiner, protokoll, partitioner och fan och hans moster. Men vi fick igång allt. Lägenheten i Märsta hade dock kabel-tv, så ”Kvinnofängelset” tog en del energi från musikskapandet. Programmet började 00:00 och slutade 01:00. Tyvärr just den tid då jag är som mest kreativ! Dessutom... Jag hade via jobbet ett 28.8-modem för att koppla upp mig mot stordator och Memo (dåtidens mejl). Plötslig hade jag hade tillgång till det där ”Internet” som alla pratade om tack vare en gratisversion av Netscape Navigator via PC-tidningen. Ofta surfade jag in på Aftonbladet. Jag hann hämta en kopp kaffe medan sidan laddades. Men en ny värld öppnade sig! Läsa dagstidningar på datorn och via Altavista (dåtidens Google) kunde jag plötsligt nå hela världen. Musikkarriären kom av sig, även om jag gjorde lite låtar då och då. Började hänga på Aftonbladets chat, som var jättekul, där fick jag mina första virtuella vänner. 1997 flyttade vi till ett hus byggt 1967, och om musikkarriären var på sparlåga på grund av det spännande internet och ”Kvinnofängelset” , så kan vi säga att den dog helt med huset. Men 1999 hittade jag en spännande sak när jag surfade runt, en nystartad ideell förening som skulle sälja musik via nätet. Frikopplad från skivbolagen kunde medlemmarna lägga upp sina låtar och sälja via Swebmusics sajt. Klart jag betalade medlemsavgiften och gick med. Jag hade ju ett gäng låtar som kunde slå! Jag hade gjort en discolåt på tyska efter att ha varit utomlands och sett män som faktiskt var fetare än jag gå runt på stranden i stringbadbrallor. Tanken var att om de har så djävulskt dålig smak kommer de att älska min tyska discolåt. För den var verkligen som en string i arslet på en fet gubbe. Där skoltyskan inte räckte till så hittade jag på tyskliknande ord, tanken var att de tyska männen i string som dansade på strandpartyt i Aya Napa ändå inte skulle lägga märke till det. En snabb kalkyl gav vid handen att om en miljon tyska män laddade ner min låt skulle jag få nio miljoner kronor. Jag började genast kika runt på lämpliga sportbilar. Men hallå! Jag hade ju flera bra låtar. Jag brände en cd med mina bästa (och enda) åtta låtar, skrev omsorgsfullt mitt namn, adress och e-post adress på den för att skicka till Swebmusic. Innan jag skickade in cd:n så gick jag in på sajten för att lyssna runt lite på de stackars amatörerna, de som inte fattat storheten med tysk disco. Det borde jag inte ha gjort. Helt fantastiska låtar, och välljudande produktioner. Jag insåg att jag plötsligt var en korpspelare från Sundsvall, som ställdes ensam mot hela Manchester United! Min cd hamnade i bokhyllan där den hörde hemma! Nu hittar jag den 21 år senare, tillsammans med de låtar jag laddade ner från Swebmusic. Fortfarande håller Swebmusiclåtarna förvånansvärt hög kvalité och är njutbara att lyssna på! Min tyska discolåt har däremot inte åldrats likt ett ädelt vin. Den var död redan innan den gjordes. Men vaddå? Jag var med om något som nästan var som Spotify långt innan Spotify fanns, och jag skrev tysk disco långt innan det kunde ha blivit populärt... Fördelen med att bli äldre är att man kan bjuda på sina pinsamheter, så varsågoda, lite tysk läderdisco!
  3. 4 points
    Det är dags för vårens studiofestival och utmaningen är att ratta fram det fetaste metal-gitarrsoundet! Regler Hämta de inspelade gitarrfilerna – du kan utgå från alla eller bara några av dem Ratta, mixa och routa efter bästa förmåga för att få fram ditt bästa resultat, alla typer av effekter och signalkedjor är tillåtna Inga övriga ljudkällor eller komp får finnas med i slutresultatet När du är klar skickar du ditt bidrag som en mp3-fil i ett personligt meddelande till @Björn Olsberg Nytt för denna gång: Du behöver inte, som tidigare, föranmäla ditt intresse i tråden Start: 27 maj 2020 Slut: 15 juni 2020, kl 23.59 Rösta gör du här och senast den 23 juni Priset för den värdiga vinnaren är den högt eftertraktade äran! Om ljudfilerna Det är två gitarrer, alltså höger och vänster samt dubbar på båda. Tempot är 175bpm. Ljudfilerna är inspelade av Olle Liljegren från bandet Ravened. Vill du veta mer om hur röstningen kommer att gå till så står det i nästa inlägg. Kör hårt och lycka till!
  4. 4 points
    FREDAGSTIPSET: Basen är lika underbar som den är problematisk när det kommer till inspelning, mixning och mastring. En bas som sitter där den ska i mixen ger musiken liv, sväng, värme och en stadig grund att stå på. Men hur får vi egentligen basen att höras i mindre högtalare? Det första du ska tänka på när det kommer till inspelning och mixning av bas är inte vilka frekvenser som ska höras, utan själva arrangemanget. Om många instrument spelar samma sak i samma oktav uppstår nämligen problem. Instrument ska komplettera varandra, inte konkurrera. Låter det stökigt och grötigt redan i inspelningen blir det garanterat svårare att skapa separation senare i mixstadiet. Den största hemligheten med att mixa bas är dock långt mycket enklare än du kanske tror. Det handlar kort och gott om att sätta volymen i förhållande till övriga instrument. Att hitta balansen. Så innan du ger dig i kast med eq, kompression och annat, se till att sätta volymen. Detta gäller för övrigt alla instrument. Men små högtalare då? Basen har, precis som många andra instrument, mycket energi i det lägre mellanregistret (250-500 Hz) - inte bara bara runt 60-250 Hz som många kanske tror. När vi talar om att mixen låter otydlig eller att basen inte hörs, är det ofta just i det lägre mellanregistret som det finns en överrepresentation av energi. Bärbara datorer, mobiltelefoner, surfplattor och basfattiga högtalare har som regel inte särskilt mycket information under 150-250 Hz. Det vill säga där mycket av basens lägre energi sitter. Vi behöver därför kika lite längre upp för att få basen att poppa fram i dessa lyssningssystem. Ett tillvägagångssätt är att spela in basen så som du vill att den ska låta (hela tiden med arrangemanget i åtanke) för att sedan svepa i området 250-1000 Hz med en equalizer. Lyssna efter var basen låter som mest i förhållande till övriga instrument. Du söker alltså efter tonen, kärnan, knorren - basens karaktär, inte det basiga ljudet. Själv brukar jag hamna någonstans mellan 400 och 700 Hz, men det är min personliga smak. Nu kan du backa övriga dominanta instrument i detta område, exempelvis virveltrumma, gitarrer, klaviatur och kör. Slutligen boostar du basen i samma frekvensområde för att göra skillnaden än mer markant. Om detta mot förmodan inte skulle räcka är det dags för lite magi. Bilden visar en standardinställning för bas, om vi ska tillåta oss att tala om en sådan. Trollerilådan 1. Duplicera baskanalen så att du har två identiska spår och muta originalspåret. 2. På det kopierade spåret lägger du en equalizer och skär bort all botten under 300 Hz och all topp över 2000 Hz. Observera att detta bara är riktmärken och inga frekvenser huggna i sten. 3. Boosta sedan området där basen hörs som mest. 5-10 dB brukar göra susen. 4. Lägg på någon form av hörbar distorsion och eventuellt hård kompression (smaksak). Varför distorsion kanske du undrar? Distorsion lägger till övertoner, vilket gör att basen hörs tydligare. Gratispluggen IVGI från Klanghelm är ett utmärkt exempel. 5. Dra sedan ner volymen helt på det kopierade spåret och spela upp originalbasen tillsammans med övrig mix. Nu blandar du försiktigt in effektkanalen tills basen hörs tydligare, gärna medans du spelar upp mixen genom lite sämre lyssning och vips så har du en tydligare bas i små högtalare. Effektkanalen som blandas med originalspåret, för att öka på tydligheten än mer. Det finns naturligtvis hundra och åter hundra andra sätt att jobba på när det kommer till mixning av bas, men detta har i alla fall hjälp mig åtskilliga gånger. Lycka till! Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här! Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
  5. 4 points
    Gör en egen jullåt i Studiofestival nummer 46! Lagom till jul har vi dessutom lyckats få med fina priser från Fitzpatrick som sponsrar festivalen. Äntligen är det dags för en ny Studiofestival. Denna gång med jultema och det enda som krävs för att medverka är att du är medlem här på Studio. Bidraget måste vara nytt (inte tidigare utgivet) och kan vara gjord av dig själv eller tillsammans med andra. Bidraget ska vara inskickat senast den 31 december 2019 och vinnare utses den 13 januari 2020. Fitzpatrick är vänliga nog att sponsra denna festival med fina produkter: Universal Audio Arrow, ett par Kali LP-6 (monitorer) och klaviaturen Nektar GX49. Läs mer om hur du går tillväga! Använd tiden väl, ha kul och må bästa jullåt koras. Om Studiofestivalen Studiofestivalen började för ganska precis 15 år sedan i ett initiativ från forummedlemmen ®offe i forumets 776:e tråd någonsin. Och nu 15 år senare är vi uppe i festival nummer 46. Festivalen brukar ha ett tydligt tema och har uppskattats mycket av många.
  6. 4 points
    Uppdaterat 190911 Äntligen är det dags! Nu på torsdag den 26 september tar vi tillfälligt ner forumet för att lägga upp nya startsidan för Studio. Uppdateringar utöver det vi skrev i första inlägget: Studio.se (startsidan) Nyheter, tips, guider, bloggar och videor Redan sedan ett par månader tillbaka så har vi publicerat nyheter av naturliga skäl endast under ”Nyheter från Studio” på forumet, och på Facebook i form av tillverkarnas pressreleaser, och kommer göra detta löpande, och vårt mål framöver är också att även låta företagen själva lägga in sina nyheter. Från och med den 26 september kommer innehållet också bestå av tipsartiklar inom bland annat låtskriveri, inspelning och mixning. Och istället för produkttester gör vi guider om hur en produkt (gärna ny produkt) används i ett sammanhang, och utbildande inspirerande artiklar inom olika musikområden samt köpguider. Bloggar Ja, de kommer tillbaka och forummedlemmar kan blogga om musikämnen som man vill dela med sig av. Kanske intressanta studiobyggen eller andra spännande projekt? Vi har en dedikerad grupp bloggare som kommer blogga frekvent, vars inlägg kommer lyftas fram på Studio, men vi lyfter gärna fram fler intressanta bloggar eller bloggare. Vi kommer även att publicera en del intressant material från den tidigare papperstidningen Studio, men som tidigare inte har funnits på studio.se. Allt innehåll kommer synas på startsidan, forumet och på Facebook – där du enkelt hittar oss om du söker på Studio.se. Nyhetsbrev För dig som vill hålla lite koll utan att gå in på webbsidan, så kommer vi skicka ut vårt nyhetsbrev varannan vecka. När startsidan är uppe så kommer www.studio.se leda till den, och www.studio.se/forums samt forum.studio.se kommer leda till forumet som det redan gör idag. Återigen så vill vi säga att vi tycker det är både viktigt och roligt att bygga framtiden för Studio tillsammans med dig som besökare, forummedlem och samarbetspartner. Därför vill vi uppmuntra dig att dela dina tankar här i tråden eller höra av dig till någon av oss i ett PM. Andreas och Björn
  7. 3 points
    Tja! jag är en trummis som nu söker musik att spela till. Just nu spelar jag inte med något band och skulle därför vilja hålla igång spelandet. Jag har spelat trummor till och från i ca 20 år. Musiktypen som jag är mest van vid att spela är lite hårdare musik som typ hårdrock och metal. Jag använder mig av digitaltrummor vid inspelning som triggas med Superior drummer 3. Tanken är alltså att jag spelar in trummorna till din musik och skickar sedan antingen midi-filen eller audiospåren till dig för vidare mixning. Detta är tänkt enbart som en rolig kravlös grej som jag gör gratis för att hålla igång mitt trumspelande.
  8. 3 points
    Det var ju fantastiskt kul att få en hedrande delad tredjeplats!! Jag är en jazz-fusion nörd så mina referenser när det gäller Metal är mycket begränsad. Så, det första jag tänkte när jag såg tävlingen och hörde gitarrerna var att jag skulle försöka mig på ett sound á la 90-tals Metallica. Vet inte ens om de räknas till Metal...där vet ni experter bättre. Hur gjorde jag då? Jo, istället för att börja helt från scratch valde jag ut två olika presets från Guitar Rig 5 - jag ville att det skulle låta som två gitarrister och ingen gitarrist vill ju ha likadant ljud som nån annan 🙂 Skickar git1 + dub till en grupp och git2 + dub till en annan grupp. Lekte med volymer och panonering. Var först inne på hård vänster och hård höger (som de flesta andra bidragen) men fastnade till slut för L45 och R45 då jag tyckte det lät bättre. Jag la på ett svagt chorus på git2-kanalen så den skulle skilja sig lite mer från git1-kanalen. Det lugna partiet i mitten ville jag skulle låta lite annorlunda så jag automatiserade in en flanger där på git1-kanalen. På stereo-out la jag in en multiband kompressor, kort attack och mellan 50-90 ms release. Och sist en limiter för kunna trycka upp ljudet lite. Jag vill rikta ett stort tack till Olle Liljegren för det fantastiska gitarrspelet och de störtsköna riffen (!!) samt såklart till tävlingsledningen 😉 Ser med spänning fram emot nästa tävling!!
  9. 3 points
    Tack för den hedrande andraplatsen! 😀 Jag har jobbat direkt i burken och nästan enbart med presets. Alla gitarrljud är från Metal Guitar Gods EZmix Pack Spår 1: Gitarr 1 - IA Core Sound 1 Spår 2: Gitarr 1 dub - Fredrik Koloss Bass Hi (baspreset) Spår 3: Gitarr 2 - Fredrik Rythm Spår 4 Gitarr 2 dub - IA Solo 3 Sedan har jag låtit mellan 1 och 4 spår spela samtidigt enligt bilden. På mastern har jag lagt pluggarna Bassroom och Mixroom från Mastering the mix. På dem valde jag preset för Hard Rock och följde rekommendationerna men lät frekvenserna under 80 Hz vara som de var då bas och trummor ju saknas. Till sist la jag på preseten Metal Master Bus från EZmix2. Nästan fusk att använda så mycket presets, eller inte. Funkar det så funkar det! 🤪😈😀
  10. 3 points
    Jag skriver om det jag upplevt ... det är typ det ända jag vet nått om ... och så kan jag säja att det är true-storries ... motivationen är rätt viktig ... att man vill berätta nått ... annars kan det blir telefonbokkänsla ... OBS telefonboken är inte manualen till smartofonen, det var en uppställning av namn och telefonnummer innan de sladdlösa monstren dök upp ... och förslavade mänskligheten ...
  11. 3 points
    lyssnat på samtliga bidrag... många olika tolkningar. Hörde att min saknar liiite uper mid och en aning tydlighet. Trots detta är jag nöjd, alla har vi kommit olika långt i vårt mixande samt att man inte kunde ha tillräcklig lyssning innan man skickade in.. "Skyller på familjen"* ^^ BRA JOBBBAT ALLA!!
  12. 3 points
    Hammond B3 https://sampleson.com/collab3-free-tonewheel-organ.html Sonible Balancer https://www.sonible.com/balancer/?fbclid=IwAR3bA-ID8dSN4b0PtQciZS_FN_wq1u-kl6a65VqOcM4fFcBWv7TfvQf9kZ4
  13. 3 points
    FREDAGSTIPSET: Det finns idag en uppsjö pluggar till pc och Mac, de flesta med syftet att underlätta och bättra på din studiokvalité. Med detta sagt behöver det inte kosta skjortan att utöka ditt pluggbibliotek. Faktum är att det många gånger inte kostar något alls. För ett antal månader sedan skrev jag om Mina 5 favoritpluggar för mixning och mastring, en del penningslukande och en del lite billigare. Dessa digitala hjälpredor ligger mig fortfarande varmt om hjärtat och rekommenderas starkt. Dagen till ära har jag plockat fram fem färska gratispluggar som förhoppningsvis sätter lite sprutt på kreativiteten. Med detta sagt vill jag också passa på att slå ett slag för Mixakuten, en kostnadsfri tjänst för din mix eller master, som med största sannolikhet drar igång här på Studio redan nästa vecka. Må inspirationen flöda! Coffee - The PUn En gratis germanium baserad equalizer med inspiration från Pultec. Pluggen har en varm vintagekaraktär och fungerar ypperligt på allt som behöver fetas till eller mjukas upp. Samtidigt lämpar sig Coffee - The PUn till när du vill ha lite extra luft och subtil saturation. Sång, trummor, bas, akustiska gitarrer och pianon är självklara användningsområden. Länk: http://www.acustica-audio.com/pages/aquarius Echobox D7 Ett smutsigt lo-fi delay som hämtat inspiration från en japansk golvpedal. Originalpedalen tillverkas inte längre och sällan dyker upp på andrahandsmarknaden, vilket gör denna mjukvaruemluering lite extra spännande. Echobox D7 gör sig speciellt bra på gitarr men ger även spännande och oväntade resultat på sång, eller vad som helst egentligen. Länk: https://senderspike.wordpress.com/20...22/echobox-d7 SnareBuzz 2.0 En rolig liten plugg som simulerar den naturliga vibration som uppstår i virveltrumman, då andra instrument spelar. Perfekt för att liva upp en torr tagning eller samplade trummor. Med SnareBuzz 2.0 blir det helt enkelt lite mer levande. Länk: https://www.wavesfactory.com/product/snarebuzz Span 3.8 En vintageplugg i ordets rätta bemärkelse, då Voxengo Span funnits sedan urminnes digitaltider. Nu har det populära mätverktyget nått version 3.8 innehållandes diverse förbättringar och funktioner. Till nyheterna hör bland annat bättre hantering för presets och färgval. Länk: https://www.voxengo.com/product/span NCAR Analog Obsession fortsätter att mata ut pluggar på rullande band och senast ut är summeringsmixern NCAR, vilken kort och gott bjuder 8 stereokanaler med preamp och 3-bands eq. Tanken med en summeringsmixern är att ge bättre separation och ett subtilt djup mellan kanalerna. Huruvida detta faktiskt alltid är en fördel eller inte är upp till var och en att avgöra. Analog Obsession livnär sig som Patreon, så skänk gärna en slant om du uppskattar pluggarna. Länk: https://www.patreon.com/analogobsession Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här! Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
  14. 3 points
    Jag gjorde en ny låt och lyckades få till en lyrikvideo. Handlar om vintern som varit och längtan till sommaren. Hoppas ni gillar den. Både du o Jag:
  15. 3 points
    Är det bara jag som tycker att Roffe borde skriva en bok? Jag har skrattat i säkert 20 minuter åt det här inlägget. Roffe is back med råge
  16. 3 points
    Grymt jobbat, ni som skickade in och deltog i tävlingen! Riktigt skoj att höra bidragen. Det bidrog i alla fall till min julstämning 🎄 Tack också till Jon som har styrt upp det här! På allvar är det trådar och tävlingar som denna som bara får mig att älska den här sajten. Det här får vi arrangera igen, och samtidigt titta på hur vi kan göra det lite bättre och kanske mer rättvist. Håll utkik lite längre fram i vår! Grattis igen och ha en skön vecka, alla!
  17. 3 points
    Grattis till vinnarna OCH till Slejnard, välkommen till bottenskrapet 😉
  18. 3 points
    Gratis 1176 här: https://audioplugin.deals/black-76-limiting-amplifier-fet-compressor-limiter-by-ik-multimedia-free-download/?fbclid=IwAR2itU9BoPhkvfZWlvR3QFFhZv2sxK8Z_zyc6pW_PJDd_DltfK3_TvdsK-8 Man måste installera hela T-racks paketet samtidigt dock.
  19. 3 points
    Bump! På julafton är det 15 år sedan vi lade ut den här... ljuvliga minnen! 😍 God Jul alla studionördar, gamla som nya! 🎅
  20. 3 points
  21. 3 points
    På Studio diskuterar vi musik och musikskapande. Satir är tillåtet enligt reglerna så där vet jag inte vad du syftar på. Om någon tystas ner av politisk åsikt så låter det i mina öron som att vi inte pratar musikskapande. Politiska diskussioner förs bäst på andra ställen än Studio. Vad gäller aktivitet så kan jag glädjande meddela att aktiviteten på forumet (efter en stillsam vår och sommar pga ägarbyte) har ökat betydligt. Även sett från oktober förra året så har aktiviteten gått upp med 20 procent.
  22. 3 points
    Väldigt bra skrivet språkmässigt. Bra och lättfattat innehåll.
  23. 3 points
    Äntligen är vi igång med nystarten för Studio och det känns fantastiskt roligt och spännande. I våras fick vi möjlighet att köpa loss varumärket från den tidigare ägaren IDG där Studio funnits i alla år sedan vi startade 2003. Och beskedet om att vi tar tillbaka varumärket har verkligen mötts med fantastisk respons från musikbranschen vilket både värmer enormt och sporrar ännu mer. Ganska exakt så här glad blir man av det, och lite till när vi blev firade med lyxig princesstårta av min fru My. Tröjorna vi har på oss gjordes av medlemmen ierker här på forumet för sisådär tretton år sedan. Sitter möjligen något tajtare idag än då, men vi har dem! 😂 Viva la Studio – Länge leve Studio!
  24. 2 points
    Hej! För typ 10 år sedan så sökte jag en sångare till ett musikprojekt jag höll på med. Hittade då den talangfulla Jonatan Storm. Vi bildade Nomentory där jag gjorde all musik, mixande etc medans han sjöng. 2012 släppte vi våran första wannabe Metalcore-skiva. Vi var rätt nöjda över den då, men nu svider det lite att lyssna på den, haha. Hoppa fram 8 år och det är äntligen dags för en ny singel! Denna gång låter det betydligt bättre då jag har utvecklas både som låtskrivare, producent och mixare. Jag står för musiken, inspelningen, mixning och mastering, medans Jonatan Storm står för 95% av texten och 100% av sången. Vi hade även 2 personer som gästade oss för 2 gitarrsolon då det inte är min absolut starkaste sida. Då vi älskar all typ av metal både jag och Jonatan, så kommer ni säkert höra inspiration från massa olika band. Hoppas ni diggar den! Låten släpps officiellt den 17 July på alla digitala plattformar. https://www.youtube.com/watch?v=KkV2yAOQk7g Har ni några frågor ang mixen och/eller produktionen så svarar jag gärna!
  25. 2 points
    När du precis har skrivit en låt kan du räkna med att ditt omdöme inte är det bästa. Här är verktygen som hjälper dig att förbättra dina låtar och ta dem till nästa nivå. Om du känner dig nöjd och stolt så är du förälskad i din egen skapelse. Och när man är förälskad så ser man som bekant inte några skavanker eller fel. Följ de här stegen för att förbättra din låt, och kolla om den håller när du granskar din förälskelse med kritiska öron. Bild: Pixabay 1. Vila Försök glömma din darling, låt sången vila i minst tre dagar, gärna en vecka. 2. Gå igenom låtstruktur och dynamik Lägg orden åt sidan och lyssna först bara på hur energin i musiken böljar. En riktigt bra låt drar ditt intresse in i låten med en stark start och håller ditt intresse kvar genom att den böljar dynamiskt mellan höjdpunkter och dalar, och genom att den balanserar mellan det förutsägbara och det som överraskar. Gör ett schema över delarna i låten utmed en linje: intro, vers, refräng och så vidare. Markera med kurvor hur energin böljar. Det normala är att det finns tre eller fyra energicykler i varje låt. Finns det tydliga höjdpunkter i energin? Om du har ritat en energikurva som ser ut som bilden nedan till höger, är det troligt att du behöver skapa en större kontrast mellan till exempel vers och refräng. Det vanliga är att verserna har lägre intensitet och mindre komplicerad melodi för att lyssnaren ska kunna fokusera på texten, och att refrängerna har en stegrad intensitet. Det kan åstadkommas till exempel genom att melodin ligger högre upp i tonhöjd, att det finns större melodiska språng, en mer intensiv rytmisering, en annan rytm i ackordväxlingen och/eller andra ackord än i versen. Låtens så kallade hook eller krok, det man kommer ihåg efter att ha hört den för första gången, brukar finnas i refrängen. Där är det också vanligt att låtens titel återfinns. Refrängen är låtens återkommande centrum, och det är viktigt att den är så stark att den tål att repeteras flera gånger, och att den skiljer sig från verserna. Introt och första versen är viktiga, det är där du sätter tonen, skapar stämning och väcker förväntan. Finns det kontrast mellan låtens olika delar? Om inte, kan din låt sakna nödvändig dynamik och uppfattas som monoton och långtråkig. Om du vill upprepa refrängen en extra gång på slutet är tricket oftast att lägga till en brygga, en del som skiljer sig musikaliskt till exempel genom att gå i moll om sången tidigare gått i dur. Bryggans syfte är att överraska med ny energi, en annan rytmisering, andra harmonier, för att det ska kännas fräscht att komma tillbaka till refrängen igen. Låtens olika delar ska flyta naturligt in i varandra. Om en övergång från vers till refräng känns onaturlig kanske du behöver lägga till ett så kallat prechorus eller en förrefräng, vars syfte är att tydligt förbereda för refrängen. 3. Arbeta med texten Renskriv din text på dator och skriv ut den. Läs den som text utan att lyssna på musiken. Om berättarrösten, tidsramen eller scenen ändras under sångens gång är det viktigt att detta är logiskt och begripligt för den som lyssnar. Du kan också pröva att ändra berättarperspektiv för att se om detta förbättrar sången. Den berättarröst som kommer lyssnaren allra närmast brukar vara första person, jag, i kombination med andra person, du direkt tilltal. Lyssnaren upplever det då som om den som sjunger själv har upplevt det den berättar om, och om han eller hon sjunger till ett du så känner sig lyssnaren direkt tilltalad. Tredje person, han/hon, ger mer distans och lämpar sig bäst i berättelsesånger. Prova dig fram. När det gäller tidsramen brukar nutid bli starkast för den som lyssnar, dåtid lämpar sig bäst när du berättar en historia om något som hänt. Framtid är den ovanligaste tidsramen. Har sången samma språkbruk rakt igenom? Använder du ett vardagligt språk eller ett mer poetiskt? Ofta är talspråket bäst, det blir konstigt att använda uttryck eller ord i en text som du inte normalt skulle göra. Är texten mer poetisk och metaforisk kan du inte tillämpa den här regeln strikt, men försök hålla dig till samma språkliga ton rakt igenom låten. Beskriv dina egna unika upplevelser. Utgå gärna från sinnena syn, hörsel, känsel, inre kroppsförnimmelse, doft och smak. Speciellt när det rör sig om de stora slitna orden som till exempel kärlek. I en sång om en kärlekshistoria som tagit slut sjunger Lena Killgren: "Jag tänker på dig, en smak av honung i min mun". Direkt förflyttas lyssnaren till minnet av en sensuell kärleksupplevelse och alla i publiken suckar och vet hur det känns att sakna en sådan passion ... Välj det specifika (äpple) framför det generella (frukt). Välj det konkreta (”snödroppar tittar fram i snöslasket”) framför det abstrakta (”våren är på väg”). Leta efter de specifika namnen. Skriv inte "blomman var så vacker", använd namnet på en specifik blomma som kanske i sig förmedlar något. Det är skillnad mellan en lilja och en maskros. Ordet vacker är allmängiltigt – vad är vackert för just dig? Beskriv det så blir det en bra sångtext. I en sång ska vi på ett litet utrymme hinna säga mycket. Ju mer konkreta och specifika vi är desto mer engagerande och trovärdig blir texten. Berättar varje ny vers något nytt, ger den ny information eller en ny belysning åt refrängen? Varje vers bör tillföra något nytt eller föra handlingen vidare, men om du kretsar runt ett känslomässigt tema snarare än att du berättar en historia, är det ibland svårt att ge nytt innehåll åt varje vers. Begreppet "second verse hell" belyser hur svårt det ibland kan kännas att få till en lika bra andra vers som den första. Ett sätt att utveckla temat är att inkludera motsatsord eller fraser som innehåller motsatser. Till exempel "en kärlek med taggar". I själva motsättningen finns det ofta mer dramatik och historier att utveckla. Har du skrivit i första person kan du i stället hitta på en person som upplever det du upplever och ge henne/honom en karaktär, ett livsöde, ett temperament, ett utseende. Genom metoden att samla mer material associera fritt och skriva saker som relaterar till temat utan att direkt skriva vidare på själva sången kan du hitta nya fraser att använda. Variera rimflätningen. En text blir ofta starkare om du har olika rimflätning i de olika delarna. I verserna, som förmedlar mycket information, brukar det passa med mindre tät rimflätning, medan refrängen ofta blir ännu mer catchy om du rimmar på varje rad. 4. Hitta samspelet mellan text och musik Lyssna på sången i sin helhet. Melodin bör helst följa ordens inneboende melodi och rytm. Om du säger frasen och lyssnar på rytmik, betoning, pauser, eftertryck så bör musiken också spegla detta. Helst ska det finnas en ton på varje stavelse, annars finns det risk för att text och musik inte känns som om de hör ihop. 5. Få respons på det du har gjort Presentera din sång för en välvillig och gärna kunnig lyssnare vars musiksmak du respekterar. Be att få konstruktiv kritik och praktiska tips om hur han/hon skulle ha gjort för att förbättra låten. I serien: Gör din första låt i 6 steg 5 steg som förbättrar din låt (denna) Så skriver du en riktigt bra låttext, del 1 Så skriver du en riktigt bra låttext, del 2 Så hittar du ämnen till dina låtar Så hittar du rytmen i texten Ta hjälp av slumpen när du skriver låtar Co-writing – så skriver du låtar med andra Tricken som får dig att växa som låtskrivare Låtskrivaren bakom Avicii och SHM avslöjar vägen till framgångarna Om artikelförfattaren Eva Hillered är en Grammis­nominerad artist/låtskrivare/pedagog och författare till boken Lathund för låtskrivare (Prisma/ Norstedts). www.evahillered.se
  26. 2 points
    Grattis, och som tidigare noterat – sjukt kul första inlägg! Anar jag ett forumtroll? Det är så klart upp till var och en att avgöra. Samtidigt är det väl precis vad både ett diskussionsforum och intervjuer går ut på, att de man pratar med delar med sig av sina erfarenheter på samma sätt som man själv bidrar med sina egna i motsvarande situationer. Hade ingen gjort det så hade den här sajten inte haft något existensberättigande.
  27. 2 points
    Jag gör alltid grunden först, bestämmer tonart och en låtform, melodi och text till sist!
  28. 2 points
    Halloj! Jag har tillsammans med polarna släppt en EP. Du hittar den här på Spotify Och så har vi en liten singalong video till första låten också. Hoppas ni gillar det. Producerat och inspelat av mig.
  29. 2 points
    Mina tips för bra lyssning är att lära känna dina högtalare och lyssna på din mix i många olika miljöer och på olika utrustning (det håller väl alla med om). I mitt senaste projekt Lazertown lärde jag mig snart att översätta hur en kick skulle låta på mina Adam A7X med 10" subben från samma firma - för att sedan låta ok på en iphone (där 50% lyssning görs idag?). Det roliga är att jag bytt studiorum under mixningen av skivan (10 låtar sen augusti 19), så jag var tvungen att "Lära om" - men det var en nyttig läxa. Ju mer jag mixat och aktivt lyssnat i studion, på iphone, på en mac-högtalare, i bilen, och sedan åter i studion, desto mer har jag lärt mig om hur "det ska låta".
  30. 2 points
    Clip 1 = Digitalt Clip 2 = Analogt
  31. 2 points
  32. 2 points
    Remixa bandet AVEC - eller gör om deras låt som DU vill ha den - och du får chansen att vinna lite coola mickar. Sista inlämningsdag den 17 maj. https://www.lewitt-audio.com/mix
  33. 2 points
    MÅNDAGSINTERVJUN: I veckans måndagsintervju pratar jag med producenten Selen Özan om hennes masteruppsats “Arbetssätt och metoder inom musikproduktion: En undersökande studie i hållbara, kreativa och långsiktiga musikproduktionsprocesser” – ett riktigt guldkorn fyllt med tips och metoder kring att slutföra projekt i tid, effektivisera sitt arbete genom templates och lämna arbetet på jobbet för att främja sin hälsa. Selen Özan är musikproducent, kompositör och låtskrivare med både en kandidat i jazzsång och en master i musikproduktion i bagaget. Hon är en av grundarna av studiokollektivet Oda Studios i Stockholm och har producerat artister som Veronica Maggio och Miriam Bryant. Förra året blev hon som första kvinna nominerad i producentkategorin på Denniz Pop Awards. Selen Özan. (Foto: Robin Bøe) Hur kommer det sig att du valde att skriva din masteruppsats om att jobba hållbart som musikproducent? – Jag märkte av vissa tendenser hos både mig själv och mina producentkollegor som jag uppfattade som ohållbara i det långa loppet. Jag ville också gräva djupare i min egen oförmåga att få uppgifter genomförda. Här är länk till masteruppsatsen. Kan du ge några exempel på metoder för hållbara, kreativa och långsiktiga musikproduktionsprocesser som du tar upp i uppsatsen? – Metoderna som tas upp i uppsatsen är bland annat tips kring tids- och projektplanering, kreativa lösningar vid blockeringar och en hel del allmänna tips inom hållbarhet och effektivitet med fokus på den individuella hälsan. – Inom planering har verktygen varit riktigt hjälpsamma för att kunna påbörja och slutföra musikaliska projekt och för egen del rör det sig då främst om nya arbetstider och projektplanering. Jag jobbar numera nästan uteslutet bara på vardagarna under vanliga kontorstider och håller helgerna lediga i den mån det är möjligt. För musikproducenter som vill börja arbeta på ett mer hållbart sätt, var tror du det är bra att börja? – Att börja med att analysera sina egna mönster och svårigheter och sen kanske läsa min uppsats för att få några tips, haha! Nej men det kan vara jättesvårt att bryta invanda mönster och där tror jag inspiration är ganska viktigt. I din uppsats skriver du att det varit viktigt för dig att ha ett sammanhang med likasinnade för samarbeten och fysiska möten. Kan du berätta lite mer om det och om ditt musikstudiokollektiv Oda Studios? – För mig är det viktigt att ha andra likasinnade omkring mig för inspiration, kreativa utbyten och samarbeten och kompetensutbyte. Det inspirerar mig enormt att höra studiogrannens surr. På Oda Studios i Stockholm huserar hela 18 musikskapare som delar på några studios och några kontors-/produktionsplatser. Det finns inget bättre än när vi är flera på plats som kan tagga igång varandra, och arbeta intensivt för att sedan ta en gemensam lunchrast. Vad är du aktuell med framöver? – Vi släppte rätt nyligen en singel med Miriam Bryant – Nån Av Oss (Spotify / Apple Music), som jag producerat och varit med och skrivit. I övrigt har jag några andra projekt igång men det är en lite speciell tid just nu då många sessions ställs in. Selen Özan hemsida Måndagsintervjun är en ny serie där @Lotta Fahlen intervjuar intressanta personer om olika ämnen inom musikskapande, och publiceras varannan måndag.
  34. 2 points
    Tack! Det var ett tag sedan jag hade tid att hänga här, men det ska förhoppningsvis kunna bli lite mer framöver.
  35. 2 points
    FREDAGSTIPSET: I tider som dessa är det viktigt att påminna sig om att mindre många gånger kan vara mer. Och ibland behöver vi faktiskt ta ett steg tillbaka för att få nya (eller gamla) perspektiv, så även när det kommer till mixning av musik. Vad soptunnorna ska symbolisera låter jag vara osagt. Men en sak står i alla fall klar, vi slänger på tok för många godbitar i onödan. Jag brukar påpeka vikten av att använda referenslåtar, vilket du bland annat kan läsa om i Spellistan jag ständigt återkommer till för referenslyssning och Användning av referenslåtar inför mixning. Likväl brukar jag fråga de artister jag jobbar med om de har någon slaskmix/demo som jag kan utgå från som referens när jag mixar. Detta för att få ett hum om i vilken riktning de vill dra sin musik. Men hur går du egentligen tillväga om du mixar dig själv, eller om musikerna du jobbar med inte har någon referensmix? Går det att vara sin egen referens? Jo då, det finns det en enkel lösning på problemet, som dessutom är ruskigt effektivt. Detta tips utfår från att du sätter tänderna i en helt ny mix, från grunden. Slaskmixen Börja med att ställa volym och panorering, inget annat. Lägg max 15-20 min på detta, beroende på projektets storlek. Jobba snabbt och mixa med hjärta snarare än hjärna. Fokusera på vad som känns rätt i stunden och lita på din magkänsla. Exportera och spara slaskmixen, vilken vi snart ska återkomma till. Ta en paus på 5-10 minuter. Breda filter Nästa steg är equalizern. Här föreslår jag att du använder breda filter och försiktiga hög- och lågpassfilter. Jobba med stora penseldrag, snarare än kirurgiska ingrepp, och fokusera på helheten istället för detaljerna. Syftet är att hitta en frekvensmässig balans mellan de olika kanalerna, utan att förändra grundljudet allt för mycket. Det ska låta naturligt i brist på bättre uttryck. Det kanske handlar om att du sänker 2-3 dB vid 400 Hz på gitarrerna för att lämna plats till sången, eller att basen får en liten knuff runt 80 Hz, medan baskaggen får backa vid samma frekvens. Lyssna och justera i kontexten och försök att undvika soloknappen *. Denna metod förutsätter att du spelat in så som du vill att det ska låta, vilket för övrigt alltid är att rekommendera. * Soloknappen är utmärkt när du behöver detaljlyssna eller leta problematiska frekvenser, vilket inte är nödvändigt i detta skede. Bilden visar ett low-cut vid 80 Hz med 6 dB slope, -3 dB vid 400 Hz samt en liten ökning vid 10 kHz. Observera de breda justeringarna, likt böljande kullar. Kompression på rätt sätt Precis som med equalizern är det nästan alltid bättre att komprimera i sammanhanget. Det är nämligen lätt hänt att du komprimerar för lite, eller för mycket, om du sololyssnar eftersom kompressionen då av naturliga skäl hörs tydligare. Kompression upplevs med andra ord olika, beroende på kontext. Vidare handlar kompression lika mycket om att kontrollera dynamik som att forma ljud och skapa rörelse, vilket du kan läsa om i Varför låter mixen så tunn och livlös? – del 1 och här finner du även del 2. Det är därför extra viktigt att komprimera med hänsyn till övriga instrument då allt hänger ihop. Med detta sagt är det långt i från alla instrument eller kanaler som behöver komprimeras. Generellt är sång, bas, trummor och vissa akustiska dynamiska instrument givna, resten bör du ta en rejäl funderare över. Rymd Slutligen ska vi skapa lite rymd runt varje instrument med hjälp av reverb och då talar jag inte om ett reverb som hörs, utan snarare känns. Ett reverb som fyller ut tomrummet, det torra, mellan varje anslag. Detta ger automatiskt mixen mer djup och en känsla av en tredje dimension, snarare än två - som mellan vänster och höger högtalare. Två fina pluggar för ändamålet är Sunset Sound Studio Reverb från IK Multimedia och Valhalla Room från Valhalla DSP. Självklart kan det finnas anledning att lämna vissa instrument helt torra, för att skapa kontrast, vilket är ett kapitel i sig. Sunset Sound är mitt nya favoritreverb när det kommer till att efterlikna olika sorters rum, stora som små. Slaskmix 2 Nu är det dags att exportera igen och denna gång döper du mixen till slaskmix 2. Ta en paus på minst 5-10 minuter. Jämför sedan den nya mixen med den ursprungliga slaskmixen. Varför? Jo, den ursprungliga slaskmixen talar nämligen om för dig vad som är viktigt i låten, för dig. Du mixade utan att tänka för mycket, du mixade på känsla utan att blanda in tekniken. Vidare berättar den på ett rakt igenom ärligt och oförskönat sätt om du rattat bort sig på vägen. Blev det verkligen bättre? Om så är fallet, bra, fortsätt då att mixa som vanligt med effekter, automatiseringar och annat (men spara den nya slaskmixen som nästa referens). Om inte, gå tillbaka till ritbordet och fundera över vad som gick snett och varför. Ibland är det en god idé att börja om från början, helst nästa dag med pigga öron. Andra gånger räcker det med enstaka justeringar. Slaskmix 1 och 2 importerade i ett tomt projekt för att snabbt kunna jämföras med varandra. Tänk på att det kan vara volymskillnader. Lycka till. Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här! Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
  36. 2 points
    hörrni, skulle vilja bju er på kaffe allihopen! Har snickrat absorbenter å basfällor här i tre dar, och damn va de funkade, å dom jobbiga tonerna är borta! Tusen tackar!! Å blir nyfiken, va gör ni för musik där ute i alla studios?
  37. 2 points
    https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/drivaforetag/enskildnaringsverksamhet/kostnader.4.361dc8c15312eff6fd31b34.html
  38. 2 points
  39. 2 points
    Den legendariska trummisen Neal Peart från RUSH har gått ur tiden. En inspiratör för många progressiva musiker. Så här kunde det låta:
  40. 2 points
    Vad har du för plug/-preset till din supersaw? Skönt Astral Projection-sound på den. Generellt tycker jag de första 16 takterna på basgången/melodin är bäst, de sista 16 takterna spelar en helt annan skala som låter improviserad och ur kontext. Ett tips för att få mer driv och variation är att lägga basen som i klassisk psy-trance, dvs varje 16-delstakt och kanske med en sidechain mot kicken. Kom på en annan (eller mer monoton) basslinga också, det låter platt och tråkigt när både bas och huvudlead spelar samma melodi. Testa också att jobba med basen som i lager - du har low end (sub), men lite mid och high frekvenser gör den mer intressant. Ett enkelt knep är att lägga två-tre lager sågtandsvåg i tre olika oktaver ovanpå, med pyttelite decay och resten noll (attack, sustain, release.) Sågtandslagret ska inte överrösta basgången, bara ge definition. Finns även utrymme att göra slagverk som open och closed hihats mer intressant. Keep it up!
  41. 2 points
    Nej. Men det är väldigt få moderna grafik kort som inte har fläkt. Du har inte behov av massa grafikminne om du inte har något som använder texturer i mängder och 3D modeller som ska renderas. Det har du inte i en DAW, visst du kan ha en 3D screensaver som kan göra en massa trams. Så det behövs inte mycket mer än trippel buffrad framebuffer för alla skärm ytor även om du använder 3D motorn för 2D rendering.
  42. 2 points
    Billiga motsvarigheter till dom där mickarna funkar bra också om man är en fattig recordist. En fördel är att man kan ha många så man slipper koppla i och ur och slita på grejorna hela tiden. Så jättestor skillnad är det nog inte egentligen mellan prisklasserna utan man kan komma långt med hur rummet låter och olika kombinationer av mickar i och med att man med billiga mickar har tillgång till många istället för max en av varje sort. Jag passade på att köpa en flock olika sorters billiga mickar innan ett eventuellt brexit från gear4music som är nåt slags musikens Biltema och dom funkar förvånansvärt bra. Mickarna kostade från lite över tre hundra spänn upp till en tusing. Små gulliga konding mickar både penn och traditionella, bandmickar, dynamiska och en USB stormembranare som jag blev riktigt impad av faktiskt. Den sistnämnde fick till en bra tagning av min gamla Zusuki gura ute i mitt garage helt otippat.
  43. 2 points
    Spelar du i band eller som soloartist och vill spela in egna demos? Eller vill du göra helt färdiga produktioner för att släppa på den uppsjö av streamingtjänster som nu finns? Oavsett vad så finns det ingen ursäkt att inte skaffa dig en egen inspelningsstudio för att spela in dina mästerverk. I veckans video går jag igenom hur jag med hjälp av billig utrustning och en smula kreativa lösningar spelade in och mixade en rocklåt av det lite hårdare slaget. Allt detta för under 2 500 kr. Hoppa över ett par krogrundor och några uteluncher så har du en fullgod hemstudio att komma igång med. Ulf Blomberg Producer & Audio engineer +46709184758 | www.hoborec.com Till HoboRecs bloggsida på Studio Se fler video-bloggar på Studio från april 2017 och tidigare här
  44. 2 points
    Sidopaneler klara! 20 cm ull, 20 cm luft från golv till tak 160cm breda 🙂 Ändrat placering av sweetspot, högtalare och sub, även fasvänt subben, så allt lirar väl, och från peak till dal är det värsta nu endast ~ 15db skillnad från peak på 35hz till dal på 57 hz. Så från lågsub till högsub. Detta rättar Reference 4 ut galant utan att nå maximal eq utslag. Låter bra! Kommer experimentera med andra positioner, bygga nytt mindre skrivbord och bygga moln och ev superchunks där framvägg möter tak. mvh Casper Bjerkehagen
  45. 2 points
    Gillar den här också. Du har känsla för melodier och riktigt bra på att få det att svänga. En personlig åsikt bara, från någon som nästan aldrig lyssnar på EDM: jag brukar föredra när det finns analoga akustiska ljud med i ljudbilden (även om det är samplingar). De jag lyssnar på är t ex Clive Tanaka och Dan Lissvik. EDM har en tendens att låta själlöst och mekaniskt, för mig, men om man blandar in ett riktigt trumset, eller en riktig bas, eller några ljud rent generellt som låter som om de är spelade av människor, blir det mer levande.
  46. 2 points
    Väldigt bra! Grymt bra ton på basen, med lagom mycket knarr.
  47. 2 points
    Du har säkert liksom jag sett ändlöst många mikrofontester, på YouTube eller internet över lag, för att spela in virveltrumma. Oftast är det ett gäng mikrofoner uppställda runt en virveltrumma som någon spelar på samtidigt som ljudet byts mellan mikrofonerna. Det är jättebra för att höra skillnaden i hur mikrofonerna tar upp trummans ton. Något som däremot inte tas i beaktning är hur resten av trumsetet låter i mikrofonerna, vilket ofta är minst lika viktigt för det övergripande ljudet av trummorna. Därför har jag här gjort ett mikrofontest med en handfull mikrofoner där jag uppmanar dig att lyssna just efter detta. Det är också viktigt att tänka på att detta testet bara kan säga vad som fungerar bäst i just den här situationen, men min förhoppning är att det kan hjälpa dig att ta med fler detaljer i beräkningen nästa gång du väljer mikrofon Ulf Blomberg Producer & Audio engineer +46709184758 | www.hoborec.com Se tidigare video-bloggar på Studio här
  48. 2 points
    Nice work cowboy ! Bra inledning, 'lapsteel verkar lite tyst, trummorna känns lite åt tysk Marsch-musik hållet, men det är ju country 😉 Hur är låten gjord ? Är det riktiga instrument ? Hur lång tid tog det att göra låten. Vad hade du för inspiration ? Brukar du dansa Squaredance ? Är det ett allvarligt försök att få med Country in i DJ/EDANCE scenen ? Stämmer det att du kräver Moonshine som betalning ? Märks det att jag är inget större fan av Country ?
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.