Jump to content
Annons

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 02/23/2019 in all areas

  1. 11 points
    För några dagar sedan hade vi ett par intensiva planeringsdagar där vi diskuterade och satte en plan på vad vi vill göra med Studio nu och framöver. Vi har dialog med flera skribenter och bloggare vilka kommer att börja skriva innehåll. Under tiden jobbar vi mycket ”bakom kulisserna” med tekniska lösningar av olika slag. Eftersom vi tycker det är både viktigt och roligt att bygga framtiden för Studio tillsammans med dig som besökare, forummedlem och samarbetspartner så vill vi uppmana till att dela dina tankar och förslag. Studio är en gemenskap där vi alla är med! Här nedan nämner vi några saker som vi arbetar med nu och som som vi siktar på ska vara på plats i höst. Startsida studio.se Vi kommer skapa en helt ny startsida för att på ett bra sätt lyfta fram sajtens viktigaste innehåll. För tillfället utgör forumet sajtens startsida men det kommer alltså att ändras (dock kommer forumet ligga kvar på studio.se/forums och den tidigare adressen forum.studio.se fungerar så klart också). Nyheter, guider och videor Liksom tidigare vill vi fokusera våra tipsartiklar på bland annat låtskriveri, inspelning och mixning. Och istället för produkttester vill vi göra guider om hur en produkt (gärna ny produkt) används i ett sammanhang, och utbildande inspirerande artiklar inom olika musikområden samt köpguider. Vi kommer även återpublicera intressant material som tidigare inte har funnits på studio.se. Även om artiklar och guider inledningsvis kommer vara textbaserade, vill vi på sikt även göra videoguider. Vårt mål är att skapa ett stort flöde av intressanta nyheter från musikbranschen på Studio, men där avsändarna är företagen själva. Bloggar Bloggar kommer tillbaka i en omarbetad version och forummedlemmar kan blogga om musikämnen som man vill dela med sig av. Kanske intressanta studiobyggen eller spännande projekt. Vi har en dedikerad grupp bloggare som kommer blogga frekvent, vars inlägg kommer lyftas fram på Studio, men vi lyfter gärna fram fler intressanta bloggar eller bloggare. Studio forum - Avdelningarna ska ses över liksom dess beskrivningar. Några bör slås ihop, och några nya ska startas. Till exempel vet vi att distribution av musik är av stort intresse. - Ett omtag kommer göras på “Låtar och filer” där medlemmar kan lägga upp sina låtar så att andra medlemmar kan lyssna och ge värdefull feedback. Den här delen ska lyftas fram betydligt. - Den populära Studiofestivalen där medlemmar själva tävlar om till exempel det bästa introt eller outrot vill vi vara med och ge nytt liv till. Därtill planerar vi att återinföra kreativa tävlingar men även skapa roliga quiz. Vi vill uppmärksamma er på att de artiklar som har publicerats på den tidigare studio.se-sidan ägs av och finns hos Studios tidigare ägare IDG. Avslutningsvis vill vi båda säga att vi är enormt glada och taggade över att kunna jobba med Studio igen. Och tveka inte att dela med dig i tråden eller höra av dig till någon av oss med dina tankar och idéer.
  2. 8 points
    IDG har sålt varumärket Studio till två av grundarna och Nordens största sajt inom musikskapande lever vidare i nygammal regi. Stockholm 2019-05-23: Som flera av er besökare säkert noterat har publiceringstakten på Studio.se varit relativt låg de senaste månaderna vilket berott på att det pågått ett ägarbyte bakom kulisserna. Sedan Studio startade 2003 har en stor del av mediekartan förändrats på ett spännande sätt och så även förutsättningarna för Studio. Under mer än 15 år har medieföretaget IDG stått bakom Studio. Både genom starten av papperstidningen, webbsajten Studio.se, genomförandet av många mycket lyckade seminarier och inte minst communityn Studio forum. För att Studio även fortsättningsvis ska ha förutsättningar att utvecklas som en värdefull community för musiker, producenter och låtskrivare, tar två av de ursprungliga grundarna, Andreas Hedberg och Björn Olsberg över projektet. Det görs från och med nu genom det nybildade företaget Studio AB. – Vi har flera spännande idéer för Studios framtid, säger Björn Olsberg, före detta chefredaktör och fortsätter: – Det är idéer som vi just nu arbetar fram planer för att genomföra. Precis som tidigare är Studio en gemenskap för musiker, låtskrivare och producenter och där vi alla bidrar till att Sveriges musikliv är ett av världens ledande. Studio forum har redan flyttat från IDG till en ny server. Startsidan www.studio.se kommer tillfälligt att ta en paus men återkommer inom kort. – Som besökare på forumet kommer du till en början inte märka någon större skillnad, men vi kommer lägga tid och kraft på att stärka Studios position som en mötesplats för hela musiksverige, säger Andreas Hedberg. Andreas har i sin roll som marknadsansvarig på IDG hela tiden varit involverad i Studio medan Björn kommer tillbaka till sajten som han en gång i tiden var chefredaktör för. Björn Olsberg och Andreas Hedberg
  3. 5 points
    VARNING, nu kommer lååång text. Men jag ska avslöja hur det kom sig att jag nästan startade Spotify och dessutom nästan hamnade på de tyska schlagerlistorna. Då krävs många bokstäver. (”Clickbait” kallas inledningen bara för att du ska läsa vidare och sedan bli besviken!) Året var 1996, vi hade sålt huset i Uppsala med en liten vinst som brände som eld i fickan. Jag hade beslutat (efter godkännande från min bättre hälft) att uppgradera min Amiga till en riktig PC för att min musikkarriär skulle få en skjuts. Priset på en 486:a hade då sjunkit till priset jämförtbart med en ny bil. Pricerunner fanns inte, så jag satt med telefonkatalogen i vår hyresrätt i Märsta och ringde runt till olika datafirmor och kollade priser. Jag hittade en firma i Bredäng som kunde leverera en 486:a med Turtle Beach ljudkort samt programmet Digital Orchestrator Plus för 26.000 kronor. Irrade dit med hjälp av telefonkatalogens röda sidor och lastade in dator och tjockskärm samt alla kartonger med programvaror. Kopplade upp härligheten, och brorsan fick hjälpa mig konfigurera allt, för det här var långt innan plug-and-play. Allt skulle fixas. Operativsystem (Windows 95) från cd, drivrutiner, protokoll, partitioner och fan och hans moster. Men vi fick igång allt. Lägenheten i Märsta hade dock kabel-tv, så ”Kvinnofängelset” tog en del energi från musikskapandet. Programmet började 00:00 och slutade 01:00. Tyvärr just den tid då jag är som mest kreativ! Dessutom... Jag hade via jobbet ett 28.8-modem för att koppla upp mig mot stordator och Memo (dåtidens mejl). Plötslig hade jag hade tillgång till det där ”Internet” som alla pratade om tack vare en gratisversion av Netscape Navigator via PC-tidningen. Ofta surfade jag in på Aftonbladet. Jag hann hämta en kopp kaffe medan sidan laddades. Men en ny värld öppnade sig! Läsa dagstidningar på datorn och via Altavista (dåtidens Google) kunde jag plötsligt nå hela världen. Musikkarriären kom av sig, även om jag gjorde lite låtar då och då. Började hänga på Aftonbladets chat, som var jättekul, där fick jag mina första virtuella vänner. 1997 flyttade vi till ett hus byggt 1967, och om musikkarriären var på sparlåga på grund av det spännande internet och ”Kvinnofängelset” , så kan vi säga att den dog helt med huset. Men 1999 hittade jag en spännande sak när jag surfade runt, en nystartad ideell förening som skulle sälja musik via nätet. Frikopplad från skivbolagen kunde medlemmarna lägga upp sina låtar och sälja via Swebmusics sajt. Klart jag betalade medlemsavgiften och gick med. Jag hade ju ett gäng låtar som kunde slå! Jag hade gjort en discolåt på tyska efter att ha varit utomlands och sett män som faktiskt var fetare än jag gå runt på stranden i stringbadbrallor. Tanken var att om de har så djävulskt dålig smak kommer de att älska min tyska discolåt. För den var verkligen som en string i arslet på en fet gubbe. Där skoltyskan inte räckte till så hittade jag på tyskliknande ord, tanken var att de tyska männen i string som dansade på strandpartyt i Aya Napa ändå inte skulle lägga märke till det. En snabb kalkyl gav vid handen att om en miljon tyska män laddade ner min låt skulle jag få nio miljoner kronor. Jag började genast kika runt på lämpliga sportbilar. Men hallå! Jag hade ju flera bra låtar. Jag brände en cd med mina bästa (och enda) åtta låtar, skrev omsorgsfullt mitt namn, adress och e-post adress på den för att skicka till Swebmusic. Innan jag skickade in cd:n så gick jag in på sajten för att lyssna runt lite på de stackars amatörerna, de som inte fattat storheten med tysk disco. Det borde jag inte ha gjort. Helt fantastiska låtar, och välljudande produktioner. Jag insåg att jag plötsligt var en korpspelare från Sundsvall, som ställdes ensam mot hela Manchester United! Min cd hamnade i bokhyllan där den hörde hemma! Nu hittar jag den 21 år senare, tillsammans med de låtar jag laddade ner från Swebmusic. Fortfarande håller Swebmusiclåtarna förvånansvärt hög kvalité och är njutbara att lyssna på! Min tyska discolåt har däremot inte åldrats likt ett ädelt vin. Den var död redan innan den gjordes. Men vaddå? Jag var med om något som nästan var som Spotify långt innan Spotify fanns, och jag skrev tysk disco långt innan det kunde ha blivit populärt... Fördelen med att bli äldre är att man kan bjuda på sina pinsamheter, så varsågoda, lite tysk läderdisco!
  4. 4 points
    Fredagstipset: Basen är lika underbar som den är problematisk när det kommer till inspelning, mixning och mastring. En bas som sitter där den ska i mixen ger musiken liv, sväng, värme och en stadig grund att stå på. Men hur får vi egentligen basen att höras i mindre högtalare? Det första du ska tänka på när det kommer till inspelning och mixning av bas är inte vilka frekvenser som ska höras, utan själva arrangemanget. Om många instrument spelar samma sak i samma oktav uppstår nämligen problem. Instrument ska komplettera varandra, inte konkurrera. Låter det stökigt och grötigt redan i inspelningen blir det garanterat svårare att skapa separation senare i mixstadiet. Den största hemligheten med att mixa bas är dock långt mycket enklare än du kanske tror. Det handlar kort och gott om att sätta volymen i förhållande till övriga instrument. Att hitta balansen. Så innan du ger dig i kast med eq, kompression och annat, se till att sätta volymen. Detta gäller för övrigt alla instrument. Men små högtalare då? Basen har, precis som många andra instrument, mycket energi i det lägre mellanregistret (250-500 Hz) - inte bara bara runt 60-250 Hz som många kanske tror. När vi talar om att mixen låter otydlig eller att basen inte hörs, är det ofta just i det lägre mellanregistret som det finns en överrepresentation av energi. Bärbara datorer, mobiltelefoner, surfplattor och basfattiga högtalare har som regel inte särskilt mycket information under 150-250 Hz. Det vill säga där mycket av basens lägre energi sitter. Vi behöver därför kika lite längre upp för att få basen att poppa fram i dessa lyssningssystem. Ett tillvägagångssätt är att spela in basen så som du vill att den ska låta (hela tiden med arrangemanget i åtanke) för att sedan svepa i området 250-1000 Hz med en equalizer. Lyssna efter var basen låter som mest i förhållande till övriga instrument. Du söker alltså efter tonen, kärnan, knorren - basens karaktär, inte det basiga ljudet. Själv brukar jag hamna någonstans mellan 400 och 700 Hz, men det är min personliga smak. Nu kan du backa övriga dominanta instrument i detta område, exempelvis virveltrumma, gitarrer, klaviatur och kör. Slutligen boostar du basen i samma frekvensområde för att göra skillnaden än mer markant. Om detta mot förmodan inte skulle räcka är det dags för lite magi. Bilden visar en standardinställning för bas, om vi ska tillåta oss att tala om en sådan. Trollerilådan 1. Duplicera baskanalen så att du har två identiska spår och muta originalspåret. 2. På det kopierade spåret lägger du en equalizer och skär bort all botten under 300 Hz och all topp över 2000 Hz. Observera att detta bara är riktmärken och inga frekvenser huggna i sten. 3. Boosta sedan området där basen hörs som mest. 5-10 dB brukar göra susen. 4. Lägg på någon form av hörbar distorsion och eventuellt hård kompression (smaksak). Varför distorsion kanske du undrar? Distorsion lägger till övertoner, vilket gör att basen hörs tydligare. Gratispluggen IVGI från Klanghelm är ett utmärkt exempel. 5. Dra sedan ner volymen helt på det kopierade spåret och spela upp originalbasen tillsammans med övrig mix. Nu blandar du försiktigt in effektkanalen tills basen hörs tydligare, gärna medans du spelar upp mixen genom lite sämre lyssning och vips så har du en tydligare bas i små högtalare. Effektkanalen som blandas med originalspåret, för att öka på tydligheten än mer. Det finns naturligtvis hundra och åter hundra andra sätt att jobba på när det kommer till mixning av bas, men detta har i alla fall hjälp mig åtskilliga gånger. Lycka till! Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du fredagstipset från 2019 och framåt Här är fredagstipset på Studio från 2018 och tidigare
  5. 4 points
    Gör en egen jullåt i Studiofestival nummer 46! Lagom till jul har vi dessutom lyckats få med fina priser från Fitzpatrick som sponsrar festivalen. Äntligen är det dags för en ny Studiofestival. Denna gång med jultema och det enda som krävs för att medverka är att du är medlem här på Studio. Bidraget måste vara nytt (inte tidigare utgivet) och kan vara gjord av dig själv eller tillsammans med andra. Bidraget ska vara inskickat senast den 31 december 2019 och vinnare utses den 13 januari 2020. Fitzpatrick är vänliga nog att sponsra denna festival med fina produkter: Universal Audio Arrow, ett par Kali LP-6 (monitorer) och klaviaturen Nektar GX49. Läs mer om hur du går tillväga! Använd tiden väl, ha kul och må bästa jullåt koras. Om Studiofestivalen Studiofestivalen började för ganska precis 15 år sedan i ett initiativ från forummedlemmen ®offe i forumets 776:e tråd någonsin. Och nu 15 år senare är vi uppe i festival nummer 46. Festivalen brukar ha ett tydligt tema och har uppskattats mycket av många.
  6. 4 points
    Uppdaterat 190911 Äntligen är det dags! Nu på torsdag den 26 september tar vi tillfälligt ner forumet för att lägga upp nya startsidan för Studio. Uppdateringar utöver det vi skrev i första inlägget: Studio.se (startsidan) Nyheter, tips, guider, bloggar och videor Redan sedan ett par månader tillbaka så har vi publicerat nyheter av naturliga skäl endast under ”Nyheter från Studio” på forumet, och på Facebook i form av tillverkarnas pressreleaser, och kommer göra detta löpande, och vårt mål framöver är också att även låta företagen själva lägga in sina nyheter. Från och med den 26 september kommer innehållet också bestå av tipsartiklar inom bland annat låtskriveri, inspelning och mixning. Och istället för produkttester gör vi guider om hur en produkt (gärna ny produkt) används i ett sammanhang, och utbildande inspirerande artiklar inom olika musikområden samt köpguider. Bloggar Ja, de kommer tillbaka och forummedlemmar kan blogga om musikämnen som man vill dela med sig av. Kanske intressanta studiobyggen eller andra spännande projekt? Vi har en dedikerad grupp bloggare som kommer blogga frekvent, vars inlägg kommer lyftas fram på Studio, men vi lyfter gärna fram fler intressanta bloggar eller bloggare. Vi kommer även att publicera en del intressant material från den tidigare papperstidningen Studio, men som tidigare inte har funnits på studio.se. Allt innehåll kommer synas på startsidan, forumet och på Facebook – där du enkelt hittar oss om du söker på Studio.se. Nyhetsbrev För dig som vill hålla lite koll utan att gå in på webbsidan, så kommer vi skicka ut vårt nyhetsbrev varannan vecka. När startsidan är uppe så kommer www.studio.se leda till den, och www.studio.se/forums samt forum.studio.se kommer leda till forumet som det redan gör idag. Återigen så vill vi säga att vi tycker det är både viktigt och roligt att bygga framtiden för Studio tillsammans med dig som besökare, forummedlem och samarbetspartner. Därför vill vi uppmuntra dig att dela dina tankar här i tråden eller höra av dig till någon av oss i ett PM. Andreas och Björn
  7. 3 points
    Är det bara jag som tycker att Roffe borde skriva en bok? Jag har skrattat i säkert 20 minuter åt det här inlägget. Roffe is back med råge
  8. 3 points
    Grymt jobbat, ni som skickade in och deltog i tävlingen! Riktigt skoj att höra bidragen. Det bidrog i alla fall till min julstämning 🎄 Tack också till Jon som har styrt upp det här! På allvar är det trådar och tävlingar som denna som bara får mig att älska den här sajten. Det här får vi arrangera igen, och samtidigt titta på hur vi kan göra det lite bättre och kanske mer rättvist. Håll utkik lite längre fram i vår! Grattis igen och ha en skön vecka, alla!
  9. 3 points
    Grattis till vinnarna OCH till Slejnard, välkommen till bottenskrapet 😉
  10. 3 points
    Tack för tipset! Den tycker jag om och använder hela tiden ( har den alltså redan 🙂 Här är en annan gratis: https://www.jrrshop.com/izotope-ozone-imager Vi kanske skall samla ihop lite gratis grejor som verkar bra inför Jul?
  11. 3 points
    Gratis 1176 här: https://audioplugin.deals/black-76-limiting-amplifier-fet-compressor-limiter-by-ik-multimedia-free-download/?fbclid=IwAR2itU9BoPhkvfZWlvR3QFFhZv2sxK8Z_zyc6pW_PJDd_DltfK3_TvdsK-8 Man måste installera hela T-racks paketet samtidigt dock.
  12. 3 points
    Bump! På julafton är det 15 år sedan vi lade ut den här... ljuvliga minnen! 😍 God Jul alla studionördar, gamla som nya! 🎅
  13. 3 points
  14. 3 points
    På Studio diskuterar vi musik och musikskapande. Satir är tillåtet enligt reglerna så där vet jag inte vad du syftar på. Om någon tystas ner av politisk åsikt så låter det i mina öron som att vi inte pratar musikskapande. Politiska diskussioner förs bäst på andra ställen än Studio. Vad gäller aktivitet så kan jag glädjande meddela att aktiviteten på forumet (efter en stillsam vår och sommar pga ägarbyte) har ökat betydligt. Även sett från oktober förra året så har aktiviteten gått upp med 20 procent.
  15. 3 points
    Väldigt bra skrivet språkmässigt. Bra och lättfattat innehåll.
  16. 3 points
    Äntligen är vi igång med nystarten för Studio och det känns fantastiskt roligt och spännande. I våras fick vi möjlighet att köpa loss varumärket från den tidigare ägaren IDG där Studio funnits i alla år sedan vi startade 2003. Och beskedet om att vi tar tillbaka varumärket har verkligen mötts med fantastisk respons från musikbranschen vilket både värmer enormt och sporrar ännu mer. Ganska exakt så här glad blir man av det, och lite till när vi blev firade med lyxig princesstårta av min fru My. Tröjorna vi har på oss gjordes av medlemmen ierker här på forumet för sisådär tretton år sedan. Sitter möjligen något tajtare idag än då, men vi har dem! 😂 Viva la Studio – Länge leve Studio!
  17. 3 points
    Hej! Studio forum uppdaterades nyligen, och i samband med det så gick det under några timmar bland annat inte att kommentera eller skriva inlägg. Nu är detta löst! Bästa hälsningar, Studio
  18. 3 points
    Ett vanligt 230Volt vägguttag med 10 Ampere säkring kan ge max 2300 Watt = 2,3kW (W=VxA). Det genomsnittliga Elpriset inkl skatt, nätavgift och trakkasering ar ca 2,50Kr per kWtimme. Dvs. du betalar 2,50Kr i timmen om du tar ut 10A på 230V. Men, det skulle förvåna mig om din låda tar det. Jag gissar att den tar max 4 Ampere, kanske 1000W. Tex. en Elmotorsåg av det bättre kvaliten har 2000W. OBS. om dit mixerbord har en 3-fas anslutning är det en lite annan räkning. OBS2. Det är inte rekommenderat att ta ut kontinuerligt 10A på 230V pg av brandrisk. Risken finns i gamla och underdimensionerade el-installationer. När ström flyter genom ett kopparkabel blir det varm. Varm koppar reagerar lättare med syre och oxidera snabbare. Oxideringen ökar koppars motstånd och därmed ökar värmen. I kontakten där kopparkabeln kommer fram ur sitt isolering och sitter skruvad eller instickat kommer syret åt koppar. Om nu skruven släppt lite genom tiden eller kopparet var aldrig ordentligt fixerad så minskar kontaktytan mellan koppar och vidareledning, där ökar motstånden och därmed värmen. Ibland ser man på väggkontakten eller stickproppen att plasten på den ena sidan har kolnat lite, då är det nått fel, och behöver bytas ASAP! I gamla hus har det tidigare varit 6A installerad per ledning. Många har bytt upp till 10A så att Micron och kaffebrybbaren kan jobba samtidigt. Men kopparkabeln i väggen har inte ökad i dimension, dvs den är underdimensionerat för 10A och brandrisken vid kontinuerliga A uttag är mycket större. Ja just ja, det här är ett Musik-forum och inte EL ... äh ... Rock ON !
  19. 3 points
    Det är nog inte meningen från nån av oss som svarar att göra det svårare för dig vi vill hjälpa till bara. Vi kanske inte lyckas skitbra i alla lägen . Grafikkort eller ej är beroende på vad du vill göra men som regel nåt man kan köpa till i efterhand om det visar sig att man behöver mera kraftfull grafik. Jag leker att jag meckar med video så jag har ett gtx 1080 och det kostade ca 10 000 spänn bara det. Men i förhållande till vad jag faktiskt kan och skulle klara mig med så snackar vi overkill så in i ........ Däremot så behöver jag det då vi går mot upplösningar över 4k om jag vill leka med sånt material. Kort sagt det beror på. Nu kommer amd med nya grafikkort och då förmodligen även priser så prestandan ökar och priser sjunker så det är en del att fundera över när det gäller grafikkort. Personligen tycker jag att musik och video hör ihop men det kanske inte alla gör och då räcker det med processorns inbyggda grafik eller ett standard kort. Så här ser min hackmac ut med thunderbolt dockan till höger. Skärmen är en Samsung TV jag har till video men den funkar också bra som monitor via displayport kopplingen från mitt Thunderbolt kort.
  20. 3 points
    Seriöst liksom: "Dator" är rubriken för tråden. Jag har inte skrivit ETT enda ord om PC versus Mac. Så stick o brinn! Trådskaparen vet ju inte vad han vill ha, det var bara ett exempel han gav. Och: Thunderbolt är inte alls på väg att utfasas, den är i version 3 nu.
  21. 3 points
    Tack alla för hjälpen. Lösningen - att ställa in gräsklipparen på ecodrift. Dvs att staketet stängs av när den står dockad och laddar. Inget mer surr och jag kan återgå till att shredda. 😎
  22. 3 points
    Som ni ser så blir det inte riktigt samma vänster höger. Stereobilden blir inte riktigt jämn. Till höger sticker datorn ut, till vänster ingenting. Sen sticker ju tv möbeln ut också. Osäker på om den påverkar ljudet negativt dock! En sista grej jag gjort är att köpa vinklade sladdar. Både strömkabel och XLR kabel. Då kan jag få monitorerna och subwooferna ännu närmare väggen och således minska SBIR problematik. Här ser ni effekten av tv bänken: Gröna linjen är med tv bänk och datorn till höger. Röda linjen är utan tv bänk och datorn i mitten. Så här: Boxarna bredvid datorn är sladdboxar för att gömma undan allt kablage. Blir extremt mycket sladdar. Förut gömdes dom bakom tv bänken! Detta är för övrigt den färdiga studion!! Det som är kvar är att prova nya monitorer, skall låna hem Neumann kh120A och testa. Om de är bättre än mina så köper jag dom. De borde ju vara det men enligt Jens (akustikern som hjälper mig) så är det inte säkert. Just att jag kan EQa monitorerna gör att det inte nödvändigtvis blir bättre. Dock har nog kh120 sämre spridning av ljudet upp och ner vilket gör att golv och tak och skrivbordsreflektion blir ett mindre problem! Men vi får se hur det blir då jag fått hem dom! Sen skall jag bygga mitt skrivbord i furu och så. Sen är allt klart! Då skall Jens komma hit och ställa in systemet! Skall bli väldigt intressant! Jag har suttit idag och igår och ställt in lite på egen hand. Dels har jag tidsförskjutit monitorerna så att de kommer samtidigt som subwooferna. Ljudet färdas ju längre väg från dem. Vad jag gjorde var att jag spelade upp 100 Hz i alla högtalare, sedan fasvände jag monitorerna. Sedan använde jag mig av Real time analysis delen i REW och mätte ljudstyrkan. Jag fördröjde monitorerna med min miniDSP bit för bit tills jag fick så stor utsläckning som möjligt. Då fasvände jag dem tillbaka. Då monitorerna var 4,78 millisekunder efter subwooferna så fick jag störst utsläckning. Nästa steg var att välja crossover. Var någonstans skall subbarna sluta och monitorerna börja. Jag märkte att det inte spelade så stor roll. Nu när de var i fas med varandra kunde jag välja lite hur jag ville typ. Jag valde 90 Hz då jag tyckte det såg något bättre ut. Sen var det EQ dags! Mätte ljudet på fem ställen. I sweetspot, 10-15 cm framför sweetspot, 10-15 cm bakom sweetspot, 10-15 cm vänster om sweetspot samt 10-15 cm höger om sweetspot. Svårt att se kanske, men blå=sweetspot, grön framför, orange bakom, lila till vänster och guld till höger. Sen tog jag genomsnittet av dessa. ("Average the Responses" knappen i REW) Allt detta gör jag för att jag inte vill EQa bort en peak som bara finns i sweetspot men inte finns då man flyttar huvudet. Nu har jag mätt lite runt sweetspot och får då genomsnittet över en större yta. Sen var det dags för EQ! Denna kurva EQade jag ifrån. Standard att man vill ha en höjning i basen! Dessa förändringar föreslog REW: Jag gick igenom alla frekvenser i de olika mätningarna och såg till att alla dessa var ett problem i dem alla innan jag gjorde EQ förändringen. Detta då jag inte ville EQa något som bara finns till höger om sweetspot tex. Detta blev resultatet: Grymt bra mellan och diskant, +/- 2,5 dB. Basen går väl att få bättre dock! Gjorde samma grej igen fast ställde in REW på att bara föreslå EQ förbättringar mellan 20 och 100 Hz. (dvs subwoofernas frekvensområde). Resultatet: Blå är mätning vid sweetspot utan någon EQ alls dvs innan jag började EQa. Röd är med EQ. Lyckades även med lite egna EQ ändringar få upp det under 30 Hz också! Nu är det rakt ända ner till 20 Hz! Sjukt! Väldigt nöjd med resultatet! Låter fantastiskt! Nu återstår det som sagt att prova nya monitorer och jämföra, samt att tillverka det nya skrivbordet!! Snart snart helt klart!!!! /Jens
  23. 3 points
    Vad ska du leva på? Föräldrar? Ditt jobb är att gå i skolan. Ditt jobb är att skapa kontakter i skolan som du kommer ha lång tid framöver, kanske hela livet. Ditt jobb är att förbereda dig för resten av livet. Det är få förunnat att leva på kulturinkomster. Att få jobb utan gymnasiumbetyg är nog svårt. Till och med golvkosmetologer behöver utbildning. Rengöra toaletter är en vetenskap. Hur tror du att du kommer tänka om 10 år när dina kompisar har jobb, familj, bostad medan du bor hemma? Leva på flickvän/pojkvän? Hur länge håller kärleken som den tärande? Så se till att du är på skolan på måndag kl 08:00!
  24. 3 points
    Nu trycker jag på alla inlägg så alla blir poppis. Det ska alla vara annars är det inte rätt. Alla ska med!
  25. 2 points
    Bortsett från att det bara är lite G stämt hittepå plink så blir jag förvånad över att dom låter som dom gör. Dom kostar ca 700 i ett matchat par och preamp står den gamla och också väldigt billiga Behringer mixern för som står vid sidan av ficklampan. Ska testa lite mer seriöst (som att rikta dom rätt) när jag får tid och försöka få till nåt låtaktigt med den G stämda Levinen jag hittade på tippen. Inspelat direkt till en Hyperdeck Shuttle 2 (en SSD inspelare) och även livestreamat till vaughnlive.tv https://www.gear4music.se/sv/PA-DJ-and-belysning/SubZero-SZ90S-Pennkondensatormikrofon-Matchat-Par/18L7
  26. 2 points
    Absolut och tack. Det är lite det jag är ute efter då jag är ganska säker på att jag spelar i den lite lägre ligan men kämpar på och mickarna står åt skogen och ändå kan det låta helt ok med billiga mickar. Det kan kanske vara lite bra att veta för den som är ny på inspelning i och med att priset blir så enormt fördelaktigt och lite försumbart när det blir dags att ta tag i det på riktigt och köpa bra grejor. Det går att få betala mera för en sladd än för en av dom här. Bor ca en halvtimme från lkpg om du vill låna en för att testa och jämföra.
  27. 2 points
    Det är svårt att bedöma hur en människa egentligen är när man bara sitter och chattrar över nätet och inte har träffat dom i riktiga livet... men jag upplevde honom som en mycket rak och ärlig men genuint snäll människa. Det är min bild av honom. Såna människor växer inte på trän.
  28. 2 points
    Kontrastverkan, om man får versen att låte lite, lite kommer reffen att låta större. Fast man kan bygga upp trummorna och fläska på och bredda och greja. Körer, hela baletten. Samt dra i såna där mixerreglar förstås, det får man inte glömma.
  29. 2 points
    FREDAGSTIPSET: Hur starkt ska du mastra din musik för att den ska låta så bra som möjligt på så många streamingtjänster som möjligt? Svaret är förmodligen enklare än du tror. Det finns idag en mer eller mindre framarbetad volymstandard mellan Spotify, iTunes, YouTube och TIDAL, även om det skiljer sig lite mellan de olika plattformarna. Samtliga tjänster (utom Spotify som använder ReplayGain) använder sig av en normaliseringsprocess baserad på LUFS (Loudness Unit Full Scale) som lite enkelt kan förklaras med hur vi upplever ljudstyrka. Ju lägre LUFS, desto starkare volym. Detta innebär exempelvis att -16 LUFS låter svagare än -8 LUFS. Medianen mellan de olika streamingtjänsterna ligger idag runt -14 LUFS, vilket också är Spotifys nuvarande rekommendation för uppladdning av musik. I praktiken innebär detta all musik som är starkare än detta automatiskt sänks av Spotify och all musik som är svagare höjs. För er som gillar siffror rekommenderar jag därför att ni håller er mellan -14 och -12 LUFS integrated och inte starkare än -9 LUFS short term i låtens starkaste parti, med true peak på max -1 dB. Bilden visar gratisversionen av populära mätverktyget Youlean Loudness Meter Dessa riktlinjer garanterar att din musik, oavsett genre, står sig bra volymmässigt på samtliga plattformar. Vill du att din musik ska låta starkare 2020 ska du helt enkelt att mastra svagare än du kanske är van vid. Om du tycker att ovanstående låter komplicerat ska jag göra det enkelt för dig: När du mixat klart placerar du en limiter sist på masterkanalen och ställer utvolymen till -1 dB och ser till att du inte limiterar mer än 1-2 dB. Stäm sedan av mot www.loudnesspenalty.com och justera efter behov. Med detta sagt: Så länge mastern inte ser ut som en tjock korv när du exporterar och låtens starkaste parti inte överstiger -1 dBTP (true peak) är det egentligen bara att tuta och köra. Det viktigaste är trots allt hur det låter och inte hur det ser ut. Ibland kan ljudet av en limiter som klipper av topparna vara precis det du är ute efter. Inte bara volym Trots streamingtjänsternas automatiska volymanpassning är det ändå så att vissa låtar upplevas starkare än andra, trots att de är normaliserade till samma nivå. Hur kommer det sig? Svaret ligger till största del i mixen och inte mastringen: Håll koll på mellanregistret. Ett urholkat mellanregister, en så kallad hängmatta, kan framstå som mindre volymstark i förhållande till annan musik, speciellt när du lyssnar genom telefon eller datorhögtalare. Området 400-1000 Hz är (enligt min högst personliga smak) speciellt viktigt att hålla koll på. Rensa upp i botten och toppen – dessa ohörbara frekvenser kan ställa till det för streamingtjänsternas normaliseringsalgoritmer och äta upp onödig energi. Läs mer om hög- och lågpassfilter här. En låt med stort dynamisk omfång upplevs som regel starkare än en låt som är hårt komprimerad, när de spelas upp med samma LUFS. Om din mix låter bra på svag volym när du lyssnar i studion, det vill säga att du hör alla viktiga detaljer, så är sannolikheten större att den även låter bra online. Användandet av saturation, som skapar övertoner, kan bidra till ökad upplevd ljudstyrka. Något recept finns naturligtvis inte, men pluggar som Kush Audio TWK kan hjälpa på traven. Några populära mätverktyg Youlean Loudness Meter Meterplugs Loudness Penalty Klangfreund LUFS Meter 2 iZotope Insight Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du fredagstipset från 2019 och framåt Här är fredagstipset på Studio från 2018 och tidigare
  30. 2 points
    Vad har du för plug/-preset till din supersaw? Skönt Astral Projection-sound på den. Generellt tycker jag de första 16 takterna på basgången/melodin är bäst, de sista 16 takterna spelar en helt annan skala som låter improviserad och ur kontext. Ett tips för att få mer driv och variation är att lägga basen som i klassisk psy-trance, dvs varje 16-delstakt och kanske med en sidechain mot kicken. Kom på en annan (eller mer monoton) basslinga också, det låter platt och tråkigt när både bas och huvudlead spelar samma melodi. Testa också att jobba med basen som i lager - du har low end (sub), men lite mid och high frekvenser gör den mer intressant. Ett enkelt knep är att lägga två-tre lager sågtandsvåg i tre olika oktaver ovanpå, med pyttelite decay och resten noll (attack, sustain, release.) Sågtandslagret ska inte överrösta basgången, bara ge definition. Finns även utrymme att göra slagverk som open och closed hihats mer intressant. Keep it up!
  31. 2 points
    De närmaste dagarna kommer vi arbeta med avdelningarna i forumet, något som har behövts under lång tid. Om en avdelning inte ligger där du är van vid att se den, kan det hända att den antingen redan är flyttad, eller temporärt ligger på en annan plats. Syftet är att skapa en mer logisk struktur bland avdelningarna och att deras namn och beskrivningar bättre ska reflektera 2020 😊
  32. 2 points
    I tipset “Skapa bredd i dina mixar med panorering”, så gick vi kort igenom vikten av att placera ut de olika ljuden eller instrumenten enligt en vänster–högerskala, det vill säga panorering, för att skapa bredd. I det här tipset ska vi titta på ett av sätten som du skapar djup i mixen, nämligen genom att använda reverb och delay. Gällande reverb så fungerar det så att ju längre reverb du använder desto ”längre bort” kommer ljudet, och du får ett mer avlägset ljud. Längden på reverbet har två viktiga parametrar: storleken på rummet, det vill säga rumskaraktären i ditt reverb, som exempelvis “Room”, “Chamber”, “Hall” eller liknande och sedan väljer du tiden på efterklangen (decay). Ju kortare tid på efterklangen du väljer, desto mindre blir reverbet, och ju större rum du använder desto längre tid låter reverbet. Genom att skruva på “mix” i reverb-inställningen, så bestämmer du hur ”långt in” i rummet du vill placera instrumentet. Delay funkar ungefär på samma sätt men här hör du ”ljudstudsar” istället för olika rum. Du kan välja att använda långa tider på studsarna för att få känslan av att ljudet är långt bort, och med kortare tid bli effekten den motsatta. Här finner du del 2: skapa djup i din mix med rätt frekvenser
  33. 2 points
    Inskickat bidrag med 40 min kvar till deadline. Precis som det ska vara 🙉
  34. 2 points
    Ja du har verkligen utvecklats genom åren slej! Bra jobbat!
  35. 2 points
  36. 2 points
    Gillar den här också. Du har känsla för melodier och riktigt bra på att få det att svänga. En personlig åsikt bara, från någon som nästan aldrig lyssnar på EDM: jag brukar föredra när det finns analoga akustiska ljud med i ljudbilden (även om det är samplingar). De jag lyssnar på är t ex Clive Tanaka och Dan Lissvik. EDM har en tendens att låta själlöst och mekaniskt, för mig, men om man blandar in ett riktigt trumset, eller en riktig bas, eller några ljud rent generellt som låter som om de är spelade av människor, blir det mer levande.
  37. 2 points
  38. 2 points
    Ok här är den pinsamma sanningen. Micken var vänd åt fel håll och den har njurformad upptagning. Sen är jag tvungen att ha högt uppdragen input gain fast jag lärt mig motsatsen, det är ett gammalt scarlet ljudkort som blivit segare med tiden. Allt fungerar som det ska. Jag måste ändå tacka för en bra erfarenhet att skämmas offentligt. Och tack för era snabba svar!
  39. 2 points
    Min tid i studion under ett år kan väl beskrivas som "kort men intensiv" då mitt intresse för musikskapande går otroligt mycket i vågor. 1. Just nu är jag sjukskriven pga av en kronisk tarmsjukdom som heter Ulcerös kolit som jag har, och då har jag plötsligt fått lite mer tid till att skapa musik i studion. Normalt sätt brukar jag hålla på ganska intensivt i några veckor eller kanske ett par månader, men sedan brukar inspirationen tryta och musikskapande ligger då helt nere resten av året. Ibland i några år faktiskt innan jag återupptar det. Nu när jag är sjukskriven har jag suttit i studion varannan, var tredje dag kanske. Några timmar vid varje tillfälle har det nog blivit - dock inte alltid supereffektivt utnyttjande av tiden. Har inga rutiner utan det blir inspirationen som får styra. 2. Ingen aning om hur mycket tid som går åt till just arrangering, men jag vet i alla fall att det är mycket tid som går åt till annat än arrangering och låtskriveri när jag sitter i studion. Lätt att klicka sig ut på nätet och surfa omkring, kolla youtube etc...dels i och för sig om saker som kanske berör arrangering, musikteori och prylar till studion..och dels om helt andra saker. 3. Nej, ingen speciell tid avsätts till att öva eller läsa på om musikteori. Däremot händer det då och då att jag ägnar en stund åt musikteori eller att läsa på om saker som rör låtskriveri, musikteori eller liknande. Oftast då är det information via nätet på olika forum eller ännu vanligare..på youtube. Jag har nyligen gått över från Cakewalk till Presonus Studio One Pro, och jag skulle verkligen behöva gå igenom noga hur det programmet fungerar innan jag fortsätter att skapa mer musik. Ibland tänker jag att jag ska gå igenom varje liten del/funktion av det här för mig nya DAW:et och när jag stöter på en funktion som jag inte känner till eller vet vad den gör/hur den fungerar så ska jag ta reda på det innan jag går vidare. Vända ut och in på programmet helt enkelt. Tror att man skulle vinna mycket på det i längden! 4. Det slukar helt klart en del tid att leka med nya prylar. En ny mjukvarusynth med en massa nya ljud exempelvis är det lätt att fastna i när man går igenom ljuden som finns tillgängliga. För att inte tala om man nu ska skruva fram sina egna personliga ljud..då kan tiden verkligen rinna iväg. Det kan vara okej i ett visst skede i skapandeprocessen, men jag tror att vid själva starten på låtskrivandet är det nog bra att ha så få störande saker omkring sig som möjligt. I det tidiga skedet tror jag mycket på att det är bra att bara sätta sig ner vid sitt piano, sin keyboard (utan att vara uppkopplad till datorn), sin akustiska gitarr etc för att där skriva klart hela låtstrukturen. Först när man har fått till strukturen på låten, vilka ackord som ska spelas, melodi och åtminstone en provisorisk text så tycker jag det kan vara lämpligt att därefter starta upp datorn för att jobba vidare i sitt DAW. Men störs man inte av alla möjligheter som ens mjukvarusynthar etc ger en så kan man givetvis börja låtskrivandet direkt i DAW:et också. 5. Det tar lång tid! Jag hittar ganska enkelt nya idéer där jag tycker att låtarna kan ha en viss potential, men tyvärr är det lätt att fastna i en låtdel som man håller på att "pilla" på i all evighet..eller i alla fall till dess att man är trött på låten och känner att man vill gå vidare med att skapa något nytt. Jag har fortfarande efter typ 25 år aldrig skrivit klart en enda låt! ☺️ Då menar jag förstås på ett sådant färdigt sätt att låten är helt färdigmixad och redo för mastering. Jag inbillar mig att den dagen jag väl blir helt "klar klar" med en låt så kommer jag spotta ur mig idéer och framför allt nya helt färdiga demolåtar i en mycket raskare takt än vad jag gör nu. 6. Jag skriver mycket på inspiration, men har egentligen en tanke om att få till ett mer rutinmässigt sätt att skriva låtar på. I stort går det ut på som jag beskrev ovan..att först skriva klart låtens grundstomme på t.ex. ett piano för att först därefter jobba vidare med låten i DAW:et. Väl i DAW:et tänker jag mig att hela låtens grund spelas in..harmonier, kanske något enkelt trumkomp och sedan sången. Att lägga mycket tid på att se till att sången blir bra inspelad är viktigt. Först nu kan man bygga på med en del andra grundinstrument som bas exempelvis. Därefter smycka låten med fler instrument, percussion, fill-ins etc. Volymjusteringar för olika kanaler kanske man följer upp med sedan innan man kryddar med effekter och dylikt. Ungefär så skulle jag vilja jobba med mina låtar, men i verkligheten blir det oftast på ren inspiration och att börja skriva direkt i DAW:et. Inte sällan med en rytm/trumkomp som en morot till att komma på idéer.
  40. 2 points
    Som skapare av syntmusik håller jag inte med alls. Det är grymt när det är statiskt! Så här skall det låta, helt utan effekter och bara en synt som gör alla ljuden dessutom med bara en en röst, monofont FTW!
  41. 2 points
    Du kanske kan vända dig till socialism.nu eller ngt liknande om du vill diskutera politik.
  42. 2 points
    Riktigt bra lirat Slej! Mer än så behövs inte i gitarrliret. Riktigt bra, Mixamannen!
  43. 2 points
    Tack alla fyra för snabba svar! Jag rotade upp ett halvgammalt tascam US-122mk2 ljudkort från källaren och lyckades googla hem drivrutiner till det, och vips så var latencyn borta (=ej längre hörbar). Så ni hade rätt, ljudkortet var boven!
  44. 2 points
  45. 2 points
    Haha, jo såg att det var en gammal tråd men det kan vara bra med ett svar om nån söker en lösning på samma problem
  46. 2 points
    Tack! Jo, vi är medvetna om att det kvarstår en hel del att översätta, och vi jobbar successivt med detta.
  47. 2 points
  48. 2 points
    Jag gick av gammal vana direkt till https://forum.studio.se/ Där får man dock inte veta mer än "Welcome to the home of forum.studio.se To change this page, upload your website into the public_html directory" Det vore bra med redirect till nya platsen!
  49. 2 points
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.