Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 05/18/2020 in all areas

  1. 2 points
    MÅNDAGSINTERVJUN: I veckans intervju berättar Jessica Jönsson om sitt arbete som monitortekniker, vikten av social kompetens och skillnaden mellan att mixa PA-ljud och monitorljud. Jessica Jönsson har arbetat som ljudtekniker sedan tidigt 2000-tal, bland annat som livetekniker på festivalen Sweden Rock och med tv-produktioner som Idol och Sommarkrysset. Jessica Jönsson rattar monitorljudet för Mando Diao 2015. (Foto: Chris Danneffel) Hur väcktes ditt intresse för liveljud? – När det var dags för mig att välja gymnasium så stod det mellan restaurang och en ny utbildning med inriktning på ljud och ljus. Det verkade perfekt för mig med ljud och ljus, då jag hade ett intresse för musik men kände att det var för osäkert att hoppas på en artistkarriär. Jag tänkte att jag istället kunde jobba bakom eller kring musiken. – Genom skolan fick jag all praktisk och teoretisk kunskap via praktikplatser. Jag började jobba med musiktävlingar och festivaler och insåg ganska snart att det som intresserade mig mest var att mixa monitor. De flesta ville mixa PA-ljud men inte jag, jag ville tydligen komplicera saker för mig. Vad skulle du säga är största skillnaden mellan att mixa PA och att mixa monitor? – Att “mixa monitor” innebär att man mixar all medhörning på scen, alltså se till att alla musiker hör sig själva och varandra. PA-teknikern gör en mix till publiken medan monitorteknikern kan få göra ganska många mixar beroende på hur många musiker som står på scen. – Som monitortekniker har man kanske inte lika fria kreativa “målardukar” att måla på då du hela tiden förhåller dig till artistens ramar. Men man har oftast ett grundförfarande som man utgår ifrån och slutresultatet brukar inte skilja sig drastiskt från person till person. Vilka egenskaper och kvalitéer är viktigast hos någon som jobbar med liveljud? – Det som jag älskar mest med mitt jobb är de sociala och psykologiska delarna. Det är nog därför jag på senare år börjat göra mycket TV-jobb som “B-ljud” eller “mickman” vilket innebär att man är den som mickar på och av gäster och programledare som pratar. Det är inte direkt tekniskt avancerat utan kräver mer lyhördhet, fingertoppskänsla och social kompetens. Man hanterar ofta väldigt nervösa personer och blir ganska närgången när man lirkar mickar, sladdar och beltpack under kläderna. Då är det viktigt att kunna göra det utan att personen ifråga ska känna sig obekväm. – Sen är det en otrolig fördel att ha koll på vad alla gör på sina respektive positioner. Det underlättar kommunikationen, arbetsflödet och förståelsen för varandra. SVT Sveriges 12:a 2020 Hur brukar en arbetsdag se ut för dig? – Projektet som jag jobbar med den här veckan är Sveriges 12:a, ett alternativt Eurovision som SVT sänder då Eurovision 2020 blev inställt på grund av corona. Vi har två programledare och två musikakter –The Mamas och Dotter. Jag mixar monitor och använder mig av mixerbordet Digico SD10. Alla medverkande använder in-ear monitorer. Då vi i dessa tider inte har någon publik i studion så använder vi inget P,A men för att alla som jobbar på golvet ska kunna höra vad som händer så ställer jag ut ett par högtalare i studion. – Vi repar all musik och allt prat för sig och börjar alltid med en linecheck för att se att vi har kopplat allt rätt. Det underlättar vid eventuell felsökning under soundcheck då tiden är knapp. Skulle något vara fel då så är det med största sannolikhet något som kopplats in efter att vi gjorde linecheck. – När musikerna anländer så bygger vi upp deras instrument som snabbt ska kunna rullas in och ut. Exempelvis trummor bygg på rullpodie. När musikerna har fått igång sina instrument kör vi ett soundcheck. Först soundcheck på trummorna och sedan arbetar vi oss genom alla instrument och sångmickar. Vi kollar att nivån in inte är för svag eller distar. Vi eq:ar och processar så som vi tycker passar, och mixar därefter ut varje kanal eller instrument till den person som vill höra i sin lyssning. Sedan kontrollerar vi att nivåerna låter bra i allas mixar och så fortsätter vi att finlira tills alla är nöjda. Då är det dags att repa ett par gånger med kameror så att alla vet var de ska stå och röra sig och vilka fotografer som ska ta vilken bild när. När varje enskild punkt är repeterad gör vi ett genomdrag och sedan är det dags för sändning. Hur har coronakrisen påverkat dig nu när det är mycket som ställs in? – Jag är enskild företagare och har inte kunnat nyttja något krispaket än. Jag hoppas att regeringen hittar en lösning där enskilda företagare kan få ekonomiskt bidrag för inkomstbortfall, alternativt en enklare variant av a-kassa där vi tillåts ha kvar kvar företag aktivt om det skulle komma uppdrag i sista sekund vilket ofta är fallet i vår bransch. – Nästa vecka ska jag göra slutaudition för Idol men efter det har jag inga fler bokningar för året då allt är inställt. Det känns tufft och det kommer att påverka vår bransch mer än jag nu vill och kan förstå. Samtidigt hoppas jag att andra alternativa projekt dyker upp längs vägen. Måndagsintervjun är en ny serie där @Lotta Fahlen intervjuar intressanta personer om olika ämnen inom musikskapande, och publiceras varannan måndag.
  2. 1 point
    Hej allihopa. Har precis gjort en ny låt och skulle vilja få lite feedback. Det kan vara på till exempel mixningen, mastring eller melodier. Vad som helst är uppskattat! / Melker
  3. 1 point
    Välkommen till musikbranschen. Mitt råd är att släppa det. Om de inte har plagierat texten till 100% eller din text har uppenbart verkshöjd så kommer du aldrig vinna i rätten. Speciellt inte i svensk domstol. Det finns ju ett känt case när Beatles text från ”help” användes ordagrant i en reklamkampanj, och de förlorade i rätten för texten inte är originell nog. Det kommer bara kosta dig en jäkla massa tid, pengar & ångest. Dra lärdomen att branschen är full av rötägg och skriv en ny låt istället.
  4. 1 point
    Hej, Jag tycker låten är bra men det låter ju alldeles för bra! Jag saknar lite oomph, lite skit, lite tryck.. Jag tycker även att kick och snare ligger lite i vägen för rösten.. de krockar lite.. Bra jobbat annars!
  5. 1 point
    Hör lite Avicii samples i snutten samt att du har använt en nexus lead om jag inte hör helt fel, det låter iaf som ett klassiskt avicii preset i nexus2. Min magkänsla säger att du är inspirerad av hans musik? Så mitt bästa tips är precis det som joachime säger, försök att härma en låt som du gillar. Är det LEVELS du gillar, sök upp "tutorials" och "remakes" på Youtube och följ efter varje steg som personerna gör, så lär du dig sakta men säkert hur man bygger upp en låt. Om du använder FL Studio som DAW så kan jag rekommendera att kolla på "In the mix" på youtube, han har grymma tutorials på musikproduktion, för nybörjare och för mer erfarna. Jag började lära mig genom att göra remakes av andras låtar, främst Avicii eftersom det är min största inspiration. Faktum är att, även om jag har hållit på i snart 2 år nu så gör jag fortfarande remakes av andras låtar, senast förra söndagen gjorde jag en remake av en osläppt Avicii låt, jag laddade precis upp den på YT så jag kunde visa dig här på forumet(videon var för stor för att ladda upp direkt här på sidan så jag fick köra genom YT)
  6. 1 point
    Ja, det finns mycket man kan lära sig av att återskapa en låt. Förhoppningsvis märker du det om du sedan plockar upp din egen låt igen. Men, det kanske viktigaste av allt är att ha kul. Så gör det du själv känner för.
  7. 1 point
    Hej alla, jag hoppas detta är rätt forum att posta i men jag har lite låtar som jag hjärna skulle vilja veta vad andra tycker om. Låtarna Om ni lyssnar kan ni väl skriva lite om vilken ni gillade bäst och vilka ni inte gillade alls osv och varför:) Tack
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.