Jump to content
Annons

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 02/16/2020 in all areas

  1. 2 points
    Bortsett från att det bara är lite G stämt hittepå plink så blir jag förvånad över att dom låter som dom gör. Dom kostar ca 700 i ett matchat par och preamp står den gamla och också väldigt billiga Behringer mixern för som står vid sidan av ficklampan. Ska testa lite mer seriöst (som att rikta dom rätt) när jag får tid och försöka få till nåt låtaktigt med den G stämda Levinen jag hittade på tippen. Inspelat direkt till en Hyperdeck Shuttle 2 (en SSD inspelare) och även livestreamat till vaughnlive.tv https://www.gear4music.se/sv/PA-DJ-and-belysning/SubZero-SZ90S-Pennkondensatormikrofon-Matchat-Par/18L7
  2. 2 points
    Halloj! Jag har tillsammans med polarna släppt en EP. Du hittar den här på Spotify Och så har vi en liten singalong video till första låten också. Hoppas ni gillar det. Producerat och inspelat av mig.
  3. 2 points
    Absolut och tack. Det är lite det jag är ute efter då jag är ganska säker på att jag spelar i den lite lägre ligan men kämpar på och mickarna står åt skogen och ändå kan det låta helt ok med billiga mickar. Det kan kanske vara lite bra att veta för den som är ny på inspelning i och med att priset blir så enormt fördelaktigt och lite försumbart när det blir dags att ta tag i det på riktigt och köpa bra grejor. Det går att få betala mera för en sladd än för en av dom här. Bor ca en halvtimme från lkpg om du vill låna en för att testa och jämföra.
  4. 2 points
    Väldigt Hypad? Du menar beprövad, testad och därefter värd sin status? Sm7b + cloudlifter Visst vill man demoa olika dynamiska varianter så har du gett bra förslag men en sm7b fungerar ju bra oavsett!
  5. 1 point
    Du ska nog också vidga skårorna i bakänden på sadeln som han gör i videon. I och med att vinkeln ut till stämskruvarna blir ganska stor så det är nog smart att minska friktionen. Eller lämna in den om du inte känner dig säker på att göra det. Byta stämskruvar i all ära men det andra måste funka först sen tror jag man kan lära sig stå ut med stämskruvarna i värsta fall. Jag har ett par billiga guror med samma problem som jag ska fixa framöver så jag kan rapportera om det löser problemet. Nån har för djupa skåror också så det måste fixas på samma gång men det är ganska lätt fixat med snabblim och bakpulver. Det funkar kanonbra till sånt och det finns många video på youtube om hur man gör.
  6. 1 point
    Ja, vad blir det 700 för pennorna och ca en 5 hundring för mixern och gratis för gitarren (måste lära mig lira bara). Kineserna dom kan. Kallfjället vet inte om jag har så långa sladdar bara. Stoppa pressarna jag tror jag i själva verket köpte hela paketet med hållare puffskydd, stativ och mickar för lite under 12 hundra spänn. Tror dom är kardioid, dom har ett par liknande för 350 spänn som är den andra sorten, också blåa. Köpte dom också, måste testa dom och jämföra. Får göra en låt med bara billiga grejor tror jag. Har nog fem olika sorters mickar från dom både dynamiska och kondensator ink en banjo, en resonator, en vit Cello, en Harpa, congas, en darbuka, några elguror, stärkare små gulliga och ett elpiano. Jag tror det kostade mindre än vad man betalar för en bra mick till en proffstudio. Frågan är hur mycket bättre blir det hos proffsen förutsatt att man kan spela lite najs förstås. Tror det är kört faktiskt för dom måste först hyra in sig i mitt garage med Hardwood perforerat plastgolv och det kan dom glömma. Det finns en billig USB konding med hörlursutgång som inte är så dum heller.
  7. 1 point
  8. 1 point
    Hallå! Ett tips, oavsett om du ska köra FL Studio eller Cakewalk: Båda programmen är jättekomplexa och har en massa funktioner som bara kommer att förvirra dig i början. Om det är inspelning från mikrofon som är ditt enda intresse, så tror jag att du gör bäst i att spana in de korta Youtube-videos som finns om att spela in ljud/audio. Kika t.ex. på de videos som @Neosus har lagt upp tidigare i tråden. Du kan fokusera på en sån video på 5-10 minuter, pausa när du vill, och ta om den hur många gånger som helst. Ta anteckningar eller vad du vill, men det är lika svårt för alla när man är helt ny i inspelning via dator. När du väl har lyckas spela in din röst (typ ”hej hej”) har du lyckats med det absolut viktigaste. Det finns en massa fallgropar på vägen dit som de flesta här har ramlat i någon gång, men då kan du alltid be om mer konkret hjälp, t.ex. här i forumet! Kör hårt och lycka till!
  9. 1 point
  10. 1 point
    Blev inte gladare av att sitta med FL Studio. En massa mixerbord och ljud på syntar som de erbjuder. Verkar omöjligt att skapa något som inte låter som techno. Det värsta är att man får sitta en halv dag och titta på en massa ljud som de erbjuder. Det är inte vad jag tänkt slösa min tid på. Så nu försöker jag ladda ner Cakewalk.
  11. 1 point
    Jag har 3 Gibson (2 LP och en SG). Samtliga är svårare att stämma och håller stämningen sämre än tex de Fender, Ibanez etc som jag har. Verkar vara ett pris man får betala för ljudet... Btw, min sunkiga "Delta LP" (Asienkopia från 70-talet) håller efter jag bytt stall och stämskruvar stämningen bättre än mina Gibson. Vad jag lärt mig är dock (en del är säkert basic men allt tillsammans gör att mina Gibsons funkar bra): Använd en bra stämapparat och använd båda mickarna när du stämmer (jag tycker TC Polytune gör jobbet bra) Stäm ALLTID "uppåt" (dvs stäm alltid från för låg ton, aldrig "nedåt" från för hög ton) Ha tjockare strängar (har du 009 på Fender så ta 010 på Gibson, kort skala...) Spela mjukare än på tex en Fender (mindre hårt anslag). Flyttar du strängen lika många mm på en Gibson så blir tonen högre än på en Fender Var försiktig så du inte trycker ner tonerna för hårt (du pitchar upp om du trycker ner till brädan) Intonera ofta! Stäm först öppet och kolla sen att stämningen även funkar för de ackord du ska spela Spelar du inte så mycket med halspickupen så kan du skruva ner den lite extra (öka mellanrummet till strängarna) Sen ÄR det konstigt att min gamla misshandlade Fender som badat i öl och annat i princip är perfekt stämd då man tar ner den från väggen men en Gibson måste finstämmas varje gång...
  12. 1 point
    Spelade in två tagningar med två mycket kända mikrofoner. För att inte få påverkan akustiskt så mycket skedde inspelningen på kalfjället. Det rör sig om två superkända mikrofoner, var inte rädd att gissa. Frågan är: kan man höra skillnad? Gissa även på vilket avstånd micken sitter från "artisten".
  13. 1 point
    Guldöron som kan höra märket på kabeln, impad ! På kalfjället ? Där använder man väl mygga antar jag ?
  14. 1 point
  15. 1 point
    Som att spela lotto! Sennheiser MD421 och Shure SM7B. Avstånd 1 meter.
  16. 1 point
    Kom att tänka på att du skrev att dom sänkte en av mickarna beroende på rassel så det kanske ändå är mickarna som är för högt justerade. Som jag tänker så vad kan det vara som gör att visarna fladdrar mer än nåt med ström/magnetfält. En eller flera kassa strängar kan väl vibrera lite konstigt också men....... Testade att filma min 0.9 sadelfil med mitt värsta zoom objektiv men tji det går inte att få en skarp bild så nära som krävs. Hittade en till film som snackar om sadeln och hur man kan fixa till den för mindre friktion
  17. 1 point
    Jäklar fan fan trodde jag nejlade det lätt men tji tydligen
  18. 1 point
    Jag orkar inte ens gissa... Så därför säger jag SM58 och SM57 och 2 meter! 😜
  19. 1 point
    Ah vilka minnen detta framkallar av min barndoms favvo rulle Barna från Frostmo Fjälle mick kabel förmodligen nån från Snake sortimentet (om dom gör såna) 10 meter kanske längre men inte kortare för då ljuger den som pratat från närmaste ren. Mick 1. Milab Z5678 Mick 2. Tror det har smugit sig in en lite pen konding från Gear4music bland hermelinen rent av din luring där.
  20. 1 point
    Det är inte så lätt att du har mickarna lite väl nära strängarna så det är magnetfältet som blir lite starkt. Det låter också besynnerligt att två olika stämmare inte visar samma på samma gura. En snabb youtube sökning ger att att byta stäm skruvar och att byta till en rollerbridge kan vara lösningen. Men det känns som att det kan vara nåt mera i ditt fall typ åt att det är lite trångt i sadelskårorna. Har nån kollat så brytpunkten är rätt? Själv köpte jag två billiga guror med svaj men stallet stod fan i mig och vickade fram och tillbaka när jag drog i armen 😀så jag bytte till rollerbridge på båda. Billiga guror köper man inte dyra stall till (läs köp på ebay från Kina) så dom är samma kvalite som gitarrerna men det blev bättre faktiskt både svaj funktionen samt sustainen.
  21. 1 point
  22. 1 point
    I Ja, det gjorde du nog :-) I slutet visar han och tipsar om att använda VU-mätare istället för att bara titta på LUFS
  23. 1 point
    Nu kommer snart den nya gratis versionen Tracktion Waveform. Gissar att det blir någon gång i April.
  24. 1 point
    Kolla in artikeln, finns också filer att lyssna på. Alla röster och akustik påverkar val, stora stenblock känns som att det snarare är uppförsbacke än någon fördel... https://www.soundonsound.com/techniques/vocal-mics#para8 Bra artikel att börja med iallafall.
  25. 1 point
  26. 1 point
  27. 1 point
    När du skriver låtar så blir det ofta att du skriver i en tonart som du gillar för att det passar instrumentet du spelar på, eller för att du gillar hur det låter när du spelar. Eller kanske bara av ren vana? Tyvärr händer det ju ganska ofta att det inte riktigt passar den som ska sjunga i slutändan. Om du skriver för någon du känner, eller känner till deras röst, då kan du ju antingen fråga vilken tonart som de brukar sjunga i, eller så kan du lyssna på inspelningar som finns och försöka fundera ut vad som skulle passa personen i fråga bäst. Vid vissa tillfällen så skriver man låtar för att försöka få med dem i olika musikprojekt, och då är det ju svårare att veta vad som skulle kunna funka. Tonarten är väldigt viktig för att resultatet ska bli så bra som möjligt och för att melodierna ska låta bra. Det du ska tänka på är hur melodin ligger mot ackorden. Går melodin i tersen eller i kvinten? Eller ligger den mest på grundtonen? Detta avgör hur du ska tänka på vilken tonart som du ska hålla dig till. Det som brukar vara en god idé när du ska göra en demo, är att försöka göra den så att det blir enkelt att byta tonarten, så att du lätt kan skicka en version i rätt tonart till artisten, så att de verkligen kan höra och känna att den här låten passar dem. En annan god idé som proffsen ofta gör, är att de dessutom gör två versioner av demon –en med ett högre tonläge, för ljusa röster, och sedan ett lägre tonläge för djupare röster. Detta tillsammans med en text där det är lätt att byta ut ett ”hon” mot ett ”han”. Det gör att det är enklare att visa låten för förlag, artister eller producenter utan att behöva välja vem som ska sjunga den. Nu tänker du kanske vad detta har att göra med själva låtskrivandet? Men det har det, för olika melodier klingar bättre eller sämre i olika tonarter. När det gäller att skriva i olika tonarter, så är det också ett utmärkt sätt att bryta sina egna mönster, för att du kommer att uppleva det annorlunda. Om du är van att skriva dina låtar i tonarten E-dur till exempel, så om du helt plötsligt testar att skriva en låt i tonarten G-dur, så känns det som något nytt, därför att omedvetet så uppfattar dina öron en annan klangvärld. Det känns nytt! Det känns fräscht!
  28. 1 point
    Trummorna låter bra nu, även om den första versionen redan var sjyst tyckte jag. Hörde jag lite wah-wah-gitarr där i slutet också?:-)
  29. 1 point
  30. 1 point
    Bra tänkt där angående trummorna...hmmmm.....ska se vad jag kan göra. :-)
  31. 1 point
    Riktigt snyggt piano och bra sång! Vad jag inte tycker funkar är synten (låter väldigt billig) och framförallt trummorna som är stendöda. Antagligen hade det låtit bra med välmixade, professionellt inspelade trummor men detta låter mer som ett samplat kit. Om du inte har tillgång till god truminspelning hade jag testat med ett annat arrangemang då jag helt enkelt inte tror på att efterlikna ett riktigt trumset med samplingar (om man nu inte valt att dedikera sitt liv åt detta). Lek med mer orealistiska trummor? Kör på för du har något på gång här!
  32. 1 point
    Bra jobbat! Sweepet 12-15 sekunder in går för starkt up i volym, som at VÄRSTA DROPPET NÅGONSIN ska komma där, vilket det inte gör, för det är ett intro Intro melodin är en bra melodi, men samma där, intensiteten på den synten/syntlagren är för intensiv, det låter som att det är sista uppbygnadden till sista droppet. Chilla ner det soundet till något snällare. Kanske inte så sidechainat, men kan ha fel. 30 sekunder in, detta känns bra. efterbitarna skulle kännas bättre om bitarna före, de jag pratat om i introt inte skulle vara så intense, för nu är inte detta så intense när man gämför, vilket man gör, det är ju en resa. 1:50 pickar låten upp väl igen Jag skulle adderat lite melodistämmor till leadmelodin. Bra jobbat!
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.