Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 10/20/2020 in all areas

  1. 2 points
    Eller köp en sm7b så slipper du tänka på akustiken!
  2. 1 point
    Jag har läst att alla skivor inte måste ha loggan på omslaget och att det beror på olika faktorer som bolag och organisationer etc. Tittar man på skivor från oberoende amerikanska punkskivbolag så har ungefär inga album varningen på omslaget.
  3. 1 point
    I april presenterade Soundation världens mest kollaborativa musikstudio genom lanseringen av Collab Live som låter musikproducenter samarbeta 100 % sömlöst i realtid. Nu teamar det svenska musiktechbolaget upp med Reason Studios och Splice för att bjuda in musikskapare till att sätta världsrekord i “largest real-time music collaboration”. Ett sju dagars event med start idag kl 12:00. - Producenter möts och samarbetar redan via Collab Live varje dag och det här är ett spännande sätt att uppmana fler att vara kreativa tillsammans, särskilt under dessa isolerade tider. Vi vill skapa det största eventet för onlinebaserat musiksamarbete i realtid där vem som helst kan delta, förklarar Adam Hasslert, VD, Soundation. Hur fungerar det? Vem som helst kan delta, via: https://soundation.com/group/halloween-jam Datum: 26 oktober (kl 12:00) till 1 november Du kan antingen skapa ett eget projekt och bjuda in andra, eller gå med i ett av de öppna projekten på plattformen. Soundations studio med alla dess premiumfunktioner kommer att vara gratis. Soundation har även inlett ett samarbete med Splice som kommer att tillhandahålla utvalda samplingspaket kostnadsfritt under veckan, samt Reason Studios som låser upp onlineversionen av Europa. - Musikskapande handlar om att experimentera, samarbeta och ha kul, vilket är precis vad detta är, säger Niklas Agevik, CEO, Reason Studios. När Soundation lanserade Collab Live i april berättade Adam Hasslert att de var den första tjänsten att ta samarbete till den här nivån. Han beskrev även att “Varje rörelse i Collab Live synkas i realtid, 100 % sömlöst på samma vis som Google Docs, men här kan användaren till och med följa sina medkreatörers muspekare och se exakt vad de gör - när de gör det”.
  4. 1 point
    Hej! Har blivit klar med en ny låt som heter "Det ordnar sig" Min dotter Julie har ritat omslaget. Bästa hälsningar Fredrik Berg https://open.spotify.com/album/1xQq3BamUwaYk3T8ETER7I?si=fVojSPwLSb6ddpMniLlSEQ
  5. 1 point
    Såklart, tänkte jag inte på. Men har vi någon europeisk motsvarighet? Jo de klippet med Siwer som går bananas gällande "vassp" har man ju sett några gånger 😁
  6. 1 point
  7. 1 point
    Gäller väl all musik som säljes i USA. All musik som har "skadlig" text eller stötande"/"faul language" måste ju ha PAL logga.... bara ett tanke. Tipper Gore hyvlade ganska hårt när Twisted Sister och W.A.S.P släppte sina skivor. Även våran Siwert Öholm gick ju bananas!!🤣
  8. 1 point
    Wow underbart! Stort stort tack för det
  9. 1 point
    Rita dit en midi region där det står "sum 11" längs hela skiten. Sen bouncar du den.
  10. 1 point
    FREDAGSTIPSET: Mixarens hemliga vapen är en serie i tre delar med syftet att belysa pluggar eller tillvägagångssätt som verkligen kan lyfta dina mixar till nya höjder. Sista delen tar upp saturation, ett lika delar mytomspunnet som missförstått ämne. Första och andra delen hittar du här och här. Det är lätt att romantisera över ljudet från förr och då gärna det som lite slarvigt kallas för analog värme, det vill säga det som händer när ljudet skjutsas och förvrängs genom diverse mixerbord, preamps, equalizers, kompressorer och rullbandspelare. Detta fenomen kallas saturation, eller som det på svenska heter ”mättnad” eller ”bandmättnad”. Saturation (som är ett väldigt brett begrepp) är en slags distorsion i form av övertoner vilka färgar grundljudet och skapar nya ljudmönster. Det är därför inte helt orimligt att kalla saturation för textur. Fördjupning Saturation ger i regel en minskning av snabba transienter (volymtoppar) vilket gör att ljudet kan uppfattas som mjukare och mindre påträngande. Denna typ av avrundning har sin förklaring i att förstärkarstegen i framförallt äldre analog utrustning inte är oändligt snabb. De har med andra ord en lång stigtid - något som kan ge en positiv bieffekt i form av att de absoluta och ibland svårjobbade topparna klipps av. Detta innebär även att så kallad naturlig kompression uppstår då dynamiken minskar. Vidare handlar saturation om att olika sorters jämna eller ojämna övertoner läggs till, vilket kan innebära att det låter fetare och varmare. Med ovanstående i åtanke kan vi därför konstatera att ju fler omvägar inspelningen tar, desto mer färgad blir ursprungssignalen. Saturation är alltså en avrundning, eller om du så vill en kontrollering av transienter samt adderande av övertoner vilket kan förstärka och bilda nya texturer. På så vis är saturation i mångt och mycket också ett verktyg för att skapa tydlighet och tryck när du mixar, något som kan vara skillnaden mellan en mix som stannar inuti högtalarna och en mix som hoppar ut ur dem. For starters, with all those additional harmonic overtones in play, your EQ literally has more sound to grab within a given swath of frequencies. So if you’re looking to enhance a vocal’s forwardness in the mix by boosting 1 kHz, there’s going to be more vocal character and personality packed into every decibel boosted, because the sound itself is more dense, vibrant and electric. Put another way: you won’t just get more vocal presence, you’ll get a more interesting vocal presence. That’s the kind of subtle thing that, when multiplied across 16 or 83 tracks, adds up to something much more compelling than a simple sum of the parts. - Gregory Scott, Kush Audio & Sly-Fi. Inte bara nostalgi Men saturation kan vara så mycket mer än bara analog värme och faktum är att du kan mejsla fram en hel mix genom att bara använda olika typer och grader av saturation, vilket är en konst i sig. Här gäller det framförallt att jobba i lager av olika färgning och textur, men det spelar egentligen ingen roll i vilken ordning du lägger pluggarna. Det är summan av varje del som utgör helheten. Personligen föredrar jag att börja med någon form av preamp eller mixerbord på varje kanal (favoriten är just nu Front DAW) och avslutningsvis någon annan typ av färgning om jag är på det humöret. Det är inte heller ovanligt att ytterligare en preamp som Kazrog True Iron eller Kush Audio TWK får avsluta signalkedjan. Saturation före kompression kan få din kompressor att jobba effektivare över ett större frekvensområde, eftersom de snabba transienterna som annars får kompressorn att arbeta extra hårt avmattats. Omvänt kan saturation efter kompression tillåta än mer färgning av ljudet. Likväl kan saturation vara raka motsatsen till mjukt och öronvänligt. Att överstyra en baskagge, en leadsynt eller varför inte ett sångspår till oigenkännlighet kan vara ett mycket effektivt sätt att liva upp mixen. Ljudexempel baskagge Följande ljudexempel är en baskagge som får en rejäl dos saturation från 0-100% i stegrande intensitet med pluggen Kush Audio TWK. I takt med upptrappad saturation minskar dynamiken, samtidigt som den upplevda volymen ökar. Värt att notera är att volymtopparna faktiskt växer halvvägs, innan ljudet pressas ihop mer och mer. Ljudprovet är också ett tydligt exempel på hur du kan forma och förändra ett grundljud utan att använda varje sig equalizer eller kompressor. baskagge_sat.mp3 Du kan lära dig mycket genom att visuellt studera dina ljudfiler. Här kan vi dra slutsatsen att ökad saturation minskar dynamiken. Slutsats Det absolut enklaste sättet att komma åt det klassiskt analoga varma ljudet är att införskaffa en rör- eller bandmikrofon samt en mikrofonförstärkare av klassiskt snitt. Steg två är att jobba med pluggar som efterliknar gammal hårdvara. Därmed inte sagt att det är nödvändigt att använda saturation på alla kanaler, vilket tvärt om kan vara kontraproduktivt. Övermättnad förvandlas lätt till bristande dynamik och en i förlängningen havregrynsgrötig ljudbild. Pluggtips i urval AudioThing Type A Black Box Analog Design HG-2 DSP Fielding Reviver Fabfilter Saturn 2 IK Multimedia Tape Kazrog True Iron Klanghelm IVGI och SDRR Kush Audio TWK och 458a Sly-Fi Kaya och Axis Softube Saturation Knob Sonnox Inflator Soundtoys Decapitator och Radiator U-HE Satin United Plugins Front DAW Waves Abbey Road Vinyl Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här! Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
  11. 1 point
  12. 1 point
    Tycker Gross Beat ser bra ut och borde funka. Det är inte bara så att du råkat lägga viktiga bastakter rakt på kaggen? Har du hård sidechain så trycks ju mycket av basgången bort varje slag. Har du mid/hi lager i basen, testa att inte sidechaina dessa så hårt (eller öht) för att få fram den upplevda helheten av basgången? Har du INTE mid/hi lager kan du ju testa att dela upp basen på det viset, och bara trycka undan subben. Sidechainar du bara för hårt generellt? Länge leve sidechain!
  13. 1 point
  14. 1 point
    Hej! Jag är ny på hela Spotify-fronten och har skrivit en låt som jag spelade in hos Ove Andersson (spelat bas med Thomas Ledin i 20 år) i Borås. Jag hade gärna fått lite feeback på själva låten vad gäller texten samt melodi, men även hur man kan tänka i fortsättningen med dynamik osv. Detta är en long-lost dream för mig som nu gått i uppfyllelse. 1500 spelningar på första veckan (vet ej om det är bra eller dåligt) men för mig spelar resan mer roll om att bli bättre låtskrivare! Hjälp snälla! 😄 Tack på förhand! MvH Noa https://open.spotify.com/track/2vW4dhlzgfzY21PG32UUfV?si=4wDHGuFAQGOSVL4c6zw42A
  15. 1 point
    Tack för inputen, uppskattas mycket. Förstår vad du menar, nu är ju låten redan släppt men detta ger mig ju en del idéer för att göra en version 2 av den. Så tack ska du ha för inlägget!
  16. 1 point
    Det var väl inte så tokigt. Kanon för första låten. Jag tror du ska bara jobba på . Försöka jobba fram dit eget sound 🙂 Kanske jobba med en producent framöver så ni kan få en röd tråd i produktionen. Kör på! Bra jobbat
  17. 1 point
    Lyssnat nu i mobilen. Bra början.. gillar! Men det upplevs ett svagt White noise som stör Liiite. Kan bara vara i mobilen. Meh det tar väldigt lång tid innan det händer något, men när det händer är det alldeles för lite. Behövs ett driv/ tryck. Mer element, alldeles för lång utan något faktiskt sker🤔. Förstår vart du vill komma, misstolka inte. Kan kanske behövs en" matta" något stadigt som övriga pass och element åker ovanpå. Detta är INTE min typ av musik, så ta detta med en nypa salt. Men ljudmässigt gillar jag valet än" instrument". 🤟🤘👍😎👊
  18. 1 point
    Tjo, Jag testade en ny tuning plugin för några månader sedan. CrispyTuner, riktigt bra pris och i vissa fall tycker jag den slår Autotune vilket är min favorit när det kommer till att "tuna" sång. Episoden är någon månad gammal och såg precis att CrispyTuner har blivit uppköpta av Brainworx och att den kommer ingå i deras subscription-bundle. Men de verkar även ha något nytt på G i och med den nya releasen. Så är ni intresserade av vad komma skall så går jag igenom pluggen i det här avsnittet och jag tunar även sång i real-tid så ni ser hur det fungerar 🙂 Som sagt pluggen finns ej att köpa just nu men kommer släppas igen inom kort.
  19. 1 point
    FREDAGSTIPSET: Mixarens hemliga vapen är en ny serie i tre delar med syftet att belysa pluggar som verkligen kan lyfta dina mixar till nya höjder, förutsatt att du använder dem på rätt sätt. Första delen hittar du här. Voxengo SPAN är ett fullmatat analysverktyg till Windows och Mac som fungerar i de flesta inspelningsprogram. Tjusningen med pluggen är att den på ett mycket överskådligt och pedagogiskt sätt talar om för dig vad du egentligen hör. Detta är ingen heltäckande guide, då SPAN har mängder av olika inställningar och funktioner, utan snarare en introduktion i hur du kan arbeta effektivare och faktiskt dra nytta av hjälpverktyget. Rätt inställning Börja med att ladda ner och installera Voxengo SPAN, vilket är gratis. Det första vi ska göra är att förenkla gränssnittet något. Klicka på HIDE METERS AND STATS för att plocka bort diverse mätare och statistik (vilket exempelvis gratisprogrammet Youlean Loudness Meter hanterar betydligt bättre). Vidare kan du ändra färg på analysfältet genom att klicka på färgknappen uppe till vänster bredvid HOLD. Ett rent gränssnitt med fokus på det väsentliga underlättar avsevärt. Bilden visar SPAN utan diverse mätare och statisik vilket gör analysarbetet av frekvenser lättare. Nästa steg är att ställa in SPAN så att analysfältet överensstämmer mer med vad du faktiskt hör, då grundinställningen är på tok för detaljerad och snabb. Klicka på det lilla kugghjulet uppe till höger och ändra Block Size (upplösningen/detaljrikedomen) till 8192, Avg Time till 6000 (hur ofta analysfältet uppdateras) och slutligen Smooth till 1/3 oktav. Resultatet blir nu en betydligt mer övergripande representation av frekvensområdet 0-20000 Hz vilket är lättare att jobba med och dra slutsatser från. Inställningarna för ett analysfält som bättre överrensstämmer med det du hör. Så använder du SPAN Poängen med SPAN är att få en visuell representation av det du har svårt att höra - vilket kan bero på lyssning, brist på erfarenhet eller örontrötthet. Placera SPAN sist på masterkanalen och spela upp din låt. Känns mixen grumlig eller tydlig? Basrik eller diskantrik? Tillbakadragen eller aggressiv? Ett tips är att referenslyssna på annan musik för att få lite perspektiv. Din mix kanske inte alls är så tokig som du tror, eller så är den betydligt värre. Sök efter tydliga toppar och dalar i frekvenskurvan och fundera över om dessa eventuellt ställer till problem. Och det är här hela hemligheten ligger: använd SPAN endast när du behöver. Analysverktyg är inte en garanti för en välljudande mix. En rak frekvenskurva är till viss del eftersträvansvärt men kan också innebära att musiken känns platt, ointressant och energilös. Kort och gott: använd SPAN för att lösa problem, inte för att mixa så att det ser bra ut. Frekvenskurvan uppmärksammar en tydlig dal och ett tänkbart problem runt 265 Hz. Likväl verkar området 800-1200 Hz värt att kika närmare på. Överkurs Klicka på pilen bredvid Routing och välj Mid-Side Stereo och ändra Underlay till SIDE. Du får nu två analysfält, ett för mittkanalen och ett för höger och vänster kanal. Generellt vill du inte att sidorna ska överrösta mitten. Håll även lite extra kolla på området under 80-100 Hz där frekvenser i sidorna sällan har särskilt mycket att hämta. Att sidokanalerna stundvis är dominanta är inget konstigt, men om de ständigt ligger och trycker undan mitten brukar detta indikera problem med frekvensmässig överlappning och därmed en försämrad och otydlig stereobild. Mid-Side Stereo-läget avslöjar att sidorna är påträngande runt 350 Hz i refrängen. Något som inte alls behöver vara ett problem, men som kan ställa till det. BONUSTIPS: Sola enskilda kanaler och klicka på HOLD för att lättare se toppar och dalar. Genom att hålla nere ctrl (Windows) och vänsterklicka med musen kan du dessutom zooma in och lyssna på specifika frekvenser. Scrolla för att bredda eller minska lyssningsområdet. Lycka till! Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här! Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
  20. 1 point
    Åjovars. Jag lägger ofta en sidechainad kompressor i mina reverb-kanaler för att sången eller gitarren eller whatever, inte ska låta så urvattnad med en massa reverb. Reverb som då klingar ut fullt först när sidechain-kompressorn släpper.
  21. 1 point
    Sidechaina har inte mycket med detta att göra tycker jag. Det är bättre att lära sig grunder innan man börjar med avancerade saker. Fattar inte riktigt hur du menar faktiskt? Men du kanske har nåt överjävulskt tips att dela med dig av? :-)
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.