Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 10/07/2019 in all areas

  1. 3 points
    Väldigt bra skrivet språkmässigt. Bra och lättfattat innehåll.
  2. 1 point
    Ja, kan bara hålla med. "Klämma och känna" låter som en bra låttitel:-)
  3. 1 point
  4. 1 point
  5. 1 point
    Du menar På sidan 58 finns en tio år gammal bild på mitt minimala krypin. Har lite fler och nyare prylar nu.
  6. 1 point
    Hej PG! Enligt uppgift sitter du i styrelsen för Luthman SMTTS. https://www.allabolag.se/5563851988/befattningar Du är samtidigt huvudman för Dragstången AB som syftar till att bedriva konkurrerande verksamhet med Luthman SMTTS. https://www.allabolag.se/5567335848/befattningar Dragstången AB ägs av ett moderbolag Vegetal Holding Limited. https://proff.se/befattningshavare/dragstången-ab/farsta/grossister/2K2NBU0I63IGS/ Vegetal Holding Limited är registrerat på Cypern och bildades 2007 dvs samma år som Dragstången AB. https://i-cyprus.com/company/330322 Skulle du vilja berätta om dina styrelseuppdrag och kopplingarna mellan bolagen?
  7. 1 point
  8. 1 point
    Tack Atla, det värmer att höra. Mvh Jon
  9. 1 point
    Ja fan det är inge bra men man får köra med en Bara kollar lite. Ungefär som min trumlärare sa -> lirar du fel då klipper du till utav bara helvete högt och ljudligt och blänger ilsket på dom andra och säger vad fan gör ni. Avledning kallas det men det handlar egentligen om den klassiska förskjutningen som hans som snubblar på stenen och blir skitsur på att den ligger där den har legat i femtusen år.
  10. 1 point
    Jupp runt 6 folkilskna i lugn takt, stjärtlappen räcker långt också så den som bara är inriktad på barhäng är ihamn hela kvällen. Den är lite hög ändå så man ska nog undvika svajmast och gamnacke i största möjliga mån. Brorsan glömde det en gång men det gick bra inte ett märke pån och han missade min gura med några millimeter så det var lugnt men ändå nåt att tänka på för den mera yvige artisten.
  11. 1 point
  12. 1 point
    Vad är bitdjup? Bitdjup (bit depth) är ett sätt att digitalt presentera ljud med jämnt fördelade samples (mätpunkter). I ett ljudexempel med 16 bitar PCM (pulse code modulation) innehåller varje sample ett av ett antal värden jämnt fördelade utmed en tidslinje. Varje bit kan ha två tillstånd, 1 eller 0. Tillsammans med fler bitar skapas ett värde där exempelvis 4bitar har 16 tillstånd och 16 bitar har 65536 tillstånd. Varje sample kvantiseras sedan till närmast möjliga digitala värde. Sedan ritas varje sample ut efter ett tidsförlopp som definieras av samplingshastigheten (sample rate). Bitdjup och mastring Det kan vara svårt att höra skillnad på ljud i 24 eller 16 bitar, särskilt om du inte vet vad du ska lyssna efter. I mastring är det viktigt att känna till skillnaderna och hur de olika problemen som kan uppstå under en konvertering mellan de olika bitdjupen kan låta. Inte bara för att känna till hur en rendering kan låta utan också för att kunna ta så relevanta och oproblematiska beslut som möjligt under mastringsprocessen. Skillnad mellan 16 och 24 bitar Den största skillnaden mellan 16 och 24 bitar är att 16 bitar har en lägre SNR (signal to noise ratio), det vill säga omfånget mellan det lägsta bruset (noise floor) och den maximala amplituden. 16 bitar har en SNR på 96dB och 24 bitar har en SNR på 144 dB. Vid 16 bitar är omfånget därför reducerat vilket främst hörs genom att det lägsta bruset i bakgrunden är högre. Att urskilja bitdjup När man lyssnar på musik är det svårt att höra skillnad mellan 16 och 24 bitar men det finns sätt att urskilja dem. Lättast är det att höra vid en uttoning (fade out) i slutet av ett musikstycke i 16 bitar. Under uttoningen höjer man simultant volymen på sin stereo och hör då bruset tidigare än vid ett stycke i 24 bitar. Tröskeln mellan ljud och tystnad gör sig också påmind genom att ljudet tonas ut mindre mjukt och har en mer plötslig övergång till ”absolut tystnad”. Det är viktigt att bitreduceringen är det sista som händer i en mastring då övriga modifieringar i mastringsprocessen kan understryka problemen eller till och med förvärra slutresultatet. Be därför alltid mixteknikern att bouncea/rendera musiken i ett icke reducerat bitdjup. OBS! Bilderna ovan är inte skalenliga Du finner mig här: Webbsida: https://www.spektrummastering.com/
  13. 1 point
    Tråkigt. Detta började väl för ex antal år sedan när Thomann dumpade priserna. Och nu när konkurenterna dör ut så lär priserna höjas.
  14. 1 point
  15. 1 point
    Bra låt du fått till! Roligt att få vara med på ett hörn! Henric
  16. 1 point
    Det finns billigare USB mixers också men dom är ofta begränsade till två kanaler.
  17. 1 point
    Det gör dom efter 20 pålägg på en fem minuter lång låt.
  18. 1 point
    Referenslåtar är viktigt att ha av flera anledningar. Den första och största anledningen är för att du ska ha något att lyssna på om du kommer till olika studior, använder olika högtalare, olika hörlurar och olika miljöer. Se till att lyssna på referenslåtar – dessa låtar ska du spela upp för att bilda dig en uppfattning om hur dessa låter, för dig, i nya rum, i högtalare och hörlurar. Låtarna blir ett sätt för dig att kalibrera dina öron i en okänd miljö. Meningen är att du ska kunna dessa låtar utan och innan, ha analyserat frekvensgångar, instrumentens placering i ljudbilden, effektanvändning och alla andra saker en bra mix består av. Sedan kan du ta fram låten vart du än kommer och känna av hur dina referenser beter sig när du lyssnar där du inte är van. Den andra stora anledningen till att ha referenslåtar är för att kunna prata med den du mixar åt, eller för att själv ha något att jämföra med under mixningen, så när du ska börja mixa en låt så gör en lista i Apple Music, Spotify eller vilken streamingtjänst du nu använder. Be artisten, producenten eller bandet ge dig en lista på referenser från deras sida också för att få en bild av hur de tänker. Oftast när man får deras listor så ska man ta dem med en "nypa salt". De har oftast en något orealistisk bild av sin egen produktion, eller önskemål och idéer som kanske inte alls passar in, men det ger dig ändå en bild av hur de tänker. När det gäller referenslåtar i detta avseende så tänk på att de låtarna är mastrade och fixade i volym, så när de andra säger att det inte låter likadant så förklara varför, och att du också kan sätta på en limiter på masterbussen för att få upp volymen lite. Då blir folk glada!
  19. 1 point
    Gör en fade manuellt istället (dvs. dra regeln för hand) och spela in den volymautomationen. Jag är själv perfektionist och vill väl ha all linjer raka och fina, men så funkar ju inte musik; jag tycker inte att man ska förlita sig för mycket på det visuella utan lyssna istället. Ett tips när man mixar är att inte titta för mycket på skärmen: det man ser är inte alltid det man hör.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
Annons


×
×
  • Create New...