Jump to content
Annons

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 01/23/2020 in all areas

  1. 5 points
    VARNING, nu kommer lååång text. Men jag ska avslöja hur det kom sig att jag nästan startade Spotify och dessutom nästan hamnade på de tyska schlagerlistorna. Då krävs många bokstäver. (”Clickbait” kallas inledningen bara för att du ska läsa vidare och sedan bli besviken!) Året var 1996, vi hade sålt huset i Uppsala med en liten vinst som brände som eld i fickan. Jag hade beslutat (efter godkännande från min bättre hälft) att uppgradera min Amiga till en riktig PC för att min musikkarriär skulle få en skjuts. Priset på en 486:a hade då sjunkit till priset jämförtbart med en ny bil. Pricerunner fanns inte, så jag satt med telefonkatalogen i vår hyresrätt i Märsta och ringde runt till olika datafirmor och kollade priser. Jag hittade en firma i Bredäng som kunde leverera en 486:a med Turtle Beach ljudkort samt programmet Digital Orchestrator Plus för 26.000 kronor. Irrade dit med hjälp av telefonkatalogens röda sidor och lastade in dator och tjockskärm samt alla kartonger med programvaror. Kopplade upp härligheten, och brorsan fick hjälpa mig konfigurera allt, för det här var långt innan plug-and-play. Allt skulle fixas. Operativsystem (Windows 95) från cd, drivrutiner, protokoll, partitioner och fan och hans moster. Men vi fick igång allt. Lägenheten i Märsta hade dock kabel-tv, så ”Kvinnofängelset” tog en del energi från musikskapandet. Programmet började 00:00 och slutade 01:00. Tyvärr just den tid då jag är som mest kreativ! Dessutom... Jag hade via jobbet ett 28.8-modem för att koppla upp mig mot stordator och Memo (dåtidens mejl). Plötslig hade jag hade tillgång till det där ”Internet” som alla pratade om tack vare en gratisversion av Netscape Navigator via PC-tidningen. Ofta surfade jag in på Aftonbladet. Jag hann hämta en kopp kaffe medan sidan laddades. Men en ny värld öppnade sig! Läsa dagstidningar på datorn och via Altavista (dåtidens Google) kunde jag plötsligt nå hela världen. Musikkarriären kom av sig, även om jag gjorde lite låtar då och då. Började hänga på Aftonbladets chat, som var jättekul, där fick jag mina första virtuella vänner. 1997 flyttade vi till ett hus byggt 1967, och om musikkarriären var på sparlåga på grund av det spännande internet och ”Kvinnofängelset” , så kan vi säga att den dog helt med huset. Men 1999 hittade jag en spännande sak när jag surfade runt, en nystartad ideell förening som skulle sälja musik via nätet. Frikopplad från skivbolagen kunde medlemmarna lägga upp sina låtar och sälja via Swebmusics sajt. Klart jag betalade medlemsavgiften och gick med. Jag hade ju ett gäng låtar som kunde slå! Jag hade gjort en discolåt på tyska efter att ha varit utomlands och sett män som faktiskt var fetare än jag gå runt på stranden i stringbadbrallor. Tanken var att om de har så djävulskt dålig smak kommer de att älska min tyska discolåt. För den var verkligen som en string i arslet på en fet gubbe. Där skoltyskan inte räckte till så hittade jag på tyskliknande ord, tanken var att de tyska männen i string som dansade på strandpartyt i Aya Napa ändå inte skulle lägga märke till det. En snabb kalkyl gav vid handen att om en miljon tyska män laddade ner min låt skulle jag få nio miljoner kronor. Jag började genast kika runt på lämpliga sportbilar. Men hallå! Jag hade ju flera bra låtar. Jag brände en cd med mina bästa (och enda) åtta låtar, skrev omsorgsfullt mitt namn, adress och e-post adress på den för att skicka till Swebmusic. Innan jag skickade in cd:n så gick jag in på sajten för att lyssna runt lite på de stackars amatörerna, de som inte fattat storheten med tysk disco. Det borde jag inte ha gjort. Helt fantastiska låtar, och välljudande produktioner. Jag insåg att jag plötsligt var en korpspelare från Sundsvall, som ställdes ensam mot hela Manchester United! Min cd hamnade i bokhyllan där den hörde hemma! Nu hittar jag den 21 år senare, tillsammans med de låtar jag laddade ner från Swebmusic. Fortfarande håller Swebmusiclåtarna förvånansvärt hög kvalité och är njutbara att lyssna på! Min tyska discolåt har däremot inte åldrats likt ett ädelt vin. Den var död redan innan den gjordes. Men vaddå? Jag var med om något som nästan var som Spotify långt innan Spotify fanns, och jag skrev tysk disco långt innan det kunde ha blivit populärt... Fördelen med att bli äldre är att man kan bjuda på sina pinsamheter, så varsågoda, lite tysk läderdisco!
  2. 3 points
    Är det bara jag som tycker att Roffe borde skriva en bok? Jag har skrattat i säkert 20 minuter åt det här inlägget. Roffe is back med råge
  3. 2 points
    Bortsett från att det bara är lite G stämt hittepå plink så blir jag förvånad över att dom låter som dom gör. Dom kostar ca 700 i ett matchat par och preamp står den gamla och också väldigt billiga Behringer mixern för som står vid sidan av ficklampan. Ska testa lite mer seriöst (som att rikta dom rätt) när jag får tid och försöka få till nåt låtaktigt med den G stämda Levinen jag hittade på tippen. Inspelat direkt till en Hyperdeck Shuttle 2 (en SSD inspelare) och även livestreamat till vaughnlive.tv https://www.gear4music.se/sv/PA-DJ-and-belysning/SubZero-SZ90S-Pennkondensatormikrofon-Matchat-Par/18L7
  4. 2 points
    Halloj! Jag har tillsammans med polarna släppt en EP. Du hittar den här på Spotify Och så har vi en liten singalong video till första låten också. Hoppas ni gillar det. Producerat och inspelat av mig.
  5. 2 points
    Absolut och tack. Det är lite det jag är ute efter då jag är ganska säker på att jag spelar i den lite lägre ligan men kämpar på och mickarna står åt skogen och ändå kan det låta helt ok med billiga mickar. Det kan kanske vara lite bra att veta för den som är ny på inspelning i och med att priset blir så enormt fördelaktigt och lite försumbart när det blir dags att ta tag i det på riktigt och köpa bra grejor. Det går att få betala mera för en sladd än för en av dom här. Bor ca en halvtimme från lkpg om du vill låna en för att testa och jämföra.
  6. 2 points
    Väldigt Hypad? Du menar beprövad, testad och därefter värd sin status? Sm7b + cloudlifter Visst vill man demoa olika dynamiska varianter så har du gett bra förslag men en sm7b fungerar ju bra oavsett!
  7. 2 points
    Det är svårt att bedöma hur en människa egentligen är när man bara sitter och chattrar över nätet och inte har träffat dom i riktiga livet... men jag upplevde honom som en mycket rak och ärlig men genuint snäll människa. Det är min bild av honom. Såna människor växer inte på trän.
  8. 2 points
    Kontrastverkan, om man får versen att låte lite, lite kommer reffen att låta större. Fast man kan bygga upp trummorna och fläska på och bredda och greja. Körer, hela baletten. Samt dra i såna där mixerreglar förstås, det får man inte glömma.
  9. 1 point
    Ja, vad blir det 700 för pennorna och ca en 5 hundring för mixern och gratis för gitarren (måste lära mig lira bara). Kineserna dom kan. Kallfjället vet inte om jag har så långa sladdar bara. Stoppa pressarna jag tror jag i själva verket köpte hela paketet med hållare puffskydd, stativ och mickar för lite under 12 hundra spänn. Tror dom är kardioid, dom har ett par liknande för 350 spänn som är den andra sorten, också blåa. Köpte dom också, måste testa dom och jämföra. Får göra en låt med bara billiga grejor tror jag. Har nog fem olika sorters mickar från dom både dynamiska och kondensator ink en banjo, en resonator, en vit Cello, en Harpa, congas, en darbuka, några elguror, stärkare små gulliga och ett elpiano. Jag tror det kostade mindre än vad man betalar för en bra mick till en proffstudio. Frågan är hur mycket bättre blir det hos proffsen förutsatt att man kan spela lite najs förstås. Tror det är kört faktiskt för dom måste först hyra in sig i mitt garage med Hardwood perforerat plastgolv och det kan dom glömma. Det finns en billig USB konding med hörlursutgång som inte är så dum heller.
  10. 1 point
  11. 1 point
    Blev inte gladare av att sitta med FL Studio. En massa mixerbord och ljud på syntar som de erbjuder. Verkar omöjligt att skapa något som inte låter som techno. Det värsta är att man får sitta en halv dag och titta på en massa ljud som de erbjuder. Det är inte vad jag tänkt slösa min tid på. Så nu försöker jag ladda ner Cakewalk.
  12. 1 point
    Jäklar fan fan trodde jag nejlade det lätt men tji tydligen
  13. 1 point
  14. 1 point
    I Ja, det gjorde du nog :-) I slutet visar han och tipsar om att använda VU-mätare istället för att bara titta på LUFS
  15. 1 point
    Nu kommer snart den nya gratis versionen Tracktion Waveform. Gissar att det blir någon gång i April.
  16. 1 point
    Kolla in artikeln, finns också filer att lyssna på. Alla röster och akustik påverkar val, stora stenblock känns som att det snarare är uppförsbacke än någon fördel... https://www.soundonsound.com/techniques/vocal-mics#para8 Bra artikel att börja med iallafall.
  17. 1 point
  18. 1 point
  19. 1 point
    Trummorna låter bra nu, även om den första versionen redan var sjyst tyckte jag. Hörde jag lite wah-wah-gitarr där i slutet också?:-)
  20. 1 point
    Hej alla! jag har gjort en ny låt som jag jobbat på i några dagar och jag undrar vad ni tycker om hur den uppbyggd. jag har ofta svårt att bestämma mig när jag bygger låtar och då blir det bara konstigt i slutändan. Tacksam för svar! uppskattar all sorts feedback.'
  21. 1 point
    Rätt irriterande ljud, men det kan såklart vara en genre som för mig är outforskad.
  22. 1 point
    Ja, d e d d e! D e d, ålder är även ett högst tillfälligt tillstånd, lite som sömn, kärlek eller bakfylla. Sedär! Bara genom att läsa den meningen så blev du lite äldre. Bakfylla kan förresten inte botas, men den kan förskjutas!
  23. 1 point
    Alla instrument utom baskagge, virvel och hihats är skapade i Waves Element 2. Riktigt rolig synth. Hoppas ni gillar den. Sången är bara en platshållare just nu, men men...
  24. 1 point
    Ett tips som kanske funkar bättre , kolla youtube efter isolerat ljudspår. Analysera/ lyssna och härma !
  25. 1 point
    Kul låt! Gillar sångverserna, skulle inte skada med en liten falsett där kanske som man smyger in. Sitter och väntar på en leadsångssnutt över "ååååå-kören" också....räcker med att du sjunger nåt sammanfattande ord eller så.... Kreativ mixning och ljudbild för övrigt.
  26. 1 point
    Har nog en gammal ovana att gå in med högpassfilter alt. gröpa ur lite i high end, men bara ytterst lite beroende på hur sångaren låter. Sedan lätt lätt komprission för jämnhet. De esser på de. Eq sist för skönheten i det hela. Send till reverb samt chorus där behövs/ om det behövs. Detta var mitt gamla sätt, finns lite kvar tyvärr. Men har blivit bättre på det hela, men sång e så satans svårt att få till bra! Tack Jon för inspirerande tips och lite uppfräschning av det s.k "Back to basic"
  27. 1 point
    Tack för en fantastisk text! OCH, minnen... Köpte också Digital Orchestrator Plus och gjorde det med pengar jag fick ifrån att ha sålt en riktigt fin Fender strata %¤"/%¤&%!!! Köpte Soundblaster Wave 32 (var ju "framtidssäkert"), en CD-spelare, 2GB RAM och Digital Orchestrator Plus för Fenderpengarna... MEN, f-n vad bra ljud och låt du gjorde! Mina kreationer i DOP är ljusår ifrån!
  28. 1 point
    https://www.premierguitar.com/articles/Rig_Rundown_Green_Day
  29. 1 point
    Lyssnade lite på Dookie. Bra skit! Låter ganska mycket mid och overdrive... tror inte soundet är för svårskruvat.
  30. 1 point
    Helv...e vad du gör låtar! Du gör ju en per dag! På en dag hinner jag typ 2 rader text... (som sen måste ändras 2 gånger för att vara mindre löjliga och sen ändras 5 gånger till för att gå att sjunga...). Trevlig låt!
  31. 1 point
    Nu verkar den även vara användbar på OSX för de flesta.
  32. 1 point
    Du borde utveckla betraktelsen. Att fastna vid ”clown”, ”own agenda” och ”shame on you” utan att utveckla varför eller på vilket sätt en person får dessa benämningar kopplade till sig gör att låten för mig känns som den använder samma grepp som republikanerna använder i trumpbubblorna på tex Facebook. Dvs relativt poänglösa hån mot demokratiska politiker som ofta ska föreställa humor. Stoppa gärna i något som personifierar hans gärningar. Det kan vara allt från att han skakar hand väldigt länge, till att han är bästa kompis med Kim i Nordkorea. Det är ju klart att frågan uppstår: Hur skulle du själv ha gjort? Jag gjorde själv en låt där jag betraktade världstemperauren i politiken under obamatiden: White Feather
  33. 1 point
    Go låt! Gillar nog också version 1 bäst (den andra kändes väl rörig vid en första genomlyssning). Dock, jävligt skön låt! Btw, nästan så att ett hederligt gammalt saxsolo hade funkat 🙂 Cheers!
  34. 1 point
    Jag gillar när det är skitigt. Skönt stuk. vi är tydligen grannar du och jag 😁 edit: såg den andra versionen nu, gillade den fösta bättre. ”Stuket” försvann i andra.
  35. 1 point
    Ganska bra låt. Inte din bästa men. Kanske lite enformig... brännande ämne dock!
  36. 1 point
    Tog mig friheten att göra ett förslag: Flyttade mixplats mot kortsidan. Brukar alltid bli bättre ljud då! Sedan tjockt med stenull på bakre väggen. Den viktigaste platsen är upptagen, mitten av väggen. Du kommer att få destruktiva reflektioner där ifrån. Men detta kommer att göra stor skillnad för den första stående vågen längsledes. Kommer även att ta ner decayen överlag i rummet. Kan du få upp stenull ovanför bokhyllan blir det ännu bättre. Ett moln i taket ovanför dig. Ju större och tjockare ju bättre. Tar hand om stående vågor höjdledes samt första reflektionen i taket. Till sist två absorbenter på sidoväggarna. Bordet är i vägen lite. Så en absorbent från golv till undersida bord samt en från ovansida bord (plus utrustning) upp till tak.. Tar hand om stående vågen sidledes samt reflektioner från sidoväggarna. (Om du kan få upp stenull i den höjden där ljudet studsar) Bytte dessutom ut borden så att det blir samma vänster höger. Får en klarare stereobild då. Angående stenull så funkar inte vad som helst, det måste vara låg densitet. Rockwool flexibatts kan jag rekommendera. Och lägg ej in mattor. Hårt golv är alltid bäst. Mattor EQar reflektionerna bara. Mellanregistret och basen åker rätt igenom medans diskanten absorberas. Angående monitorer så kan du komma ganska billigt undan med ett par billiga 5 tums och en miniDSP. https://www.minidsp.com/products/minidsp-in-a-box/minidsp-balanced-2x4 Då kan du EQa monitorerna så att de motverkar rummets frekvenskurva och få monitorer som presterar som sådana i mycket högre prisklass. Ja detta är ett förslag som går all in. Du får se vad som funkar att göra och inte. /Jens
  37. 1 point
  38. 1 point
    Låter som dansmusik brukar låta idag. I alla fall i mina öron. Slejnard har rätt ang kompressorn, men jag tycker mig ha hört denna pumpning i andra låtar. Det kanske blir lite för påtagligt i de lugnare partierna.
  39. 1 point
    Nja, jag tänkte som konstrast...vers: liten...sen STOR! Hörde liksom i huvet hur det kunde låta. Allting mycket större, trummor och körer...och klabbet. :-)
  40. 1 point
    Min första tanke är att den borde vara MYCKET större när du kommer till "sailing through...."....ska se om jag kommer på nåt mer… :-)
  41. 1 point
    FREDAGSTIPSET: Hur starkt ska du mastra din musik för att den ska låta så bra som möjligt på så många streamingtjänster som möjligt? Svaret är förmodligen enklare än du tror. Det finns idag en mer eller mindre framarbetad volymstandard mellan Spotify, iTunes, YouTube och TIDAL, även om det skiljer sig lite mellan de olika plattformarna. Samtliga tjänster (utom Spotify som använder ReplayGain) använder sig av en normaliseringsprocess baserad på LUFS (Loudness Unit Full Scale) som lite enkelt kan förklaras med hur vi upplever ljudstyrka. Ju lägre LUFS, desto starkare volym. Detta innebär exempelvis att -16 LUFS låter svagare än -8 LUFS. Medianen mellan de olika streamingtjänsterna ligger idag runt -14 LUFS, vilket också är Spotifys nuvarande rekommendation för uppladdning av musik. I praktiken innebär detta all musik som är starkare än detta automatiskt sänks av Spotify och all musik som är svagare höjs. För er som gillar siffror rekommenderar jag därför att ni håller er mellan -14 och -12 LUFS integrated och inte starkare än -9 LUFS short term i låtens starkaste parti, med true peak på max -1 dB. Bilden visar gratisversionen av populära mätverktyget Youlean Loudness Meter Dessa riktlinjer garanterar att din musik, oavsett genre, står sig bra volymmässigt på samtliga plattformar. Vill du att din musik ska låta starkare 2020 ska du helt enkelt att mastra svagare än du kanske är van vid. Om du tycker att ovanstående låter komplicerat ska jag göra det enkelt för dig: När du mixat klart placerar du en limiter sist på masterkanalen och ställer utvolymen till -1 dB och ser till att du inte limiterar mer än 1-2 dB. Stäm sedan av mot www.loudnesspenalty.com och justera efter behov. Med detta sagt: Så länge mastern inte ser ut som en tjock korv när du exporterar och låtens starkaste parti inte överstiger -1 dBTP (true peak) är det egentligen bara att tuta och köra. Det viktigaste är trots allt hur det låter och inte hur det ser ut. Ibland kan ljudet av en limiter som klipper av topparna vara precis det du är ute efter. Inte bara volym Trots streamingtjänsternas automatiska volymanpassning är det ändå så att vissa låtar upplevas starkare än andra, trots att de är normaliserade till samma nivå. Hur kommer det sig? Svaret ligger till största del i mixen och inte mastringen: Håll koll på mellanregistret. Ett urholkat mellanregister, en så kallad hängmatta, kan framstå som mindre volymstark i förhållande till annan musik, speciellt när du lyssnar genom telefon eller datorhögtalare. Området 400-1000 Hz är (enligt min högst personliga smak) speciellt viktigt att hålla koll på. Rensa upp i botten och toppen – dessa ohörbara frekvenser kan ställa till det för streamingtjänsternas normaliseringsalgoritmer och äta upp onödig energi. Läs mer om hög- och lågpassfilter här. En låt med stort dynamisk omfång upplevs som regel starkare än en låt som är hårt komprimerad, när de spelas upp med samma LUFS. Om din mix låter bra på svag volym när du lyssnar i studion, det vill säga att du hör alla viktiga detaljer, så är sannolikheten större att den även låter bra online. Användandet av saturation, som skapar övertoner, kan bidra till ökad upplevd ljudstyrka. Något recept finns naturligtvis inte, men pluggar som Kush Audio TWK kan hjälpa på traven. Några populära mätverktyg Youlean Loudness Meter Meterplugs Loudness Penalty Klangfreund LUFS Meter 2 iZotope Insight Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du fredagstipset från 2019 och framåt Här är fredagstipset på Studio från 2018 och tidigare
  42. 1 point
    Hej på Er studiorävar! Spelat in lite grand med min Fender Stratocaster Elite som jag köpte för ett tag sedan....blev en ganska cool ljudbild av detta hopkok och endast 4 kanaler! Bas, en trumloop, ett Fender Rhodes och en sologitarr och så klart Fab Filter Timeless Delay på basen som fixar allt myspyset i bakgrunden! Går att göra mkt roligt med det delayet!
  43. 1 point
    -Tack för det Slejnard! 😍 - Mixamannen - använder mej bitvis av den mixolydiska skalan, därav det ”filmiska”....det är väldigt vanligt i just film musik! Det är inte så krångligt som det låter.....tänk komp i C-dur och melodispel i G-dur så blir det mixolydiskt! Ha det pojkar! -
  44. 1 point
  45. 1 point
    Den här var skön! Bra jobbat!
  46. 1 point
    Har man inga högtalare/monitorer så kan man använda utgångarna till hörlursförstärkaren. Annars kan man ha en enkel switch där, för det är ju sällan man lyssnar via monitorer och hörlurar samtidigt. Eller så köper man upp sig en klass och skaffar ljudkort med fler utgångar.
  47. 1 point
    Haha, jo såg att det var en gammal tråd men det kan vara bra med ett svar om nån söker en lösning på samma problem
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.