Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 04/25/2020 in all areas

  1. 2 points
    MÅNDAGSINTERVJUN: I veckans intervju berättar Jessica Jönsson om sitt arbete som monitortekniker, vikten av social kompetens och skillnaden mellan att mixa PA-ljud och monitorljud. Jessica Jönsson har arbetat som ljudtekniker sedan tidigt 2000-tal, bland annat som livetekniker på festivalen Sweden Rock och med tv-produktioner som Idol och Sommarkrysset. Jessica Jönsson rattar monitorljudet för Mando Diao 2015. (Foto: Chris Danneffel) Hur väcktes ditt intresse för liveljud? – När det var dags för mig att välja gymnasium så stod det mellan restaurang och en ny utbildning med inriktning på ljud och ljus. Det verkade perfekt för mig med ljud och ljus, då jag hade ett intresse för musik men kände att det var för osäkert att hoppas på en artistkarriär. Jag tänkte att jag istället kunde jobba bakom eller kring musiken. – Genom skolan fick jag all praktisk och teoretisk kunskap via praktikplatser. Jag började jobba med musiktävlingar och festivaler och insåg ganska snart att det som intresserade mig mest var att mixa monitor. De flesta ville mixa PA-ljud men inte jag, jag ville tydligen komplicera saker för mig. Vad skulle du säga är största skillnaden mellan att mixa PA och att mixa monitor? – Att “mixa monitor” innebär att man mixar all medhörning på scen, alltså se till att alla musiker hör sig själva och varandra. PA-teknikern gör en mix till publiken medan monitorteknikern kan få göra ganska många mixar beroende på hur många musiker som står på scen. – Som monitortekniker har man kanske inte lika fria kreativa “målardukar” att måla på då du hela tiden förhåller dig till artistens ramar. Men man har oftast ett grundförfarande som man utgår ifrån och slutresultatet brukar inte skilja sig drastiskt från person till person. Vilka egenskaper och kvalitéer är viktigast hos någon som jobbar med liveljud? – Det som jag älskar mest med mitt jobb är de sociala och psykologiska delarna. Det är nog därför jag på senare år börjat göra mycket TV-jobb som “B-ljud” eller “mickman” vilket innebär att man är den som mickar på och av gäster och programledare som pratar. Det är inte direkt tekniskt avancerat utan kräver mer lyhördhet, fingertoppskänsla och social kompetens. Man hanterar ofta väldigt nervösa personer och blir ganska närgången när man lirkar mickar, sladdar och beltpack under kläderna. Då är det viktigt att kunna göra det utan att personen ifråga ska känna sig obekväm. – Sen är det en otrolig fördel att ha koll på vad alla gör på sina respektive positioner. Det underlättar kommunikationen, arbetsflödet och förståelsen för varandra. SVT Sveriges 12:a 2020 Hur brukar en arbetsdag se ut för dig? – Projektet som jag jobbar med den här veckan är Sveriges 12:a, ett alternativt Eurovision som SVT sänder då Eurovision 2020 blev inställt på grund av corona. Vi har två programledare och två musikakter –The Mamas och Dotter. Jag mixar monitor och använder mig av mixerbordet Digico SD10. Alla medverkande använder in-ear monitorer. Då vi i dessa tider inte har någon publik i studion så använder vi inget P,A men för att alla som jobbar på golvet ska kunna höra vad som händer så ställer jag ut ett par högtalare i studion. – Vi repar all musik och allt prat för sig och börjar alltid med en linecheck för att se att vi har kopplat allt rätt. Det underlättar vid eventuell felsökning under soundcheck då tiden är knapp. Skulle något vara fel då så är det med största sannolikhet något som kopplats in efter att vi gjorde linecheck. – När musikerna anländer så bygger vi upp deras instrument som snabbt ska kunna rullas in och ut. Exempelvis trummor bygg på rullpodie. När musikerna har fått igång sina instrument kör vi ett soundcheck. Först soundcheck på trummorna och sedan arbetar vi oss genom alla instrument och sångmickar. Vi kollar att nivån in inte är för svag eller distar. Vi eq:ar och processar så som vi tycker passar, och mixar därefter ut varje kanal eller instrument till den person som vill höra i sin lyssning. Sedan kontrollerar vi att nivåerna låter bra i allas mixar och så fortsätter vi att finlira tills alla är nöjda. Då är det dags att repa ett par gånger med kameror så att alla vet var de ska stå och röra sig och vilka fotografer som ska ta vilken bild när. När varje enskild punkt är repeterad gör vi ett genomdrag och sedan är det dags för sändning. Hur har coronakrisen påverkat dig nu när det är mycket som ställs in? – Jag är enskild företagare och har inte kunnat nyttja något krispaket än. Jag hoppas att regeringen hittar en lösning där enskilda företagare kan få ekonomiskt bidrag för inkomstbortfall, alternativt en enklare variant av a-kassa där vi tillåts ha kvar kvar företag aktivt om det skulle komma uppdrag i sista sekund vilket ofta är fallet i vår bransch. – Nästa vecka ska jag göra slutaudition för Idol men efter det har jag inga fler bokningar för året då allt är inställt. Det känns tufft och det kommer att påverka vår bransch mer än jag nu vill och kan förstå. Samtidigt hoppas jag att andra alternativa projekt dyker upp längs vägen. Måndagsintervjun är en ny serie där @Lotta Fahlen intervjuar intressanta personer om olika ämnen inom musikskapande, och publiceras varannan måndag.
  2. 2 points
    Den uppenbara skillnaden är valet av samples. Sök efter ljud som kommer så nära det du vill uppnå som möjligt.
  3. 2 points
    En G stämd gammal Levin från tippen och en flock goda bärs då kan det gå så här för en gammal Brusan låt. Man får träna lite bara
  4. 2 points
    Jag drar väl också upp en video. Folkmusik + spelmusik kan bli såhär:
  5. 2 points
    Jag och Greta framför min låt "Just a little". Inga backing tracks, loopar eller pålägg.
  6. 2 points
    Instämmer med ovan, mycket viktigt och läsvärt. 😽 /Jon
  7. 2 points
    En mycket viktig artikel. Det är lätt att volymen blir för hög med hörlurar, Speciellt i miljöer där starka ljud uppträder utan förvarning. Ett tips är att använda hörlurar med limiter. Själv använder jag numera en med 88 db gräns. (Beyerdynamic DT-250 - 88db) Tillverkas inte längre men går att hitta. Jag kan dock rekommendera Canford Audio UK som modifierar vanliga modelle .samt kan anpassa vilken lur som helst. Dyrare men en struntsumma om man skyddar son hörsel som ska vara hela livet. Alla andra prylar kan man byta ut min inte hörseln. Jag har inte kunnat finna fler som gör detta men det finns kanske.
  8. 2 points
    Remixa bandet AVEC - eller gör om deras låt som DU vill ha den - och du får chansen att vinna lite coola mickar. Sista inlämningsdag den 17 maj. https://www.lewitt-audio.com/mix
  9. 1 point
    Hej allihopa. Har precis gjort en ny låt och skulle vilja få lite feedback. Det kan vara på till exempel mixningen, mastring eller melodier. Vad som helst är uppskattat! / Melker
  10. 1 point
    Välkommen till musikbranschen. Mitt råd är att släppa det. Om de inte har plagierat texten till 100% eller din text har uppenbart verkshöjd så kommer du aldrig vinna i rätten. Speciellt inte i svensk domstol. Det finns ju ett känt case när Beatles text från ”help” användes ordagrant i en reklamkampanj, och de förlorade i rätten för texten inte är originell nog. Det kommer bara kosta dig en jäkla massa tid, pengar & ångest. Dra lärdomen att branschen är full av rötägg och skriv en ny låt istället.
  11. 1 point
    Ja, det finns mycket man kan lära sig av att återskapa en låt. Förhoppningsvis märker du det om du sedan plockar upp din egen låt igen. Men, det kanske viktigaste av allt är att ha kul. Så gör det du själv känner för.
  12. 1 point
    Alltså 6-7 spår så ballar det ur det måste vara nåt annar fel för jag körde det där testet evans nånting som maxade allt på min gamla macmini från stenåldern och den fixade i alla fall 11 spår om jag minns rätt. Ett vanligt arr med typ 20 audiospår funkade också om jag minns rätt. Den har Logic 8 och rullar på leopard tror jag. Utöver den har jag ett gäng hackmacar med olika prestanda och dom fixar ett gäng spår. Men jag kör hellre riktigt ljud från mickar och riktiga förstärkare så datorn orkar med lite. Det är roligare också än att sitta med hörlurar framför en datorskärm och pilla. Kolla det är gjort med en hackmac med fyra skärmar och livestreamat till justin tv numera twitch när jag testade ett nytt program åt en programerare. Dvs ganska krävande med camtwist, fmle och musikprogrammet igång samtidigt och ändå funkade det. Det hade funkat lika bra med Logic för jag gjorde såna sändningar också.
  13. 1 point
    Logic stöder flera kärnor och trådar (två per kärna)! Men man får tänka på att det gäller en kanalstrip per tråd, så om man jobbar med få spår med tunga pluggar/instrument så kan man ha mer nytta av bättre prestanda i GHz. Det finns sätt att komma runt problemet genom att lägga tunga pluggar på Aux-kanaler (så de får en egen processortråd), så i de flesta fall bör man i första hand välja flest antal kärnor.
  14. 1 point
    Kan i sammanhanget tipsa om att Novations serie Launchpads är kompatibla* med Live Loops i nya Logic. Ha Logic öppet och koppla in Launchpad. Då kommer Logics "Control Surface Setup"-fönster att öppnas och det är bara att godkänna kontrollen. Sedan är det bara att åka. Eller, du måste vrida Launchpad 90 grader eftersom Live Loops har en annan layout än Ableton Live. Men funkar, det gör det. 💥 *Launchpad Pro Mk III är tydligen inte kompatibel i nuläget, men Novation jobbar på en fix.
  15. 1 point
    Apple, i all ära och höjd, men håll med om att det doftar lite maskinöversättning om "slagsequencer"? Har aldrig sett det begreppet tidigare. Och jag tänker inte förstöra min förutfattade mening genom att gubbgoogla.
  16. 1 point
    Jag satt igår och spelade på förstärkaren och fick bra metal ljud när jag ställde in massa effekter.
  17. 1 point
    Hej slejnard! Hade tänkt skriva lite tidigare än väntat då jag lyssnade på låten i bilen igår. Nu lyssnar jag i lurarna hemma och måste säga att det låter grymt jävla bra, närheten är fenomenal, speciellt jämfört mot hur det lät i bilen. Det lät givetvis bra där också, men inte alls samma närhet och känsla som jag upplever nu när jag lyssnar i lurarna. Top Notch
  18. 1 point
    Folks relation till BOSS gamla distpedal HM-2 brukar vara ganska splittrad. För en del är det den sämsta distpedal som gjorts medan pedalen för andra har definierat en hel genre. Många klassiska svenska dödsmetalskivor har gjorts med den och den har sedan letat sin väg över Atlanten och tillbaka igen. Precis som det brukar vara med trender. (In English at the bottom of the page). I veckans video visar jag en del exempel på hur HM-2:an kan användas för att intensifiera mer konventionella gitarrljud, förutom att köra den i fullt motorsågsläge. Genom att lägga in extra lager med extremare gitarrljud kan du få gitarrerna att leta sig ut ur högtalarna. HM-2ans lite udda EQ-kurva har en tendens att fylla ut en del frekvenser som jag tycker kan saknas i mer sansade distade gitarrer. Jag skulle också vilja uppmuntra till att testa detta med andra typer av distpedaler och lager av ljud. ENGLISH Intensify your guitars with classic deathmetal distortion Peoples relationship to the old BOSS HM-2 pedal is somewhat divided. For some people it’s the worst pedal ever and for others it’s the definition of a whole genre. Many classic Swedish death metal albums are made with it, and since then it found it’s way over the Atlantic and back again. As usual with trends. In this weeks video I show some examples of how the HM-2 can be used to intensify your more conventional guitar sound, besides just go full chain saw with it. By recording some extra layers with a more extreme sound you can get your guitar sound to reach out though the speakers. The odd EQ-curve of the HM-2 tends to fill out some frequencies that sometimes miss in more sensible distorted guitars. I also want to encourage some testing with other sort of pedals and layers of sounds. Ulf Blomberg Producer & Audio engineer +46709184758 | www.hoborec.com Se fler av HoboRec:s video-bloggar på Studio från maj 2017 och framåt här Se fler av HoboRec:s video-bloggar på Studio från april 2017 och tidigare här
  19. 1 point
  20. 1 point
    Riktigt jävla gött och SNYGGT gjort! Vill dricka sprit och röka cigg när man ser/hör 😉
  21. 1 point
    Ett tips gällande kick!!! Om du har 2 tracks med kick t.ex 1in och 1 out. Blanda dessa 2 i en buss. Dra ner reglarna på originaltracksen till --0dB. Eq/ kompressor på bussen så du får attack, lite kropp och Liiite luft. Denna kanal går till mastern. Ska ny buss från original spåret. Denna buss blir din sub-kick. Komprimera hårt halvsnabb attack, halv snabb release. Sätt hög-/,långpass filter på ungefär 40Hz på hög och 200 på låg. Slajda lite försiktigt så du hör lite djup botten med inte för mkt "hzzzz" eller kzhhh eller annat störande. Kan behöva pilla lite på kompressor isf. Lyssna tillsammans med det blandade tracket. Hjälpte mig en hel del.
  22. 1 point
    Ja verkligen! När jag ser tillbaka på mitt gamla sätt att lyssna och mixa( när Studio tidningen kom ut med en hel tidning om Mixologi med tillhörande skiva). Lyssna på varje kanal i solo och mixade så rent det gick... inte sjutton smsmälte det samman inte. Tunt, ihåligt, spretigt och väldigt odynamiskt utan botten. Som en morgon när man nästan försover sig, blaskigt kaffe med brända kanter från brödrosten, toppad med utgången räkost! Har börjat lägga mer tid att lägga riktigt bra grund på gitarr, vad och trummor innan jag ens trycker på rec-knappen. Små justeringar åt gången mot ett bestämt mål. Hoppar gärna mellan instrumenten för att inte tappa fokus och behålla dynamik som behövs(?) Och hela tiden ha en balans. Tack än en gång, ser fram emot nästa Fredagstips😎👍🤟
  23. 1 point
    FREDAGSTIPSET: Måste du verkligen ha stenkoll på varje steg i inspelning- och mixprocessen för att i bästa fall skapa intressant, välljudande och medryckande musik? Jag hävdar bestämt motsatsen. Böckerna symboliserar kunskap och blomman något som växer, något vi alla eftersträvar. Eller? Du läser förmodligen den här artikeln i hopp om att lära dig något nytt. Men faktum är att det ofta är du själv som är din bästa lärare. Med detta menar jag inte att mentorer eller guider som denna är onödiga, tvärtom kan de lära oss väldigt mycket. Jag menar kort och gott att du inte ska vara rädd för att kasta dig ut på djupt vatten och misslyckas, om och om igen. Vissa personer påstår att du behöver en tydlig bild av vad som ska göras innan du påbörjar en inspelning eller mix och inget fel i detta. Men det kan många gånger vara rätt och inte minst lärorikt att famla i det okända en stund, bara för att se vad som händer. Mycket av vår musikhistoria är skapad på precis detta vis, genom nyfikenhet, improvisation och okunskap. Och just det sistnämnda är något vi ironiskt nog kan ta lärdom av. Okunskap i kombination med nyfikenhet föder nämligen experimentlust, precis som begränsningar gör – vare sig det handlar om kunskapsmässiga eller materiella hinder. Då var då och nu är nu Jag kan sakna tiden då allt med musikproduktion var nytt och spännande och jag inte riktigt hade koll på vad som var upp eller ner. Jag saknar tiden då jag lyckades överraska mig själv bara för att jag hade modet att gå min egen väg. Visserligen har jag utvecklats och mina mixar låter idag (i de flesta fall) objektivt bättre. Men min poäng är att dessa stunder av ovisshet och överraskningar i stort sett är som bortblåsta. I takt med min utveckling har också lättjan gjort sig smärtsamt påmind och jag kommer på mig själv att gång på gång fastna i gamla mönster och rutiner. Jag är helt enkelt inte lika nyfiken längre eftersom jag vet vad som funkar, precis som ett gammalt förhållande. På gott och ont, men kanske mest ont. Låt mig ta ett exempel: Du har i vanlig ordning spelat in sång med samma gamla favoritmikrofon och det är dags för mix. Rutinmässigt skär du botten vid 100 Hz, gröper ur lite lågt mellanregister runt 350 Hz, boostar vid 2000 Hz en aning och öppnar upp toppen över 10 kHz med ett hyllfilter. Resultatet blir (som väntat) helt ok, för att inte säga bra, du vet ju vad du håller med på, eller hur? Din erfarenhet säger att det trots allt blev bättre. Men lek för en stund med tanken att du inte har koll… Då kanske du faktiskt hade lyssnat en extra gång på sångspåret och funderat över vad som behövde göras. Kanske hade du inte gjort någonting, kanske hade du chansat eller slängt på en knasig effekt som inte ”borde” vara där och vips skapat något tack varje din nyfikenhet, kreativitet och initiala känsla. Vad hör du egentligen? Problemet med ”dåliga” eller amatörmässiga mixar ligger sällan i bristen på kunskap eller kreativitet, utan sitter ofta i lyssningen. Vad jag försöker säga är att många börjar i fel ände och införskaffar nya pluggar, läser om avancerade tekniker och så vidare, men glömmer bort det viktigaste, nämligen ärlig lyssning. Hur ska du kunna spela in och mixa och ta djärva och vågade beslut (eller vilka beslut som helst egentligen) om du inte kan lita på det du hör? Du kommer mycket längre med ett par bra studiomonitorer och ett akustikbehandlat rum än allt du kan läsa på internet eller köpa i form av mjukvara. Sen utesluter det ena naturligtvis inte det andra och erfarenhet är inte att underskatta. Hemligheten till min framgång... och här vill jag stanna upp och prata om just det, definitionen av framgång. Jag lever idag på att mixa, mastra samt att skriva om musik och även om det knappast gör mig till miljonär så kan jag åtminstone leva på min passion. Hemligheten till min karriär var inte nödvändigtvis att jag hade fallenhet för mitt yrke, utan att jag i ett ganska tidigt skede insåg vikten av bra lyssning och i förlängningen därför hade enklare att utvecklas. I kombination med detta fann jag även ett brinnande intresse för att lära mig, både av mig själv och av andra. Jag gjorde om och gjorde ”rätt” tusen och åter tusentals gånger. Så mitt tips till dig är att omfamna okunskapen och låt den leda dig in på otrampad mark, för där vad som helst kan hända. Och kanske överraskar du inte bara dig själv nästa gång du mixar, utan också andra. Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här! Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du alla Fredagstipset-artiklar
  24. 1 point
    Det värmer att höra vayzeria. Funderar i själv ibland på vad som hjälpt mig mest i min utveckling och kommer ständigt fram till god lyssning och inte minst referenslyssning av andras musik. Inte nödvändigtvis för att härma soundet, vilket i sig kan vara väldigt utvecklande, men mer att jag lyssnat mycket efter frekvenser och balans. I början var jag övertygad om att det fanns någon slags formel för vad som gjorde att musik lät bra och balanserad, men insåg efter många år att det handlar om så mycket mer än en "rak" frekvenskurva. Idag mixar och mastrar jag betydligt mer på känsla än med hjärna (även om jag är i grunden är väldigt tekniskt lagt - just för att det är roligt att förstå), men visst det handlar så klart om erfarenhet också. Träning ger färdighet Mvh Jon
  25. 1 point
    Ok, tack ska göra det
  26. 1 point
    ...Att köpa begagnat kan vara ett sätt att testa sig fram till vad för gitarrtyp man gillar bäst utan att förlora pengar när man säljer testobjektet. Dvs sälja för samma pris som man köpte för. Sedan kan du, utan att riskera för mycket pengar, satsa på en ny. Annars bör du nog testa ordentligt i butik innan köp av ny gitarr. Så fort gitarren lämnat butiken får du räkna med ett värdetapp på 50%. Jag har en ca 30 år gammal Les Paul Studio (Gibson), och den funkar utmärkt.
  27. 1 point
    Tack för bra ämne! Hållet med att en bra lyssning och "ärligt öra" är det bästa verktyget. Bra lyssning/avgörande hörsel kommer ju med rutin/åren! Det som blivit bäst med mitt inspelande och mixandet är hörseln. Det som fick mig att vakna upp var helt enkelt att lyssna och härma ett sound jag ville kopiera, vilket jag tror jag lyckades med.... bättre hörsel kom på köpet 😎🤟👍 Tack sååå mkt för dina inlägg och uppmuntrade vägledning 😎😎😎
  28. 1 point
    Tack snälla för feedback Jon. Detta är mina vanliga problem med för mycket diskant, den är mixad helt i ett par ATH-M40X och kanske att jag skulle behöva skaffa en studio till slut ändå.... Jag testade mixen i mono och givetvis så har du helt rätt gällande både pads och pluck som försvinner i mono. Tack för detta! Jag ska också testa enligt ovan att få dit mer kropp, du har helt rätt att den behöver mer tyngd runt 80-150hz. Tänk vilken tid detta ska ta att få till! Jag kände inte heller till det kring volymen. Jag tänkte att så länge man låg under 0db så borde man vara ok. Tack för framtida räddning!
  29. 1 point
    Norrköpingsbutiken heter numera Musikbörsen
  30. 1 point
  31. 1 point
    Precis, lär dig behärska den utrustning du har först. Att investera tid i stället för pengar ger ofta bättre resultat. (Lita på mig...😎)
  32. 1 point
    Kör på drivekanalen, men koppla på en dist/overdrive oxå. Men med försiktiga inställningar så du får lite tryck innan signalen går in i stärkaren. Ställ basen kl: 11 Midd kl: 8 Balance kl: 3 Ungefärliga inställningar enligt mitt tycke. Men sedan beror det ju på gitarr, dist, pickup m.m Får laborera lite, kanske du får till det till slut 😎🤟
  33. 1 point
    Ledsen att jag missat denna! Låter mycket kompetent. Gillar körsången. Intressant att du sjunger annorlunda på svenska. Det gör jag med. Får lite America-vibbar förresten: https://open.spotify.com/track/0AKA2EHdNdmcvWHqzg5Yq5?si=rdvNH65aSsugqKx7Mp19cA
  34. 1 point
    Nej, inte själva spelaren. Den är standard i html och är en enkel men full fungerande spelare. Vi använder den redan för att lyssna på låtar i Mixakuten där du också kan se hur det fungerar.
  35. 1 point
    Bra med djupet i rummet! Jag hade trackat allt i kontroll rummet dock. Då ökar möjligheterna att kunna behandla rummet ordentligt. Då kan du även ha en soffa där bak. Jag har stora basfällor i mitt rum framtill, 2d diffusor i taket. Sen basfälla och Qrd fällor bakom mig. Blev kanon och kostade inte allt för mkt. Här har du lite bilder: https://drive.google.com/folderview?id=0B4oklX-3D6XZc2VfcFRzVXluN0k
  36. 1 point
    Kände att jag fick nöja mig till slut och laddade därför upp den till min Youtube kanal för att få nån form av stopp. Tack för all hjälp! Den är väldigt uppskattad. Här är slutresultatet för den som är intresserad (med en -1dB sänkning pga YouTube):
  37. 1 point
    Håller helt med dig, Jon, angående att skära mer än man tror - det är ett bra tips!
  38. 1 point
  39. 1 point
    Intressant... behöver bara gräva upp lite beryllium till tveeterna i trädgården 😉 ...
  40. 1 point
    Ollie Olson är en av Sveriges mest meriterade mixare, med en rad guldskivor i Sverige och utomlands. Vi bad honom ta fram vad som enligt honom var de 49 viktigaste mixtipsen. Här är tips 25-28 om hur dina mixar kan nå högre höjder. 25. Identifiera övriga bärande ljud När du har fått styr på maskinrummet, som jag brukar kalla trummor och bas, så ska vi ge oss på det som är som kött på benen. I tips 4 och 5 så pratar jag om att det dels finns instrument som är bärande för låten och dels finns instrument eller ljud som framkallar ett leende på läpparna. Börja nu med det bärande och sätt dem i en bra balans mot trummor och bas. Kontrollera hur sången känns mot dem. Ta därefter de lyckliga instrumenten och strössla med dem för att skapa karaktär och atmosfär. Tänk på att det finns en risk att man placerar ”happy channels” alldeles för högt i mixen. 26. Gör kicken ren och stadig Testa att skära bort all bas upp till 300 hz. (Bild 1). Bild 1: Skär bort all bas upp till 300 hz Ta sedan en annan, gärna faslinjär, eq (bild 2) och lägg tillbaka så mycket att det känns som en stadig kick. På så sätt skär du bort slaskiga frekvenser och lägger sedan tillbaka med något renare bas. Bild 2: Lägg tillbaka så mycket att det känns som en stadig kick Du kan också prova att lägga dit en basplugg typ Waves Maxxbass (bild 3). Då får du också ett jämnt tillägg i botten. Bild 3: Lägg en basplugg typ Waves Maxxbass. Då får du också ett jämnt tillägg i botten. Min favorit är att utgå ifrån inställningen "Dies Bassum" 27. Retrokänsla på trummorna Testa att lägga ett kort delay på hela trumpaketet, men framför allt på virvel, pukor och hihat. Delaytiden bör vara mellan 50 och 75 millisekunder. Dra på lite feedback, och sedan ska det kännas att det studsar lite om trummorna (bild 1). Var varsam med detta även om det låter coolt och lite retro. Det blir lätt en smula tröttsamt i för stor mängd. Bild 1: Lägg ett kort delay på hela trumpaketet, men framför allt på virvel, pukor och hihat. Delaytiden bör vara mellan 50 och 75 millisekunder. Dra på lite feedback, och sedan ska det kännas att det studsar lite om trummorna. 28. Anpassa basen för små högtalare Om du har en fet bas med mycket subbas kan det vara svårt att få den att sticka ut i småhögtalare. Prova då att ge basen så mycket runt 1,5 kilohertz (bild 1) som möjligt utan att det låter dåligt. Bild 1: Ge basen så mycket runt 1,5 kilohertz som möjligt Testa också att klona basen till ett annat spår som du komprimerar hårt med snabb och kort attack (bild 2). Bild 2: Klona basen till ett annat spår som du komprimerar hårt med snabb och kort attack. I en distorsionsplugg med eq-del, som exempelvis Decapitator (eller använd en eq) – skär bort bas under 300 hz och gör en liten eq-peak runt 1 500 hz. Kör den försiktigt i distorsionspluggen (bild 3) utan att dista för mycket, och blanda denna klon försiktigt med originalbasen. Det blir väldigt subtilt i stora högtalare, men det gör att man uppfattar basen i små högtalare. Bild 3: Skär bort bas under 300 hz och gör en liten eq-peak runt 1 500 hz. Kör den försiktigt utan att dista för mycket, och blanda denna klon försiktigt med originalbasen. De 49 bästa mixtipsen är en uppdaterad och reviderad version av tidigare publicerad artikel med samma titel i Studio 10-2011.
  41. 1 point
    Vad är det du vill ha feedback på? 'Hur det låter' (mixning)? Det du inte är nöjd med, vad är det i så fall? Eller är det arrangemanget du vill feedback på? Det blir en väldigt svår uppgift att ge dig nåt om vi inte vet vad du vill ha!
  42. 1 point
    -Inget fel på soundet, som låt saknar jag sång! Henric
  43. 1 point
    Mycket intressant öppning, jag blev nyfiken vad som komma skall ... men när den där uttjatade dance-beatet satte in tappa jag intresset ... ledsen men jag har helt enkelt hört det för ofta. Är det möjligt att skippa beatet och satsar istället på spänning, nyfikenhet och omväxling ?
  44. 1 point
    FREDAGSTIPSET: Det finns en fara i att förlita sig på komprimering på masterkanalen som räddaren i nöden. Och faktum är att felaktiga inställningar snarare suger musten ur din musik än tvärt om. Med detta sagt är jag själv en stark förespråkare av stereokomprimering, så länge det sker på ett smakfullt och genomtänkt sätt. Kush Audio AR-1 bygger på en rörkompressor från 50-talet och är perfekt när du vill ge hela mixen extra karaktär. Stereokompression* (jag väljer att kalla det så för enkelhetens skull) på masterkanalen handlar kort och gott om att lägga en kompressor, vilken som helst egentligen, över hela mixen (ofta) med syftet att limma ihop musiken och göra den mer enhetlig. Likväl kan det handla om att ge mixen en visst typ av karaktär eller färgning, eller att skapa mer rörelse. Vissa går till och med så långt som att inte komprimera alls, utan enbart använda en viss typ av kompressor för att ge mixen det där lilla extra som det allt som oftast är så svårt att sätta fingret på. Men i grund och botten handlar alltså stereokompression om att sammanfoga samtliga kanaler på ett snyggt och kontrollerat sätt, vilket vi ska fokusera på idag. * Hänvisar till stereobuss- eller mixbuss-komprimering. Vilken kompressor? Vilken kompressor du använder spelar både liten och stor roll. Med detta menar jag att i stort sett alla kompressorer fungerar som stereokompressor, frågan är bara vad du är ute efter. Handlar det om transparent och osynlig komprimering eller tydlig och färgad med mycket karaktär, eller kanske något mittemellan? Det finns idag en uppsjö kompressorer att välja på när det kommer till att komprimera hela mixen, där några av mina personliga favoriter är: Elysia Alpha Compressor Unisum Mastering Compressor DDMF MagicDeathEye Kush Audio AR-1 Klanghelm MJUC Pulsar Mu TDR Kotelnikov GE Unisum Mastering Compressor är en sprillans ny universalkompressor som fått stående ovationer från användarna. Speciellt utvecklad för mastring. De grundläggande inställningarna att hålla koll på är: Ratio, threshold, gain reduction, attack och release. Beroende på kompressor finns det naturligtvis fler eller färre parametrar, men dessa är de mest väsentliga gällande dagens tips. Kompressorns inställningar När det kommer till stereokompression finns det god anledning att vara återhållsam och en ratio på mer än 2:1 är sällan nödvändigt. Ration bestämmer hur mycket av signalen som komprimeras när tröskelvärdet (threshold) överskrids. Ju högre ratio desto tydligare (mer uppenbar) komprimering. Kom ihåg att vi i regel talar om komprimering som ska kännas snarare än höras. En mer eller mindre subtil sammanfogning av mixen, snarare än uppenbart hörbar kompression. Tröskelvärdet talar om när kompressorn börjar jobba. Om den inkommande signalen överstiger tröskelvärdet sänker kompressorn volymen, utifrån rådande ratio. Gällande attack är grundregeln att inte använda en alltför snabb och någonstans mellan 10-30 ms brukar vara lagom. På så vis släpps de snabba transitera igenom samtidigt som de mest påträngande topparna tämjs en aning. Releasen, som vid missbruk kan leda till att hela mixen pumpar (vilket så klart också kan vara önskvärt), berättar för kompressorn när den ska sluta komprimera. Vanligtvis vill du använda releasetid på en bra bit över 50 ms. Värt att notera är att många kompressorer har så kallad ”auto release” vilket nästan alltid är att föredra, även om det ibland har sina fördelar att manuellt ställa releasen i takt till musiken. Slutligen har vi gain reduction som kort och gott handlar om hur mycket du trycker ihop ljudet på din mix. Här brukar runt -1 till -2 dB i låtens starkaste pari vara lagom när det handlar om komprimering över hela mixen. DDMF MagicDeathEye fungerar lika bra på enskilda kanaler som på hela mixen. 150 Hz filtret är speciellt trevligt på masterkanalen. Slutsats En ratio på 2:1 med en attack på 10-30 ms och release på över 50 ms (men gärna auto release) och -1 till -2 dB kompression är en säker utgångspunkt för stereokompression. Jag brukar själv föredra kompressorer utan massa valmöjligheter, som exempelvis MagicDeathEye. Denna kompressor har väldigt få inställningar samt speciellt en side-chain-funktion, vilket innebär att botten komprimeras mindre under 150 Hz. Mycket av livfullheten och värmen sitter nämligen just i bottenpaketet och om detta komprimeras för hårt tappar musiken mycket av sin naturliga stuns. Med ovanstående i åtanke gäller det alltså att fundera över vad du faktiskt vill åstadkomma innan du slänger på en kompressor över hela mixen, varje sig det handlar om lätt kompression, färgning av ljudet eller något annat. Men en sak är i alla fall säker: En rätt rattad kompressor kan lyfta din mix både ett och två snäpp. Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här! Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du fredagstipset från 2019 och framåt Här är fredagstipset på Studio från 2018 och tidigare
  45. 1 point
  46. 1 point
    Jag gjorde en ny låt och lyckades få till en lyrikvideo. Handlar om vintern som varit och längtan till sommaren. Hoppas ni gillar den. Både du o Jag:
  47. 1 point
    Låter helt okej. Ja själv kanske hade föredragit att du gjorde den kortare och flyttade dramatiken i låten framåt men det är en smaksak. Sån här musik kan ju antingen lyssnas på i 10 minuter eller dansas till i 8 timmar beroende på evenemanget.
  48. 1 point
    Spelade in en egen tolkning av Håkan Hellström's låt "din tid kommer".
  49. 1 point
    * LÅTNAMN: X * ARTIST/GRUPP: Timberman * GENRE: Vet faktiskt inte:O fjortis-simpel-eurodance techno möjligtvis * LÅTLÄNGD: 3:37 * FORMAT: mp3 * STORLEK: 3.32mb * STATUS: Skiss * LÅTLÄNK: Hejsan detta blir mitt första inlägg här och meningen med att lägga upp denna låten är att jag skulle behöva lite feedback om hur åt skogen låten låter:). Skulle också vara extremt tacksam om någon känner sig manad att ge tips om vad jag behöver förbättra i framtida låtar, samt om melodin, kicken etc etc e kassa. Detta är min första låt (har fifflat lite innan men denna e den som tagit sig över 20 sek strecket:P) Jag kan själv inte se vad som behövs läggas till det är därför jag postar här:D Tack på förhand=) EDIT: Har ändrat lite på låtfan:) tycker själv det låter bättre nu, vad tycker ni?=) L_t_1.mp3
  50. 1 point
    Hej alla, jag hoppas detta är rätt forum att posta i men jag har lite låtar som jag hjärna skulle vilja veta vad andra tycker om. Låtarna Om ni lyssnar kan ni väl skriva lite om vilken ni gillade bäst och vilka ni inte gillade alls osv och varför:) Tack
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.