Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 07/04/2020 in all areas

  1. 3 points
    Tja! jag är en trummis som nu söker musik att spela till. Just nu spelar jag inte med något band och skulle därför vilja hålla igång spelandet. Jag har spelat trummor till och från i ca 20 år. Musiktypen som jag är mest van vid att spela är lite hårdare musik som typ hårdrock och metal. Jag använder mig av digitaltrummor vid inspelning som triggas med Superior drummer 3. Tanken är alltså att jag spelar in trummorna till din musik och skickar sedan antingen midi-filen eller audiospåren till dig för vidare mixning. Detta är tänkt enbart som en rolig kravlös grej som jag gör gratis för att hålla igång mitt trumspelande.
  2. 2 points
    Hej! För typ 10 år sedan så sökte jag en sångare till ett musikprojekt jag höll på med. Hittade då den talangfulla Jonatan Storm. Vi bildade Nomentory där jag gjorde all musik, mixande etc medans han sjöng. 2012 släppte vi våran första wannabe Metalcore-skiva. Vi var rätt nöjda över den då, men nu svider det lite att lyssna på den, haha. Hoppa fram 8 år och det är äntligen dags för en ny singel! Denna gång låter det betydligt bättre då jag har utvecklas både som låtskrivare, producent och mixare. Jag står för musiken, inspelningen, mixning och mastering, medans Jonatan Storm står för 95% av texten och 100% av sången. Vi hade även 2 personer som gästade oss för 2 gitarrsolon då det inte är min absolut starkaste sida. Då vi älskar all typ av metal både jag och Jonatan, så kommer ni säkert höra inspiration från massa olika band. Hoppas ni diggar den! Låten släpps officiellt den 17 July på alla digitala plattformar. https://www.youtube.com/watch?v=KkV2yAOQk7g Har ni några frågor ang mixen och/eller produktionen så svarar jag gärna!
  3. 2 points
    När du precis har skrivit en låt kan du räkna med att ditt omdöme inte är det bästa. Här är verktygen som hjälper dig att förbättra dina låtar och ta dem till nästa nivå. Om du känner dig nöjd och stolt så är du förälskad i din egen skapelse. Och när man är förälskad så ser man som bekant inte några skavanker eller fel. Följ de här stegen för att förbättra din låt, och kolla om den håller när du granskar din förälskelse med kritiska öron. Bild: Pixabay 1. Vila Försök glömma din darling, låt sången vila i minst tre dagar, gärna en vecka. 2. Gå igenom låtstruktur och dynamik Lägg orden åt sidan och lyssna först bara på hur energin i musiken böljar. En riktigt bra låt drar ditt intresse in i låten med en stark start och håller ditt intresse kvar genom att den böljar dynamiskt mellan höjdpunkter och dalar, och genom att den balanserar mellan det förutsägbara och det som överraskar. Gör ett schema över delarna i låten utmed en linje: intro, vers, refräng och så vidare. Markera med kurvor hur energin böljar. Det normala är att det finns tre eller fyra energicykler i varje låt. Finns det tydliga höjdpunkter i energin? Om du har ritat en energikurva som ser ut som bilden nedan till höger, är det troligt att du behöver skapa en större kontrast mellan till exempel vers och refräng. Det vanliga är att verserna har lägre intensitet och mindre komplicerad melodi för att lyssnaren ska kunna fokusera på texten, och att refrängerna har en stegrad intensitet. Det kan åstadkommas till exempel genom att melodin ligger högre upp i tonhöjd, att det finns större melodiska språng, en mer intensiv rytmisering, en annan rytm i ackordväxlingen och/eller andra ackord än i versen. Låtens så kallade hook eller krok, det man kommer ihåg efter att ha hört den för första gången, brukar finnas i refrängen. Där är det också vanligt att låtens titel återfinns. Refrängen är låtens återkommande centrum, och det är viktigt att den är så stark att den tål att repeteras flera gånger, och att den skiljer sig från verserna. Introt och första versen är viktiga, det är där du sätter tonen, skapar stämning och väcker förväntan. Finns det kontrast mellan låtens olika delar? Om inte, kan din låt sakna nödvändig dynamik och uppfattas som monoton och långtråkig. Om du vill upprepa refrängen en extra gång på slutet är tricket oftast att lägga till en brygga, en del som skiljer sig musikaliskt till exempel genom att gå i moll om sången tidigare gått i dur. Bryggans syfte är att överraska med ny energi, en annan rytmisering, andra harmonier, för att det ska kännas fräscht att komma tillbaka till refrängen igen. Låtens olika delar ska flyta naturligt in i varandra. Om en övergång från vers till refräng känns onaturlig kanske du behöver lägga till ett så kallat prechorus eller en förrefräng, vars syfte är att tydligt förbereda för refrängen. 3. Arbeta med texten Renskriv din text på dator och skriv ut den. Läs den som text utan att lyssna på musiken. Om berättarrösten, tidsramen eller scenen ändras under sångens gång är det viktigt att detta är logiskt och begripligt för den som lyssnar. Du kan också pröva att ändra berättarperspektiv för att se om detta förbättrar sången. Den berättarröst som kommer lyssnaren allra närmast brukar vara första person, jag, i kombination med andra person, du direkt tilltal. Lyssnaren upplever det då som om den som sjunger själv har upplevt det den berättar om, och om han eller hon sjunger till ett du så känner sig lyssnaren direkt tilltalad. Tredje person, han/hon, ger mer distans och lämpar sig bäst i berättelsesånger. Prova dig fram. När det gäller tidsramen brukar nutid bli starkast för den som lyssnar, dåtid lämpar sig bäst när du berättar en historia om något som hänt. Framtid är den ovanligaste tidsramen. Har sången samma språkbruk rakt igenom? Använder du ett vardagligt språk eller ett mer poetiskt? Ofta är talspråket bäst, det blir konstigt att använda uttryck eller ord i en text som du inte normalt skulle göra. Är texten mer poetisk och metaforisk kan du inte tillämpa den här regeln strikt, men försök hålla dig till samma språkliga ton rakt igenom låten. Beskriv dina egna unika upplevelser. Utgå gärna från sinnena syn, hörsel, känsel, inre kroppsförnimmelse, doft och smak. Speciellt när det rör sig om de stora slitna orden som till exempel kärlek. I en sång om en kärlekshistoria som tagit slut sjunger Lena Killgren: "Jag tänker på dig, en smak av honung i min mun". Direkt förflyttas lyssnaren till minnet av en sensuell kärleksupplevelse och alla i publiken suckar och vet hur det känns att sakna en sådan passion ... Välj det specifika (äpple) framför det generella (frukt). Välj det konkreta (”snödroppar tittar fram i snöslasket”) framför det abstrakta (”våren är på väg”). Leta efter de specifika namnen. Skriv inte "blomman var så vacker", använd namnet på en specifik blomma som kanske i sig förmedlar något. Det är skillnad mellan en lilja och en maskros. Ordet vacker är allmängiltigt – vad är vackert för just dig? Beskriv det så blir det en bra sångtext. I en sång ska vi på ett litet utrymme hinna säga mycket. Ju mer konkreta och specifika vi är desto mer engagerande och trovärdig blir texten. Berättar varje ny vers något nytt, ger den ny information eller en ny belysning åt refrängen? Varje vers bör tillföra något nytt eller föra handlingen vidare, men om du kretsar runt ett känslomässigt tema snarare än att du berättar en historia, är det ibland svårt att ge nytt innehåll åt varje vers. Begreppet "second verse hell" belyser hur svårt det ibland kan kännas att få till en lika bra andra vers som den första. Ett sätt att utveckla temat är att inkludera motsatsord eller fraser som innehåller motsatser. Till exempel "en kärlek med taggar". I själva motsättningen finns det ofta mer dramatik och historier att utveckla. Har du skrivit i första person kan du i stället hitta på en person som upplever det du upplever och ge henne/honom en karaktär, ett livsöde, ett temperament, ett utseende. Genom metoden att samla mer material associera fritt och skriva saker som relaterar till temat utan att direkt skriva vidare på själva sången kan du hitta nya fraser att använda. Variera rimflätningen. En text blir ofta starkare om du har olika rimflätning i de olika delarna. I verserna, som förmedlar mycket information, brukar det passa med mindre tät rimflätning, medan refrängen ofta blir ännu mer catchy om du rimmar på varje rad. 4. Hitta samspelet mellan text och musik Lyssna på sången i sin helhet. Melodin bör helst följa ordens inneboende melodi och rytm. Om du säger frasen och lyssnar på rytmik, betoning, pauser, eftertryck så bör musiken också spegla detta. Helst ska det finnas en ton på varje stavelse, annars finns det risk för att text och musik inte känns som om de hör ihop. 5. Få respons på det du har gjort Presentera din sång för en välvillig och gärna kunnig lyssnare vars musiksmak du respekterar. Be att få konstruktiv kritik och praktiska tips om hur han/hon skulle ha gjort för att förbättra låten. I serien: Gör din första låt i 6 steg 5 steg som förbättrar din låt (denna) Så skriver du en riktigt bra låttext, del 1 Så skriver du en riktigt bra låttext, del 2 Så hittar du ämnen till dina låtar Så hittar du rytmen i texten Ta hjälp av slumpen när du skriver låtar Co-writing – så skriver du låtar med andra Tricken som får dig att växa som låtskrivare Låtskrivaren bakom Avicii och SHM avslöjar vägen till framgångarna Om artikelförfattaren Eva Hillered är en Grammis­nominerad artist/låtskrivare/pedagog och författare till boken Lathund för låtskrivare (Prisma/ Norstedts). www.evahillered.se
  4. 2 points
    Tack! Ja, nog skulle man kunna ha en till refräng..! 3:33 är ju fortfarande en lagom längd. Behöver åtetvända till låten iaf en gång till och ska seriöst överväga förslaget.
  5. 2 points
    Ingen aning om denna tråd existerar, men hur ofta går ni utanför eran comfort zone? Jag har själv börjar vandra långt från stenhårda gitarrer och stora trummor till mer elektronisk musik. Nu under semestern har jag kollat mycket på " Det Svenska Popundret " hos SVT Play, och märkt att några av världens största och mest framgångsrika låtskrivare en gång börjat i rockens skola. Kan det vara något med 80-talets lökigt stora refränger, trallvänliga melodier och partykänslan överlag? Lägger upp en ny skapelse som jag har döpt " Salt N Shaker " (arbetsnamn än så länge). GET ON BY.mp3
  6. 1 point
    På frontlinjerna har folk jobbat för att rädda liv. Vi förstår alla allvaret i pandemins öga. Sverige har haft en lite annan strategi än många delar av världen och nu öppnas det långsamt upp gränser. Snart går vi in i augusti, och fortfarande hör vi bara tysthet från ansvariga angående livescenen. Trots att vi har lösningar och kan göra de självklart nödvändiga och viktiga justeringar som krävs, men snart har det gått 5 månader sen i princip hela denna bransch fick näringsförbud. De ord som hörs är tyvärr tomma ord utan handling. Inga arrangörer, producenter, teknikleverantörer, scenbyggare, ljud och ljustekniker, scenografer, musiker, skådespelare, dansare, sångare eller artister som jobbar med live musik, teater, cirkus, events eller föreläsningar för den delen, inga kulturutövare/kulturarbetare har en chans att planera att starta upp sin verksamhet igen, eller få jobb/kunna jobba på riktigt, förrän vi får svar eller besked om vad som komma skall ang restriktioner i framöver. Eller hjälp till alla under tiden. Det kostar mycket att annonsera, och tar tid att sälja biljetter. Att blocka av platser eller sektioner på en konsert eller ett event är inte svårt, eller att följa rekommendationer, men det kräver åtgärder, och planering. Det kräver förhållningsregler som är lika för alla och tydliga. Just nu är det inte så. Kultur- och livebranschen dör och blöder varje dag. Att få hjälp i systemet som det är utformat när man har ett frilansande kulturyrke/enskild firma är långt svårare än det ska behöva vara. Även om alla gör det dom kan, på alla sätt, och det kan göras livegig för 50 pers och streama hela hösten, så blir det ohållbart för hela kulturbranchen med dom förutsättningarna. Amanda Lind och Folkhälsomyndigheten måste göra åtgärder nu. För ja, det är surrealistiskt att var och varannan dag se bilder på folksamlingar på stränder, tåg, flyg, butiker och semesterorter, men veta, att om jag ställt mig i den folksamlingen och börjat sjunga så hade alla utom 50 personer fått stanna kvar. Och det hade behövt sökas tillstånd innan, och annonseras innan och läggas pengar på ljus, ljud, musiker och lokal innan vi ens hade fått det.
  7. 1 point
    Inte riktig säker att jag förstå frågan, men Table 52 på : https://www.howmusicreallyworks.com/Pages_Chapter_6/6_17.html
  8. 1 point
    Absolut! Ja att det finns ju roligare saker att göra än att programmera trummor 🙂
  9. 1 point
    Ljudkort behövs om du ska spela in externa instrument/sång för att få ner latency (fördröjning). Samt för att kunna koppla många instrument/mickar/etc till datorn. Ska du skapa allt ljud i datorn (FL Studio etc), och bara lyssna - då är det inte lika viktigt med ett ljudkort. Låter det tillräckligt bra med lurarna direkt i datorn så gör det det. (Min dator just nu har så kass hörlursutgång att det inte funkar...) Kör på bara tills du känner att du behöver ljudkort etc, och köp det då.
  10. 1 point
    Snygg låt. Gillar sången. Men jag skulle plockat bort kompgitarren (eller vad det är, distad harpa?) samt gitarren som spelar slingan. Dessa låter inte bra. Ackeguran låter fint, den ska vara kvar. Vad slingan ska ersättas med för instrument vet jag inte, kanske funkar med gitarren, men hade då velat ha den mer som en andrastämma till sångmelodin, inte unisont. Låter väldigt oinspirerat.
  11. 1 point
    Hej på Er! Dags igen för en ny låt....lite gubbarock från Abbekås - fortsatt trevlig musikhelg på Er! Telefonterrorist - Henric Svensson 202007 Personen du har ringt är upptagen i ett annat samtal, lämna ett meddelande efter tonen "pip" x2 Du ska va anträffbar tjugofyra sju, För jag orkar inte mer vill ju va ifred. Du är en telefonterrorist, en fullblodsegoist, telefonmarodör, På bladet har du vänt, förnekar det som hänt, du är en telefonterrorist, en telefonterrorist, Jag måste stänga av alla dina krav, det blir ju ändå bara fel. Personen du har ringt....x2 När du har fyrtio missade samtal om dan, kan du hålla dej för skratt, jag tror att jag får fnatt. Du är en telfonterrist....... Gitarrsolo Personen du har ringt....x2 För allt jag begär är lite lugn och ro, när du har luren i din hand står himmelen i brand. Du är en telfonterrorist.... Personen du har ringt....x2 Du har kommit till noll sju noll sju som inte kan ta emot ditt samtal, lämna gärna ett meddelande efter tonen.
  12. 1 point
    Hej. Ja du har nog helt rätt! Nu kommer jag absolut inte att göra om den här låten, lagt kort ligger liksom men jag tar med mig det i framtiden. Stort tack för din input!!
  13. 1 point
    Hej! Jag tycker låten har skön melodi och bra känsla i sången. Om något ska förbättras tycker jag också det handlar om gitarren. Den har en central roll i låten men jag upplever den lite för stel/simpel för att bära upp det. Det ger mig mer känslan av sing-along än att den är ett förlösande solo som kommer med refrängen.
  14. 1 point
    Gillar den, men gitarren låter lite hårt och överrösta sången.
  15. 1 point
  16. 1 point
    Kretskort är nog inte någon bra början. Det är nog ganska mycket lättare med punk-till-punkt. Det är väl bara att fundera på vad man vill åstadkomma och sedan försöka sno det från modeller som redan gör det. Tänk modulärt och börja enkelt.
  17. 1 point
    Nja, vet hur eller när. Bara väldigt intresserad och nyfiken av mig. Får börja klädda lite smått först 🤪
  18. 1 point
    Riktigt fint har du fått till partiet 0:40 - 1min. Känns som låten i övrigt växer för varje genomlyssning. Skulle inte skada om du slängde in refrängen en gång till innan pausen dock. Känns som man vill höra mer av den.
  19. 1 point
    Kolla in den här spellistan:
  20. 1 point
    Tack för ditt svar! ja behöver man den mängden portar så förstår jag ditt val! har också tittat lite på Focusrite nya produkter och dom verkar trevliga. Gillar dock den gain som SSL erbjuder på sina preamps. Kör en SM7B för VOX så jag behöver all gain jag kan få Då får det bli en SSL 2+ så återkommer jag med ett utlåtande senare
  21. 1 point
    Tjena, gjorde själv precis ett byte från Saffire Pro 40 till Scarlett 3 GEN 18i20. Var egentligen mest för att jag är väldigt nöjd med Focusrites produkter. Beror helt på vad du är ute efter, men känner att är Focusrite svårt att slå, både i användarvänlighet och pris överlag, men det är ett helt rimligt byte för att besvara din fråga .
  22. 1 point
    Vassego Slejnard, ska kolla in de däringa Furcharna nu.
  23. 1 point
    Superbra gitarrsound (i mina Genelec 6010b) och en fantastiskt fin låt, men inga keys (ännu)?
  24. 1 point
  25. 1 point
    Har finslipat lite på det mesta;
  26. 1 point
    Mkt bra skrivet! Jist arrangemangdelen är inte alltid så lätt att få ihop.
  27. 1 point
  28. 1 point
  29. 1 point
    Låter helt fantastiskt, bra jobbat
  30. 1 point
  31. 1 point
    Brukar inte gå fel med KRK Rokit 5; grymma monitorer för priset
  32. 1 point
    Hej Hasse l'Snoken Är man dålig på det blir det fel (blir det rätt är man bra på det) men med lite teori och vana lär man sig känna igen vanliga ackordsföljder (o m tiden enskilda ackord) men innan dess är nätet bra. Mitt råd som icke-proffs är att hitta rätt ackord bara i skrift och lära sig själva stommen, melodin, harmonierna och rytmen innan ev. riff, solon, break etc. Då kan man lattja och kanske hitta en egen vinkel man gillar. Ska man bli proffsmusiker o övar fem timmar om dagen är det inte så. Själv var jag för lat för att lära mig andras låtar "rätt" utan höll mig till blues eller egna låtar. Det är svårt att göra fel då. Vi äldre fnulare har ju oftast gitarren som utgångspunkt men har man en DAW, loopar o MIDIkeyboard som utgångspunkt kan det vara lockande att försöka göra exakta re-makes. Dum idé tycker jag...
  33. 1 point
    Har sådana till datorstereon och de är bra.
  34. 1 point
    Lyssnar du på många andra låtar som Tommy spelade trummor på så har de det där karaktäristiska dubbelslaget på 3:an som inte riktigt låter som ett dubbelslag :) Live är ju bäst såklart. Där hör man mer tydligt hur han spelade. Han var ju ingen trummis i grunden så allt är väldigt basic. Kan du inte dela med dig av vad som stod i mailet från Freeman!? Jävligt coolt!
  35. 1 point
    Bakom Lights & Motion döljer sig Christoffer Franzén som både skriver, spelar, spelar in och mixar sin musik själv. Instrumenten är han självlärd på. David Henriksson har fått en pratstund med Christoffer som just nu är dubbelt skivaktuell. Christoffer Franzén som vanligtvis syns under namnet ”Lights & Motion”, komponerar, arrangerar, producerar, spelar in sin musik helt själv. Hans musik har hörts i flera Hollywood-filmer, i Jimmy Fallons och Ellen Degeneres talkshows samt under Super Bowl och Oscars-galan. Här berättar han om sin kreativa process, hur upplevelsen att höra Metallica spela med en symfoniorkester öppnade upp hans tankar om att det går att blanda nästan vilka musikstilar som helst och hur en del studier i musikteori (på senare) har hjälpt honom att effektivisera delar av arbetet. Mycket intressant snack med denna multimusiker och visionär. > Prenumerera på podcast > Lyssna på avsnittet som podcast > Samtliga poddavsnitt Video you Youtube: Den här videointervjun är sponsrad av EBS Sweden
  36. 1 point
    Otaliga hits har genom årtionden byggts på rundgångar med fyra ackord - och det har dessutom blivit allt vanligare i modern tid. David Myhr guidar dig till framgångsackorden. Pressbild Maroon 5 Det är något med talet sju. Veckans sju dagar, världens sju underverk, de sju haven... och som vi konstaterade i första artikeln av Låtskrivarens verktygslåda har vi också sju toner att välja på om vi håller oss till durskalan. Men inte nog med det. Vi hittar även sju ackord som hör till tonarten. Man låter helt enkelt varje ton i durskalan utgöra grundton till var sitt ackord, vars övriga två toner (ters och kvint) hämtas från samma skala. I fallet C-dur blir ackorden C, Dm, Em, F, G, Am och så det lite mer hemliga Bm7-5. Med dessa så kallade diatoniska ackord kommer man oerhört långt då det gäller att harmonisera (sätta ackord till) en melodi i C-dur. De kommer alla att låta mer eller mindre ”bra”. Hade tonarten varit E-dur hade vi enligt samma princip fått: E, F#m, G#m, A, B, C#m och D#m7-5. Harlan Howards recept till bra låt: "Three chords and the truth". Vi ska idag bekanta oss med de första sex som är de allra vanligaste. De får alla olika ”funktion” i förhållande till det ackord som är byggt på grundtonen, det vill säga grundackordet. Det är detta som kallas för tonika, är det ackord man känner sig ”hemma” i, och är det som en låt ofta börjar och slutar på. Tre ackord och sanningen Countrysångaren Harlan Howard sa att allt man behöver är ”three chords and the truth” och tre ackord räcker sannerligen långt för merparten av alla blues och rock’n’roll-låtar. Även till otaliga visor och singer/songwriter-låtar. Ja, till punk också för den delen. De tre berömda ackord man i regel syftar på är C, F och G i C-dur vilka motsvarar E, A och B i E-dur och A, D och E i A-dur osv. Alltså ackorden som är byggda utifrån skalans första, fjärde och femte ton, vilket med funktionsanalysens termer blir tonika (T), subdominant (S) och dominant (D). Dessa ”skolade” ord kanske skrämmer en och annan som är allergisk mot teori men jag lovar - det är inget att vara rädd för. Alla tre är durackord och tonikan känns som sagt ”hemma” och från de andra två längtar man liksom hem. Framför allt ifrån dominanten som verkligen leder och strävar tillbaka till tonikan. Det är också därför det är så populärt att sista ackordet innan refrängen är en dominant. De tre andra ackorden Dm, Em och Am är mollackord och bygger på skalans andra, tredje och sjätte ton. Vart och ett av dessa är ”släkt” med varsin av de tre huvudtreklangerna. De är så kallade parallellackord. Ett durackord hittar nämligen sitt parallellackord två skaltoner (en halvton och en helton, alltså tre halvtoner) ned. Parallellackordet till C är följaktligen Am medan Dm och Em är parallella med F respektive G. Med att de är släkt menas att de låter ganska lika. Mycket för att de har två toner gemensamma med varandra. De är därför ofta utbytbara med varandra. Funktionsanalys, steganalys och Nashville-metoden Att funktionerna är samma oavsett tonart är finessen med att prata om T, S, D i stället – alltså första, fjärde och femte ackordet. Det är dessa positioner i skalan man också tar fasta på när man gör en steganalys och då används romerska siffror. Detta för att inte blanda ihop dem med tonernas nummer. C, F, G blir I, IV, V och Dm, Em, Am blir II, III, VI. I studiosvängen i Nashville använder man också gärna denna metod om än med vanliga siffror. Fördelen är att ingenting ändras på den chord chart man har framför sig även om t ex sångaren vill byta tonart. Man bara ”flyttar upp” (eller ner) men förhållandena mellan ackorden är samma. Lite som att flytta omkring ett capo på gitarren. Hemma i Sverige har jag dock ännu inte stött på någon som pratar om ackord i siffror. Inte heller känns det så ”rock’n’roll” att stå i replokalen och säga: ”-Vi provar att börja refrängen på tonikaparallellen. Sedan går vi via dominanten till subdominantparallellen och så tillbaka till tonikaparallellen.” Det var nog heller inte så Thåström sa när han testade 800º med Gurra och Fjodor i Ebba Grön. För det slutar ju oftast att man nämner ackorden vid namn (om ens det). Men det finns mycket att vinna på att lära känna och få in i ryggraden hur ackorden förhåller sig till varandra. För enkelhets skull kommer jag dock i resten av artikeln att transponera alla exempel till tonarten C-dur och helt enkelt skriva ackordens namn. 50-talsrundgången En rundgång är en slags ”loop” där en viss ackordföljd upprepar sig genom hela eller delar av låten. De bygger oftast på fyra ackord och fyra ackord räcker såklart ännu längre än tre. Faktiskt vansinnigt långt. Därför lägger vi nu till det fjärde vanligaste ackordet – tonikaparallellen Am. Låtskrivarna Jerry Leiber (tv) och Mike Stoller (th) skrev låten Stand By Me. Här går de igenom låten Jailhouse Rock med Elvis. Alla rundgångars moder är den som utgjorde stommen till en massa låtar under Doo Wop-perioden, dvs sent 50-tal och tidigt 60-tal fram till Beatles och popens genombrott 1963. Vi kan kalla den ”50-tals-rundgången” och den brukar vara bland det första man lär sig klinka på piano. Den består av C–Am–F–G och den känner du igen från klassiska låtar som Stand By Me, Diana och Be My Baby. En mycket vanlig variant av denna rundgång är den där F ersätts av det lite mjukare parallellackordet Dm som till exempel i Oh, Carol. Musikhistorien gick vidare men rundgången levde kvar. På 70-talet använde Dolly Parton den i I Will Always Love You, Gram Parsons i Love Hurts och Elton John i Crocodile Rock och så vidare. Den funkade på 80-talet för Springsteen i Hungry Heart (varianten med Dm), för The Bangles i Eternal Flame, för The Police i Every Breath You Take och för Orup i Regn Hos Mig. Så där har det fortsatt till våra dagar i alla möjliga stilar, från Jesus of Suburbia med Green Day till Baby med Justin Bieber. C–Am–F–G-rundgången är alltså långt ifrån dödförklarad och vi lär få höra många fler låtar framöver med denna ackordföljd. Four chord song En modern motsvarighet på samma fyra ackord – fast i annan ordning – är den omtalade ackordföljden C–G–Am–F. Du har säkert sett liveklippet med låten 4 Chords med humorgruppen The Axis of Awesome (30 miljoner views på YouTube!). Där blir det tydligare än någonsin hur fantastiskt många melodier det går att göra över samma fyra ackord. Vi tas på en resa från Let it Be (Beatles tidigt ute som vanligt) till I’m Yours och Poker Face via en herrans massa brottarhits: You’re Beautiful, Right Here Waiting, No-One, Don’t Stop Believin’, Can You Feel The Love Tonight, With Or Without You, She will be loved, Torn, When I Come Around, 21 Guns, Under the bridge, Complicated, Take On Me, Someone Like You, Paradise, Perfect och så där fortsätter det. En variant som också förekommer mycket i 4 Chords är den som går i moll och har samma ackordföljd men börjar på Am. One Of Us med Joan Osborne är ett välkänt exempel liksom If I Were a Boy. Eagle-Eye Cherry byggde hela sin monsterhit Save Tonight på Am–F–C–G. Den är ett bra exempel på när man tar rundgången till sin spets. Man använder den låten igenom utan avvikelser. Iggy Pop gjorde nästan samma sak tjugo år tidigare i The Passenger (fast där spelar de E istället för G varannan gång). Notera att tonarten A-moll är parallell med C-dur. Vad det innebär i praktiken är att de båda innehåller samma skaltoner, bara det att A-mollskalan börjar på A i stället för på C (och innehåller liksom C-durskalan bara vita tangenter på pianot). Det gör också att de sex vanligaste ackorden blir desamma även om det då blir Am som är tonika. Ibland kan det vara svårt att avgöra om en låt går i Am eller C. Ett vanligt trick är att låta versen gå huvudsakligen i Am och sedan bjuda på ett lyft i refrängen i och med uppgången till den mer hoppingivande durparallellen C. En ny musikalisk konstant Den engelske musikforskaren Joe Bennett gjorde en analys över 2012 års tio mest spelade låtar i Storbritannien. Låtarna var Domino, Somebody That I Used to Know, Next to Me, Moves Like Jagger, Titanium, Dance with Me Tonight, Stronger (What Doesn’t Kill You), We Found Love, Call Me Maybe och Payphone. Fyra ackord är fortfarande ett recept som fungerar. Låten Moves like Jagger av Maroon 5 är ett i raden av många mycket framgångsrika exempel. Han fann många gemensamma nämnare mellan dem. Alla var kärlekslåtar, ett gäng av dem gick i 128 bpm och så vidare. Men det mest intressanta och varför jag tar upp det här var att alla(!) använder sig av olika fyra-ackords-loopar över 2, 4 eller 8 takter. Hälften av dem genom hela låten. I hans analys skriver han att han fascineras över denna förekomst av fyra-ackords-rundgångar som är mer påtaglig än någonsin. Att man kan säga att i en viss typ av mainstreamlåtar har fyra-ackords-rundgångar – precis som refränger, breakdowns och intro – nästan blivit en slags ”formdel”, en musikalisk konstant, och han tillägger att han inte blir uttråkad av själva rundgången i sig. Fenomenet fyraackords-rundgångslåtar är betydligt vanligare idag än på 60-talet och kanske ligger en del av förklaringen i att många låtskrivare jobbar med datorn som sitt främsta verktyg i låtskrivandet vilket i sin tur bjuder in till ett loop-tänk. För eller emot? Hoppas du inte blev alltför snurrig efter denna rundvandring bland rundgångar. Nu är det upp till dig vad du gör med denna information. Prova gärna själv att plocka ut fyra ackord från de sex vanligaste i tonarten och sätt dem sedan i en följd som känns rätt (över lämpligt antal takter) och låt dem sedan gå runt, runt, runt. Detta verktyg i din verktygslåda kan kanske vara precis vad du behöver för att inspirera dig till en bra vers eller en stark refräng eller – som vi har sett i många fall – kanske en hel låt. Eller så tillhör du dem som till skillnad från den stora massan ruttnat på dessa rundgångar och tycker att det känns för klyschigt. Kanske passar det inte i din genre även om vi sett att spännvidden är enorm i tempo, genre och sound. Eller så är du en sådan som föredrar mer komplicerade klanger. I så fall är det ju naturligtvis vackert så. Men en sak vågar jag lova. Många kommer glatt att fortsätta låta sig inspireras av dessa enkla grundackord, återvinna välbekanta rundgångar och i några lyckosamma fall kommer de – i kombination med ”rätt” text, melodi, framförande och produktion – ge ordentlig snurr på karriären. TIPS: De fyra allra vanligaste ackorden är I, IV, V, VI vilket i C-dur blir C, F, G, Am• Dominanten G ”längtar” tillbaka till tonikan och är effektiv inför en refräng Versen i Am och refrängen i parallelltonarten C-dur ger ett automatiskt lyft Två vanliga rundgångar är C–Am–F–G (C–Am–Dm–G) och C–G–Am–F (Am–F–C–G) En rundgång kan användas i hela eller delar av låten DURSKALAN FÖR DUMMIES: Durskalan byggs utifrån valfri grundton. De övriga skaltonerna hittas genom att gå uppåt i hel- och halvtonsteg: hel-hel-halv, hel-hel-hel-halv. Det blir totalt åtta toner men den sista är grundtonen igen en oktav upp (av latinets octava, ”åttonde”). Helt tonsteg = två halva tonsteg (hoppa alltså över en ton) Halvt tonsteg = avståndet (intervallet) till den ton som ligger närmast. Om skribenten David Myhr @David Myhr är låtskrivare och artist och har släppt albumen Soundshine (2012) och Lucky Day (2018). Han har ett förflutet i popbandet The Merrymakers och har skrivit låtar för den japanska marknaden, musik till en mängd reklamjinglar samt en del filmmusik. Till vardags arbetar han som universitetslektor och undervisar i bl.a. låtskrivande på Musikhögskolan i Piteå men undervisar också på KMH samt SMI. David, som är en Beatles-konnässör av stora mått, jobbar i en klassisk låtskrivartradition. Läs mer: www.davidmyhr.com och facebook.com/davidmyhr Delar i serien Låtskrivarens verktygslåda del 1: Magiska melodier Låtskrivarens verktygslåda del 2: Trolla med titlar Låtskrivarens verktygslåda del 3: Rundgång ger framgång (denna) Låtskrivarens verktygslåda del 4: Den heliga hookboken Artikeln publicerades ursprungligen 2014-08-21 07:19
  37. 1 point
    Fingersättning dvs vilket finger var och när är A och O för alla instrument!
  38. 1 point
  39. 1 point

    Version 1.0.0

    0 downloads

    Ljudfil som hör till artikeln Kan du höra ditt rum. Där finns instruktioner om hur filen är tänkt att användas.
  40. 1 point
    En till som tycker den engelska är bättre alltså. Tack för feedbacken i övrigt, intressant det du nämner med dynamiken, tar med mig det till framtida låtar. Återigen tack för feedbacken!! Oerhört värdefullt
  41. 1 point
    FREDAGSTIPSET: Idag ska vi ta reda på vad du egentligen hör när du sitter framför dina studiomonitorer eller högtalare och mixar. Men innan vi börjar så vill jag understryka att detta inte är något vetenskapligt test, utan bara ett av många sätt för att få en lite större inblick i hur ditt rum kan lura dig. Med detta sagt, då kör vi! Du kanske tror att ditt rum låter bra? Testa då detta: Ladda ner wav-filen här nedanför och importera i ditt inspelningsprogram. Det är en 45 sekunder lång ljudfil som sveper från 20–400 Hz. Volymen är stark (– 6 dbFS), så var noga med att skruva ner rejält innan du sätter igång. Det är dock viktigt att du spelar upp ljudfilen relativt starkt när du är beredd, men inte starkare än att du kan sitta kvar framför dina högtalare. Spela upp filen när du sitter i maxposition och lyssna. 20 Hz kommer du förmodligen inte höra, men runt 30–40 Hz ska det åtminstone börja kännas, annars är det dags att skaffa en baslåda, eller ny lyssning. I takt med att frekvenserna ökar så ska du lyssna efter om något i rummet börjar skaka. Det kan vara en bokhylla, något dina högtalare står på, ditt skrivbord, en tavla, ett skåp och så vidare. Råd bot på detta så gott du kan! Bara här har du genast fått en bättre lyssning. Nästa steg är att fortsätta på samma sätt, fortfarande i maxposition, och lyssna efter om vissa toner sticker ut, eller blir svagare. Om så är fallet, vilket det med största sannolikhet kommer att vara, så behöver du akustikbehandla ditt rum bättre, fördelaktligen med basfällor. Detta kan du läsa massvis om på nätet, och är en hel vetenskap i sig. Du kan också vara i behov av ett par nya högtalare, men det är mer troligt att det är ditt rum som är problemet. Om du känner dig osäker på hur det ”ska” låta, så testa att spela upp ljudfilen genom ett par hörlurar – de bästa du har – då kan du lyssna på tonerna utan rummets påverkan. Det är naturligt att ljusare toner låter starkare. Men det ska inte låta ojämnt, det är skillnad. Slutligen kan du testa att klappa händerna där du sitter. Ekar det, eller låter som en kall efterklang? Då är rummet för kalt. Släng in mattor, en soffa, eller ännu bättre, akustikbehandla ordentligt med basfällor och diffusorer (sprider ut ljudet). Får du ingen som helst feedback, som om du sitter i en garderob fullproppad med kläder, så är ditt rum för ”torrt”. Då gäller det att plocka bort dämpande material. Känns allt helt plötsligt hopplöst? Ta det lugnt! Ett akustiskt ”perfekt rum” är i praktiken nästan omöjligt, även om det går (om du är miljonär). Viktigast är att du känner till ditt rums begränsningar och lär dig jobba efter dessa, då kommer dina mixar också bli bättre! Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här! Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
  42. 1 point
    Jag gör alltid grunden först, bestämmer tonart och en låtform, melodi och text till sist!
  43. 1 point
    Jag skriver om det jag upplevt ... det är typ det ända jag vet nått om ... och så kan jag säja att det är true-storries ... motivationen är rätt viktig ... att man vill berätta nått ... annars kan det blir telefonbokkänsla ... OBS telefonboken är inte manualen till smartofonen, det var en uppställning av namn och telefonnummer innan de sladdlösa monstren dök upp ... och förslavade mänskligheten ...
  44. 1 point
    FREDAGSTIPSET: Idag ska vi prata om hur du får till ett tydligt och välbalanserat sångljud med hjälp av volymautomatisering, eq, kompression och hörlurstricket. Jag får ofta låtar skickade till mig där sången antingen är för starkt, svagt eller ojämnt mixad. Något som inte sällan, i brist på bättre uttryck, ger ett lite amatörmässigt intryck. Om vi utgår från att du mixar en låt där leadsången ska höras tydligt har du generellt tre verktyg till din hjälp: volym, equalizer och kompression. Det är alltså dessa tre, och då i synnerhet volymen, du har att jobba med. Jag skulle nästan vilja påstå att du med enbart volym och automatisering kan komma 80–90 procent av vägen till ett bra och välbalanserat sångljud, förutsatt att inspelningen låter okej. Det finns dock olika tillvägagångssätt gällande när du ska börja mixa själva sången. Vissa gillar att börja med bara ett huvudinstrument samt leadsång och sedan anpassa resten av låten efter detta. Andra gillar att först mixa övriga instrument för att sedan baka in sången. Oavsett vilken väg du föredrar är målbilden (nästan) alltid densamma: ett tydligt och välbalanserat sångljud. Volym och balans Jag brukar börja med att göra en slaskmix med enbart volym och panorering för att sedan lyssna efter var sången känns påtagligt ojämn. Nästa steg blir då volymautomatisering i kombination manuellt klippande av sångspåret. Om du jobbar på detta vis slipper nämligen kompressorn arbeta lika hårt och det blir betydligt lättare att få till ett jämnare och mer naturligt sångljud. Efter volymtrixandet hamnar en de-esser först i sångkedjan för att tämja återstående konsonanter, följt av två kompressorer. En med snabb attack och release som fångar topparna och en långsammare för att jämna ut ytterligare. Ibland hamnar kompressorerna före equalizern, ibland efter och ibland mittemellan beroende på vad som låter bäst. Equalizer Nästa steg är att lyssna på sången tillsammans med övriga instrument. Vilka står i direkt konflikt med sången rent frekvensmässigt? Troligen de flesta. Gitarr, trummor, piano, syntar, körer och så vidare har alla fundamentala frekvenser som krockar med sången och här gäller det att bestämma vad som ska prioriteras. Sången har viktiga frekvenser över ett väldigt brett område. Jag lämnar gärna plats mellan 200–400 Hz (värmen) samt 2000–3000 Hz (tydligheten) och dippar övriga instrument här. Detta är naturligtvis en balansgång eftersom du i regel vill undvika att skära bort för mycket lågt mellanregister, då mixen snabbt kan låta tunn och tappa fokus. Några decibel här eller där räcker för att göra skillnad. Det talas ibland om sångens luft (10 kHz och uppåt) och att det är praxis att boosta med ett hyllfiler, här gillar jag att tänka baklänges. Vilka instrument behöver ingen luft? Börja med att skära dessa med ett high-cut (låt säga mellan 8-10 kHz) och vips får sången mer luft, även om du kanske inte hör det när du sololyssnar. Men hur vet du egentligen om sången ligger på en lagom nivå i förhållande till övriga instrument? Hörlurstricket När du är klar med mixen spelar du upp den i vanlig ordning. Skruva ner volymen helt på monitorerna och lägg ifrån dig hörlurarna. Börja sedan (fortfarande med hörlurarna liggandes framför dig) att sakta skruva upp hörlursvolymen och lyssna noga. Det första du ska höra och som ska urskiljas tydligast är leadsången. Hörs den på tok för mycket jämfört med övriga instrument är den troligen för stark och hör du exempelvis mer av gitarrer eller virveln är sången förmodligen för svag. Och svårare än så är det inte (virvel brukar komma som nummer två). Likväl kan det vara en god idé att lämna studion och lyssna på mixen från ett annat rum. Med detta sagt finns det så klart alltid undantag där exempelvis vissa stilistiska val kan innebära att sången är mindre framträdande. AKG K701 har ett naturligt och tydligt sound som lämpar sig väl till mixning. Bästa hörlurarna för mixning och mastring under 5 000 kr enligt mig: AKG K701 Ollo Audio s4x Sennheiser HD600 Beyerdynamic DT770 Pro Focal Spirit Professional Dyrgripar Stax SR-007 MK2 + lämplig förstärkare Focal Utopia Sennheiser HD800 S Audeze LCD-3 HEDD Audio HEDDphone Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här! Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips. Detta fredagstips är en reviderad artikel som ursprungligen publicerades 2016-02-12.
  45. 1 point
    Ett första utkast. Missar några harmonier, se det som fulsnyggt komp?
  46. 1 point
    Icke mono komplatibla processing låter oftast rätt dåligt även i stereo i min mening, så viktigt med mono kompatabilitet är mest en baklänges ekvation att inte sätta in cheesy processing
  47. 1 point
  48. 1 point
    Jag spelar bas och bass pedals (Studiologic midipedaler och Novation Bass Station II) i bandet Moonmadness (som också är en av Camels bästa plattor).
  49. 1 point
    Oj! En jäkligt cool grej hände och jag är fortfarande lite shaken.... Har liksom inte "fått ro" ang trumfrågorna utan har surfat runt och gjort diverse teester som en galning. Till slut fann jag en email-adress till Rob Freeman som var försteingenjör/delägare i Plaza Sound Studios NY där skivan spelades in. Drog då iväg ett mail med mina frågor, vad jag hittills fått fram och vad jag inte fick ihop. Igår fick jag ett mail där han mycket vänligt svarar på frågorna, förklarar vad han tycker ger ljudet, listar använda outboards, var de stod fysiskt, mickplaceringar, väggmaterial och ritning över studion och de rum som användes!! Starstrucked!
  50. 1 point
    Ljudläggning av film. Mycket spår blir det.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.