Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 09/27/2020 in all areas

  1. 8 points
    Hej! Trots att det har gått några år sedan Studio fanns som papperstidning är det många som är intresserade av materialet som vi gav ut då. Inte minst temautgåvan Inspelning & Mixning som av många har setts som en ovärderlig ingång till just inspelning, mixning och mastring av musik. Så det är med glädje vi kan meddela att vi nu öppnar en butik med några av de mest efterfrågade pdf:erna som vi har gett ut: Inspelning & Mixning Live-ljud Vintage Butiken hittar du här: https://www.studio.se/butik/ Inom kort tillkommer även en av våra första temautgåvor, ”Inspelning Special”, där vi intervjuade flera av de mest namnkunniga ljudteknikerna och studioteknikerna i Sverige. Pdf:erna har några år på nacken men är i det stora hela fortfarande aktuella. Och de är bra prissatta. Flera av dem kommer framöver uppdateras vilket vi så klart meddelar om. Priset kommer då sannolikt att höjas något, men har man köpt en utgåva nu så ingår även uppdaterade utgåvor längre fram.
  2. 5 points
    Äntligen drar höstens Studiofestival igång, och denna gång har vi fina priser sponsrade från Luthman Nordic. Temat är Bästa 70-talssoundet, och du väljer själv genre! Du väljer helt själv vilken genre och vilka instrument/pluggar du använder. Missa inte senaste fredagstipset ”Så rattar du fram 70-talssoundet” där du kan få både vägledning och inspiration. Tävlingen har fyra vinnare med riktigt fina priser (klicka för att läsa mer): Aston Halo. Värde 2 399 kr Mackie MC 350. Värde 2 199 kr Cort G290 Fat. Värde 6 249 kr Supreme Reach-01. Värde 999 kr Totalt värde: 11 846 kr Observera att vinnaren står för eventuell vinstskatt. Regler Välj fritt musikstil. Instrumentalt eller med sång Inga krav på att det ska vara en hel låt, viktigast är att få fram soundet Det måste vara eget material och inte en cover Spela in, ratta, mixa och routa efter bästa förmåga för att få fram ditt bästa resultat – alla typer av effekter och signalkedjor är tillåtna När du är klar skickar du ditt bidrag som en mp3- eller mp4-fil i ett personligt meddelande till @Björn Olsberg Röstning sätter igång i en egen tråd när bidragen är inskickade Förutom äran så blir det fyra personer som kan vinna dessa fina musikprylar. 1:a-pristagaren får börja med att välja en produkt, 2:a-pristagaren får välja bland resterande, och vidare tills priserna är slut Du behöver inte föranmäla ditt intresse här i tråden Start: Nu direkt, den 2 oktober 2020 Slut: 2 november 2020, kl 23.59 Stort tack till Luthman som bidrar med dessa fina vinster! Läs mer:
  3. 3 points
    FREDAGSTIPSET: Mixarens hemliga vapen är en ny serie i tre delar med syftet att belysa pluggar som verkligen kan lyfta dina mixar till nya höjder, förutsatt att du använder dem på rätt sätt. Första delen hittar du här. Voxengo SPAN är ett fullmatat analysverktyg till Windows och Mac som fungerar i de flesta inspelningsprogram. Tjusningen med pluggen är att den på ett mycket överskådligt och pedagogiskt sätt talar om för dig vad du egentligen hör. Detta är ingen heltäckande guide, då SPAN har mängder av olika inställningar och funktioner, utan snarare en introduktion i hur du kan arbeta effektivare och faktiskt dra nytta av hjälpverktyget. Rätt inställning Börja med att ladda ner och installera Voxengo SPAN, vilket är gratis. Det första vi ska göra är att förenkla gränssnittet något. Klicka på HIDE METERS AND STATS för att plocka bort diverse mätare och statistik (vilket exempelvis gratisprogrammet Youlean Loudness Meter hanterar betydligt bättre). Vidare kan du ändra färg på analysfältet genom att klicka på färgknappen uppe till vänster bredvid HOLD. Ett rent gränssnitt med fokus på det väsentliga underlättar avsevärt. Bilden visar SPAN utan diverse mätare och statisik vilket gör analysarbetet av frekvenser lättare. Nästa steg är att ställa in SPAN så att analysfältet överensstämmer mer med vad du faktiskt hör, då grundinställningen är på tok för detaljerad och snabb. Klicka på det lilla kugghjulet uppe till höger och ändra Block Size (upplösningen/detaljrikedomen) till 8192, Avg Time till 6000 (hur ofta analysfältet uppdateras) och slutligen Smooth till 1/3 oktav. Resultatet blir nu en betydligt mer övergripande representation av frekvensområdet 0-20000 Hz vilket är lättare att jobba med och dra slutsatser från. Inställningarna för ett analysfält som bättre överrensstämmer med det du hör. Så använder du SPAN Poängen med SPAN är att få en visuell representation av det du har svårt att höra - vilket kan bero på lyssning, brist på erfarenhet eller örontrötthet. Placera SPAN sist på masterkanalen och spela upp din låt. Känns mixen grumlig eller tydlig? Basrik eller diskantrik? Tillbakadragen eller aggressiv? Ett tips är att referenslyssna på annan musik för att få lite perspektiv. Din mix kanske inte alls är så tokig som du tror, eller så är den betydligt värre. Sök efter tydliga toppar och dalar i frekvenskurvan och fundera över om dessa eventuellt ställer till problem. Och det är här hela hemligheten ligger: använd SPAN endast när du behöver. Analysverktyg är inte en garanti för en välljudande mix. En rak frekvenskurva är till viss del eftersträvansvärt men kan också innebära att musiken känns platt, ointressant och energilös. Kort och gott: använd SPAN för att lösa problem, inte för att mixa så att det ser bra ut. Frekvenskurvan uppmärksammar en tydlig dal och ett tänkbart problem runt 265 Hz. Likväl verkar området 800-1200 Hz värt att kika närmare på. Överkurs Klicka på pilen bredvid Routing och välj Mid-Side Stereo och ändra Underlay till SIDE. Du får nu två analysfält, ett för mittkanalen och ett för höger och vänster kanal. Generellt vill du inte att sidorna ska överrösta mitten. Håll även lite extra kolla på området under 80-100 Hz där frekvenser i sidorna sällan har särskilt mycket att hämta. Att sidokanalerna stundvis är dominanta är inget konstigt, men om de ständigt ligger och trycker undan mitten brukar detta indikera problem med frekvensmässig överlappning och därmed en försämrad och otydlig stereobild. Mid-Side Stereo-läget avslöjar att sidorna är påträngande runt 350 Hz i refrängen. Något som inte alls behöver vara ett problem, men som kan ställa till det. BONUSTIPS: Sola enskilda kanaler och klicka på HOLD för att lättare se toppar och dalar. Genom att hålla nere ctrl (Windows) och vänsterklicka med musen kan du dessutom zooma in och lyssna på specifika frekvenser. Scrolla för att bredda eller minska lyssningsområdet. Lycka till! Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här! Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
  4. 3 points
    Då blir det hat-trick för mig... Finsk sisu i pedalform? Kunde inte hålla mig utan plockade upp en Mad Professor Superblack för några veckor sedan. Varför? Mycket av ren nyfikenhet; jag har aldrig ägt en rörbestyckad Fenderstärkare men jag har spelat på några genom åren (bl a en Super Reverb och Bassman) så jag ville helt enkelt prova den här pedalen. Nå, efter att lattjat runt lite med den och bl a följt MP’s uppmaning att köra pedalen i fråga direkt via FX-returen på min trogna gamle krigare Marshall VS100 (och på så sätt bypassa preampen och dess färgning) kan jag avslöja följande; jag kan inte svära på att det är Fender"tone" till precis 100% (då jag inte haft möjlighet att AB-testa mot en riktig Fender-stärkare) men i alla händelser kommer de finska professorerna otroligt nära vilket gör mig till en happy camper. Priset kan tyckas vara i fläskigaste laget (och i sanningens namn det som drar ner mitt betyg) men då får man betänka att MP även har inkluderat en Sweet Honey OD (som i sig är en fantastisk overdrive) före själva huvudkretsen. Man kan givetvis köra enbart od:n separat. Två onboard-switchar; en för low-end cut och en för kompression återfinns på ovansidan. Ihop med andra pedaler (overdrives och boostar) krävs lite tweakande med tonkontrollerna men håller man sig mellan kl tio och kl två på dessa samt drar på gain:en kan man faktiskt ratta fram ett riktigt trevligt Fender-spräck. Kickar man dessutom igång SHOD:en knuffar den obönhörligen pedalen över kanten vilket resulterar i instant tube-awesomeness. Jag vill t o m påstå för att få den här sortens ljud som pedalen levererar (om man drar på gain:en) med en riktigt stärkare blir man förmodligen tvungen att utrymma en mindre stad för en Fender-stärkare spelar som bekant läskigt högt! Då känns det ju bra att ha den här pedalen och slippa allt det där joxet. Jag provade även, på kul, att sätta ett tremolo samt reverb (medelst "superplaskig fjäder"-inställning) efter pedalen och det vart trevligt på riktigt. Sammanfattningsvis; det här är en pedal som jag förmodligen skulle kunna klara mig utan men som dock känns som ett toppentillskott i pedalarsenalen. Ja, Superblack-pedalen är nischad men är absolut något jag kan tänka mig att plocka fram om jag frikostigt vill strössla Fender-toner runt mig i min blygsamma projektstudio. Jag tänker vidare att MP kanske i framtiden släpper en Superblack utan SHOD:n vilket kanske droppar priset en sisådär 500-700 kr vilket kan vara värt (?) Det blir fyra finska excentriska professorer av fem möjliga Vänligen, CHAE
  5. 3 points
    FREDAGSTIPSET: Vad var det egentligen som gjorde soundet på 70-talet? Var det musikerna, de legendariska studiorna, instrumenten, mixerborden, rullbandspelarna, musiken eller kanske rent av drogerna? Frågorna är många och svaren likaså. Det är i stort sett omöjligt att tala om 70-talssoundet utan att generalisera. Det är viktigt att inse att musiken på 70-talet, precis som idag, hade en väldig genrebredd: rock, pop, disco, funk, punk, folk, country osv - där alla utvecklade sitt eget signum. Med detta sagt finns det ändå några gemensamma nämnare som vi idag ska kika lite närmre på. Till att börja med behöver du inte några speciella pluggar för att det ska låta 70-tal, detta är regel nummer ett. Tvärt om handlade soundet mycket om begränsningar och sättet att spela och spela in på. Det fungerar helt enkelt inte att spela in och producera som vanligt, för att i nästa stund slänga på ett gäng vintage-emulgeringar i hopp om att musiken på något magiskt sätt ska teleporteras från nu till då. I vått och torrt I takt med att hi-fi-entusiasterna under 70-talet eftersökte en alltmer naturtrogen lyssningsupplevelse började man i studiosammanhang närmicka i betydligt större utsträckning än tidigare - något som gav ett mer direkt och torrt ljud. Begreppet torrt är dock lite förvirrande och kanske inte direkt det vi tänker på som ”torrt” idag. Inte sällan fanns det ett litet rum runt varje ljud som tillsammans med andra instrument bidrog till en större helhet. Visserligen spelades många instrument in i hyfsat dämpade studior, men ofta lite större sådana med en hel del luft runt ljuden. Detta kan enkelt återskapas genom att närmicka hemma, eller med en lanjad signal, för att sedan lägga en ambiens runt med valfritt reverb. En personlig favorit i sammanhanget är Sunset Sound Studio Reverb från IK Multimedia. Sången fick däremot ofta en mer eller mindre rejäl skjuts av ett plåtreverb och då i synnerhet EMT140 och senare EMT250. Vidare var användandet av delay (Roland RE-201 Space Echo och senare Roland Dimension D) och olika typer av chorus vanligt förekommande, beroende på genre. Det var heller inte ovanligt att sången dubblerades med ADT (Artificial Double Tracking) vilket gav den klassiska John Lennon-effekten, eller varför inte Fleetwood Mac, Abba eller The Bee Gees. Detta kan uppnås genom att du sjunger in exakt samma sak två gånger och blandar kanalerna. Ett hett tips är då att klippa bort alla starka konsonanter i dubbleringsspåret för ett tajtare sound. Det finns även pluggar som efterliknar denna effekt. Gällande trummorna var det dämpat som regerade och detta mer eller mindre i mono, baskagge och virvel i mitten med överhänget hyfsat centrerat. Pukorna var ofta stämda i låtens tonart och virveln dämpades med allt från plånböcker till handdukar eller vad helst man kom över. Även här var det närmickat som gällde, gärna i kombination med en rejäl dos rullbandsöverstyrning vilket bidrog till ett lätt överstyrt/distat ljud och varm kompression. Mixerbord och rullband Många förknippar kanske 70-talet med analogt brus, vilket faktiskt var något man arbetade hårt för att undvika. Allt spelades in genom mixerbord (Trident, Neve, API, EMI, Helios, Harrison) preamps (Neve 1073, Telefunken v72, v76), kompresser (LA2A, 1176), för att sedan hamna på rullband (Studer A800, Ampex ATR-102) och slutligen på vinyl. Denna långa kedja innebar att ursprungsljudet förändrandes kraftigt på vägen (återigen något man helst undvek) i form av att brus tillkom, botten och diskant rullades av och kompression uppstod. Lite enkelt uttryckt är det detta vi idag kallar för saturation (mättnad/textur) och komiskt nog också det vi försöker efterapa i den digitala världen. Vi människor har nämligen en tendens att uppfatta allt för rena signaler som onaturliga och örontröttande. Slutligen hade studiorna inte som idag tillgång till ett oändligt antal kanaler. I början av 70-talet var det 16 kanaler som gällde för att senare utökas till 24 mot slutet av decenniet. Med detta i åtanke är det därför klokt att medvetet hålla nere antalet kanaler om du vill efterlikna ljudet från förr. Likväl är det också en god tanke att inte fega med panoreringen - låt en gitarr ligga helt till vänster och orgeln helt till höger osv. Svunnen är dock tiden med panorerad baskagge, bas, virvel och leadsång även om det så klart fortfarande existerade. En generaliserande sammanfattning Allt spelades in genom mixerbord till rullband. Närmickning och torra rum var ljudidealet. Själv mixningsprocessen var (ofta) ganska simpel, det vill säga inte särskilt mycket kirurgiska ingrepp, hård komprimering eller massa hokuspokus. Man spelade in ungefär som det var tänkt att låta, ofta i livesammanhang. Mindre uppenbar kompression tack vare den naturliga kompression (saturation) som uppstod i inspelnings- och mixprocessen. Alltså generellt mer dynamik än idag. Likväl limiterade man långt ifrån lika hårt som idag. Trummor dämpades och stämdes efter tonart. Det enda reverbet som användes var i stort sett plåtreverb. Musiken var långt ifrån lika tillrättalagd som idag. Begränsningar födde kreativitet och fokus låg i större utsträckning på låtskrivande och utförande än produktionen i sig. Checklistan för att fånga 70-talet i din DAW Begränsa dig till 16-24 kanaler. Använd en trebands equalizer, två kompressorer, ett plåtreverb och ett delay. Mer ska inte behövas. Tänk ambiens snarare än hörbara reverb. Mer torrt än blött. Mixerbords- och rullbandsemuleringar på varje kanal kan bidra till naturlig kompression och en avrullning i botten och toppen, men förlita dig inte på dessa - de är bara en liten del av soundet. Undvik att spela in till klick, om du vågar! Lycka till! Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här! Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips. Missa inte Studiofestivalen med fina priser:
  6. 2 points
    Eller köp en sm7b så slipper du tänka på akustiken!
  7. 2 points
    Det var väl inte så tokigt. Kanon för första låten. Jag tror du ska bara jobba på . Försöka jobba fram dit eget sound 🙂 Kanske jobba med en producent framöver så ni kan få en röd tråd i produktionen. Kör på! Bra jobbat
  8. 2 points
    Det var länge sedan jag testade något av mina alster mot forumets kritiker. Delvis beror det kanske på att jag inte skapar så överdrivet mkt de senaste åren. Hur som helst, här är en ganska enkel elektronisk låt med lite rötter i 80-tal som jag jobbat med i helgen. Skulle vilja höra lite synpunkter på om mixen håller och om det blir för tråkigt i längden. Har en vana att dränka mina låtar i körer och en massa lager med instrument, men tycker jag har hållit mig borta från det denna gången, även om syntmattan kanske är lite tjock. Tycker själv det låter helt ok, men är säkert bara hemmablind. Vore även intressant att höra om det där okynnestonartsändringen funkar. Ny version 2020-10-18
  9. 2 points
    Ånyo; det händer alldeles för lite här... Efter några år av användning beslutade jag mig för att reorganisera pedalbordet igen. Jag blir aldrig riktigt nöjd och dessutom har jag "upptäckt" 3M DualLock; jag tänker aldrig, aldrig någonsin gå tillbaka till "vanlig" velcro igen. Never! Fick således kanonbra priser på trenne beggade pedalgodisar. Mad Professor Forest Green Compressor Grönt är skönt! Massivt kompetent pedal för att "bara" vara en kompressor. Ball med en tonkontroll. Klarade chickenpicking-testet med bravur och lirar även finfint med elektrifierad basgitarr. Känns dessutom lite sådär myslyxig. Fyra av fem kåbåj-hattar MXR Noise Clamp (M195) Svart som natten Är förvisso verkligen ingen ISP Decimator II men bra pang för pengarna. Har en idé om att eventuellt laborera med den i effektloopen i min Laney Lionheart LH20. Ingen deluxe fancy schmancy krej och måhända att gate:en är liiiiite för het på gröten. Send/return-loopen är dock en finfin detalj, och för mina behov, helt nödvändig. Tre av fem grindornament. MXR Carbon Copy Deluxe (M292) Grönare är skönare Ska, enligt MXR, vara en ihopslagning av M169 och M269 med lite extra features. Exempelvis har man ersatt de interna trimpotarna med toppmonterade vridpotar så man slipper öppna upp pedalen för trimning. Trevligt. Analogt, Bucket brigade, tap tempo (en dealbreaker för mig personligen), förvånansvärt låg strömkonsumtion (max 44mA) och t o m MOD-leden groovar i takt med modulationen. Bara en sådan sak! Säger inte att den ersätter exempelvis en Strymon dBucket och/eller andra boutique/super high-endpedaler men är en otroligt mångsidig pedal om man vill ha the works för en relativt billig peng. Jag vill vidare definitivt påstå att den är en värdig slagsmålsutmanare till exempel BOSS DM-3w, Mad Professor Deep Blue Delay och EHX Memory Man. Enda minuset är att det inte är stereo I/O. Fyra av fem otvättade Gilmour-tishor. Vänligen, CHAE
  10. 2 points
    Sidechaina har inte mycket med detta att göra tycker jag. Det är bättre att lära sig grunder innan man börjar med avancerade saker. Fattar inte riktigt hur du menar faktiskt? Men du kanske har nåt överjävulskt tips att dela med dig av? :-)
  11. 2 points
    Jag tycker bruset varierar.. det beror på vilka som skriver inlägg 🤪
  12. 1 point
    Hej! Har blivit klar med en ny låt som heter "Det ordnar sig" Min dotter Julie har ritat omslaget. Bästa hälsningar Fredrik Berg https://open.spotify.com/album/1xQq3BamUwaYk3T8ETER7I?si=fVojSPwLSb6ddpMniLlSEQ
  13. 1 point
    Såklart, tänkte jag inte på. Men har vi någon europeisk motsvarighet? Jo de klippet med Siwer som går bananas gällande "vassp" har man ju sett några gånger 😁
  14. 1 point
  15. 1 point
    Wow underbart! Stort stort tack för det
  16. 1 point
  17. 1 point
    Hej! Jag är ny på hela Spotify-fronten och har skrivit en låt som jag spelade in hos Ove Andersson (spelat bas med Thomas Ledin i 20 år) i Borås. Jag hade gärna fått lite feeback på själva låten vad gäller texten samt melodi, men även hur man kan tänka i fortsättningen med dynamik osv. Detta är en long-lost dream för mig som nu gått i uppfyllelse. 1500 spelningar på första veckan (vet ej om det är bra eller dåligt) men för mig spelar resan mer roll om att bli bättre låtskrivare! Hjälp snälla! 😄 Tack på förhand! MvH Noa https://open.spotify.com/track/2vW4dhlzgfzY21PG32UUfV?si=4wDHGuFAQGOSVL4c6zw42A
  18. 1 point
    MÅNDAGSINTERVJUN: Melisha Linnell är producent, mixare, mastrare och DJ som sedan 2012 driver egen studio i Brewhouse i Göteborg. Med en kandidat i musikproduktion i bagaget undervisar hon i musikproduktion, mixning och mastring på Högskolan för scen och musik i Göteborg och är även en av projektledarna för organisationen EQLovesMusic. Melisha Linnell i en dj-session. I Måndagsintevjun berättar Melisha om kärleken till att mastra musik, vilka verktyg hon helst använder, vanliga missar i mixar som skickas iväg för mastring och om att lyckas framhäva någon annans vision men samtidigt överraska. Kan du berätta lite hur det gick till när du började mastra musik? – År 2000 var jag med när ett album som jag producerat mastrades i Studio Bohus. Jag kände att det var en intressant process som jag ville lära mig mer av och började lära mig på egen hand. Jag började mastra för kunder redan 2005 och kände att jag utvecklades hela tiden. När jag sedan studerade en kandidatutbildning inom musikproduktion gjorde jag min praktik i mastringsstudion på svenska Grammofonstudion. Min C-uppsats gjorde jag till en undersökande uppsats kring mastring för att kunna dyka ännu djupare in i ämnet. – Sedan har jag också läst mycket böcker av mastrare och fått en förståelse för processen men ändå kunnat göra min egna grej kring det vilket är roligt. Jag har skapat mina egna tricks och känner att jag verkligen älskar att jobba med det. Du får en låt som är färdigmixad och redo att mastras, kan du guida oss hur du går tillväga? – Det viktiga är att ha en dialog med skaparen, artisten och producenten för att veta vad de har för tanke med soundet. Det gäller att framhäva deras vision så mycket som möjligt men även överraska dem genom att framhäva soundet på bästa vis. – Jag sitter sedan och funderar i tystnad för att förbereda mina öron och gör sedan en kortare session. Jag blandar analoga och digitala redskap i min signalkedja skickar sedan iväg låten för feedback. Det är jätteviktigt. Ibland är det mindre fix men många gånger är de nöjda efter min första session. Melisha Linnell i studion på Brewhouse i Göteborg. Kan du nämna några verktyg i studion som du inte klarar dig utan? – Mitt analoga mixerbord som är modifierat, min TLA-audio rör-kompressor/EQ och några andra analoga processorer. Sen har jag också många fina mikrofoner och instrument... UAD Apollo 8 är ett fantastiskt ljudkort. Och så Pro Tools. Finns det några vanliga missar i de mixar du får skickat till dig som du ofta får korrigera? – Ja, en vanlig miss är att de lägre partierna är problematiska. Det beror inte alltid på att det är mer energi där, ofta är det mixat så att frekvenserna blir röriga och de element som finns i det området inte blir distinkta och urskiljbara. En annan miss kan vara mixar som har för lite headroom. Det kan jag ändå jobba med men det förutsätter såklart att mixen håller sig inom 0DBFS och har ett bitdjup på minst 24 bitar. Ofta kan ljudbilden nuförtiden också vara för centrerad, vilket oftast beror på att folk fokuserar mindre på stereoinspelningar. Det kan leda till att instrumenten inte placerar sig naturligt i mixen och för många element i mixen konkurrerar om fokuset. – Jag har faktiskt utvecklat två olika processer i mastring. Den ena processen använder jag om producenten själv har mixat och inte är jättevan men ändå har en grym vision. Då gäller det för mig att kunna kontrollera där det oftast blir problemområden och då brukar jag be om nermixningar, det vill säga stems. Då kan jag få kontroll på problematiken vilket leder till mindre skickade fram och tillbaka. Om jag inte gör den processen är det bara att skicka tillbaka mixen om det är något som måste korrigeras men då brukar det ta lite längre tid. Melisha Linnell. Det är många artister och band som ger ut musik på vinyl och kassettband, hur skiljer sig mastringen för fysiska utgivningar i jämförelse med digitala masters? – Mastringen skiljer sig ganska mycket. För det första får du verkligen vara försiktig och inte pressa på mastringen för mycket. I det lägre registret får du tänka på att inte bredda för mycket eftersom nålen på vinylen kan påverkas och börja hoppa. Rent generellt gäller ju mastring att anpassa till det medie du ska överföra musiken till, varför det i början, då det hette Pre Mastering, var en enklare process som inte skulle förändra mixen så mycket. Du producerar, mixar, sjunger och DJar också utöver att mastra, vad är du aktuell med framöver? – Just nu är jag aktuell med produktioner till SheTrance, en duo jag har tillsammans med fantastiska Nadja Itäsaari. Vi har precis släppt en låt som heter Nordic mantra. Nästa steg blir att släppa egenproducerad musik. Jag jobbar mycket med syntes och att skapa egna ljud i mina produktioner för att verkligen gestalta den känsla jag är ute efter. Nordic Mantra Video and Visual (musikvideo på Youtube) . Länkar: Hemsida EQLovesMusic Måndagsintervjun är en serie där @Lotta Fahlen intervjuar intressanta personer om olika ämnen inom musikskapande, och publiceras varannan måndag.
  19. 1 point
    Intressant plug. Om man till exempel har lätt saturering på mixbussen. Finns risken då att det kan låta överprocessat?
  20. 1 point
    Jag har en samplad get om du vill ha?
  21. 1 point
    Spelar in ackord på varje kanal på bandet och använder den sen som typ en mellotron. Alla ackord rullar ju samtidigt men då använder jag reglarna som instrument. Eller så bouncar jag stems genom bandaren och tillbaka. Finns en skevhet och en dist som är go tycker jag. Inte för allt men pianospår kan bli rätt goa
  22. 1 point
    Vänder man på steken så är det knappast 1073 som gjort skivorna legendariska . . . .
  23. 1 point
    Hallå hallå! Gjord precis klart den här house låten. Efter att ha arbetat med den lite då och då, så tog det sammanlagt en månad. Vore jättetacksam över lite feedback på den. Har producerat i snart 2 år. Fast inte särkskilt mycket under det första året utan det har blivit mer nu på senare tid.
  24. 1 point
  25. 1 point
    Jo jag tycker produktionen so helhet är mycket bra. Om jag ska leta efter något som jag själv skulle försöka knodda vore det nog vocalspåret; Litet mer mellanregister litet mer wet. Men det är bara jag.
  26. 1 point
    Alltid trevligt att höra alster från dig❤️ Personligen tycker jag inte att låten som sådan är långtråkig att lyssna på; mycket tack vare att din röst är spännande och är den röda tråden. Håller dock med @mixamannen att du måste vara Johnny-on-the-spot med tonartsbytena; det är du inte nu. Nära men inte där. Jobba vidare med det och du är hemma, sångmässigt. Du glissar lite här och där men det är fan så tokcharmigt. Mer om sången senare. Gillar de pannade syntharna men önskar mer ”oomph” i dem. ”Trummaskinen” är trevlig. I sin nuvarande form får låten tre BETAMAX-kassetter av fem möjliga. Jobba vidare med sångövergångarna, fläska till de pannade syntharna och högst eventuellt lite mer verb på reffarna (ja, kanske t o m ett flange- eller chorus bara för att gå bananer och liva upp just reffarna). Har du provat försiktiga delay-trails på ”slutorden” i versarna? Kanske värt att testa ändå. Vänligen, CHAE
  27. 1 point
    Gillar det. Speciellt ändringen i tonart. Otippat men bra .
  28. 1 point
    Tjenare. Jag heter Edwin, är 17 år och gör musik. Jag släppte en ny låt tidigare ikväll och nu undrar jag vad ni tycker om den. Har ni några tips? Låter det förjävligt? Eller finns det chans att ni faktiskt diggar den? Ha de gött😀
  29. 1 point
    Hej Edwin. Bra musik = bra rytm, bra melodi, bra harmonier. Säger nån teoretiker och är det så tycker jag att du gjort en bra låt. Propellerljudet påminner mig om det som "elektroniska" kompositörer gjorde med oscillatorer och rullbandspelare medan dom väntade på att nån skulle uppfinna synthen. Jag gillar det men vill du låta som alla andra så . . .tja, nånting. Bra sång, riktigt jävla bra.
  30. 1 point
    OK, nu har jag jobbat en hel del i WaveLab för att få bort det där. (Renderad med olika Deessers , EQ och X-noise).
  31. 1 point
    En sak att tänka på är att en stor kondensatormick tar upp mycket av rummet du står och sjunger i. Kan låta jävlig kasst. Man kan bygga en enkel sånghörna med lite stenull, kuddar, filtar, täcken. Det gör hela skillnaden. Annars kan en mindre mick funka bättre, typ en dynamisk eller varför inte en Line audio cm3.
  32. 1 point
    Dom stormembranare som Slejnard nämner brukar dyka upp som billiga men bra mickar i diskussioner. Jag antar att även Röde NT1a nämns i dessa sammanhang. (Jag hade en NT2a.) ...Man behöver puffskydd. Jag tror att det är svårt att rekommendera mickar då utbudet är enormt och Kombinationen röster/tillämpning/pris varierar individ till individ. En SM58/57 går relativt enkelt att köpa och sälja begagnat för runt 600kr om man vill testa.
  33. 1 point
    @slejnard coolt, såg lite svårare ut med reaper. Men får ta en titt. Tack. Mickalternativen verkar bra. Tack!
  34. 1 point
    MÅNDAGSINTERVJUN: Amr Badr är producent och låtskrivare som samarbetat med artister som Cherrie, Yasin, Silvana Imam, Leslie Tay och Norlie & KKV för att nämna några. Amr Badr, Foto: Dopest X Puma Amr har flera nomineringar på fickan – bland annat till P3 Guld, Manifest och Grammis, och var tidigare del av det välkända musikkollektivet RMH (Respect My Hustle). I denna måndagsintervju berättar Amr om hur nya produktioner brukar växa fram, hur viktigt det är att kemin stämmer under sessions (eng. inspelning) med andra och vad han är aktuell med inom den närmsta framtiden. Var börjar du när du öppnar upp ett nytt projekt i Logic? – Jag brukar oftast börja med att hitta några ackord på Logic's egna Rhodes eller någon typ av sample från sajten Splice (som har royaltyfria ljud). Jag älskar verkligen Splice för det kan ge dig så många ideér från bara en sample och kan hjälpa dig att komma igång väldigt snabbt. Det kan lätt gå från att samplen är med hela tiden eller att jag helt enkelt tar bort den helt och hållet efter ett tag för att låten har formats till en grund där den inte längre behövs. Efter det så väljer jag oftast att gå till trummor och se till att det känns rätt för den grund jag har lagt upp. Sen, sakta men säkert, bygger jag upp beatet och letar upp vad jag saknar i de delarna som finns. Vilka ingredienser skulle du säga är viktigast för dig i en produktion? – För mig har det alltid varit valet av ljud. Valet av ljud sätter nästan direkt sin prägel på produktionen. Jag väljer alltid ljuden som känns renast och de som slår hårdast för att slippa jobba för mycket på dem. Jag rör oftast inte mina ljud för mycket, jag gillar dem oftast som de är. Om jag skulle göra nån typ av ändring i själva ljudet så går jag oftast på enkla EQs eller någon typ av effekt för att framhäva de delarna av ljudet jag älskar mest. När du samarbetar med andra, hur brukar en session se ut? – En session med andra kan se väldigt olika ut. Ibland sitter jag och toplinear, en annan gång producerar jag och ibland gör jag båda. Oftast jobbar vi alla som är i rummet på allt tillsammans. Jag gillar när artisten/låtskrivaren hjälper mig att bygga produktionen. Amr Badr, Foto: Dopest X Puma Har du några tips och tricks för att få till bra sessions? – Jag brukar oftast sitta och prata med artisterna/låtskrivarna ett tag innan vi börjar att jobba. Jag vill lära känna personerna - vad de gillar för musik, var de är någonstans i livet, vad som irriterar dem just nu, om de kanske har gått igenom något breakup eller kanske träffat någon ny – allt möjligt bara för att lära känna dem så man förstår vad som får dem att ticka. Kemi är extremt viktigt. Det är just därför jag inte jobbar med så många. Jag vill oftast känna något annat typ av band till personen utöver musiken. Jag ska liksom kunna hänga med personen utanför studion också. För i slutet av dagen så ger jag en del av mig till hen och jag ger inte det till vem som helst. Och sist men inte minst - vad är du aktuell med framöver? – Just nu är jag aktuell med Ana Diaz till Så Mycket Bättre, ett par låtar med Yasin som kommer ut snart och två låtar med två norska artister från Nora Collective. Länkar: Spotifylista med alla Amrs produktioner Splice What’s that sound (Red Bull, video) Redline workshop med Binnie Smalls & Amr Badr (video) Amr Ft. Cherrie & Keya - Vi 2 (Live @ East FM) (video) Måndagsintervjun är en serie där @Lotta Fahlen intervjuar intressanta personer om olika ämnen inom musikskapande, och publiceras varannan måndag.
  35. 1 point
  36. 1 point
    De här två punkterna gillar jag, och de är utmärkande för åren runt 1970: Musiken var långt ifrån lika tillrättalagd som idag. Begränsningar födde kreativitet och fokus låg i större utsträckning på låtskrivande och utförande än produktionen i sig. Det var mycket sökande i musiken, och inga direkta tabun fanns, även om topplistorna i viss mån var "strömlinjeformade" och lättillgängligare. Det finns en kvällstoppenlista (veckans mest sålda skivor, presenterades på P3 en kväll i veckan, minns inte vilken) från början av 70-talet med ABBA, Pink Floyd, nåt av dansbanden, nåt av "hårdrockarna" (typ BS, LZ eller DP), nån typ tio-i-toppare och svensk-toppare samt "Birds of fire" (Mahavishnu Orchestra). Snacka om bredd! Begränsningarna födde kreativitet. Jo, det stämmer. Det fanns "luft" i produktionen, det var inte överproducerat (gäller då även hit-musiken), och man kunde följa instrumenten. Melodin lyftes fram (visans ande svävade väl fortfarande över det hela) eller var viktigare (nu tycker jag det mer kan handla om "rytm" och puls). Visst, detta är inte helt borta idag, men utvecklingen går framåt och då ändras saker. Och apropå (o-)begränsningar: många populära låtar kunde vara längre än tre minuter, och de kunde även innehålla gitarrsolon! Apropå soundet så kunde det vara väldigt varierande och även personligt ("soundet"). En del skivor hade rent ut sagt kasst (eller skumt) ljud (men älskades ändå och jag skulle inte vilja ha ett "bättre" ljud på dem) - och det från mer eller mindre etablerade grupper med resurser bakom sig. Det här är fritt skrivet och färgat av stundens ingivelse. Lycka till med knåpandet!
  37. 1 point
    Hej Jon och stort tack för din "mitt i prick review". Mycket bra input för nästa steg i läroprocessen för mig:). Jag återkommer när sången ligger där och övrigt justerat. /Magnus
  38. 1 point
    Coolt! Gillar detta, hoppas bara man hittar någon att samarbeta med eller gör ett" haffsverk" själv 😎🤣🙃🙄
  39. 1 point
    Äntligen drar höstens Studiofestival igång, och denna gång har vi fina priser sponsrade från Luthman Nordic. Temat är Bästa 70-talssoundet, och du väljer själv genre! Du väljer helt själv vilken genre och vilka instrument/pluggar du använder. Missa inte senaste fredagstipset ”Så rattar du fram 70-talssoundet” där du kan få både vägledning och inspiration på vägen. Tävlingen har fyra vinnare med riktigt fina priser (klicka för att läsa mer): Aston Halo. Värde 2 399 kr Mackie MC 350. Värde 2 199 kr Cort G290 Fat. Värde 6 249 kr Supreme Reach-01. Värde 999 kr Totalt värde: 11 846 kr För regler och mer information, se inlägget på forumet:
  40. 1 point
    Jag bara har en tanke, att ifall det "spretar" (vilket jag kanske kan hålla med lite om på något ställe) så kanske det inte beror på mixen, eller inte bara i alla fall, utan också på "låten" själv (alltså "kompositionen" eller valet av instrument, "arrangering" kanske man säger förresten)? Jag vet inte riktigt, men som sagt det var i alla fall en tanke jag fick...
  41. 1 point
    Igår bestämde jag och Tiger att vi gör ett stort bandmikrofon test av våra egna mickar eftersom vi båda älskar att jobba med dem och använder dem defintivt mer än sällan! Vi gjorde ett ganska osmickrande test där vi spelade in alla mikrofoner genom mitt Antelope Studio Orion rev 2017s interna preamps med 50dB gain för att kunna få en så "ärlig" känsla från mikrofonen som möjligt och också för att presentera en så "jämn" inspelning som möjligt. (Volym har sedan justerats i efterhand för att alla ljudexempel ska låta hyfsat nära varandra.) Men varför säger jag osmickrande? Givetvis har varje mikrofon sin karaktär och dessa behöver defintivt mer power för att prestera bra. Detta märks tydligt på volymsvagare källor såsom piano och akustisk gitarr där vi crankade 65dB (max på antelope) men fick egentligen bara mer brus så vi uteslut dem från det här testet. Om folk är intresserade så gör jag ett till test så småning om med lite fetare grejer som verkligen är anpassat för bandmikrofoner! Går man i köpestankar så kan det nämnas att 3 av mickarna ligger i ca 10.000kr träsket (dvs om vi delar R88 i tu till en R84) och för att göra det mer intressant så slänger jag med en T-bone som ligger på tusingen och en RCA som helt enkelt kostar lite mera pengar 😆 ) Och för att förtydliga... En passiv bandmikrofon behöver ha sin kompis (bättre preamp) för att verkligen få skina. Har man inte det så kan istället en aktiv bandmikrofon vara ett alternativ. Men för att återgå... Testet består av 2 trumtagningar (front och som OH) där alla mikrofoner har recats vid samma tillfälle. "4." är alltså samma mikrofon i de båda tagningarna. Men vem är vem? Rösta gärna vilken ni tror är vilken! Svaren presenteras 1a oktober! Mickarna som används kommer här i bokstavsordning: - AEA R88 (= stereomikrofon men är inspelad med sin L side) - Coles 4038 - Extinct Audio BM9 - RCA 44bx - T-bone RB500 UPPDATERING! Som utlovat kommer uppdateringen här på bandmickstestet. För att vara ärlig hade jag nog hoppats på mer input och tycker överlag här på forumet men man kan ju inte alltid få allt. Om någon tycker testet borde ha gjorts annorlunda får detta gärna meddelas. Hur som, varför vi själva gjorde testet var för att verkligen förstå och till slut välja rätt mick för de olika ändamål. Något man sällan hinner göra i en studio vid inspelning. Iallafall om man börjar komma upp i X antal mikrofoner och jobbar mot en klocka. Jag har sällan haft den tiden iallafall och tror säkert fler här känner igen sig. Detta "osmickrande" test har verkligen visat sig varit väldigt användbart för mig iallafall! Inte minst med en rätt matching av preamp. För att förtydliga, detta testet med dessa måtten passade verkligen inte alla mikrofonerna. Stackars RCA (som förvisso kanske också skulle må bra av en liten rutinkoll) lät sämst i fronten vilken vi tyckte var intressant. Men som mono OH genom en highgain preamp med kompressor så är soundet oundvikligt! Ingen av de andra mickarna kommer ens i närheten i mitt tycke. Mest karaktär och för mig ett väldigt säreget slutet av 60- början av 70s west coast sound. Det bara sitter liksom. Men då skulle jag nog själv ha velat trycka ner den något ytterliggare mot kitet och vridit den lite mer. Lite EQ, på med comp. KLART! Hursom, jag skulle vilja påstå att man kanske fick fram 60% av helhetssoundet för varje mick..? Mycket handlar om rätt placering och val av preamp för att ha låtit fajten varit ärligare. Men nu hade alla samma förutsättningar och det var klart intressant! När vi dock öppnade upp kompressorn och försökte få fram ännu mer göttigt så kom bruset fram. Och då började mickarna ramla av en efter en... Iallafall om vi utgår från brusnivå med dessa preamps. Men alltså T-bone, inte helt fel! Går att modda med en trafo. Så får 2000kr... shit pommesfrittes... RÄTT SVAR I BLINDTESTET: 1. RCA 44BX 2. COLES 4038 3. T-BONE RB-500 4. EXTINCT AUDIO BM9 5. AEA R88 (i mono) Test 1. FRONT Alla mickar är placerade 80cm högt och ca 80cm från trumkitet pekandes mot övre delen av bastrumman Test 2. OH Alla mickar är placerade 130cm över trumkitet pekandes mot beatern
  42. 1 point
    Amd med sina Ryzen processorer är inne just nu, dom är snabbare än Intels. Om dom sen funkar bra för musik vet jag inte. Prova och sök lite på forat, eller om någon här kan lägga upp en bra spec som funkar med musik.
  43. 1 point
    After limiter you should have 1db headroom when you are making an mp3 because interpolation can make it clip like this. Really you should always have 1 db headroom unless you are releasing a physical cd or sending a file to a label. And 1 db is truepeak for streaming, so if you dont have a truepeak meter you should probaby have 2 db headroom 🙂 for streaming You dont nessisary have to lower input to master, you can just probably lower the master fader. But you should think about in the future to not send to much level trough the masterbuss. Most plugins dont really clip because of resolution is so high inside the program.
  44. 1 point
    Det finns fler alternativ som jag tycker borde nämnas. Tex Sonnox Oxford Dynamic EQ (dyr) och vill ha något billigare alternativ så brukar man kunna köpa waves F6 för 29$.
  45. 1 point
    För att få ordning i tråden rekommenderar jag dig Reddit eller BuzzFeed istället för Studios forum ifall du vill prata genusvetenskap. Att komma från ämnet eller lägga ut beten för att starta bråk är att visa brist på respekt. Risken är troligtvis stor att trådskaparen nu inte längre känner att denna webbplatsen är något att lägga tid på.
  46. 1 point
    Ja men när musiken spelar så påverkar allt, allt så att säga! Jag brukar kalla det psyko-akustik. När man ändrar t.ex. 2khz på kicken så händer det saker med sången, eller gitarr osv. 44.1 24bit
  47. 1 point
    Fyller på oberoende vad andra sagt... Känner att jag har ett lite outside the box svar... Som kanske är svaret du inte visste du var ute efter... Rent praktiskt funkar detta bäst för mig i praktiken... oftast. 1. Automatisera ordentligt innan någon plugg går på. Detta kan både vara clipgain (innan pluggen i kedjan då), och oftast rida volymerna på allting så att låten känns som en låt med bra bygg i, (detta är efter alla pluggar i kedjan, men du gör det innan du processar med pluggar.) du kommer automatiskt highlighta ljudens bättre karaktär då du bumpar upp ljudet när det gör optimala "saker" för låten. Du har även byggt bort mycket av kompression som ett nödvändigt ont, nästan enda anledningen till att använda kompression är då att den färgar ljuden och attack/release på ett nice sätt så låten blir bättre, och mer groovie på rätt sätt för låten. När du automatiserat är det oftast rätt uppenbart var det behöver eqas. Oftast en del lowmid på många ställen, men du eqar in i automationen, så efter eqn kommer det låta väldigt soft och nästan klart. 2. Efter detta kompression och allt annat efter vad som behövs! Ha en nice dag!
  48. 1 point
    24-tums bildskärm. (1920 x 1200) Otroligt vilken överblick man får jämfört med min gamla 4:3-formats 19-tummare. Stoppade även i ett grafikkort av enklare modell i datorn. Ny gitarrhållare fick plötsligt en ny gitarr då min morbror kom förbi med en överbliven Hagström:
  49. 1 point
    Att denna tråd är så inaktiv.. Vore så jävla kul att ha vokaler att experimentera med..
  50. 1 point
    Jag tycker att det är svårt att spela in sång med hörlurar, brukar ha halva örat utanför luren men det är svårt ändå. Har hört att man ska kunna spela in sång med monitorerna på utan att det blir läkage på nåt sätt, tror att man skulle fasvända eller nåt sånt?? nån som vet
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.