Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 10/20/2019 in Posts

  1. 8 points
    Hej! Trots att det har gått några år sedan Studio fanns som papperstidning är det många som är intresserade av materialet som vi gav ut då. Inte minst temautgåvan Inspelning & Mixning som av många har setts som en ovärderlig ingång till just inspelning, mixning och mastring av musik. Så det är med glädje vi kan meddela att vi nu öppnar en butik med några av de mest efterfrågade pdf:erna som vi har gett ut: Inspelning & Mixning Live-ljud Vintage Butiken hittar du här: https://www.studio.se/butik/ Inom kort tillkommer även en av våra första temautgåvor, ”Inspelning Special”, där vi intervjuade flera av de mest namnkunniga ljudteknikerna och studioteknikerna i Sverige. Pdf:erna har några år på nacken men är i det stora hela fortfarande aktuella. Och de är bra prissatta. Flera av dem kommer framöver uppdateras vilket vi så klart meddelar om. Priset kommer då sannolikt att höjas något, men har man köpt en utgåva nu så ingår även uppdaterade utgåvor längre fram.
  2. 5 points
    Äntligen drar höstens Studiofestival igång, och denna gång har vi fina priser sponsrade från Luthman Nordic. Temat är Bästa 70-talssoundet, och du väljer själv genre! Du väljer helt själv vilken genre och vilka instrument/pluggar du använder. Missa inte senaste fredagstipset ”Så rattar du fram 70-talssoundet” där du kan få både vägledning och inspiration. Tävlingen har fyra vinnare med riktigt fina priser (klicka för att läsa mer): Aston Halo. Värde 2 399 kr Mackie MC 350. Värde 2 199 kr Cort G290 Fat. Värde 6 249 kr Supreme Reach-01. Värde 999 kr Totalt värde: 11 846 kr Observera att vinnaren står för eventuell vinstskatt. Regler Välj fritt musikstil. Instrumentalt eller med sång Inga krav på att det ska vara en hel låt, viktigast är att få fram soundet Det måste vara eget material och inte en cover Spela in, ratta, mixa och routa efter bästa förmåga för att få fram ditt bästa resultat – alla typer av effekter och signalkedjor är tillåtna När du är klar skickar du ditt bidrag som en mp3- eller mp4-fil i ett personligt meddelande till @Björn Olsberg Röstning sätter igång i en egen tråd när bidragen är inskickade Förutom äran så blir det fyra personer som kan vinna dessa fina musikprylar. 1:a-pristagaren får börja med att välja en produkt, 2:a-pristagaren får välja bland resterande, och vidare tills priserna är slut Du behöver inte föranmäla ditt intresse här i tråden Start: Nu direkt, den 2 oktober 2020 Slut: 2 november 2020, kl 23.59 Stort tack till Luthman som bidrar med dessa fina vinster! Läs mer:
  3. 5 points
    VARNING, nu kommer lååång text. Men jag ska avslöja hur det kom sig att jag nästan startade Spotify och dessutom nästan hamnade på de tyska schlagerlistorna. Då krävs många bokstäver. (”Clickbait” kallas inledningen bara för att du ska läsa vidare och sedan bli besviken!) Året var 1996, vi hade sålt huset i Uppsala med en liten vinst som brände som eld i fickan. Jag hade beslutat (efter godkännande från min bättre hälft) att uppgradera min Amiga till en riktig PC för att min musikkarriär skulle få en skjuts. Priset på en 486:a hade då sjunkit till priset jämförtbart med en ny bil. Pricerunner fanns inte, så jag satt med telefonkatalogen i vår hyresrätt i Märsta och ringde runt till olika datafirmor och kollade priser. Jag hittade en firma i Bredäng som kunde leverera en 486:a med Turtle Beach ljudkort samt programmet Digital Orchestrator Plus för 26.000 kronor. Irrade dit med hjälp av telefonkatalogens röda sidor och lastade in dator och tjockskärm samt alla kartonger med programvaror. Kopplade upp härligheten, och brorsan fick hjälpa mig konfigurera allt, för det här var långt innan plug-and-play. Allt skulle fixas. Operativsystem (Windows 95) från cd, drivrutiner, protokoll, partitioner och fan och hans moster. Men vi fick igång allt. Lägenheten i Märsta hade dock kabel-tv, så ”Kvinnofängelset” tog en del energi från musikskapandet. Programmet började 00:00 och slutade 01:00. Tyvärr just den tid då jag är som mest kreativ! Dessutom... Jag hade via jobbet ett 28.8-modem för att koppla upp mig mot stordator och Memo (dåtidens mejl). Plötslig hade jag hade tillgång till det där ”Internet” som alla pratade om tack vare en gratisversion av Netscape Navigator via PC-tidningen. Ofta surfade jag in på Aftonbladet. Jag hann hämta en kopp kaffe medan sidan laddades. Men en ny värld öppnade sig! Läsa dagstidningar på datorn och via Altavista (dåtidens Google) kunde jag plötsligt nå hela världen. Musikkarriären kom av sig, även om jag gjorde lite låtar då och då. Började hänga på Aftonbladets chat, som var jättekul, där fick jag mina första virtuella vänner. 1997 flyttade vi till ett hus byggt 1967, och om musikkarriären var på sparlåga på grund av det spännande internet och ”Kvinnofängelset” , så kan vi säga att den dog helt med huset. Men 1999 hittade jag en spännande sak när jag surfade runt, en nystartad ideell förening som skulle sälja musik via nätet. Frikopplad från skivbolagen kunde medlemmarna lägga upp sina låtar och sälja via Swebmusics sajt. Klart jag betalade medlemsavgiften och gick med. Jag hade ju ett gäng låtar som kunde slå! Jag hade gjort en discolåt på tyska efter att ha varit utomlands och sett män som faktiskt var fetare än jag gå runt på stranden i stringbadbrallor. Tanken var att om de har så djävulskt dålig smak kommer de att älska min tyska discolåt. För den var verkligen som en string i arslet på en fet gubbe. Där skoltyskan inte räckte till så hittade jag på tyskliknande ord, tanken var att de tyska männen i string som dansade på strandpartyt i Aya Napa ändå inte skulle lägga märke till det. En snabb kalkyl gav vid handen att om en miljon tyska män laddade ner min låt skulle jag få nio miljoner kronor. Jag började genast kika runt på lämpliga sportbilar. Men hallå! Jag hade ju flera bra låtar. Jag brände en cd med mina bästa (och enda) åtta låtar, skrev omsorgsfullt mitt namn, adress och e-post adress på den för att skicka till Swebmusic. Innan jag skickade in cd:n så gick jag in på sajten för att lyssna runt lite på de stackars amatörerna, de som inte fattat storheten med tysk disco. Det borde jag inte ha gjort. Helt fantastiska låtar, och välljudande produktioner. Jag insåg att jag plötsligt var en korpspelare från Sundsvall, som ställdes ensam mot hela Manchester United! Min cd hamnade i bokhyllan där den hörde hemma! Nu hittar jag den 21 år senare, tillsammans med de låtar jag laddade ner från Swebmusic. Fortfarande håller Swebmusiclåtarna förvånansvärt hög kvalité och är njutbara att lyssna på! Min tyska discolåt har däremot inte åldrats likt ett ädelt vin. Den var död redan innan den gjordes. Men vaddå? Jag var med om något som nästan var som Spotify långt innan Spotify fanns, och jag skrev tysk disco långt innan det kunde ha blivit populärt... Fördelen med att bli äldre är att man kan bjuda på sina pinsamheter, så varsågoda, lite tysk läderdisco!
  4. 4 points
    Tjo, Jag har jobbat de senaste veckorna på att lansera min Youtube kanal och nu är det dags! Jag tänkte som första video ha sådär lagom clickabait titel där jag jämför två extremer; En super billig mikrofon och en dyr vintage mikrofon. Tänkte det vore kul att dela med mig här på detta forumet som jag har varit medlem i över 15år! Galet 😀 !!! I övrigt så kommer det komma recensioner, tutorials och lite allt möjligt musikrelaterat. Hoppas ni tycker det är både underhållande och givande. https://youtu.be/uDODhiK6j8U Mvh Christian
  5. 4 points
    Det är dags för vårens studiofestival och utmaningen är att ratta fram det fetaste metal-gitarrsoundet! Regler Hämta de inspelade gitarrfilerna – du kan utgå från alla eller bara några av dem Ratta, mixa och routa efter bästa förmåga för att få fram ditt bästa resultat, alla typer av effekter och signalkedjor är tillåtna Inga övriga ljudkällor eller komp får finnas med i slutresultatet När du är klar skickar du ditt bidrag som en mp3-fil i ett personligt meddelande till @Björn Olsberg Nytt för denna gång: Du behöver inte, som tidigare, föranmäla ditt intresse i tråden Start: 27 maj 2020 Slut: 15 juni 2020, kl 23.59 Rösta gör du här och senast den 23 juni Priset för den värdiga vinnaren är den högt eftertraktade äran! Om ljudfilerna Det är två gitarrer, alltså höger och vänster samt dubbar på båda. Tempot är 175bpm. Ljudfilerna är inspelade av Olle Liljegren från bandet Ravened. Vill du veta mer om hur röstningen kommer att gå till så står det i nästa inlägg. Kör hårt och lycka till!
  6. 3 points
    Då blir det hat-trick för mig... Finsk sisu i pedalform? Kunde inte hålla mig utan plockade upp en Mad Professor Superblack för några veckor sedan. Varför? Mycket av ren nyfikenhet; jag har aldrig ägt en rörbestyckad Fenderstärkare men jag har spelat på några genom åren (bl a en Super Reverb och Bassman) så jag ville helt enkelt prova den här pedalen. Nå, efter att lattjat runt lite med den och bl a följt MP’s uppmaning att köra pedalen i fråga direkt via FX-returen på min trogna gamle krigare Marshall VS100 (och på så sätt bypassa preampen och dess färgning) kan jag avslöja följande; jag kan inte svära på att det är Fender"tone" till precis 100% (då jag inte haft möjlighet att AB-testa mot en riktig Fender-stärkare) men i alla händelser kommer de finska professorerna otroligt nära vilket gör mig till en happy camper. Priset kan tyckas vara i fläskigaste laget (och i sanningens namn det som drar ner mitt betyg) men då får man betänka att MP även har inkluderat en Sweet Honey OD (som i sig är en fantastisk overdrive) före själva huvudkretsen. Man kan givetvis köra enbart od:n separat. Två onboard-switchar; en för low-end cut och en för kompression återfinns på ovansidan. Ihop med andra pedaler (overdrives och boostar) krävs lite tweakande med tonkontrollerna men håller man sig mellan kl tio och kl två på dessa samt drar på gain:en kan man faktiskt ratta fram ett riktigt trevligt Fender-spräck. Kickar man dessutom igång SHOD:en knuffar den obönhörligen pedalen över kanten vilket resulterar i instant tube-awesomeness. Jag vill t o m påstå för att få den här sortens ljud som pedalen levererar (om man drar på gain:en) med en riktigt stärkare blir man förmodligen tvungen att utrymma en mindre stad för en Fender-stärkare spelar som bekant läskigt högt! Då känns det ju bra att ha den här pedalen och slippa allt det där joxet. Jag provade även, på kul, att sätta ett tremolo samt reverb (medelst "superplaskig fjäder"-inställning) efter pedalen och det vart trevligt på riktigt. Sammanfattningsvis; det här är en pedal som jag förmodligen skulle kunna klara mig utan men som dock känns som ett toppentillskott i pedalarsenalen. Ja, Superblack-pedalen är nischad men är absolut något jag kan tänka mig att plocka fram om jag frikostigt vill strössla Fender-toner runt mig i min blygsamma projektstudio. Jag tänker vidare att MP kanske i framtiden släpper en Superblack utan SHOD:n vilket kanske droppar priset en sisådär 500-700 kr vilket kan vara värt (?) Det blir fyra finska excentriska professorer av fem möjliga Vänligen, CHAE
  7. 3 points
    Börjar bli riktigt trevligt 🙂
  8. 3 points
    Jag har precis infört ett par cache-nivåer men blev klar precis nyss. Dubbelposterna är raderade och jag håller lite koll. Förlängde också listan med 50 procent, från 10 till 15 ämnen 😉
  9. 3 points
    Gärna en lite torrare och hårdare komprimerad. Kanske även lite saturation. Den andra med reverb och du kan även köra delay.
  10. 3 points
    Tja! jag är en trummis som nu söker musik att spela till. Just nu spelar jag inte med något band och skulle därför vilja hålla igång spelandet. Jag har spelat trummor till och från i ca 20 år. Musiktypen som jag är mest van vid att spela är lite hårdare musik som typ hårdrock och metal. Jag använder mig av digitaltrummor vid inspelning som triggas med Superior drummer 3. Tanken är alltså att jag spelar in trummorna till din musik och skickar sedan antingen midi-filen eller audiospåren till dig för vidare mixning. Detta är tänkt enbart som en rolig kravlös grej som jag gör gratis för att hålla igång mitt trumspelande.
  11. 3 points
    Det var ju fantastiskt kul att få en hedrande delad tredjeplats!! Jag är en jazz-fusion nörd så mina referenser när det gäller Metal är mycket begränsad. Så, det första jag tänkte när jag såg tävlingen och hörde gitarrerna var att jag skulle försöka mig på ett sound á la 90-tals Metallica. Vet inte ens om de räknas till Metal...där vet ni experter bättre. Hur gjorde jag då? Jo, istället för att börja helt från scratch valde jag ut två olika presets från Guitar Rig 5 - jag ville att det skulle låta som två gitarrister och ingen gitarrist vill ju ha likadant ljud som nån annan 🙂 Skickar git1 + dub till en grupp och git2 + dub till en annan grupp. Lekte med volymer och panonering. Var först inne på hård vänster och hård höger (som de flesta andra bidragen) men fastnade till slut för L45 och R45 då jag tyckte det lät bättre. Jag la på ett svagt chorus på git2-kanalen så den skulle skilja sig lite mer från git1-kanalen. Det lugna partiet i mitten ville jag skulle låta lite annorlunda så jag automatiserade in en flanger där på git1-kanalen. På stereo-out la jag in en multiband kompressor, kort attack och mellan 50-90 ms release. Och sist en limiter för kunna trycka upp ljudet lite. Jag vill rikta ett stort tack till Olle Liljegren för det fantastiska gitarrspelet och de störtsköna riffen (!!) samt såklart till tävlingsledningen 😉 Ser med spänning fram emot nästa tävling!!
  12. 3 points
    Tack för den hedrande andraplatsen! 😀 Jag har jobbat direkt i burken och nästan enbart med presets. Alla gitarrljud är från Metal Guitar Gods EZmix Pack Spår 1: Gitarr 1 - IA Core Sound 1 Spår 2: Gitarr 1 dub - Fredrik Koloss Bass Hi (baspreset) Spår 3: Gitarr 2 - Fredrik Rythm Spår 4 Gitarr 2 dub - IA Solo 3 Sedan har jag låtit mellan 1 och 4 spår spela samtidigt enligt bilden. På mastern har jag lagt pluggarna Bassroom och Mixroom från Mastering the mix. På dem valde jag preset för Hard Rock och följde rekommendationerna men lät frekvenserna under 80 Hz vara som de var då bas och trummor ju saknas. Till sist la jag på preseten Metal Master Bus från EZmix2. Nästan fusk att använda så mycket presets, eller inte. Funkar det så funkar det! 🤪😈😀
  13. 3 points
    Jag tycker bruset varierar.. det beror på vilka som skriver inlägg 🤪
  14. 3 points
    Jag skriver om det jag upplevt ... det är typ det ända jag vet nått om ... och så kan jag säja att det är true-storries ... motivationen är rätt viktig ... att man vill berätta nått ... annars kan det blir telefonbokkänsla ... OBS telefonboken är inte manualen till smartofonen, det var en uppställning av namn och telefonnummer innan de sladdlösa monstren dök upp ... och förslavade mänskligheten ...
  15. 3 points
    lyssnat på samtliga bidrag... många olika tolkningar. Hörde att min saknar liiite uper mid och en aning tydlighet. Trots detta är jag nöjd, alla har vi kommit olika långt i vårt mixande samt att man inte kunde ha tillräcklig lyssning innan man skickade in.. "Skyller på familjen"* ^^ BRA JOBBBAT ALLA!!
  16. 3 points
    Hammond B3 https://sampleson.com/collab3-free-tonewheel-organ.html Sonible Balancer https://www.sonible.com/balancer/?fbclid=IwAR3bA-ID8dSN4b0PtQciZS_FN_wq1u-kl6a65VqOcM4fFcBWv7TfvQf9kZ4
  17. 3 points
    Jag gjorde en ny låt och lyckades få till en lyrikvideo. Handlar om vintern som varit och längtan till sommaren. Hoppas ni gillar den. Både du o Jag:
  18. 3 points
    Är det bara jag som tycker att Roffe borde skriva en bok? Jag har skrattat i säkert 20 minuter åt det här inlägget. Roffe is back med råge
  19. 3 points
    Grymt jobbat, ni som skickade in och deltog i tävlingen! Riktigt skoj att höra bidragen. Det bidrog i alla fall till min julstämning 🎄 Tack också till Jon som har styrt upp det här! På allvar är det trådar och tävlingar som denna som bara får mig att älska den här sajten. Det här får vi arrangera igen, och samtidigt titta på hur vi kan göra det lite bättre och kanske mer rättvist. Håll utkik lite längre fram i vår! Grattis igen och ha en skön vecka, alla!
  20. 3 points
    Grattis till vinnarna OCH till Slejnard, välkommen till bottenskrapet 😉
  21. 3 points
    Gratis 1176 här: https://audioplugin.deals/black-76-limiting-amplifier-fet-compressor-limiter-by-ik-multimedia-free-download/?fbclid=IwAR2itU9BoPhkvfZWlvR3QFFhZv2sxK8Z_zyc6pW_PJDd_DltfK3_TvdsK-8 Man måste installera hela T-racks paketet samtidigt dock.
  22. 3 points
    Bump! På julafton är det 15 år sedan vi lade ut den här... ljuvliga minnen! 😍 God Jul alla studionördar, gamla som nya! 🎅
  23. 3 points
  24. 3 points
    Som gammalt Ramones-fan (första bandet där jag verkligen började älska distad gitarr) har jag alltid velat ha Johnnys vita Mosrite. Har känt suget att köpa en riktig men aldrig funnit någon lik nog och har aldrig varit helt tillfreds med att lägga upp de sjuka pengar som krävs. Nåväl, i våras fick jag ännu en gång rejäl craving för en Mosrite och surfade eBay etc för att hitta någon. Gjorde ej det och kom då in på tanken att bygga ett ”Mosrite-inspirerat -kit”. Bestämde mig för att göra så och för att kompensera bristen på riktighet gick jag istället vägen att överdriva ”fan och hyllningsdel” (autografer inlackade i ytan, flyttad stop bar, omatchade vred etc etc)… Testade först med den korrekta DiMarzio FS-1 som stallmick men ljudet blev inte 100% perfekt Ramones-ljud. Bytte då till en Seymour Duncan Lill 59 och ljudet blev ännu mindre ”Ramone-skt” MEN herrejävlar vilket gött ljud det är! I princip Green Days American Idiot -ljud till 99.99%. Vad tycks? (Btw, när jag surfade efter data på Johnnys Mosrite kom jag i kontakt med en Amerikansk gitarrbyggare som därefter byggt en korrekt kopia till mig (fast med hans logga på huvudet). Den är nu klar men han verkar blivit så nöjd att han har lite svårt att skicka…)
  25. 3 points
    På Studio diskuterar vi musik och musikskapande. Satir är tillåtet enligt reglerna så där vet jag inte vad du syftar på. Om någon tystas ner av politisk åsikt så låter det i mina öron som att vi inte pratar musikskapande. Politiska diskussioner förs bäst på andra ställen än Studio. Vad gäller aktivitet så kan jag glädjande meddela att aktiviteten på forumet (efter en stillsam vår och sommar pga ägarbyte) har ökat betydligt. Även sett från oktober förra året så har aktiviteten gått upp med 20 procent.
  26. 2 points
    Det var nog en specialgjord mus: one of a kind....du får klara dig med mus som vanliga dödliga använder.
  27. 2 points
    Nu borde han ha allting va? Låten, låtnamn, artistnamn, hörlurar, mus..? 😉
  28. 2 points
    Snygg låt. Gillar sången. Men jag skulle plockat bort kompgitarren (eller vad det är, distad harpa?) samt gitarren som spelar slingan. Dessa låter inte bra. Ackeguran låter fint, den ska vara kvar. Vad slingan ska ersättas med för instrument vet jag inte, kanske funkar med gitarren, men hade då velat ha den mer som en andrastämma till sångmelodin, inte unisont. Låter väldigt oinspirerat.
  29. 2 points
    Ingen aning om denna tråd existerar, men hur ofta går ni utanför eran comfort zone? Jag har själv börjar vandra långt från stenhårda gitarrer och stora trummor till mer elektronisk musik. Nu under semestern har jag kollat mycket på " Det Svenska Popundret " hos SVT Play, och märkt att några av världens största och mest framgångsrika låtskrivare en gång börjat i rockens skola. Kan det vara något med 80-talets lökigt stora refränger, trallvänliga melodier och partykänslan överlag? Lägger upp en ny skapelse som jag har döpt " Salt N Shaker " (arbetsnamn än så länge). GET ON BY.mp3
  30. 2 points
    Jaha, fipplade lite - blev det bättre tro, eller blev det för mycket? (laddade upp hela låten nu också) We Were Astronauts - Golden_JR.mp3
  31. 2 points
    Man kan sjunga in blaj improviserad sång som man sedan byter ut mot nåt bättre, eller göra texten först eller allt på samma gång, bra jobba på många olika sätt för att få fler idéer, går också göra en melodi på keyboard och sedan hitta på en text som passar. Viktigast dock om nån annan ska sjunga är att du själv sjunger in en demo som visar hur melodin ska gå annars är slutresultatet väldigt osäkert ☺️
  32. 2 points
    Clip 1 = Digitalt Clip 2 = Analogt
  33. 2 points
    Jag drar väl också upp en video. Folkmusik + spelmusik kan bli såhär:
  34. 2 points
    Jag och Greta framför min låt "Just a little". Inga backing tracks, loopar eller pålägg.
  35. 2 points
    Så här blev den i sin helhet. Tack för bra tips Jon 😊
  36. 2 points
  37. 2 points
  38. 2 points
  39. 2 points
    https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/drivaforetag/enskildnaringsverksamhet/kostnader.4.361dc8c15312eff6fd31b34.html
  40. 2 points
  41. 2 points
    Väldigt Hypad? Du menar beprövad, testad och därefter värd sin status? Sm7b + cloudlifter Visst vill man demoa olika dynamiska varianter så har du gett bra förslag men en sm7b fungerar ju bra oavsett!
  42. 2 points
    Kontrastverkan, om man får versen att låte lite, lite kommer reffen att låta större. Fast man kan bygga upp trummorna och fläska på och bredda och greja. Körer, hela baletten. Samt dra i såna där mixerreglar förstås, det får man inte glömma.
  43. 2 points
    Hej på er! Jag har spelat in en jazzplatta åt en kompis (hans egna låtar), och vi har äntligen fått upp den på Spotify. Finns här: Sättningen är tenorsax, trumpet, kontrabas, piano (flygel) och trummor. Allt är inspelat ”live utan publik”. Jag spelar även trummor på plattan. Vi hyrde en lokal med bra akustik och hade två knappa dagar (ca 12 timmar totalt) på oss för inspelningen, inklusive uppsättning och nerplockning av instrument och mina studioprylar. Jag var något stressad över de knappa marginalerna, men lyckades undvika större misstag sånär som på en enda tappad tagning (oförklarligt glapp i mickkabel på morgonen dag 2...). Alla i bandet var i samma rum vid inspelningen. Saxen är mickad med en småmembrans kondensatormick av modell Röde M3. Trumpeten är mickad med en dynamisk Shure SM7b. Flygeln är mickad i stereo med 2 st Röde M3. Kontrabasen är inspelad med en inbyggd mick, både via line och med ytterligare mickning (Shure SM57) på en basstärkare i lokalen. Vi hade tidigare testat att micka kontran akustiskt med en stormembranare, vilket gav ett kanonsound men var helt omöjligt att göra vid bandinspelningen pga massor av läck från andra instrument. Trummorna är inspelade med 2 st Line Audio CM3 (småmembrans kondensatormick) i stereo som överhäng, och en Audix D6 på bastrumman. Jag hade även en SM57 på virveltrumman, men den är knappt med i mixen. Allt är inspelat via mitt 8-kanals ljudkort Presonus Audiobox 1818VSL, med några extra kanaler via en extern 8-kanals mickpreamp Behringer ADA8200 Ultragain. Trumpetmicken Shure SM7b fick gå via en egen mickpreamp Studio Projects VTB-1, eftersom den mickmodellen enligt mina erfarenheter kräver lite mer gain än vad preamparna i Audioboxen och Behringern kan erbjuda. Vid mixningen försökte jag få fram naturliga sound och vara hyfsat försiktigt med kompressor. Jag hade inga rumsmickar, utan ”rummet” man hör är till största delen ett impulsreverb (convolution reverb). Ett kul projekt på alla sätt, lyssna gärna! / Jonas W
  44. 2 points
    Det gjorde vi nog, det är för sent, perfekt tid för en ordentlig samplerate diskussion kl 3 på natten Svara inte på detta så jag får sista ordet
  45. 2 points
    Vad har du för plug/-preset till din supersaw? Skönt Astral Projection-sound på den. Generellt tycker jag de första 16 takterna på basgången/melodin är bäst, de sista 16 takterna spelar en helt annan skala som låter improviserad och ur kontext. Ett tips för att få mer driv och variation är att lägga basen som i klassisk psy-trance, dvs varje 16-delstakt och kanske med en sidechain mot kicken. Kom på en annan (eller mer monoton) basslinga också, det låter platt och tråkigt när både bas och huvudlead spelar samma melodi. Testa också att jobba med basen som i lager - du har low end (sub), men lite mid och high frekvenser gör den mer intressant. Ett enkelt knep är att lägga två-tre lager sågtandsvåg i tre olika oktaver ovanpå, med pyttelite decay och resten noll (attack, sustain, release.) Sågtandslagret ska inte överrösta basgången, bara ge definition. Finns även utrymme att göra slagverk som open och closed hihats mer intressant. Keep it up!
  46. 2 points
    De närmaste dagarna kommer vi arbeta med avdelningarna i forumet, något som har behövts under lång tid. Om en avdelning inte ligger där du är van vid att se den, kan det hända att den antingen redan är flyttad, eller temporärt ligger på en annan plats. Syftet är att skapa en mer logisk struktur bland avdelningarna och att deras namn och beskrivningar bättre ska reflektera 2020 😊
  47. 2 points
    God vänner! Nu är omröstningen i full gång och pågår fram till den 10 januari. Varje medlem kan rösta på en låt. Stort tack till alla medverkande - riktigt bra jobbat. En ny festival utlovas inom kort.
  48. 2 points
  49. 2 points
  50. 2 points
    Ok här är den pinsamma sanningen. Micken var vänd åt fel håll och den har njurformad upptagning. Sen är jag tvungen att ha högt uppdragen input gain fast jag lärt mig motsatsen, det är ett gammalt scarlet ljudkort som blivit segare med tiden. Allt fungerar som det ska. Jag måste ändå tacka för en bra erfarenhet att skämmas offentligt. Och tack för era snabba svar!
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.