Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 10/14/2020 in Posts

  1. 2 points
    Eller köp en sm7b så slipper du tänka på akustiken!
  2. 2 points
    Då blir det hat-trick för mig... Finsk sisu i pedalform? Kunde inte hålla mig utan plockade upp en Mad Professor Superblack för några veckor sedan. Varför? Mycket av ren nyfikenhet; jag har aldrig ägt en rörbestyckad Fenderstärkare men jag har spelat på några genom åren (bl a en Super Reverb och Bassman) så jag ville helt enkelt prova den här pedalen. Nå, efter att lattjat runt lite med den och bl a följt MP’s uppmaning att köra pedalen i fråga direkt via FX-returen på min trogna gamle krigare Marshall VS100 (och på så sätt bypassa preampen och dess färgning) kan jag avslöja följande; jag kan inte svära på att det är Fender"tone" till precis 100% (då jag inte haft möjlighet att AB-testa mot en riktig Fender-stärkare) men i alla händelser kommer de finska professorerna otroligt nära vilket gör mig till en happy camper. Priset kan tyckas vara i fläskigaste laget (och i sanningens namn det som drar ner mitt betyg) men då får man betänka att MP även har inkluderat en Sweet Honey OD (som i sig är en fantastisk overdrive) före själva huvudkretsen. Man kan givetvis köra enbart od:n separat. Två onboard-switchar; en för low-end cut och en för kompression återfinns på ovansidan. Ihop med andra pedaler (overdrives och boostar) krävs lite tweakande med tonkontrollerna men håller man sig mellan kl tio och kl två på dessa samt drar på gain:en kan man faktiskt ratta fram ett riktigt trevligt Fender-spräck. Kickar man dessutom igång SHOD:en knuffar den obönhörligen pedalen över kanten vilket resulterar i instant tube-awesomeness. Jag vill t o m påstå för att få den här sortens ljud som pedalen levererar (om man drar på gain:en) med en riktigt stärkare blir man förmodligen tvungen att utrymma en mindre stad för en Fender-stärkare spelar som bekant läskigt högt! Då känns det ju bra att ha den här pedalen och slippa allt det där joxet. Jag provade även, på kul, att sätta ett tremolo samt reverb (medelst "superplaskig fjäder"-inställning) efter pedalen och det vart trevligt på riktigt. Sammanfattningsvis; det här är en pedal som jag förmodligen skulle kunna klara mig utan men som dock känns som ett toppentillskott i pedalarsenalen. Ja, Superblack-pedalen är nischad men är absolut något jag kan tänka mig att plocka fram om jag frikostigt vill strössla Fender-toner runt mig i min blygsamma projektstudio. Jag tänker vidare att MP kanske i framtiden släpper en Superblack utan SHOD:n vilket kanske droppar priset en sisådär 500-700 kr vilket kan vara värt (?) Det blir fyra finska excentriska professorer av fem möjliga Vänligen, CHAE
  3. 2 points
    Ånyo; det händer alldeles för lite här... Efter några år av användning beslutade jag mig för att reorganisera pedalbordet igen. Jag blir aldrig riktigt nöjd och dessutom har jag "upptäckt" 3M DualLock; jag tänker aldrig, aldrig någonsin gå tillbaka till "vanlig" velcro igen. Never! Fick således kanonbra priser på trenne beggade pedalgodisar. Mad Professor Forest Green Compressor Grönt är skönt! Massivt kompetent pedal för att "bara" vara en kompressor. Ball med en tonkontroll. Klarade chickenpicking-testet med bravur och lirar även finfint med elektrifierad basgitarr. Känns dessutom lite sådär myslyxig. Fyra av fem kåbåj-hattar MXR Noise Clamp (M195) Svart som natten Är förvisso verkligen ingen ISP Decimator II men bra pang för pengarna. Har en idé om att eventuellt laborera med den i effektloopen i min Laney Lionheart LH20. Ingen deluxe fancy schmancy krej och måhända att gate:en är liiiiite för het på gröten. Send/return-loopen är dock en finfin detalj, och för mina behov, helt nödvändig. Tre av fem grindornament. MXR Carbon Copy Deluxe (M292) Grönare är skönare Ska, enligt MXR, vara en ihopslagning av M169 och M269 med lite extra features. Exempelvis har man ersatt de interna trimpotarna med toppmonterade vridpotar så man slipper öppna upp pedalen för trimning. Trevligt. Analogt, Bucket brigade, tap tempo (en dealbreaker för mig personligen), förvånansvärt låg strömkonsumtion (max 44mA) och t o m MOD-leden groovar i takt med modulationen. Bara en sådan sak! Säger inte att den ersätter exempelvis en Strymon dBucket och/eller andra boutique/super high-endpedaler men är en otroligt mångsidig pedal om man vill ha the works för en relativt billig peng. Jag vill vidare definitivt påstå att den är en värdig slagsmålsutmanare till exempel BOSS DM-3w, Mad Professor Deep Blue Delay och EHX Memory Man. Enda minuset är att det inte är stereo I/O. Fyra av fem otvättade Gilmour-tishor. Vänligen, CHAE
  4. 1 point
  5. 1 point
    Tack för inputen, uppskattas mycket. Förstår vad du menar, nu är ju låten redan släppt men detta ger mig ju en del idéer för att göra en version 2 av den. Så tack ska du ha för inlägget!
  6. 1 point
    Tja! Blev klar med en låt i morse så tänkte att jag lite snällt kunde be om någon form av kritik om någon är villig att lyssna. Det är en elektronisk, lite midtempo låt men ganska uplifting skulle jag säga. Bered er på ett ganska så långt intro innan det börjar hända grejer!
  7. 1 point
    Det var väl inte så tokigt. Kanon för första låten. Jag tror du ska bara jobba på . Försöka jobba fram dit eget sound 🙂 Kanske jobba med en producent framöver så ni kan få en röd tråd i produktionen. Kör på! Bra jobbat
  8. 1 point
    Lyssnat nu i mobilen. Bra början.. gillar! Men det upplevs ett svagt White noise som stör Liiite. Kan bara vara i mobilen. Meh det tar väldigt lång tid innan det händer något, men när det händer är det alldeles för lite. Behövs ett driv/ tryck. Mer element, alldeles för lång utan något faktiskt sker🤔. Förstår vart du vill komma, misstolka inte. Kan kanske behövs en" matta" något stadigt som övriga pass och element åker ovanpå. Detta är INTE min typ av musik, så ta detta med en nypa salt. Men ljudmässigt gillar jag valet än" instrument". 🤟🤘👍😎👊
  9. 1 point
    Om det är harmonier och inte regelrätta körer brukar jag ha dem på ungefär samma ställe som lead vox ligger (i.e. hyfsat centrerade, eller bara lite off). Av samma anledning som man knappast panorerar ut pianots diskant på ena kanten och basregistret på andra. Poängen är ju att de ska feta till lead vox. Verkar vara lite oklart kring detta i tråden? Backing vox är i allt väsentligt samma stämma som huvudmelodi. Harmonier är 3:an eller 5:an (oftast). I min terminologi tänker jag att "körer" är de som sjunger något helt annat som kontrast mot lead vox. Men när det gällde reverb är det enligt ovan gärna flera olika reverb som gäller. Jag gillar att ha minst tre olika i ett projekt. Lead vox har oftast ett separat plate reverb. Eller så kanske det funkar med ett och samma, beroende på vad som låter bäst. Det vet du när du har provat. Det viktigaste är att du har EQ:at reverbreturen och tajmat svansarna till spårets BPM.
  10. 1 point
    Precis vad jag tänkte föreslå. Övriga bakgrundskör kan t.o.m EQas ganska hårt, bort med tung botten. Inte FÖR mkt tydlighet. Kan tänka mig "röst i sovrummet du hör, när du står i köket. "😉🤣 Är dom hårt panade spå kan väl säkerligen dra bort en del bas. Länge omvänd hängmatta EQ. Första EQ med hög-/långpass En andra EQ där det boostas mellan 800- 1200 med nån db? Självklart med Delay? Fick bara en tanke🤔🤔🤔
  11. 1 point
  12. 1 point
    Jag vidhåller att i alla fall för relativa nybörjare ska man undvika att snacka om sidechain, det är tillräckligt svårt ändå 🙂
  13. 1 point
    Jag har en samplad get om du vill ha?
  14. 1 point
    Spelar in ackord på varje kanal på bandet och använder den sen som typ en mellotron. Alla ackord rullar ju samtidigt men då använder jag reglarna som instrument. Eller så bouncar jag stems genom bandaren och tillbaka. Finns en skevhet och en dist som är go tycker jag. Inte för allt men pianospår kan bli rätt goa
  15. 1 point
    Ja, du uttryckte just det jag menar i meningen jag fetade.
  16. 1 point
    Vänder man på steken så är det knappast 1073 som gjort skivorna legendariska . . . .
  17. 1 point
    Hallå hallå! Gjord precis klart den här house låten. Efter att ha arbetat med den lite då och då, så tog det sammanlagt en månad. Vore jättetacksam över lite feedback på den. Har producerat i snart 2 år. Fast inte särkskilt mycket under det första året utan det har blivit mer nu på senare tid.
  18. 1 point
    Tjenare. Jag heter Edwin, är 17 år och gör musik. Jag släppte en ny låt tidigare ikväll och nu undrar jag vad ni tycker om den. Har ni några tips? Låter det förjävligt? Eller finns det chans att ni faktiskt diggar den? Ha de gött😀
  19. 1 point
    Hej Edwin. Bra musik = bra rytm, bra melodi, bra harmonier. Säger nån teoretiker och är det så tycker jag att du gjort en bra låt. Propellerljudet påminner mig om det som "elektroniska" kompositörer gjorde med oscillatorer och rullbandspelare medan dom väntade på att nån skulle uppfinna synthen. Jag gillar det men vill du låta som alla andra så . . .tja, nånting. Bra sång, riktigt jävla bra.
  20. 1 point
    Hej Edwin! Vet själv hur givande det är med att få feedback på det man gör. Jag spelar upp i telefonen. Min upplevelse vid första lyssning. Riktigt intressant fram till 1:30 sen hoppar något propellerljud igång som jag inte diggar. Gör att det blir grötigt. Ligger och tar plats där i mixen. Kontra från 0:00-1:30 då det är betydligt mer luft och tydlighet. Bra jobbat! Gillar sång och melodi.
  21. 1 point
    OK, nu har jag jobbat en hel del i WaveLab för att få bort det där. (Renderad med olika Deessers , EQ och X-noise).
  22. 1 point
    Sidechaina har inte mycket med detta att göra tycker jag. Det är bättre att lära sig grunder innan man börjar med avancerade saker. Fattar inte riktigt hur du menar faktiskt? Men du kanske har nåt överjävulskt tips att dela med dig av? :-)
  23. 1 point
    Gärna en lite torrare och hårdare komprimerad. Kanske även lite saturation. Den andra med reverb och du kan även köra delay.
  24. 1 point
    Fyller på oberoende vad andra sagt... Känner att jag har ett lite outside the box svar... Som kanske är svaret du inte visste du var ute efter... Rent praktiskt funkar detta bäst för mig i praktiken... oftast. 1. Automatisera ordentligt innan någon plugg går på. Detta kan både vara clipgain (innan pluggen i kedjan då), och oftast rida volymerna på allting så att låten känns som en låt med bra bygg i, (detta är efter alla pluggar i kedjan, men du gör det innan du processar med pluggar.) du kommer automatiskt highlighta ljudens bättre karaktär då du bumpar upp ljudet när det gör optimala "saker" för låten. Du har även byggt bort mycket av kompression som ett nödvändigt ont, nästan enda anledningen till att använda kompression är då att den färgar ljuden och attack/release på ett nice sätt så låten blir bättre, och mer groovie på rätt sätt för låten. När du automatiserat är det oftast rätt uppenbart var det behöver eqas. Oftast en del lowmid på många ställen, men du eqar in i automationen, så efter eqn kommer det låta väldigt soft och nästan klart. 2. Efter detta kompression och allt annat efter vad som behövs! Ha en nice dag!
  25. 1 point
    Som gammalt Ramones-fan (första bandet där jag verkligen började älska distad gitarr) har jag alltid velat ha Johnnys vita Mosrite. Har känt suget att köpa en riktig men aldrig funnit någon lik nog och har aldrig varit helt tillfreds med att lägga upp de sjuka pengar som krävs. Nåväl, i våras fick jag ännu en gång rejäl craving för en Mosrite och surfade eBay etc för att hitta någon. Gjorde ej det och kom då in på tanken att bygga ett ”Mosrite-inspirerat -kit”. Bestämde mig för att göra så och för att kompensera bristen på riktighet gick jag istället vägen att överdriva ”fan och hyllningsdel” (autografer inlackade i ytan, flyttad stop bar, omatchade vred etc etc)… Testade först med den korrekta DiMarzio FS-1 som stallmick men ljudet blev inte 100% perfekt Ramones-ljud. Bytte då till en Seymour Duncan Lill 59 och ljudet blev ännu mindre ”Ramone-skt” MEN herrejävlar vilket gött ljud det är! I princip Green Days American Idiot -ljud till 99.99%. Vad tycks? (Btw, när jag surfade efter data på Johnnys Mosrite kom jag i kontakt med en Amerikansk gitarrbyggare som därefter byggt en korrekt kopia till mig (fast med hans logga på huvudet). Den är nu klar men han verkar blivit så nöjd att han har lite svårt att skicka…)
  26. 1 point
    24-tums bildskärm. (1920 x 1200) Otroligt vilken överblick man får jämfört med min gamla 4:3-formats 19-tummare. Stoppade även i ett grafikkort av enklare modell i datorn. Ny gitarrhållare fick plötsligt en ny gitarr då min morbror kom förbi med en överbliven Hagström:
  27. 1 point
    Tubetech cl1b Testade softubes plugin och kände direkt att det var exakt vad jag letat efter. Super transparent vare sig du kör 5db GR eller 20. Tänkte att det roligare att köpa en riktig haha, och Wips dök det upp en för ett bra pris.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.