Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 09/20/2020 in Posts

  1. 8 points
    Hej! Trots att det har gått några år sedan Studio fanns som papperstidning är det många som är intresserade av materialet som vi gav ut då. Inte minst temautgåvan Inspelning & Mixning som av många har setts som en ovärderlig ingång till just inspelning, mixning och mastring av musik. Så det är med glädje vi kan meddela att vi nu öppnar en butik med några av de mest efterfrågade pdf:erna som vi har gett ut: Inspelning & Mixning Live-ljud Vintage Butiken hittar du här: https://www.studio.se/butik/ Inom kort tillkommer även en av våra första temautgåvor, ”Inspelning Special”, där vi intervjuade flera av de mest namnkunniga ljudteknikerna och studioteknikerna i Sverige. Pdf:erna har några år på nacken men är i det stora hela fortfarande aktuella. Och de är bra prissatta. Flera av dem kommer framöver uppdateras vilket vi så klart meddelar om. Priset kommer då sannolikt att höjas något, men har man köpt en utgåva nu så ingår även uppdaterade utgåvor längre fram.
  2. 5 points
    Äntligen drar höstens Studiofestival igång, och denna gång har vi fina priser sponsrade från Luthman Nordic. Temat är Bästa 70-talssoundet, och du väljer själv genre! Du väljer helt själv vilken genre och vilka instrument/pluggar du använder. Missa inte senaste fredagstipset ”Så rattar du fram 70-talssoundet” där du kan få både vägledning och inspiration. Tävlingen har fyra vinnare med riktigt fina priser (klicka för att läsa mer): Aston Halo. Värde 2 399 kr Mackie MC 350. Värde 2 199 kr Cort G290 Fat. Värde 6 249 kr Supreme Reach-01. Värde 999 kr Totalt värde: 11 846 kr Observera att vinnaren står för eventuell vinstskatt. Regler Välj fritt musikstil. Instrumentalt eller med sång Inga krav på att det ska vara en hel låt, viktigast är att få fram soundet Det måste vara eget material och inte en cover Spela in, ratta, mixa och routa efter bästa förmåga för att få fram ditt bästa resultat – alla typer av effekter och signalkedjor är tillåtna När du är klar skickar du ditt bidrag som en mp3- eller mp4-fil i ett personligt meddelande till @Björn Olsberg Röstning sätter igång i en egen tråd när bidragen är inskickade Förutom äran så blir det fyra personer som kan vinna dessa fina musikprylar. 1:a-pristagaren får börja med att välja en produkt, 2:a-pristagaren får välja bland resterande, och vidare tills priserna är slut Du behöver inte föranmäla ditt intresse här i tråden Start: Nu direkt, den 2 oktober 2020 Slut: 2 november 2020, kl 23.59 Stort tack till Luthman som bidrar med dessa fina vinster! Läs mer:
  3. 3 points
    Då blir det hat-trick för mig... Finsk sisu i pedalform? Kunde inte hålla mig utan plockade upp en Mad Professor Superblack för några veckor sedan. Varför? Mycket av ren nyfikenhet; jag har aldrig ägt en rörbestyckad Fenderstärkare men jag har spelat på några genom åren (bl a en Super Reverb och Bassman) så jag ville helt enkelt prova den här pedalen. Nå, efter att lattjat runt lite med den och bl a följt MP’s uppmaning att köra pedalen i fråga direkt via FX-returen på min trogna gamle krigare Marshall VS100 (och på så sätt bypassa preampen och dess färgning) kan jag avslöja följande; jag kan inte svära på att det är Fender"tone" till precis 100% (då jag inte haft möjlighet att AB-testa mot en riktig Fender-stärkare) men i alla händelser kommer de finska professorerna otroligt nära vilket gör mig till en happy camper. Priset kan tyckas vara i fläskigaste laget (och i sanningens namn det som drar ner mitt betyg) men då får man betänka att MP även har inkluderat en Sweet Honey OD (som i sig är en fantastisk overdrive) före själva huvudkretsen. Man kan givetvis köra enbart od:n separat. Två onboard-switchar; en för low-end cut och en för kompression återfinns på ovansidan. Ihop med andra pedaler (overdrives och boostar) krävs lite tweakande med tonkontrollerna men håller man sig mellan kl tio och kl två på dessa samt drar på gain:en kan man faktiskt ratta fram ett riktigt trevligt Fender-spräck. Kickar man dessutom igång SHOD:en knuffar den obönhörligen pedalen över kanten vilket resulterar i instant tube-awesomeness. Jag vill t o m påstå för att få den här sortens ljud som pedalen levererar (om man drar på gain:en) med en riktigt stärkare blir man förmodligen tvungen att utrymma en mindre stad för en Fender-stärkare spelar som bekant läskigt högt! Då känns det ju bra att ha den här pedalen och slippa allt det där joxet. Jag provade även, på kul, att sätta ett tremolo samt reverb (medelst "superplaskig fjäder"-inställning) efter pedalen och det vart trevligt på riktigt. Sammanfattningsvis; det här är en pedal som jag förmodligen skulle kunna klara mig utan men som dock känns som ett toppentillskott i pedalarsenalen. Ja, Superblack-pedalen är nischad men är absolut något jag kan tänka mig att plocka fram om jag frikostigt vill strössla Fender-toner runt mig i min blygsamma projektstudio. Jag tänker vidare att MP kanske i framtiden släpper en Superblack utan SHOD:n vilket kanske droppar priset en sisådär 500-700 kr vilket kan vara värt (?) Det blir fyra finska excentriska professorer av fem möjliga Vänligen, CHAE
  4. 2 points
    Det var länge sedan jag testade något av mina alster mot forumets kritiker. Delvis beror det kanske på att jag inte skapar så överdrivet mkt de senaste åren. Hur som helst, här är en ganska enkel elektronisk låt med lite rötter i 80-tal som jag jobbat med i helgen. Skulle vilja höra lite synpunkter på om mixen håller och om det blir för tråkigt i längden. Har en vana att dränka mina låtar i körer och en massa lager med instrument, men tycker jag har hållit mig borta från det denna gången, även om syntmattan kanske är lite tjock. Tycker själv det låter helt ok, men är säkert bara hemmablind. Vore även intressant att höra om det där okynnestonartsändringen funkar. Ny version 2020-10-18
  5. 2 points
    Igår bestämde jag och Tiger att vi gör ett stort bandmikrofon test av våra egna mickar eftersom vi båda älskar att jobba med dem och använder dem defintivt mer än sällan! Vi gjorde ett ganska osmickrande test där vi spelade in alla mikrofoner genom mitt Antelope Studio Orion rev 2017s interna preamps med 50dB gain för att kunna få en så "ärlig" känsla från mikrofonen som möjligt och också för att presentera en så "jämn" inspelning som möjligt. (Volym har sedan justerats i efterhand för att alla ljudexempel ska låta hyfsat nära varandra.) Men varför säger jag osmickrande? Givetvis har varje mikrofon sin karaktär och dessa behöver defintivt mer power för att prestera bra. Detta märks tydligt på volymsvagare källor såsom piano och akustisk gitarr där vi crankade 65dB (max på antelope) men fick egentligen bara mer brus så vi uteslut dem från det här testet. Om folk är intresserade så gör jag ett till test så småning om med lite fetare grejer som verkligen är anpassat för bandmikrofoner! Går man i köpestankar så kan det nämnas att 3 av mickarna ligger i ca 10.000kr träsket (dvs om vi delar R88 i tu till en R84) och för att göra det mer intressant så slänger jag med en T-bone som ligger på tusingen och en RCA som helt enkelt kostar lite mera pengar 😆 ) Och för att förtydliga... En passiv bandmikrofon behöver ha sin kompis (bättre preamp) för att verkligen få skina. Har man inte det så kan istället en aktiv bandmikrofon vara ett alternativ. Men för att återgå... Testet består av 2 trumtagningar (front och som OH) där alla mikrofoner har recats vid samma tillfälle. "4." är alltså samma mikrofon i de båda tagningarna. Men vem är vem? Rösta gärna vilken ni tror är vilken! Svaren presenteras 1a oktober! Mickarna som används kommer här i bokstavsordning: - AEA R88 (= stereomikrofon men är inspelad med sin L side) - Coles 4038 - Extinct Audio BM9 - RCA 44bx - T-bone RB500 UPPDATERING! Som utlovat kommer uppdateringen här på bandmickstestet. För att vara ärlig hade jag nog hoppats på mer input och tycker överlag här på forumet men man kan ju inte alltid få allt. Om någon tycker testet borde ha gjorts annorlunda får detta gärna meddelas. Hur som, varför vi själva gjorde testet var för att verkligen förstå och till slut välja rätt mick för de olika ändamål. Något man sällan hinner göra i en studio vid inspelning. Iallafall om man börjar komma upp i X antal mikrofoner och jobbar mot en klocka. Jag har sällan haft den tiden iallafall och tror säkert fler här känner igen sig. Detta "osmickrande" test har verkligen visat sig varit väldigt användbart för mig iallafall! Inte minst med en rätt matching av preamp. För att förtydliga, detta testet med dessa måtten passade verkligen inte alla mikrofonerna. Stackars RCA (som förvisso kanske också skulle må bra av en liten rutinkoll) lät sämst i fronten vilken vi tyckte var intressant. Men som mono OH genom en highgain preamp med kompressor så är soundet oundvikligt! Ingen av de andra mickarna kommer ens i närheten i mitt tycke. Mest karaktär och för mig ett väldigt säreget slutet av 60- början av 70s west coast sound. Det bara sitter liksom. Men då skulle jag nog själv ha velat trycka ner den något ytterliggare mot kitet och vridit den lite mer. Lite EQ, på med comp. KLART! Hursom, jag skulle vilja påstå att man kanske fick fram 60% av helhetssoundet för varje mick..? Mycket handlar om rätt placering och val av preamp för att ha låtit fajten varit ärligare. Men nu hade alla samma förutsättningar och det var klart intressant! När vi dock öppnade upp kompressorn och försökte få fram ännu mer göttigt så kom bruset fram. Och då började mickarna ramla av en efter en... Iallafall om vi utgår från brusnivå med dessa preamps. Men alltså T-bone, inte helt fel! Går att modda med en trafo. Så får 2000kr... shit pommesfrittes... RÄTT SVAR I BLINDTESTET: 1. RCA 44BX 2. COLES 4038 3. T-BONE RB-500 4. EXTINCT AUDIO BM9 5. AEA R88 (i mono) Test 1. FRONT Alla mickar är placerade 80cm högt och ca 80cm från trumkitet pekandes mot övre delen av bastrumman Test 2. OH Alla mickar är placerade 130cm över trumkitet pekandes mot beatern
  6. 2 points
    Tjo, Jag gjorde ett test med min Tubetech CL1b HW mot Softubes officiella plugin CL1b mkII. Softubes plugin var faktiskt anledningen varför jag köpte HW från första början men fick aldrig till det att göra en jämförelse. Men nu så! Det finns även filer att ladda ner i YT infon.
  7. 2 points
    Ånyo; det händer alldeles för lite här... Efter några år av användning beslutade jag mig för att reorganisera pedalbordet igen. Jag blir aldrig riktigt nöjd och dessutom har jag "upptäckt" 3M DualLock; jag tänker aldrig, aldrig någonsin gå tillbaka till "vanlig" velcro igen. Never! Fick således kanonbra priser på trenne beggade pedalgodisar. Mad Professor Forest Green Compressor Grönt är skönt! Massivt kompetent pedal för att "bara" vara en kompressor. Ball med en tonkontroll. Klarade chickenpicking-testet med bravur och lirar även finfint med elektrifierad basgitarr. Känns dessutom lite sådär myslyxig. Fyra av fem kåbåj-hattar MXR Noise Clamp (M195) Svart som natten Är förvisso verkligen ingen ISP Decimator II men bra pang för pengarna. Har en idé om att eventuellt laborera med den i effektloopen i min Laney Lionheart LH20. Ingen deluxe fancy schmancy krej och måhända att gate:en är liiiiite för het på gröten. Send/return-loopen är dock en finfin detalj, och för mina behov, helt nödvändig. Tre av fem grindornament. MXR Carbon Copy Deluxe (M292) Grönare är skönare Ska, enligt MXR, vara en ihopslagning av M169 och M269 med lite extra features. Exempelvis har man ersatt de interna trimpotarna med toppmonterade vridpotar så man slipper öppna upp pedalen för trimning. Trevligt. Analogt, Bucket brigade, tap tempo (en dealbreaker för mig personligen), förvånansvärt låg strömkonsumtion (max 44mA) och t o m MOD-leden groovar i takt med modulationen. Bara en sådan sak! Säger inte att den ersätter exempelvis en Strymon dBucket och/eller andra boutique/super high-endpedaler men är en otroligt mångsidig pedal om man vill ha the works för en relativt billig peng. Jag vill vidare definitivt påstå att den är en värdig slagsmålsutmanare till exempel BOSS DM-3w, Mad Professor Deep Blue Delay och EHX Memory Man. Enda minuset är att det inte är stereo I/O. Fyra av fem otvättade Gilmour-tishor. Vänligen, CHAE
  8. 2 points
    Jag tycker bruset varierar.. det beror på vilka som skriver inlägg 🤪
  9. 1 point
    Om det är harmonier och inte regelrätta körer brukar jag ha dem på ungefär samma ställe som lead vox ligger (i.e. hyfsat centrerade, eller bara lite off). Av samma anledning som man knappast panorerar ut pianots diskant på ena kanten och basregistret på andra. Poängen är ju att de ska feta till lead vox. Verkar vara lite oklart kring detta i tråden? Backing vox är i allt väsentligt samma stämma som huvudmelodi. Harmonier är 3:an eller 5:an (oftast). I min terminologi tänker jag att "körer" är de som sjunger något helt annat som kontrast mot lead vox. Men när det gällde reverb är det enligt ovan gärna flera olika reverb som gäller. Jag gillar att ha minst tre olika i ett projekt. Lead vox har oftast ett separat plate reverb. Eller så kanske det funkar med ett och samma, beroende på vad som låter bäst. Det vet du när du har provat. Det viktigaste är att du har EQ:at reverbreturen och tajmat svansarna till spårets BPM.
  10. 1 point
    Jag vidhåller att i alla fall för relativa nybörjare ska man undvika att snacka om sidechain, det är tillräckligt svårt ändå 🙂
  11. 1 point
    Tjo, Jag har gjort en YT video på temat Neve 1073. Jag sålde min Main preamp (crane song spider) I år då jag inte behövde så många kanaler. Och jag bestämde mig för att köpa en neve 1073-style preamp. Efter några förslag från duktiga producenter föll valet på Aml 1073ez i rackformat. I ärlighetens namn var jag ganska besviken första gången jag använde den. Min huvud mikrofon som jag verkligen gillar lät väldigt annorlunda med 1073,på ett dåligt sätt.. nu har jag fått suga lite på karamellen kan väl säga att det inte riktigt känns så illa men vet fortfarande inte om jag kommer behålla dem. Så jag gjorde en video där jag spelat in en låt, splittat signalen. En till mina rme ufx preamps och en till 1073. Allt är gain matchat och processat exakt likadant. Och nu känns det väl mer som preampen inte har så stor betydelse haha! Aja, vill ni lyssna finns både video och råa filer att ladda ner: https://youtu.be/U1P0d23uGOY
  12. 1 point
    Hallå hallå! Gjord precis klart den här house låten. Efter att ha arbetat med den lite då och då, så tog det sammanlagt en månad. Vore jättetacksam över lite feedback på den. Har producerat i snart 2 år. Fast inte särkskilt mycket under det första året utan det har blivit mer nu på senare tid.
  13. 1 point
  14. 1 point
    Kan förstå det, kan tänka mig att den är pristine då det också är en rätt utvecklad AD. Och den är väl ändå trafolös va? 😇 yes men jag såg din sm7a! Det är klart att preampen färgar på rätt bra vid låga källor och sm7an kan defintivt låta olika beroende på vilken preamp man väljer. Samma med bandmikrofoner såklart. Har en sm7a "redo" i kontrollrummet och brassar på den genom AML oftast (mest för att EQa på ingång) och det är många gånger den "slask" inspelningen fått vara kvar. Grym mick. Ännu grymmare med lite driv på den! M269 är fantastiska! Jag har ingen själv men skulle såklart vilja ha en. Får klara mig med en riktigt bra moddad U67 klon. Nu jobbar jag med en och samma sångare som är mer åt tenorhållet och har hittat rätt genom min CAPI kedja efter att ha provat runt en hel del. Det finns liksom en punsh som inte riktigt går att beskriva. Förvisso inte neve style men valet av preamp är rätt viktigt. Men det är som sagt smaksak och jag har heller inga problem att driva på preamparna för jag gillar liksom det! Sen gillar jag ren transparans när jag trackar syntar. Inte samma liga men jag saknar min Audient ADC för det ändamålet. På den källan är en färgad preamp inte alls min grej. Jag säger inte "neve" är bäst och det är klart att många aldrig ens kanske kommer veta vad "neve" är på riktigt för att man som oftast kanske kommer jobba med dess kloner. "De riktiga" är bra dyra och kanske inte riktigt värt pengarna till slut när det finns alternativ som är rätt bra. Till slut handlar det egentligen om låten. Men arbetsmomentet dit är ändå en viktig del! Därför älskar jag hardware och dess inverkan för att bearbeta ens beslutsångest 😆
  15. 1 point
    Överskattad och överskattad.. Om man börjar i den här änden. 1073 har spelat in fler legendariska skivor än en spider. Är U47 världens bästa sångmikrofon? Nej!? Men vi känner igen soundet från skivorna vilket gör att vi älskar dom! Lite så är det. Sen personligen så tycker jag att det låter rätt gött med biffiga i/o trafos. Men allt är såklart en smaksak. Det känns också som att en spider (aldrig testat själv) är ganska olik soundmässigt mot en 1073? Såklart en bra produkt så jag kan förstå att hoppet från en Crane till "neve" säkert är lite off. Jag har hur som helst själv två stycken AML fast i 500 serien och skillnaden där är väl att jag inte har någon output/trim som vad som tycks finnas i den rackade varianten. Något som jag ser som rätt så användbart beroende på vad jag är ute efter. Vid sång så använder jag istället min Heritage DMA73 (utan EQ) som just har en och har output på max och rider upp gain för att få så rätt level och så mycket headroom och så låg dist på sångtagningen som möjligt. Heritage kommer upp till 80dB medans AML 500 går upp till 65dB? Det är verkligen skillnad men jag använder dem till olika saker. EQ delen är faktiskt superb på AML enligt mig. Jag har dock aldrig riktigt A/B testat någon av alla dessa "neve" preamps mot orginalen men har haft turen att jobba flertalet gånger med ett 8048 bord men desto betydligt mer med ett kelso bord. Det är liksom en helt annan grej.. Visst kan det vara så att du inte gillar soundet med preampen. Men låt mig fråga, hur har du använt den vid inspelning? Testa att dra på AML på max och använd en kompressor som fader i 1:1 läge. Kanske händer det något annat då. Skakar defintivt liv i din lågoutputade Sm7a 😎
  16. 1 point
    Gillar det. Speciellt ändringen i tonart. Otippat men bra .
  17. 1 point
    Tjenare. Jag heter Edwin, är 17 år och gör musik. Jag släppte en ny låt tidigare ikväll och nu undrar jag vad ni tycker om den. Har ni några tips? Låter det förjävligt? Eller finns det chans att ni faktiskt diggar den? Ha de gött😀
  18. 1 point
    Hej Edwin! Vet själv hur givande det är med att få feedback på det man gör. Jag spelar upp i telefonen. Min upplevelse vid första lyssning. Riktigt intressant fram till 1:30 sen hoppar något propellerljud igång som jag inte diggar. Gör att det blir grötigt. Ligger och tar plats där i mixen. Kontra från 0:00-1:30 då det är betydligt mer luft och tydlighet. Bra jobbat! Gillar sång och melodi.
  19. 1 point
    Hej alla! Jag hade uppskatta få lite input från er. Mina förutsättningar är inte dom bästa (bor i trång lgh). Hursomhelst, bifogar bilder så ni ser. Börjat bygga några absorbenter med och tänkte bygga mer - egentligen vad som helst för att få ordning på detta utrymme. Har hela balkongen full med glasull. Hörnen är kritiska. Skissar nu på corner traps för att täcka hela väggen upp i hörnen. Men innan jag bygger igen allt och alla vill jag hör hur ni hade behandlat utrymmet utifrån en mixposition? Testat sitta både på lång och kortsida (se bilder). ”Slipper” lite hörn i ena positionen. Utrymmet är under ett sovloft byggt i trä och mdf-skiva, i övrigt trägolv, betongväggar och två garderobsdörrar. Tacksam för svar!
  20. 1 point
    En sak att tänka på är att en stor kondensatormick tar upp mycket av rummet du står och sjunger i. Kan låta jävlig kasst. Man kan bygga en enkel sånghörna med lite stenull, kuddar, filtar, täcken. Det gör hela skillnaden. Annars kan en mindre mick funka bättre, typ en dynamisk eller varför inte en Line audio cm3.
  21. 1 point
    @slejnard coolt, såg lite svårare ut med reaper. Men får ta en titt. Tack. Mickalternativen verkar bra. Tack!
  22. 1 point
    Hej! Vi kan samarbeta men skulle helst vilja höra något av dig. Kontakta oss: musictunnellight@gmail.com
  23. 1 point
  24. 1 point
  25. 1 point
    Hej Jon och stort tack för din "mitt i prick review". Mycket bra input för nästa steg i läroprocessen för mig:). Jag återkommer när sången ligger där och övrigt justerat. /Magnus
  26. 1 point
    Coolt! Gillar detta, hoppas bara man hittar någon att samarbeta med eller gör ett" haffsverk" själv 😎🤣🙃🙄
  27. 1 point
    Rekommenderar starkt AMD Ryzen. Helt perfekt för musikproduktion.
  28. 1 point
    Amd med sina Ryzen processorer är inne just nu, dom är snabbare än Intels. Om dom sen funkar bra för musik vet jag inte. Prova och sök lite på forat, eller om någon här kan lägga upp en bra spec som funkar med musik.
  29. 1 point
    Ok, inga problem, fl har ingen aning om usb2 elr usb3, sånt sköter OSet... Har du drivrutin och kortet ses av macen så ska det funka. Måste vara en inställning i FL.
  30. 1 point
    Hej Alla, Har tittat på synthesizers i 4 år nu. Började köpa utrustning för nåt år sedan och har en behringer k-2, behringer crave, volca drum, volca kick och beatstsep pro samt 2 pedaler. Gillar mycket olika sorts musik, sålänge det är av det minimalare slaget. Bor i stockholm och vill jamma med en synthkompis vadsomhelst men synthwave och minimal tech är en bra start för mig där jag hör hemma. Kan spela fiol också hyffsat bra och gitarr har jag köpt nyligen och kommer bli bra på det snabbt har jag märkt.
  31. 1 point
    Tittade på utgångarna osv, där verkar inte va något smidigt sätt att få ut alla outputs. Såvida du inte har ett interface med åtta ingångar det vill säga. Mest intressant är väl CD brännaren, bränner den ner det till en vanlig CD eller data-CD med Wav-filer? Oavsett borde det inte va några problem att bara dra de filerna rätt in i FL. (Du får ju rippa först såklart om den bränner det som en vanlig ljud-CD)
  32. 1 point
    I agree with @HowBoutSomeSnus there. Things that could be worth double checking: 1. Make sure that you don’t have any additional plugins after your Ozone limiter (could add gain after limiting). 2. Check that all effect buses and groups are routed back to the Master Bus, so that nothing is “missed” by the limiter. This one may only be needed in some DAW’s (music software), but I have occasionally made this mistake in Cakewalk/Sonar. 🙂
  33. 1 point
    After limiter you should have 1db headroom when you are making an mp3 because interpolation can make it clip like this. Really you should always have 1 db headroom unless you are releasing a physical cd or sending a file to a label. And 1 db is truepeak for streaming, so if you dont have a truepeak meter you should probaby have 2 db headroom 🙂 for streaming You dont nessisary have to lower input to master, you can just probably lower the master fader. But you should think about in the future to not send to much level trough the masterbuss. Most plugins dont really clip because of resolution is so high inside the program.
  34. 1 point
    För att få ordning i tråden rekommenderar jag dig Reddit eller BuzzFeed istället för Studios forum ifall du vill prata genusvetenskap. Att komma från ämnet eller lägga ut beten för att starta bråk är att visa brist på respekt. Risken är troligtvis stor att trådskaparen nu inte längre känner att denna webbplatsen är något att lägga tid på.
  35. 1 point
    Jo men lite så jag resonerar också! Man kan komma fram till samma result men det tar bara lite extra processing. I all ärlighet så tror jag bara det blir annorlunda om man kör mycket HW behöver inte nödvändigtvis vara bättre. Jag har aldrig jämfört HW reverb men alla som gjort det verkar vara överens om att det är stor skillnad. Dela gärna testet om du får och kan 🙂
  36. 1 point
    Tack för alla svaren hörni! Tar med mig det till nästa låt! Jag gjorde klart den låten nu så om ni har något att kommentera på kring just mastern, eller vad som helst kring låten, skulle det vara superkul!
  37. 1 point
    Med den beskrivningen så tycker jag nog att det mer låter som att den är trasig. problemet med 441 och 421 är att om man tappar dem (eller råka slå till den vid virvelinspelning) så att kapseln pajar så är det bara att slänga. jag hade en 421 en gång på golvpukan som just drabbades av ett slag av en alldeles för taggad trummis. blev tunn och frän i ljudet och enda man kunde göra var att byta ut kapseln på dem. Det kostar alltså lika mycket som en ny Mick. hur som, jag har en 441a som jag använder ibland på virvel. Väldigt fin och detaljerad. Men ibland känns det inte värt med en sådan mick på virveln. Stor, lång och känslig. Det är inte alltid den får plats och backar man den får man härligt med hi-hat 🤣 men absolut fantastisk på virvel, sång och piano.
  38. 1 point
    Ja men när musiken spelar så påverkar allt, allt så att säga! Jag brukar kalla det psyko-akustik. När man ändrar t.ex. 2khz på kicken så händer det saker med sången, eller gitarr osv. 44.1 24bit
  39. 1 point
    Bra produktion, bra låtar och bra röst! Gillade speciellt Mer, men även de andra låtarna. Bra att du lagt ut dem på Spotify, kvalitet behövs alltid i den sjö av av medelmåtta som finns ute på nätet.
  40. 1 point
    Tack Casper! Denna gången nöjer jag mig med att försöka skruva fram det hela själv men jag ska ha dina tjänster i åtanke om det blir aktuellt att lägga ut mastringsjobb framöver 😀
  41. 1 point
    Tjena! Nice låt. Gjorde en master som låter såhär https://app.filepass.com/s/goDkpARW0JtnfUqU/p/Martin Håller med Jons analys och kan tillägga att jag skulle vilja ha lite mer dynamik i lägre mellanregistret för att låten ska ha mer djup och kännas levande, delvis det jag har dragit fram i min master 🙂 Gör gärna en riktig master från en riktig wav fil istället för mp3 också om det skulle vara intressant 🙂
  42. 1 point
    Mejla deras kundtjänst så löser de Pseudonym knutet till ditt personnummer. Ditt pseudonym kommer få ett eget IPI och du kan välja vilket namn du vill använda när du verkregistrerar
  43. 1 point
    Det är nog bäst att maila STIM ang Pseudonym och hur du skall anmäla fördelningen när man fyller i låtskrivare.
  44. 1 point
    - Martin, jag gillar låten, bra! - Jon, jätteintressant att läsa dina trådar och höra hur du resonerar. Mixakuten är kanon då man kan höra före och efter och varför. Tummen upp!
  45. 1 point
    Gärna en lite torrare och hårdare komprimerad. Kanske även lite saturation. Den andra med reverb och du kan även köra delay.
  46. 1 point
    Som gammalt Ramones-fan (första bandet där jag verkligen började älska distad gitarr) har jag alltid velat ha Johnnys vita Mosrite. Har känt suget att köpa en riktig men aldrig funnit någon lik nog och har aldrig varit helt tillfreds med att lägga upp de sjuka pengar som krävs. Nåväl, i våras fick jag ännu en gång rejäl craving för en Mosrite och surfade eBay etc för att hitta någon. Gjorde ej det och kom då in på tanken att bygga ett ”Mosrite-inspirerat -kit”. Bestämde mig för att göra så och för att kompensera bristen på riktighet gick jag istället vägen att överdriva ”fan och hyllningsdel” (autografer inlackade i ytan, flyttad stop bar, omatchade vred etc etc)… Testade först med den korrekta DiMarzio FS-1 som stallmick men ljudet blev inte 100% perfekt Ramones-ljud. Bytte då till en Seymour Duncan Lill 59 och ljudet blev ännu mindre ”Ramone-skt” MEN herrejävlar vilket gött ljud det är! I princip Green Days American Idiot -ljud till 99.99%. Vad tycks? (Btw, när jag surfade efter data på Johnnys Mosrite kom jag i kontakt med en Amerikansk gitarrbyggare som därefter byggt en korrekt kopia till mig (fast med hans logga på huvudet). Den är nu klar men han verkar blivit så nöjd att han har lite svårt att skicka…)
  47. 1 point
    24-tums bildskärm. (1920 x 1200) Otroligt vilken överblick man får jämfört med min gamla 4:3-formats 19-tummare. Stoppade även i ett grafikkort av enklare modell i datorn. Ny gitarrhållare fick plötsligt en ny gitarr då min morbror kom förbi med en överbliven Hagström:
  48. 1 point
    Tubetech cl1b Testade softubes plugin och kände direkt att det var exakt vad jag letat efter. Super transparent vare sig du kör 5db GR eller 20. Tänkte att det roligare att köpa en riktig haha, och Wips dök det upp en för ett bra pris.
  49. 1 point
    Jag tycker att det är svårt att spela in sång med hörlurar, brukar ha halva örat utanför luren men det är svårt ändå. Har hört att man ska kunna spela in sång med monitorerna på utan att det blir läkage på nåt sätt, tror att man skulle fasvända eller nåt sånt?? nån som vet
  50. 1 point
    Firewire försvinner mer och mer från marknaden, även om det fortfarande är det vanligaste protokollet för externa multikanalsljudkort. Jag såg att Kjell & co har satt sina PCI-kontrollerkort med 2 st Firewire 800 (IEEE1394b) och 1 st Firewire 400 (IEEE1394a) på REA för 80 spänn. Chipset från Texas Instruments, så det är högsta stabilitet och kompatibilitet med ljudkort etc. Har du stationär PC med PCI-plats och ingen Firewire-port är det läge att passa på innan det är försent...
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.