Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 11/14/2019 in Posts

  1. 3 points
  2. 2 points
    Anmäler mig! Må det bära. Aldrig skrivit en julsång tidigare.
  3. 1 point
    Ja interfacet är såpass likt w7 så du vänjer dig efter någon timmas användning.
  4. 1 point
    Rent kosmetiskt tycker jag inte det är jättestor skillnad mellan OS-versionerna. Startmenyn är större och känns lite bloatig. Men å andra sidan erbjuder den några (för mig) användbara funktioner. Som att gruppera program utifrån funktion (Audio apps, Utilities, Entertainment etc).
  5. 1 point
    Vad tror ni om det här slutet då? Hemliga trick? Oklart... vill satsa på något liknande (i någon annan låt) men det blir nog lite svårt att uppnå?
  6. 1 point
    Ok. Tackar för det. Bra musik det mest (minst sagt); Neil och Townes. Passa på att tipsa om den här liveversionen av Panch and Lefty, om du missat den. Mycket vacker. Kanske det bästa jag hört med honom.
  7. 1 point
    Måste fasiken inflika igen vilken jädrans bra låt du gjort. Fantastiskt bra! Längesedan jag hörde något så bra faktiskt i alla kategorier!
  8. 1 point
    Bästa jag hört på ett tag. Gillar dock inte den där musikfestival/edm beaten, den borde vara mer åt fyrverkerishållet, skulle göra låten mer levande.
  9. 1 point
    Du har förstoringen på full patte. Slidern längst upp i högra hörnet.
  10. 1 point
    Jag är absolut ingen expert på detta men det som funkar för mig är att göra följande: Alla leads skickas till individuella mixerspår, för att sedan skickas vidare till ett gemensamt slutsteg innan mastern. Jag mixar varje lead individuellt, och sedan brukar det gemensamma mixerspåret innehålla en reverb, delay, kompressor etc. Vid de individuella mixerspåren så brukar jag endast använda en EQ för att filtrera bort onödiga frekvenser som inte behövs. Jag upplever ofta att om man inte EQ:ar varje lead individuellt så brukar dom "slåss" om plats, i takt med att du lägger till fler lager. Min filosofi kring hur man lägger lager av leads är att varje lead ska fylla ett syfte, så fort den inte tillför något så ska den bort. Jag brukar börja med att hitta en lead som ska vara det huvudsakliga soundet. När jag väl hittar en så brukar jag kolla på vilka frekvenser den ligger på, för att kunna filtrera bort allt som inte "behövs" med en EQ. Även här gäller samma filosofi, ta bort alla frekvenser som inte påverkar hur leaden låter. Sedan lägger jag till nya lager utfrån vilka frekvenser som behövs fyllas. Jag brukar vilja fylla spektrumet från 500hz till 20khz. Det finns ingen anledning att ha en lead som jobbar nere på 100hz t.ex., då tar den bara massa plats från bas och mellanregister(typ piano och synthar). De lägre frekvensera av leadspektrumet(500-1k) brukar jag fylla med en lead som är ganska neutral. Denna leaden ska bara ge styrka i bakgrunden, men inte vara en del av den ljudbilden du hör. Tänk lite som en sub bas fast för leads. Sedan brukar jag lägga till en pluck, för att slå igenom mixen. Det varierar såklart mellan olika genrer. Toppen av spektrumet fyllar jag med white noice(brus?). Det brukar finnas noice oscillatorer i de flesta syntharna. bruset är väldigt viktigt, för det fungerar som ett lim som knyter ihop säcken. Det är väldigt noga med att filtrera bort de lägre frekvenserna, annars kommer bruset att dränka alla andra leads. Man kan också ta bort dom absoluta topparna i frekvensbandet, över typ 20khz eftersom du ändå inte hör dom så bra. Det ska också vara väldigt låg ljudnivå på bruset, så det lägger sig längre bak i mixen och fyller ut bakgrunden. Ingen av de individuella leadsen har reverb eller delay. Det är väldigt viktigt att stänga av det i varje synth etc. Gör man inte det så kommer varje lead att ha olika reverb och delay, som gör att det inte låter som ETT gemensamt ljud. Reverb och delay lägger jag in i det gemensamma mixerspåret för att varje lead ska få samma inställning. Reverb är också ett av de bästa hjälpmedlen för att smälta ihop alla ljud. Lägg även din sidechain på det gemensamma spåret. Jag är ingen höjdare på kompressorer men jag vet att dom brukar hjälpa för att smälta ihop ljuden ännu mer. Sammanfattningsvis så kan man väl säga att målet med att lägga lager av leads är att kunna fylla frekvensspektrumet utan att varje lead slåss om plats med varandra. Med hjälp av eq, reverb, delay, kompressor och andra plugins så smälter du ihop dom. Underskatta inte en hederlig EQ, den gör mycket av grovjobbet. Ursäkta om det blev ett rörigt svar. Det är inte så komplicerat egentligen, men eftersom det görs i flera steg så blir det en del text trots allt. Det finns grymma tutorials på YT om hur man ska göra.
  11. 1 point
  12. 1 point
    Är det inte bättre att köpa bättre högtalare?
  13. 1 point
    Låter helt ok håller med slejnard så lite mera varation och sång måste dit för att den ska lyfta. lycka till
  14. 1 point
    Hej! Tycker det är bra! Fint producerat och snyggt tema. Kanske lite enformigt. Bra jobbat!
  15. 1 point
  16. 1 point
    Bump! På julafton är det 15 år sedan vi lade ut den här... ljuvliga minnen! 😍 God Jul alla studionördar, gamla som nya! 🎅
  17. 1 point
    Definitivt. Man kan gruppera ljudspår och splitta transienter tex från kick och vivel, och kvantisera till vald underdelning, även till valfritt swing värde
  18. 1 point
    Jag gillar att det är möjligt att överstyra flera av Soundtoys pluggar. En av mina favoriter är Devil-Loc. Den pumpar och fräser en hel del, men om man mixar in den parallellt med den rena signalen kan den ge intressanta resultat. En annan pluggutvecklare med stort fokus på saturation är Kush (som också utvecklar under namnet Sly-Fi). Det går att överstyra i stort sett varje plugg, med olika resultat. Sly-Fi Axis EQ är en av mina favoriter för att överstyra trumljud. Kush Omega-pluggar är en annan favorit. Flera olika överstyrnings-smaker uppdelat på en serie mindre pluggar. När jag vill överstyra en hel mix brukar jag använda Plugin Alliance Black Analog Design HG-2. Den ger en jämn och balanserad saturation över i stort sett hela frekvensspektrumet. Bra sätt att tämja transienter på också. Slutligen blev jag positivt överraskad av Waves relativt nya Abbey Road Saturator. Funkar bra på enskilda ljud.
  19. 1 point
    Det kan mycket väl vara en fördel. Skrev en jullåt 2014, något som jag blir (komiskt och smärtsamt) påmind om varje år. Men nu är det gjort och det var väldigt kul!
  20. 1 point
    Om man inte vill in och ändra nivåer i mixen, och/eller om man har lagt in en massa pluggar med latency i kedjan, så kan det vara smidigast att bounce:a ut hela mixen till ett stereospår som man tar in i ett tomt projekt och spelar in där; lätt att sätta nivåerna och ingen "onödig" latency.
  21. 1 point
    Om du drar upp volymen rejält i lurarna så att du hör din röst klar och tydligt: sen drar du ner volymen på resten.
  22. 1 point
    Längd...Jag tror nog de flesta inte gör maratonlåtar. Att begränsa till tex 4 minuter känns därför onödigt. Genre...Jag tror vi får höra bättre låtar om folk håller sig till de dom håller på med. Dessutom är det roligare att höra olika slags låtar än bara tex punk 20 låtar i rad. När klart... Tidigt. Lägg upp från och med nyårsafton- t o m sista feb, eller nåt sånt, så man kan lyssna vartefter låtar kommer upp. Sedan kan vi rösta under två veckor efter detta. Var...Jag föreslår Youtube/Soundcloud eftersom dessa länkar verkar funka så man kan spela upp dom direkt i detta forum i en låt-tråd. Alla kan då posta sin länk. Vem...Var det inte nån regel att förra festivalvinnaren borde leda detta. 🙂
  23. 1 point
    Sjukt skön låt och mix! Gött jobbat!
  24. 1 point
    Ja det blev bättre. Mer lyssningsvänligt 👍
  25. 1 point
    Jag har ingen lååång julhelg, så jag hinner inte deltaga. Lovar dock att lyssna och expertrösta!
  26. 1 point
    Den är värd 500kr lätt. Väldigt användbar både på subtila och extrema inställningar. Köp. Äger en del andra dist pluggar och denna skulle jag köpt för länge sedan hah Köpte den nu på BF
  27. 1 point
    Tack för din feedback ~!!
  28. 1 point
    Bra låt med finfin sång och bra text som vanligt, snygga harmisar! Mycket möjligt att virveltrumman smälter bättre in i mixen när elgitarrerna är på plats - är ju en smal sak att byta trumljud i efterhand....under förutsättning att midispåret är sparat! 😁 Henric
  29. 1 point
    Väldigt bra. Snyggt gitarrspel. Soundet på virveln kunde vara bättre; det gör nästan ont i öronen efter ett tag. Låter som ett pistolskott. Kanske mer tyngd och lite mindre attack.
  30. 1 point
    Spontant så är det mycket trummor men i övrigt en skitbra låt som vanligt. Det blir lite förlösande så där på nåt sätt mitt i när det blir lite lugnt en kort stund. Lite mera dynamik och volymåkningar skulle nog ärligt talat nog också behövas i arret så det inte blir som ett långt rakt streck. Men som sagt inte många ben i den här det är bra grejor
  31. 1 point
    Jag tycker det känns lite som två olika musikstilar, att det instrumentala och sång inte riktigt hör ihop. Det instrumentala är så kraftfullt att man väntar sig en hårdrocksstämma en oktav högre. Ett mjukare och återhållsammare komp tror jag passar bättre till sången. Känns nästan att det låter som när man sjunger till något instrumentalt som spelas på radion, om man ska hårddra det lite. Misstolka mig inte, jag gillar låten annars, både melodin och texten.
  32. 1 point
    Gillar detta kort sagt efter en snabb genomlyssning. Men måste lyssna med nåt annat än min gamla Ipad för att göra den rättvisa. Det är nåt med melodin och rytmiseringen av den som gör mig lite fundersam bara så jag måste kolla igen innan jag egentligen kan ha nån åsikt.
  33. 1 point
    Nu helt paketerad klar och släppt
  34. 1 point
    Jag har en Behringer 8000-mick. Brusig som satan, men med otrolig upplösning. Bruset gör den begränsad ifråga om inspelningar, men det väldigt neutrala bruset gör att den funkar förvånansvärt bra för mätningar.
  35. 1 point
  36. 1 point
    Jo och ett bra exempel på att musik är bäst live och inte när man sitter med nosen i en skärm och så kallat producerar med en massa burkat ljud. Det här eller nåt liknande skulle man kunna göra med billigt skit från gear4music utan en massa samplingar, appar, loopbibliotek, syntar och skit. Det skulle till och med gå att lira unplugged med triangel, fingerknäpp och tamburin och ändå bli bra. kort sagt jag håller med
  37. 1 point
    Tack Homer för fina ord. Glädjer mig att du gillar.
  38. 1 point
    Bra låt! Tycker det låter nice! Vid 1:13 har du någon synth som spelar lite mysko! Sången är lite låg i pitch ibland, mänskligt, går att pilla till eller ta om....mot slutet är sången lite stark på vissa fraser! Lite småfix på automtionskurverna bara! Trevligt med Svensk text tycker jag! På det hela taget bra - lite småpill sen är du hemma! Mvh Henric
  39. 1 point
    Jag gillar den redan som den är. Den är varierat och harmoniskt, Kom-trappan är roligt och fint med typ 'klockspel' efter. Sången känns mänskligt, verklig och passar till texten, ingen jävla voice-robot som sjunger.
  40. 1 point
    Inge vidare, låtar man den stå så blir det skinn på den.
  41. 1 point
    2858:- enligt denna https://new.steinberg.net/cubase/?buy=47673
  42. 1 point
    Hej alla! Stort tack för alla svar. Jag gick ner med gitarren till min lokala musikaffär och bad killen där kolla på den. Halsen var rak och inget såg fel ut enligt honom, men när han spelade på den så höll han med om att något var konstigt. Jag köpte gitarren där i våras (1/4 närmare bestämt). Jag påtalade att jag inte var nöjd med instrumentet så jag fick helt sonika en ny (av nyare modell därtill)! Oerhört generöst av affären. Så problemet är löst utan att ha lösts, så att säga.
  43. 1 point
    Du behöver skapa ett audio spår med monitorering påslagen för de ljudingångarna som din synth sitter på.
  44. 1 point
    Sången låter helt åt pipan för falsk. Ska det inte vara samma tonart?
  45. 1 point
    Bra låt. Mycket energi. Skulle föredra en mer intressant basgång dock, den känns väldigt generisk. Samma sidechain bas som på alla edm låtar. Sången är lite väl falsk, (ungefär lika falsk som min egen), men det är lätt att fixa med melodyne eller liknande program.
  46. 1 point
    Fantastiskt bra låt och produktion! Och bra att köra svensk basrigg.
  47. 1 point
    Jag lägger också upp lite musik för att få ett avslut liksom så man känner sig färdig och kan gå vidare så att säga
  48. 1 point
    Och här kommer vårat bidrag med electronica från Norge.
  49. 1 point
    * LÅTNAMN: Brain * ARTIST/GRUPP: Timberman * GENRE: techno * LÅTLÄNGD: 4:18 * FORMAT: mp3 * STORLEK: 3.9mb * STATUS: Skiss/halvfärdig Detta är en låt jag har försökt slipa på ett tag, jag diggar melodin och tycker jag har fått in ett någorlunda tryck i basen och låten i allmänhet men jag skulle behöva hjälp med att veta vad som fortfarande saknas/borde tas bort, då jag suttit med den för länge för att själv kunna märka det:D BRAIN.mp3
  50. 0 points
    Ingen som har nåt att säga;) ?
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+01:00
Annons


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.