Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 08/30/2020 in Posts

  1. 7 points
    Hej! Trots att det har gått några år sedan Studio fanns som papperstidning är det många som är intresserade av materialet som vi gav ut då. Inte minst temautgåvan Inspelning & Mixning som av många har setts som en ovärderlig ingång till just inspelning, mixning och mastring av musik. Så det är med glädje vi kan meddela att vi nu öppnar en butik med några av de mest efterfrågade pdf:erna som vi har gett ut: Inspelning & Mixning Live-ljud Vintage Butiken hittar du här: https://www.studio.se/butik/ Inom kort tillkommer även en av våra första temautgåvor, ”Inspelning Special”, där vi intervjuade flera av de mest namnkunniga ljudteknikerna och studioteknikerna i Sverige. Pdf:erna har några år på nacken men är i det stora hela fortfarande aktuella. Och de är bra prissatta. Flera av dem kommer framöver uppdateras vilket vi så klart meddelar om. Priset kommer då sannolikt att höjas något, men har man köpt en utgåva nu så ingår även uppdaterade utgåvor längre fram.
  2. 3 points
    Börjar bli riktigt trevligt 🙂
  3. 2 points
    Tjo, Jag gjorde ett test med min Tubetech CL1b HW mot Softubes officiella plugin CL1b mkII. Softubes plugin var faktiskt anledningen varför jag köpte HW från första början men fick aldrig till det att göra en jämförelse. Men nu så! Det finns även filer att ladda ner i YT infon.
  4. 2 points
    Ska jag skriva en faktura med en engångssumma eller kör vi royalty-modellen? 😉
  5. 2 points
    Native Instruments Komplete Audio 2 1 222 SEK https://www.thomann.de/se/native_instruments_komplete_audio_2.htm
  6. 2 points
    Det var nog en specialgjord mus: one of a kind....du får klara dig med mus som vanliga dödliga använder.
  7. 2 points
    Nu borde han ha allting va? Låten, låtnamn, artistnamn, hörlurar, mus..? 😉
  8. 2 points
    Jag tycker bruset varierar.. det beror på vilka som skriver inlägg 🤪
  9. 1 point
    Tittade på utgångarna osv, där verkar inte va något smidigt sätt att få ut alla outputs. Såvida du inte har ett interface med åtta ingångar det vill säga. Mest intressant är väl CD brännaren, bränner den ner det till en vanlig CD eller data-CD med Wav-filer? Oavsett borde det inte va några problem att bara dra de filerna rätt in i FL. (Du får ju rippa först såklart om den bränner det som en vanlig ljud-CD)
  10. 1 point
    Well said, I completely agree 🙂
  11. 1 point
    After limiter you should have 1db headroom when you are making an mp3 because interpolation can make it clip like this. Really you should always have 1 db headroom unless you are releasing a physical cd or sending a file to a label. And 1 db is truepeak for streaming, so if you dont have a truepeak meter you should probaby have 2 db headroom 🙂 for streaming You dont nessisary have to lower input to master, you can just probably lower the master fader. But you should think about in the future to not send to much level trough the masterbuss. Most plugins dont really clip because of resolution is so high inside the program.
  12. 1 point
    För att få ordning i tråden rekommenderar jag dig Reddit eller BuzzFeed istället för Studios forum ifall du vill prata genusvetenskap. Att komma från ämnet eller lägga ut beten för att starta bråk är att visa brist på respekt. Risken är troligtvis stor att trådskaparen nu inte längre känner att denna webbplatsen är något att lägga tid på.
  13. 1 point
    Jo men lite så jag resonerar också! Man kan komma fram till samma result men det tar bara lite extra processing. I all ärlighet så tror jag bara det blir annorlunda om man kör mycket HW behöver inte nödvändigtvis vara bättre. Jag har aldrig jämfört HW reverb men alla som gjort det verkar vara överens om att det är stor skillnad. Dela gärna testet om du får och kan 🙂
  14. 1 point
    Tack för alla svaren hörni! Tar med mig det till nästa låt! Jag gjorde klart den låten nu så om ni har något att kommentera på kring just mastern, eller vad som helst kring låten, skulle det vara superkul!
  15. 1 point
    Igår bestämde jag och Tiger att vi gör ett stort bandmikrofon test av våra egna mickar eftersom vi båda älskar att jobba med dem och använder dem defintivt mer än sällan! Vi gjorde ett ganska osmickrande test där vi spelade in alla mikrofoner genom mitt Antelope Studio Orion rev 2017s interna preamps med 50dB gain för att kunna få en så "ärlig" känsla från mikrofonen som möjligt och också för att presentera en så "jämn" inspelning som möjligt. (Volym har sedan justerats i efterhand för att alla ljudexempel ska låta hyfsat nära varandra.) Men varför säger jag osmickrande? Givetvis har varje mikrofon sin karaktär och dessa behöver defintivt mer power för att prestera bra. Detta märks tydligt på volymsvagare källor såsom piano och akustisk gitarr där vi crankade 65dB (max på antelope) men fick egentligen bara mer brus så vi uteslut dem från det här testet. Om folk är intresserade så gör jag ett till test så småning om med lite fetare grejer som verkligen är anpassat för bandmikrofoner! 😎 Går man i köpestankar så kan det nämnas att 3 av mickarna ligger i ca 10.000kr träsket (dvs om vi delar R88 i tu till en R84) och för att göra det mer intressant så slänger jag med en T-bone som ligger på tusingen och en RCA som helt enkelt kostar lite mera pengar 😆 ) Och för att förtydliga... En passiv bandmikrofon behöver ha sin kompis (bättre preamp) för att verkligen få skina. Har man inte det så kan istället en aktiv bandmikrofon vara ett alternativ. Men för att återgå... Testet består av 2 trumtagningar (front och som OH) där alla mikrofoner har recats vid samma tillfälle. "4." är alltså samma mikrofon i de båda tagningarna. Men vem är vem? Rösta gärna vilken ni tror är vilken! Svaren presenteras 1a oktober! Mickarna som används kommer här i bokstavsordning: - AEA R88 (= stereomikrofon men är inspelad med sin L side) - Coles 4038 - Extinct Audio BM9 - RCA 44bx - T-bone RB500 Test 1. FRONT Alla mickar är placerade 80cm högt och ca 80cm från trumkitet pekandes mot övre delen av bastrumman Test 2. OH Alla mickar är placerade 130cm över trumkitet pekandes mot beatern
  16. 1 point
    Med den beskrivningen så tycker jag nog att det mer låter som att den är trasig. problemet med 441 och 421 är att om man tappar dem (eller råka slå till den vid virvelinspelning) så att kapseln pajar så är det bara att slänga. jag hade en 421 en gång på golvpukan som just drabbades av ett slag av en alldeles för taggad trummis. blev tunn och frän i ljudet och enda man kunde göra var att byta ut kapseln på dem. Det kostar alltså lika mycket som en ny Mick. hur som, jag har en 441a som jag använder ibland på virvel. Väldigt fin och detaljerad. Men ibland känns det inte värt med en sådan mick på virveln. Stor, lång och känslig. Det är inte alltid den får plats och backar man den får man härligt med hi-hat 🤣 men absolut fantastisk på virvel, sång och piano.
  17. 1 point
    Ja men när musiken spelar så påverkar allt, allt så att säga! Jag brukar kalla det psyko-akustik. När man ändrar t.ex. 2khz på kicken så händer det saker med sången, eller gitarr osv. 44.1 24bit
  18. 1 point
    Bra tips är att referenslyssna på (i just detta fall då) en låt där man diggar bottenregistret - så man har nåt att jämföra med. Ett annat tips gällande basmixning som jag brukar göra är att duplicera basen till två spår. På det ena spåret skär du allt över 200Hz och på det andra allt under 200Hz. Då kan man komprimera lite olika hårt, få bättre kontroll på bottenregistret och så kan man dista det spåret där mellanregistret finns 🙂
  19. 1 point
    Bra jobbat Stefan. Några saker jag direkt funderar över: Hela mixen har en hängmattskaraktär med mycket sub och topp. Detta gör att sången, som visserligen känns hyfsat tydlig, hamnar i bakgrunden, den nästan sugs bakåt när den "borde" ligga mer in-your-face. Personligen saknar jag därmed energi i området 300 Hz och tycker mig ana en vasshet runt 3500 Hz i sången. Gällande leadsången känns det som att de-essern jobbar ojämnt. Lyssna på exempelvis på "Du gav mig ingen ärlig CHANS" och "Det var som jag inte "FANNS" - medan S:en på andra ställen är väldigt tydliga. Vidare har sången ganska mycket luft runt 10-11 kHz vilket ger ett lite påträngande/väsande intryck. Hela mixen kan höjas en del volymmässigt också för att passa digitalt släpp, typ 3 dB starkare. Grubblar också över om det ligger en limiter som klipper topparna, eller en softclipper av något slag? Hade gärna sett/hört lite mer dynamik. Annars tycker jag du jobbat på riktigt bra med arr osv. Gjorde en snabb master som du kan utgå ifrån om du vill: stefan_fix.mp3 Mvh Jon
  20. 1 point
    Vill ni spela tillsammans med andra över internet rekommenderar jag Jamulus som är gratis och fungerar fantastiskt i min mening. Det installeras enkelt och finns för GNU/Linux, Windows samt MacOs. http://llcon.sourceforge.net/ P.S. Använd helst nätverkskabel istället för Wifi samt välj servrar i listorna med låg ping för att få minsta möjliga fördröjning.
  21. 1 point
    Bra produktion, bra låtar och bra röst! Gillade speciellt Mer, men även de andra låtarna. Bra att du lagt ut dem på Spotify, kvalitet behövs alltid i den sjö av av medelmåtta som finns ute på nätet.
  22. 1 point
    Tack Casper! Denna gången nöjer jag mig med att försöka skruva fram det hela själv men jag ska ha dina tjänster i åtanke om det blir aktuellt att lägga ut mastringsjobb framöver 😀
  23. 1 point
    Tjena! Nice låt. Gjorde en master som låter såhär https://app.filepass.com/s/goDkpARW0JtnfUqU/p/Martin Håller med Jons analys och kan tillägga att jag skulle vilja ha lite mer dynamik i lägre mellanregistret för att låten ska ha mer djup och kännas levande, delvis det jag har dragit fram i min master 🙂 Gör gärna en riktig master från en riktig wav fil istället för mp3 också om det skulle vara intressant 🙂
  24. 1 point
    Mejla deras kundtjänst så löser de Pseudonym knutet till ditt personnummer. Ditt pseudonym kommer få ett eget IPI och du kan välja vilket namn du vill använda när du verkregistrerar
  25. 1 point
    - Martin, jag gillar låten, bra! - Jon, jätteintressant att läsa dina trådar och höra hur du resonerar. Mixakuten är kanon då man kan höra före och efter och varför. Tummen upp!
  26. 1 point
  27. 1 point
    Ta det med min manager, du kan maila på: maxmartin@superproducer.com😄👍
  28. 1 point
    Beror på hur mycket annan hårdvara du jobbar med, hur många fler ljudkällor som ska in i datorn. Kör du enbart allt jobb i datorn så räcker kanske 2 kanaligt. Kör själv med Scarlett 2i2, 2nd generation.
  29. 1 point
    Natrix var ganska coolt. Kanske får kalla mig det🙃
  30. 1 point
    Hej Martin. Tycker du ligger ganska bra till gällande mix/master, men det är några saker som enligt mig kan bättras på. För det första är det ganska mycket sub och topp, vilket ger hela låten en hängmattskaraktär. Framförallt kan du se över 60-70 Hz där kicken ligger och sänka en aning där och även se över området 8 kHz där hi-hatten ligger och väser? Kanske har du dragit på dessa områden i mastringen? Med detta i åtanke blir det övre mellanregistret lidande, 1000-2000 Hz, där sången och gitarrerna ligger, som enligt mig behöver komma fram mer. Se även till att ställa limiters output på -1 dB om du ska ladda upp låten digitalt. Gjorde en snabbmaster som låter så här: martin_fix.mp3 Lycka till! Jon
  31. 1 point
    ”Copycat” borde ju passa dig
  32. 1 point
    Gillar kompositionen. Men det är för komprimerat tycker jag. Har du komprimerat hårt på Buss-nivå?
  33. 1 point
    Jag tycker det ser ut som ”en vanlig halv-ergonomisk trådlös mus” utan några krusiduller. Den ser nästan spegelvänd ut på bilden, men annars kan du t.ex. börja med att titta på alla trådlösa från HP (ett av många standardmärken, jag har ingen speciell rekommendation just för HP).
  34. 1 point
    Jag tycker det låter som du har bra koll på mixen. Möjligtvis saknas det lite kropp, typ 300-600 hz? Om jag var du skulle jag pausat mixbiten och fokuserat mer på arrangemang och uppbyggnad. Och lagt Ozone Imager på hyllan ett tag. Till att börja med vore det trevligt med mer variation i rytm på huvudmelodin istället för att det bara hamrar på. Basgången harmoniserar inte riktigt vid t ex1:05.. är det ett F som inte hör hemma? Här är två stereoknep jag gillar: 1. Stereo delay! Och jag menar inte bara ett, utan flera delays på samma spår, seriekopplade. För att det inte ska låta som kakafoni brukar jag sätta ett smakfullt grund-delay som passar med melodins rytm, oftast 3/16 men ibland 1/4 inklusive ping-pong (stereo) delay. Efter detta lägger jag ett till långsammare och mindre vått delay än det första. Sedan kanske ett tredje, även detta långsammare och ännu mindre vått delay än det andra. Tripp, trapp, trull fast i delays. Det är också klokt att lägga all delay i en separat sidechain mot kicken, då får man bättre kontroll på svansen och kan automatisera bort den helt om så önskas. 2. Skapa grundljudet i mono, gör sedan ytterligare två grundljud som alla skiljer sig lite (eller mycket) från varandra. Det kan vara variation i pitch, vågform eller bara white noise. Ditt grundljud har du i mono, ditt andra ljud panorerar du hårt till höger och dit tredje panorerar du hårt till vänster. Alla ljud ska spela samma noter. Lägg på en plugin som gör om din master bus till mono för att kolla så du inte har för mycket phase cannelloni, eller jag menar cancellation. Växla mellan stereo/mono och lyssna om ljudet "försvinner" eller tappar intensitet i mono. Tappar ljudet FÖR MYCKET intensitet får du jobba om dina två stereo-ljud i höger/vänster så de inte krockar. Lite fassläckning får man tåla. Det Ozone Imager gör är att tala om för dig, i rörlig bild, hur mycket phase cancellation du har. Men vi bryr oss inte om bilder, vi vill bara veta om det låter bra i mono! Varför vill vi att det ska låta bra i mono?
  35. 1 point
    Och det sista som händer i låten är en röst som kommer in och säger vad den heter. EPIC!
  36. 1 point
    USB 2 max 5 meter, USB 3 max 3 m, du får använda en strömförsörjd hub för att förlänga. EDIT Ska gå att använda 5 hubbar i serie för max 30 m för USB2, aldrig testat själv dock.. 🙂
  37. 1 point
    Skön låt. Skönt arrangemang. Proffsig produktion. Bra ljud.
  38. 1 point
    Låter riktigt Nice. Lite jazz möter John Lennon. 😊. Vet inte om jag tycker den ska ”rockas till” dock. Hör nog en lite softare låt med lite sköna elgitarr slingor i. Den påminner lite om ”Im losing you”.
  39. 1 point
    Riktigt proffsigt låter det må jag säga. Bra ljud och framförande!
  40. 1 point
    Supersnyggt! Hoppas du är nöjd 😊👍
  41. 1 point
    Ok, tack för tipset!
  42. 1 point
    Jättekul att höra. Stort tack för din input. (En liten kuriositet är att jag redan bestämt mig för att sluta med att ha basen i stereo. 😄 men det stärker mig i att jag är på rätt väg.) Nej en del i att jag vill mixa o mastra själv är att jag vill lära mig hantverket och inser att jag har en bra bit kvar innan jag greppar allting. Jag har inga förväntningar på att bli proffs eller så, jag tar inte min musik på alltför stort allvar men vill alltså komma vidare så att det åtminstone inte låter illa. (Jag är heeeelt självlärd, f.ö.) Än en gång stort tack för att du tog dig tid!
  43. 1 point
    😁 hälsa och tacka. Kvinnor tenderar att gilla min musik. För lite kvinnor på detta forum 😂
  44. 1 point
    Avicii wanna be 😏. Jag gillar melodin i prechorus och chorus. Riktigt bra. men den här låten behöver sång. Fram till refrängen som exploderar i din Instrumentala melodi, a’la Avicii. Stor potential i mening, men du behöver en sångare. Kvinnlig eller manlig lämnar jag upp till dig. Tror båda kan funka. dumpa melodiinstrumentet i versen, låter bara tunt och löjligt. In med med sång. Riktigt bra refräng. +1 på @Emortal s tips oxå
  45. 1 point
    Då lär han blir ännu mera förvirrad. Garageband ÄR Logic. Bara en nedbantad version. 🤘
  46. 1 point
    Kanske skulle jag/vi starta en ny tråd där folk kan lägga upp sina allra första utkast av nya låtar...och där de sedan också kan uppdatera/redigera sitt eget inlägg och uppdatera inlägget i takt med att låten växer och förändras. Det hade varit ganska intressant att se låtarna växa från en enkel liten idé till en färdig låt. Alla steg/versioner av låtbyggandet bör då finnas tillgängliga så att man kan lyssna igenom dem från ax till limpa så att säga.
  47. 1 point
    Har nu fått klart färdiginspelat hela låten, med röst och resterande delar. Har börjat mixa lite smått. Lite EQ, Kompressor, Stereo Spread, osv på diverse spår. Ganska stor mix på mer än 80 spår. Knappt att datorn orkar med haha. Såhär låter det nu iallfall. Några tips på hur jag kan fortsätta min mix? Goerge studio 1.mp3
  48. 1 point
    Tack för svaren! Jag lutade åt det ni säger men eremiter som slutat fråga andra och lyssna på dem kan övertyga sig själva om vilka konstigheter som helst. Nu försöker jag lära mig "musikproduktion" och "videoproduktion" men bara för att roa mig själv. Min "publik" är släkt och vänner (ovilliga och ofrivilliga) som jag kan överösa med mp3-filer och länkar närsomhelst, Förr var det dyra kassetter (som de spelade över) och fester där tre man slogs om den enda gitarren. Nu kommer ingen undan (haha)! De skulle nog tycka det vore fånigt om jag hade artistnamn. Att jag ändrat namnet (något som bara syrran pikat mig för) till nåt "svengelskt" ligger 20 år tillbaka i tiden när jag tog "datorkörkort" och skulle hitta på min första Hotmailadress. Pär blir Par utanför Norden (å Tyskland) så det blev Pair. Smart tänkte jag då, men efter 20 års bokstaverande o missförstånd ganska dumt. Men vi svenskar är nog de som svänger oss mest med amerikansk engelska i vardagen. Kanskr är det därför man kan höra amerikaner kalla oss: "Germans who are good at english." Vi säger så!
  49. 1 point
    Att denna tråd är så inaktiv.. Vore så jävla kul att ha vokaler att experimentera med..
  50. 1 point
    Firewire försvinner mer och mer från marknaden, även om det fortfarande är det vanligaste protokollet för externa multikanalsljudkort. Jag såg att Kjell & co har satt sina PCI-kontrollerkort med 2 st Firewire 800 (IEEE1394b) och 1 st Firewire 400 (IEEE1394a) på REA för 80 spänn. Chipset från Texas Instruments, så det är högsta stabilitet och kompatibilitet med ljudkort etc. Har du stationär PC med PCI-plats och ingen Firewire-port är det läge att passa på innan det är försent...
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.