Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 12/16/2020 in Artiklar

  1. Det känns alltid bra att inleda det nya året med lite glada nyheter. Det verkar nämligen som att Spotify äntligen gett upp den föråldrade volymstandarden ReplayGain till förmån för LUFS*. I korthet innebär detta att de största streamingstjänsterna som Spotify, Youtube, TIDAL och Amazon nu ligger på -14 LUFS, vilket underlättar avsevärt för oss som mixar och mastrar. Problemet för Spotify har tidigare varit att ReplayGain och LUFS inte samarbetat så bra. I vissa fall kunde skillnaden nämligen vara så stor som 3 dB mellan olika låtar, trots att ReplayGain och LUFS gett samma genomsnittliga utsla
    4 points
  2. Det finns idag en mer eller mindre framarbetad volymstandard mellan Spotify, iTunes, YouTube och TIDAL, även om det skiljer sig lite mellan de olika plattformarna. Samtliga tjänster använder sig av en normaliseringsprocess baserad på LUFS (Loudness Unit Full Scale) som lite enkelt kan förklaras med hur vi upplever ljudstyrka. Ju lägre LUFS, desto starkare volym. Detta innebär exempelvis att -16 LUFS låter svagare än -8 LUFS. Medianen mellan de olika streamingtjänsterna ligger idag runt -14 LUFS, vilket också är Spotifys nuvarande rekommendation för uppladdning av musik. I praktiken innebä
    1 point
  3. Kap 11 Melissa Horn. Pressbild, Creative Commons Skriva låtar inifrån-ut, eller utifrån-in? Själv skriver jag främst låtar enligt metoden ”inifrån–ut” – det vill säga mina tankar, upplevelser och känslor ger upphov till låtidéerna. Andra behöver stimulans och impulser utifrån för att låtskrivandet ska ta fart – det jag kallar “utifrån–in”. Det vanligaste är att man skriver på båda dessa sätt, men är mer trygg med en metod som en sorts bas för sitt låtskrivande. Det ena är inte finare eller bättre än det andra, man behöver inte välja – riktigt bra låtar innehåller oftast mom
    1 point
  4. Julia Rakel Julia Rakel är producent och artist som frilansar som ljudläggare på bland andra produktionsbolagen Munck, Umami Produktion och Radja Sound Design Agency. Under eget namn ger hon ut finurlig och säregen pop och på Tambourine Studios i Malmö producerar hon även andra artister och band. 
 Hur kom du in på ljudläggar-spåret? Ja, jag vet faktiskt inte helt riktigt. Kommer bara ihåg att jag tänkte ”jag vill nog jobba med radio” och sen blev det lite så. Jag har alltid haft en väldig förkärlek till ljudläggning och fick möjlighet att ljudlägga och slumixa en animerad kortfil
    1 point
  5. Årets sista Fredagstips är här och innan vi sätter igång vill jag passa på att lyfta alla läsare och tacka för engagemang och feedback. Det värmer verkligen och jag ser redan fram emot nästa år. Julbock och bug. Häromveckan fick jag frågan på Mixakuten gällande att mixa en liveupptagning med bara sång och gitarr. Ett förhållandevis enkelt, men samtidigt komplext, ämne som till största del handlar om själva inspelningen, men som också går att avhandla i ett Fredagstips ur ett rent mixningsperspektiv. Låten i fråga är skriven och inspelad av Studiomedlemmen @Daniel Balotis och spelades
    1 point
  6. Årets nästa sista Fredagstips är här och vad bättre än att sammanställa en lista över några riktigt bra pluggar från det gångna året? Att lista samtliga kreationer som släppts under 2020 är dock snudd på omöjligt och förmodligen inte heller särskilt produktivt. Detta är därför ingen lista över de ”bästa pluggarna” utan bara min högst personliga åsikt. Extra roligt är också att en hel del gratispluggar lyckats nästla sig in. Nåväl, här kommer mina mina favoritpluggar för mixning och mastring år 2020, utan inbördes ordning. Observera att priserna är ungefärliga. Fuse Audio Labs Flywheel
    1 point
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Create New...