Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 07/07/2010 in 9066a5cc6c1b01432f539464bcdd8498 Comments

  1. 3 points
    Väldigt bra skrivet språkmässigt. Bra och lättfattat innehåll.
  2. 2 points
    Mina tips för bra lyssning är att lära känna dina högtalare och lyssna på din mix i många olika miljöer och på olika utrustning (det håller väl alla med om). I mitt senaste projekt Lazertown lärde jag mig snart att översätta hur en kick skulle låta på mina Adam A7X med 10" subben från samma firma - för att sedan låta ok på en iphone (där 50% lyssning görs idag?). Det roliga är att jag bytt studiorum under mixningen av skivan (10 låtar sen augusti 19), så jag var tvungen att "Lära om" - men det var en nyttig läxa. Ju mer jag mixat och aktivt lyssnat i studion, på iphone, på en mac-högtalare, i bilen, och sedan åter i studion, desto mer har jag lärt mig om hur "det ska låta".
  3. 2 points
    Instämmer med ovan, mycket viktigt och läsvärt. 😽 /Jon
  4. 2 points
    En mycket viktig artikel. Det är lätt att volymen blir för hög med hörlurar, Speciellt i miljöer där starka ljud uppträder utan förvarning. Ett tips är att använda hörlurar med limiter. Själv använder jag numera en med 88 db gräns. (Beyerdynamic DT-250 - 88db) Tillverkas inte längre men går att hitta. Jag kan dock rekommendera Canford Audio UK som modifierar vanliga modelle .samt kan anpassa vilken lur som helst. Dyrare men en struntsumma om man skyddar son hörsel som ska vara hela livet. Alla andra prylar kan man byta ut min inte hörseln. Jag har inte kunnat finna fler som gör detta men det finns kanske.
  5. 2 points
    Apple har förlängt gratisdemotiden på Logic Pro X och Final Cut Pro från 30 till 90 dagar. Samma sak har Ableton gjort med Live Suite 10.
  6. 2 points
    Håller med. Om de i framtiden kommer uppdatera normaliseringen kommer de förmodligen göra det ännu svårare igen att upplevas starkare, därmed gör musik som låter så bra som möjligt endast! 🙂
  7. 2 points
    Billiga motsvarigheter till dom där mickarna funkar bra också om man är en fattig recordist. En fördel är att man kan ha många så man slipper koppla i och ur och slita på grejorna hela tiden. Så jättestor skillnad är det nog inte egentligen mellan prisklasserna utan man kan komma långt med hur rummet låter och olika kombinationer av mickar i och med att man med billiga mickar har tillgång till många istället för max en av varje sort. Jag passade på att köpa en flock olika sorters billiga mickar innan ett eventuellt brexit från gear4music som är nåt slags musikens Biltema och dom funkar förvånansvärt bra. Mickarna kostade från lite över tre hundra spänn upp till en tusing. Små gulliga konding mickar både penn och traditionella, bandmickar, dynamiska och en USB stormembranare som jag blev riktigt impad av faktiskt. Den sistnämnde fick till en bra tagning av min gamla Zusuki gura ute i mitt garage helt otippat.
  8. 1 point
    Intressant plug. Om man till exempel har lätt saturering på mixbussen. Finns risken då att det kan låta överprocessat?
  9. 1 point
    Det finns fler alternativ som jag tycker borde nämnas. Tex Sonnox Oxford Dynamic EQ (dyr) och vill ha något billigare alternativ så brukar man kunna köpa waves F6 för 29$.
  10. 1 point
    Rörande ljudkvaliteten så är det ytterst liten skillnad om man gör samma sak. Fabfilter har fler möjligheter och är väldigt lättjobbat. De har dessutom väldigt bra visualisering så de är extra för artiklar och demos, men de kommer inte ge dig något skivkontrakt.
  11. 1 point
    Tack Jennifer, det värmer. En gammal lärare sa till mig en gång: Först lär du dig att skriva enkelt om enkla saker (grundskolan), sen lär du dig att skriva svårt om svåra saker (gymnasiet/universitet) och tillslut (i den bästa av världar) lär du dig att skriva enkelt om svåra saker. Detta har jag alltid i bakhuvudet när jag skriver. Mvh Jon
  12. 1 point
    Ännu en bra artikel från dig. Komplexa saker skriver du så enkelt att alla kan förstå.
  13. 1 point
    Mkt bra skrivet! Jist arrangemangdelen är inte alltid så lätt att få ihop.
  14. 1 point
    Håller med! Men det finns mycket visdom här på studio.se också. Älskar dina tips och trix!
  15. 1 point
  16. 1 point
    Hej Jon Håller inte riktigt med dig ang. studiomonitorer, även om jag själv kör på Yamaha HS8 Jag tycker det har gått lite troll i det här med lyssning. Lyssning och ljudupplevelse är en smaksak och i högsta grad individuellt. Det finns en industristandard, och den varierar med smak och tycke också, men det är nödvändigtvis inte det som är rätt för alla. Har en god vän och musiker som gör sina inspelningar i sin studio, med Cerwin Vega högtalare och en NAD förstärkare, och hans inspelningar är alldeles förträffliga, med rent transparent ljud och låter hur bra som helst i min stereo hemma, och i bilstereon. Ta inte mitt ord för det, lyssna på Bandcamp eller Spotify på Roine Sangenberg
  17. 1 point
    Kan i sammanhanget tipsa om att Novations serie Launchpads är kompatibla* med Live Loops i nya Logic. Ha Logic öppet och koppla in Launchpad. Då kommer Logics "Control Surface Setup"-fönster att öppnas och det är bara att godkänna kontrollen. Sedan är det bara att åka. Eller, du måste vrida Launchpad 90 grader eftersom Live Loops har en annan layout än Ableton Live. Men funkar, det gör det. 💥 *Launchpad Pro Mk III är tydligen inte kompatibel i nuläget, men Novation jobbar på en fix.
  18. 1 point
    Apple, i all ära och höjd, men håll med om att det doftar lite maskinöversättning om "slagsequencer"? Har aldrig sett det begreppet tidigare. Och jag tänker inte förstöra min förutfattade mening genom att gubbgoogla.
  19. 1 point
    Ja verkligen! När jag ser tillbaka på mitt gamla sätt att lyssna och mixa( när Studio tidningen kom ut med en hel tidning om Mixologi med tillhörande skiva). Lyssna på varje kanal i solo och mixade så rent det gick... inte sjutton smsmälte det samman inte. Tunt, ihåligt, spretigt och väldigt odynamiskt utan botten. Som en morgon när man nästan försover sig, blaskigt kaffe med brända kanter från brödrosten, toppad med utgången räkost! Har börjat lägga mer tid att lägga riktigt bra grund på gitarr, vad och trummor innan jag ens trycker på rec-knappen. Små justeringar åt gången mot ett bestämt mål. Hoppar gärna mellan instrumenten för att inte tappa fokus och behålla dynamik som behövs(?) Och hela tiden ha en balans. Tack än en gång, ser fram emot nästa Fredagstips😎👍🤟
  20. 1 point
    Det värmer att höra vayzeria. Funderar i själv ibland på vad som hjälpt mig mest i min utveckling och kommer ständigt fram till god lyssning och inte minst referenslyssning av andras musik. Inte nödvändigtvis för att härma soundet, vilket i sig kan vara väldigt utvecklande, men mer att jag lyssnat mycket efter frekvenser och balans. I början var jag övertygad om att det fanns någon slags formel för vad som gjorde att musik lät bra och balanserad, men insåg efter många år att det handlar om så mycket mer än en "rak" frekvenskurva. Idag mixar och mastrar jag betydligt mer på känsla än med hjärna (även om jag är i grunden är väldigt tekniskt lagt - just för att det är roligt att förstå), men visst det handlar så klart om erfarenhet också. Träning ger färdighet Mvh Jon
  21. 1 point
    Tack för bra ämne! Hållet med att en bra lyssning och "ärligt öra" är det bästa verktyget. Bra lyssning/avgörande hörsel kommer ju med rutin/åren! Det som blivit bäst med mitt inspelande och mixandet är hörseln. Det som fick mig att vakna upp var helt enkelt att lyssna och härma ett sound jag ville kopiera, vilket jag tror jag lyckades med.... bättre hörsel kom på köpet 😎🤟👍 Tack sååå mkt för dina inlägg och uppmuntrade vägledning 😎😎😎
  22. 1 point
    Steg ett är att testa alla idéer som dyker upp och inte vara rädd för att göra fel. Då kan det bli väldigt rätt! Tack för feedback. Mvh Jon
  23. 1 point
    Jo jag har den och lite andra BMD grejor för video och det är bra grejor, jag har också den gamla modellen ATEM TVS. Man kan koppla ihop dom över HDMI eller SDI så man får 9 full hd kameror och båda enheterna kan man koppla ljudkort, preampar och eller en mixer till. Atem Minin kräver dock en obalanserad signal på line in ingångarna. Kort sagt det är en baggis att få in en massa kanaler både från mixers och DAWs och det har nog aldrig varit billigare att göra högkvalité video med ljud än nu. Video industrin har inte samma prisutveckling på utrustning som audio sidan har haft ganska länge nu med fullt av bra billig utrustning. Men det är det billigaste man hittar av proffs och semi proffs läget om man inte ska köra med gaming grejor för capturing och streaming.
  24. 1 point
    Superbra Fredagstips (som vanligt)!
  25. 1 point
    Hej Jon! Jag har sysslat med musik i ett par år nu men har på senaste tiden börjat att ta det mer seriöst. Jag tycker att det mesta går bra för mig fram tills att det blir dags att ladda upp till olika musik streaming sajter som Spotify etc. Där blir låtarna sänkta och mycket lägre än andra kända låtar, de förlorar energi och låtar helt enkelt riktigt tråkiga att lyssna på. Jag har läst på om detta och fått reda på att det beror på mastering. Jag har följt många olika tips för att uppnå det rätta ljudet genom mastering, jag har masterat efter RMS, LUFS, kollat och sett till att jag är på rätt peak men oavsett vad så tycks jag inte kunna nå mitt mål att få mina låtar att låta lika livliga som andras... Om det fanns något sätt som du kunde hjälpa mig så hade jag varit evigt tacksam. Mvh Eddie.
  26. 1 point
    Tack för feedback god vänner. Tar detta till mig. Mvh Jon
  27. 1 point
    Skriv gärna ut om de är AAX..
  28. 1 point
    Audiomodern bjuckar på filter/sekvensiator-pluggen Filterstep. https://audiomodern.com/shop/plugins/filterstep/
  29. 1 point
    Fredagstipset uppskattas alltid! Jag tror inte att jag missat ett enda nytt fredagstips på åtminstone två år. Tack!
  30. 1 point
  31. 1 point
  32. 1 point
  33. 1 point
  34. 1 point
  35. 1 point
    Hej! Jag är rätt ny på det här med musikproduktion (och datorer generellt), så jag försöker läsa på lite. Jag vill helst ha en bärbar dator som går att använda till annat än musiken, och på de utbildningar jag har som mål att komma in på kör de Mac och Logic. Därför är jag inne på det spåret nu, och vill passa på att fråga dig vilken dator du skulle rekommendera? Är Mackbook Pro ett bra val? Tack på förhand! :)
  36. 1 point
    Har nog en gammal ovana att gå in med högpassfilter alt. gröpa ur lite i high end, men bara ytterst lite beroende på hur sångaren låter. Sedan lätt lätt komprission för jämnhet. De esser på de. Eq sist för skönheten i det hela. Send till reverb samt chorus där behövs/ om det behövs. Detta var mitt gamla sätt, finns lite kvar tyvärr. Men har blivit bättre på det hela, men sång e så satans svårt att få till bra! Tack Jon för inspirerande tips och lite uppfräschning av det s.k "Back to basic"
  37. 1 point
    Undrar just hur många år det tar innan det är en användbar daw…inte så lätt att göra en med alla funktioner man vill ha.
  38. 1 point
    Okej. Det jag ser som faror med detta är att de kan låsa dawen till dyr hårdvara och vice versa, om du väl köpt dyr hårdvara kan du betala mycket för uppdatering av mjukvara... inget som jag vill doppa tån i ... 🙂 De behöver inte nödvändigt vis bli som protools sagan där alla hoppar av glädje med clipgain, 6 år senare än andra självrespekterande daws osv...
  39. 1 point
    Väldigt bra med den här typen av utlämnande berättelse. De flesta av oss som har hållit på med inspelning och låtskrivning ett tag känner nog igen sig, även om många vill låtsas som att vi är on top of things. Tack Jon! Transparens är skönt!
  40. 1 point
  41. 1 point
  42. 1 point
    Cubase 10.5 fick en LUFS normaliser som gör jobbet ganska lätt.
  43. 1 point
    LUFS ångest! Det var lättare förr när man bara skulle trycka på för fullt! Metallica Death Magnetic FTW! Bortser man från ovan är det underbart att kunna få låtar med dynamik att bryta igenom istället för att sönderkomprimerade masters alltid vinner! Bra utveckling! Tack för artikeln!
  44. 1 point
    Hmm. När du gillar mixen för mycket, ta en paus(:
  45. 1 point
    Matchade stereopar är som regel att rekommendera om du ska spela in i stereo, just av anledningen att minska risken för fasfel. Men det handlar naturligtvis mycket om mikrofonplacering också, därav uppkomsten av särskilda stereohållare. Gällande känslan av ihålighet så är det också definitionen av fasfel - eller snarare ett "hål i ljudet". Säg att du rattar två identiska syntljud och spelar upp dessa samtidigt. Då kommer det inte att låta som två olika syntar, utan enbart en fördubbling av amplituden, 6 dB starkare för att vara korrekt. Om du fasvänder det ena ljudet och spelar upp igen, blir det helt tyst. Total utsläckning. Med anledning av detta finns det därför all anledning att ratta fram ljud som kompletterar varandra, inte enbart ur ett produktionsmässigt perspektiv. Ju fler fasfel/problem du dras med i en mix, desto större sannolikhet att din mix kollapsar i olika lyssningssystem. /J
  46. 1 point
    Du kan aldrig få två mikrofoner att ta upp ett ljud på exakt samma sätt, så det finns ingen vinst i INTE ha två matchade mikrofoner. Mvh//Oscar
  47. 1 point
    @Jon Rinneby Jag gillade verkligen att göra egna basmallar! Ofta tycker jag att de riktigt bra verktygen lär en saker, och bassrom lär mig massor, kommer garanterat köpa:) Kompressorn du visade är den enda jag inte checkat in själv nu. (Köper inte waves längre även om jag gillar mixcentric, riskerar alltid att fucka mitt system då jag inte vill köpa deras update plan för mer pengar än vad pluggarna tillsammans kostar.) Kompressorn hörs nästan inte på bästa möjliga sätt när jag kollar på videos om den. Den är nog värd sitt pris också. Tycker de flesta digitala kompressorer egentligen låter så fattigt att jag hellre använder nån saturation i kombination med eq för att kontrollera signalen, men denna verkar göra ett fint jobb.
  48. 1 point
    Jag tycker ändå man bör satsa på thunderbolt 3-port om man köper PC. Det kommer allt fler ljudkort för thunderbolt och även om den snabbare överföringshastigheten inte spelar någon roll så är det så att kommunikationen sker på lägre nivå jämfört med USB så att operativsystem och processor inte behöver anropas och belastas lika mkt.
  49. 1 point
    Måste det finnas ett bestämt antal refränger och verser som är bestämt långa? Var hittar man den regeln?
  50. 1 point
    Som skapare av syntmusik håller jag inte med alls. Det är grymt när det är statiskt! Så här skall det låta, helt utan effekter och bara en synt som gör alla ljuden dessutom med bara en en röst, monofont FTW!
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.