Jump to content

Leaderboard

  1. crillemannen

    crillemannen

    Medlem


    • Points

      4

    • Posts

      1,815


  2. Peter Roos

    Peter Roos

    Medlem


    • Points

      2

    • Posts

      2,037


  3. vayzeria

    vayzeria

    Medlem


    • Points

      2

    • Posts

      657


  4. Neosus

    Neosus

    Medlem


    • Points

      1

    • Posts

      4,357


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 12/13/2020 in all areas

  1. Tjo, Submission audio har släppt en ny limiter - Flatline. De kanske är mest kända för deras bas samplings Bibliotek, som för övrigt är grymma. Men nu kommer något helt annat! Jag har slängt ihop ett test och jämfört med några av de mer populära limiters på marknaden så som Fabfilter L2, Ozone9 och Kclip3. Det finns high Rez filer att ladda ner om man vill det annars är det bara på kika på YT:
    1 point
  2. Lägger till: fördelen med reverb på en egen, parallell kanal är att du kan eq:a reverbet och lättare ställa volym på den. Sedan kan man leka lite med att sända signalen från reverb-kanalen till annan effekt också och få väldigt intressanta ljud - Reverb till Chorus, Delay eller vad man vill.
    1 point
  3. Tjena, jag var i Studio Mega i helgen och proddade trummor åt Henrik Udd som b.la gjort Architects, Bring me the horizon mm. Jag trodde jag kunde dela med mig av de samplingarna men det får vi skjuta på framtiden. Dock så har jag varit där förut så jag tänkte dela med mig av lite samplingar där ifrån. Dessa gjordes 2018-2019 i studio Mega. Det var till Imminence senaste album som de släppte 2019. Då hade Mega kvar sitt SSL bord som de nu tyvärr har sålt. Så riktigt bra kanal-kedja men framförallt ett grymt trummrum. Allt är uppskuret och det finns TCI filer till trigger 2 att ladda ner 🙂 Jag la även in lite andra samplingar jag gjort under åren. / Christian
    1 point
  4. 1 point
  5. Litet lustig liknelse.. tänkte mig det son att man börjar där det värsta är. Resten är putsning och polering😎
    1 point
  6. Ja, det var inte tänkt att släppas direkt. Vi tog lite samplingar för skojskull. De jag gjorde precis som jag inte kan släppa blev kanon. Planerar att göra ett samplings pack mer seriöst i samma studio. Rummet erbjuder något unikt. Och det går igenom alla mickar inte bara rummet
    1 point
  7. Flikar in att pianot är ett Medeli SP4200 ommärkt för Thomann. Så om du vill höra pianot kan du lika gärna kasta in det modellnamnet på YouTube. https://medeli.eu/products/stage-pianos-and-master-keyboards/sp4200-wh/digital-stage-piano-with-accompaniment.html
    1 point
  8. Reverb före kompressorn kommer att komprimera reverbet också, vilket man kanske inte vill. Reverb kör jag som en parallell effekt genom att sända signalen till reverbet med retur till en parallell, egen kanal - vilket gör det lättare att eq:a och ställa volymen på den. Eq före eller efter kompressor - därom tvistar di lärde; jag brukar lägga kompressor först och sen eq, och ibland tvärtom. De-esser använder jag sällan, bättre att öva sin sångteknik och försöka hålla ner s-ljuden när man sjunger, backa bort från micken lite eller drar ner s-ljuden när man mixar genom att sänka volymen på dem. Pro Tools d-esser suger liksom många andra Daw:s de-essrar (de-essers..?) och tar bort för mycket signal, tycker jag.
    1 point
  9. I vilken ordning städar du ett rum? Antagligen helt på hur stökigt det är ? En bra tagning på leadsång med grym sångare och miljö kan ibland bara behöva kompession och Eq. Annars så kanske eq för onödig botten, kompressor, eq, de-esser och 4 bandskompressor på de. Ser ju alltid olika ut beroende sångare, låttyp, vad man vill göra med sången/låten. Med eller utan effekter....
    1 point
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...