Jump to content

Leaderboard

  1. Jon Rinneby

    Jon Rinneby

    Huvudmoderator


    • Points

      1

    • Content Count

      3,499


  2. Esarus

    Esarus

    Medlem


    • Points

      1

    • Content Count

      24


  3. Ollie Olson

    Ollie Olson

    Medlem


    • Points

      1

    • Content Count

      32


  4. HoboRec

    HoboRec

    Medlem


    • Points

      1

    • Content Count

      468


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 05/06/2020 in all areas

  1. 25. Identifiera övriga bärande ljud När du har fått styr på maskinrummet, som jag brukar kalla trummor och bas, så ska vi ge oss på det som är som kött på benen. I tips 4 och 5 så pratar jag om att det dels finns instrument som är bärande för låten och dels finns instrument eller ljud som framkallar ett leende på läpparna. Börja nu med det bärande och sätt dem i en bra balans mot trummor och bas. Kontrollera hur sången känns mot dem. Ta därefter de lyckliga instrumenten och strössla med dem för att skapa karaktär och atmosfär. Tänk på att det finns en risk att man placerar ”happy channels” a
    1 point
  2. Jag har jobbat under The End Studios tak i snart tre år. Peter Dahlström byggde studion tillsammans med sin vän Ajax för lite mer än tjugo år sedan. I veckans video vill jag ta tillfället i akt och prata lite med Peter om hans historia. Hur han fick upp intresset för ljudteknik och hur resan gick från det till att bygga den här fantastiska studion. Det blev en ganska öppenhjärtig konversation om hur han började med att brygga kaffe i en skånsk studio till göra uppdrag för några av de största uppdragsgivarna i Sverige, samt upp och nedgångar på vägen. Peter Dahlström – the
    1 point
  3. Jag själv är en stark förespråkare av stereokomprimering, så länge det sker på ett smakfullt och genomtänkt sätt. Stereokompression* (jag väljer att kalla det så för enkelhetens skull) på masterkanalen handlar kort och gott om att lägga en kompressor, vilken som helst egentligen, över hela mixen (ofta) med syftet att limma ihop musiken och göra den mer enhetlig. Likväl kan det handla om att ge mixen en visst typ av karaktär eller färgning, eller att skapa mer rörelse. Vissa går till och med så långt som att inte komprimera alls, utan enbart använda en viss typ av kompressor för att ge mi
    1 point
  4. Låter helt okej. Ja själv kanske hade föredragit att du gjorde den kortare och flyttade dramatiken i låten framåt men det är en smaksak. Sån här musik kan ju antingen lyssnas på i 10 minuter eller dansas till i 8 timmar beroende på evenemanget.
    1 point
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.