Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 10/26/2019 in all areas

  1. 2 points
    Jag har köpt ett gäng små gulliga billiga förstärkare och billiga mickar och satt upp en garagestudio att plinka i det är krångligt nog. Så jag går nog åt andra hållet med mindre regler och struktur. Min teknik är ca 8 år eller nåt och i kombo med ett lite nyare grejor så kan man få det mest mystiska signalvägar så det kan gå timmar till att få ordning på det. Jag envisas också att alla mina kameror från gopro, GH3 och blackmagic kameror ska funka med två usb capturekort (camlink), ett pcie kort och program och grejor vilket kräver en omstart och att hiva i och ur usb kablarna för att få igång camlink korten. Vilket kräver att hag halar fram en verktygsvagn och går ner på knä kryper in under bänken uj . Men när allt det är klart och man äntligen ska dra igång då ser man att klockan är 3:30 så det är snart dags att gå upp och käka frukost eller så strular prylarna lik förbannat och kan inte fatta var dom ska och inte ska skicka ljud till så man börjar gråta och ger upp. Så jo jag spenderar en del tid i studion men ibland blir det ljud.
  2. 2 points
    Min tid i studion under ett år kan väl beskrivas som "kort men intensiv" då mitt intresse för musikskapande går otroligt mycket i vågor. 1. Just nu är jag sjukskriven pga av en kronisk tarmsjukdom som heter Ulcerös kolit som jag har, och då har jag plötsligt fått lite mer tid till att skapa musik i studion. Normalt sätt brukar jag hålla på ganska intensivt i några veckor eller kanske ett par månader, men sedan brukar inspirationen tryta och musikskapande ligger då helt nere resten av året. Ibland i några år faktiskt innan jag återupptar det. Nu när jag är sjukskriven har jag suttit i studion varannan, var tredje dag kanske. Några timmar vid varje tillfälle har det nog blivit - dock inte alltid supereffektivt utnyttjande av tiden. Har inga rutiner utan det blir inspirationen som får styra. 2. Ingen aning om hur mycket tid som går åt till just arrangering, men jag vet i alla fall att det är mycket tid som går åt till annat än arrangering och låtskriveri när jag sitter i studion. Lätt att klicka sig ut på nätet och surfa omkring, kolla youtube etc...dels i och för sig om saker som kanske berör arrangering, musikteori och prylar till studion..och dels om helt andra saker. 3. Nej, ingen speciell tid avsätts till att öva eller läsa på om musikteori. Däremot händer det då och då att jag ägnar en stund åt musikteori eller att läsa på om saker som rör låtskriveri, musikteori eller liknande. Oftast då är det information via nätet på olika forum eller ännu vanligare..på youtube. Jag har nyligen gått över från Cakewalk till Presonus Studio One Pro, och jag skulle verkligen behöva gå igenom noga hur det programmet fungerar innan jag fortsätter att skapa mer musik. Ibland tänker jag att jag ska gå igenom varje liten del/funktion av det här för mig nya DAW:et och när jag stöter på en funktion som jag inte känner till eller vet vad den gör/hur den fungerar så ska jag ta reda på det innan jag går vidare. Vända ut och in på programmet helt enkelt. Tror att man skulle vinna mycket på det i längden! 4. Det slukar helt klart en del tid att leka med nya prylar. En ny mjukvarusynth med en massa nya ljud exempelvis är det lätt att fastna i när man går igenom ljuden som finns tillgängliga. För att inte tala om man nu ska skruva fram sina egna personliga ljud..då kan tiden verkligen rinna iväg. Det kan vara okej i ett visst skede i skapandeprocessen, men jag tror att vid själva starten på låtskrivandet är det nog bra att ha så få störande saker omkring sig som möjligt. I det tidiga skedet tror jag mycket på att det är bra att bara sätta sig ner vid sitt piano, sin keyboard (utan att vara uppkopplad till datorn), sin akustiska gitarr etc för att där skriva klart hela låtstrukturen. Först när man har fått till strukturen på låten, vilka ackord som ska spelas, melodi och åtminstone en provisorisk text så tycker jag det kan vara lämpligt att därefter starta upp datorn för att jobba vidare i sitt DAW. Men störs man inte av alla möjligheter som ens mjukvarusynthar etc ger en så kan man givetvis börja låtskrivandet direkt i DAW:et också. 5. Det tar lång tid! Jag hittar ganska enkelt nya idéer där jag tycker att låtarna kan ha en viss potential, men tyvärr är det lätt att fastna i en låtdel som man håller på att "pilla" på i all evighet..eller i alla fall till dess att man är trött på låten och känner att man vill gå vidare med att skapa något nytt. Jag har fortfarande efter typ 25 år aldrig skrivit klart en enda låt! ☺️ Då menar jag förstås på ett sådant färdigt sätt att låten är helt färdigmixad och redo för mastering. Jag inbillar mig att den dagen jag väl blir helt "klar klar" med en låt så kommer jag spotta ur mig idéer och framför allt nya helt färdiga demolåtar i en mycket raskare takt än vad jag gör nu. 6. Jag skriver mycket på inspiration, men har egentligen en tanke om att få till ett mer rutinmässigt sätt att skriva låtar på. I stort går det ut på som jag beskrev ovan..att först skriva klart låtens grundstomme på t.ex. ett piano för att först därefter jobba vidare med låten i DAW:et. Väl i DAW:et tänker jag mig att hela låtens grund spelas in..harmonier, kanske något enkelt trumkomp och sedan sången. Att lägga mycket tid på att se till att sången blir bra inspelad är viktigt. Först nu kan man bygga på med en del andra grundinstrument som bas exempelvis. Därefter smycka låten med fler instrument, percussion, fill-ins etc. Volymjusteringar för olika kanaler kanske man följer upp med sedan innan man kryddar med effekter och dylikt. Ungefär så skulle jag vilja jobba med mina låtar, men i verkligheten blir det oftast på ren inspiration och att börja skriva direkt i DAW:et. Inte sällan med en rytm/trumkomp som en morot till att komma på idéer.
  3. 1 point
    Alright, precis såna tips jag är ute efter. Tack att ni tar er tid. Ska sikta på att göra om sången och justera nivåer 😊
  4. 1 point
    Udda saker... och stilar..? Javisst. Men vem hindrar att göra saker som inte följer alla mallar? Så viset kan man göra alltid. Men sådana som gör det inte hellre sitter i internet ... Min upplevelse hitills är att det blir då knepigare om jag frågar någon feedback från lyssnare. Oftast de vet inte exakt vad jag vill uppnå för att ge något feedback som kan hjälpa och då kommer rekommendationer som jämför med senaste musik i radio. Även i syntmusik pågår kontinuerlig experimentation, men det går så pass långt bort att till lyssnare är det alldeles för mycket krävande om det finns väldigt få bekanta tecken. Men inte så pass många ens kan slappna av att lyssna jazz (eller hörs det varje dag för frukost i P3 / P4 ... ? :D :D ). Då kan man också höra att "jaja, bra låt men lägg till trummorna, byt ljud/röst" etc. Inte hellre ju alla låtar behöver vokal/gitarr/trummor. Inte hellre det ska vara just så viset. Jag har allt endast på syntar oftast. ... Det finns ju musikstilar med mer komplicerade struktur än A/B/A/B bara (låtar med 10 olika melodier inne), bara fråga e att om lyssnare fattar också. -- Mike Oldfield och Klaus Schulze med sina 1 timmars arrangemang. I dåtid det var helt ny, då alla dessa - Vangelis, Jarre, Oldfield, samt kraftwerk hade kollision med mainstream. Bara några saker ... Radiovänliga låtar -- då e sådana som har uppmärksamhet, då det pågår kontinuerlig experimentation och sökning att vad publik vill "ha". Sådåna e dessa -- det finns sådant "recept" vilken utnyttjas så mycket som möjligt. OCH om om någonting blir ännu bättre "hit" då alltid att senaste låt analyseras, och skapas väldigt liknande låt. (Så liksom helt ny bil blir togit till delar av konkurent och varje sak analyseras). Men nutidens saker från radio e inte min smaksak just. Om experimentering. Sådana ändringar går ganska gradvis i mainstream. Man kan ju experimentera, men det e ju regel att ingen DJ vill att det ska sal går plötsligt helt tomt om sätter på något udda sak. Och då e garanterat att det spelas inte mer. I radio det händer också därför slutna "spellistor" att de vill inte ta något risk. Jag lyssnar också musik vilket "ingen annan lyssnar". Det som var underground typ 25 år sen är mainstream nu, och vice versa. Även techno var undergroundförut, mainstream därefter, men nu underground igen. Jarre konsert i Globen -- då var jag överraskad att hur kan det vara att biljett till sådant är 2 ggr billigare än Britney konsert... den visar också att vad säljer mer. om hur många refräng eller verse ska vara, då minns jag hur i musikskola hörde jag "Det finns boken om harmonilära, men om du vill skapa pop/disco/rock, då det finns inte sådant bruksanvisning. :D " Men om allt går till skogen då finns kvar ändå lyssnarna -- det samma som skapar likadant musik. Du skapar, andra musiker lyssnar och de skapar, du lyssnar.
  5. 1 point
    nja... Dagens lyssnare "har inte tid" ... MEN samt glömmer de snabbare också. Glömmer innan sommar e förbi. Sen kommer fråga att hur många lyssnar din musik 20 år senäre. Fortfarande. det e 2 helt olika saker att göra musik vad man älskar, eller "score a hit" ( -- musikal prostitution). Vad e viktigare, det ska man tänka för att annars det orsakar psykisk trauma. Samt hur lång ska vara någon låt är ännu knepigare. Queen "Bohemian Rhapsody" var ju ... 6 minuter, eller mer? Samt hade Pet Shop Boys så pass 6..8 minuter långa låtar också. Genesis också. Ändå 3:45 var som tumregel för "radio edit" även vid sekelbytet. Nu känns det för dagens lyssnare att 2:45 vore lagom längd... ? Men det finns nog unga som lyssnar 6 minuters långa låtar med långa intro (dessa "extended versioner"). Bara några tankar . . .
  6. 1 point
  7. 1 point
    Föreslår ett byte - jag kan testa att spela in bas på denna - du testar att skriva en text och sjunga in vocals på ett projekt i min pipeline!
  8. 1 point
    Meow... Men hur dyra saker du har i din datorn? Kostar det pengar eller 3..7 dagars tid för dig om mitt i inspelningsession mjukvara går totalt omkull pga senaste "update" eller ngt som den vill hålla på i nätet? Dator med 250 000 SEK hårdvara (eller lika dyr mjukvara) vore däremot extremdyr för att vara surfdator. Javisst, 1Gbit LAN är bra att ha för att överföra inspelningsession fil; men det ska inte ens se internet alls. Det ska vara stängd av från internet via extern brandmurburk, och vid inspelning ta bort sladd från nätverkskort ändå (att mjukvara ska inte ens försöka syssla med sådant). Inga "updater" - för att det skapar alltid extrajob. Sämst vore att det "ringer hemma" och frågar eviga "updater", byter systemfil utan att meddela och en dag man gissar att varför det fungerar inte längre! ELLER en dag det säger "new windows/macos is ready for install" och någon "klok" ändå kommer till idee att klicka "ja" till sådant... eller systemet har redan hittat genväg sig själv att tvinga på (liksom windows gjorde i sin win7..8 version) och allt slutar med fiasko pga därefter inget fungerar längre i nyaste system pga drivrutiner för sådant hårdvara är "discontinued" länge sen. Sådant system ska vara fryst och med backup. För internet surfande det ska vara andra datorn för att vara på säkra sidan, samt att dessa kort hållbara saker liksom firefox www-läsningmjukvara ska inte störa.
  9. 1 point
    Brukar hålla på några timmar på eftermiddagen och kvällen. Det är ganska ostrukturerat, har svårt att avsluta låtarna. Är uppe i 52 låtar som jag håller på med samtidigt. Jag brukar ta den som jag känner för och spela in lite och jobba på arrangemangen. Gjorde ett försök med ett schema där jag noterade hur långt jag kommit i processen med varje sång (inspelad- redigerad- mixad-mastrad) och börja närma mig slutet på ett par av dem. Håller på att lära mig bas, på riktigt med fingerspel (innan använde jag bara plektrum), munspel och mandolin. Och kämpar med att lära mig mixa så att jag får acceptabel ljudkvalitet. Bästa hobby man kan ha, om man frågar mig (men kanske inte grannarna), ständigt nya intressanta saker att lära sig.
  10. 1 point
    Bra tråd SyncEmotions! 1. Sitter nästan varje dag i min hemstudio och sysslar med musik på det ena eller andra sättet (kul att ha något att göra när man är arbetslös). Jag satt i och för sig lika mycket i studion när jag hade ett arbete - musik är viktigt för mig. 2. Mycket tid går åt till låtskriveri, arrangering och produktion. Att spela i tre band tar ju lite tid från detta, men jag försöker sitta varje dag. 3. Jag övar basspel och keyboardspel nästan varje dag och har börjat kolla mer och mer på YouTube-videos t.ex. Rick Beato som man får en hel del kunskap av. 4. Jag lägger inte mycket tid på att lära mig nya mjukvaror då det stjäl alldeles för mycket tid. Senaste mjukvaran jag köpte var Ozone 8 och där använder jag mest presets och den finurliga Managern, som analyserar mixen i realtid och gör en egen inställning. Har dock kollat instruktionsvideos. Den näst senaste mjukvaran var Soundtoys 5 som är betydligt enklare att jobba med och har jättebra presets. 5. Blir tyvärr aldrig färdig (med mina egna låtar) p.g.a. utbrändhet och att idéerna legat på flera olika datorer. Har låtidéer som jag spelade in på 90-talet med en Yamaha QY-10 som jag lagt in i datorn nu och jobbar vidare med. Texterna är svåra att få ihop. Har nu blivit mer strukturerad och samlat ihop både mig och låtarna på en dator! Har dock spelat in bandet och mixat/producerat våra cd. Spelade in "Låt hjärtat va me" med en 18-manna orkester för mina kompisar som äger Göteborgs Nya Bryggeri, som finns på YouTube (Prippklubben). 6. Jag väntar aldrig på inspiration; sätter mig bara i hemstudion och börjar jobba. Skulle man vänta på inspiration skulle aldrig något blivit gjort. Saknar jag lust att jobba med mina låtar så sätter jag mig och spelar bara. Det är jättebra att skriva upp allt man gör och det har jag också börjat med. Jag började skriva upp allt jag gjorde från och med oktober 2017 i en liten anteckningsbok. Fördelen med det är att man blir mycket mer strukturerad och vet hela tiden vad man gjort. Vissa jag känner kommer inte ens ihåg vad de gjorde senast i studion och då blir det aldrig någonting av det. Tyvärr skriver jag aldrig upp hur lång tid jag sitter; det borde man göra också. Till sist: man måste sätta av tid, som du säger SyncEmotions, men det är inte alltid som mer tid ger bättre resultat. Jag tycker att man ska sätta av mycket tid till att lära sig sina produktionsmetoder och sitt DAW/pluggar, göra färdiga presets som jag gjort till min sång t.ex., göra färdiga låt-templates och färdiga ljud - och sedan börja jobba. Jag har också börjat "i fel ända" många gånger, men tycker att jag fått bättre struktur när jag nu lärt mig mycket och slipper och pilla med sådant som jag borde lärt mig från början. Det kräver dock disciplin.
  11. 1 point
    Det var inte kritiskt menat överhuvudtaget bara ren information utifall man bara ska leka lite som jag och då kanske kan klara sig med ett billigare program. Jag kan hålla med att man i en studio där man tar bra betalt bör tänka sig för om både det ena och andra och i en sån miljö behöver man inte internet och framför allt inga uppdateringar av i princip nåt. Hör du med videofolket från den industrin så är det samma regel som gäller där. Men visst får man om man vill och det är fortfarande ganska svårt att plocka upp virus på en mac även om dom försöker hela tiden. Jag har en mac pro en mac mini och 6 hackmacar alla med internet på och utöver Logic även Harrison Mixbus både vanliga och 32c versionen eller vad den heter. Dom har varit både här och där och det enda virus jag har fått sedan 1984 var en gång på en PC. Men helt klart tråden handlar om pro tools. Mitt första möte med det var 1995 på musikteknikutbildningen på Liljeholmens folkhögskola. Om pro tools leder nåt överhuvudtaget det vet jag inget om men mytomspunnet är min första tanke. Till och med Harrison själva gillar det trots att dom har en egen daw och skickade nyligen ut reklam om en ny pro tools plugin för ljudläggning av video för runt 1900 usd. Lite besynnerligt om man frågar mig. Nåväl något of topic kan man nog lugnt säga, sorry.
  12. 1 point
    Måste det finnas ett bestämt antal refränger och verser som är bestämt långa? Var hittar man den regeln?
  13. 1 point
    Som skapare av syntmusik håller jag inte med alls. Det är grymt när det är statiskt! Så här skall det låta, helt utan effekter och bara en synt som gör alla ljuden dessutom med bara en en röst, monofont FTW!
  14. 1 point
    Göteborg, torsdagen den 25 juli, 2019. Jag skulle vilja infoga några reflektioner över de senaste dagarnas ”turbulens” angående en ständigt återkommande person här på forumet - om nu någon överhuvudtaget har märkt det i dessa soliga semestertider. Jag har aldrig haft något personligt mot denna person och har aldrig skrivit ett enda ont ord om hen, men har återkommande blivit nedtryckt, förlöjligad och svuren åt av vederbörande under åren. Jag har varit medlem i detta forum sedan 2007, men inte så väldigt aktiv de senaste åren - går in då och då för att kolla av läget - men har aldrig fått någon varning eller varit avstängd, trots att diskussionerna (läs: pajkastningen) på trådarna förr skulle få en att häpna idag. Jag har noll tolerans för människor som trakasserar, förlöjligar, använder fult språk eller har den minsta tendens till att mobba någon - och tycker inte det hör hemma på ett forum överhuvudtaget. Vi är här för att lära oss av andra och ödmjukt försöka lära ut det vi kan till andra; och bara för att vi gått ur skolor och lärosäten innebär inte det att vi ska sluta lära oss nya saker genom livet. Det var någon här (i en nu dold tråd) som tyckte att: ”det är inte så bra att hänga ut en annan medlem här på forumet” Det är väl en ganska typisk, svensk inställning att sopa problemen under mattan genom att anmäla saken till en moderator och låta andra ta hand om problemen, för att sedan låtsas som ingenting. När den medlemmen, som anmälan gällde, kallar mitt inlägg ”skit” och kallar mig ”tönt” offentligt, så kommer jag svara vederbörande offentligt också - och det är min demokratiska rätt att göra det. Jag kan väl synas ganska osvensk på det sättet. Jag skrev (i en nu dold tråd) att ”en permanent avstängning hade kanske varit medicinen”. Det var så här i efterhand ganska hårt från min sida och det är väl kanske inte rätt väg att gå - då jag trots allt ser något gott i alla människor. En offentlig ursäkt från vederbörande hade nog varit på sin plats, men den lär vi nog aldrig få se. Då skulle saken vara utagerad från min sida. Det var också någon som trodde att vederbörandes konto hade blivit ”hackat” så att någon annan skrev. Det är väldigt långsökt och inte alls troligt. Tack för mig från ett somrigt Göteborg, Peter
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+01:00
Annons


×
×
  • Create New...