Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 02/12/2019 in all areas

  1. 6 points
    IDG har sålt varumärket Studio till två av grundarna och Nordens största sajt inom musikskapande lever vidare i nygammal regi. Stockholm 2019-05-23: Som flera av er besökare säkert noterat har publiceringstakten på Studio.se varit relativt låg de senaste månaderna vilket berott på att det pågått ett ägarbyte bakom kulisserna. Sedan Studio startade 2003 har en stor del av mediekartan förändrats på ett spännande sätt och så även förutsättningarna för Studio. Under mer än 15 år har medieföretaget IDG stått bakom Studio. Både genom starten av papperstidningen, webbsajten Studio.se, genomförandet av många mycket lyckade seminarier och inte minst communityn Studio forum. För att Studio även fortsättningsvis ska ha förutsättningar att utvecklas som en värdefull community för musiker, producenter och låtskrivare, tar två av de ursprungliga grundarna, Andreas Hedberg och Björn Olsberg över projektet. Det görs från och med nu genom det nybildade företaget Studio AB. – Vi har flera spännande idéer för Studios framtid, säger Björn Olsberg, före detta chefredaktör och fortsätter: – Det är idéer som vi just nu arbetar fram planer för att genomföra. Precis som tidigare är Studio en gemenskap för musiker, låtskrivare och producenter och där vi alla bidrar till att Sveriges musikliv är ett av världens ledande. Studio forum har redan flyttat från IDG till en ny server. Startsidan www.studio.se kommer tillfälligt att ta en paus men återkommer inom kort. – Som besökare på forumet kommer du till en början inte märka någon större skillnad, men vi kommer lägga tid och kraft på att stärka Studios position som en mötesplats för hela musiksverige, säger Andreas Hedberg. Andreas har i sin roll som marknadsansvarig på IDG hela tiden varit involverad i Studio medan Björn kommer tillbaka till sajten som han en gång i tiden var chefredaktör för. Björn Olsberg och Andreas Hedberg
  2. 4 points
    Nej det där handlar inte om brist på kunskap. Du lurar bara dig själv. Det här man med att man börjar göra en låt och inte gör den klar är ett otroligt vanligt förekommande hos de som aldrig har jobbat tillsammans med någon annan och allra, allra oftast, sitter med en keyboard och sina vst-syntar i sin hemmastudio. Kan låta som en generalisering eller fördom men det är så det förhåller sig. Det det handlar om är helt enkelt lathet, bekvämlighet och brist på disciplin.
  3. 3 points
    Vad ska du leva på? Föräldrar? Ditt jobb är att gå i skolan. Ditt jobb är att skapa kontakter i skolan som du kommer ha lång tid framöver, kanske hela livet. Ditt jobb är att förbereda dig för resten av livet. Det är få förunnat att leva på kulturinkomster. Att få jobb utan gymnasiumbetyg är nog svårt. Till och med golvkosmetologer behöver utbildning. Rengöra toaletter är en vetenskap. Hur tror du att du kommer tänka om 10 år när dina kompisar har jobb, familj, bostad medan du bor hemma? Leva på flickvän/pojkvän? Hur länge håller kärleken som den tärande? Så se till att du är på skolan på måndag kl 08:00!
  4. 2 points
  5. 2 points
    Jag gick av gammal vana direkt till https://forum.studio.se/ Där får man dock inte veta mer än "Welcome to the home of forum.studio.se To change this page, upload your website into the public_html directory" Det vore bra med redirect till nya platsen!
  6. 2 points
    Bra jobbat! Tycker det låter overall bra, framförallt låter det någorlunda eget i genren. Jag är inte supervan proddare så ta feedbacken som ni vill. 2 Minute Track Gillar idéen med låten skarpt, skönt intro. Blir lite repetativt, kanske dock var tanken med låten. Tycker ni kunde jobbat mer med outrot, känns lite tafatt att bara fadae ner mastern. Madness Slår till väldigt hårt direkt, kan vara en idé att göra en snabb fade upp på mastern med en riser i början (typ pitchbenden ni använder)? Den slidande lead melodin hade jag gjort något mer med, framförallt i sista droppet, också sidechainat den hårdare. Bryggan kommer ganska plötsligt vid 1:07, testa att klippa basen 1-2 bars och göra övergången mer tydlig. Men hade definivit armpumpat till denna på klubben Men som sagt, snyggt jobbat, finns definitivt potential.
  7. 2 points
    Hej ! Jag har gjort en låt, en slags remix på en egen gammal skum låt (som jag ändå gillar). Det jag önskar feedback på är mixen (och mastringsmässigt). Jag vet inte hur länge jag suttit och mixat och mixat och pillat och ändrat och försökt mastra... Och gjort om, om osv. Jag tycker nu att det låter helt okej, men vill veta vad nya öron tycker. Referens har jag ingen direkt, men något inte alltför modernt och radiovänligt. Det ska inte vara för crisp, men ska ju inte vara för dovt, muddigt eller rörigt heller.Så alla synpunkter och vad som skulle kunna förbättras (eller om det låter "bra" för vad det är) uppskattas jättemycket. Är det något som sticker ut direkt för er?Ha en fin dag! Ps, försökte göra en fil under 2 mb att ladda upp under låtar & filer, men även med 96 bitrate fungerade det inte.
  8. 2 points
    Några måndagar framöver kommer Lotta Fahlén gästa Studio med tips och tankar kring musikproduktion i form av Måndagstipset.Läs hela artikeln här
  9. 2 points
    Mycket bra och förnuftiga tips och tankar i tråden redan. Jag tänker att det är viktigt att ta reda på vad som stoppar dig? Varför blir inte låtarna klara? När du hittar svaret på detta så kan du leta efter en lösning på "problemet". För mig personligen så är det tveklöst så att om man skaffar en partner (eller fler) att arbeta med kommer produktiviteten att öka drastiskt. Är man fler så har man ofta olika styrkor och kan komplettera varandra. Dessutom är det jäkligt mycket roligare än att sitta ensam i sin skrubb och slita....
  10. 2 points
    Snyggt! Mer synt till folket....
  11. 1 point
    Ljudutrustning som delar signal trivs bäst med uttag på samma fas/säkring. (Jordade uttag är det krav på hur som helst.)
  12. 1 point
    Demon- demonstrationstape
  13. 1 point
    Never say goodbye. Omvändning till hej. Tematanke, vad man än gör så kommer saker ofta tillbaka. Så även vänner och bekanta. Man kanske blir från varandra några år. Men stöter på en dag. Och då kanske livet är i sådant skeende att man umgås igen. So never say goodbye.
  14. 1 point
    En lärare i låtskriveri som själv haft framgångar på hitlistorna, sade att det sämsta man kan göra är att säga upp sig från sitt jobb eller plugg för att satsa 100% på musiken. Det tar tid att bli bra. Kanske blir din 50:e låt en hit eller kanske din 200:e låt. Utan jobb sinar pengarna snabbt och även om man bor i en källare och äter brödsmulor och sover 2 timmar varje natt så kommer verkligheten till slut ikapp och man står där utan hus och mat. Så gå färdigt gymnasiet och skaffa en inkomst. Det måste inte vara ett topp jobb, bara så du klarar vardagen medans du köttar på med musiken.
  15. 1 point
    Ja när t om en gammal hårdrockare som mig vet hur en TB-303:a ska låta så......
  16. 1 point
    Jag lyssnar mest på Neil Young och Townes van Zandt och liknande, så ta mina åsikter och råd om din edm-låt med en nypa salt. Jag tycker du har hittat ett bra sväng, med hög energi, men melodin hade kanske kunnat vara lite tydligare och mer framträdande. Rent ljudmässigt tycker jag att mixen har för mycket höga, brusande frekvenser, vilket gör att allt låter väldigt nära, utan djup. Det anstränger också öronen. Jag skull lågpassa det mesta ner till 15k eller mer, utom ett eller två element. Det skulle ge mer djup, samtidigt som elementen med höga frekvenser blir klarare. Jag skulle även ge basen lite mer tyngd och botten, tillsammans med kicken, möjligen också högpassa allt annat upp till 150-200. Men, bra låt, låter lika bra, eller bättre, än det mesta som man hör på gymmet.
  17. 1 point
    Kattskit är det inte Första lyssningen första stycket tog det ett tag innan jag fattade melodin, vilket faktiskt var kul, intressant och uppfriskande bland allt annat såsande som förekommer. Har synpunkter på basgången i huvudleadet, till att börja med de första takterna 1, 2, 3, 4 där jag inte tycker basen sitter rent harmoniskt. Det skär sig inte men låter lite off. Samma sak vid takterna 9-10 där basen hänger sig kvar på samma not från tidigare - tycker det ger en märklig känsla bara. Personligen hade jag gjort en annan progression både där och takt 1-4. Får se om nån annan tänker likadant... Röstsampling bort, eller fixa en bättre som är återkommande och inte bara i början. Tycker mixen låter aningen fullpackad när det är som mest. Har inga konkreta tips annat än att lyssna om du kan skära bort saker med hi/lo-cut utan att det märks. Automatisera det där det behövs (men det visste du säkert redan.) För mycket volym/stereobredd/low end innan drop. I övrigt väldigt bra låt, duktig du!
  18. 1 point
    Ja, det var ju en bra idé...:) Jag fick först inte Maestro att funka. Fick rensa hårddisken och sedan ladda ner på nytt. Helt plötsligt funkade Maestro och då kunde jag där ändra förinställd mikrofon till min externa. Varför det hade blivit så vet jag inte. Kan ha varit att systemet slog bakut när min hårddisk var överfull. Fick väldigt snabb och detaljerad hjälp från Apogees support by the way.
  19. 1 point
    Inte min typ av musik men kan definitivt känna att det är vårklänsla du vill förmedla i låten.
  20. 1 point
    Tja, jag hade kontakt med säljare på Phonofile som jag fick avtal ifrån både före och efter uppköpet, men jag tyckte personligen att det avtalet hade förändrats till det sämre efter jämfört med innan dom blev uppköpta av The Orchard så vi hoppade över att skriva avtal med dom och vi tittar på andra lösningar just nu istället. Jag har ingen koll på hur kontaktvägarna går till Phonfile/The Orchard just nu tyvärr.
  21. 1 point
    Tackar ödmjukast! Skönt att rensa upp i låtlådan och att få projekten klara en gång för alla! ? Roligt att du gillar soundet - måste ge en eloge till Jon Rinneby för fin mastering - andra plattan som han mastrar åt mej! Prisvärt och mycket bang for the bucks!
  22. 1 point
    Jag och min kompis @Bresho har släppt ett par låtar på soundcloud som vi är väldigt nöjda med, ni får gärna lyssna och lämna feedback på vad ni tycker kan förbättras!
  23. 1 point
    Ok, jag har inte lyssnat, men hoppas de är riktigt nice då jag ska skicka hem några snart.. jag gillar nog middiga monitorer dock
  24. 1 point
    Jag gillar PSI men för min del var A17 överdrivet detaljrika (liksom små Amphions) och jag saknade rejäl bas. A21 kändes mkt bättre, jämnare och ngt mer sansad i mid/topp - men det är en helt annan prisklass.
  25. 1 point
    Tycker att det låter bra! Det enda jag tänker på är virveln och även till viss den hihaten som jag tycker inte riktigt sitter. Tycker att man hör att virveln är en sampling. Låter lite rå också tycker jag, lite oprocessad typ. Men jag vet inte hur jag hade gjort annorlunda. Bara försökt få till lite mer levande virvelljud typ. Sen tycker jag att hihaten sticker ut lite grann. Lite vass. Men detta är verkligen bara detaljer. Allt det andra är jättebra tycker jag! Snygg mix!
  26. 1 point
    Uppdatering! Snart klart!! Två lager Dacron! Två lager tyg! Högra superchunksen, list som döljer skarven. Blev dock en glipa, den kommer jag att fylla igen med wood filler, ett vitt spackel! Klart! Spotskena installerad! Philips Hue lampor! Wihoo! Spotskena som lyser upp bakre delen av rummet! Klart, typ! Skall bara installera lister längst ner på superchunksen! Sen är allt klart. Vad som återstår då är ett nytt skrivbord och nya monitorer! Sen är hela studion klar!!! Känns väldigt gött!! /Jens
  27. 1 point
    Du har redan nu ngt av de bästa man kan köra med i den prisklassen. Yama och Genelec är väldigt prisvärda och är relativt lättmixade. Jag tycker att Focal, Presonus, Mackie, Adam, KrK, JBL i samma prisklass är sämre alternativ. Dock har Genelec och Yamaha ett ganska hårt ljud och i Yamahas fall även vasst, platt och tomma (midscooped). Det har du garanterat märkt när du jämfört mot ATC och Opal som är suveräna monitorer. Jag håller också med dig när det gäller Focal, inga favoriter alls. Du kommer troligtvis känna samma sak med Adam. Jag avskyr deras ojämna vassa banddiskanter och deras överbetonade långsamma basåtergivning. Eve är lättare att mixa i än Hedd som har en annorlunda och lite märklig återgivning. Eve har tyvärr en rejäl diskanthöjning (gissningsvis från 7-10 kHz) men det går bara att justera från ca 3 kHz. Eve är ett mkt bättre alternativ än Adam. Genelec 8351/8341 är svinbra men ganska dyra, billigare än ATC 25. Jag föredrar faktiskt ATC20 framför 25 som mixmonitor, de har andra element och i sluten låda men för att lyssna och njuta är 25orna överlägsna. ATC passiva är mkt trögdrivna, de aktiva är betydligt bättre. Tyvärr dyra. Jag har inte testat KS C88 och kan inte uttala mig där. Ser spännande ut! Dynaudio har Lyd48 som 3vägs alternativ. Jag har mixat i Quessted Sr8 och V2108 - helt outstandning. De är ngt soft i diskanten men är ändå lätta att mixa med och har ett underbart organiskt ljud som inspirerar, lite som ATC men inte lika detaljrikt. Jag tycker att Quested S8r är en av de bästa för priset. Jag gillar inte Neumann 120 men älskar deras 310. Psi väldigt detaljrika och bra punch men saknas bas i deras mindre modeller. A21an är suverän. Amphion är populära men inte billiga. Mkt detaljrika, mkt topp, begränsad basåtergivning. Ingen medryckande inspirerande återgivning, mer analytisk och ljusa. Jag var besviken på både One15 och One 18. Deluxe musik och 4sound Söder i Sthlm har ett bra utbud om du vill lyssna, dessvärre i mindre optimala rum. Monitorer är det svåraste men viktigaste köpet i studion. Lycka till
  28. 1 point
    Övermixning, det är ett kliniskt bevisat stadie som bara botas med vila. Ju längre desto bättre
  29. 1 point
    Coles fungerar super i stereo. Tycker virveln känns väldigt centrerad även om man kör wide stereo. Dock kommer jag nog köra coles stereo rum och km84 OH i framtiden. Gillar km84 som satan på close OH Angående tuning så finns tunebot och jag kan länka till Nollys stämm schema vilket gör att det är relativt enkelt att stämma i Toner. ** testade drum tune pro, en app senast och den funka jätte bra! 85:- Virvlar låtar oftast bäst mellan 220-260hz. Pukor oftast medium stämning enligt kartan nedan https://drive.google.com/file/d/1cUTsukZVCgV0aoealdKvXzlM0ZOcBbNh/view?usp=drivesdk
  30. 1 point
    Det är ju huvudsakligen närmickat, kanske inte något OH alls? Det verkar snustorrt, det ursprungliga inspelade materialet. Sen är det ju ganska rejält distat, som du konstaterade, antagligen på individuella trumspår eller en trumbus, med tanke på att sången inte är påverkad av det på samma sätt. Bandemulering? Konsollemulering? Man får experimentera. Någon poängterade att virveln är ganska vass, så den är garanterat mickad underifrån, helt eller delvis. Det är också ganska klangfria trummor, så de har nog dämpats en del. Sen tycker jag att det gejtade reverbet gör väldigt mycket för soundet i det här fallet.
  31. 1 point
    Har du någon kommentar nu 6 år senare ?
  32. 1 point
    Gjorde en smäktande ballad inspirerad av vår resa till Thailand. Stort tack till Neosus som hjälpte mig med trummor Hoppas ni gillar den. Tar all möjlig feedback på både framförande mix och arr:
  33. 1 point
    Nu tycker jag mixen sitter riktigt bra. Den får hela låten att lyfta. Körerna i refrängen är bättre nu och bidrar till mer energi i just refrängerna. Snyggt med den högsta stämman så långt panorerar åt höger med. (Är den stämman jätte komprimerad eller sjunger du den så där snyggt pressad?) Blir både mer dynamik mellan refräng och vers, samt att man lättare tar till sig av texten i refrängen. Blir en bra balans mellan refräng och vers där verserna är mera avkopplande för örat medans refrengen drar till sig örats fokus på ett dynamiskt sätt. Snygg stereo effekt på sologurkan med. Kul med en så bred stereobild över lag. Mycket som händer i just stereobredden. Svårt att höra om du gör stereo panoreringar eller om det är stereoeffekter som reverb osv. Men snyggt är det. Förmodligen just för att man inte helt kan höra exakt vad du gjort. Vilket ju tyder på att effekterna är smart använda på ett påtagligt sätt men utan att ta över mixen helt. Sitter och vrider på huvudet mellan högtalarna så att jag blir yr, bara för att höra exakt vad du gjort. Tror att jag får ta på mig lurar för att undvika skada, haha! Bra låt, bra mix!
  34. 1 point
    Tack slejnard! Är med på ett hörn på Andreas låt också. Som producent tillsammans med två av låtskrivarna.
  35. 1 point
    Antingen bouncar du ner alla spår till audio från SD eller om du vill eller använder de interna pluggarna i SD och mixar.
  36. 1 point
    Så där ja, nu fick jag igång datorn. Bytte moderkort, så nu är det bara att börja spela in igen. Ska kolla hur mycket ramminne som används när jag kör det mesta jag brukar. Då får jag se om jag behöver köpa mer minne. Tack så mycket alla för alla tips, råd och hjälp.
  37. 1 point
    Kreativitet är något som man får arbeta på. Ju mer man arbetar desto mer kommer det. Att inte vara allt för självkritisk är viktigt under arbetets gång. Det kan man låta komma fram sen när man är klar med låten. Men oavsett vad man gör så undvik att kasta det som inte blev så bra. Det kan ju vara så att man plockar fram den sen och bearbetar om den till något bra vid ett senare tillfälle. Ibland kan det även vara så att man plockar ihop de bästa bitarna från olika låtar till en ny som blir riktigt bra.
  38. 1 point
    Jag skulle vilja säga att RAM-minne är grymt överskattat. Om du redan har öppnat alla applikationer/projekt du behöver - och allt får plats i RAM (samt OS och annat) - kommer mer internminne inte göra någon som helst skillnad. Jag kör själv Cakewalk by Bandlab, och i mitt senaste EDM-projekt har jag +80 spår med 35 vst-syntar. Cakewalk använder strax under 7GB RAM, och tillsammans med Windows och allt annat använder datorn totalt 10GB RAM. (Commited är 11,3). Jag har 16GB i maskinen och behöver absolut inte mer. Så, kör igång alla applikationer du normalt sett har öppna när du jobbar med ett projekt, öppna task manager och se efter hur mycket minne du faktiskt använder. Självklart ska man inte ligga på gränsen, då saker cacheas i minnet, men i mitt fall har jag massvis med GB till övers för minnescachen.
  39. 1 point
    Jag såg videon på din Youtube kanal om den "copyright claim" som du felaktigt fick. Det fick mig att tänka på den här. Du har säkert sett den. Men jag postar den i alla fall.
  40. 1 point
    Jaha okej ska tanka ned den och se vad jag tycker om den.
  41. 1 point
    Ska bli kul att höra den nya mixen sedan. Väntar med kommentarer om mixen tills den ny är uppe. Tycket att det är en helt ok mix just nu dock. edit /En bra mix till och med. Gillar det lunkande tempot i låten, men en shaker eller något som drar upp lite i fart här och där skulle vara nice. Eller kanske bara en ride med lite mera ping i under refrängen. Det är ju en snygg ride där nu men undrar om en lite fulare ride med mera ping i skulle passa bättre ändå. Och gitarrsolot var ju en tråkig historia i sig för jag kan bara konstatera att du gör det mycket bättre än jag skulle kunna göra. DUMMA DIG...tihi! Du har små engenheter som man skulle kunna uppfatta som "missar" men som ju faktiskt är en snygg frasering där du växlar mellan driv och häng i samma solo. Gillar man inte den typen av gitarrsolon så tycker man nog att det låter svajigt. Men om man, som jag, tycker att det är viktigt med en unik frasering och en solist som inte är metronomskadad så är det en fröjd för örat istället. Försöker komma på någon gitarrist att jämföra det solot med, men går bet. Så det är ju en ganska så unik solostil även om den är tungt och säkert förankrad i musiken.
  42. 1 point
    Låter bra, skön känsla i låten. ? Jag skulle nog vilja ha den i ett lite snabbare tempo? Kanske +10-20 bpm, så det blir lite mer driv i den, även om det ska vara en långsam låt. Men, skön låt.
  43. 1 point
    Härligt! Ska bli kul o höra!
  44. 1 point
    Hej! Kul bygge! Min erfarenhet efter att ha varit i feta studios med bra tekniker, feta studios med mindre bra tekniker och inte ens studio men med bra tekniker, är att man lätt stirrar sig blind på tekniska lösningar i den här typen av projekt. Ventilationen ska vara den tystaste, glasrutorna ska specialbeställas, dörrarna byggas för hand, rummet helst sväva i det fria osv. Ta det inte som kritik, du har säkert lagt det här projektet på en alldeles lagom nivå. Eller för den delen, om du vill att det ska bli så bra som det bara går så, kör på! Det är ju det också kul! Men, min åsikt är att många gånger räcker det med en helt okej vägg mellan live- och kontrollrum, vill man så absolut, bygg två med väggar med dubbelgips utåt och ingen gips "inåt", men framför allt. Bygg en trevlig miljö som du vill vara i länge, och ha energi kvar till att faktiskt jobba där när du byggt klart. Lite läck, eller för den delen mycket läck kan man leva med. Det är bara att höja på monitorerna.. ;) Lycka till!
  45. 1 point
    Ovo soundet? Vad är det? Märks man börjar bli gammal och inte hänger med?
  46. 1 point
    Så mycket att tacka för.. Vila i frid, Tim Ta hand om dig så ses vi på andra sidan.
  47. 1 point

    22 downloads

    En cover på When we where young.
  48. 1 point
    Diggar med .Får lite Bowie Vibbar ..Men ändå icke..Cool vibe helt enkelt ..:-)
  49. 1 point
    Känns lite som Sparks möter... hmm Beatles, kanske! Rätt i min bok, i alla fall!
  50. 1 point
    Tråkigt, oengagerat & väldigt dåligt. Det finns väl nåt annat du är bra på som du kan göra istället?
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...