Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 12/21/2018 in all areas

  1. 8 points
    För några dagar sedan hade vi ett par intensiva planeringsdagar där vi diskuterade och satte en plan på vad vi vill göra med Studio nu och framöver. Vi har dialog med flera skribenter och bloggare vilka kommer att börja skriva innehåll. Under tiden jobbar vi mycket ”bakom kulisserna” med tekniska lösningar av olika slag. Eftersom vi tycker det är både viktigt och roligt att bygga framtiden för Studio tillsammans med dig som besökare, forummedlem och samarbetspartner så vill vi uppmana till att dela dina tankar och förslag. Studio är en gemenskap där vi alla är med! Här nedan nämner vi några saker som vi arbetar med nu och som som vi siktar på ska vara på plats i höst. Startsida studio.se Vi kommer skapa en helt ny startsida för att på ett bra sätt lyfta fram sajtens viktigaste innehåll. För tillfället utgör forumet sajtens startsida men det kommer alltså att ändras (dock kommer forumet ligga kvar på studio.se/forums och den tidigare adressen forum.studio.se fungerar så klart också). Nyheter, guider och videor Liksom tidigare vill vi fokusera våra tipsartiklar på bland annat låtskriveri, inspelning och mixning. Och istället för produkttester vill vi göra guider om hur en produkt (gärna ny produkt) används i ett sammanhang, och utbildande inspirerande artiklar inom olika musikområden samt köpguider. Vi kommer även återpublicera intressant material som tidigare inte har funnits på studio.se. Även om artiklar och guider inledningsvis kommer vara textbaserade, vill vi på sikt även göra videoguider. Vårt mål är att skapa ett stort flöde av intressanta nyheter från musikbranschen på Studio, men där avsändarna är företagen själva. Bloggar Bloggar kommer tillbaka i en omarbetad version och forummedlemmar kan blogga om musikämnen som man vill dela med sig av. Kanske intressanta studiobyggen eller spännande projekt. Vi har en dedikerad grupp bloggare som kommer blogga frekvent, vars inlägg kommer lyftas fram på Studio, men vi lyfter gärna fram fler intressanta bloggar eller bloggare. Studio forum - Avdelningarna ska ses över liksom dess beskrivningar. Några bör slås ihop, och några nya ska startas. Till exempel vet vi att distribution av musik är av stort intresse. - Ett omtag kommer göras på “Låtar och filer” där medlemmar kan lägga upp sina låtar så att andra medlemmar kan lyssna och ge värdefull feedback. Den här delen ska lyftas fram betydligt. - Den populära Studiofestivalen där medlemmar själva tävlar om till exempel det bästa introt eller outrot vill vi vara med och ge nytt liv till. Därtill planerar vi att återinföra kreativa tävlingar men även skapa roliga quiz. Vi vill uppmärksamma er på att de artiklar som har publicerats på den tidigare studio.se-sidan ägs av och finns hos Studios tidigare ägare IDG. Avslutningsvis vill vi båda säga att vi är enormt glada och taggade över att kunna jobba med Studio igen. Och tveka inte att dela med dig i tråden eller höra av dig till någon av oss med dina tankar och idéer.
  2. 7 points
    IDG har sålt varumärket Studio till två av grundarna och Nordens största sajt inom musikskapande lever vidare i nygammal regi. Stockholm 2019-05-23: Som flera av er besökare säkert noterat har publiceringstakten på Studio.se varit relativt låg de senaste månaderna vilket berott på att det pågått ett ägarbyte bakom kulisserna. Sedan Studio startade 2003 har en stor del av mediekartan förändrats på ett spännande sätt och så även förutsättningarna för Studio. Under mer än 15 år har medieföretaget IDG stått bakom Studio. Både genom starten av papperstidningen, webbsajten Studio.se, genomförandet av många mycket lyckade seminarier och inte minst communityn Studio forum. För att Studio även fortsättningsvis ska ha förutsättningar att utvecklas som en värdefull community för musiker, producenter och låtskrivare, tar två av de ursprungliga grundarna, Andreas Hedberg och Björn Olsberg över projektet. Det görs från och med nu genom det nybildade företaget Studio AB. – Vi har flera spännande idéer för Studios framtid, säger Björn Olsberg, före detta chefredaktör och fortsätter: – Det är idéer som vi just nu arbetar fram planer för att genomföra. Precis som tidigare är Studio en gemenskap för musiker, låtskrivare och producenter och där vi alla bidrar till att Sveriges musikliv är ett av världens ledande. Studio forum har redan flyttat från IDG till en ny server. Startsidan www.studio.se kommer tillfälligt att ta en paus men återkommer inom kort. – Som besökare på forumet kommer du till en början inte märka någon större skillnad, men vi kommer lägga tid och kraft på att stärka Studios position som en mötesplats för hela musiksverige, säger Andreas Hedberg. Andreas har i sin roll som marknadsansvarig på IDG hela tiden varit involverad i Studio medan Björn kommer tillbaka till sajten som han en gång i tiden var chefredaktör för. Björn Olsberg och Andreas Hedberg
  3. 4 points
    Nej det där handlar inte om brist på kunskap. Du lurar bara dig själv. Det här man med att man börjar göra en låt och inte gör den klar är ett otroligt vanligt förekommande hos de som aldrig har jobbat tillsammans med någon annan och allra, allra oftast, sitter med en keyboard och sina vst-syntar i sin hemmastudio. Kan låta som en generalisering eller fördom men det är så det förhåller sig. Det det handlar om är helt enkelt lathet, bekvämlighet och brist på disciplin.
  4. 3 points
    Tack alla för hjälpen. Lösningen - att ställa in gräsklipparen på ecodrift. Dvs att staketet stängs av när den står dockad och laddar. Inget mer surr och jag kan återgå till att shredda. 😎
  5. 3 points
    Som ni ser så blir det inte riktigt samma vänster höger. Stereobilden blir inte riktigt jämn. Till höger sticker datorn ut, till vänster ingenting. Sen sticker ju tv möbeln ut också. Osäker på om den påverkar ljudet negativt dock! En sista grej jag gjort är att köpa vinklade sladdar. Både strömkabel och XLR kabel. Då kan jag få monitorerna och subwooferna ännu närmare väggen och således minska SBIR problematik. Här ser ni effekten av tv bänken: Gröna linjen är med tv bänk och datorn till höger. Röda linjen är utan tv bänk och datorn i mitten. Så här: Boxarna bredvid datorn är sladdboxar för att gömma undan allt kablage. Blir extremt mycket sladdar. Förut gömdes dom bakom tv bänken! Detta är för övrigt den färdiga studion!! Det som är kvar är att prova nya monitorer, skall låna hem Neumann kh120A och testa. Om de är bättre än mina så köper jag dom. De borde ju vara det men enligt Jens (akustikern som hjälper mig) så är det inte säkert. Just att jag kan EQa monitorerna gör att det inte nödvändigtvis blir bättre. Dock har nog kh120 sämre spridning av ljudet upp och ner vilket gör att golv och tak och skrivbordsreflektion blir ett mindre problem! Men vi får se hur det blir då jag fått hem dom! Sen skall jag bygga mitt skrivbord i furu och så. Sen är allt klart! Då skall Jens komma hit och ställa in systemet! Skall bli väldigt intressant! Jag har suttit idag och igår och ställt in lite på egen hand. Dels har jag tidsförskjutit monitorerna så att de kommer samtidigt som subwooferna. Ljudet färdas ju längre väg från dem. Vad jag gjorde var att jag spelade upp 100 Hz i alla högtalare, sedan fasvände jag monitorerna. Sedan använde jag mig av Real time analysis delen i REW och mätte ljudstyrkan. Jag fördröjde monitorerna med min miniDSP bit för bit tills jag fick så stor utsläckning som möjligt. Då fasvände jag dem tillbaka. Då monitorerna var 4,78 millisekunder efter subwooferna så fick jag störst utsläckning. Nästa steg var att välja crossover. Var någonstans skall subbarna sluta och monitorerna börja. Jag märkte att det inte spelade så stor roll. Nu när de var i fas med varandra kunde jag välja lite hur jag ville typ. Jag valde 90 Hz då jag tyckte det såg något bättre ut. Sen var det EQ dags! Mätte ljudet på fem ställen. I sweetspot, 10-15 cm framför sweetspot, 10-15 cm bakom sweetspot, 10-15 cm vänster om sweetspot samt 10-15 cm höger om sweetspot. Svårt att se kanske, men blå=sweetspot, grön framför, orange bakom, lila till vänster och guld till höger. Sen tog jag genomsnittet av dessa. ("Average the Responses" knappen i REW) Allt detta gör jag för att jag inte vill EQa bort en peak som bara finns i sweetspot men inte finns då man flyttar huvudet. Nu har jag mätt lite runt sweetspot och får då genomsnittet över en större yta. Sen var det dags för EQ! Denna kurva EQade jag ifrån. Standard att man vill ha en höjning i basen! Dessa förändringar föreslog REW: Jag gick igenom alla frekvenser i de olika mätningarna och såg till att alla dessa var ett problem i dem alla innan jag gjorde EQ förändringen. Detta då jag inte ville EQa något som bara finns till höger om sweetspot tex. Detta blev resultatet: Grymt bra mellan och diskant, +/- 2,5 dB. Basen går väl att få bättre dock! Gjorde samma grej igen fast ställde in REW på att bara föreslå EQ förbättringar mellan 20 och 100 Hz. (dvs subwoofernas frekvensområde). Resultatet: Blå är mätning vid sweetspot utan någon EQ alls dvs innan jag började EQa. Röd är med EQ. Lyckades även med lite egna EQ ändringar få upp det under 30 Hz också! Nu är det rakt ända ner till 20 Hz! Sjukt! Väldigt nöjd med resultatet! Låter fantastiskt! Nu återstår det som sagt att prova nya monitorer och jämföra, samt att tillverka det nya skrivbordet!! Snart snart helt klart!!!! /Jens
  6. 3 points
    Vad ska du leva på? Föräldrar? Ditt jobb är att gå i skolan. Ditt jobb är att skapa kontakter i skolan som du kommer ha lång tid framöver, kanske hela livet. Ditt jobb är att förbereda dig för resten av livet. Det är få förunnat att leva på kulturinkomster. Att få jobb utan gymnasiumbetyg är nog svårt. Till och med golvkosmetologer behöver utbildning. Rengöra toaletter är en vetenskap. Hur tror du att du kommer tänka om 10 år när dina kompisar har jobb, familj, bostad medan du bor hemma? Leva på flickvän/pojkvän? Hur länge håller kärleken som den tärande? Så se till att du är på skolan på måndag kl 08:00!
  7. 2 points
    Ja, men inte det viktiga som @Casper Bjerkehagen säger. Har slängt ihop en dator från Webhallen. Har för mig att de kan bygga ihop och funktionstesta för 800kr, vilket blir drygt 10.000 totalt. Här är länken: Dator 10.000 Du får då; Intel 6 kärnor (senaste generationen) 16GB RAM 500GB SSD 3000GB mekanisk hårddisk Windows 10 Home Litet smidigt chassi Det du inte får med är kringutrustning som skärm, tangentbort, mus. Ska du bygga nytt nästa gång kan du ta med dig allt förutom moderkort, CPU och ram-minne (vilket ju ändå är de delar du vill uppgradera.) Tänker att DDR4 RAM är ute om 5-6 år... Tar inget ansvar för att delarna funkar med varandra, men har ändå lagt orimligt med tid på jobbet för researchen 😂 Edit: Kuken, processorn har ingen integrerad grafikdel...! Edit2: Förslagsvis köper du till ett billigt begagnat grafikkort med PCI-e gränssnitt för ett pris ej överstigande 100 kr. Det borde räcka för att driva en DAW.
  8. 2 points
    Tror jag fick det i hyfsat takt nu. Såg till att höja virveln och en övertydlig kompgura i lurarna. Höll takten med handen mot benet OCH tog 3 rejäla romdrinkar... När jag var yngre (och visserligen bara körade vad gäller "sång") så var vi alltid mer eller mindre nitade när det var dags för sånginspelning (men inte för instrumentspåren). Svårt att sjunga punk som mes och "väluppfostrad" när grannarna sitter ute och grillar... 😯 Tackar för tipsen! Hoppas jag är lika nöjd imorgon när det är dags för mix...
  9. 2 points
    Jaaada... såatte...
  10. 2 points
    Tack! Jo, vi är medvetna om att det kvarstår en hel del att översätta, och vi jobbar successivt med detta.
  11. 2 points
    Ännu billigare alternativ:
  12. 2 points
    Äsch förresten, billigare att köpa en heliumballong och inandas innan sjungande. 🤣
  13. 2 points
  14. 2 points
    Nu är det officiellt:
  15. 2 points
    Jag gick av gammal vana direkt till https://forum.studio.se/ Där får man dock inte veta mer än "Welcome to the home of forum.studio.se To change this page, upload your website into the public_html directory" Det vore bra med redirect till nya platsen!
  16. 2 points
    Bra jobbat! Tycker det låter overall bra, framförallt låter det någorlunda eget i genren. Jag är inte supervan proddare så ta feedbacken som ni vill. 2 Minute Track Gillar idéen med låten skarpt, skönt intro. Blir lite repetativt, kanske dock var tanken med låten. Tycker ni kunde jobbat mer med outrot, känns lite tafatt att bara fadae ner mastern. Madness Slår till väldigt hårt direkt, kan vara en idé att göra en snabb fade upp på mastern med en riser i början (typ pitchbenden ni använder)? Den slidande lead melodin hade jag gjort något mer med, framförallt i sista droppet, också sidechainat den hårdare. Bryggan kommer ganska plötsligt vid 1:07, testa att klippa basen 1-2 bars och göra övergången mer tydlig. Men hade definivit armpumpat till denna på klubben Men som sagt, snyggt jobbat, finns definitivt potential.
  17. 2 points
  18. 2 points
    Hej ! Jag har gjort en låt, en slags remix på en egen gammal skum låt (som jag ändå gillar). Det jag önskar feedback på är mixen (och mastringsmässigt). Jag vet inte hur länge jag suttit och mixat och mixat och pillat och ändrat och försökt mastra... Och gjort om, om osv. Jag tycker nu att det låter helt okej, men vill veta vad nya öron tycker. Referens har jag ingen direkt, men något inte alltför modernt och radiovänligt. Det ska inte vara för crisp, men ska ju inte vara för dovt, muddigt eller rörigt heller.Så alla synpunkter och vad som skulle kunna förbättras (eller om det låter "bra" för vad det är) uppskattas jättemycket. Är det något som sticker ut direkt för er?Ha en fin dag! Ps, försökte göra en fil under 2 mb att ladda upp under låtar & filer, men även med 96 bitrate fungerade det inte.
  19. 2 points
    Några måndagar framöver kommer Lotta Fahlén gästa Studio med tips och tankar kring musikproduktion i form av Måndagstipset.Läs hela artikeln här
  20. 2 points
    Mycket bra och förnuftiga tips och tankar i tråden redan. Jag tänker att det är viktigt att ta reda på vad som stoppar dig? Varför blir inte låtarna klara? När du hittar svaret på detta så kan du leta efter en lösning på "problemet". För mig personligen så är det tveklöst så att om man skaffar en partner (eller fler) att arbeta med kommer produktiviteten att öka drastiskt. Är man fler så har man ofta olika styrkor och kan komplettera varandra. Dessutom är det jäkligt mycket roligare än att sitta ensam i sin skrubb och slita....
  21. 2 points
    Snyggt! Mer synt till folket....
  22. 2 points
    Superchunksen fyllda med stenull! Yes!!! Bara tyg och lister, sen är hela studion klar!!! Känns helt sjukt!
  23. 2 points
    För några år sedan skrev jag en artikel om saker jag önskade att jag kände till från början av min karriär som musikproducent och inspelningstekniker. Ett inlägg som mynnade ut i en trettonpunkters lista som idag känns relevant att uppdatera. Dels för min egen skull, men förhoppningsvis också för dig som läsare.Läs hela artikeln här
  24. 2 points
    En av de bästa låtarna du gjort.
  25. 2 points
  26. 2 points
    Jag som inte brukar stå ut med att lyssna på sån här musik alls tycker att det här var en riktigt bra cool låt du fått till. Första ca 1.15 min var det allra bästa. Det är klart som korvspad att det inte kan låta som dina referenser. Du använder annat än vad de gör. Det är aldrig meningen heller att man ska låta exakt som referensspår utan bara inspireras av dem för att få till mixen bättre. Det gäller ju alla såväl som amatörer som proffs.
  27. 2 points
    Hej! Kul bygge! Min erfarenhet efter att ha varit i feta studios med bra tekniker, feta studios med mindre bra tekniker och inte ens studio men med bra tekniker, är att man lätt stirrar sig blind på tekniska lösningar i den här typen av projekt. Ventilationen ska vara den tystaste, glasrutorna ska specialbeställas, dörrarna byggas för hand, rummet helst sväva i det fria osv. Ta det inte som kritik, du har säkert lagt det här projektet på en alldeles lagom nivå. Eller för den delen, om du vill att det ska bli så bra som det bara går så, kör på! Det är ju det också kul! Men, min åsikt är att många gånger räcker det med en helt okej vägg mellan live- och kontrollrum, vill man så absolut, bygg två med väggar med dubbelgips utåt och ingen gips "inåt", men framför allt. Bygg en trevlig miljö som du vill vara i länge, och ha energi kvar till att faktiskt jobba där när du byggt klart. Lite läck, eller för den delen mycket läck kan man leva med. Det är bara att höja på monitorerna.. ;) Lycka till!
  28. 1 point
    Härligt att det är på gång. Det blir säkert kanonbra!
  29. 1 point
    Jag tar mycket inspiration av just dina uppbyggnader i dina låtar! tycker det är en väldigt unik stil!
  30. 1 point
  31. 1 point
  32. 1 point
    Fler som haft liknande störningar av just robotgräsklippare, se https://pratabas.se/viewtopic.php?f=15&t=83011
  33. 1 point
    Bättre, men jag ska lyssna mera imorgon - mina öron är trötta. :-)
  34. 1 point
    Hej! Har lagt upp några nya låtar på svenska. Bästa hälsningar Fredrik
  35. 1 point
  36. 1 point
    Hej! Under eftermiddagen planerar vi att tillfälligt ta ner sajten för att genomföra en flytt till en ny server. I samband med det kommer vi utföra en del underhållsarbete som tar tid vilket gör att forumet kommer ligga nere i upp till ett dygn. Vi ber på förhand om ursäkt för olägenheten, men önskar dig varmt välkommen tillbaka när det är färdigt.
  37. 1 point
    Ok, jag har inte lyssnat, men hoppas de är riktigt nice då jag ska skicka hem några snart.. jag gillar nog middiga monitorer dock
  38. 1 point
    Du har redan nu ngt av de bästa man kan köra med i den prisklassen. Yama och Genelec är väldigt prisvärda och är relativt lättmixade. Jag tycker att Focal, Presonus, Mackie, Adam, KrK, JBL i samma prisklass är sämre alternativ. Dock har Genelec och Yamaha ett ganska hårt ljud och i Yamahas fall även vasst, platt och tomma (midscooped). Det har du garanterat märkt när du jämfört mot ATC och Opal som är suveräna monitorer. Jag håller också med dig när det gäller Focal, inga favoriter alls. Du kommer troligtvis känna samma sak med Adam. Jag avskyr deras ojämna vassa banddiskanter och deras överbetonade långsamma basåtergivning. Eve är lättare att mixa i än Hedd som har en annorlunda och lite märklig återgivning. Eve har tyvärr en rejäl diskanthöjning (gissningsvis från 7-10 kHz) men det går bara att justera från ca 3 kHz. Eve är ett mkt bättre alternativ än Adam. Genelec 8351/8341 är svinbra men ganska dyra, billigare än ATC 25. Jag föredrar faktiskt ATC20 framför 25 som mixmonitor, de har andra element och i sluten låda men för att lyssna och njuta är 25orna överlägsna. ATC passiva är mkt trögdrivna, de aktiva är betydligt bättre. Tyvärr dyra. Jag har inte testat KS C88 och kan inte uttala mig där. Ser spännande ut! Dynaudio har Lyd48 som 3vägs alternativ. Jag har mixat i Quessted Sr8 och V2108 - helt outstandning. De är ngt soft i diskanten men är ändå lätta att mixa med och har ett underbart organiskt ljud som inspirerar, lite som ATC men inte lika detaljrikt. Jag tycker att Quested S8r är en av de bästa för priset. Jag gillar inte Neumann 120 men älskar deras 310. Psi väldigt detaljrika och bra punch men saknas bas i deras mindre modeller. A21an är suverän. Amphion är populära men inte billiga. Mkt detaljrika, mkt topp, begränsad basåtergivning. Ingen medryckande inspirerande återgivning, mer analytisk och ljusa. Jag var besviken på både One15 och One 18. Deluxe musik och 4sound Söder i Sthlm har ett bra utbud om du vill lyssna, dessvärre i mindre optimala rum. Monitorer är det svåraste men viktigaste köpet i studion. Lycka till
  39. 1 point
    Jag vet inte vad det är för form av punk du spelar in men om det är åt det poppigare hållet kan jag rekommendera att studera Chris Lord-Alge (CLA). Han mixade ju bl.a. American Idiot-skivan. Det finns väldigt mycket intervjuer och "tutorials" med honom på Youtube. Har annars fått för mig att Steve Albini har gjort en del punkiga grejer. Det finns mycket med honom på tuben också. Ett helt gratis alternativ. Annars har jag sett att Slate har någon kurs med CLA som man kan köpa. Det kanske vore något? Sen, om du ändå tänkt lägga en slant finns ju möjligheten att kontakta en hyfsad mixtekniker.
  40. 1 point
    Nu tycker jag mixen sitter riktigt bra. Den får hela låten att lyfta. Körerna i refrängen är bättre nu och bidrar till mer energi i just refrängerna. Snyggt med den högsta stämman så långt panorerar åt höger med. (Är den stämman jätte komprimerad eller sjunger du den så där snyggt pressad?) Blir både mer dynamik mellan refräng och vers, samt att man lättare tar till sig av texten i refrängen. Blir en bra balans mellan refräng och vers där verserna är mera avkopplande för örat medans refrengen drar till sig örats fokus på ett dynamiskt sätt. Snygg stereo effekt på sologurkan med. Kul med en så bred stereobild över lag. Mycket som händer i just stereobredden. Svårt att höra om du gör stereo panoreringar eller om det är stereoeffekter som reverb osv. Men snyggt är det. Förmodligen just för att man inte helt kan höra exakt vad du gjort. Vilket ju tyder på att effekterna är smart använda på ett påtagligt sätt men utan att ta över mixen helt. Sitter och vrider på huvudet mellan högtalarna så att jag blir yr, bara för att höra exakt vad du gjort. Tror att jag får ta på mig lurar för att undvika skada, haha! Bra låt, bra mix!
  41. 1 point
    Några måndagar framöver kommer Lotta Fahlén, även känd under artistnamnet Loljud, gästa Studio med tips och tankar kring musikproduktion i form av Måndagstipset. Läs hela artikeln här
  42. 1 point
    Jag började titta på en video serie nyligen som är tre timmar lång och där en person producer en låt från scratch. Eller han producerar allt utan sången, men låten produceras för att sång ska komma till vid ett senare tillfälle. Austin som han heter gör kommersiell pop. I det här fallet så producerar han hela låten i sektioner. Han producerar i princip klart vers 1, innan han går över till pre chorus 1, kollar så att de fungerar ihop, och när den är klar startar han med Chorus 1 och så vidare. Han går hela tiden tillbaka och ser så allt allt flyter på bra mellan alla sektioner. Jag har kommit till vers 2 i Serien. Jag antar att det tillkommer finputsning och att det läggs till lite småsaker i slusskedet av den låt som han producerar. Jag brukar inte gå tillväga på det här sättet. Men i hans fall var det enormt effektivt. Det var ett jäkla flyt. Och när jag såg det tänkte jag att det här kan vara ett bra sätt att faktiskt slutföra låtar på. Det kan vara så att du måste hitta ett nytt sätt att producera din musik på. Det här sättet kanske inte passar dig, men det jag menar är att du kanske ska pröva ett nytt sätt. En tanke i alla fall.
  43. 1 point
    Vad är det för rot, D#? Kicken har en väldigt lång sub-svans som låter ostämd mot melodin. Du kan testa att stämma kicken till antingen D# (vilket blir väldigt lågt, c:a 39 hz) F# vid 46 hz eller A# vid 58 hz för att få bättre harmoni. Alltså stämma på så vis att du pitchar din kick-sample upp eller ner så att toppen i ett grafiskt spektrum hamnar på nån av dessa frekvenser. Trevliga lättsamma melodier för övrigt.
  44. 1 point
    Ny uppdatering! Mycket har hänt! Näst sista facket klart! 7 Sista facket klart! Nu skall jag börja fylla upp den främre triangeln! Herre min je! Klart! Hann med allt idag!! Sjukt nice att det gick så fort! Här är the aftermath! Stenull överallt! I håret, på kläderna, överallt på golvet. Blir att städa upp, dammsuga och vädra! Så här blev det! Yippie! Nästa steg är att få dit vadd och tyg samt lister! Sen är taket klart! Går framåt!!!
  45. 1 point
    Tycker du är skitduktig Christian! Du är på helt rätt spår.
  46. 1 point
    Inte riktigt min favoritstil. Men din röst är jävligt bra.
  47. 1 point
    Jag tycker det är rikigt svårt att ge kritik. Jag menar vem är jag att döma andra? Är det fler som känner som mig? Kan man ge kritik som utvecklar mottagaren även om man har lång väg kvar innan man själv är på en OK nivå? Jag tror det, men samtidigt kan kritik vara förödande om den framförs på fel sätt eller är direkt felaktig. Och det jag inte gillar, kan vara precis det som fångar någon annans intresse. Musik har dessutom en tendens att bli sämre om man har fördomar eller lyssnar alltför kritiskt. Konst skall väl egentligen aldrig betraktas med kritiska ögon, utan mer observeras. Endera är det tilltalande eller ej. Utöver det beror ju som bekant vilken musik man uppskattar för stunden till stor del på vilket humör man är på. Som om inte detta vore nog så är det kanske inte så roligt om man är helt tondöv och har komponerat något som låter helt åt helvete, men folk är rädda för att såra en och låter en leva i villfarelsen att det är ganska bra. Det är helt enkelt inte så enkelt... Kanske är en lösning på problemet att hjälpa varandra och spela varandras låtar för andra, och ta reda på vad de tycker utifrån ”lyssnarens” perspektiv, och sen ärligt förmedla det? Blir lätt en bubbla av kritik och tekniska åsikter när ett gäng producenter och musiker sitter och ger kritik åt varandra. Det intressanta är ju ändå i slutändan att få reda på; är det någon som vill lyssna på skiten man gör? Lovord och kritik i all sin ära, men om man själv är den enda som kommer lyssna på låten mer än en gång, är det då ens värt det eller skulle man kanske ägna sig åt något annat? Vore intressant att höra era åsikter.
  48. 1 point
    Tycker mixen låter bra i mitt vardagsrum. Relativt minimalistisk, vilket är en smaksak antar jag. Droppet vid 3:07 låter tomt och förlorar i energi när build-upen håller samma volym (?). Refrängen är 100% upprepning från 1:45. För att vara radiolängd tycker jag det känns lite snålt att inte krydda med extra variation på slutet Lite mer sidechain, lite mer/starkare slagverk?
  49. 1 point
    ...Du kan väl annars använda den med externt keyboard via MIDI? Annars kan det gå att skruva isär den och rengöra kontakterna för de krånglande tangenterna.
  50. 1 point
    Ovo soundet? Vad är det? Märks man börjar bli gammal och inte hänger med?
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...