Jump to content
Annons

Koppla ljudkort-mixer


Exterior

Recommended Posts

Annons
Halloj!

Jag har inte lyckats koppla ljudkortet till mixern. Jag håller på att bli tokig. Som ni kanske förstår är jag nybörjare på detta område. Jag har ett Audiophile 2496 kort och en Behringer UB 802 mixer. Kan någon hjälpa mig?

🙂

Mixer/Main Out till Ljudkort/in. Ljudkort/out till Mixer/Tape in. Mixer/Ctrl out till monitors . Mixer/Phones säger sig själv. Så har jag det själv just nu. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast om du har main out till ljudkortet så kommer ju allt som spelas genom mixerbordet spelas in av datorn.

Om du har kasst med utgångar får du nog använda Aux-sendarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Jag har testat samtliga kopplingar som ni föreslagit. Det fungerar ändå inte i slutändan. Om jag tex ska lägga sång på en låt så kommer allllt annat in på det spåret också... Är det nån mjukvaruinställning jag måste fippla med?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska bocka i "monitor" på ljudkortets inställningar. Tryck ner "tape to ctrlroom" på din Behringer ( under förutsättning att du har kopplat som jag föreslog tidigare alltså). Lyssningsnivån på det du spelar in genom Behringern ställer du på regeln längst till höger i ljudkortets mixer (glömt vad den heter, sitter inte vid musikmaskinen)...

Dra upp lyssningsvolymen på hela paketet via "Phones/ctrl romm" på Behringerns "Main Section". :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Gurra (oregistrerad)
Halloj!

Jag har inte lyckats koppla ljudkortet till mixern. Jag håller på att bli tokig. Som ni kanske förstår är jag nybörjare på detta område. Jag har ett Audiophile 2496 kort och en Behringer UB 802 mixer. Kan någon hjälpa mig?

😎

Mixer/Main Out till Ljudkort/in. Ljudkort/out till Mixer/Tape in. Mixer/Ctrl out till monitors . Mixer/Phones säger sig själv. Så har jag det själv just nu. 😛

Koppla som slaptap beskriver, så har jag oxå kopplat, fast jag har en Behringer 1604A, och det funkar klock rent. Vet inte hur just din mixer ser ut men du får kolla upp knapparna: "Alt3-4 to Mix" och "2TK to Mix" dom ska INTE vara ner tryckta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej ännu en gång!

Det vill sig inte för mig... Jag har testat göra precis som Slaptap beskriver. (jag får det inte att funka när jag kryssar för "monitor") Enda gången jag kan höra nånting är när jag har kryssat för "WavOut 1/2" på ljudkortsinställningarna och har "tape to mix" nedtryckt... men då när jag ska spela in så är det samma problem som förut - allt hamnar på spåret jag spelar in. Här finns bilder på min mixer om det hjälper. http://www.behringer.com/UB802/index.cfm?lang=ENG

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här skulle jag nog ha gjort, ett alternativ till slaptaps variant. Nackdelen med den är att du bara kan spela in i mono, men det borde väl funka i ditt fall:

* Mic in på kanal 1 i mixern

* Datorns in ska kopplas till "FX Send". (Tänk på om du kopplar in utgången på left eller right i datorn, så att den kanal försöker du spela in motsvarar den du kopplat in. Om du inte har en kabel som du kan koppla in i både left och right från samma utgång, vill säga.)

* Datorns ut ska in på kanal 5/6

* Den monitorinställning på ljudkortet som slaptap pratar om, ska vara avstängd.

* Lyssningen kan kopplas in på phones eller CTRL Room.

* Se till att FX Send på kanal 5/6 är avstängd.

Så:

Hur mycket av din sång och datorns komp du vill höra reglerar du nu med de vita volymknapparna på kanal 1, 5/6 och phones.

Hur mycket av din sång du vill spela in i datorn styr du med FX Send på kanal 1. För bästa kvalité ska alla de andra FX-sendarna vara nerskruvade så långt det går.

Vad tros om det? 😱

// David

Redigerat av Diwic
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Jag TROR att jag också har en UB802-mixer, och jag har kopplat precis som Diwic skrivit däruppe. Förutom att det heter "aux send" istället för "FX send" på min.

Se också till så att ingen av knapparna (2TK/tape to Ctrl room/mix) är intryckta.

Link to comment
Dela på andra sajter

daniL (oregistrerad)

asså. jag fattar inte vad han menar med koppla till fx send? det finns ju bara ett sånt hål, och det är två sladdar? 😳 för jag pratade med en annan som hade kopplat en behringer ub80 tioll datorn men han sa att man skulle koppla från main out till in på ljudkortet.

jag har också märkt att när jag testar så om jag lyssnar på enlåt på datan så spelas de ljudet in.

och sen en sak till.

om man måste avinstalera det gamla ljudkortet så hur ska jag då kunna få ljud, genom att koppla hörlurar till mixern då eller?

och hur gör man för att kunna höra sin egen räst i hörlurarna när man spelar in?

hoppas nån vet bara 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

asså. jag fattar inte vad han menar med koppla till fx send? det finns ju bara ett sånt hål, och det är två sladdar? 😠

Beror på vilken mixer du har. Jag har tydligen inte UB802 då, för jag har två st "aux send".

Det finns förresten massvis med trådar om hur man ska koppla mixer->dator, så om du söker lite så kommer du nog att finna en massa bra förklaringar....

Link to comment
Dela på andra sajter

daniL (oregistrerad)

okej,, Luugnt allt funkar nu.. Jag har en behringer ub802 å de e kopplat main out till ljudkortet å sen tape in till ljudkortet.. å de funkar perfa..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...