Jump to content
Annons

Hjälp med beräkning av basfälla/Helmholtzare


ONSatan

Recommended Posts

Jag får obehagliga resonanser I mitt lilla Mixrum. Blev inspirerad av Crunchers fantastiska tråd och vill nu göra något åt mina problem.

Jag har störst problem med basen och då speciellt då basen spelar tonen A och A# (på E-strängen).

Vill gärna att någon hjälper mig med Vilken typ av basfälla jag ska bygga, var den ska placeras samt att beräkna denna.

Fakta:

Rummets mått (i cm) = L364, B281, H265.

Bordet står längs en av långsidorna I rummet.

Lyssningspositionen är ungefär i mitten av rummet.

Länk till fil över uppmickat svep mellan 10-500Hz samt originalfilen.

Länk till sinus-svep

Här är också en bild från Wavelab.

post-19016-1223674846_thumb.jpg

post-19016-1223674902_thumb.jpg

Är mycket tacksam om någon skulle vilja hjälpa mig!

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjenare ONSatan!!!

Val av basfälla styrs egentligen av två saker skulle jag vilja påstå.

1. Krävs det att den är bredbandig?

2. Placering av lyssningspositition.

Kan du göra en snabb skiss av ditt rum?

Du nämner två saker jag reagerar på direkt.

Att du sitter mot en av långsidorna samt, att du sitter nästan i mitten av rummet!!

Flytta mätmicken närmare högtalarna.

Gör en ny mätning och kasta upp här.

Peace!!!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare ONSatan!!!

Val av basfälla styrs egentligen av två saker skulle jag vilja påstå.

1. Krävs det att den är bredbandig?

2. Placering av lyssningspositition.

Kan du göra en snabb skiss av ditt rum?

Du nämner två saker jag reagerar på direkt.

Att du sitter mot en av långsidorna samt, att du sitter nästan i mitten av rummet!!

Flytta mätmicken närmare högtalarna.

Gör en ny mätning och kasta upp här.

Peace!!!

/Cruncharn'

Hej Cruncharn!

Jag ska fixa en enkel skiss i kväll. Är ute på jobb ftf och har inte mått mm i huvudet.

Tack!

/ONSatan

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare ONSatan!!!

Val av basfälla styrs egentligen av två saker skulle jag vilja påstå.

1. Krävs det att den är bredbandig?

2. Placering av lyssningspositition.

Kan du göra en snabb skiss av ditt rum?

Du nämner två saker jag reagerar på direkt.

Att du sitter mot en av långsidorna samt, att du sitter nästan i mitten av rummet!!

Flytta mätmicken närmare högtalarna.

Gör en ny mätning och kasta upp här.

Peace!!!

/Cruncharn'

Hej Cruncharn!

Jag flyttade lyssningspositionen så långt från centrum jag kunde göra utan större ingrepp. Gör större ingrepp efter råd... Skiss över rummet finns här.

post-19016-1223921638_thumb.jpg

Har lagt upp ett nytt svep med ny ljudfil (från nya positionen) här

Tack för att du tar dig tid! post-19016-1223921772.gif

[EDIT1: Väggarna är av tretex (dvs mjuk fiberplatta) 2: La upp bilden direkt i texten]

/ONSatan

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare ONSatan!!!

Val av basfälla styrs egentligen av två saker skulle jag vilja påstå.

1. Krävs det att den är bredbandig?

2. Placering av lyssningspositition.

Kan du göra en snabb skiss av ditt rum?

Du nämner två saker jag reagerar på direkt.

Att du sitter mot en av långsidorna samt, att du sitter nästan i mitten av rummet!!

Flytta mätmicken närmare högtalarna.

Gör en ny mätning och kasta upp här.

Peace!!!

/Cruncharn'

Hej Cruncharn!

Jag flyttade lyssningspositionen så långt från centrum jag kunde göra utan större ingrepp. Gör större ingrepp efter råd... Skiss över rummet finns här.

post-19016-1223921638_thumb.jpg

Har lagt upp ett nytt svep med ny ljudfil (från nya positionen) här

Tack för att du tar dig tid! post-19016-1223921772.gif

[EDIT1: Väggarna är av tretex (dvs mjuk fiberplatta) 2: La upp bilden direkt i texten]

/ONSatan

Hej,

Förlåt min illa dolda bumpning men finns det någon som skulle kunna hjälpa mig med att beräkna basfällan? ☺️

Jag spelade in sångpålägg hela helgen (köpte ny mick i fredags) och är nu så fruktansvärt sugen på att mixa… 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

vilken av följande Helmholtzare ska jag "gå för"?

"Helmholtz panel resonator"

Helmholtz Panel Resonator

Panel area [m2] 0.7

Panel thickness [cm] 0.6

Depth of the air space [cm] 10

Hole diameter [mm] 5

Amount of holes 170

Percentage of perforation [%] 0.48

Resonant frequency [Hz] 110.93

eller ska jag bygga en,

"Helmholtz Resonator"?

Height in cm: 75

Width in cm: 27

Depth in cm: 10

Cabinet Volume 20.25

Resonance tube Length in cm: 4

Diameter in cm: 12

Resonance: Hz*) 111

Vilken passar bäst? Vilken dämpar bäst? Vilken är "bredast" i sin dämpning?

OCH, är det runt 110-112 Hz som jag ska dämpa (se bilder/filer i tråden)?

kan en sådan ta hela min jättepeak eller kommer jag få bygga flera?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

vilken av följande Helmholtzare ska jag "gå för"?

"Helmholtz panel resonator"

Helmholtz Panel Resonator

Panel area [m2] 0.7

Panel thickness [cm] 0.6

Depth of the air space [cm] 10

Hole diameter [mm] 5

Amount of holes 170

Percentage of perforation [%] 0.48

Resonant frequency [Hz] 110.93

eller ska jag bygga en,

"Helmholtz Resonator"?

Height in cm: 75

Width in cm: 27

Depth in cm: 10

Cabinet Volume 20.25

Resonance tube Length in cm: 4

Diameter in cm: 12

Resonance: Hz*) 111

Vilken passar bäst? Vilken dämpar bäst? Vilken är "bredast" i sin dämpning?

OCH, är det runt 110-112 Hz som jag ska dämpa (se bilder/filer i tråden)?

kan en sådan ta hela min jättepeak eller kommer jag få bygga flera?

Tjenare!

Haft mycket att göra så därför har det tagit lite tid.

Ser att du varit inne på MHSoft's webbsajt och räknat lite. Bra där!

Jag ställdes inför samma beslut i mitt kontrollrum när jag gjorde dom sista momenten.

Jag tänkte så här.

Bandbredd på absorbenten är av yttersta vikt för...; Jag är inte en så duktig snickare så felmarginalerna blir stora och med det kan jag kanske missa frekvensen jag söker absorbera.

Jag valde att bygga en perforerad Helmholtzabsorbent och hade nog gjort det samma hos dig.

Du har ett ganska brett område som du ska absorbera så jag tror den typen lämpar sig bäst för ändamålet.

En Helmholtsresonator får jag känslan av att vara mer högeffektiv men i väldigt smal bandbredd.

Detta kan naturligtvis åtgärdas med hjälp av dämpning inne i lådan men då tappar den tillika effekt och det verkar efter de testar jag gjort i olika kalkylatorer att, en resonantabsorbent tappar avsevärt mycket mer effekt när man ökar bandbredden gentemot den perforerade absorbenten.

Perforerade absorbenter är för övrigt väldigt vanligt ute i officiella byggnader idag i kombination med så kallade slotabsorbenter.

Besök en lite mordernare sporthall så ser du vad jag menar.

Jag hade kört på den perforerade absorbenten!

I min tråd så finns det en bra länk du kan hitta till ett Exelblad som Gilbert letade fram åt mig.

Där kan du få fram en riktigt effektiv absorbent!

Take care!!!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare!

Haft mycket att göra så därför har det tagit lite tid.

Ser att du varit inne på MHSoft's webbsajt och räknat lite. Bra där!

Jag ställdes inför samma beslut i mitt kontrollrum när jag gjorde dom sista momenten.

Jag tänkte så här.

Bandbredd på absorbenten är av yttersta vikt för...; Jag är inte en så duktig snickare så felmarginalerna blir stora och med det kan jag kanske missa frekvensen jag söker absorbera.

Jag valde att bygga en perforerad Helmholtzabsorbent och hade nog gjort det samma hos dig.

Du har ett ganska brett område som du ska absorbera så jag tror den typen lämpar sig bäst för ändamålet.

En Helmholtsresonator får jag känslan av att vara mer högeffektiv men i väldigt smal bandbredd.

Detta kan naturligtvis åtgärdas med hjälp av dämpning inne i lådan men då tappar den tillika effekt och det verkar efter de testar jag gjort i olika kalkylatorer att, en resonantabsorbent tappar avsevärt mycket mer effekt när man ökar bandbredden gentemot den perforerade absorbenten.

Perforerade absorbenter är för övrigt väldigt vanligt ute i officiella byggnader idag i kombination med så kallade slotabsorbenter.

Besök en lite mordernare sporthall så ser du vad jag menar.

Jag hade kört på den perforerade absorbenten!

I min tråd så finns det en bra länk du kan hitta till ett Exelblad som Gilbert letade fram åt mig.

Där kan du få fram en riktigt effektiv absorbent!

Take care!!!

/Cruncharn'

Thanks!

Vad tror du om följande absorbent?

post-19016-1224673264_thumb.jpg

Har jag fattat rätt så ska den träffa min peak rätt bra??

Cheers!

/ONS

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare!

Haft mycket att göra så därför har det tagit lite tid.

Ser att du varit inne på MHSoft's webbsajt och räknat lite. Bra där!

Jag ställdes inför samma beslut i mitt kontrollrum när jag gjorde dom sista momenten.

Jag tänkte så här.

Bandbredd på absorbenten är av yttersta vikt för...; Jag är inte en så duktig snickare så felmarginalerna blir stora och med det kan jag kanske missa frekvensen jag söker absorbera.

Jag valde att bygga en perforerad Helmholtzabsorbent och hade nog gjort det samma hos dig.

Du har ett ganska brett område som du ska absorbera så jag tror den typen lämpar sig bäst för ändamålet.

En Helmholtsresonator får jag känslan av att vara mer högeffektiv men i väldigt smal bandbredd.

Detta kan naturligtvis åtgärdas med hjälp av dämpning inne i lådan men då tappar den tillika effekt och det verkar efter de testar jag gjort i olika kalkylatorer att, en resonantabsorbent tappar avsevärt mycket mer effekt när man ökar bandbredden gentemot den perforerade absorbenten.

Perforerade absorbenter är för övrigt väldigt vanligt ute i officiella byggnader idag i kombination med så kallade slotabsorbenter.

Besök en lite mordernare sporthall så ser du vad jag menar.

Jag hade kört på den perforerade absorbenten!

I min tråd så finns det en bra länk du kan hitta till ett Exelblad som Gilbert letade fram åt mig.

Där kan du få fram en riktigt effektiv absorbent!

Take care!!!

/Cruncharn'

Thanks!

Vad tror du om följande absorbent?

post-19016-1224673264_thumb.jpg

Har jag fattat rätt så ska den träffa min peak rätt bra??

Cheers!

/ONS

Jupp!

Det verkar som att den träffar rätt där ja!

Jag reagerade dock på mängden hål.

Titta lite på om du kan räkna om den så att du kan få en högre effekt i den genom att tillföra tätare perforering.

Absorbenten fungerar ju så att varje hål anses vara en egen absorbent.

Ju mer hål stämt i rätt frekvens, desto effektivare om jag har fattat det hela rätt!

Det är i alla fall vad som rekommenderas.

Kolla lite på det.

Kommer inte kunna gå in i detalj och räkna åt dig för jag har ett fullbokat schema fram till december.

Blir mest ja och nej svar från mitt håll så jag hoppas verkligen att gardet hoppar in och hjälper dig lite mer!

Take care!!!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

UPPDATERING:

Har inte gjort mer vad gäller Helmholtzaren men nu efter diverse mjuk och hårdvaruköp så känns det mer aktuellt igen.

Gjorde tester igår igen och även om jag inte spelade in sinusvågen för analys så var det tydligt att en sinusvåg på va 112 - 114 Hz fortfarande ger problem (testade med testgeneratorn i Cubase. Sveper jag med den så är det tydligt att 112-114 ger problem).

Gick då runt i rummet och då visar det sig att det är relativt tyst i på de flesta ställen i rummet men att det vid lyssningsposition och fram till monitorerna svänger som f-n.

Vad betyder det? Ska jag sikta på att bygga en Helmholtzare som jag sätter bakom monitorerna, eller kanske i taket??

Btw, se skiss över rummet. Är fortfarande aktuell förutom att bokhyllan är flyttad till höger om CD-skåpet.

Tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

OK,

Två helmholtzare färdiga och det blev endast marginellt bättre.

Funderar därför på att bygga en "Perfekt basfälla för hörna" (annan tråd)

Men känner att det sannolikt inte skulle hjälpa mig ända fram.

Därför väger jag allt mer över till en total ommöblering. Dock, vad tror ni hjälper mest (tex mot min puckel vid 112 Hz)?

Se rumsmått etc i bilden.

post-19016-1258550498_thumb.jpg

"Svängen" på skrivbordet är i konstruktionen och går inte att göra något åt (även om jag inte ritat så).

Jag kan tänka mig följande lösningar:

1. Vrida ner hela skrivbordet till kortsidan vid ingången (så långt från ingången som möjligt, blir trångt ändå).

Jag kommer vid denna lösning ha ett fönster rakt bakom lyssningspositionen (ej optimalt va?, hjälper dämpplattor bredvid fönstret?)

2. Flytta skrivbordspaketet mer mot mitten på långsidan (dvs bara någon halvmeter).

Gör att jag fortfarande sitter på en långsida men längre från hörnen.

Vad blir bäst (eller finns det en lösning jag inte ser?)? Spåna gärna fördelar och nackdelar?

EDIT: Det hörn där jag har störst problem vid 112Hz är idag hörnet över skrivbordets "sväng".

Cheers!

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Antar att du känner till denna tråd:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=69718

Absolut!

Den behandlar nästan exakt samma problem som jag har (med väldigt snarlikt rum).

Dock, rummet är inte exakt lika och jag hoppas på råd ang hur jag ska välja att möblera om för bäst grundförutsättningar.

Cheers!

/Olle

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Har snackat med en kollega som är HIFI-galning (typen som lägger en normal årslön på förstärkare etc).

Han tyckte att rummet var för litet för att tänka "sitt mot en kortsida".

Han tyckte absolut inte jag skulle sitta med ryggen mot fönstret (för mycket ljudreflektioner).

Han tyckte istället att jag skulle såga av skrivbordet (och flytta benen) så att det går in mellan dörrarna i rummet.

Jag skulle sen ställa bokhyllan som difusor och CD-skåpet med glasdörar så att dess ljudreflektion studsar ut ur rummet genom valvet. Då ena hörnet blir valvöppningen skulle jag bli av med alla dess bastoner.

Tror ni det kan vara en lämplig grund för att sen komplettera med ljuddämpande plattor/helmholtzare etc.

Se bild för förslaget:

post-19016-1258637134_thumb.jpg

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...