Jump to content
Annons

Jantelagssvar på samarbetstråd


pheliks (oregistrerad)

Recommended Posts

pheliks (oregistrerad)

// Delad tråd med för avsändaren olyckliga svar. Originaltråd: https://www.studio.se/index.php?showtopic=55536 /admin

Jag har hållt på med det mesta och kan mixa nästan allt. Jag kan dessutom producera Hip Hop och all sorts elektronisk musik.

Allt du behöver göra är att skicka filer med gitarr inspelningar eller va du nu än har för något i rätt bpm, resten sköter jag!

Om det låter intressant, skicka pm! 😉

Gratis såklart!

coolt dance-sound du har fått på vissa av dina låtar på myspoace.

14 år är du bara.

Fortsätt att vara lika bra och bli bättre så får Sverige en ny dance-producent av europa-class inom en snar framtid.

😎

Mvh

/Felix

'

'

'

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
coolt dance-sound du har fått på vissa av dina låtar på myspoace.

14 år är du bara.

Fortsätt att vara lika bra och bli bättre så får Sverige en ny dance-producent av europa-class inom en snar framtid.

🙂

Mvh

/Felix

'

'

'

Är han bara 14 bast är jag tämligen imponerad 😉 Såvida det inte är Ejayproduktioner så klart 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
coolt dance-sound du har fått på vissa av dina låtar på myspoace.

14 år är du bara.

Fortsätt att vara lika bra och bli bättre så får Sverige en ny dance-producent av europa-class inom en snar framtid.

😄

Mvh

/Felix

'

'

'

Är han bara 14 bast är jag tämligen imponerad 😳 Såvida det inte är Ejayproduktioner så klart 😱

14 år och kan mixa allt..... wow

Link to comment
Dela på andra sajter

coolt dance-sound du har fått på vissa av dina låtar på myspoace.

14 år är du bara.

Fortsätt att vara lika bra och bli bättre så får Sverige en ny dance-producent av europa-class inom en snar framtid.

😄

Mvh

/Felix

'

'

'

Är han bara 14 bast är jag tämligen imponerad 😳 Såvida det inte är Ejayproduktioner så klart 😱

14 år och kan mixa allt..... wow

Hahaha, tänkte lite mer på det han har på myspace! Även om det må vara FL så har jag hört många mycket sämre exempel från folk som varit betydligt mycket äldre och (försökt) hålla på med musik i ett par år 🙂

Huruvida han kan mixa allt är jag väl lite mer skeptisk till, men med den framåtandan så kan han säkert komma någonvart!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan mixa det mesta, i Fl, och om det behövs, Reason.

Om du vill ha en karriär inom musik och mixning bör du lära dig Pro Tools , Nuendo eller Logic. Dom är generellt dom programmen man mixar i och

dom flesta studion har oftast åtminstånde ett av dessa program.

FL i all ära men att mixa en låt men ca 40 kanaler sång + 20 kanaler instrument & effekter och 20 kanaler Vstljud blir tror jag lite svårt

att göra. Det går säkert men det jag minns av FL fick man alldrig en riktigt bra överblick över hela arrangemanget , För att inte tala om all automation som

man oftast gör och effekt sendar , Auxkanaler osv.

Så som sagt om du kan/vill lär dig ett av dom " riktiga " programmen man oftast mixar i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var den tarvligaste tråden jag har läst på länge. Ni talar om "ska man vara professionell" och "de flesta studios kör" osv. Vad spelar det för roll. Killen säger ju att han trivs med sina program och ännu inte har känt något behov av att skaffa sig nåt annat. Så varför skriva nedlåtande kommentarer och nästan "klappa på huvudet, lilla gubben" för. För att han har självförtroende och säger att han kan mixa allt? Vad är det som säger att han inte kan det? Det låter nästan som om ni tar det personligt.

Jantelag, ja, det är precis vad det är. Så jävla tråkigt.

I min mening finns det många musiker och producenter i Sverige som skulle behöva en dos av det självförtroende som DJStyler äger. Jag förstår verkligen inte vad det är för fel med att säga att man är bra på något. Nej, istället ska man vara "ödmjuk" och säga: -Nej, det finns faktiskt folk som är bättre, när man får beröm. Ja, det är klart det finns. Det finns det alltid men det är verkligen ingen anledning att racka ner på någon som själv tycker att han gör ett bra jobb.

Killen vill ragga lite samarbeten. Så ni som inte är intresserade av hans tjänster kan ju skita i att skriva på hans tråd. Hur skulle det se ut om jag gick in på era studios hemsidor eller myspejs-sajter och i gästboken förklarade att ni använder fel program, aldrig kommer kunna bli proffs etc.

Tråkigt!

Keep it up, DJStyler, din låt på myspejsen låter asbra.

Ha det fint!

Redigerat av Holmberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som Homlberg får jag surt vin i strupen när jag läser skiten folk skriver.

Är Studio Forum endast till för etablerade producenter? Måste man ha sålt guld eller platina för att få vara med?

Givetvis har väl de flesta av oss visioner om att bli erkända för vår konstform, att få våra produktioner att låta så bra som möjligt. Men istället för att peka på de mest konkreta saker som ex. skär, skär och skär mer när det gäller att få bort det dåva soundet i hemma produktioner så låter det: - Köp dyrare gitarr, dyrare ljudkort, bättre mickrofoner, lämna till mix expert, lämna till mastring/mastering. Du kan ALDRIG få det att låta bra själv.

Själv trodde jag att meningen med ett sådant här forum var att dela med sig av upptäckter, hitta likasinnade och hjälpa istället för att stjälpa. Att ha ett forum fullt med experter som talar om vilka av de dyraste prylarna man bör ha för att vara hipp, eller ens kalla sig musiker/producent verkar ju lite overkill. För de flesta som befinner sig här lever väl inte enbart på sin konstform?

Vill man att folk ska våga visa sin begåvning så bör man hålla sin uppfattning för sig själv. Givetvis finns det trådar att spy på om man är ute efter att nedvärdera, men vad jag kan se så ville inte TS ha sådan kritik. Han begär ingenting och ändå är folk snabba med att kasta första stenen.

Redigerat av Multiband
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som Homlberg får jag surt vin i strupen när jag läser skiten folk skriver.

Är Studio Forum endast till för etablerade producenter? Måste man ha sålt guld eller platina för att få vara med?

Givetvis har väl de flesta av oss visioner om att bli erkända för vår konstform, att få våra produktioner att låta så bra som möjligt. Men istället för att peka på de mest konkreta saker som ex. skär, skär och skär mer när det gäller att få bort det dåva soundet i hemma produktioner så låter det: - Köp dyrare gitarr, dyrare ljudkort, bättre mickrofoner, lämna till mix expert, lämna till mastring/mastering. Du kan ALDRIG få det att låta bra själv.

Själv trodde jag att meningen med ett sådant här forum var att dela med sig av upptäckter, hitta likasinnade och hjälpa istället för att stjälpa. Att ha ett forum fullt med experter som talar om vilka av de dyraste prylarna man bör ha för att vara hipp, eller ens kalla sig musiker/producent verkar ju lite overkill. För de flesta som befinner sig här lever väl inte enbart på sin konstform?

Vill man att folk ska våga visa sin begåvning så bör man hålla sin uppfattning för sig själv. Givetvis finns det trådar att spy på om man är ute efter att nedvärdera, men vad jag kan se så ville inte TS ha sådan kritik. Han begär ingenting och ändå är folk snabba med att kasta första stenen.

Jag håller med dig om att det är trist med jantelagen, men nu tycker jag du är lite orättvis. Jag vet inte vad du har läst för trådar, men jag tycker det finns jättemånga exempel på när folk ger bra mixingsråd istället för att rekommendera dyrare prylar. Jag tycker ofta jag läser att man inte alls behöver ha dyr utrustning och "proffsigaste" programmet. Är man duktig på att mixa och kan sina prylar så klarar man sig bra på en ganska liten budget.
Link to comment
Dela på andra sajter

Ni talar om "ska man vara professionell" och "de flesta studios kör" osv. Vad spelar det för roll.

Jag gav bara förlsag på om man nu vill komma längre i sin utveckling vad kan vara värt att titta på och lära sig.

Och JA det spelar roll , Om du skall kunna vara flexibel och sätta dig i vilken studio som helst UTAN din egna dator

är det ju en fördel om man kan åtminstånde något av dom programmen jag nämde då arbetssättet är liknande i dom

om man kan klara sig hyfsatt i Pro Tools även fast man alltid kört Cubase eller Logic.

Mina råd baserade jag på att han är 14 år gammal och har all tid i världen att lära sig ytterliga ett program ,

Jag sa INTE att FL Studio inte fungerar och trivs man med det så e det bara att köra på MEN nämn EN studio där FL Studio är

det primära programmet för inspelning och mixning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni talar om "ska man vara professionell" och "de flesta studios kör" osv. Vad spelar det för roll.

Jag gav bara förlsag på om man nu vill komma längre i sin utveckling vad kan vara värt att titta på och lära sig.

Och JA det spelar roll , Om du skall kunna vara flexibel och sätta dig i vilken studio som helst UTAN din egna dator

är det ju en fördel om man kan åtminstånde något av dom programmen jag nämde då arbetssättet är liknande i dom

om man kan klara sig hyfsatt i Pro Tools även fast man alltid kört Cubase eller Logic.

Mina råd baserade jag på att han är 14 år gammal och har all tid i världen att lära sig ytterliga ett program ,

Jag sa INTE att FL Studio inte fungerar och trivs man med det så e det bara att köra på MEN nämn EN studio där FL Studio är

det primära programmet för inspelning och mixning.

Missförstå mig inte. Jag tänker inte lägga någon värdering i vilket program som är bäst att använda. Min poäng var följande:

Om jag startar en tråd där jag uppmanar till samarbete med andra så är jag inte det minsta intresserad av att folk som skriver i den börjar diskutera huruvida mina metoder är professionellt gångbara eller ej. Varför sabba hans eventuella samarbete med folk genom att förklara för alla att hans program inte duger.

Och personligen tycker jag det är gravt generaliserande och otrevligt att basera någons kunskap på ålder.

Vad som gjorde mig mest förbannad var Fertans 2 inlägg i början. Hur förödmjukande är det inte att racka ner på någon i 3:e person, som om han inte skulle läsa sin egen tråd.

Fy fan!

Redigerat av Holmberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med Holmberg. Totalt meningslösa jävla jantesvar hittills! Självklart triggar ett sån här tråd någon slags mindrevärdeskomplex hos vissa medlemmar på det här forumet.

De har suttit och pillat och pulat med sina låtar en massa år och klappat sig själva på axeln över hur bra dom tycker att de själva är. Så kommer det en 14-årig kille som säger att han är asgrym och kan mixa allt! Då gäller det ju att snabbt vara framme med brandfilten för att få världen (forumet) att förstå att hur bra den här 14-åringen är så "har han ju faktiskt inte mina program, som jag köpt". Dessutom har dom ju mer rutin! Sen på kvällen går de och lägger sig med en molande ångestkänsla i magen och tänker; hur fan kan den där 14-åriga snorungen vara så mycket bättre än mig? Jag är ju gammal! Jag har ju spelat in tio låtar!!! Jag använder ju PRO TOOLS!! Jag har ju pröjsat tio tusen kronor för ett par grymma monitorer!! Jag hatar Behringer!!!

Djstyler, du är sjukt grym! Fortsätt med det du gör och glöm aldrig att inget program är bättre än sin användare! Med andra ord; fortsätt med FL Studio, så länge du är nöjd med det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med dig om att det är trist med jantelagen, men nu tycker jag du är lite orättvis. Jag vet inte vad du har läst för trådar, men jag tycker det finns jättemånga exempel på när folk ger bra mixingsråd istället för att rekommendera dyrare prylar. Jag tycker ofta jag läser att man inte alls behöver ha dyr utrustning och "proffsigaste" programmet. Är man duktig på att mixa och kan sina prylar så klarar man sig bra på en ganska liten budget.

Jo men i så fall tolkar vi svaren till TS på olika sätt. Och prova en sökning på monitorer så är det ett jädrans hallaballo.

Missförstå mig inte nu. Själv har jag bra inkomst och värdesätter min konstform väldigt högt. Vill jag spendera 7-8 tusen på monitorer så är det ju jättebra att det finns personer här som har erfarenhet. Eller om jag söker ett ljudkort ifrån "Top of the line". Men det är inte alla som har möjligheten, intresset eller ork till att samla ihop slantar. Och någonstans tycker jag själv att fokusen för gemene amatör har gått förlorad. Undrar ex. hur många det är som kontinuerligt läser tidningen och som är etablerade inom ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Jag drar öronen åt mig när det dyker upp en fjortis och säger följande:

Tjena jag har FL-studio! Jag är bara 14 år och kan allt! Det är jag som äger!

Link to comment
Dela på andra sajter

...hur fan kan den där 14-åriga snorungen vara så mycket bättre än mig? Jag är ju gammal! Jag har ju spelat in tio låtar!!! Jag använder ju PRO TOOLS!! Jag har ju pröjsat tio tusen kronor för ett par grymma monitorer!! Jag hatar Behringer!!!

Hahaha jag skrattade när jag läste det här. Det är så true! 😳😆😉😎 B)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja säger man död åt allt levande då så har man ett konstigt sätt att skämta eller också ser man ingen mening med livet.

Dom som säger att dom flesta studios använder pro tools osv osv dom har ju rätt möjligen men det är ju för att nån har bestämt att ett visst program eller flera ska vara standard och så har alla andra följt med som snälla små valpar, just bara för att dom vill vara en del av musikbranchen och lyckas och göra karriär osv. Om en låt är bra och tidlös så brukar det lösa sig ändå oavsett om man använder FL eller nåt annat.

Så ja, pro tools och logic med mera är standard just nu det är rätt

Att berätta det i denna tråd för nån som vill vara kreativ och samarbeta är fel tycker jag och ett sätt att försöka styra en fri själ att göra på ett visst sätt eller gå en viss väg,precis som det bara finns en väg mot framgång. Jag är INTE troende eller religiös men

"HERRENS VÄGAR ÄRO OUTGRUNDLIGA" vad man drömmer om i huvudet är kanske inte det ens själ vill men ingen annan människa har rätt

att säga vad som är rätt och fel , utan låt varje själ leka musik och lära och praktisera livet utan nån annans pekpinnar för tid eller ålder har verkligen inget med saken att göra 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja säger man död åt allt levande då så har man ett konstigt sätt att skämta eller också ser man ingen mening med livet.

Lite av båda faktiskt, men jag tror att depressionen gav med sig lite över tiden. Tror inte att han följde jantelagen dock, för att ämnesanknyta lite -- det var död åt alla som gällde, inte bara åt folk som tror att de är något. 😛 Hehe.

Redigerat av JohnD
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...