Jump to content
Annons
  • 0

Efterbearbetning och mix av trummor


wonderboy

Fråga

Hur hanterar Du trumsetet Du just har spelat in? Hur jobbar Du med kompressorer? Hur grupperar Du? Sidechain på kompressor? EQ? Insertar Du allt till en sterokanal och hur behandlar Du, i så fall, den?

Bred ut Dig och sprid Din kunskap till oss andra. Det finns egentligen inga rätt och fel så länge slutresultatet blir bra. Berätta, vi lyssnar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Recommended Posts

  • 0

Jag har inga kunskaper i ämnet utan bara mer frågor. När jag spelar in trummor

(spelar in o spelar in, jag fuskar o kör BFD) är det väldigt irriterande "efterslängar" på framförallt pukorna men också på baskaggen. Jag använder både eq o kompressor och får det ljud jag vill(mer eller mindre) men lyckas aldrig bli av med efterslängen. Kort sagt vill jag att ljudet ska bli mer solidt!?!

Mycket tacksam för svar!!!!

PS. Om nån vet hur man kan lyckas ratta fram världens fetaste baskagge så skadar det inte om jag får lite tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0
dubsmith (oregistrerad)

hehe använd battery och ställ in hold och release knapparna så styr du hur mkt efterklang du vill att pukorna och allt annat ska ha

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag brukar skicka alla trumspår till en grupp där jag lägger en kompressor som jag ställer på låg ratio, 12-30 ms attack och 120-300 ms release. Sedan låter jag det ligga så och puttra tills det är dags för mix. Vid det laget har jag vant mig vid hur kompressorn påverkar ljudet, så det blir alltid så att det ligger kvar en kompressor på trumgruppen i slutmix.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Jag brukar skicka alla trumspår till en grupp där jag lägger en kompressor som jag ställer på låg ratio, 12-30 ms attack och 120-300 ms release. Sedan låter jag det ligga så och puttra tills det är dags för mix. Vid det laget har jag vant mig vid hur kompressorn påverkar ljudet, så det blir alltid så att det ligger kvar en kompressor på trumgruppen i slutmix.

När Du skriver alla trumspår menar Du även bastrumma, hi-hat och cymbaler då?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

jag brukar spela in trumset med tre eller fyra mickar, det beror ju självklart på vad man vill ha för sound, men för ett sjysst allroundsound är det skitbra.

1 overhead, räcker tycker jag

1 baskagge

1 virvel, sm57 från undersidan, resten fixar överhänget.

eventuellt en golvpuka

jag kör själv på ett enkelt set, bastrumma, virvel, golvpuka, ride, crash och hihat.

och ett mixtips.

för ett hårt garagerocksound brukar jag komprimera virveln ashårt, så att den blir "utsmetad" och dista lite efter kompressorn, ibland slänger jag på ett litet reverb också, påminner om the hives virvelsound på "veni vidi vicious".

bastrumman kör jag först och främst en eq där jag skär all diskant, gillar inte när det klickar, sedan en kompressor med varierande inställningar (brukar bara trixa lite) BBE sonic maximizer för att få tillbaka trycket som försvinner i eq:n och ett väldigt kort reverb utan early reflections.

overhead brukar jag köra PSP vintage warmer på, klart, haha, bra kompressor och eq, det går fort att få det att låta snyggt.

aa, sen är det klart.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
När Du skriver alla trumspår menar Du även bastrumma, hi-hat och cymbaler då?

Ja jag adresserar alla trumspår till en grupp och lägger en kompressor med låg ratio (typ 2:1) 30-50 ms attack och 100-200 ms release, kanske 3-6 dB kompression som mest. Jag tycker trummorna smälter in bättre i mix då. Tanken är att kompressorn ligger där tillfälligt tills det är dags för nedmix, men det är ofta jag vant mig vid ljudet så pass att den får ligga kvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Jag har inga kunskaper i ämnet utan bara mer frågor. När jag spelar in trummor

(spelar in o spelar in, jag fuskar o kör BFD) är det väldigt irriterande "efterslängar" på framförallt pukorna men också på baskaggen. Jag använder både eq o kompressor och får det ljud jag vill(mer eller mindre) men lyckas aldrig bli av med efterslängen. Kort sagt vill jag att ljudet ska bli mer solidt!?!

Vet inte hur kanalerna är uppdelade i BFD, men jag kör DFH Superior och overhead- samt ambience (dvs cymbaler och rumsljud) brukar jag skära bort de lägre frekvenserna på ganska hårt. Från 6-700Hz och nedåt. Det tar bort mycket av störande biljud och "murrighet" och ger ett tajtare ljud tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
När jag spelar in trummor [...] är det väldigt irriterande "efterslängar" på framförallt pukorna men också på baskaggen. Jag använder både eq o kompressor [...] Kort sagt vill jag att ljudet ska bli mer solidt!?!

Jag associerar till pump-effekt (uppstår när man komprimerar hårt) när du skriver om efterslängar. Pröva att minska på kompressionen, det kan ge mer solidt intryck.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Jag har inga kunskaper i ämnet utan bara mer frågor. När jag spelar in trummor

(spelar in o spelar in, jag fuskar o kör BFD) är det väldigt irriterande "efterslängar" på framförallt pukorna men också på baskaggen. Jag använder både eq o kompressor och får det ljud jag vill(mer eller mindre) men lyckas aldrig bli av med efterslängen. Kort sagt vill jag att ljudet ska bli mer solidt!?!

Mycket tacksam för svar!!!!

PS. Om nån vet hur man kan lyckas ratta fram världens fetaste baskagge så skadar det inte om jag får lite tips!

Som sagt, inte riktigt säker på vad du menar med "efterslängar", men om det bara är så att du vill få lite "tightare ljud", kortare decay, så är det ju vara att slänga på en gate.....så kan du klipa av slutet där du tycker att det låter bra........nackdelen är att det även kommer att påverkar attacken marginellt......ibland spelar det inte någon som helst roll, men ibland kan det vara så knasigt att man måste lösa det på något annat sätt......

I DFH Superior är det ju bara att ändra decay tiden......det finns en ratt som gör detta, så att du får bort "efterklangen", eller själva "tonen" i pukorna tex....

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hur brukar ni panorera trummorna?

Från "publikens" synvinkel (öronvinkel)? D.v.s. t.ex. hihat oftast lite till höger?

Eller från trummisens håll, som om man satt bakom trumsetet, hihat lite till vänster?

Jag har hört olika varianter på platta, men vad föredrar ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Hur brukar ni panorera trummorna?

Jag varierar. Ofta har den som spelat trummorna en stark åsikt och jag böjer mig gärna! 🙂

Men om det finns flera transientrika instrument med (t ex akustisk gitarr eller maraccas) brukar jag vara noga med att fördela dom över stereobilden så att dom inte krockar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Hur brukar ni panorera trummorna?

Från "publikens" synvinkel (öronvinkel)? D.v.s. t.ex. hihat oftast lite till höger?

Eller från trummisens håll, som om man satt bakom trumsetet, hihat lite till vänster?

Blir alltid störd när jag lyssnar på inspelningar där trummorna är mixade "från publikens synvinkel".

Förmodligen eftersom man själv är musiker och sitter och trummar med i låten, och då vill höra det "som det var man själv som spela"...

Således, mixar jag alltid från trummisens håll.

Och skulle det va en vänsterhänt trummis - skitsamma

(han kommer inte märka nåt ändå, han är ju trummis 😆 )

Redigerat av milton
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
MrPhil (oregistrerad)

Jag tillhör gruppen ljudtekniker som förbereder mycket vid inspelning för att göra mixningen enkel, i motsats till de som gör tvärtom.

Detta leder till att jag gör ganska lite förutom att ställa nivåer, panorera o lägga på ev effekter.

Jag brukar utgå från OH-stereobilden (från trummisens synvinkel) o placera ut resp närmickad trumma på "rätt plats", dvs på samma ställe. Det kan bli undantag för BK o VK som jag alltid lägger i mitten även om de skulle ligga lite vid sidan i OH:n. Dubbla BK:r kan jag ibland dra isär lite.

EQ använder jag för att skära bort lite "kartong" eller för att lägga lite mer botten i BK:n. Inga stora saker eftersom jag redan vid inspelningen ser till att få ett "bra ljud". Ett bra ljud innebär för mig en någorlunda återgivning av instrumentet, med lite finpolish på.

Effekt blir ofta ett rum, för att få lite mer slammer.

Komprimerar sällan, grupperar sällan.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Ett trix för riktigt inyorface sound på trummor som jag nyligen lärt mig är att köra additativ kompression.

Alltså bussa ut alla trummspår till en stereokanal, komprimera...sist komprimerade jag skiten ur det, med så lite attack som gick och lite trixande med releasetiden efter behov. Sen lägger du stereospåret lite under de "rena" trummorna och anpassar nivån efter hur mycket tryck du vill ha. Kan tillägga att det funkar bäst om man har extern utrustning då signalen kan behöva det lilla delayet som signal kedjan ger.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hej 🙂

battery.jpg

Jag använder Battery, och nu har jag kommit till ett litet problem.

Precis som bilden visar så har jag valt 6st outputs. Jag har sparat det så och startat om Battery. Det står att det är aktiverat, och han har skapat 6 st outputs.

Nu till min fråga:

Hur ställer jag in att tex "Baskaggen" ska ligga på output 1 och virveln på output 2?

Blir inte riktigt klok på hur man ska göra det faktiskt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Hur ställer jag in att tex "Baskaggen" ska ligga på output 1 och virveln på output 2?

Blir inte riktigt klok på hur man ska göra det faktiskt  🙂

Hej! I listan "Info", längst upp till höger, väljer du "Output". Då kommer det stå vilken output respektive cell har, högst upp i varje cell. Om du vill ändra detta så klickar du och drar uppåt/nedåt i den rutan (högst upp i cellen), tills önskad output dyker upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Kom gärna med tips/synpunkter.

Kick

Drum4

Snare sm57 ovan/under (ska köpa annan under)

Pukor sm 57

Overhead 2 st Röde NT5

Amb. 1 st. Röde NTK

Ride Har fått hjärnsläpp...ehh...samma som i senast studio i.a.f

H.H. någan gammal ADK som låter ok.

Fx.

Kick: eq/comp ibland AP trigga ihop med annan kick sample.

Virvel ovan: (eq för att hitta trans) AP Trigga eller Drumagog 100 % trigg, eq+comp

Pukor: samma som ovan.

Virvel under: Tar bort alla starka slag (TAB to transient i PT)och sparar bara gostnotes och eq/comp.

OH Eq/comp Vintage warmer bla.

Amb. EQ/Comp plus IRL eller annat reveb på hela setet att "blanda med".

Bussar allt till en stereokanal som "smaskar på " med en R comp som jag blandar med den rena sterosignalen på buss nr.2.

Har glömt en hel del plugggar dock..men ungerfär så...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
p_eversound (oregistrerad)

Har nyligen inskaffat DFHS C&V. Har lärt mig själva VSTi interfacet och programmeringen. Vad jag inte har lärt mig är hur jag ska få trumljudet att låta lika bra som T ex Demo'sarn från Toontracks. Har märkt att jag har dålig koll på Bl a det här med kompressor och dess inställningar. Efter att ha läst en del runt om på internet (och i denna tråden) har jag fått reda på en del nyttigt. Dock finns det några tomrum att fylla. Om jag förstått det rätt behandlar man ofta trummor så här:

1 EQ

2 Kompressor

3 Ev maximizer

Kan någon förklara vad för slags kompressor man bör använda till trummor och hur de olika inställningarna på en kompressor påverkar ljudet på trummorna? T ex om jag har ett lågt värde på gate blir virveln kort (Var det rätt?) Hög ratio ger __? Hög release time ger__? osv. Jag fattar att det är olika för olika kompressorer, men några riktlinjer borde väl finnas...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Har märkt att jag har dålig koll på Bl a det här med kompressor och dess inställningar. [...] Kan någon förklara vad för slags kompressor man bör använda till trummor och hur de olika inställningarna på en kompressor påverkar ljudet på trummorna? [...] Jag fattar att det är olika för olika kompressorer, men några riktlinjer borde väl finnas...

Hur man jobbar med trumspår och hur man väljer att processa spåren (EQ, kompressor etc) varierar beroende på spelstil, på genre och på inspelningens skick. Med skick menar jag inspelningens kvalitet och vilken teknik som använts (uppmickning osv).

Det är inte alls ovanligt med EQ på varje spår. EQn kan användas för att filtrera bort oönskade frekvenser och för att framhäva önskade frekvenser.

Kompressorer kan i princip användas på alla spår, men det är inte på något sätt 'obligatoriskt'. De viktigaste parametrarna på en kompressor, som gör att den fungerar bättre eller sämre till perkussiva ljud, är attack och release. Attack och release anges ofta i tid (millisekunder). Ex: Ett högre värde på attacken gör att kompressorn griper in långsammare och mer av transienten i själva slaget släpps igenom.

Attack och release går att justera på de flesta kompressorer, men det innebär inte att alla kompressorer låter likadant. Man kan säga att varje kompressor har en speciell karaktär i attack och release. Därför räcker det egentligen inte med att föreslå värden för attack och release. Man bör även hita en kompressor med en karaktär man gillar.

Här kommer ändå ett försök till tidsangivelser:

Bastrumma Attack: 15 - 40 ms Release: 80 - 200 ms

Virvel Attack: 5 - 20 ms Release: 40 - 150 ms

Ambiens Attack: 1 - 20 ms Release: 40 - 250 ms

Grupp Attack: 5 - 15 ms Release: 80 - 250 ms

Övriga effekter och processer.

Jag använder sällan gate eller expander på trumspår. Många problem med läckage mellan trummickar går istället att lösa med EQ (filtrera bort oönskade frekvenser) eller med nivåautomation (låta regeln öka upp och ner genom en låt).

Brickwall-limiter, använder jag i princip aldrig på trumpaket eller enskilda trumspår. Vill man ha ett komprimerat sound finns det ofta kompressorer som passar bättre. Vill man kontrollera vissa enstaka transienter kan man göra det med nivåautomation.

Edit: Kommentar om ordningen på pluggar. Om möjligt (och vid behov) så placerar jag EQ både före och efter kompressor. Före kompressor funkar det bra att jobba med låga frekvenser, efter kompressor funkar det bra att jobba med höga frekvenser. Men det är självklart en smaksak. 🙂

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
tRasH cAn maN (oregistrerad)

Rördist på virveln. Mumma i rocksamanhang! Även cymbaler som låter för kliniska kan må bra av lite rörvärme.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Ladda ner här:

drummix

Trummorna är Bfd. Först bara trummor, och sedan tillsammans med andra instrument.

Jag har bara lagt på lite reverb, annars inga effekter. Jag har använt Bdf-pluggen för att flytta micar osv.. kul som fan.

Det finns en längre del där jag har försökt mastra också. Då har använt t-racks så det ligger eq, compressor och limiter på den.

Ni kan lyssna här: https://www.studio.se/index.php?showtopic=14967&hl=

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
ADAT (oregistrerad)
Har märkt att jag har dålig koll på Bl a det här med kompressor och dess inställningar. [...] Kan någon förklara vad för slags kompressor man bör använda till trummor och hur de olika inställningarna på en kompressor påverkar ljudet på trummorna? [...] Jag fattar att det är olika för olika kompressorer, men några riktlinjer borde väl finnas...

Hur man jobbar med trumspår och hur man väljer att processa spåren (EQ, kompressor etc) varierar beroende på spelstil, på genre och på inspelningens skick. Med skick menar jag inspelningens kvalitet och vilken teknik som använts (uppmickning osv).

Det är inte alls ovanligt med EQ på varje spår. EQn kan användas för att filtrera bort oönskade frekvenser och för att framhäva önskade frekvenser.

Kompressorer kan i princip användas på alla spår, men det är inte på något sätt 'obligatoriskt'. De viktigaste parametrarna på en kompressor, som gör att den fungerar bättre eller sämre till perkussiva ljud, är attack och release. Attack och release anges ofta i tid (millisekunder). Ex: Ett högre värde på attacken gör att kompressorn griper in långsammare och mer av transienten i själva slaget släpps igenom.

Attack och release går att justera på de flesta kompressorer, men det innebär inte att alla kompressorer låter likadant. Man kan säga att varje kompressor har en speciell karaktär i attack och release. Därför räcker det egentligen inte med att föreslå värden för attack och release. Man bör även hita en kompressor med en karaktär man gillar.

Här kommer ändå ett försök till tidsangivelser:

Bastrumma Attack: 15 - 40 ms Release: 80 - 200 ms

Virvel Attack: 5 - 20 ms Release: 40 - 150 ms

Ambiens Attack: 1 - 20 ms Release: 40 - 250 ms

Grupp Attack: 5 - 15 ms Release: 80 - 250 ms

Övriga effekter och processer.

Jag använder sällan gate eller expander på trumspår. Många problem med läckage mellan trummickar går istället att lösa med EQ (filtrera bort oönskade frekvenser) eller med nivåautomation (låta regeln öka upp och ner genom en låt).

Brickwall-limiter, använder jag i princip aldrig på trumpaket eller enskilda trumspår. Vill man ha ett komprimerat sound finns det ofta kompressorer som passar bättre. Vill man kontrollera vissa enstaka transienter kan man göra det med nivåautomation.

Edit: Kommentar om ordningen på pluggar. Om möjligt (och vid behov) så placerar jag EQ både före och efter kompressor. Före kompressor funkar det bra att jobba med låga frekvenser, efter kompressor funkar det bra att jobba med höga frekvenser. Men det är självklart en smaksak. 😏

Ratio är graden på kompressionen. Säg att du ställer tröskelvärdet på -10 db och ett ratiovärde på 4:1. signaler upp till -10 db påverkas inte av kompressorn. Men när signalen överstiger tröskelvärdet dvs -10 db i det här fallet går kompressorn in. Med ett ratiovärde på 4:1 måste tröskeln överskridas med 4 db för att utsignalen ur kompressorn ska öka med 1 db... Alltså man måste skicka in -6 db för att få ut -9 db. Ställer du in ratio på 2:1 så räcker det med att skicka in -8 db för att få ut -9 db. Vid ratio 2:1 får man ut hälften av det man skickar in som ligger över tröskelvärdet. Vid 4:1 en 4:e del osv... Attack är den tid i millisekunder som går från det att tröskelvärdet överskrids till dess att kompression äger rum. Release är återgångstiden efter det att nivån faller tillbaks under tröskelvärdet igen.

Mvh Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Håller på och spelar in en platta nu, har börjat kika lite på mixandet och det känns rätt bra. MEN! Vår trummis har nått offantligt stora pukor, dom är ganska svåra att få riktig punch i i mixen... musiken vi lirar är någon slags hardcore med mycket rock n roll i, det mesta ska vara maxat... detta leder då till att det är svårt att få fram pukorna utan att det hänger med massa läck som skriker i allt för höga frekvenser.

Finns det några trix för det här, eller är det bara till att börja gatea för hand och klippa ut alla pukor?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Finns det några trix för det här, eller är det bara till att börja gatea för hand och klippa ut alla pukor?

Att klippa in spåren just när pukorna spelar kan vara en bra idé, åtminstone dämpa med ett par dB när de inte används.

Sedan är det med pukor som med virvel att en del av soundet kommer ifrån överhängs/rum/ambience-mickar. Hur låter pukorna där? Optimalt så kompletterar dom närmickarna så att pukorna låter fulla och hela i mixen, men kanske lite torftiga när man solar enstaka spår.

Ett sätt att få hela trumsetet att smälla mer är att, parallellt med den trummix du redan har, skicka spåren till en kompressor som du låter jobba ganska hårt. Ställ in en ganska snabb attack och en release så att man hör rummet "kastas tilbaks" efter varje virvel-/pukslag. Mixa in den komprimerade signalen till en lagom nivå, så att du fortfarande har balansen från din ursprungliga trummix.

Edit: felskrivning

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Ett sätt att få hela trumsetet att smälla mer är att, parallellt med den trummix du redan har, skicka spåren till en kompressor som du låter jobba ganska hårt. Ställ in en ganska snabb attack och en release så att man hör rummet "kastas tilbaks" efter varje virvel-/pukslag. Mixa in den komprimerade signalen till en lagom nivå, så att du fortfarande har balansen från din ursprungliga trummix.

Edit: felskrivning

Mysigt tips! Tack Joachime! Skall provas!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

efter slängar kan vara också att mickarna sitter inte precis på samma höjd vilket skapar att en del av ljudet blir försenat ...mot detta kan man ta en tråd som går från virveln till mikrofonen ..så att man ser hur mycket av stånd man har att röra sig på den ytan. i detta fall gäller det over head mickarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
drloop (oregistrerad)

Ibland fär man väldigt mycket läck på pukorna. Klipp och klistra är ett sätt men om man snabbt vill tajta till det är gate ok, men min favvis är faktiskt att köra en expander som Floorfish för att ta bort annat skräp. Funkar kanon och man kan rikta sin uppmärksamhet på viktigare grejer.

Floorfish finns på www.kvraudio.com gratis.

Ett annat trick är att köra ned trumpaket på en gruppkanal och sedan sticka in en tapesimulering. Snabbt och bra sätt att få tryck i trummorna.

Lägger nog upp ljudexempel på Mixologi under dagen så ni kan höra tricken.

Nu vart tapesim och expander tricken på plats.

https://www.studio.se/index.php?showtopic=23161&hl=

JL

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...