Jump to content
Annons

Grymma högtalare/studiomonitorer?


trancedanne

Recommended Posts

Tjena allhop, behöver nya högtalare till mitt ljudkort, någon som kan rekommendera några grymma för ca 900-1000 kr ? 😲

Själv så funderar jag på någon av dessa 2:

http://www.halmenmusik.se/es/product/produ...roductid=176717

www.musikborsen.se/frameset.aspx?id=243989&artno=156216&fm=1

Fast vet ej om de är bra eller inte, om man kan lite på de

Mvh

Danne

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Eftersom jag inte kan rekoemdera nåra hyffsade "studiomonitorer" under 3500:- så rekomenderar jag dig att skaffa ett par hyffsade hörlurar i stället.

T.ex Sennheiser HD280pro eller Beyerdynamic DT 250 (båda under tusenlappen).. Båda är betydligt bättre än nån studiomonitor du kan finna under 3500:-.. I varjefall anser jag det 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag insett att det inte finns tillnärmelsevis bra småmonitorer för under 7-8000:- så råder jag dig att tänka om, eller helt enkelt köpa skit och för alltid bli en hemma/hobbypulare, vilket i sig självt inte är dåligt på något vis men söker du kunskap och kvalitet och därigenom förbättrat ljud/produktion etc och vill kunna kall dig för ljudtekniker osv så ligger du just nu alldeles för snålt!

(men jag vet ju inget om dina ambitioner-kanske räcker med Behringer för din ribba)

😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej tyvärr!

😲

alldeles för hypade burkar,liksom mycket annat som nämns här på forumet,marknadskrafterna regerar och hjärntvättar folk att tro att dom måste älska dessa produkter när det i själva verket finns annat som är mycket bättre!!!

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, vad duger?

Börjar undra om det är någon idé för en kille/tjej med studion hemma i villan/lägenheten att lägga ut 7-10Ksek på monitorer när rummen (i alla fall mitt)ändå inte är anpassat för ändamålet och hur jag än gör aldrig kommer att bli det?

Redigerat av berch
Link to comment
Dela på andra sajter

massvis...eller inte...

har man inte ett någorlunda dedikerat kontrollrum så är man givetvis på en annan nivå och då duger väl vad skit som helst egentligen,går ju att göra bra grejor trots allt, men man har då inte samma fina redskap och möjligheter till rätt analys och ljudbearbetning som i riktiga studios,beror på vart man lägger ribban som sagt!

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller kanske inte med om att man måste punga ut 8000+ kr men för en tusenlapp blir det inte mycket för pengarna. Ett par hyfsade hörlurar vore att föredra där. Eller spara ihop 2-3KKr till o köp ett par OK monitorer. Det handlar dock inte så mycket om vad man köper som hur man använder det. Min åsikt så klart. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Florian (etc) och Berch skärp er.. Ni kidnappar tråden och tar den till fel nivå.. Grabben (tror jag i alla fall 🙂 ) är ute efter bra lyssning under 1000:- Håller ni inte med om att han får bäst lyssning för pengarna om han lägger sina surt förvärvade pengar på hyffsade hörlurar då?.. Sen som bonus kan han ju tjuvmixa mitt i natten utan att störa nån dessutom.. Sen kan jag hålla med om att "grymma" studiomonitorer inte kan hittas för så lite pengar.. Min referense.. Det billigaste jag hittat som någorlunda duger att lyssna på är just Behringer Truth 2031A för runt 3500:- Men jag kan bara tänka mig dom som närfältsmonitorer.. Måste ha full lyssning i nåt också.. I mitt fall är jag inlyssnad på JBL 4430.. Men sånna hittas inte under 10 000:- och dessutom ska dom ha ett bra slutsteg också..

Kontentan av mitt resonemnag..

1. Grabben (?) vill ha proffsiga tips från oss.. Mitt tips.. för så "Lite" pengar som 1000:- skaffa bra hörlurar i stället!

2. Vi seniorer håller oss till ämnet.

3. Ha en trevlig kväll 😆

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

wtf visste inte att de var så dyra 😆 Men det borde väll finnas för runt 1000 lappen också? Stonebridge himself rekommenderade EDIROL MA-10A till en snubbe och de kostar typ 900 kr fast hittar de dock inte längre =/

Är nybörjare själv och vill bara ha några som fungerar någolunda bra, behöver inte vara några högklassika liksom =P

Redigerat av trancedanne
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Satsa en tusenlapp till och kolla in nåt retour-objekt i T-butiken kanske? Eller satsa på begagnat. Vänta tills nån fattig studerande måste sälja sina monitorer för knäckebröd. Från affären för du endast dåligt humör för 1000-lappen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Florian m fl har en poäng. Det finns inget bra för 1000 pix...

Som jag tolkar det så finns det liksom 3 lägen:

Först inget alls

Sen 3-4000 kr monitorer. Duger utmärkt för de flesta sovrumsstudios.

Och till sist riktiga dyra grejjer. (8000? 14000? Däröver...)

***

Men misströsta icke: Köp lurar som är bra. Sen, tills du har råd med mellanklassen, så kopplar du en billig hemstereo och lyssnar i.

Jag sitter i den sitsen själv, min lyssning är skithögtalare för 150 spänn på blocket och ett par fungerande hörlurar. I sovrummet. Men endera veckan ska jag köpa mig till mellanläget. Jag har överlevt mer än ett år med detta.

Kör hårt

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Om du nu vill ha högtalare så skulle jag ha satsat på ett par Hi-fi-diton istället för att lägga pengarna på monitorer i den klassen. Är det ett helt galet råd?

Hörlurar, begagnat och hifi är alla bra råd. Smaksak vilket man väljer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag funderar på att skaffa ett par Genelec 8040 - ca 14000 skulle dessa gå på. Jag har lyssnat på dem i en studio och jag tycker om det jag hört.

Finns det några bra alternativ till dessa?

genelec 8040 är grymma! ett alternativ att kolla in i samma prisklass, men som låter lite annorlunda (mjukare), är dynaudio bm6a. smaksak..

till trådägaren: för 1000kr skulle jag köra på ett par hörlurar och de dator/hifihögtalare du redan har, och spara pengar tills du har råd med något i 3-4000kr klassen.

Link to comment
Dela på andra sajter

rekommendera gärna några bra hörlurar också. som man kan göra bra mixar i.

Hrm... :rolleyes: Det är inget fel dom jag rekomenderar lite tidigare i denna tråd.. Hrrmm..

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

AKGs 271 Studio kör jag med. De gick på runt 1400 spänn och är raka och ärliga, om än lite tama i basen. Vad gäller monitorer lyssnar jag i ett par Behringer Truth B2031A som någon nämnde tidigare, och jag är helnöjd. Det beror som alla säger på vart man lägger ribban, men i 3-4000 kronors prisklassen vilket är(fakta) det lägsta du kan komma för sjyssta monitorer tror/tycker jag att B2031A ligger rätt bra till. Mitt råd:

1. AKG 271 Studio(Alternativt lillebror AKG 240) hörlurar.

2. Behringer B2031A

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen, håller med övriga köp bra lurar och lyssna i det du har så länge. Du kan komma ganska långt med att bränna en skiva och jämföra i olika system.

Vad jag förstått är poängen med bra monitorer att kunna lyssna på mixen där och kunna lita på att det låter bra överallt. Kommer nog själv att gå och köpa ett par i 3000-4000 kronors klassen så länge. Förhoppningsvis är det bättre än det jag redan har (Logitech Z-5300, börjar lära mig hur de färgar ljudet så det går det också).

Det jag är ute efter är att höra ev. missljud och fel i mixen och kunna korrigera innan jag beslutar mig för att mixen är klar. edan låter det förhoppningsvis bra oavsett system man spelar upp mixen i. Fungerar bra i den lyssning jag redan har om det vi spelar in inte inehåller alltför många delar, typ trummor, bas, gitarr och sång.

Börjar det bli mer än så verkar det som om min lyssning inte räcker till. Kommit fram till det efter att haft med en mix med mig till 4sound och testat olika monitorer, ena låten lät exakt som det var tänkt, skitbra t o m. Men den andra som hade mer färgade elektriska gitarrer mm fungerade inte som jag hade tänkt mig.

Hoppas det hjälper dig lite grann vad gäller inköp...tycker själv att det är svårt att hitta rätt.

Redigerat av berch
Link to comment
Dela på andra sajter

helt enkelt köpa skit och för alltid bli en hemma/hobbypulare,

hrm hrm hrm.. Jag skulle köpt M-Audio för de pengarna LÄTT.

"Hemmapulare för alltid" pga vilka monitorer man har..och den musiken man komponerar är ju naturligtvis inte viktigare än monitorerna då? (ironisk)

Link to comment
Dela på andra sajter

helt enkelt köpa skit och för alltid bli en hemma/hobbypulare,

hrm hrm hrm.. Jag skulle köpt M-Audio för de pengarna LÄTT.

"Hemmapulare för alltid" pga vilka monitorer man har..och den musiken man komponerar är ju naturligtvis inte viktigare än monitorerna då? (ironisk)

Självklart! Det förstår ju vem som helst... 😛

Alltså - det förekommer alltid en del tillspetsade kommentarer i sådana här diskussioner - speciellt som man är ute efter "grymt bra monitorer" till inga pengar alls. Det är en ekvation som aldrig fungerar... 😄

Min åsikt är att om man ska lägga så lite pengar, kan man lika gärna köra vidare på sina vanliga hifi-högtalare. Det enda "studiomonitorer" i den prisklassen tillför, är att de är magnetiskt avskärmade. Man kan lära sig mixa hyggligt i nästan alla högtalare, även om sämre lämpade högtalare tar mycket längre tid att lyssna in sig på...

Link to comment
Dela på andra sajter

Sign Audiorent här på forumet brukar tala sig varm för en byggsats; SQ-50 (SQ-50L) från VALUTRONIC. 1500 spänn + träbitar (2-300 kr spånskiva) + lite färg (100 spänn?), och lite snickarglädje. Jag har funderat på att kolla in dom själv.

Annars kränger Musikbörsen en Samsonmonitor (resolve 65) för 1800 kr just nu. Det blir ju samma pris. (jag drog igång en tråd om dessa alldeles häromdan, och mycket troligt köper jag just dessa).

Notera att bägge dessa alternativ är passiva, och alltså kräver ett externt steg / Hififörstärkare, så totalpriset blir i 3-4000-klassen här oxå.

tjing igen

/Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Sign Audiorent här på forumet brukar tala sig varm för en byggsats; SQ-50 (SQ-50L) från VALUTRONIC. 1500 spänn + träbitar (2-300 kr spånskiva) + lite färg (100 spänn?), och lite snickarglädje. Jag har funderat på att kolla in dom själv.

Annars kränger Musikbörsen en Samsonmonitor (resolve 65) för 1800 kr just nu. Det blir ju samma pris. (jag drog igång en tråd om dessa alldeles häromdan, och mycket troligt köper jag just dessa).

Notera att bägge dessa alternativ är passiva, och alltså kräver ett externt steg / Hififörstärkare, så totalpriset blir i 3-4000-klassen här oxå.

tjing igen

/Bengan

Här inflikar jag att det som regel är bättre att skaffa passiva monitorer i denna prisklassen. Anledningen är att slutsteg, filter och nätdel i billiga aktiva monitorer, lämnar mycket annat att önska. Tänk själv; man har 2st slutsteg, elektroniskt delningsfilter och nätdel - i en monitor som går på 1000:-/st. Förutom dessa saker ingår även högtalarelementen och lådan. Det säger sig självt att det inte kan vara mycket att hurra över... 😏

Ett hyggligt passivt filter i högtalarna - och en strömstark ordinär hifi-förstärkare, som klarar av att hantera transienter, ger ett klart bättre resultat i så fall - så du är inne på helt rätt spår där. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...