Jump to content
Annons

Cubase 6.5 License error. [Problem löst]


Kr-illo

Recommended Posts

Halloj !

Jag har ett litet problem, då jag öppnar Cubase (6.5) så ploppar det alltid upp en ruta, där det står: License error.

Antar att det är dom medföljande Trial versioner av VST instrument HALionSONIC Factory Program som var en gratis (90 dagars) test...eller ..ja, hur man nu förklarar. 😳

Hur gör jag för att slippa se denna ruta varje gång jag startar Cubase ?

Kan det bero på att det ligger låtar i Recently Songs meny ?...(som jag då använde mig av just dem ljuden)...

och i så fall....Hur får jag bort låtar från den meny ? Jag har ju redan avinstallerat allt jag kan tänka mig..... 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om det är en trialversion som gått ut borde den inte ge errormeddelande såtillvida att du inte försöker använda programmet efter det att prövotiden gått ut.. Har du uppdaterat syncrosoftmjukvaran till senaste versionen? Error meddelanden brukar bara dyka upp om Cubase laddar pluggar och nyckeln inte sitter i.. som ex. har jag flera extralicenser som jag lagt på en separat nyckel som jag ibland glömmer att stoppa i när man flyttar runt saker i USB portarna

Har du provat att "städa" din dongle via kontrollpanelen för syncrosoftmjukvaran?

EDIT: Det luktar mer som om den gnäller på en utgången trial-licens men det borde du lösa genom att "städa" nyckeln

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Har nu städat och gjort en update på eLicense och iLok,....men tyvärr så kvarstår mitt problem med License error popp up. 😳 Spelar ju igentligen inte så stor roll....men det är aningen jobbigt.

Det är bara när jag startar cubase som den dyker upp ...en gång. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Får du någon felkod ihop med "license error" eller står det bara så? Är det ett licensfel på din iLok kanske? Har du provat att ta ur Ilok-nyckeln o se om Cubase gnäller då? ilok-nyckeln brukar däremot inte gnälla gnälla förrän man startar respektive plugg så det är kanske lite långsökt

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har någon utgången demoversion installerad, så kommer det där meddelandet förmodligen upp tills du har avinstallerat demoversionen, eftersom Cubase kollar över pluggarna under uppstarten, men inte hittar någon giltig licens för den aktuella demoversionen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har någon utgången demoversion installerad, så kommer det där meddelandet förmodligen upp tills du har avinstallerat demoversionen, eftersom Cubase kollar över pluggarna under uppstarten, men inte hittar någon giltig licens för den aktuella demoversionen...

Jo jag vet....men jag har ju redan avinstallerat allt som jag kan hitta, och allt jag inte vill ha 🤪

På min iLok finns det bara nycklar till East West CCC (precis som det ska vara) och på min eLicenser usb nyckel, så finns det bara till Cubase 6.5

Vart går jag in och tittar mera noggrann på de installerade filer på min dator ? (iMac)

såhär står det i mitt poppup fönster som kommer upp varje gång jag startar cubase. och det ser likadant ut varje gång.

License error. No valid license found for:

HALion Sonic SE HSO Factory Presets 01

HALion Sonic Factory Program Presets 01

HALion Sonic Factory Program Presets 02

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte behövt göra något sådant själv, men du kan kolla om HALion Sonic SE fortfarande finns kvar i listan över pluggar, när du går in på Devices/Plugin information.

Framför varje plugin finns det en bock under A-kolumnen (A för Active). Prova att klicka på bocken, så att den försvinner, så borde Cubase nog inte leta efter pluggen vid uppstart, kan man ju hoppas...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte behövt göra något sådant själv, men du kan kolla om HALion Sonic SE fortfarande finns kvar i listan över pluggar, när du går in på Devices/Plugin information.

Framför varje plugin finns det en bock under A-kolumnen (A för Active). Prova att klicka på bocken, så att den försvinner, så borde Cubase nog inte leta efter pluggen vid uppstart, kan man ju hoppas...

NIX...funkar inte.... 🙁 flera förslag ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du provat att söka efter de filnamnen? Men det står ju faktiskt "preset" och det kan ju vara så att Cubase söker inuti content-set filen och jag vill minnas att dessa Content-set är som en ISO-fil och inte lösa, enskilda filer.. prova att flytta content-filen o se om felmeddelandet försvinner

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du provat att söka efter de filnamnen? Men det står ju faktiskt "preset" och det kan ju vara så att Cubase söker inuti content-set filen och jag vill minnas att dessa Content-set är som en ISO-fil och inte lösa, enskilda filer.. prova att flytta content-filen o se om felmeddelandet försvinner

Har letat reda på den filen/filer och faktiskt raderat allt som heter HALion Sonic... men meddelandet kommer fortfarande upp 🙁

Behöver jag installera cubase på nytt för att få bort skräpet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har letat reda på den filen/filer och faktiskt raderat allt som heter HALion Sonic... men meddelandet kommer fortfarande upp 🙁

Behöver jag installera cubase på nytt för att få bort skräpet?

Borde inte behövas. Har du testat att gå til "Program och funktioner" och avinstallera Steinberg Halion Sonic?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade på Steinberka's forum och så här skrev en teknisk representant.

cubawak wrote:When Cubase opens I receive error message:

 

License error. No valid licence found for:

HALion Sonic Factory Program Presets 01

HALion Sonic Factory Program Presets 02

OK

 

After I press OK and start loading project another error message appear:

HALion Sonic SE

License error. No valid license found for:

HALion Sonic Factory Program Presets 01

HALion Sonic Factory Program Presets 02

HALion Sonic TR Kits 01

HALion Sonic Grand Piano 01

etc - rest of the programs.

Hi @ all,

the explanation is relative simple:

All the files listed above need a full HALion Sonic - license. If you do not own a full license, the message is absolutely correct.

This can only happen, if you have installed the HALion Sonic Trial and created some projects containing the full HALion Sonic. After the end of your HALion Sonic Trial, this message will occur.

Solutions:

1. Un- install the HALion Sonic and it's content

2. If you like the HALion Sonic (fantastic sound!!) you can purchase a HALion Sonic full license or a full HALion 4 license.

Hmmm.. vetefasen om jag fattade det där riktigt.. 😄 men det verkar ju lite snåljohn om du måste köpa fullversionen för att bli av med felmeddelandet.. det första hade du ju redan provat.. men då har du säkert inte fått bort allt..

Har du kollat i Devices / Plug-in information att inte Halion Sonic SE fortfarande listas där? Jag vet på PC så finns det en dold katalog som den lägger Halion/HalionSonic-grejer i men kör inte Cubase på min Mac så jag vet inte om det är samma sak där.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Har tittat över min listan över min pluggar, (när jag går in på Devices/Plugin information i cubase) och där finns inget som heter HALion Sonic kvar... 🙂 så det känns ju som ett steg i rätt riktning

Jag har även gått in i: Finder/macintosh HD/bibliotek/Application support/Steinberg... och där har raderat allt som heter HALion Sonic / HALion Sonic SE.......men !...mitt problem med popp up fönster kvarstår...

va F** 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

BINGO !

Nu fick jag äntligen bort skräpet. Jag hade missat en liten fil

😊 ...och tack vare er och https://www.steinber...nic-se-hso.html så löste sig allt till slut ! (äntligen glad igen) 😄

STORT Tack till er som har hjälpt mig !

Redigerat av Kr-illo
Link to comment
Dela på andra sajter

Hahaa, ja..riktigt skönt...problemet blev större och mer frustrerande när jag startade denna tråd...men nu är det i alla fall löst. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...