Jump to content
Annons

Jag cuttar gärna era vinyler (dubplates)


Vinyl Bastard

Recommended Posts

Har fått hem en ny vinyl svarv som gör riktigt bra cuts som verkligen håller och låter ruskigt bra. Den skär i riktig vinyl och går att scratcha på om man nu Dj'ar. Hållbarheten är identisk eller tom bättre än pressade plattor.

Om någon är intresserad så är det bara skicka mig ett mail så kan vi diskutera. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hjorten. Jo jag har iofs inte provat att scratcha ner en vanlig och en av dessa för det tar för lång tid och nålen hinner nog pajja =) Men man skär djupare än i pressat så det blir riktigt hållbart och det är ju som sagt riktig vinyl man skär i.

Det är omöjligt att ge några priser utan att jag vet vad som ska skäras. Det som tar tid är just hur många olika mixar/nivåer? Och sen destå längre material destå mer slits diamanten ner och det är den som är svindyr.

Och sen om man vill ha 1 eller 10 gör stor skillnad eftersom har man väl optimerat alla signaler för 1 så är det inte så jobbigt att fortsätta och göra ett par till.

Så maila gärna vad ni vill ha cuttat och ungefärlig tid på materialet och om det är en mix på allt eller flera olika låtar som har helt olika nivåer osv så kan jag lättare ge nåt förslag.

Andra ute i landet tar ungefär 25 euro för en A+B sida max 4 minuter per sida (sjua) och ca 30 euro för en A sida på en tolva på max 8 minuter. Det tar inte jag om det hjälper nåt =)

Anledningen att jag erbjuder tjänsten här är att jag köpt den för helt eget bruk (jag är vinylnörd) men tänkte om man kan hjälpa nån mer! Så det är inte 100% seriöst företag jag driver utan mer en tjänst för andra vinyl tokiga människor i mån av tid =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, ska ta mig en rejäl funderare på om mitt material är så pass intressant än för att samsas bland mina andra vinyler.

Är själv vinylnörd...här är mitt projekt som jag sitter med då och då.

Blytung.com

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Vinyl Bastard och välkommen till forumet! Eftersom du företräder ett företag erbjuder tjänster (som för övrigt ligger nära reklam här i tråden), så påminner jag om Forumregel 13:

13. Skriv i signatur vem du är/representerar.

* Finns du på forumen i egenskap av tillverkare, distributör, återförsäljare, marknadsförare eller liknande måste du ange detta i din signatur. Regeln gäller kort och gott alla som säljer varor eller tjänster - alltså även medlemmar som hyr ut studiotid eller andra studiotjänster. Skriv med följande:

  1. Företagsnamn, samt vad det är för typ av företag (ex studio, tillverkare, återförsäljare, distributör)
  2. Om man har omdiskuterade produkter i sitt sortiment, skriv ner namn även på dessa (ex "Säljer produkter av bl. a. XXXXX, YYYYY och ZZZZZZZ).

Anledningen är att alla på Studio Forum ska ges en chans att bedöma om innehållet i ett inlägg kan ha ett ekonomiskt intresse bakom eller inte. Dold marknadsföring på Studio Forum är helt förbjudet och kan leda till avstängning.

* Vi vill uppmuntra även privatpersoner att ha med signatur. Kanske länk till de senaste låtarna, hemsida, myspace - eller varför inte bara hela namnet eller artistnamnet? Det är en trevlig gest mot andra medlemmar att visa vem man är, samtidigt som det ställer högre krav på att skriva sådant man verkligen står för.

Funktionen nås under "Kontrollpanelen" > "Profil" > "Redigera signatur"

Link to comment
Dela på andra sajter

Halloj, ledsen om jag inte svarat på ett tag!

aRocker, inga problem. Du kan hojta när du vill om du har några ideer =)

Hjorten, hehe jag är alltid grinig på morgonen =) Det gäller länge i mån av att jag har tid och material hemma osv.

Olsberg: Jag har inget företag så det blir väldigt svårt. Jag har en vinylsvarv som jag köpt för EGET BRUK men ibland har jag lite tid och inget jag behöver karva själv och för en rimlig kostnad i mån av tid hjälper jag gärna andra som vill ha något på vinyl. Så du har ju delvis rätt men jag kan tyvärr inte uppfylla dom kraven du anger så isf får du radera tråden om jag brutit mot reglerna och isf får jag be om ursäkt också. =/

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Bara av ren nyfikenhet; vad kostar en vinylsvarv egentligen?

Ska du ha nåt som är någorlunda "standard" får du räkna 50K -> 350K... För vanligt hemmabruk kommer du långt på 50-75K

Däremot kan man köpa billigare i tex mono och även bygga om dom finns en del riktigt gammla Presto gravyrverk mm men räkna med mycket strul och tweakande! Det som är dyrt sen är diamanten. Dom slits och kostar löjliga pengar =/ Även om du råkar blåsa skärhuvudet så blir det smått ruinerad vilket kan hända även den bäste =)

Finns bara 2 företag som tillverkar nytt numer. Allt annat är gammalt och man får betala idiot pengar för bra saker då nästan allt skrotades. =/

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
  • 2 veckor senare...
Johan Svensson (oregistrerad)

Har just fått hem skivan som Vinyl Bastard har svarvat åt mig, med min födelsedagssång till min flickvän. Enormt bra resultat. Tack så mycket! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Har just fått hem skivan som Vinyl Bastard har svarvat åt mig, med min födelsedagssång till min flickvän. Enormt bra resultat. Tack så mycket! 😄

Hur många ex gjorde du och vad ble totalsumman!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dr Feelgood: Nästan alla som gör dubplates kör max 12 minuter per sida på en 12'a och det finns ganska många anledningar till det. Jag ser dock inget större problem att köra 16-20 minuter. Problemet är att om man ska göra 25 minuter per sida så kan väldigt mycket gå fel då man gör det i realtid. Så att ta på sig ett sånt arbete kan bli väldigt dyrt men givetvis är det enklare med garage rock än super producerad klassisk musik.

Kan inte ens säga nu hur mycket det skulle kosta, man skulle nästan få köra med ett "tak" och sen prova sig fram och se hur mycket tid och antal skivor/slitage på nål det slutar med.....

Skulle du däremot göra det som en "master" hos nån som tex gör DMM skivor till pressning eller dylikt tippar jag på att dom tar runt 2000 kr lite beroend på.

Tror drdub.de gör mastrar. Slå ett öga där och se vad det skulle kosta. Har du nåt projekt du vill diskutera så kan du pm'a mer info så kan jag fundera lite på det och även gärna höra lite på materialet för att kunna utala mig.

Men jag skulle i ditt fall göra 2 st 12'or istället för att få perfekt ljud och bättre pris.

aROCKER Jag kommer inte ihåg exakt men jag har för mig det var en 12'a på ca 4 minuter och priset var nog 250 kr om jag inte minns helt fel nu!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...
  • 5 månader senare...

Joy! Jag har klurat på just om det gick att göra enstaka skivor man kan använda som slitmaterial istället för att joxxa med kommersiella plattor! (ej samplingar, ren misshandel) :-D

Får klura på exakt vad jag behöver :-)

Hur är det med vinyl-mastering? Behöver materialet följa samma regler som vanliga fullängdare, eller har du ett filter innan nålen? *nyf*

Hur klarar såna här plattor mellan- till sub-bas?

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...