Jump to content
Annons

Nulltest - CD vs Master


Hägglund (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons
  • Svar 244
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

bara för säkerhets skull är det väl bäst om du förklarar varför det visas vissa låga peak å rms värden på mätarna
Jamen titta! Jag brände CD-R i några omgångar efter mastringen (så musikerna kunde lyssna på skivan i väntan på tryckta utgåvan).

När jag ikväll rippat ytterligare en av dessa CD-R inser jag att WaveBurner la dithern på nytt för varje omgång CD-R. Jag var säker på skivorna var identiska med min DDP image.

Jahapp, då lärde man sig något nytt om WaveBurner. :rolleyes:

Nu brände jag en ny CD-R från samma DDP som gick till Dicentia, rippade den och nu nollar den totalt. 🙂

Den här gången fick det bli denna mätare, jag tycker den är ganska så tydlig:

nulli.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur importerade du Audio CD:n?

XLD

Paranoia mode och AccurateRip var aktiverat, även om de enligt loggen inte behövdes.

Statistics

Read error : 0

Skipped (treated as error) : 0

Edge jitter error (maybe fixed) : 0

Atom jitter error (maybe fixed) : 0

Drift error (maybe fixed) : 0

Dropped bytes error (maybe fixed) : 0

Duplicated bytes error (maybe fixed) : 0

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Jamen titta! Jag brände CD-R i några omgångar efter mastringen (så musikerna kunde lyssna på skivan i väntan på tryckta utgåvan).

När jag ikväll rippat ytterligare en av dessa CD-R inser jag att WaveBurner la dithern på nytt för varje omgång CD-R. Jag var säker på skivorna var identiska med min DDP image.

Jahapp, då lärde man sig något nytt om WaveBurner. :rolleyes:

Nu brände jag en ny CD-R från samma DDP som gick till Dicentia, rippade den och nu nollar den totalt. 🙂

Den här gången fick det bli denna mätare, jag tycker den är ganska så tydlig:

nulli.jpg

Jag pratade med Ljudshopen Nord i Skeå idag (RC-ljud i Umeå får jag ta imorgon). Jag berättade detaljerat för killen på Ljudshopen Nord om nulltestet och han hängde med på hur testet utfördes. Dock så argumenterade han med att det finns mätmetoder för att påvisa skillnaderna. Men jag förklarade för honom att om det varit minsta lilla skillnad så hade man inte fått total utsläckning.

Pratade också med en kille på Hi-fi klubben i Umeå om nulltestet. Han däremot insåg att läsnogrannhetsskillnaderna mellan CD-spelare är bullshit. Det som kan skilja däremot mellan CD-spelare är DA-omvandlarna som i det här testet inte var inblandade.

Redigerat av Hägglund
Link to comment
Dela på andra sajter

Det som kan skilja däremot mellan CD-spelare är DA-omvandlarna som i det här testet inte var inblandade.

Precis, ljudteknik är ju en annan femma än lasrar som inte läser av rätt, felkorrigering och svarvade/slipade skivor. :rolleyes:

En bra DAC, gott SNR och inget brum/otyg så blir det finfint 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)

Man kanske ska låta Sverker ta upp CD-svarvar i Plus eftersom försäljarna blåser okunniga stackare :rolleyes:

Redigerat av Hägglund
Link to comment
Dela på andra sajter

Man kanske ska låta Sverker ta upp CD-svarvar i Plus eftersom försäljarna blåser okunniga stackare :rolleyes:

OCH för att inte snacka om firmor som säljer dyra CD-transporter....

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
OCH för att inte snacka om firmor som säljer dyra CD-transporter....

Jag ska nog ta och skriva om testet till SVT i Umeå. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nästan 6000 är ju en del men han ger ju dock ett schysst erbjudande

"Erbjudande

Eftersom det är lite tufft att be dej lägga upp en bra bit över fem tusen för något så underligt som en svarv för CD utan att själv ha haft en chans att höra resultatet av en behandling så får du här möjlighet att själv lyssna på skillnaden först utan att det kostar så mycket.

Gör så här:

Välj ut några bra CD (max 3). Tag gärna några som du har två av eller som en kompis har en kopia av. Detta för att du skall kunna jämföra efteråt hur stor skillnaden blev (om det blev någon).

Du kan ju också köra två CDR-kopior av en bra CD för säkerhets skull. Du behöver två för att kunna jämföra. Kolla först att båda exemplaren låter lika!

OBS! Ta inte några DVD-R - de funkar inte att skära på grund av sin uppbyggnad. Välj CD eller CDR."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Dom lär ju skratta ut dig! Av ett flertal anledningar.

Om dom skrattar ut mig så bevisar det bara deras inkompetens. 😉

Jag tror inte dom har en aning om vad dom håller på med faktiskt. Typ som Jehovas. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Om dom skrattar ut mig så bevisar det bara deras inkompetens. 😄

Kvalitetsbyggen kostar alltid mycket pengar, ska du inte ringa runt till gitarraffärer också och klaga på att de tar 125.000 för en välbyggd gitarr också? Sen missar du att en bra CD transport ofta tål mer vibrationer än en billig CD. Den som köper en bra CD transport har säkert ett bra högtalarsystem och

lyssnar säkert ofta på rätt hög volym.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kvalitetsbyggen kostar alltid mycket pengar, ska du inte ringa runt till gitarraffärer också och klaga på att de tar 125.000 för en välbyggd gitarr också? Sen missar du att en bra CD transport ofta tål mer vibrationer än en billig CD. Den som köper en bra CD transport har säkert ett bra högtalarsystem och

lyssnar säkert ofta på rätt hög volym.

..företrädelsevis i ett fullständigt akustiskt obehandlat rum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Kvalitetsbyggen kostar alltid mycket pengar, ska du inte ringa runt till gitarraffärer också och klaga på att de tar 125.000 för en välbyggd gitarr också? Sen missar du att en bra CD transport ofta tål mer vibrationer än en billig CD. Den som köper en bra CD transport har säkert ett bra högtalarsystem och

lyssnar säkert ofta på rätt hög volym.

Vibrationer kan aldrig få CD-spelaren att tolka 0 som 1 eller vice versa. Det ska mycket till för att få CD-spelaren att missa helt.

Link to comment
Dela på andra sajter

..företrädelsevis i ett fullständigt akustiskt obehandlat rum.

inte riktigt, möbler som soffor rätt placerade och mattor m.m. påverkar ju ofta återgivningen positivt. Risken med att akustikbehandla sitt vardagsrum enligt konstens alla regler är det kosta hur mycket som helst plus att frun blir galen och att man aldrig får ett helt perfekt resultat oavsett och dämpar man för mycket då låter mycket musik tråkig och livlös.

Redigerat av James Blansing
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du aldrig varit med om att en CD spelare "hoppar" på grund av hög volym? Det har jag även om det var några år sedan sist.
Ja, med mesig Denon DN2000F (säger lite om när det var också) i PA-sammanhang. Aldrig i hem eller studio.
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, med mesig Denon DN2000F (säger lite om när det var också) i PA-sammanhang. Aldrig i hem eller studio.

De flesta CD spelare hoppar inte idag även när det spelas riktigt högt nej, men självklart kan återgivningen ändå påverkas negativt med dåligt isolerade spelare. De flesta moderna CD spelare har antiskakbuffrar inbyggda men även dessas funktionalitet kan säkert påverkas av vibrerande avläsning m.m.

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta CD spelare hoppar inte idag även när det spelas riktigt högt nej, men självklart kan återgivningen ändå påverkas negativt med dåligt isolerade spelare. De flesta moderna CD spelare har antiskakbuffrar inbyggda men även dessas funktionalitet kan säkert påverkas av vibrerande avläsning m.m.

Käre James. Vart vill du komma?

Godtar du Linus och/eller Hägglunds testresultat eller ej?

Link to comment
Dela på andra sajter

Käre James. Vart vill du komma?

Godtar du Linus och/eller Hägglunds testresultat eller ej?

Nej eftersom de inte testade på ett sådant sätt att testfel kan uteslutas. Mythbuster brukar testa noggrannare så nära realworld de kan komma och de testar även lite olika scenarior. Sen finns det väl sisådär 100.000 olika CD spelare och hundratals miljoner olika CD skivor som tillverkats genom åren, så bara för att man får ett resultat med viss utrustning och skiva så kan något annat gälla om man provar en annan kombination.

Redigerat av James Blansing
Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Nej eftersom de inte testade på ett sådant sätt att testfel kan uteslutas. Mythbuster brukar testa noggrannare så nära Real World de kan komma och testar även olika scenarior. Sen finns det väl sisådär 100.000 olika CD spelare och hundratals miljoner olika CD skivor, så bara för att man får ett resultat med viss utrustning och skiva så kan något annat gälla om man provar en annan kombination.

Jag tror risken är mer överhängande att du har några trasiga synapser än att testet skulle vara missvisande på något sätt.

Redigerat av Hägglund
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej eftersom de inte testade på ett sådant sätt att testfel kan uteslutas.

Okej. Redovisa de potentiella testfelen.

Mythbuster brukar testa noggrannare så nära realworld de kan komma och de testar även lite olika scenarior.

Mer realworld än de två tester som redovistats i tråden blir det inte.

Sen finns det väl sisådär 100.000 olika CD spelare och hundratals miljoner olika CD skivor som tillverkats genom åren, så bara för att man får ett resultat med viss utrustning och skiva så kan något annat gälla om man provar en annan kombination.

Din utgångspunkt, om jag inte minns fel, är att det finns hörbara skillnader mellan digital master och bränd kopia eller tryckt cd audio. Två tester har oberoende av varandra visat att det inte finns några skillnader. Utrustningen som använts är inte high-end menfult tillräcklig för att utföra de test som gjorts.

Vilka andra typer av tester tycker du behövs?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...