Jump to content

Recommended Posts

Jag hade lite tråkigt idag och lekte runt o logic. Kom på ett beat och bestämde mig för att göra ett försök på en hip hop låt. Ta inte detta allt för seriöst. Jag har ALDRIG rapat tidigare i mitt liv och låten är skriven, inspelad och mixad på mindre än 6 timmar.

Ni som kan lite mer om denna genre får gärna tokbasha låten och mixen. De är fan svårare än man tror att få bra flow i rapen men skulle va kul me lite feedback på låten.

/Micke

https://soundcloud.com/michaeldahlstrom/r-dslan

Annons

Okej jag gjorde ett helt ny försök och spelade om rapen samt mixade om låten lite. Vet fortfarande inte om de här är helt sämst eller inte haha. Men de var i alla fall kul att göra nått nytt som man aldrig gjort förut..

• 7 months later...

Jag tycker inte det är "helt sämst". Din röst påminner lite om Organism12. Även om du såklart skulle kunna bli mycket bättre än detta så är du fortfarande bättre än många jag har stått i studion med som vill "testa" spela in en rap låt. Så det finns ju potential tycker jag allt.

Att spela in rap och få bra flow beror ju på en mängd olika saker. Mycket handlar ju om att delvis matcha ett beat med din stil att skriva. Jag tycker att du på åtminstone på ett par ställer får till riktigt bra rim. Det är ju trotts allt det som är själva flowet, vart du sätter rimmen. Testa get out of the comfortzone när det kommer till vart du sätter rimmen. Teste tillexempel att sätta rimmen i början av varje rad eller liknande. Möjligheterna är ju oändliga. Här är ett exempel:

My mouth is bigger then liquor quicker then blades

hotter then flames, i am, mind's always been sicker than blaze

like stickers and spray, i always fallin in place

evaulve, embrace it all, while people fall like the rain

Im standing tall behind fame ...

Din text/flow börjar ju skit bra när det kommer till dina rim

Om du sent kommer krypande om natten

Lika klar och rent som rinnande vatten

Mitt huvud pallar inte mer jag ser bara problem

och fel överallt det blir bara mer

medan det mot vers 2 börjar låta enformigt och tråkigt:

Så varför slösa energi på bråk

Bara för vi inte prata samma språk

Ett samhälle där det finns acceptans

För fylla våld och bråk helt utan substans

Så här blir det väldigt ofta när jag skriver låtar, att jag hittar massa rim i början och sen blir det svårare och svårare att hitta bra rim samtidigt som jag måste hålla koll på den röda tråden och sammanhanget. Det jag då brukar göra är att jag skriver klart låten med färre rim men med den röda tråden intakt. Sedan går jag tillbaka och försöker ändra rad för rad med samma innebörd, fast formulera den annorlunda så det kommer in fler rim. ex skulle du kunnat skriva om det som står ovan såhär:

ärrade knogar, dem tror dom är smarta

men vem fick sin ro av de sträck på vår karta

En främling är närmare vän än förändring

en stämpling är lättast, nu dricker vi brännvinn

Då blir det mycket snabbar mer flyt i texten och flowet låter inte stelt och enformigt.

Nu vet jag inte om du tycker att detta är intressant, men samtidigt som du vill ha kritik så vill du inte att jag ska ta det så seriöst, hehe! Och har du exempelvis en deadline på 6 timmar så blir det ju väldigt svårt att ta sig tiden att göra detta. Men det är ett enkelt knep och tips för att inte fastna i texten och i slutändan komma ut med det man ville ha sagt, fast på ett mer avancerad och rikare text och ett bättre flow.

Keep it up! 🙂

• 4 months later...