Jump to content
Annons

hantera mina sång texter


ElectroVoice

Recommended Posts

Vilken app fungerar bäst för att föra över sina sång texter..

Har över 600 sångtexter i datorn som jag skrivit. alla är uppdelade i mappar för olika stilar.

Överskrifterna är med röd text, och sång texten är svart.

Köpte en Ipad nu, så jag ska slippa bära med mig laptopen.

Vilket program sköter detta på bästa sätt med mina sång texter? Lätt att bläddra vidare, söka lätt efter låten och mappa upp i olika delar för olika rytmer eller spelstilar.

Mvh

Redigerat av ElectroVoice
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
kjelle57 (oregistrerad)

Det finns ju ett antal appar för iPad som hanterar texter, texter med ackord och noter. En enkel och billig (var det 7kr?), men fungerande är My Lyric Book. Du kopierar över filerna via iTunes, kan söka på alla i bokstavsordning lätt, och kan lägga upp låtlistor, som du kan använda istället för dina mappar. Låtlistorna är bara pekare till det gemensamma filarkivet.

On Song kan lite mer, och kostar några tior mer. OS är kanske den vanligaste?

De flesta liknande appar tar emot filer från Word, txt, eller liknande samt pdf. Noter kan du lämpligen importera med pdf.

För att kunna transponera ackord automatiskt får du gå på någon av de dyrare.

Studio gjorde en sammanställning för några år sedan över iOS appar och interface.

Det stora jobbet är ju dock att göra texterna läsbara, om du har tänkt att använda iPad live. Enligt min erfarenhet får man lägga ner energi på editering, och i vissa fall måste man använda pdf för att behålla formatet vid överföringen. Testa igenom några lämpliga appar med ett fåtal låtar i olika format, innan du bestämmer dig. Kostnaden för de lite dyrare är ändå rätt låg, och det behövs ett antal kvällar för att få formatet användbart live för 40-50 låtar. Är jobbet gjort, gårt det ju att återanvända, men vis av erfarenhet, skulle jag idag lägga ner lite mer energi pengar på rätt app. Jag kör My Lyric Book, den var ju nästan gratis, och vill inte göra om jobbet. Hade jag valt idag, kanske det snarare hade blivit On Song.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Finns det inte något program sm direkt läser word dokumet? Och som man kan editera dessa filer med?

Ingen av dem ni nämnde passar mig. On song va på rätt väg.

Jag behöver ju inte ackord funktionerna. Bara att den läser som ett word dokument fulländat.

Använder för tillfället office2 HD

Tack

Redigerat av ElectroVoice
Link to comment
Dela på andra sajter

kjelle57 (oregistrerad)

Editera gör du hur som helst bäst i datorn, iPad är ingen höjdare till det utan mus. De jag har testat läser word dokument direkt. Det som kan bli lite annorlunda är radavstånd, ja avstånd överhuvudtaget. Verkar som om alla formatteringskommandon inte tolkas.

Hur som helst är det ju en enkel match att spara de dokument som strular som pdf-filer, då blir det rätt formattering.

Skaffa t.ex. My Lyric Book, läser word-fioler och är ju nästan gratis, och drag&droppa alla dina dokument via iTunes (bara att markera samtliga och dra in i programmets fil-lista i iTunes), och testa formatet. Blir det bra så blir det. Ta en kopp kaffe medans filerna kopieras, tar en stund för hundra tals.

Link to comment
Dela på andra sajter

...Jag använder standard-anteckningsblocket i paddan. Men mest för att skriva! Det löser sömnproblem vid de tillfällen man kommer på text sent på kvällen och inte vill tända lampan för att skriva ner den lyrik man annars skulle glömma bort.

Jag har laddat ner en PDF-läsare för överföringar, men inte haft behov av den än.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...