Jump to content
Annons

Inspelning av trummor


hagmann

Recommended Posts

Tja! Är ny här på forumet och är sugen på att börja spela in mina trummor mer seriöst. Jag lirar hård metal med dubbelkagge i Captive Sight.

Just nu har jag en JJLabs mixer som brusar och har en väldigt dålig EQ.

Mina mickar är nog ingen större fara. Så alltså det jag vill köpa är ett nytt ljudkort.

Det jag tänkte mig en M-AUDIO PROFIRE 2626 FIREWIRE. Är det någon som har erfarenheter av en sådan och kan säga ifall jag kommer få ett fett ljud bara av att inskaffa en sådan?

Vad annars behöver man för att förbättra? Vad jag förstår så det jag gör då är att mixar inne i datorn.

Med bandet brukar vi också spela in liverep för att höra hur det låter så vad ska man tänka på där? En del mickar tar ju upp ganska mycket ljud och det blir ju ganska rörigt inne i repan så ska man undvika overheads?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det där kortet går säkert bra, precis som de flesta andra kort som har 8 mickförstärkare. Du kommer inte att få ett superljud enkom för att du har ett nytt ljudkort. Det viktigaste i sammanhanget är att trummorna är bra, att det sitter bra skinn på som är stämda snyggt, att mickarna är så bra placerade de kan vara, RUMMET som trummorna står i, samt - givetvis - trummisen själv. Så det beror lite på hur många kanaler du ska spela in. Tänk på att det är mer upplagt för fasfel och ev. ljudsvårigheter ju mer kanaler du väljer att ta upp trummorna med. Vissa spelar bara in overheads och kick, andra lägger 8-16 mickar, plus en i trapphuset.

Att det läcker in i mickarna är ofrånkomligt. Också svårt att säga om ni kör liverep hur det kommer att bli. Du kan ju alltid line-a några instrument och skippa OH, visst - fast då försvinner ju cymbalsizzlet. Som referens - och jag är ingalunda varm i kläderna vad gäller akustisk truminspelning då jag nuförtiden mest spelar in digitalt - så har du länk nedan där jag spelat in ett rep i hastigheten med förra metaltrion på en billig zoomporta. 8 kanaler - varav 6 till trummorna:

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=31800.msg229413#msg229413

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där kortet går säkert bra, precis som de flesta andra kort som har 8 mickförstärkare. Du kommer inte att få ett superljud enkom för att du har ett nytt ljudkort. Det viktigaste i sammanhanget är att trummorna är bra, att det sitter bra skinn på som är stämda snyggt, att mickarna är så bra placerade de kan vara, RUMMET som trummorna står i, samt - givetvis - trummisen själv. Så det beror lite på hur många kanaler du ska spela in. Tänk på att det är mer upplagt för fasfel och ev. ljudsvårigheter ju mer kanaler du väljer att ta upp trummorna med. Vissa spelar bara in overheads och kick, andra lägger 8-16 mickar, plus en i trapphuset.

Att det läcker in i mickarna är ofrånkomligt. Också svårt att säga om ni kör liverep hur det kommer att bli. Du kan ju alltid line-a några instrument och skippa OH, visst - fast då försvinner ju cymbalsizzlet. Som referens - och jag är ingalunda varm i kläderna vad gäller akustisk truminspelning då jag nuförtiden mest spelar in digitalt - så har du länk nedan där jag spelat in ett rep i hastigheten med förra metaltrion på en billig zoomporta. 8 kanaler - varav 6 till trummorna:

http://www.kontrollr...29413#msg229413

Ja, det är ju självklart att trummor, rum m.m. spelar roll men i det mixerbord vi har nu så brusar/brummar det och ger väldigt dålig ljudkvalité för att vi använder bärbara datorns ljudkort(som inte är någon höjdare). Vad menar du med fasfel och ljudsvårigheter? Trodde det var att ju fler mickar man har desto lättare är det att kontrollera ljudet, det låter i alla fall logiskt i mitt huvud.

Hittar inte inspelningen i länken du länkade! Hur hittar jag den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag föreslår ett focusrite safire pro40. mycket prisvärt ljudkort som du kan uppgradera med en behringer mickstärkare så du får 16 kanaler in.

Okej, hur fungerar det där egentligen? Vad är det som är bättre med det där ljudkortet och inte m-audio:s? Vad är skillnaden hos ljudkort i allmänt förutom ingångar?

Vad är en mickstärkare?

http://www.thomann.de/se/behringer_mic2200_ultragain_pro.htm Sådan? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menar du med fasfel och ljudsvårigheter? Trodde det var att ju fler mickar man har desto lättare är det att kontrollera ljudet, det låter i alla fall logiskt i mitt huvud.

Fasfel blir det "alltid" om du har fler mikrofoner inblandade. Fasfel uppstår när en ljudkälla fångas upp av fler mikrofoner vid olika tidpunkter.

Man kan få bättre kontroll på respektive instrument under förutsättning att det är bra/korrekt uppmickat.

Har du tex en mick på virveln, så kan du ju självklart putsa till virvelljudet lite bättre (och kanske lägga ett reverb på den) än om du bara har 2 överhängsmikrofoner som fångar hela setet.

Som John Rick var inne på, läckage kommer du aldrig ifrån när du spelar in instrument samtidigt, men å andra sidan är det nog lite läckage som gör saker och ting levande också. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...