Jump to content

organ grinder (eller sån vev-positiv) ljud, plug till logic!?

crabchack

Recommended Posts

Hej!

Jag söker efter en plug som funkar i Logic med ljud som drar åt ett sånt gammalt "positiv" som cirkusapor brukar stå och veva 😉

Organ grinder tror jag bestämt det heter på engelska. Här är en länk med exempel på vad jag är ute efter: http://open.spotify.com/track/4jyH99ACzJNMn5eYE5SvOF

(Tänker även på strawberry fields forever.. Någon som har tips på ljud/syntar åt denna riktning?)

Tack på förhand!

Kan tyvärr inte hjälpa till med positivförslag men vad gäller Strawberry fields-ljud tror jag det är Mellotronljud du söker, i synnerhet ljudet "Flute". Finns en drös med pluggar som samplar mellotronljud, M-tron är väl en rätt så vanlig. Ljuden ingår tex i Clavias samplingsbibliotek för nord-syntharna. Gör en sökning på "Mellotron vst" så får du en bild av den uppsjö av pluggar det finns.

I just Strawberry Fields Forever så gissar jag att du menar mellotronflöjterna som låten börjar med. Finns många coola inspirerande ljud ur från gamla mellotronband, allmänt vedertagna pluggen för detta är M-Tron Pro (fd. M-Tron.) Finns säkert gott med samplingar med. Själv använder jag gamla M-Tron och är helnöjd.

Tackar för alla svar!!

Kämpar fortfarande på med organ grinder dock. Hittade en plugg men som dock inte funkar i logic (dll-fil vst). Läste här http://homerecording.com/bbs/general-discussions/digital-recording-computers/converting-dll-vst-files-vst-mac-284696/ att det skall gå att konvertera dll-vst-filer till mac-vst.. Någon som lyckats detta? (går det verkligen öht..?)