Jump to content
LejonLeo

Varför analogt mixerbord i digital studiomiljö?

Recommended Posts

Jag begriper inte riktigt varför stora studios sitter på sina enorma mixerbord när de ofta nuförtiden helt och hållet har övergått till digital inspelningsmedia. De stora borden har väl egentligen bara sin rätta funktion vid inspelning och uppspelning från flerspårsbandspelare. Eller?

Det är ju sällan mickpreamparna används i bordet utan de har man ändå sina separata preampar för.

Och man använder väl sällan bordets EQ då det blir en destruktiv redigering utan man använder sig av mjukvara både för EQ, effekter osv. Kompressorer verkar man föredra att köra via hårdvara med det behöver man ju inte ett helt mixerbord till. Och antalet kanaler är ju helt begränsat till hur många in-och utgångar ljudkortet i det digitala interfacet har, så det är ju liksom skitsamma med hur många kanaler mixerbordet har.

Och de gamla analoga borden kan ju omöjligt användas som kontrollyta, så vad har man dom då till?

Vad jag tycker är ännu mer förvirrande är folk med hemstudios som nödvändigtvis ska sitta med en liten mixer. Till vilken nytta? Man gör ju allt i mjukvaran. Måste ju vara oerhört mycket mer användbart att skaffa ett större ljudkort än att nödlösa saker med ett mixerbord.

Jag får det inte att gå ihop helt enkelt. Jag förstår inte vitsen.

Det är en sak om man är hardvarahardcore och kör allt som man gjorde förr med en helt analog kedja.

Då kan jag förstå det och det har absolut en helt annan känsla än att gå den digitala vägen.

Men om man nu plockar in det i datorn...ja då använder man ju ändå sig av sitt DAW och dess funktioner.

Jag har aldrig träffat på någon som enbart använder datorn som en flerkanalsbandspelare rakt av.

Jag är medveten om att jag målar allting svart eller vitt här och att det såklart förekommer en hel del symbioser mellan analogt och digitalt, vilket även jag favoriserar, men jag får inte ihop det här med mixerbord. Vad ska man ha dom till?

post-4675-0-35115500-1362392966_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Annons

Många kör väl med gamla analogbord för att de kan färga snyggt. Att de inte skulle köra med de inbyggda preampsen har jag svårt att tro?

  • Gilla 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alla större studios har ju ljudkort med massa in och utgångar.

Man använder mixerborden som mixerbord, mixar med dom istället för att göra det i datorn.

EQ, dynamics och automation finns inbyggt i större studiobord .

Man använder tex Pro tools som bandare och gör mixningen analogt.

Det är ju en rätt maffig upplevelse att se alla kanaler och se reglarna röra sig :)

Jag skulle aldrig använda en mixer utan automation, är alldeles för bortskämd med att kunna köra automation så jag förstår inte heller vad folk skall med med analoga mixers till hemma utan automation, om man inte har en flock syntar som man vill koppla in förstås. :)

Det är ju två olika arbetssätt, analogt vs digitalt....

Edited by drloop

Share this post


Link to post
Share on other sites

Många kör väl med gamla analogbord för att de kan färga snyggt. Att de inte skulle köra med de inbyggda preampsen har jag svårt att tro?

I second that.

Jag kan inte tala för andra, men jag använder analoga bord lika mycket för den snygga färgningen som att de, till skillnad från digitala diton, är lätta att bygga om, laga, och modda efter behov.

Dock är mitt, ett gammalt Soundtracs 16/2/8-bord, mest till för monitorering nu för tiden. Med tanke på att inga project jag gör är under 200 spår, de flesta runt 450, så är det kort och gott uteslutet med analog summering av den orsaken, men när man dubbar eller spelar in andra former av studioljud så är alla fina buss-möjligheter och externa patchningar (blir bra jobbigt med de flesta digitala bord) ett skänk från ovan :-)

Vad gäller pre-amparna: alla jag känner som använder analoga bord i professionella studios använder preamparna direkt ur bordet, och har inga andra. Med bord som deras är externa preampar menlösa.

  • Gilla 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad ska man med 450 spår till? Förutsatt att man har mickat upp en hel orkester typ varje musikant för sig... :unsure:

Upp till 100 kanaler har jag kapacitet att förstå ifall det är jävligt mycket mickar på trummor samt sångpålägg men annars vettefan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ljudläggning av film. Mycket spår blir det.

  • Tack! 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag begriper inte riktigt varför stora studios sitter på sina enorma mixerbord när de ofta nuförtiden helt och hållet har övergått till digital inspelningsmedia. De stora borden har väl egentligen bara sin rätta funktion vid inspelning och uppspelning från flerspårsbandspelare. Eller?

Det är ju sällan mickpreamparna används i bordet utan de har man ändå sina separata preampar för.

Och man använder väl sällan bordets EQ då det blir en destruktiv redigering utan man använder sig av mjukvara både för EQ, effekter osv. Kompressorer verkar man föredra att köra via hårdvara med det behöver man ju inte ett helt mixerbord till. Och antalet kanaler är ju helt begränsat till hur många in-och utgångar ljudkortet i det digitala interfacet har, så det är ju liksom skitsamma med hur många kanaler mixerbordet har.

Och de gamla analoga borden kan ju omöjligt användas som kontrollyta, så vad har man dom då till?

Vad jag tycker är ännu mer förvirrande är folk med hemstudios som nödvändigtvis ska sitta med en liten mixer. Till vilken nytta? Man gör ju allt i mjukvaran. Måste ju vara oerhört mycket mer användbart att skaffa ett större ljudkort än att nödlösa saker med ett mixerbord.

Jag får det inte att gå ihop helt enkelt. Jag förstår inte vitsen.

Det är en sak om man är hardvarahardcore och kör allt som man gjorde förr med en helt analog kedja.

Då kan jag förstå det och det har absolut en helt annan känsla än att gå den digitala vägen.

Men om man nu plockar in det i datorn...ja då använder man ju ändå sig av sitt DAW och dess funktioner.

Jag har aldrig träffat på någon som enbart använder datorn som en flerkanalsbandspelare rakt av.

Jag är medveten om att jag målar allting svart eller vitt här och att det såklart förekommer en hel del symbioser mellan analogt och digitalt, vilket även jag favoriserar, men jag får inte ihop det här med mixerbord. Vad ska man ha dom till?

post-4675-0-35115500-1362392966_thumb.jpg

Om man köper bra grejer så låter ju EQs, kompressorer, gates och det mesta som finns i bordet bra mycket bättre än digitala motsvarigheter, enligt mig. Dessutom färgar borden i sig ljudet så bara genom att summera ut den digitala signalen genom bordet så får man en analog touch.

Om man köper ett SSL- eller NEVE-bord så har man ju i regel SVINBRA professionella preamps i bordet, så jag förstår inte varför "man" inte skulle kunna använda dom.

Vad menar du med att det blir en "destruktiv" redigering när man använder EQs i bordet istället för mjukvara?

Jag har jobbat mycket både in the box och med ett SSL 4000, och jag får inte alls till samma känsla när jag jobbar in the box som när jag kan ratta på ett bord. Dessutom så är det en helt annan grej att mixa med fingrarna...att vrida på en EQ och "känna" när det känns rätt. Det blir inte samma grej när man måste vrida på en ratt med muspekaren, inte för min del i alla fall.

Jag förespråkar dock att kombinera användning av plugins och analogbord.

  • Gilla 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mixade precis klart en låt på jobbet. Spåren ligger i Pro Tools, har använt ett par kompressorer internt, M5000 med delay och reverb. Externa DBX 160 kompressorer.

Allt mixat på jobbets Neotek Elite. Skulle inte vilja göra det enbart i Pro Tools.

91020020.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är ju sällan mickpreamparna används i bordet utan de har man ändå sina separata preampar för.

Och man använder väl sällan bordets EQ då det blir en destruktiv redigering utan man använder sig av mjukvara både för EQ, effekter osv.

jaså

åfan

du säger det du....

  • Gilla 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag begriper inte riktigt varför stora studios sitter på sina enorma mixerbord när de ofta nuförtiden helt och hållet har övergått till digital inspelningsmedia. De stora borden har väl egentligen bara sin rätta funktion vid inspelning och uppspelning från flerspårsbandspelare. Eller?

Det är ju sällan mickpreamparna används i bordet utan de har man ändå sina separata preampar för.

Och man använder väl sällan bordets EQ då det blir en destruktiv redigering utan man använder sig av mjukvara både för EQ, effekter osv. Kompressorer verkar man föredra att köra via hårdvara med det behöver man ju inte ett helt mixerbord till. Och antalet kanaler är ju helt begränsat till hur många in-och utgångar ljudkortet i det digitala interfacet har, så det är ju liksom skitsamma med hur många kanaler mixerbordet har.

Och de gamla analoga borden kan ju omöjligt användas som kontrollyta, så vad har man dom då till?

Vad jag tycker är ännu mer förvirrande är folk med hemstudios som nödvändigtvis ska sitta med en liten mixer. Till vilken nytta? Man gör ju allt i mjukvaran. Måste ju vara oerhört mycket mer användbart att skaffa ett större ljudkort än att nödlösa saker med ett mixerbord.

Jag får det inte att gå ihop helt enkelt. Jag förstår inte vitsen.

Det är en sak om man är hardvarahardcore och kör allt som man gjorde förr med en helt analog kedja.

Då kan jag förstå det och det har absolut en helt annan känsla än att gå den digitala vägen.

Men om man nu plockar in det i datorn...ja då använder man ju ändå sig av sitt DAW och dess funktioner.

Jag har aldrig träffat på någon som enbart använder datorn som en flerkanalsbandspelare rakt av.

Jag är medveten om att jag målar allting svart eller vitt här och att det såklart förekommer en hel del symbioser mellan analogt och digitalt, vilket även jag favoriserar, men jag får inte ihop det här med mixerbord. Vad ska man ha dom till?

post-4675-0-35115500-1362392966_thumb.jpg

Först begriper du inte varför. Sen kommer du med en antagande...

Om ett SSL kostar 5-6 mille och ligger på ex 80 kanaler... do the math...

Undrar varför "analoga" pluggar brusar?

  • Gilla 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den här killen har fattat grejjen!.............

DSC_0023.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tog bort, det blev off topic

Edited by Guitar Nilsson

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ju mer jag läser ju mer rätt grejer verkar jag ha. Reglar o grejs att dra i och burkar runtomkring som ramlar i golvet.

Jag är jävligt tarv på en tvåspårs Rullbandare.

Men jag skulle behövt ett par fina hifi högtalare oxå att ge till dottern. Nån som har nåt över?

Såg dessa på blocket:

http://www.blocket.s...9.htm?ca=11&w=3

😉

Edited by DMM

Share this post


Link to post
Share on other sites

Håller med det ovanstående repliker. Man använder ofta mixerbordens preamps och EQ.

Även kompressorer och gates i de bord som har detta.

Jobbar man med professionella bord så kan man lätt bli förvånad hur bra dessa faktiskt låter.

Sen är det klart att man får en renare signal om man skippar bordets färgningar och går

enbart genom EQ/kompressor burkar. Ännu renare blir det om man skippar att gå ut

analogt öht... Men rent ljud är inte det som de flesta prioriterar.

Sen finns det ytterligare en uppenbar anledning att ha en liten mixer även för hemmapulare.

Jag har ett gäng syntar, effekter, CD-spelare, kompressorer, EQs, DI som skall pluggas in

och avlyssnas samt spelas in snabbt och smidigt.

Sen kommer det kunder som vill plugga in sina prylar dessutom.

Då är en bra mixer helt överlägset enbart ett ljudkort med begränsat antal in/ut.

Jag är även en av många som jobbar snabbare och gillar resultatet bättre OTB.

Hybrid är utan tvekan bäst för mig.

Edited by Kjubeis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tog bort, blev för mkt off topic...

Edited by Guitar Nilsson

Share this post


Link to post
Share on other sites

Först begriper du inte varför. Sen kommer du med en antagande...

Om ett SSL kostar 5-6 mille och ligger på ex 80 kanaler... do the math...

Undrar varför "analoga" pluggar brusar?

Vad i helvete har du tänkt att det här ska tillföra?

Share this post


Link to post
Share on other sites

jaså

åfan

du säger det du....

Wow.Jag ä helt slagen till marken

  • Gilla 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Till er som tar den här frågeställningen på allvar så är jag fortfarande förbryllad. Jag har, som kanske framgår mellan raderna, inget eget mixerbord i min studio då jag inte ser poängen med det och verkligen inte kan förstå vad jag ska ha det till. Mer än att "färga" ljudet i så fall. Men det har jag gott om annan analog utrustning som gör om det nu skulle vara den enda anledningen. Däremot har jag varit och spelat in i flera studios som såklart alla har haft stora analoga bord. För det ska man ju ha. Och det var ju såklart helt nödvändigt när det var en 24-kanals rullbandspelare i varje studio men så är inte längre fallet. Och jag menar alltså gamla analoga bord utan automation.

Låt gå att man använder de inbyggda preamparna (i många fall har jag dock sett att man använder externa preampar) då har man ju i alla fall nytta av dessa. Jag har däremot ALDRIG varit med om att man använder bordets EQ och kompressor i mixning utan de har enbart används för att finjustera signalen vid inspelning. Mixning görs väl i regel aldrig helt analogt längre utom av de studios som har profilerat sig på att göra just detta. Oftast massiva miljonstudios som har kvar sin utrustning sen analogtidens glansdagar.

Missförstå mig rätt. Jag älskar rattar och vred av backelit och föredrar absolut fysiska spakar framför fåniga musrörselser, och det är därför jag har min KONTROLLYTA, men det är en helt annan sak än ett mixerbord. Faktum är att jag hade ett mixerbord en kort period, Mackie VLZ, men sålde det då det inte fyllde någon som helst funktion. (Skulle däremot varit bra att ha tillsammans med några aktiva högtalare som ett litet PA kom jag att tänka på först senare)

Om man spelar in flera hundra spår samtidigt kan mixern komma till sin rätt genom att gruppera dessa spår till behändigare grupper. Detta under förutsättning att man inte behöver editera varje spår för sig får då är det ändå meningslöst.

Många har mixers i sina hemstudio för de tror att de behöver det bland annat när de spelar in trummor... Och mixar då ner de uppmickade trumsetet till två spår redan i inspelningsläget... Det är detta jag har så svårt att förstå.

Och hela argumentet med mixer i hemstudiosammanhang tycks vara att "få mer kanaler än vad jag egentligen har".

Och det är här allting börjar bli ordentligt fel. Man blandar ihop mixer med ljudkort. Finns det bara två ingångar på ljudkortet spelar det ju ingen roll hur många kanaler din mixer har.

Hade varit intressant att höra hur någon som säger sig jobba med dessa typer av analoga mastodontpjäser arbetar egentligen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Och hela argumentet med mixer i hemstudiosammanhang tycks vara att "få mer kanaler än vad jag egentligen har".

Och det är här allting börjar bli ordentligt fel. Man blandar ihop mixer med ljudkort. Finns det bara två ingångar på ljudkortet spelar det ju ingen roll hur många kanaler din mixer har.

.........

Fast det är väl bra med en mixer för hemmapularen i "hub"synvinkel. Att kunna ha synth, gitarreffektprocessor, vinylspelare och en till synth in till mixer, så slipper man slita på kontakter på ljudkortet för att koppla det man ska spela in för stunden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Låt oss ponera att jag enbart hade använt externa preamps och inte använt mitt bord till att eq:a signaler eller summera analogt när jag mixar. Då hade jag ändå haft användning för det eftersom jag:

* Vid gitarrinspelning ibland summerar flera mikrofoner till en inspelningskanal.

* Använder bordet för att enkelt och intiutivt sköta lyssningen till en eller flera personer.

* Använder bordet för att göra parallellkomprimering hellre än i burken.

Med detta sagt kan jag villigt erkänna att jag ibland skissar på en framtida lösning helt utan analogt mixerbord...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Digitalt mixerbord ger den bästa flexibiliteten, men dessvärre att höjja och sänka volymen digital är något som påverkar bitdjupet i ljudet, så av den anledningen KAN det innebär med rätt utrustning att du får överlägset bäst ljud med analog mixer. Så t.e.x har du en digital kanal i din DAW sänker volymen med 50% så har du ett bitdjup på 12 bit, vilket är en hävla skillnad mot 24 bit som det var ursprunlingen, blir ju givetvis sämre ju mer du sänker volymen.

Ja så bitdjupet och det problemet är väl igentligen huvudproblemet med digital mixning, Att mixa digitalt är igentligen inte en bra idé, rent teoretiskt är det igentligen en korkad idé som dom borde tänkt innan man började med digitalt ljud, ja så digital ljud har helt klart sina brister, och fördelar, samma gäller det analoga världen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitt enda svar i detta Leo...

Orsaken till varför man använder analoga bord är.....

För att all musik låter bra tack vare distortion!

Ju mer vacker distortion du får in ii din musik desto fylligare blir det!

Digital dist (clip), låter inte riktigt så gött.

Sen skulle jag nog vilja påstå att de flesta större studios defenitivt använder sig av sina mixerbord.

Summering, lyssning för musiker, extern hårdvara you name it!

Fortfarande en stor kostnad idag för att erhålla ett ljudkort med options att få in 72 kanaler med bra preamps.

Ett mixerbord gör ju detta på ett ytterst effektivt sätt som bekant.

Tllika så känns det som att "kunden" (läs lyssnaren) allt mer och mer önskar musikaliska insatser snarare än klipp och klstra-musik.

Med andra ord att musikerna spelar in alla instrument på samma gång.

Detta är oxå svårt att göra i alla de projektstudios som finns idag.

Något säher mig att vi inom kort kommer få se en förändring av marknaden för hårdvara.

Den behövs för pengarna för produktionerna saknas så mixerborden blir dyra att driva.

Piiiz!

/Mojje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Digitalt mixerbord ger den bästa flexibiliteten, men dessvärre att höjja och sänka volymen digital är något som påverkar bitdjupet i ljudet, så av den anledningen KAN det innebär med rätt utrustning att du får överlägset bäst ljud med analog mixer. Så t.e.x har du en digital kanal i din DAW sänker volymen med 50% så har du ett bitdjup på 12 bit, vilket är en hävla skillnad mot 24 bit som det var ursprunlingen, blir ju givetvis sämre ju mer du sänker volymen.

Ja så bitdjupet och det problemet är väl igentligen huvudproblemet med digital mixning, Att mixa digitalt är igentligen inte en bra idé, rent teoretiskt är det igentligen en korkad idé som dom borde tänkt innan man började med digitalt ljud, ja så digital ljud har helt klart sina brister, och fördelar, samma gäller det analoga världen.

I princip alla DAWs jobbar med 32-bitars upplösning eller mer internt vilket gör det du nämner till ett icke-problem.

Sedan är väl nackdelen med att köra allt analogt (förutom allt brus som tillkommer) att total recall är svårt, dyrt, och i vissa fall omöjligt. Stora bord går ju att få med automation (dyrt) men med alla outboards och patchningar blir det knepigare. Men det är klart, om alla kunder är nöjda direkt med förstamixen så behövs det kanske inte? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den här killen har fattat grejjen!.............

DSC_0023.jpg

OffT: Vart kommer bilden i från? Aldrig sett någon annan än mig själv använda Tannoy System 800 förut!

OnT: Har varit på praktik hos en analogfrälst som hävdade att han aldrig tittat bakåt efter att han för första gången summerade bussar i sin Mackie Onyx-mixer. Hans ord: "Det öppnar upp ljudet på ett sätt som inte går att jämföra med hur det låter när allt händer i datorn. Trots att jag hade höga förväntningar när jag gick från att jobba i datorn till att jobba med mixer så blev jag helt golvad av vilken skillnad det var." Idag sitter han på ett Soundtracz Jade. Mycket fin maskin.

Usch, nu blir jag sugen igen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Låt oss leka med tanken att du vill börja mixa analogt, för färgen och känslans skull. Hur sätter man upp allt på bästa sätt?

Tex, jag har en Kemper som jag använder för gitarr, en Sansamp RBI för bas och MIDI-keyboard för trummor och andra saker. Mina projekt brukar vara allt från 10-30 spår, beroende på musikstilen. Kör Studio One 2.5. Spelar aldrig in mer än en (1) sak åt gången. Har ett st Saffire pro 40.

Vad skulle jag då behöva göra för att kunna mixa (volym, EQ, kompression mm) via bordet istället för datorn? Men ändå kunna lägga till pluggar i datorn. Om jag tex köper ett schysst analogt mixerbord med tex 24 kanaler.

Edited by Terror

Share this post


Link to post
Share on other sites

Låt oss leka med tanken att du vill börja mixa analogt, för färgen och känslans skull. Hur sätter man upp allt på bästa sätt?

Tex, jag har en Kemper som jag använder för gitarr, en Sansamp RBI för bas och MIDI-keyboard för trummor och andra saker. Mina projekt brukar vara allt från 10-30 spår, beroende på musikstilen. Kör Studio One 2.5. Spelar aldrig in mer än en (1) sak åt gången. Har ett st Saffire pro 40.

Vad skulle jag då behöva göra för att kunna mixa (volym, EQ, kompression mm) via bordet istället för datorn? Men ändå kunna lägga till pluggar i datorn. Om jag tex köper ett schysst analogt mixerbord med tex 24 kanaler.

Om du har ett mixerbord med 24 kanaler så måste du till att börja med ha 24 utgångar från din dator för att kunna nyttja ditt bord till fullo. Sedan kopplar du alla utgångar på ljudkortet till lineingångarna på mixern, samtidigt som du har direktutgångarna från mixern kopplade till ingångarna på ljudkortet (här behöver du inte koppla in fler kanaler än du tänkt spela in samtidigt.) Du routar sedan kanaler/bussar direkt till utgångarna på ditt ljudkort och så har du ljud i mixern. Varning; är digital monitor igång på en kanal i datorn som går ut genom mixern och sedan tillbaka i datorn = rundgång. Avancerade mixerbord har olika lägen för inspelning och avlyssning.

Vad gäller andra effekter än EQ (du måste upp rejält i prisklass för att få dem på ett bord), så de kan du lika gärna lägga i datorn, innan det hamnar i mixern. Om du vill köra renodlat analogt så måste du ha effektburkar och insertpunkter per kanal i din mixer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om du har ett mixerbord med 24 kanaler så måste du till att börja med ha 24 utgångar från din dator för att kunna nyttja ditt bord till fullo. Sedan kopplar du alla utgångar på ljudkortet till lineingångarna på mixern, samtidigt som du har direktutgångarna från mixern kopplade till ingångarna på ljudkortet (här behöver du inte koppla in fler kanaler än du tänkt spela in samtidigt.) Du routar sedan kanaler/bussar direkt till utgångarna på ditt ljudkort och så har du ljud i mixern. Varning; är digital monitor igång på en kanal i datorn som går ut genom mixern och sedan tillbaka i datorn = rundgång. Avancerade mixerbord har olika lägen för inspelning och avlyssning.

Vad gäller andra effekter än EQ (du måste upp rejält i prisklass för att få dem på ett bord), så de kan du lika gärna lägga i datorn, innan det hamnar i mixern. Om du vill köra renodlat analogt så måste du ha effektburkar och insertpunkter per kanal i din mixer.

Då är det inte möjligt med saffire pro 40 då alltså :) Då vet jag!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wow.Jag ä helt slagen till marken

menar du att man kunde svara nåt annat efter detta?

LejonLeo, den 2013-03-04 - 11:29, sa:

Det är ju sällan mickpreamparna används i bordet utan de har man ändå sina separata preampar för.

Och man använder väl sällan bordets EQ då det blir en destruktiv redigering utan man använder sig av mjukvara både för EQ, effekter osv.

du är inte ute efter att förstå nåt

du är ute efter att få dina förutfattade meningar bekräftade

Edited by Demonproducenten
  • Gilla 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Senaste foruminläggen

  • Similar Content

    • By Calle Olsson
      Vintagefantasten Calle Olsson berättar om sina favoritprylar bland mixerbord, rullbandspelare och mikrofonförstärkare och varför de håller måttet än i dag. I del 2 berättar han om kompressorer, eq-enheter och effektburkar.
      Varför vintage? När jag började spela in så var det självklara svaret på den frågan att det var vintage jag hade råd med. Nu är det prismässigt snarare tvärtom. Vintagemaskiner brukar vara rätt svåra att hitta och hittar man dem är de dyra. Fast oftast är det värt att i alla fall köpa in en äldre grunka för att få tillgång till lite brus, brum och karaktär.
      Naturligtvis låter inte allt som är gammalt bra. Inte ens allt det står Urei, Neve eller Telefunken på låter bra. Det gäller att välja rätt. Många klassiska modeller finns som effektplugg och det är ingen dum idé att börja med att prova någon sådan innan man bestämmer sig för att köpa motsvarande hårdvara, och kanske nöjer du dig med just effektpluggen? Inte sällan är det lite krångligare med hårdvaran, men det är något visst med gammal teknik som värmer upp både studiorum och ljudbild.
      Mixerbord
      Neve 8048 – Mixerbordens Stradivarius
      Det här exemplaret av Neve 8048 finns i Svenska Grammofonstudion i Göteborg.
      Rupert Neve är en noggrann person med en fingertoppskänsla utöver det vanliga när det kommer till professionella ljudprodukter.
      Sitt första mixerbord byggde han i början av 60-talet. Detta följdes av en rad transistorbaserade mixerbord, samt annan inspelningsutrustning såsom eq-enheter och mikrofonförstärkare. I början av 70-talet designade Neve världens mest kända mikrofonförstärkare 1073 och kort därefter kom världens bästa mixerbord Neve 8048.
      Hög kvalitet är en röd tråd som löper genom hela Neves produktion och det här bordet är gudomligt. Numera är varje mikrofonförstärkare, eq, effektretur och buss, som det är uppbyggt av, så pass dyra att de stora borden börjar anses ovärderliga. Men hav förtröstan, vissa bord har styckats upp och man har möjlighet att åtminstone få hem en kanal till sin studio. Dessutom görs det kloner av en hel del företag, och Rubert Neve själv håller fortfarande på att producera dels gamla klassiker men även nyare produkter.
      Universal Audio har skapat pluggen Neve 1081 Classic Console EQ – en eq från Neve som användes för att tillhandahålla mick/line-förstärkaren och EQ-delen i konsoler som Neve 8048.
      VIDEO: Take the Listening Challenge: Pro Tools "In the Box," Neve 8048, Pro Tools HEAT

      SSL 4000E – Mixerbordens Rolls Royce
      SSL 4000E. Företaget SSL köptes 2005 av artisten Peter Gabriel.
      SSL 4000E låter verkligen lyxigt. Det är inte en slump att bandet KLF i sin bok The Manual skrev att det första du ska göra för att få en listetta är att boka tid i en studio, och se till att studion har ett SSL-bord. Det finns en legendarisk SSL-masterkompressor inbyggd i bordet som om man applicerar den på musiken liksom tar hand om den och färdigställer den.
      SSL 4000E är, om man får tro SSL själva, det bord som använts för att mixa fler platinumskivor än alla andra mixerbord tillsammans.
      På varje kanal återfinns, förutom en mycket fin mikrofon/linjeförstärkare och eq, en sektion med kompressor och expander. Precis som i datorn med andra ord, men analogt och strået vassare. Inte konstigt att så många valt att mixa sina skivor på SSL. Kända användare är ovan nämnda KLF, men också bland annat Nine Inch Nails, Peter Gabriel och Bryan Adams.
      Både Waves och Universal Audio har en plugg för att simulera kanalstrippen med eq och kompressor från ett SSL 4000. Här finner du Waves plugg SSL E-Channel och här är Universal Audios UAD SSL 4000 E Channel Strip Collection
      VIDEO: What Do All Those Buttons Do? SSL 4000E Channel Basics - Musicians Guide

      Tascam M-216 – Mixerbordens undergroundhjälte
      Tascam M-216 kostar en spottstyver på begagnatmarknaden.
      Mitt eget "weapon of choice". Jag köpte det rätt nyligen och det var i ganska dåligt skick. Men det låter riktigt bra. Det var billigt och är enkelt att jobba med. Det har dock endast två effektsendar men ibland är det faktiskt bara bra med begränsningar. Det brukar kallas för ”humpa” och jag tror att det är elektromusikern Jens Kallback som först började använda det uttrycket.
      Det finns en rad olika versioner, men alla har samma varma eq, som passar perfekt om du jobbar med trummaskiner eller analoga syntar. Det har också bra preampar och eq med svepbar mid. Jag har provat en del nyare mixerbord men det var inte förrän jag hittade mitt humpa-bord som allt kändes rätt. Det är väldigt hög output ur bussarna också – det distar fint om man är ute efter det. Bordet är dock obalanserat, så en del brum kan förekomma. Trots det är Tascam M-216 verkligen ett bord jag rekommenderar om du jobbar i datormiljö och vill ha lite analog värme och brus till dina alster. Mixerborden är idag inte helt lätta att hitta på begagnatmarknaden, men kan gå att köpa för ett par tusenlappar och uppåt beroende på skick.
      VIDEO: Tascam M-312 Overview

      Soundcraft 200B – En fin arbetshäst
      Soundcraft 200B är känt för sin fina eq-sektion.
      Jag har en kompis som köpte ett 200B för ett antal år sedan. Det låter mycket bra, men är liksom M-216 semiprofessionellt. Det finns i en rad olika varianter med olika antal kanaler, subgrupper med mera. Vill man bara använda 200B:s mycket fina mickförstärkare vid inspelning till dator finns det direktutgångar (direct out) på varje kanal. Av någon anledning så har det använts mycket inom reggae- och dub-produktion och den svenske electronicaartisten Andreas Tilliander är en av dem som fastnat för dess fina eq. Eq:n är aningen lyxigare och mer flexibel än M-216. Dessutom finns det fyra effektsendar, vilket är bra om man jobbar med att spela in mycket live och vill använda ett större antal effekter. Soundcraft-borden är ofta välbyggda och lätta att handskas med.
      VIDEO: Analog Summing with the Soundcraft 200B and ProTools
      Mikrofonförstärkare
      Neve 1073 – Perfekt in i minsta detalj
      Mickförstärkaren Neve 1073N
      Neves klassiska mikrofonförstärkare 1073, som kom 1970, är en av de mest åtråvärda prylarna på vintagehimlen. Om du får möjlighet att spela in med en någon gång så kommer du inse varför. 1073:an är uppbyggd av mycket noggrant utvalda och matchade komponenter. Varje detalj, till exempel frekvensomfång på den inbyggda equalisern, är helt enkelt där för att tjäna det mänskliga örat. Detta är perfektion i kommunikationen maskin-människa. Allt från känslan i rattarna till de utsökta färgvalen är som en inblick i paradiset. Den finns efter påtryckningar från en hel värld av ljudtekniker, musiker och andra som vill mänskligheten väl numera i nyproduktion från Neve. Dyr men bäst!
      Mickförstärkaren Neve 1073 i en modernare version.
      Universal Audios plugg Neve 1073 Preamp and EQ Collection och Waves plugg Scheps 73 simulerar preamp och eq från ett Neve 1073.
      VIDEO: 5-Minute UAD Tips: Neve 1073 Preamp & EQ Collection

      API 312 – Innovativ perfektion

      API 312 togs fram i slutet av 60-talet och kan göra underverk med sång, gitarrer eller syntar.
      API 312 är en amerikansk mikronfonförstärkare med anor från slutet av 60-talet. Den ingick i en serie enheter som var grundstenarna i Automated Processes INC:s stora modulära mixerbord.
      API 512c, som är en modern variant av API 312.
      API 312 är användbar på det mesta tack vare den legendariska tekniken i form av OP-ampen API 2520. Den är underbar på sång och mycket användbar för både gitarr genom förstärkare och line-gitarr. Trummaskiner och syntar låter också fantastiskt genom den. Det är inte en slump att så pass många skivor spelas in/har spelats in med denna klassiska mickförstärkare i signalkedjan. Det är den där OP-ampen som gör hela skillnaden. Själv har jag valt API 512c, som är en modern variant av 312.
      I januari, 2019 släppte API en 50-årsjubileum-version av API 312 som du kan läsa mer om här.
      Någon pluggversion av API 312 ser inte ut att finnas idag på marknaden men Universal Audio har gjort kanalstrippen API Vision Channel Strip som simulerar API 225L kompressor-kretsar och API 212L preamp med mera. Waves har också pluggversioner av API – kompressorn API 2500, eq:n API 550 samt 10-bands eq:n API 560.

      Telefunken V72 – Tysk kvalitet

      Telefunken V72 togs fram för den tyska radion, men användes också av bland andra Beatles.
      Telefunken V72 är ett bra exempel på klassisk studioutrustning som används än i dag. Den bygger på teknik som utvecklades på Telefunken redan under 30-talet i form av V41. 1949 påbörjades utvecklingen av en mikrofonförstärkare som satte en ny standard i Tyskland och resten av världen. 1952 stod den klar. V72 är en rördriven mikrofon- och studioförstärkare som är anpassad för Tysklands vid den tiden nybyggda fm-radiostationer.
      Det var inte bara Telefunken som byggde dem utan även företag som Siemens och TAB. Totalt byggdes cirka 25 000 enheter åt den tyska radion. Trots detta är den mycket dyr att köpa begagnad. Den kom att användas flitigt i musikstudior under 60-talet, bland annat i Abbey Road och användes flitigt under inspelningarna av The Beatles skivor.
      Någon plugg som simulerar Telefunken V72 ser inte ut att finnas på marknaden, men däremot finns Telefunken V76 som huvudsakligen är två seriekopplade V72:or. Här finns Arturias pluggversion Pre V76 och Universal Audios pluggversion V76 Preamplifier.
      VIDEO: Telefunken V72 Tube Mic Preamp | VintageKing.com
      Rullbandspelare
      Studer A-80 – Kvalitetsbygge från Schweiz

      Studer A-80 finns i flera olika utföranden, alla med högsta tänkbara ljudkvalitet.
      Studer A-80 är en av de mest använda rullbandspelarna i inspelningshistorien. Denna schweiziska bandare finns i flera olika utföranden: åtta kanaler på entumstape, 16 eller 24 kanaler på tvåtumstape samt två kanaler på 0,25- eller 0,5-tumstape. Samtliga är gedigna kvalitetsbyggen.
      A-80 var Studers första 24-kanalsbandspelare och såldes under några år på 70-talet. Finmekaniken är oslagbar. Ljudkvaliteten likaså. Välj mellan 15 eller 30 tum per sekund. En fin effekt är att spela in till exempel stråkar på 30 tum/sekund och sedan spela upp dem på halva hastigheten. Jag hade turen att få jobba med en 24-kanalers A-80 under flera år. Aldrig några problem. Man måste dock vara noga med att göra rent tonhuvuden och de rörliga delarna varje morgon innan inspelning. Baksidan med dessa monster är att de är väldigt stora och att de måste kalibreras då och då.  Ett av de otaliga klassiska album som spelats in på Abbey Roads sextonkanaliga Studer A-80 är Pink Floyds Dark side of the moon från 1973.
      Tape Machine 80 från Arturia och Studer A800 Multichannel Tape Recorder från Universal Audio är pluggversioner av Studer A-80.
      Fostex B16 – Snygg budgetmaskin

      Fostex B16 är ett kap för dig som inte skyr lite servicearbete.
      En riktigt bra budgetmaskin på halvtum som i dag går att hitta för runt en tusenlapp. Tyvärr är många av dem som finns inte använda på länge så lite fixande får du räkna med. Men de låter fantastiskt bra, så har du plats är det väl spenderade pengar.
      Detta var den första maskinen att erbjuda 16 spår på halvtum när den kom ut 1983. Dessutom var detta en av de tidigaste bandarna som hade inbyggt stöd för Dolby C. Proffskänslan försvinner lite i och med att det är rca-kontakter men när du väl ser banden snurra så glömmer du detta snabbt. Det är faktiskt så att en av de stora behållningarna, förutom ljudet då, är att rullbandare är så förbaskat snygga. Men som sagt, lite fix måste du stå ut med. Kanal 1 och 16 brukar vara lite sämre, till exempel kan diskanten försvinna på dessa spår. Det beror på att de ligger längst ut på tonhuvudet och med tiden så börjar bandet slira runt en aning.
      VIDEO: fostex B16
      Revox A-77 – Radiofavorit av hög kvalitet

      Det har förmodligen funnits minst en A-77 på samtliga radiostationer i hela världen.
      En klassiker för nedmixning och mastring men även för ljudexperiment. Varför inte göra bandloopar genom att klippa och klistra? Jag lovar, resultatet skiljer sig från det du kan åstadkomma i datorn. A-77 ger dig två kanaler på kvartstumsband. Det har förmodligen funnits minst en A-77 på samtliga radiostationer i hela världen. Så de går att hitta ganska enkelt.
      Om du köper en från Sveriges Radio (om de finns kvar) är den säkert i bra skick, men som med alla vintageprylar är det underhåll och fix som gäller. Gör rent tonhuvudena ofta, helst varje dag. Som originalköpare hade du dock livstids garanti.
      A-77 kom i flera olika versioner men orginalmekaniken behålls genom hela serien. Den har tillverkats i över 290 000 exemplar. Vissa av dem är tillverkade i Tyskland, vissa i Schweiz. Men en sak är säker. Alla håller högsta kvalitet när det kommer till både elektronik och mekanik.
      VIDEO: Overview of the Revox A77

      10 klassiska vintageprylar som du måste ha koll på: Del 1/2 är en uppdaterad och reviderad artikel, som tidigare är publicerad i Studio nr. 6-2013
    • By Nyhetsroboten
      OXFORD ENGLAND - Solid State Logic (SSL) receives the Queen’s Award for Enterprise for its excellence in Innovation, for audio technology for broadcast. The Queen’s Awards for Enterprise are the most prestigious awards for UK businesses, recognising and celebrating business excellence across the UK.

      Since its launch in 2015, the System T broadcast platform has quickly gained a reputation for delivering in mission critical performance applications, with a unique broadcast feature set, modular system approach, and pristine high-quality audio delivery.
      With AoIP-based routing at its core, plus full immersive and next generation audio features, System T has been designed for the challenges of modern broadcast production, whether in the studio for news and entertainment programming, or for OB covering live events and sports.
      Nigel Beaumont, Managing Director, comments, “At Solid State Logic we are incredibly proud to receive this award as we celebrate our 50th anniversary. We dedicate it to all our amazing staff, partners and clients, past and present. Being part of Audiotonix since 2017 means we have new levels of expertise and ongoing investment to help us continue to innovate, and this award for System T is testament to that.”

      Solid State Logic
    • By Nyhetsroboten
      Neu-Anspach, Germany – April 15, 2020 – the Adam Hall Group can once again look forward to receiving Red Dot Awards in the Product Design category in 2020. Three products were distinguished with the internationally renowned Red Dot Award 2020: the Cameo F4 Series LED Fresnel spotlights, the Palmer MONICON XL monitor controller, and the Palmer STUDIMON 5 studio monitors.
      Once again a German Design Award recipient, the Adam Hall Group, based in Neu-Anspach, Hesse, is further motivated to continue pursuing its path of developing innovative event technology solutions in close cooperation with its customers. Both the LED Fresnel spotlights for TV, film, and theater applications and Palmer’s indispensable studio tools embody the characteristic design of the respective brands, offering professional users a well-thought-out combination of functionality, user-friendliness, reliability, performance, and high-quality appearance for various day-to-day applications.
      Cameo F4
      Unlike numerous competitors, whose spotlight designs seem to be inspired by a stealth bomber’s unobtrusively sleek design, Cameo employs a natural design language, such as a bracket that integrates organically into the housing, much like a joint.
      Theaters, in particular, have many strict requirements. For example, the cooling system has to be extremely quiet, the spotlights must operate quickly and efficiently, and the housing must flexibly integrate into different installation environments. The F4 Series’ product design fulfills all of these aspects while keeping a distinct yet elegant character based on curved lines and organic shapes.
      Palmer MONICON XL AND STUDIMON 5
      The Palmer brand originally stood for practical analog musician tools. Today, however, the manufacturer has set its focus on the professional market and serves the needs of commercial studios and real audiophiles. This can be seen in the MONICON XL monitor controller’s design and in the matching studio monitors from the STUDIMON Series.
      Palmer underlines the human element behind the technology with its unique signature design. The orange-colored elements help here by conveying warmth and openness despite featuring a minimalistic design.
      Experience and Expertise
      The Red Dot Award: Product Design is one of the world’s largest design competitions. The international jury made up of experienced experts from various fields has been coming together for more than 60 years to seek out the best designs. During an evaluation process lasting several days, they try out the products, discuss them, and ultimately make a well-founded decision regarding the design quality of the submitted entries. True to the motto “In search of good design and innovation,” they consider such criteria as the degree of innovation, functionality, formal quality, durability, and ergonomics in their evaluation.
      As part of the awards, the Cameo F4 Series, the Palmer MONICON XL, and the Palmer STUDIMON 5 are featured in the Red Dot Design Museum Essen in the “Design on Stage” exhibition, which has all the award-winning products on display. The products are now also available to see in the Red Dot Design Yearbook, online, and in the Red Dot Design App.
      More information:
      red-dot.org


      cameolight.com

      palmer-germany.com


      adamhall.com
      blog.adamhall.com
      event.tech

    • By Nyhetsroboten
      Neu-Anspach –  April 07, 2020 – The Adam Hall Group is continuing to expand its international sales network in 2020. By partnering with GSL Professional from Dubai, the event technology provider based in Neu-Anspach, Hesse, Germany, is gaining an experienced sales team for the MEA region (Middle East and Africa). The exclusive sales partnership includes LD Systems entire portfolio of pro audio brands. Besides selling LD Systems, GSL Professional has also been selling Cameo lighting technology products since 2019.
      “We’re happy to have found GSL Professional, one of the largest sales partners in the MEA region, to sell our LD Systems brand,” explains Markus Jahnel, COO of the Adam Hall Group. “GSL is one of the most renowned providers of event technology in the Middle East and, as the leading Cameo distributor in this region in 2019, has already proven in the past year that they can successfully position a brand on the market with their expertise and lots of enthusiasm. We’re looking forward to LD Systems having a promising future in the MEA region with this exclusive collaboration.”

      Adrian Curtis, Managing Director of GSL Professional, adds: “We are extremely excited about this new partnership, I am looking forward to building a strong business relationship with our new partners, and extending the business for Cameo & LD System through our vast channel partner network.”
      Established over 20 years ago with the vision to bring the best in professional Audio, Video, Lighting and Control solutions to meet customer needs across the region, GSL Professional has carved a niche for itself as a regional leader in distribution, gaining a strong reputation supplying products and system solutions across the Middle East region. With a dynamic team of highly experienced professionals and a wealth of combined experience across many markets, GSL offers high level technical marketing, service and sales support across all markets to Consultants, integrators, venue operators, owners, technicians, engineers and end users from concept to completion.
      #ProAudio  #ProLighting  #EventTech  #ExperienceEventTech
      More information:
      ld-systems.com


      cameolight.com

      adamhall.com

      blog.adamhall.com

      event.tech
    • By Nyhetsroboten
      Nationwide training and certification program offers intensive audio training classes
      Introduced in February with its first classes in Van Nuys, California, Allen & Heath Academy offers attendees formal training spreading across a broad range of Allen & Heath products as well as live sound practices in general. Presented by Allen & Heath USA in cooperation with its regional network of independent sales representatives all across the country, the workshops are based around in-person academy training as well as online testing, all of which lead to official certification and AVIXA CTS RUs.
      We’ve intentionally given this program some real depth in terms of its size, scope, and content,  Allen & Heath USA Marketing Manager Jeff Hawley said. “It’s all part of our company efforts to advance the entire industry’s knowledge base not only on dLive and our other trendsetting products, but on new ways of thinking about workflow and networked systems in general.”
      Skilled audio professionals and legendary touring sound veterans are leading dozens of academy sessions that have already attracted hundreds of attendees this season. Notable among the group is featured presenter Michael Bangs, whose 20+ year career includes experiences as a monitor engineer and production manager for A-list acts including Aerosmith, Eric Clapton, Katy Perry, Tom Petty, Kid Rock, and Lynyrd Skynyrd. An early advocate of live digital mixing, Bangs assisted a multitude of others in making the transition from analog in the early 2000s. A pioneer in surfaceless mixing that naturally gravitated to Allen & Heath, he built a close relationship with the manufacturer and ultimately joined the company to provide support to those on the road using dLive mixing systems.

      “Being part of the Allen & Heath Academy offers me the unique opportunity to meet and work with some of the brightest engineers in our industry,” Bangs said, commenting upon his role within the training initiative. “We have a lot to offer everyone with these classes beyond simple certification—this is a chance for anyone who’s serious about their work and career to truly expand their skills, learn new techniques, and strike a creative spark within themselves and among their peers.”
      Beyond touring FOH and monitor engineers, consultants, integrators, house of worship production team members, and those within the rental community, all stand to gain by enrolling for academy sessions. Most sessions are free to attend. To obtain Allen & Heath Academy dates and locations as well as all other
      Registration details here
  • Veckans populäraste ämnen

  • Senaste låtarna

  • mixakuten_ingang.jpgMIXAKUTEN
    Som medlem får du kostnadsfri hjälp med mixning eller mastring av din låt.
    Läs mer >

  • Utvalda pressmeddelanden

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.