Jump to content
Annons

Ojordade uttag (hemstudio)


Conscience

Recommended Posts

Någon som har alla sina grejer ikopplade helt ojordat i sin hemstudio?

Försökte få ett av rummen i vår hyreslägenhet fixat av en elektriker som skulle

jorda alla uttag, men fick nej från kvartersvärden. Han sa att vi inte fick

jorda endast ett rum, vi skulle vara tvugna att jorda hela lägenheten. Det

skulle kosta många tusen, något jag inte vill lägga ut då jag inte vet om vi kommer

bo kvar länge i lägenheten. Får inget för det sen då det är hyresrätt.

Så enda alternativet för mig just nu är att köra all utrustning på ojordade uttag.

Vad kan vara riskerna med detta? Kan utrustningen lättare gå sönder? Annat?

Kommer ej blanda och dra jordad el från kök eller badrum då jag vet att det kan

vara direkt livsfarligt.

Vill gärna höra från andra som kör helt ojordat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ävwen jag har ojordat uttag till min lilla hemstudio. Jag kör dator, ljudkort, monitorer etc via samma stora jordade grenuttag! På så sätt får alla prylar samma "jord", vilket jag inbillar mig undanröjer risken för problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart som 17 att man kan få jordat i ett rum. Reglerna säger att alla urtag i samma rum måste vara jordade, men inte att alla urtag i övriga rum också måste vara det - åtminstone såvitt jag vet...

I nybyggen är däremot allting jordat från början.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som har alla sina grejer ikopplade helt ojordat i sin hemstudio?

Försökte få ett av rummen i vår hyreslägenhet fixat av en elektriker som skulle

jorda alla uttag, men fick nej från kvartersvärden. Han sa att vi inte fick

jorda endast ett rum, vi skulle vara tvugna att jorda hela lägenheten. Det

skulle kosta många tusen, något jag inte vill lägga ut då jag inte vet om vi kommer

bo kvar länge i lägenheten. Får inget för det sen då det är hyresrätt.

Så enda alternativet för mig just nu är att köra all utrustning på ojordade uttag.

Vad kan vara riskerna med detta? Kan utrustningen lättare gå sönder? Annat?

Kommer ej blanda och dra jordad el från kök eller badrum då jag vet att det kan

vara direkt livsfarligt.

Vill gärna höra från andra som kör helt ojordat.

Du får dra jordat matning till ett rum i en lägenhet, där övriga rum är jordade (förutom kök och badrum). Om installationen är gammal kan anledningen till att hyresvärdens svar vara att han/hon är rädd för att börja rota i installationen. Brukar många gånger sluta med att man får dra om allt.

De flesta apparater i dag är ojordade MEN dubbelisolerade. Du behöver inte oroa dig för någon fara så länge du inte joxar med grejjerna i närheten av ett jordat element eller grendosa från annat jordat uttag. Vill du vara helt på den säkra sidan kan du sätta in jordfelsbrytare (funkar även i ojordade installationer).

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

vad kan hända om man kör ojordat?

Jo, om tex en aparats metallchassie blir spänningssatt pga. att tex. en starkströmskabel släppt innuti apparaten så kan strömmen gå rakt in i kroppen om du vidrör chassiet och samtidigt är i kontakt med jord (ett element tex.). Är installationen jordad däremot går strömmen via den skyddsjordade ledningen istället. En jordfelsbrytare mäter summaströmmen (in/ut) och om avvikelsen är större än säg 20mA så löser den ut och bryter spänningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

vad kan hända om man kör ojordat?

Allting brinner upp...

😉

Nej - men det finns större risk att man får in brum och radiostörningar - och förstås större risk för elfel och skador om man gör fel. Du kan läsa lite grand om sådant här: http://wiki.kontroll....com/Störningar 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Kör alltid jordat numera. Känns som ett säkrare kort överlag.

Kopplade ihop office&surf-datorn med TVn en massa år sen. Skulle kolla på film på TVn istället för skärmen. Alltså en gam-TV (CRT inte LCD). Kopplade in sladdarna mellan TV och grafikkort, satte på datorn igen och ... inget hände, datorn stod bara död och stilla.

Hittade boven efter mycket sökande: mellan S-videosladden från TVn och stiften i grafikkortet var det en spännings-skillnad på 25Volt. Spänningen hade grillat grafikkortet, och gått via AGP-porten in i moderkortet som också blivit grillat.

Vet fortfarande inte varför det var sån skillnad. Spänningen var relativt konstant också, och om man bryggade med ett finger emellan så kände man strömmen i fingret. Kanske kan det ha varit att jag körde jordat till datorerna (lång skarvsladd från köket, hade bara jordat i köket) medan TVn körde ojordat i vardagsrummet. Vet inte ..

Har aldrig kopplat ihop TV o dator efter det. Köpte nytt moderkort + grafikkort och dessutom en IR-länk, så jag kunde köra ut video till TVn utan att TVn och datorn hade fysisk direkt-kontakt. Kör fortfarande så, och bildkvalitén känns inte direkt sämre för det (utom när en mobil ringer eller nån ställer sig mellan IR-sändaren/mottagaren).

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Elsäkerhetsverket borde omyndigförklaras. De klara inte av att skriva en enda paragraf som inte har en stor del gummi.

ELSÄK-FS 2008:1

Vid ombyggnad eller utvidgning av en anläggning ska, oavsett när

anläggningen ursprungligen togs i bruk, de nya bestämmelserna

tillämpas på ombyggnaden eller utvidgningen.

Undantag gäller dock från följande krav:

- Kravet i 4 kap. 1 § på skyddsjordning vid utvidgning av en låg-

spänningsanläggning inom ett befintligt bostadsrum eller ett därmed

jämförligt torrt rum med isolerande golv. – I sådana rum behöver de

utsatta delarna inte skyddsjordas, om de redan befintliga utsatta delarna

inte är skyddsjordade och anläggningen är utförd före den 1 januari

1994.

- Kravet i 4 kap. 4 § på jordfelsbrytare vid utvidgning av en låg-

spänningsanläggning inom ett befintligt torrt rum i bostäder, grund-

skolor, fritidshem och förskolor/daghem. – I dessa rum får en stark-

strömsanläggning utvidgas utan att jordfelsbrytare installeras, om den

befintliga anläggningen är utförd enligt ELSÄK-FS 1994:7 eller

motsvarande äldre bestämmelser.

- Kravet i 5 kap. 6 § på känslighet hos jordfelsskydd för hög-

spänningsanläggningar utförda som luftledningar med oisolerade ledare

för 25 kV nominell spänning. – Sådana luftledningar får utvidgas eller

byggas om med oisolerade ledare utan att kravet på jordfelsskyddets

Det borde bli precis samma sak som står i den blå boken om elsystemet i lägenheten

är före 1994. Och är den efter 1994 så är det inte ett problem för då ska det vara jordat. I en studio med en massa

apparater så tycker nog att det ska vara jordat, och det ska vara jordfelsbrytare. Visst, kör man med en laptop och

ett usb-ljudkort och en dynamisk mic och ett usb-midi klaviatur så kanske det inte behövs. Men börjar man plocka

gitarrförstärkare med rör så är det dax. Både av ljud och säkerhetsskäl.

Link to comment
Dela på andra sajter

Solstrålen (oregistrerad)

Kör alltid jordat numera. Känns som ett säkrare kort överlag.

Kopplade ihop office&surf-datorn med TVn en massa år sen. Skulle kolla på film på TVn istället för skärmen. Alltså en gam-TV (CRT inte LCD). Kopplade in sladdarna mellan TV och grafikkort, satte på datorn igen och ... inget hände, datorn stod bara död och stilla.

Hittade boven efter mycket sökande: mellan S-videosladden från TVn och stiften i grafikkortet var det en spännings-skillnad på 25Volt. Spänningen hade grillat grafikkortet, och gått via AGP-porten in i moderkortet som också blivit grillat.

Vet fortfarande inte varför det var sån skillnad. Spänningen var relativt konstant också, och om man bryggade med ett finger emellan så kände man strömmen i fingret. Kanske kan det ha varit att jag körde jordat till datorerna (lång skarvsladd från köket, hade bara jordat i köket) medan TVn körde ojordat i vardagsrummet. Vet inte ..

Har aldrig kopplat ihop TV o dator efter det. Köpte nytt moderkort + grafikkort och dessutom en IR-länk, så jag kunde köra ut video till TVn utan att TVn och datorn hade fysisk direkt-kontakt. Kör fortfarande så, och bildkvalitén känns inte direkt sämre för det (utom när en mobil ringer eller nån ställer sig mellan IR-sändaren/mottagaren).

Har man ojordade uttag kan man göra en egen intern jord. Eftersom alla apparater har en intern chassijord så kommer det att uppstå potentialskillnader mellan de olika apparaternas interna jordar om de inte är anslutna till ett jordat uttag. Om man ansluter en gemensam ledare som sammanlänkar alla apparters plåtchassin så kommer alla potentialskillnader att utjämnas och man undviker också oönskat brum.

Redigerat av Solstrålen
Link to comment
Dela på andra sajter

du har inte märkt av några störningar eller annat, från ljudkort eller så? kör du med PCI/PCIe eller externt? vad har du för annat utrustning, monitorer? har du utrustningen kopplat i olika uttag eller allt i samma?

Kör allt i samma uttag men har (det är ju två uttag i ett så att säga) Dom leder till varsin dosa, den ena kör jag datorprylar i

och den andra min outboard och ljudkort. Har kört både internt och externt, nu kör jag externt (ensemble) med både hårdvarukompressorer + eq.

Inga störningar what so ever, hade det för länge sen när jag blandade datorprylar och musikprylarna i samma dosa... varför vet jag inte.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...