Jump to content
Annons

Varför och hur fasvänder man en elgitarr?


LejonLeo

Recommended Posts

Som rubriken lyder har jag lite funderingar kring fasvända gitarrpickuper. En del gitarrer har en switch för det från början, men de flesta bygger dit det själva eftersom det sällan finns. Varför? I vanliga fall är ju fasfel något man vill undvika. Hur? Är det bara att polvända ena micken? Jag har en pot ledig då jag kopplat bort min tonkontroll på min tele eftersom jag ändå aldrig använder den och bara ibland råkar komma åt den ofrivilligt. Så jag funderar på att sätta dit nåt på den lediga platsen. Kanske en fasvändningsswitch. Men hur låter en fasvänd tele egentligen? Nån som testat?

Visst är det lite skillnad, men det är inte så man smäller av.

Brian May var väl den som gjorde detta till något eftersträvansvärt

och i hans gitarrsound har det verkligen en effekt

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker det låter enbart illa med fasvändning mellan gitarrmickar. Jag tror de som har den funktionen mycket sällan använder den. De flesta i alla fall. För länge sen var en metod på stratorna att karva ur lite i trät så det gick att vrida mittmicken ett halvt varv. Då blev det fasvändning i läge 2 o 4 på switchen. Dålig metod, då gick det ju inte att få de normala mellanlägesljuden.

Har du en mick som är dubbelspolig kan du använda den överblivna tonkontrollen till att få en steglös övergång mellan humbucker och singelcoil, det är väldigt användbart, de olika mittemellanlägen passar kanon på olika låtar. Man tar bara det sladdpar som är hoptvinnat och kopplar det till potten så att den jordar kabeln. Jag hade min så att ju mer jag "backade" potten, ju mer av signalen gjordades, ju tunnare ljud. Jag hade en SD hotrail kopplad så. Normalt har man bara en brytare som jordar antingen helt eller inte alls, men på den micken med så hög outpot var det väldigt fint att kunna vrida ner tonkontrollen till tex 8, då blev det mer bett i micken på distade ljud.

Jag har ju en moddad tele, AS, det lämnade jag bort till en gitarrbyggare i Stockholm, Paul Guy. Jag saknade stratans mittmick på telen, så jag satte dit en sån, en Fender Noiseless stratamick, men i stället för att byta till en 5-way switch så bytte jag ut tonkontrollen till en balanskontroll, med den bestämmer jag om jag ska ha mitt eller stallmicken steglöst. Med trevägsbrytaren i läge tre (normalt stallmicken) vrider jag på balansen för att byta mellan mittmicken o halsmicken. I läge 1 är det enbart halsmicken som på orginaltelen. I läge två kan jag få antingen hals+mittmick, hals+stall eller alla tre! Byter man till en strata 5-way switch missar man en mass olika ljudkombinationer. Jag tycker det här är otroligt bra, jag använder de steglösa lägen hela tiden. Om jag tycker stallmicken blir lite för vass backar jag balansen en aning, tycker jag mittmicken ensam borde ha lite mer bett så vrider jag lite mer åt stallmickshållet. Det går minst lika snabb att manövrera det här som med en 5-läges brytare. Tom snabbare när man ska gå från stallmicken till mittmicken.

Eftersom den här mittmicken sitter monterad lika som på stratorna, alltså att den hänger i skruvar i plektrumskyddet, gör att det verkligen låter strata om den. De andra två sitter ju skruvade i trät, det ger ett annat ljud med mer sustain. Den här grejen är mitt bästa "moddarpåhitt" när det gäller elgitarrer. Jag har haft fasvändning också, men ljudet blir så fesigt tunt att jag inte gillade alls.

På en gitarr med två humbucker kan kanske en fasvändarbrytare vara lite mer användbart än på en singelcoilare... 😎

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Normalt sett är den bakre micken på en tele fasvänd mot den främre för att minimera störningar som surr och brum i mittläget.

Detsamma med en strata där mitt-micken är fasvänd. Det är det som ger den speciella karaktären hos "ägg"-lägena (läge 2 och 4).

Link to comment
Dela på andra sajter

Att få out of phase ljud ur sin gitarr är ju grymt användbart tycker jag.

Att använda för, till exempel, när man härmar Japanska Koto instrument, för att få övertoner att poppa ut, om man vill ha ett kompljud som tar väldigt lite plats i mixen osv.

Hur det fasvända ljudet låter beror på hur långt ifrån varandra mickarna som är ur fas sitter.

Ju längre ifrån ju mindre extrem blir fasvändningen.

Så på en tele, hals och stallmick, så blir skillnaden märkbart mindre än på en strata där det blir mitt + stallmick.

Störst skillnad blir det på en humbucker där spolarna ligger ovanpå varandra (typ en "tyst" singlecoil) ur fas med sig själv,

På samma sätt som att en humbucker blir mer "humbucker" (tystare) ju närmare varandra spolarna sitter.

Så en singlecoil humbucker av rail typ är tystare än en vanlig humbucker, en med spolarna ovanpå varandra är tystast.

Ja, det är bara att polvända ena micken, byta plats på hot och jord (på nästan alla mickar).

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man otur när man byter plats på mickens plus o minus kan mickens kåpa bli "hot", då brummar det till lika illa om man kommer åt plåten på micken som om man petar på gitarrsladdens plus när den är inkopplad i förstärkaren. (utan gitarr ikopplad) Beror på hur micken är gjorf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Normalt sett är den bakre micken på en tele fasvänd mot den främre för att minimera störningar som surr och brum i mittläget.

Detsamma med en strata där mitt-micken är fasvänd. Det är det som ger den speciella karaktären hos "ägg"-lägena (läge 2 och 4).

Så både tele och strata är alltså fasvända original menar du??

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ju en moddad tele, AS, det lämnade jag bort till en gitarrbyggare i Stockholm, Paul Guy. Jag saknade stratans mittmick på telen, så jag satte dit en sån, en Fender Noiseless stratamick, men i stället för att byta till en 5-way switch så bytte jag ut tonkontrollen till en balanskontroll, med den bestämmer jag om jag ska ha mitt eller stallmicken steglöst. Med trevägsbrytaren i läge tre (normalt stallmicken) vrider jag på balansen för att byta mellan mittmicken o halsmicken. I läge 1 är det enbart halsmicken som på orginaltelen. I läge två kan jag få antingen hals+mittmick, hals+stall eller alla tre! Byter man till en strata 5-way switch missar man en mass olika ljudkombinationer. Jag tycker det här är otroligt bra, jag använder de steglösa lägen hela tiden. Om jag tycker stallmicken blir lite för vass backar jag balansen en aning, tycker jag mittmicken ensam borde ha lite mer bett så vrider jag lite mer åt stallmickshållet. Det går minst lika snabb att manövrera det här som med en 5-läges brytare. Tom snabbare när man ska gå från stallmicken till mittmicken.

Eftersom den här mittmicken sitter monterad lika som på stratorna, alltså att den hänger i skruvar i plektrumskyddet, gör att det verkligen låter strata om den. De andra två sitter ju skruvade i trät, det ger ett annat ljud med mer sustain. Den här grejen är mitt bästa "moddarpåhitt" när det gäller elgitarrer. Jag har haft fasvändning också, men ljudet blir så fesigt tunt att jag inte gillade alls.

Det här tycker jag är ytterst intressant och jag har varit inne på det tidigare i en annan tråd. Får jag fråga vad det kostade med denna moddning? Har tänkt att göra det själv men vet då fan om jag vågar. Man får liksom bara ett försök. Och det blir antagligen inte lika bra. Har ingen koll på vilka avstånd det ska vara. Plus att man måste ju fräsa ur i trät under där micken ska sitta, vilket inte heller känns helt lätt att göra privat. Sen har jag väl inte världens bästa koll på gitarrelektronik heller, även om det inte kan vara alltför komplicerat tycker man.

Vet du, eller någon annan, om det finns någon stans i Göteborg där de kan fixa detta med garanterat gott resultat?

Jag hade en svart strata -88 (japanfender) med EMG-mickar som lät väldigt fint och jag saknar verkligen strata soundet i min ljudpalett. Men vad som störde mig var att den ljusa E-strängen ibland fastnade i halsen på nåt sätt samt att den totalt stämde ur sig vid lite lek med svajet. Så jag sålde den.

Men kan få till dedär "äggliknande" tonerna med mittmick på telen så saknar jag kanske inte stratan längre. Älskar min tele och framför allt halsen på den vilket jag är väldigt petig med och inte riktigt kom överens med stratans dito

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur det fasvända ljudet låter beror på hur långt ifrån varandra mickarna som är ur fas sitter.

Ju längre ifrån ju mindre extrem blir fasvändningen.

Så på en tele, hals och stallmick, så blir skillnaden märkbart mindre än på en strata där det blir mitt + stallmick.

Ja, det är bara att polvända ena micken, byta plats på hot och jord (på nästan alla mickar).

/Magnus

Så det är bättre att vänta tills jag fått dit en mittenmick på telen och fasvända den i så fall för att få mer effekt med andra ord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så både tele och strata är alltså fasvända original menar du??

Ja. Singlecoilmickar är generellt fasvända mot varandra för att släcka ut störningar. På standardtele märker du det i mittläget och på en strata i läge 2 och 4.

Link to comment
Dela på andra sajter

På många moderna strator eller 3 singlecoil gitarrer (och ibland på HSH gitarrer) har mittmicken vänd polaritet för att den skall fungera som en humbucker ihop med stall eller halsmick. Det blir alltså tillsammans en helt vanlig humbucker (fast inte lika tyst för att spolarna är längre ifrån varandra).

Googlar hur en humbucker fungerar, det är rätt lätt att förstå.

Det är dock en helt annan sak än att mickarna är ur fas så som till exempel Brian May har det (och det jag menade tidigare).

I en humbucker så används det "fasfel" det blir till att släcka ut brummet (och att sno lite frekvenser i den höga diskanten, vilket är en oönskad egenskap).

Med en reversed mittmicken blir inte eggläges ljudet så som det blev i en gammal strata.

I den sortens fasfel som Brian May grejen släcker det ut framförallt det låga registret och toppen blir mer framträdande (stor skillnad i vilka frekvenser som låter). En extrem variant av den sortens fasfel som alla ljudtekniker gör allt i världen för att undvika.

Slänger du i en mittmicken i din tele kan du komma väldigt närma ljudet i en strata.

Att stallmicken sitter fast i stallet påverkar ljudet en del, även mässingplåten under den, så helt likt blir det aldrig. Men kolla på en Nashville tele, de är så från fabrik.

Jag gör så i nästan alla mina tele då jag tycket att ljudet av stallmicken och halsmick ihop mest blir till ingen nytta (subjektiv åsikt).

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Grymt kul med gitarrnörderi på denna nivå 🙂 Lite OffT, men om du inte skulle gilla ljudet av en humbucker som är ur fas med sig själv så rekommenderar jag att testa att parallellkoppla humbuckern istället för att seriekoppla den (vilket är standard.) Väldigt användbart om man vill närma sig ett singlecoilsound med en humbucker, låter enligt mig betydligt roligare än en splittad humbucker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med ovanstående talare, parallell är grymt användbart.

Även i mina öron mer användbart än splittad, så länge man inte har en väldigt svag humbucker (då blir det en helt vanlig singlecoil, och det är ju trevligt).

En mick som DiMarzio EJ Custom låter helt underbart splittad men med hetare mickar tycker jag att parallell (även om det är ett helt annat sorts ljud) är mer användbart.

Trevligt om man till exempel tycker halsmicken är för dov, muddy eller bara allmänt mörk och otydlig.

På en humbucker med två likadana spolar (vilket de flesta är) då får man 1/4 av den output micken har i serie. Splittad får man 50 av vad den har i serie.

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här tycker jag är ytterst intressant och jag har varit inne på det tidigare i en annan tråd. Får jag fråga vad det kostade med denna moddning? Har tänkt att göra det själv men vet då fan om jag vågar. Man får liksom bara ett försök. Och det blir antagligen inte lika bra. Har ingen koll på vilka avstånd det ska vara. Plus att man måste ju fräsa ur i trät under där micken ska sitta, vilket inte heller känns helt lätt att göra privat. Sen har jag väl inte världens bästa koll på gitarrelektronik heller, även om det inte kan vara alltför komplicerat tycker man.

Vet du, eller någon annan, om det finns någon stans i Göteborg där de kan fixa detta med garanterat gott resultat?

Jag hade en svart strata -88 (japanfender) med EMG-mickar som lät väldigt fint och jag saknar verkligen strata soundet i min ljudpalett. Men vad som störde mig var att den ljusa E-strängen ibland fastnade i halsen på nåt sätt samt att den totalt stämde ur sig vid lite lek med svajet. Så jag sålde den.

Men kan få till dedär "äggliknande" tonerna med mittmick på telen så saknar jag kanske inte stratan längre. Älskar min tele och framför allt halsen på den vilket jag är väldigt petig med och inte riktigt kom överens med stratans dito

Kommer inte ihåg vad det kostade,,, Jag satte min mittmick lite närmare stallet än som den sitter på en Nashville-tele, jag ville ha lite ljusare ton än i stratyans mittmick. Kommer ihåg att Paul Guy sa att det krångligaste var att få till det här med balanskontrollen knepigt nog. Han hade fått ta hjälp av nån väldigt elektronikkunnig. Jag är inte säker, men jag tror inte nån av de här tre mickarna är fasvända.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag inte minns fel så berättade gitarristen Phil X i ett klipp att han brukar fasvända ibland när han kör med dubbla stärkare, det skulle tydligen förbättra ljudet. Mer minns jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man gillar att pilla med mickar så rekommenderar jag att ta fram sin fräs och bygga sig en sån här.

Jag tyckte att jag hade koll på mickar redan innan men efter jag byggde denna så blev det på en helt ny nivå.

Grymt kul att leka med i studion.

image-2_zpsc274eeec.jpg

Gitarrer med flyttbara mickar finns.

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man gillar att pilla med mickar så rekommenderar jag att ta fram sin fräs och bygga sig en sån här.

Jag tyckte att jag hade koll på mickar redan innan men efter jag byggde denna så blev det på en helt ny nivå.

Grymt kul att leka med i studion.

Gitarrer med flyttbara mickar finns.

/Magnus

Det där var ju också en variant. Jag tänkte mig att flytta micken längs med strängarna istället för att ha fasta lägen. Men det är säkert också redan uppfunnet 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det finns ju schecter "tom andersson" statocaster med 3 dipswitchar i stället för en pickupväljare Med den så kan man välja in-phase, off, off-phase per mic. 27 kombinationer i stället för 5. Förvisso är då en av dessa ingen pickup alls och några blir samma som andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...