Jump to content
Annons

Förlag eller ej?


Bellinis (oregistrerad)

Recommended Posts

Bellinis (oregistrerad)

Hej! Kanske är skrivet lite krångligt men jag hoppas ni förstår.

För ca. 1 månad sen skickade jag en låt till EMI som de gillade. Låten är utan vocals.

Åkte till sthlm och träffade dom. Fick god kontakt där och de berättade att jag ska söka till ett förlag

som kan hjälpa till med texter och sätta låten till rätt artist osv.

Inte så längesen rekommenderade dom mig till ett förlag och jag ska nu på ett möte med förlaget.

Förlaget har bara hört en låt jag skickade till EMI så jag tror inte att de kommer erbjuda något avtal direkt utan vill

bara träffa mig allmänt och se vad jag har för mål osv. Eller tror ni att de skulle vara intresserade efter att ha hört en låt?

1.Vad hjälper förlaget egentligen med?

2.Har de studios som man kan sitta och jobba i och spela in sång eller gör man allt sånt själv och

de sedan skickar runt låten till skivbolagen?

3.Ska man som nybörjare signa med ett förlag? Pratade med en songwriter/producer som är väldigt inne i branschen

som sa att han tyckte jag borde vänta med det. Menade han det eller kände han mig som ett "hot"?

4.Vad ska jag prata om på mötet? Ska jag vara "på" eller laidback och höra vad de säger?

5. Är det vanligt att man jobbar med förlag eller ska man ha en manager som sköter allting direkt mellan mig och skivbolagen?

Jag är en kille som bara skrivit musik i min hemmastudio och velat få ut den till världen.

Nu händer allting så snabbt och jag vill vara fokuserad så jag spelar mina kort rätt.

Hur var ert första möte med förlag?

Berätta era egna erfarenheter och vad ni har för tankar kring detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
1.Vad hjälper förlaget egentligen med?

Bla.

Para ihop dig med artister som kan framföra din låt.

Para ihop dig med låtskrivare som kan skriva din låt.

Samla in ersättning från hela världen där din låt spelas.

Sälja sin låt till reklamfilm , filmer , TV etc etc

2.Har de studios som man kan sitta och jobba i och spela in sång eller gör man allt sånt själv och

de sedan skickar runt låten till skivbolagen?

Troligtvis inte , men dom kan säkert para ihop dig med producenter och låtskrivare som har Studio

3.Ska man som nybörjare signa med ett förlag? Pratade med en songwriter/producer som är väldigt inne i branschen

som sa att han tyckte jag borde vänta med det. Menade han det eller kände han mig som ett "hot"?

Om dom är intresserade av dig som låtskrivare och verkar ha ambitionen att utveckla dig så varför inte

5. Är det vanligt att man jobbar med förlag eller ska man ha en manager som sköter allting direkt mellan mig och skivbolagen?

Som låtskrivare behöver man sällan manager mellan dig och förlaget.

Det du kan ha en manager till är att få dina låtar placerade på rätt artister , sponsor kontrakt , etc Framför allt utomlands.

Lite samma arbetsuppgifter som förlaget men mer inriktat mot utlandet.

Som låtskrivare är det inte så ofta man har behov av en manager , Som artist har man nästan alltid det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bellinis (oregistrerad)

Stort tack för svaren Piccazzo.

Ska jag vara "på" på mötet och fråga på det jag undrar eller ska jag vara laidback till en början?

Så man inte skrämmer iväg dom. Brukar de diskutera avtal och kontrakt på första mötet eller kommer det efter man lärt känna

varandra mer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Var som du är som person bara....laid back (om du nu är det som person) men spela inget spel. Ställ de frågor du vill helt enkelt. Ingen ide att spela svår eller ge sken av att du har koll på saker du inte har koll på. Dom är inga fulingar. Dom vill lära känna dig, veta om du har mer material liggandes osv osv:

Kort sagt, var dig själv. Ta med lite material om du har...

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

Bellinis (oregistrerad)

Tack för inlägget.

Jo självklart är jag mig själv och kommer inte sitta där och låtsas veta saker jag inte gör. Men funderade mest

om det är okej att vara frågvis och fråga på så man inte blir jobbig på första mötet.

Hade tänkt ta med lite material så de får höra mer utöver den enda låten de hört.

Dela gärna med er av tips och egna erfarenheter från när ni hade era första viktiga möten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kom du i kontakt med dom? Var skickade du låten och hur?

Jag är nyfiken på hur det fungerar liksom.

Det är inte svårare än att man plockar upp telefonen och ringer dom och bokar ett möte.

Eller mailar deras A&R på den genre man är närmast sin bästa låt och ber om ett möte via mail.

Förlag är alltid intresserade av nya låtar till sina och andras artister då dom är i kontakt med skivbolagen och vet vad som

folk söker efter för tillfället.

Link to comment
Dela på andra sajter

1.Vad hjälper förlaget egentligen med?

2.Har de studios som man kan sitta och jobba i och spela in sång eller gör man allt sånt själv och

de sedan skickar runt låten till skivbolagen?

3.Ska man som nybörjare signa med ett förlag? Pratade med en songwriter/producer som är väldigt inne i branschen

som sa att han tyckte jag borde vänta med det. Menade han det eller kände han mig som ett "hot"?

4.Vad ska jag prata om på mötet? Ska jag vara "på" eller laidback och höra vad de säger?

5. Är det vanligt att man jobbar med förlag eller ska man ha en manager som sköter allting direkt mellan mig och skivbolagen?

1. Att få "sälja" så många av dina låtar till så många kunder som möjligt.

2. Säkert inte själva förlaget, men de har säkert en eller två studios som de kan rekommendera. Du betalar såklart.

3. Att du, som din songwriter/producer-polare sa, ska vänta tills du är "hot" låter skitmärkligt.* Däremot ska du aldrig signa innan du förstår innebörden av avtalet. Aldrig!

4. Du ska lyssna mycket noga på vad de säger. Allt du inte förstår ska du be om att få förtydligat, och du ska vara ytterst skeptisk mot uttryck som "praxis" eller "standard". Sist men inte minst: sitt inte och berätta hur jävla duktig du är (det är förlagets sak att bedöma, inte din), men gärna att låtskriveri är något du bara älskar och aldrig tycker sinar. Förutsatt det är sant, förstås. Med andra ord: säg bara sanningar.

5. Ett förlag är en låtskrivares manager. Ett förlag säljer låtskrivarens talang – låtmaterialet. Precis som en artistmanager säljer artistens talanger – utövandet. Två olika managers.

* Svaret reviderat efter påtalande om min pinsamma felläsning.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

3. Att du, som din songwriter/producer-polare sa, ska vänta tills du är "hot" låter skitmärkligt. Däremot ska du aldrig signa innan du förstår innebörden av avtalet. Aldrig!

Nu tror jag du misstolkar TS, han menar nog inte "het" som du tänker på när han skriver "hot".

Link to comment
Dela på andra sajter

Bellinis (oregistrerad)

Hur kom du i kontakt med dom? Var skickade du låten och hur?

Jag är nyfiken på hur det fungerar liksom.

William, precis som Piccazzo sa. Mailade in en låt som jag absolut tror på och är nöjd med till förlaget och fick ett möte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bellinis (oregistrerad)

4. Du ska lyssna mycket noga på vad de säger. Allt du inte förstår ska du be om att få förtydligat, och du ska vara ytterst skeptisk mot uttryck som "praxis" eller "standard". Sist men inte minst: sitt inte och berätta hur jävla duktig du är (det är förlagets sak att bedöma, inte din), men gärna att låtskriveri är något du bara älskar och aldrig tycker sinar. Förutsatt det är sant, förstås. Med andra ord: säg bara sanningar.

Hur menar du att jag ska vara skeptisk mot uttrycken "praxis" och "standard" ? Vad innebär det om de säger så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...