Jump to content
Annons

Funderingar kring lyssning i inspelningssammanhang


LejonLeo

Recommended Posts

Jag har, likt de flesta på det här forumet förmodar jag, en datorbaserad hemstudio. Ibland har jag spelat in andra än migsjälv i min studio, men det har alltid varit mindre band på max tre stycken eller pålägg en i taget. Nu är stunden kommen för att spela in ett större band på 6-8 medlemmar (beroende på sättning)

och jag har fått lite huvudbry för hur jag ska få lyssning till alla om vi väljer att spela in live. Annars går det ju alltid att sätta grunderna först och fylla på efter hand, men man vill ju gärna ha valmöjligheten och inte att den ska väljas bort på grund av tekniska begränsningar. Dessutom är det att folkmusikband som jag tror föredrar att sätta allt live för att få samspelet dem emellan. Som alternativ kan man välja att spela in som man gjorde förr i den här genren (och alla andra för den delen) : Helt akustiskt, alla på en gång och inga lurar. Men då är det återigen tekniken som sätter gränserna och det är inte så jag vill ha det.

Utrustning som jag har idag:

M-Audio Projectmix med 2 st stereoutgångar (varav en går till monitorerna) -Alltså bara en enda stereoutgång, vilket är undermåligt. Men där finns även 8 digitala utgångar (och ingångar) i form av ADAT samt 2 st hörlursutgångar.

Mindprint TRIO med 3 par högtalarutgångar, 2 hörlursutgångar, Direct Out samt SPDIF in/ut

Focusrite Octopre Mk2 Dynamic som har 8 kanaler ADAT in och ut, med den fördelen att den även har 8 analoga in och utgångar.

Utgående från att Projectmixen är kopplad till Trion via SPDIF har jag alltså 4 hörlursutgångar (2 på Projectmix & 2 på Trion), en stereoutgång på Projectmixen och 3 stereoutgångar på Trion samt direct out (som jag inte kan styra)

Detta kommer man inte så långt på. Man kommer till hälften ganska exakt. Hälften av bandet kan ha lurar. En nödlösning hade kanske varit att sätta en förgrening på hörlursutgångarna så varje utgång blir två. Men jag undrar om hörlursförstärkarna orkar driva detta. Dessutom har jag ju inte direkt en och samma lurar så det lär ju skilja en del i volym osv. Ingen bra lösning och känns väldigt "hemmagjort" på fel sätt.

Om man istället utgår ifrån att Projectmixen är kopplad till Octopre via Adat så har jag helt plötsligt 8 analoga utgångar, eller 4 stereopar. Men dessa har jag ju ingen som helst nytta av i dagsläget och den enda hörlursförstärkare jag då får är de två som sitter på Projectmixen (och som dessutom är i klenaste laget)

Den enda raka slutsatsen är att jag måste skaffa en hörlursförstärkare.

Jag bara grunnar på om jag har missat något.

Hur hade ni gjort i detta sammanhang?

Och hur ser er lyssning ut i inspelningssammanhang?

Tacksam för svar

/Leo

Redigerat av LejonLeo
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Sen har jag även en Studiomaster 8-kanalsmixer stående men det hjälper väl föga i detta sammanhang. Om den hade fungerat "baklänges" hade den ju kommit till nytta, med 8 utgångar istället. Vet inte varför jag rör ihop det så mycket för mig. Antar att det är för att jag suttit för mycket själv vid datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej - mixern har nog bara en eller två hörlursutgångar, så det smidigaste måste vara att koppla från Octopre-utgångarna till en hörlursförstärkare med lagom många utgångar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här har jag, jäkligt kraftig. Det står att den har tre lurutgångar men det är lätt att fatta fel, den har fyra kanaler på framsidan med varsin volym, dessutom bas o diskant, det verkar vara unikt på hörlursförstärkare, men mkt användbart då en del lurar antingen har jobbigt mkt diskant eller för lite. Den har alltså en mastervolym, fyra kanaler med separata volym, bas o diskantrattar plus monoknappar o muteknappar för vä o hö kanal. På framsidan kan man koppla in en lur per kanal, dessutom två till på baksidan, alltså sammanlagt 12 lurpar! Men volymen blir då gemensam för tre lurar, men det borde ju funka i alla fall om man har likadana lurar.

http://www.thomann.de/se/behringer_ha4700_powerplay_proxl_kopfhoererverstaerker.htm

Billigt o bra som fan, den orkar också driva 8 ohms lurar. Vette fan om det finns nån bättre lurstärkare finns för lyssning vid inspelning. Inte för de pengarna i alla fall.

Den har både XLR o tele in/ut, så jag splittar lyssningen från den till både monitorstärkaren och returen till portan, då kan jag lyssna antingen före eller efter masterkomressorn. In o ut är även helt true bypass, påverkar inte ljudet alls när det går igenom, det låter likadant utan strömsladden istucken.

För inspelningslyssning o bra dämpning kan jag verkligen rekommendera de här:

http://www.thomann.de/se/extreme_isolation_ex29.htm

Bra isolering, väldigt mkt lur för pengarna. Det finns även en annan billigare Extrem Isolation, men den isolerar inte alls lika bra, den är nog rejält mkt sämre, lätt att blanda ihop de två. Jag har två av de här lurarna, trummisen o basisten gillar dem skarpt vid inspelning. Inget att mixa i, men väldigt bra till tex en trummis. Fula som stryk, det är coolt när man fotar trummisen. Verkar ganska hållbara oxå.

Rör ihop det så mycket.... Det där känner jag igen. Jag sitter som ett UFO så mycket i studion att man blir alldeles väck emellanåt. 😮

Men det är ju kul ändå. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag funderar på att köpa storebrodern till den du har Guitar Nilsson, nämligen den här

då jag tycker att 4 lurar är i minsta laget. De flesta traditionella popgrupper är ju 5 stycken tex. Känns bättre att ha för många än för lite. Men 8 kanalaren har till skillnad från din 4 kanalare ingen EQ, vilket är en miss då det mig veterligen inte går att styra detta med varken M-Audio Projectmix eller Mindprint Trio eller i mjukvaran Cubase mfl (om man har direct monitoring, vilket man såklart har)

Det enda som går att ändra är ju volymen.

Redigerat av LejonLeo
Link to comment
Dela på andra sajter

Angående isolerade hörlurar så har jag gjort om ett par hörselskydd med radio till hörlurar. Låter förvånansvärt bra och är såklart extremt isolerade. Jag använder dem när jag spelar in trummor. Eller elgitarr på väldigt hög volym

Redigerat av LejonLeo
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag hittat en Alto HPA4 begagnad som jag kan få 500:-. Alto är väl ett lågbudgetmärke och jag har haft ett PA av det märket med ett inte helt fantastiskt ljud men för dom pengarna-svårslaget. Det är visserligen en fyrkanals hörlursförstärkare men den har sammanlagt 3 hörlursutgångar per kanal, vilket förvirrar mig lite (en på fronten, 2 därbak). Då har man ju hur många lurutgångar som helst helt plötsligt. 12 stycken måste ju vara mer än nödvändigt, men bara fyra "lyssningar" så att säga. Varje kanal har även EQ och direct in (vad nu det ska vara bra för)

Antar att den är väldigt lik den du har Guitar Nilsson rent funktionsmässigt, med den skillnaden att Alto har XLR balanserade in, vilket jag inte har någon som helst nytta av och inte ser vitsen med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag hittat en Behringer HA4700, alltså samma som din Guitar Nilsson för samma pengar (500:-) Då är ju den stora frågan vilken man ska välja Alto-HPA4 eller Behringer HA4700. På pappret ser de i stort sett exakt likadana ut: 4 kanaler, 3 hörlurar per kanal, bas och treble per kanal, en direct in per kanal (förstår fortfarande inte vad man ska ha den till), en main stereoingång och en main stereoutgång. That's it. Plus en ratt att blanda det som kommer från main ingången med det man stoppar in i direct in/aux.

Någon som vet vad som skiljer dessa modeller åt runt ljudmässigt eller funktionsmässigt? Behringern är ju mycket vanligare och jag vet inte om det finns en anledning att man inte ser Alton lika ofta...

Dela gärna med er av erfarenheter av båda eller plus och minus med den ni har

Orkar de driva alla lurar (ni testat), sprakar det om rattarna efter ett tag, byggkvalité osv

Personligen så tycker jag Behringern ser snyggare och mindre plastig ut, om nu sånt ska tas med i beräkningen.

Är i valet och kvalet och är tacksam för köpråd

/Leo

alto-hpa4-84167.jpg

20110110171026.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Det står en grej jag inte riktigt förstår i manualen till Alto: "Three headphones can be connected per channel, but, please be sure that the resulted connection

impedance must over 100ohms, otherwise, the output amplified signal may sound a little offensive, in terms of

long time fault condition usage, the headphone amplifiers will be finally damaged or distorted."

Så man måste alltså ÖVER 100 ohm? Per kanal? Och gäller det endast när man kopplar in 3 hörlurar i kanalen? Lite konstig formulering...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blev det så att jag köpte Alto-HPA4 av den anledningen att frakten blev billigare. Min tanke är att senare komplettera med Behringer HA4700. Jag insåg fördelen med att ha 2 st 4 kanals istället för en 8 kanals. Man blir mer flexibel: Dels har dessa 4-kanalare individuell EQ på varje kanal samt två till hörlursutgångar per kanal "om det krisar" samt att de har main out vilket inte fanns på (Behringers) 8 kanalare för vidare koppling, då med fördel till en till 4-kanalare tex. Den stora vinsten att jag får två olika 4-kanalare till samma pris, eller t.om. lägre, än en 8-kanalare. Alltid bra att kunna erbjuda varianter av lyssning

Link to comment
Dela på andra sajter

Det innebär att den kräver minst 100 Ohm, så om du kopplar in 3st lurar på en kanal så måste alla ha en impedans på minst 300 Ohm...

Jag tror att också Behringer håller lite bättre kvalitet än Alto, men det är ju lite sent nu... 😉

Blir det för låg impedans för utgången, så kommer du att få dist när du skruvar upp lite mer, eftersom strömmen inte räcker till.

Link to comment
Dela på andra sajter

100 ohm låter ju konstigt. Grävde bland mina hörlurar och de ligger ju från 8-80ohm. De 3 proffslurarna jag har ligger alla på 80 ohm. Så att då utgå från 100 ohm verkar ju ytterst märkligt då de flesta vanliga studiolurar ligger på 80 ohm. Det måste vara nånting som är fel. Jag tolkar följande mening som att det som att det är det sammanlagda värdet av 3 st lurar som menas som ska vara över 100 ohm. "resulted connection impedance must over 100 ohms". Kan den bara driva hörlurar från 100 ohm och uppåt är den ju på gränsen till oanvändbar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis! Om du parallellkopplar lurar så blir resultatet alltid lägre än den med lägst impedans, så för att koppla ihop 3st lurar på samma förstärkare, så måste som sagt alla vara på 300 Ohm (eller högre) för att resultatet ska bli minst 100 Ohm. Annars behövs en annan hörlursförstärkare eller andra lurar. Som sagt så tror jag mer på Behringer-burken där, eftersom den kan driva lurar ända ner till 8 Ohm.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Fuck... Det står svart på vitt i bruksanvisningen: Min.output impedance 100Ohms

Hur fan kunde jag va så jävla dum. Jag utgick ifrån att den tog alla vanligt förekommande lurar. vilket i de allra flesta fall ligger runt 80 ohm. Förstår inte hur det ens är möjligt att sälja en sådan produkt som inte kan ta lurar under 100 ohm. Jahaja. Har mailat han som jag köpte den av om läget och om det är möjligt att häva köpet. Jag har redan satt över pengarna men han har inte skickat iväg den än. Kanske sätter han tillbaka pengarna igen, men, jag har som sagt redan betalt för varan och allt han behöver göra är att skicka iväg den. Men vad ska jag med den till. Idiotiskt... Jag skulle gått på Guitar Nilssons linje...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...