Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej. Tänkte att man kunde ta detta ut ur den andra tråden (https://www.studio.se/index.php?showtopic=9670) då den började spåra ut mot off-topic.

I mina hem-/replokalsstudiobyggartankar så var jag tidigare rätt inne på att köpa en mixer för att få in mikljudet i ljudkortet, men har börjat tänka om lite.

Jag har inget egentligt behov av en mixer, och varför inte satsa pengarna på schysta preamps i stället?

Så... kvalitetsmässigt... om man jämför t.ex.

Line Audios OMP 8-kanalspreamp

med

FocusRites Octapre LE (8-k-pre)

med mixern Soundcraft Spirit M8

eller

Mackie 1642 VLZ Pro (dyr)

-- vilken har bäst kvalitet?

Är jag dum som tycker det skulle vara trevligt (+ utrymmessnålt och snyggt 😮 med en dedikerad mikrofonpreamp?

Annons
Posted

Det lär nog bli svårt att hitta någon som har någon djupare erfarenhet av alla 4. Sen skulle jag gissa att det också beror på vad man spelar in och vilka mikar man har. Men allihop har ju recenserats på nätet här o där, så sök lite kanske du hittar något. Kan säga att jag gillar min OMP-8. Rak tråd med förstärkning, alltså ingen färjning, inget brus.

Trombonisten

Posted

Vill du ha ett så rent och ofärgat ljud som möjligt, så sticker jag ut hakan och säger att du ska satsa på OMP - trots att jag inte har testat alla dina alternativ... :rolleyes:

OMP har faktiskt vunnit här och där i kampen mot storheter som Earthworks och liknande. Det som får många att tvivla, är att den är så billig - men i just detta fall är priset absolut helt fel att använda som indikation på kvaliteten... 😉

Posted

Tack för svaren. Tror nog jag ska satsa på Line Audio OMP.

Något jag dock inte är helt klar över är vad som händer med XLR-utgångssignalen om jag kopplar den rakt in i linjeingångarna på Delta 1010LT-kortet...

Posted

Varför har Line Audio OMP inte även TRS utgångar. Jag tycker att använda endast XLR utgångar är för dåligt.

Ifall man i framtiden skulle vilja köpa en sådan här utav dig Claes, vad hade den gått på färdigprutad och med moms? 🙂

MvH Rickard Gerthsson

Posted
Varför har Line Audio OMP inte även TRS utgångar. Jag tycker att använda endast XLR utgångar är för dåligt.

Ifall man i framtiden skulle vilja köpa en sådan här utav dig Claes, vad hade den gått på färdigprutad och med moms? 😄

MvH Rickard Gerthsson

Sådant är bättre att ta via mail... 😱

Problemet är att OMP bara är 1HE hög, vilket gör att det inte finns plats till både XLR och TRS.

Line Audio har valt enbart XLR, eftersom det är en bättre kontakttyp.

Posted

Man kortsluter då helt enkelt kabeln från pin 3 (cold) med skärmen, i RCA-änden - och kopplar kabeln från pin 2 (hot) till stiftet i RCA-pluggen.

Inga problem alls. 😱

Posted (edited)

Aight, då är Line Audio:n inget för mig (eftersom jag trodde det bara var att köpa en XLR->tele-kabeln, och att enda grejen skulle vara att signalnivå mellan bal-XLR->bal-XLR jämfört med bal-XLR-obal-RCA som skilde).

Edited by krater
Posted
Aight, då är Line Audio:n inget för mig (eftersom jag trodde det bara var att köpa en XLR->tele-kabeln, och att enda grejen skulle vara att signalnivå mellan bal-XLR->bal-XLR jämfört med bal-XLR-obal-RCA som skilde).

...men det finns sådana kablar att köpa färdiga också om man inte kan löda ihop dem själv... 😛

Posted (edited)

Åhå! D'oh... blev smått lura av ditt inlägg, trodde man behövde göra någon voodo-skit med signalen 😆

Danke

Edited by krater