Jump to content

Hur går jag egentligen tillväga för att remixa musik?


Recommended Posts

Hej!

Nu är det såhär att jag äntligen bestämt mig att försöka ta det här med musikskapande på allvar!

Använder mig av fl studio 10 för tillfället och har gjort det i ca 1 månad! Lite bakrund om mig: Har ingen erfarenhet av pianospelande tidigare men har sett lite tutorial om ackord och sådär, har hållit på i ca 1 månad.. hur mycket erfarenhet av pianospelande behöver man egentligen? Ska man lära sig allt inom piano först innan man försöker sig på själva musikskapandet?

Okej till mitt problem! Jag öppnar programmet, slänger in acapellan och sen då? 😮

Vad börjar jag med? Behöver jag kunna hela melodin till acapellan på pianot eller?

Förstår om jag är otydlig och ni inte förstår vad jag menar men förösker leta runt överallt för att få en förklaring hur jag ska gå tillväga..

Vad är det viktigaste att tänka på när man ska göra musik?

Själv kör jag fast hela tiden, svårt att komma på melodier, samt bra basgångar etc.. hur brukar ni göra för att det ska "lossna" för er?

Kan tilläga att det är house musik jag vill göra, typ någonting i denna stil

Remixlänk borttagen - läs forumreglerna

Hoppas ni kan hjälpa mig med detta! Tack på förhand / Al123

Edited by Lundin
Link to post
Share on other sites

Vet inte riktigt vad du är ute efter men ska försöka ge ett bra svar ändå 🙂

Det du måste göra/lära dig är att hitta toner som matchar acapellan och göra en melodie från det.

Men rent spontant kan jag känna att "Okej, han slänger in acapellan och tror att allt ska komma automatiskt efter en månads användande" är lite för mycket lite för snabbt.

Sitt och spela lite skalor, lär dig vad du själv tycker låter snyggt, kör lite ackord, börja försöka spela enkla noter till acapellan och lista ut vad som passar och varför det passar.

🙂

Link to post
Share on other sites

Vet inte riktigt vad du är ute efter men ska försöka ge ett bra svar ändå 🙂

Det du måste göra/lära dig är att hitta toner som matchar acapellan och göra en melodie från det.

Men rent spontant kan jag känna att "Okej, han slänger in acapellan och tror att allt ska komma automatiskt efter en månads användande" är lite för mycket lite för snabbt.

Sitt och spela lite skalor, lär dig vad du själv tycker låter snyggt, kör lite ackord, börja försöka spela enkla noter till acapellan och lista ut vad som passar och varför det passar.

🙂

Okej tackar så mycket för ditt svar! =)

Okej, tror jag var lite otydlig kanske men de är så rörigt i mitt huvud nu då jag vill att allt ska funka direkt! ☺️

Hmm okej, men förstår var du menar.. dock hittar jag ingen riktigt bra tutorial på youtube som lär ut viktiga skalor samt ackord.. något tips? hur länge har du själv hållit på med musikproduktion?

Link to post
Share on other sites

Haha lugnt! 😉

Hmm, sök på typ melody eller chord progression, men det är inte hugget i sten så ta det som riktlinje.

Jag rekomenderar dock att du gör lite melodier, och spara ALLT, så att du kan se tillbaka på det du gjorde för en månad sen, jämför med vad du gör idag och inse vilket skit du har gjort.

Vet inte varför men just det har hjälpt mig oerhört mycket, och va inte rädd för att ta kritik, kan svida ibland men det behövs 😉

Jag har hållt på i cirka ett och ett halvt år och har lärt mig sjukt mycket på den tiden 🙂

Link to post
Share on other sites

Börja med att lyssna på musik. Då hör du ju vad det är som behövs och hur det ska låta. Gör en exakt kopia av den låten du posta här. När du är klar med den så borde du ju ha lärt dig nåt, åtminstone nog för att kunna gå vidare.

Link to post
Share on other sites

Ska nog ta o skriva en standardmall för den här typen av frågor xD Kan börja med att säga att ALLT du vill veta redan finns på youtube eller google, finns nog också typ 100 trådar här o på liknande forum om just de här frågorna.

1: Det första du ska tänka på när du börjar skapa musik är att INGENTING kommer att komma lätt till dej, det är väldigt många som fått nån slags Avicii-syndrom just nu och förväntar sig att att bli världsstjärnor på ett par månader och glida runt i ett privatplan och festa o spela inför 1000tals människor och käna massa pengar, så är INTE fallet och är det de du förväntar dig så har du gett dig in på detta pga helt fel anledning. Har du däremot ett genuint intresse i musik och gör det för att du tycker det är kul och gillar att skapa musik så välkomnar jag dej!

2: Pianospelande? Svar: du behöver ingen som helst erfarenhet av pianospelande eller något annat instrument över huvudtaget för att börja göra musik i FL, MEN de kan vara en fördel om du har ett bra musiköra, gehör o en känsla för musik etc. (detta är absolut inget krav, och det kommer med tiden om du "övar"/tränar på det)

3: Vad börjar du med? Svar: Det finns inget exakt svar på den här frågan, men det jag alltid börjar med och det jag anser är det viktigaste är takten eller BPM(beats per minute) som de också kallas, ta redan på vilken BPM acapellan går i och justera antingen takten på acapellan eller takten på låten utefter hur du vill ha de (de flesta mainstream house låtarna går i 128bpm). Detta tycker jag är väldigt viktigt då oberoende på hur bra melodier du gör så låter det aldrig bra om melodi och acapella är i otakt. Hur man tar reda på takt o så vidare finns massvis me klipp på youtube om, men ett väldigt simpelt tips är att gå till beatport o söka upp den låten du ska remixa, om den finns där så står oftast både BMP och tonart med. Det andra du ska göra är att lista ut tonarten (finns som sagt också oftast med på beatport) annars får man använda sitt gehör, samt att lista ut bas-slingan till låten (lyssna på orginalet och försök plocka ut den i pianorollern i FL.)

Har du dessa 2 delar är det IMO mycket lättare att göra remixa en låt.

4: Behöver du veta melodin till acapellan? Svar: Nej, en remix är din tolkning på låten och generellt sett måste du bara ha 1 av orginal elementen med, i det här fallet t.ex acapellan?

4.1: Kan passa på att förtydliga de olika typerna som finns:

Orginal mix = som det låter orginalet.

Radio mix = oftast en förkortad version av orginalet mixad för att passa radio med mindre låga frekvenser och förstärkta höga o medel frekvenser

Club mix/Extended mix = Längre version av låten med mer fokus på bas och trummor anpassad för live-spelningar.

Remix = En fristående tolkning av orginalet från en annan artist med åtminståne 1 av orginal elementen.

Bootleg = När man mixar in en del av en låt från en annan artist i sin egen låt

5: Vad är viktigast o tänka på när man gör musik? Svar: Ha roligt, gör det för att du tycker de är kul. Det finns inget direkt rätt och fel, och du kommer med tiden utvecklas o få bättre kunskap om vad du ska göra för att få din musik att låta bättre.

6: Hur brukar ni göra för att det ska "lossna" för er? Svar: Lek runt i programmet och kom på nya melodislingor/basslingor, gör nya ljud i nån plugin etc. Men står det helt still är det nästan bäst att bara sluta och göra nått annat en stund, har vart med om många ggr att man vill göra nått men inte kommer på nått o de hjälper nästan aldrig att förska "pressa" fram nått. Alternativt leta inspiration från artister och låtar du gillar.

Hoppas detta besvarar några av dina frågor ^^

Link to post
Share on other sites

Ska nog ta o skriva en standardmall för den här typen av frågor xD Kan börja med att säga att ALLT du vill veta redan finns på youtube eller google, finns nog också typ 100 trådar här o på liknande forum om just de här frågorna.

1: Det första du ska tänka på när du börjar skapa musik är att INGENTING kommer att komma lätt till dej, det är väldigt många som fått nån slags Avicii-syndrom just nu och förväntar sig att att bli världsstjärnor på ett par månader och glida runt i ett privatplan och festa o spela inför 1000tals människor och käna massa pengar, så är INTE fallet och är det de du förväntar dig så har du gett dig in på detta pga helt fel anledning. Har du däremot ett genuint intresse i musik och gör det för att du tycker det är kul och gillar att skapa musik så välkomnar jag dej!

2: Pianospelande? Svar: du behöver ingen som helst erfarenhet av pianospelande eller något annat instrument över huvudtaget för att börja göra musik i FL, MEN de kan vara en fördel om du har ett bra musiköra, gehör o en känsla för musik etc. (detta är absolut inget krav, och det kommer med tiden om du "övar"/tränar på det)

3: Vad börjar du med? Svar: Det finns inget exakt svar på den här frågan, men det jag alltid börjar med och det jag anser är det viktigaste är takten eller BPM(beats per minute) som de också kallas, ta redan på vilken BPM acapellan går i och justera antingen takten på acapellan eller takten på låten utefter hur du vill ha de (de flesta mainstream house låtarna går i 128bpm). Detta tycker jag är väldigt viktigt då oberoende på hur bra melodier du gör så låter det aldrig bra om melodi och acapella är i otakt. Hur man tar reda på takt o så vidare finns massvis me klipp på youtube om, men ett väldigt simpelt tips är att gå till beatport o söka upp den låten du ska remixa, om den finns där så står oftast både BMP och tonart med. Det andra du ska göra är att lista ut tonarten (finns som sagt också oftast med på beatport) annars får man använda sitt gehör, samt att lista ut bas-slingan till låten (lyssna på orginalet och försök plocka ut den i pianorollern i FL.)

Har du dessa 2 delar är det IMO mycket lättare att göra remixa en låt.

4: Behöver du veta melodin till acapellan? Svar: Nej, en remix är din tolkning på låten och generellt sett måste du bara ha 1 av orginal elementen med, i det här fallet t.ex acapellan?

4.1: Kan passa på att förtydliga de olika typerna som finns:

Orginal mix = som det låter orginalet.

Radio mix = oftast en förkortad version av orginalet mixad för att passa radio med mindre låga frekvenser och förstärkta höga o medel frekvenser

Club mix/Extended mix = Längre version av låten med mer fokus på bas och trummor anpassad för live-spelningar.

Remix = En fristående tolkning av orginalet från en annan artist med åtminståne 1 av orginal elementen.

Bootleg = När man mixar in en del av en låt från en annan artist i sin egen låt

5: Vad är viktigast o tänka på när man gör musik? Svar: Ha roligt, gör det för att du tycker de är kul. Det finns inget direkt rätt och fel, och du kommer med tiden utvecklas o få bättre kunskap om vad du ska göra för att få din musik att låta bättre.

6: Hur brukar ni göra för att det ska "lossna" för er? Svar: Lek runt i programmet och kom på nya melodislingor/basslingor, gör nya ljud i nån plugin etc. Men står det helt still är det nästan bäst att bara sluta och göra nått annat en stund, har vart med om många ggr att man vill göra nått men inte kommer på nått o de hjälper nästan aldrig att förska "pressa" fram nått. Alternativt leta inspiration från artister och låtar du gillar.

Hoppas detta besvarar några av dina frågor ^^

TACK som f*n!! Precis detta jag ville veta! 1000 tack! =)

Okej har nött hela kvällen nu =) Problemet är att när jag försöker komma på en melodi framför synthen så blir det som automatiskt att jag kopierar lite av nägon anna house låt i skallen.. Alltså jag nynnar på en melodi sen får jag ner det på synthen men sen tänker jag efter så är det en snarlik kopia av någon annans låt.. fan vill ju komma på något helt eget som ingen annan tagit.. men i skallen så är det så lätt hänt att man får fram ljud som man hört tidigare :/

Link to post
Share on other sites

4: Behöver du veta melodin till acapellan? Svar: Nej, en remix är din tolkning på låten och generellt sett måste du bara ha 1 av orginal elementen med, i det här fallet t.ex acapellan?

vill bara tillägga en sak i denna.. som sagt man behöver inte kunna melodin till sången, men däremot behöver du kunna ta ut rätt tonlägen till basgången till sången.. annars låter det falskt.. 😉 efter det är det bara att göra en valfri melodi i rätt tonart 😉

mycke bra svar annars på resten av punkterna, jag behöver ju knappt vara delaktig, det är som att du är min betjänt 😉

Edited by Nickeduvet
Link to post
Share on other sites

vill bara tillägga en sak i denna.. som sagt man behöver inte kunna melodin till sången, men däremot behöver du kunna ta ut rätt tonlägen till basgången till sången.. annars låter det falskt.. 😉 efter det är det bara att göra en valfri melodi i rätt tonart 😉

mycke bra svar annars på resten av punkterna, jag behöver ju knappt vara delaktig, det är som att du är min betjänt 😉

"Det andra du ska göra är att lista ut tonarten (finns som sagt också oftast med på beatport) annars får man använda sitt gehör, samt att lista ut bas-slingan till låten (lyssna på orginalet och försök plocka ut den i pianorollern i FL.)"

 

BITCH PLEASE 😉

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

Rhianna - Diamonds ligger under B Minor. Det menas med att dom "rätta" tonerna för den är - B, C#, D, E, F#, G, A, B. Dessa toner är dom som "passar" i Rhianna's låt "Diamonds".

Som pianist så skulle jag dock rekommendera att lära sig skalor. Men har man inte orken så behöver man inte, dock så ska man helst veta vad som låter bra, vilka toner som passar ihop, osv.

Till att kunna FL som DAW så är det bara att läsa, kolla tutorials, osv. Lycka till! 🙂

Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...

Många bra svar här.

Jag vill göra ett slag för att lägga lite extra tid för tutorials i allmänhet och sakta men säkert lära dig möjligheterna i FL Studio. Om du vill ha "snabbt" resultat så bör du lära dig ditt musikprogram. så gott du bara kan för det är ändå i det som magin skall ske 🙂 Mitt tips är att gå igenom ett gäng tutorials per dag och försöka apa efter så gott det går. När jag lärde mig FL Studio så fastnade jag för den här mannens tutorials på nätet. Det är långa, kanske inte passar alla, men oerhört pedagogiska och bra ur nybörjarperspektiv. Du får en grundlig förståelse för många trevliga saker i FL Studio.

http://www.youtube.com/feed/UCezZOU7OmCE5AE-Dhtnh08A

Lycka till!

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Senaste foruminläggen

  • Similar Content

    • By Christopher Sigmond
      Hej!
      Håller på med en disko-inspirerad remix av en låt. Har skissat upp grunder, men vet inte riktigt hur jag ska komma vidare. Detta är en ny genre för mig. Tanken är att det ska vara dansvänligt och svängigt.
      Tar gärna emot tips och idéer!
       
    • By Davidooo
      Jag såg nyss filmen studentfesten från 2013.      https://youtu.be/WTCQ1erzzt4  Och kan inte släppa taget om låten som spelas 43:45 till 44:51 .
      Låttexten i refrängen lyder ”No one gives me love like you do, tell me that you’re  feeling it too yeah, you got me in some kind of voodoo, tonight”
      Det verkar vara någon remix av låten ”no one gives me love like you do” av David Thomas.    Men vilken remix?😩
       
      tacksam för svar
    • By NIEMI
      Tjena! 
      Detta är mitt första inlägg och jag har gjort min första låt meningen med den är att jag skulle behöva lite feedback över hur det låter😬 Låten har ännu inget namn och behöver erat tips 🙂
      Skulle också vara extremt roligt om någon kan ge mig tips på denna och mina projekt i framtiden, samt om melodin kicken leadsen o.s.v.
      Jag kan inte se så mycket själv över vad som kan göras bättre. Tack på förhand!
      Lyssna på ID av NIEMI på #SoundCloud https://soundcloud.app.goo.gl/R6BY
       
       
    • By Hasse Nilsson
      Foto: Adrian Ulander
      Linny Hex är precis fyllda 30 år och mixar techno och house lajv inför publik, men har också ett uppdrag där hon spelar i SR P3. Hennes urval och spelstil går ofta åt det mörkare och dubbigare hållet, snarare än den rätt-i-ansiktet-hårdhet som många förknippar med begreppet techno. Linny Hex är även ett slags inofficiell evangelist för den svenska techno-scenen och hennes setlistor innehåller alltid nya och osläppta spår från landets producenter och remixare. Ja, vi kör väl igång direkt: tio frågor till Linny Hex!
      1. Hur började allt för dig, när började du dj:a?
      När jag var 21 år hade jag hunnit springa på klubbar och undergroundfester i Stockholm i över sex år och var rätt less på det. Jag behövde något nytt och eftersom jag alltid har stått med ena foten ganska starkt förankrad i den brittiska musikscenen bestämde jag mig för att flytta till London. På något sätt hamnade jag ihop med ett gäng husockupanter som drev ett konstnärligt kollektiv. Eftersom ingen hade något att göra på dagarna stod vi i folks rum och mixade Jungle och Drum & bass från morgon till kväll i ungefär ett år. När jag kom tillbaka till Stockholm började jag spela på lite privata fester, och, ja, nu är jag här.
      2. Spelar du något instrument och producerar egen musik?
      Konstigt nog spelar jag inget instrument längre. När jag var liten spelade jag både trummor och piano och satt och lekte i musikprogram. För övrigt är min pappa basist. När jag blev äldre tappade jag instrumentspelet, vilket jag ångrar fenomenalt mycket idag. Numera sitter jag och slöproducerar spår när jag har tid, vilket är ungefär aldrig. Jag försöker verkligen hitta mer tid till att sitta och jamma.
      3. Det finns musiker tycker att det här med att mixa publik inför publik inte är någon konst jämfört med att spela instrument eller sjunga. Vad säger du om det?
      Det där är en typ av elitism jag inte kan relatera till alls och min uppfattning är att sådana åsikter vanligtvis föds ur en okunskap om vad det är andra gör. Att ställa sig på en scen framför personer som förväntar sig att du ska underhålla dem är utmanande oavsett om du spelar med ett band eller mixar ett dj-set. Sedab kan man absolut prata om vilka instrument eller program som rent tekniskt är svårast att hantera, men bara för att det är skitsvårt att spela harpa betyder ju inte det att det inte är en konst att spela skivor.
      Jag förstår inte ens hur folk mäter vad som är mer eller mindre konstnärligt. Alla med den här typen av fördomar borde ställa sig bakom ett par vinylspelare och försöka taktmixa två simpla techno-kickar på 20 sekunder, så kan vi diskutera svårighetsgrader och konstnärligt uttryck när det gäller dj-mixning efter det.
      Foto: Fia Bolin.
      4. På vilken sorts ställen spelar du?
      Förutom att spela plattor i radio, vilket jag gör ganska ofta, så skulle jag säga att jag just nu varvar rätt bra mellan att spela på nattklubb och privata tillställningar. Var jag spelar är varierar väldigt mycket beroende på hur den elektroniska scenen ter sig för tillfället Med det menar jag att det skapas fler eller färre privata musikarrangemang, eller undergroundfester som folk också kallar dem, under olika perioder.
      Givetvis handlar det också om att välja vilka spelningar du vill göra beroende på vilken typ av dj du vill vara och vilken musik du vill spela. Exempelvis har jag alla gånger utom två sagt nej till att ta hotellbar-gig. Inte för att jag inte tycker att det är nice med en bra barvibbe, men den musiken jag vill spela just nu passar helt enkelt inte in där. Jag vill helst stå i ett laser- och rökfyllt rum vid fem på morgonen och spela för en publik som är där för musikens skull.
      5. Hur ofta spelar du ute?
      Just nu är jag inne på min sista termin på en masterutbildning i sociologi vilket gör att jag har vart tvungen att omprioritera mina spelningar. Parallellt programleder jag ju ett dj-program i radio också och tillsammans blir allt det där extremt tidskonsumerande. Det har inneburit att jag har fått dra ned rätt mycket på att spela ute det senaste året och just nu skulle jag väl säga att jag max spelar ute någon gång i månaden eller varannan. Att dra ned på att spela tyckte jag nästan kändes läskigt i början.
       På senaste tiden har jag börjat släppa mer och mer på det dock och idag ser jag det som att jag snarare väljer mina spelningar mer noggrant. Jag tror att de flesta som har åldras ihop med sitt konstnärsskap kan relatera till att andra saker i livet också måste få ta plats, även om man egentligen vill fortsätta kicka det som om man vore 21 år.
      Foto: Adrian Ulander.
      6. Du spelar på fester som kan betraktas som halvillegala rejvs utomhus och liknande. Kan du berätta vad det betyder för dig?
      Jag tycker att den här rejvdebatten som har existerat i över 20 år är konstig. Det är så otroligt moraliserande diskussioner i relation till vad jag upplever att diskussioner om andra musikaliska subkulturer är. Bara för att en fest inte är på en nattklubb, utan sker som ett privat arrangemang betyder ju inte det att det är en illegal fest där total anarki råder. Min upplevelse är att privata events nästan uteslutande är bättre uppstyrda än många klubbar jag har gått på och att folk inte blir lika packade och odrägliga där som på krogen. Därför är just de spelningarna mina absoluta favoriter.
      Folk kommer dit bara för att lyssna på musiken jag spelar. Sen finns det ju såklart guldställen som Slakthuset, Under Bron och Kägelbanan, med flera, som också är helt fantastiska att spela på. Och det är just för att de jobbar hårt på att det är musiken som är kvällens huvudattraktion istället för alkoholen. Plattformen som privata fester förmedlar till både mig som musiker och besökare är helt ovärderlig i ett samhälle som annars ger ganska lite utrymme till musik generellt.
      7. Vilken är den bästa spelningen du gjort och vilken är din drömbokning?
      En av de bästa var på Norbergfestivalen 2010. Det var så hysteriskt dåligt väder den kvällen, med hagel och blåst och jag spelade i ett stort tält där det regnade in. Men det slutade med att det var så mycket folk och sån bra stämning i tältet att folk började festa utanför i det totala misärvädret. Det var så mycket lera och vatten och skit överallt – och ingen brydde sig! Det var fint. Jag längtar helt klart efter att få spela på Tresor i Berlin. Får jag en spelning där kan jag lägga av sedan. Skojar!
      8. Vilka är dina arbetsverktyg?
      När jag spelar ute använder jag allra oftast cd-spelare, mixer och Serato. Ibland varvar jag det med vinyl men det är helt beroende på om klubbens utrustning är bra. Anledningen till att jag slutade spela vinyl ute och gick över till cd-spelare för två år sedan är för att de flesta spelare som står på nattklubbar är så pass gamla nu att de helt enkelt inte är tillförlitliga att spela på. Till slut blev det bara jobbigt att gå och spela, för att jag inte visste om saker skulle fungera när jag kom dit. Lite som att försöka spela på en gitarr som inte går att stämma, kan jag tänka mig. Men det där börjar förändras nu och fler verkar kombinera cd-spelare med vinyl, vilket är fett.
      9. Vilka är dina fem favorit-dj:s?
      En av mina absoluta favoriter är svenska techno- och house-dj:n Sandra Mosh. Rent tekniskt finns det nog ingen jag har dragit mer inspiration av än vad jag har gjort av hennes mixar plus att jag älskar hennes urval. Sen skulle jag säga att Johanna Knutsson är en klar favorit. Tekniskt är hon superduktig, hennes val av musik är svinbra och hon är nog technovärldens mest ödmjuka person. Sen är UK Garage-dj:n DJ EZ helt klart en av världens bästa dj:s. Personerna som tycker att mixa inför publik inte är konst borde checka hans Boiler Room x RBMA dj-set från 2012. Generellt har jag extremt stor respekt för Drum & bass-dj:s. Kan du mixa det på vinyl kan du mixa vad som helst, alltså verkligen. DJ Zinc är en sådan dj. Slutligen vill jag säga att jag tycker att Joel Mull är riktigt bra.
      10. Vilka är dina fem favoritproducenter?
      Recondites techno är så vacker i mina öron att jag nästan inte ens kan lyssna på den, haha! När jag såg honom lajv på Into the Valley-festivalen för två år sedan började jag storgråta på dansgolvet. Vem börjar gråta mitt på ett dansgolv, liksom? Hans melodier träffar mig någonstans där ingen annans gör det. Sen är svenska techno-producenten Nima Khak en klar favorit och har varit det väldigt länge. Burial och Massive Attack är bra exempel på musik jag har lyssnat på väldigt länge och ajg kommer troligtvis spela deras plattor även när jag är gammal. Sista favoritproducenten får bli SouthPaw bara för hans helt sjuka produktion på världens bästa hiphop-platta: Immortal Technique- Revolutionary Volume 2.
      Linny Hex mixar de bästa techno-spåren från 2016 i SR P3
    • By DJ Huge
      Tjo, det har gått ett tag sedan jag gjorde inlägg här men här är en ny låt jag har jobbat på, skulle uppskatta lite feedback och vad jag skulle kunna bättra på.
      Tack på förhand
  • Veckans populäraste ämnen

  • Senaste låtarna

  • Utvalda pressmeddelanden

  • Who's Online (See full list)

×
×
  • Create New...