Jump to content
Annons

Hur går jag egentligen tillväga för att remixa musik?


al123

Recommended Posts

Hej!

Nu är det såhär att jag äntligen bestämt mig att försöka ta det här med musikskapande på allvar!

Använder mig av fl studio 10 för tillfället och har gjort det i ca 1 månad! Lite bakrund om mig: Har ingen erfarenhet av pianospelande tidigare men har sett lite tutorial om ackord och sådär, har hållit på i ca 1 månad.. hur mycket erfarenhet av pianospelande behöver man egentligen? Ska man lära sig allt inom piano först innan man försöker sig på själva musikskapandet?

Okej till mitt problem! Jag öppnar programmet, slänger in acapellan och sen då? 😮

Vad börjar jag med? Behöver jag kunna hela melodin till acapellan på pianot eller?

Förstår om jag är otydlig och ni inte förstår vad jag menar men förösker leta runt överallt för att få en förklaring hur jag ska gå tillväga..

Vad är det viktigaste att tänka på när man ska göra musik?

Själv kör jag fast hela tiden, svårt att komma på melodier, samt bra basgångar etc.. hur brukar ni göra för att det ska "lossna" för er?

Kan tilläga att det är house musik jag vill göra, typ någonting i denna stil

Remixlänk borttagen - läs forumreglerna

Hoppas ni kan hjälpa mig med detta! Tack på förhand / Al123

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vet inte riktigt vad du är ute efter men ska försöka ge ett bra svar ändå 🙂

Det du måste göra/lära dig är att hitta toner som matchar acapellan och göra en melodie från det.

Men rent spontant kan jag känna att "Okej, han slänger in acapellan och tror att allt ska komma automatiskt efter en månads användande" är lite för mycket lite för snabbt.

Sitt och spela lite skalor, lär dig vad du själv tycker låter snyggt, kör lite ackord, börja försöka spela enkla noter till acapellan och lista ut vad som passar och varför det passar.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte riktigt vad du är ute efter men ska försöka ge ett bra svar ändå 🙂

Det du måste göra/lära dig är att hitta toner som matchar acapellan och göra en melodie från det.

Men rent spontant kan jag känna att "Okej, han slänger in acapellan och tror att allt ska komma automatiskt efter en månads användande" är lite för mycket lite för snabbt.

Sitt och spela lite skalor, lär dig vad du själv tycker låter snyggt, kör lite ackord, börja försöka spela enkla noter till acapellan och lista ut vad som passar och varför det passar.

🙂

Okej tackar så mycket för ditt svar! =)

Okej, tror jag var lite otydlig kanske men de är så rörigt i mitt huvud nu då jag vill att allt ska funka direkt! ☺️

Hmm okej, men förstår var du menar.. dock hittar jag ingen riktigt bra tutorial på youtube som lär ut viktiga skalor samt ackord.. något tips? hur länge har du själv hållit på med musikproduktion?

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha lugnt! 😉

Hmm, sök på typ melody eller chord progression, men det är inte hugget i sten så ta det som riktlinje.

Jag rekomenderar dock att du gör lite melodier, och spara ALLT, så att du kan se tillbaka på det du gjorde för en månad sen, jämför med vad du gör idag och inse vilket skit du har gjort.

Vet inte varför men just det har hjälpt mig oerhört mycket, och va inte rädd för att ta kritik, kan svida ibland men det behövs 😉

Jag har hållt på i cirka ett och ett halvt år och har lärt mig sjukt mycket på den tiden 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Börja med att lyssna på musik. Då hör du ju vad det är som behövs och hur det ska låta. Gör en exakt kopia av den låten du posta här. När du är klar med den så borde du ju ha lärt dig nåt, åtminstone nog för att kunna gå vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska nog ta o skriva en standardmall för den här typen av frågor xD Kan börja med att säga att ALLT du vill veta redan finns på youtube eller google, finns nog också typ 100 trådar här o på liknande forum om just de här frågorna.

1: Det första du ska tänka på när du börjar skapa musik är att INGENTING kommer att komma lätt till dej, det är väldigt många som fått nån slags Avicii-syndrom just nu och förväntar sig att att bli världsstjärnor på ett par månader och glida runt i ett privatplan och festa o spela inför 1000tals människor och käna massa pengar, så är INTE fallet och är det de du förväntar dig så har du gett dig in på detta pga helt fel anledning. Har du däremot ett genuint intresse i musik och gör det för att du tycker det är kul och gillar att skapa musik så välkomnar jag dej!

2: Pianospelande? Svar: du behöver ingen som helst erfarenhet av pianospelande eller något annat instrument över huvudtaget för att börja göra musik i FL, MEN de kan vara en fördel om du har ett bra musiköra, gehör o en känsla för musik etc. (detta är absolut inget krav, och det kommer med tiden om du "övar"/tränar på det)

3: Vad börjar du med? Svar: Det finns inget exakt svar på den här frågan, men det jag alltid börjar med och det jag anser är det viktigaste är takten eller BPM(beats per minute) som de också kallas, ta redan på vilken BPM acapellan går i och justera antingen takten på acapellan eller takten på låten utefter hur du vill ha de (de flesta mainstream house låtarna går i 128bpm). Detta tycker jag är väldigt viktigt då oberoende på hur bra melodier du gör så låter det aldrig bra om melodi och acapella är i otakt. Hur man tar reda på takt o så vidare finns massvis me klipp på youtube om, men ett väldigt simpelt tips är att gå till beatport o söka upp den låten du ska remixa, om den finns där så står oftast både BMP och tonart med. Det andra du ska göra är att lista ut tonarten (finns som sagt också oftast med på beatport) annars får man använda sitt gehör, samt att lista ut bas-slingan till låten (lyssna på orginalet och försök plocka ut den i pianorollern i FL.)

Har du dessa 2 delar är det IMO mycket lättare att göra remixa en låt.

4: Behöver du veta melodin till acapellan? Svar: Nej, en remix är din tolkning på låten och generellt sett måste du bara ha 1 av orginal elementen med, i det här fallet t.ex acapellan?

4.1: Kan passa på att förtydliga de olika typerna som finns:

Orginal mix = som det låter orginalet.

Radio mix = oftast en förkortad version av orginalet mixad för att passa radio med mindre låga frekvenser och förstärkta höga o medel frekvenser

Club mix/Extended mix = Längre version av låten med mer fokus på bas och trummor anpassad för live-spelningar.

Remix = En fristående tolkning av orginalet från en annan artist med åtminståne 1 av orginal elementen.

Bootleg = När man mixar in en del av en låt från en annan artist i sin egen låt

5: Vad är viktigast o tänka på när man gör musik? Svar: Ha roligt, gör det för att du tycker de är kul. Det finns inget direkt rätt och fel, och du kommer med tiden utvecklas o få bättre kunskap om vad du ska göra för att få din musik att låta bättre.

6: Hur brukar ni göra för att det ska "lossna" för er? Svar: Lek runt i programmet och kom på nya melodislingor/basslingor, gör nya ljud i nån plugin etc. Men står det helt still är det nästan bäst att bara sluta och göra nått annat en stund, har vart med om många ggr att man vill göra nått men inte kommer på nått o de hjälper nästan aldrig att förska "pressa" fram nått. Alternativt leta inspiration från artister och låtar du gillar.

Hoppas detta besvarar några av dina frågor ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska nog ta o skriva en standardmall för den här typen av frågor xD Kan börja med att säga att ALLT du vill veta redan finns på youtube eller google, finns nog också typ 100 trådar här o på liknande forum om just de här frågorna.

1: Det första du ska tänka på när du börjar skapa musik är att INGENTING kommer att komma lätt till dej, det är väldigt många som fått nån slags Avicii-syndrom just nu och förväntar sig att att bli världsstjärnor på ett par månader och glida runt i ett privatplan och festa o spela inför 1000tals människor och käna massa pengar, så är INTE fallet och är det de du förväntar dig så har du gett dig in på detta pga helt fel anledning. Har du däremot ett genuint intresse i musik och gör det för att du tycker det är kul och gillar att skapa musik så välkomnar jag dej!

2: Pianospelande? Svar: du behöver ingen som helst erfarenhet av pianospelande eller något annat instrument över huvudtaget för att börja göra musik i FL, MEN de kan vara en fördel om du har ett bra musiköra, gehör o en känsla för musik etc. (detta är absolut inget krav, och det kommer med tiden om du "övar"/tränar på det)

3: Vad börjar du med? Svar: Det finns inget exakt svar på den här frågan, men det jag alltid börjar med och det jag anser är det viktigaste är takten eller BPM(beats per minute) som de också kallas, ta redan på vilken BPM acapellan går i och justera antingen takten på acapellan eller takten på låten utefter hur du vill ha de (de flesta mainstream house låtarna går i 128bpm). Detta tycker jag är väldigt viktigt då oberoende på hur bra melodier du gör så låter det aldrig bra om melodi och acapella är i otakt. Hur man tar reda på takt o så vidare finns massvis me klipp på youtube om, men ett väldigt simpelt tips är att gå till beatport o söka upp den låten du ska remixa, om den finns där så står oftast både BMP och tonart med. Det andra du ska göra är att lista ut tonarten (finns som sagt också oftast med på beatport) annars får man använda sitt gehör, samt att lista ut bas-slingan till låten (lyssna på orginalet och försök plocka ut den i pianorollern i FL.)

Har du dessa 2 delar är det IMO mycket lättare att göra remixa en låt.

4: Behöver du veta melodin till acapellan? Svar: Nej, en remix är din tolkning på låten och generellt sett måste du bara ha 1 av orginal elementen med, i det här fallet t.ex acapellan?

4.1: Kan passa på att förtydliga de olika typerna som finns:

Orginal mix = som det låter orginalet.

Radio mix = oftast en förkortad version av orginalet mixad för att passa radio med mindre låga frekvenser och förstärkta höga o medel frekvenser

Club mix/Extended mix = Längre version av låten med mer fokus på bas och trummor anpassad för live-spelningar.

Remix = En fristående tolkning av orginalet från en annan artist med åtminståne 1 av orginal elementen.

Bootleg = När man mixar in en del av en låt från en annan artist i sin egen låt

5: Vad är viktigast o tänka på när man gör musik? Svar: Ha roligt, gör det för att du tycker de är kul. Det finns inget direkt rätt och fel, och du kommer med tiden utvecklas o få bättre kunskap om vad du ska göra för att få din musik att låta bättre.

6: Hur brukar ni göra för att det ska "lossna" för er? Svar: Lek runt i programmet och kom på nya melodislingor/basslingor, gör nya ljud i nån plugin etc. Men står det helt still är det nästan bäst att bara sluta och göra nått annat en stund, har vart med om många ggr att man vill göra nått men inte kommer på nått o de hjälper nästan aldrig att förska "pressa" fram nått. Alternativt leta inspiration från artister och låtar du gillar.

Hoppas detta besvarar några av dina frågor ^^

TACK som f*n!! Precis detta jag ville veta! 1000 tack! =)

Okej har nött hela kvällen nu =) Problemet är att när jag försöker komma på en melodi framför synthen så blir det som automatiskt att jag kopierar lite av nägon anna house låt i skallen.. Alltså jag nynnar på en melodi sen får jag ner det på synthen men sen tänker jag efter så är det en snarlik kopia av någon annans låt.. fan vill ju komma på något helt eget som ingen annan tagit.. men i skallen så är det så lätt hänt att man får fram ljud som man hört tidigare :/

Link to comment
Dela på andra sajter

4: Behöver du veta melodin till acapellan? Svar: Nej, en remix är din tolkning på låten och generellt sett måste du bara ha 1 av orginal elementen med, i det här fallet t.ex acapellan?

vill bara tillägga en sak i denna.. som sagt man behöver inte kunna melodin till sången, men däremot behöver du kunna ta ut rätt tonlägen till basgången till sången.. annars låter det falskt.. 😉 efter det är det bara att göra en valfri melodi i rätt tonart 😉

mycke bra svar annars på resten av punkterna, jag behöver ju knappt vara delaktig, det är som att du är min betjänt 😉

Redigerat av Nickeduvet
Link to comment
Dela på andra sajter

vill bara tillägga en sak i denna.. som sagt man behöver inte kunna melodin till sången, men däremot behöver du kunna ta ut rätt tonlägen till basgången till sången.. annars låter det falskt.. 😉 efter det är det bara att göra en valfri melodi i rätt tonart 😉

mycke bra svar annars på resten av punkterna, jag behöver ju knappt vara delaktig, det är som att du är min betjänt 😉

"Det andra du ska göra är att lista ut tonarten (finns som sagt också oftast med på beatport) annars får man använda sitt gehör, samt att lista ut bas-slingan till låten (lyssna på orginalet och försök plocka ut den i pianorollern i FL.)"

 

BITCH PLEASE 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Rhianna - Diamonds ligger under B Minor. Det menas med att dom "rätta" tonerna för den är - B, C#, D, E, F#, G, A, B. Dessa toner är dom som "passar" i Rhianna's låt "Diamonds".

Som pianist så skulle jag dock rekommendera att lära sig skalor. Men har man inte orken så behöver man inte, dock så ska man helst veta vad som låter bra, vilka toner som passar ihop, osv.

Till att kunna FL som DAW så är det bara att läsa, kolla tutorials, osv. Lycka till! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Många bra svar här.

Jag vill göra ett slag för att lägga lite extra tid för tutorials i allmänhet och sakta men säkert lära dig möjligheterna i FL Studio. Om du vill ha "snabbt" resultat så bör du lära dig ditt musikprogram. så gott du bara kan för det är ändå i det som magin skall ske 🙂 Mitt tips är att gå igenom ett gäng tutorials per dag och försöka apa efter så gott det går. När jag lärde mig FL Studio så fastnade jag för den här mannens tutorials på nätet. Det är långa, kanske inte passar alla, men oerhört pedagogiska och bra ur nybörjarperspektiv. Du får en grundlig förståelse för många trevliga saker i FL Studio.

http://www.youtube.com/feed/UCezZOU7OmCE5AE-Dhtnh08A

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...