Jump to content
Annons

Hjälp! Audiofiler rör sig när jag ändrar tempo track


Andorbolt

Recommended Posts

Hej Studioforum!

Jag har ett rätt knepigt problem. Jag var och spelade in trummor till en skiva för ett tag sen (Band: Age of Glory) i Cubase 5. Jag spelade in till ett förinspelat backtrack med metronom till. Körde alltså INTE till Cubase klick.

Nu ska det läggas på massa fina pluggar och grejer, så jag öppnar en låt i Cubase här hemma och börjar ladda in grejer. Låten går i 150 bpm. Grundinställningen i Cubase är 120. Jag ändrar tempo tracket till 150 bpm. Nu kommer det konstiga: Audiofilerna har rört på sig! De har liksom sträckts ut. Blivit längre på något vis. Under inspelningen gjordes några omtag som fadeades in med jämna mellanrum så inspelningen är upphackad i olika bitar.

Vad är det som händer?

Jag lade till tre bilder som ni kan jämföra, den första bilden är i 120 bpm, då låter allt som det ska. Andra bilden har jag höjt tempot massa. Som ni kan se är filerna utstreckta. Den tredje har jag sänkt tempot och då krymper filerna.

Är det någon som har en idé om varför det blir såhär?

Tack på förhand!

post-25910-0-19882300-1360697148_thumb.png

post-25910-0-11172900-1360697155_thumb.png

post-25910-0-81936500-1360697160_thumb.png

Redigerat av Andorbolt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

det funkar nog bättre om du öppnar ett tomt projekt och sätter tempot till 150, sedan importerar du ljudfilerna.

men ska du inte ha midi till låten så spelar det väl inte nån roll vilket bpm du har inställt, bara du inte ändrar efter ettag som du gjort nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar!

Hm.. Okej, det låter ju rimligt att importera in alla audiofiler till ett nytt projekt. Grejen är att det är så många olika klipp va. Det kommer alltså att bli oändrligt jobbigt att sitta och hitta rätt audiofiler till rätt låt, till rätt tagning, till rätt ställe. Men jag ska se vad jag kan göra.

Hur fungerar "Musical Mode" (sorry, jag är ganska ny i Cubase-världen)? Kan man inte avaktivera den? Hur hittar man den i Cubase?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kommer åt den i Audio pool också.. Gå in där o titta så ska du se den.. möjligtvis så får du dra isär avgränsarna i övre delen av fönstret för att hela texten ska synas.. det är en liten bock som man klickar i / ur för varje ljudfil

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...