Jump to content
Annons

Hur mkt ska man EQ:a bort i diskanten när man mixar CRASHcymbal/Whitnoise (HOUSE MUSIK)


BHR

Recommended Posts

Annons
...för hur mkt diskant man ska skära bort på Eq.
Du ska ingenting bara för att... Om du inte tycker att mixen behöver det, låt bli. Oavsett housemusik eller andra genrer. Allt handlar om den ljudkälla du har och hur du vill att den ska låta.

Mullrar det i basregistret? Sänk/filtrera basen. Är diskanten för vass? Sänk/filtrera diskanten. Är ljudkällan för "middig" och nasal? Sänk de frekvenserna.

  • Gilla 5
Link to comment
Dela på andra sajter

Som Linus säger gäller det att lyssna. Jämför med nån annan låt för att se hur du ligger till om det är svårt att avgöra. Dock så brukar jag i princip alltid runda av toppen av white noise med en high-shelf. Sänka några dB ovanför 12000Hz för att ge det ett lite mjukare ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag brukar skära bort ganska mycket i de låga- och mellan frekvenserna på mina crashar och vittbrus-effekter. Ibland allt upp till runt 3000 Hz faktiskt. Och sedan skära en del runt 12000 - 20000 Hz ungefär. Men som sagt, det finns nog inga standardlösningar. Man får lyssna sig fram!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

som de flesta säger ovan. Addera och ta bort frekvenser som känns rätt till mixen.

Jag brukar lyssna till deadmau5 låtar när jag får problem med cymbaler och dylikt. Jag tycker att hans sätt att mixa cymbaler etc. låter så grymt snyggt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Släng på en AMP-sim om du har för att hitta ett mjukare ljud, kör genom ett reverb eller distplugg, svep med en eq för att hitta på konstigheter som sticker ut för mycket eller svep för att hitta något att lägga till som du gillar med mycket resonans osv....sätten är många...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...