Jump to content
Annons

Studiofestival # 5 - HYDBRID


djonas

Recommended Posts

Annons
  • Svar 134
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

Asså, det här är jättemongo. Jag har ställt in 115 bpm i Reason, och trumkompet och klicket synkar inte! Reasons klick går lite snabbare, vilket gör att det börjar låta otajt redan vid första funk-delen. Nån annan som märkt av det här? 😉

edit: nu har jag lyssnat, ändrat, lyssnat, ändrat, och 114.925 är det närmaste jag kommer till synk

Redigerat av jarlo
Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe jag vet vad det beror på. 🙂

Kompet är inspelat i Cubase och jag har satt left locator en 16-del innan kompet kör igång. Detta för att undvika att början inte kommer med helt. Du har alltså en liten tystnad på 1/16-dels takt innan kompet börjar som sen går i 115 bpm. 😄

Jag använder själv inte reason, men är det inte så att du importera ljudfilen till programmet som sen slänger den på en kanal som en audiofil dvs med sinusvågor? 😉

I så kommer du att kunna se att det är en liten tystnad i början. 🙂

Hoppas det funkar

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe jag vet vad det beror på. 🙂

Kompet är inspelat i Cubase och jag har satt left locator en 16-del innan kompet kör igång. Detta för att undvika att början inte kommer med helt. Du har alltså en liten tystnad på 1/16-dels takt innan kompet börjar som sen går i 115 bpm.    😄

Jag använder själv inte reason, men är det inte så att du importera ljudfilen till programmet som sen slänger den på en kanal som en audiofil dvs med sinusvågor? 🙂

I så kommer du att kunna se att det är en liten tystnad i början.  🙂

Hoppas det funkar

Mvh / djonas

Se till att programmet har samma HZ-inställningar också... 😄 Om jag inte minns fel, så kan det bli skillnad på längden om man varierar från 44.000 hz till 48.000 hz tex...

Samplingen är väl 44.000 hz, ställ in Reason på det också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe jag vet vad det beror på. 😄

Kompet är inspelat i Cubase och jag har satt left locator en 16-del innan kompet kör igång. Detta för att undvika att början inte kommer med helt. Du har alltså en liten tystnad på 1/16-dels takt innan kompet börjar som sen går i 115 bpm.    😄

Jag använder själv inte reason, men är det inte så att du importera ljudfilen till programmet som sen slänger den på en kanal som en audiofil dvs med sinusvågor? 🙂

I så kommer du att kunna se att det är en liten tystnad i början.   🙂

Hoppas det funkar

Mvh / djonas

Fast det är inte det det beror på. Tystnaden har jag redan klippt bort. Jag pratar inte om en förskjutning här, utan om att det gradvis låter otajtare och otajtare, vilket ju måste bero på att det totala tempot är annorlunda...? Hade det bara varit förskjutet med en 16-del så hade det ju låtit lika "konstigt" hela tiden.

Hur som helst har jag ju fått det att synka näst intill perfekt, vid 114.925 bpm, men det är ju skumt ändå...

Redigerat av jarlo
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur som helst har jag ju fått det att synka näst intill perfekt, vid 114.925 bpm, men det är ju skumt ändå...

Jag har kommit fram till att trumkompet funkar bäst i 114.992 bpm. 😉

Redigerat av moOd
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur som helst har jag ju fått det att synka näst intill perfekt, vid 114.925 bpm, men det är ju skumt ändå...

Jag har kommit fram till att trumkompet funkar bäst i 114.992 bpm. :rolleyes:

Betyder detta att datorer (i allmänhet eller i a f ofta) har taskig tidssynk??

En diff mellan 115.000 och 114.992 bpm ger en förskjutning på ca 12.5 ms på en treminuterslåt. Jag har inte laddat grunden i min sequencer än, men det här kanske är värt att kolla...

/Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tror det kan ligga mkt i det som ViktorDenStore påpekade att frekvensen kan vara boven i dramat. 😉

Fel frekvens gör väl att clocksync funktionen inte funkar som den ska, om jag inte missminner mig. 😲

Mvh / djonas

Redigerat av djonas
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det kan ligga mkt i det som ViktorDenStore påpekade att frekvensen kan vara boven i dramat. 😳

Fel frekvens gör väl att clocksync funktionen inte funkar som den ska, om jag inte missminner mig. 😎

Mvh / djonas

Mmm.. Jag kör ljudkortet i 24bit 48kHz. Kanske har nåt med det att göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det kan ligga mkt i det som ViktorDenStore påpekade att frekvensen kan vara boven i dramat. 😆

Fel frekvens gör väl att clocksync funktionen inte funkar som den ska, om jag inte missminner mig.  😛

Mvh / djonas

Mmm.. Jag kör ljudkortet i 24bit 48kHz. Kanske har nåt med det att göra?

Yes du borde nog ha 44.1 kHz, tror inte det ska spela så stor roll om du 16 eller 24 bit upplösning dock. 😳

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...