Jump to content
Annons

Studiofestival # 5 - HYDBRID


djonas

Recommended Posts

Anmälningstiden ute!

Tjena!

Eftersom jag håller på med musik som några av mina vänner kallar för hybridmusik kommer temat för denna omgång av studiofestivalen att bli "Hybrid"- kort sagt gör den bästa hybridlåten med ett genomgående tema. 🙂

post-1-1243342572.png

REGLER

Jag har gjort ett trumkomp i tre olika stilar Här - Högerklicka och välj spara som.......

Det börjar med Samba sen Funk och avslutas med Dansband.

Uppgift:

* Du skall göra en låt utifrån detta komp innehållande dessa tre stilarna.

* För att låten skall ha en röd ska du i låten ha en temamelodi som återkommer minst en gång inom varje genre.

Oj shit vad svårt kanske du tänker nu men nej då jag har själv provat med en testversion och det är fullt möjligt att genomföra. 🙂

Jag kommer själv inte att delta.

För att göra kompet lite mer levande har jag lagt in sambakomp på tre olika ställen, dels i början och dels på två ställen till längre fram i låten. Detta för att det ska bli lite mer varitation och lite roligare att jobba med.

Trumkompet: Trumkompet ligger som en mp3-fil (160kbps) på ca 3 MB. Trummorna är inspelade i 115 bpm.

Manipulering av Trumkompet: Observera att trumkompet är statiskt d.v.s. du får inte kasta om ordningen på kompet. Däremot får du klippa in break och pauser om så önskas. Med lite fantasi kan det nog bli riktigt bra tror jag. Det är fritt att lägga på effekter på kompet, dock inte till den grad att kompet inte känns igen från originalet. Du får heller inte lägga på fler trumgrejer dvs vanliga trummor, ägg, tablas, kongas etc på det befintliga kompet.

Anmälan: Anmälningstiden ute!!

Tid: <span style='font-size:14pt;line-height:100%'>Deadline för inlämnande av bidrag har passerat. </span>

Låtlängd: Högst 3.30 min. Ljudklippet som du laddar ner är ungefär 2.50 min så det finns ju lite utrymme för att leka. 😕

Format: mp3, 160kbps.

Filhantering: Släng upp låten någonstans så att jag kan tanka hem den, skicka mig sen ett PM med länken. Om du inte har tillgång till utrymme, skicka PM så kan vi ta det via msn eller liknande.

Priser: Vem vet kanske det, men det avslöjas först när vinnaren är korad.

Hoppas jag inte glömde nåt jätteviktigt nu. 😛

Bara att sätta igång och brainstorma!

Lycka till!

Mvh / Eder lekledare djonas

Edit: Frågan har kommit upp hurvida det är tillåtet med samarbete och svaret är kort och gott; Nej!

Edit: Frågan har kommit upp hurvida det är tillåtet att byta tonart; javisst så länge temamelodin är densamma i varje genre. 🙂

Edit: Röstning: Lyssning av semifinalens bidrag börjar den 1 april; Bidragen

Nya regler på forumet är att; rösta får de göra som har reggat sig minst 2 veckor innan deadline för anmälning.

--------------------------------------

Anmälda so far!!

Straka

Shadows

Jocke

lavrell

Vallhagen

Rapid Wanker

Neko

Tetrix

Jazzman

P3t3r

MusicGene

Egghuvud

Twilight Zound

woland

demoniqus

denton

slaptap

jarlo

D Vibe

Pluffo

Håkan Ekberg

peto999

milton

One night in The Trance

moOd

Ronnie

matsumoto

pledge

Lethal

davand

Debree

ViktorDenStore

infinitebeat

Torre

osiris

onosoul

Odel

JimBad

Tobiah

dede

Bastian

martinm

LDB

aspucko

leere

stajo

Popfarmor

Jocke Boberg

48 st anmälda, nu får vi se hur många som lämnar in bidrag. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 134
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

Kul initiativ. Kommer att följa tävlingen vet dock ej än om jag själv kommer att delta då jag inte lyckas ladda ner kompet. Är det bara jag som har det problemet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul initiativ. Kommer att följa tävlingen vet dock ej än om jag själv kommer att delta då jag inte lyckas ladda ner kompet. Är det bara jag som har det problemet?

Hmm...det ska funka, prova att bara klicka på länken. 🙁

Har du firefox välj du bara att spara till disk. Har du explorer ska den börja ladda hem med ett enkelt klick. 😮

Jag skrev upp dig på listan så kan du ju lämna in bidrag om du hinner. 🙂

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

djonas: Har Windows 2000 och IE. Nåt tok är det antingen med min dator (avsaknad av programvara el.dyl.) eller hos demomusic.nu. Det funkar inte för mig med några nedladdningar från dem. Inte heller kan jag lyssna på låtar på deras hemsida. Lite märkligt eftersom jag inte har det här problemet med några som helst andra nedladdningar eller annan streamad musik. Skrev in till dem och undrade men har inte fått något svar ännu. Är det möjligt med någon alternativ länk till trumkompet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dum fråga kanske...

Men, är det tänkt att vi ska köra med din filé

eller ska vi skapa egna DrKomp med dina som

grund...

Man ska göra en låt utifrån mitt trumkomp i de tre ovannämnda stilarna. Man får inte lägga några andra trummorna (se reglerna). 😮

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får heller inte lägga på fler trumgrejer dvs vanliga trummor, ägg, tablas, kongas etc på det befintliga kompet.

Blir lite svårt....med ägg ju...(he he)

Förresten får man sjunga melodin?

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Du får heller inte lägga på fler trumgrejer dvs vanliga trummor, ägg, tablas, kongas etc på det befintliga kompet.

Blir lite svårt....med ägg ju...(he he)

Förresten får man sjunga melodin?

Yes..man får använda vilka instrument man själv önskar inklusive sång. 🙂

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Plus & Minus Postat den 17 March 2005, 21:55

"att dömma av din entusiasm så kan du inte ha varit medlem på studioforum speciellt länge."

Lysande observationsförmåga! Under mitt namn står det både "Nykomling" och mitt inträdesdatum 3 mars -05. Är även novis inom musikproduktion och tycker att detta forum är en förträfflig guide för en sådan som jag. Fullt med proffsiga musiker och musikmakare som delar med sig av kunskap och konstruktiv kritik.

"Entusiasm" - hmmmm... snarare intresse. Ska bli kul att se vad "folk" kan prestera utifrån ett likadant utgångsläge.

/Tetrix

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...