Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Undrar varför Cubase ändrar volymen på mitt fireface 400 kort till maxvolym varje gång jag startar och stänger ner Cubase 6??

Väldigt irriterande och inte jättekul om man glömmer bort att dra tillbaks volymen innan man spelar något.

Såg att någon löst problemet genom att: go to Devices -> Device Setup -> Apogee Duet -> Control Panel and untick the option "Set Device Attenuation to 0 dB".

Men det alternativet finns inte ens för mig :/

Annons
Posted (edited)

Du kanske får installera extra mjukvara från Apogee för att få upp den under devices i Cubase isåfall, eller så har du inte samma version som detta går att göra på.

Edited by Lundin
Posted (edited)

... på mitt fireface 400 kort ...

Såg att någon löst problemet genom att:

go to Devices -> Device Setup -> Apogee Duet -> Control Panel

and untick the option "Set Device Attenuation to 0 dB".

Men det alternativet finns inte ens för mig :/

Förmodligen har ditt RME-kort en liknande inställning, men som kallas något annat,

konsultera manualen till ljudkortet 🙂

EDIT Apogee Duet är alltså ett annat ljudkort, och valet "Set Device Attenuation to 0 dB"

finns i Apogee-kortets control panel, inte i Cubase.

Edited by JakobP
Posted

Okay, jag håller på att gå över från Logic Pro 9 till Cubase 7. Det finns inget sånt alternativ för mitt RME kort. Det lustiga är att det ju inte blir så när jag startar/stänger ner logic, bara cubase. 🙁

Posted (edited)

Hittade en lösning på RME forum. Tydligen en bugg med cubase. Löser det genom att i systeminställningar/ljud (mac pro) ställa in RME inte bara på ljud ut utan också på "spela upp ljudeffekter via".. märkligt.. löst iaf

Edited by SirThoms