Jump to content
Annons

iliaz03

Recommended Posts

Hej.

Jag är lite nyfiken på hur framtidens studios kommer se ut. Kommer man verkligen att köpa mjukvara för tusentals kronor om man får möjligheten att på ett smidigt sätt arbeta online. Idag måste man spreanda eller skicka filer fram och tillbaka. Men det måste ju vara smidigare att online kunna uppdatera, lyssna och arbeta i realtid. Som det ser ut idag så är det en lösning på väg när det gäller att köra midi (och då menar jag att använda sin externa midiutrustning) direkt i browsern istället. Detta tror jag kommer att underlätta och skapa enorma möjligheter tror jag. Vad tror ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tippar på att i framtiden för att få bukt på tex piratkopiering samt att bandbredd och lagringutrymme inte är stora hinder kommer ditt

OS , DAW , Mjukvarusynthar , Samplingar , Inspelningar etc etc vara online via nån form av molntjänst och du har egentligen inget behov av en fysisk

dator då du kan lika gärna ha en ipad eller telefon då allt lagring sker ju utanför datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är faktiskt en lösning på G där man jobbar med Wave online.

Där man kan sitta var som i världen och jobba med samma låt i realtid.

Så fort någon gjort en tagning så hör alla som är på samma låt den.

Typ en flerspårs spelare i molnen.

Men annars, skulle man veta skulle man bygga den nu och bli rik :-)

/Magnus

Redigerat av ibanez-mag
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är faktiskt en lösning på G där man jobbar med Wave online.

Där man kan sitta var som i världen och jobba med samma låt i realtid.

Så fort någon gjort en tagning så hör alla som är på samma låt den.

Typ en flerspårs spelare i molnen.

Men annars, skulle man veta skulle man bygga den nu och bli rik :-)

/Magnus

Precis vad jag menade. Har blivit medlem i en sida som heter www.jamclouds.com där dem gör just detta. Man kan spela in överallt. Studion är inte fullkomlig ännu men dem jobbar tydligen hårt på det. Jag längtar bara tills man kan använda sina midi prylar oxå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis vad jag menade. Har blivit medlem i en sida som heter www.jamclouds.com där dem gör just detta. Man kan spela in överallt. Studion är inte fullkomlig ännu men dem jobbar tydligen hårt på det. Jag längtar bara tills man kan använda sina midi prylar oxå.

Jag hade detta i tankarna, med det har inte släppts än, kallas bandlab.

http://youtu.be/RsvOI3LA0dU

Grymt användbart, tycker jag.

Speciellt om man reser mycket och vill kunna jobba med musiken var man än är utan att behöva ha med sig mycket prylar.

/Magnus

Redigerat av ibanez-mag
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror tyvärr att kommersiella inspelningsstudios kommer att försvinna nästan helt. Men någon överlever säkert pga fantaster som vill ha det gamla ljudet. Redan idag ser man vst och daw som sköter nästan allt. Man behöver nästan inga som helst musik kunskaper då programmet tipsar om vilka noter och ackord som skulle passa bra till det man gjort. Och i vilken skala det är i osv. Med tex ez mix kan vem som helst göra en väldigt bra master och mix. Och i framtiden blir det ännu lättare, så marknaden kommer antagligen att bli mättad för det krävs ingen talang som det behövdes förr. I dag har daw inbyggt så att man kan lägga upp låtar direkt på soundcloud, men i framtiden blir det antagligen direkt till itunes och spotify, och toontrack kommer säkert komma med en ez mix ready for itunes/spotify expansion till ezmix.

Inom 5-10 år är branschen död, dom enda pengarna som finns kvar att tjäna finns i live framträdande, och där behövs heller ingen talang ,det är bara att trycka på play och göra hjärtan mot publiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade detta i tankarna, med det har inte släppts än, kallas bandlab.

http://youtu.be/RsvOI3LA0dU

Grymt användbart, tycker jag.

Speciellt om man reser mycket och vill kunna jobba med musiken var man än är utan att behöva ha med sig mycket prylar.

/Magnus

Nåt sånt här absolut, men man vill ju fortfarande ha tillgång till en mer eller mindre professionell studio, typ logic eller cubase, men online. Jag tror att det här är framtiden helt ärligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Framtiden ligger i detta med molnet, men man kommer fortfarande ha bra studios att jobba i. Akustiken blir inte det samma i ett vanligt rum. Där är en sak man aldrig kan komma ifrån.

Däremot kommer man nog mer att jobba mot andra studios för att de har någon speciell hårdvara som bara just den har. Där kommer molnet in verkligen.

Sedan som det redan har sagts. Bandbredden är inte i närheten idag av den bör vara. Detta kan man komma undan med hjälp av tunnla signalen. Men det kräver att man från början vet vad man gör och har hårdvara som klarar av det. Det kräver en server som bara kör tunnel trafiken.

Inkörningsporten för många blir säkert Cubase och andra DAW där man börjar jobba hemma med sitt lilla projekt....

//Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill både spela in o mixa själv. Att lämna bort detta roliga?

Men du gör ju precis samma sak är tanken, bara det att du gör det i cloudet. Alla pluggar o sånt ligger där istället. På så sätt kan jag mixa en låt o sen inte behöva skicka eller spreanda den, utan mina med producenter eller artister har tillgång hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror tyvärr att kommersiella inspelningsstudios kommer att försvinna nästan helt. Men någon överlever säkert pga fantaster som vill ha det gamla ljudet. Redan idag ser man vst och daw som sköter nästan allt. Man behöver nästan inga som helst musik kunskaper då programmet tipsar om vilka noter och ackord som skulle passa bra till det man gjort. Och i vilken skala det är i osv. Med tex ez mix kan vem som helst göra en väldigt bra master och mix. Och i framtiden blir det ännu lättare, så marknaden kommer antagligen att bli mättad för det krävs ingen talang som det behövdes förr. I dag har daw inbyggt så att man kan lägga upp låtar direkt på soundcloud, men i framtiden blir det antagligen direkt till itunes och spotify, och toontrack kommer säkert komma med en ez mix ready for itunes/spotify expansion till ezmix.

Inom 5-10 år är branschen död, dom enda pengarna som finns kvar att tjäna finns i live framträdande, och där behövs heller ingen talang ,det är bara att trycka på play och göra hjärtan mot publiken.

Lever du i en svartvit värld, HENber?

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Lever du i en svartvit värld, HENber?

Det handlar inte om att se allt svart eller vitt, utan det är där utvecklingen inom daw och pluggins ligger idag. Klistra in det som daw/plugin föreslår. Och plugins låter så bra idag att det är svårt att höra att det verkligen är ett plugin som spelar. Musikern och producenten/studios behövs snart inte mer eftersom samma resultat finns ett knapptryck bort i hemmets lugna vrå. Och därför tror jag att musik industrin står vid ruinens brant, instrument och alla tillbehör lär ju inte behövas något mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar inte om att se allt svart eller vitt, utan det är där utvecklingen inom daw och pluggins ligger idag. Klistra in det som daw/plugin föreslår. Och plugins låter så bra idag att det är svårt att höra att det verkligen är ett plugin som spelar. Musikern och producenten/studios behövs snart inte mer eftersom samma resultat finns ett knapptryck bort i hemmets lugna vrå. Och därför tror jag att musik industrin står vid ruinens brant, instrument och alla tillbehör lär ju inte behövas något mer.

.. upp till bevis!

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror verkligen inte att marknaden kommer bli mättad, tvärtom. Nu kommer även dem som inte har råd att investera tiotusentals i mjukvara och utrustning att få möjligheten att göra musik. Jag tror istället att musikskapandet kommer att öka. Kolla vad youtube har gjort för de ungdomar som tidigare aldrig skulle kunnat få ett skivkontrakt. Nu syns och hörs dem med sin musik och vågar vara kreativa då de vet att det finns dem därute som faktiskt lyssnar på deras grejer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...