Jump to content
Annons

Nyanländ och säger hej.


ibanez-mag

Recommended Posts

Hejsan alla studiomänniskor (och annat) folk som hänger här.

Jag registrerade här i går och fick omedelbar hjälp, tack.

Efter att ha hittat hur mycket användbar information här som helst så tänkte jag "har får man ju stanna".

Så jag tänkte presentera mig och säga hej.

Jag heter Magnus och är inne på min kanske (minns inte så nog) 6-7 hemstudio och har haft två lite större studios (som är helt avvecklade). Är huvudsak gitarrist men spelar även, mer eller mindre bra, bas och en bunke andra stränginstrument, även keyboard och sjunger när det är tvunget (inte en "hellre än bra", mer en "helt okay men vill inte om jag slipper"). Att spela är mitt jobb och har varit så i +15 år, alla möjliga sorters speljobb i de flesta stilar man kan tänka sig både i studio och live, clinics för mina sponsorer osv.

Har gjort 3 skivor i eget namn, några barn skivor och spelat på massor av andras.

En olycka förra året med ett längre och påtvingat spelavbrott fick mig inpå att även ha ett "vanligt" jobb (hos en känd generalagent för musikprylar) som jag nu fortsatt med vid sidan om musiken.

Började med inspelning samtidigt som jag började spela, på den analoga tiden med kassettporta och en hemsk trummaskin. Sen till 8-kanals rullbandare och fler "runt om prylar" till den. Började med midi på Atari tidigt men hoppade på hårddiskinspelning i datorn sent (men hade 2st 8 kanals hårddiskinspelnings grunkor).

Nu har jag byggt en kåk på tomten för en lagom hemmastudio miljö där jag kan vräka på gitarrförstärkare hur mycket jag vill. Studion är i princip byggd för att spela in gitarr men den senaste veckan har det börjat smyga in sång också.

Är sån som hellre gör en ny tagning än klipper, klistrar och fixar så sånt kan jag väldigt lite om.

Har inget emot det med att spela det en gång till går mycket fortare :-)

Spelar oftast in som jag vill att det skall vara, så jag har ganska lite koll på pluggar och virtuella instrument också. Men gör slaskar i Reason (som väl är ett sånt instrument?).

Har inget emot det heller, har bara inte behövt det in någon större utsträckning än. Men är på väg att lära mig för att kunna bli mer "självförsörjande" och kunna göra klart projekt från scratch till klart ensam.

Jag gillar gitarrer och förstärkare och har massor av såna.

Har en galen fetisch för gitarrmickar och byter och provar som en besatt till jag hittat rätt i varje gitarr och vad jag tänkt använda den till.

Läser man allt vet man mer om mig än min flickvän (som också är musiker, sångerska) sen 12 år vet :-)

Med vänlig hälsning,

Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Välkommen! Gitarrstärkare på hög volym lät bra!

Tackar!

Ja, det låter ju fortfarande (tyvärr kanske man bör säga) bäst så, uppmickad stärkare alltså.

Har gått igenom i princip alla line prylar som finns där ute men har aldrig fått det bättre än the real thing.

Sen är det ju ganska kul också med högt :-)

Om jag tolkar ditt nick rätt så verkar vi sitta i samma båt?

Bakåtsträvande konservativa gitarristjävlar :-)

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Tackar!

Ja, det låter ju fortfarande (tyvärr kanske man bör säga) bäst så, uppmickad stärkare alltså.

Har gått igenom i princip alla line prylar som finns där ute men har aldrig fått det bättre än the real thing.

Sen är det ju ganska kul också med högt :-)

Om jag tolkar ditt nick rätt så verkar vi sitta i samma båt?

Bakåtsträvande konservativa gitarristjävlar :-)

/Magnus

Bakåtsträvande syntgubbar finns på forumet också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar!

Ja, det låter ju fortfarande (tyvärr kanske man bör säga) bäst så, uppmickad stärkare alltså.

Har gått igenom i princip alla line prylar som finns där ute men har aldrig fått det bättre än the real thing.

Sen är det ju ganska kul också med högt :-)

Om jag tolkar ditt nick rätt så verkar vi sitta i samma båt?

Bakåtsträvande konservativa gitarristjävlar :-)

/Magnus

Jag slår nog rekord i att vara obstinat bakåtsträvare, alla här har försökt uppfostra mig till lite moderniteter som tex DAW-användning i flera år utan framgång. Men vinyl tycker jag är skit.

Här använder jag både en cakewalk o en MXR Classic fuzz http://soundcloud.com/user7908154/n-r-ingen-fyr-r-t-nd-3

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Haha, sorry. Jag menade en "Hot Cake" en distpedal kontruerad på 70-talet. Germanium-grejer.

Äh, erkänn nu att du använder DAW. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för välkomnandet allihop, väldigt trevligt!

Men nu måste jag ju fråga, när ni svänger er med konstiga ord och grejer, vad är en DAW?

Friskt gissat från min sida, digital audio workstation?

Trevligt spel, Guitar Nilsson!

Kul att folk har länkar i sin signatur så att man kan höra lite.

Jag har inte lagt upp ny egen musik på nätet på väldigt länge (flera år), släpps det inte på någon skiva får det stanna i byrån :-)

Att uppdatera hemsidor, youtube sidor och allt vad det heter är nog inte riktigt min grej :-)

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Men nu måste jag ju fråga, när ni svänger er med konstiga ord och grejer, vad är en DAW?

Friskt gissat från min sida, digital audio workstation?

Alldeles riktigt. 🙂

Om du är osäker på olika musik-termer, så finns väldigt många förklarade i Kontrollrummets Wiki; http://wiki.kontrollrummet.com . 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Alldeles riktigt. 🙂

Om du är osäker på olika musik-termer, så finns väldigt många förklarade i Kontrollrummets Wiki; http://wiki.kontrollrummet.com . 🙂

Tackar.

För länken också.

Känner mig väl inte direkt osäker på musik-termer men har bog aldrig känt något behov för annat nämn än studion eller datorjävlen :-)

Såg din butik bland dina länkar, såg trevligt ut och mycket roliga grejer där.

Mic-pre är en djungel.

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...